quote:
Op zondag 21 april 2024 13:59 schreef HannahVrede het volgende:Op zondag 21 april 2024 13:33 schreef Weltschmerz het volgende:[..]
[..]
Dan zou ik die redenering die je omschrijft graag willen completeren met dat volgens de Aliyah-wetgeving alleen een DNA test niet afdoende is en dat er gerede mogelijkheden moeten bestaat voor de applicant om zijn afkomst te doen toekomen aan een van de Joodse stammen van Judea en Samaria, danwel het Koninkrijk Isral en dat daarbij de bepalingen worden gehanteerd van de (in 1750 besproken en herziene) beredenering van het Joodse bekeringsbeleid en verklaring van Joods-zijn.
Hoe dan ook, er is een criterium dat niks met religie of cultuur te maken heeft, en dus op geboorte discrimineert.
quote:
Over complex gesproken - het gaat hier dus om wenselijkheid voor een groep mensen over de definitie van haar eigen bevolkingsgroep - dat neemt niet weg dat dit de standaard is! De n zal vallen over dat een Syrisch genaturaliseerde Nederlander geen "echte Nederlander" is en zo kijkt de Joodse gemeenschap ook naar dit punt. Dus heel erg verschillend en in debat en conflict over wat wel en niet relevant kan zijn.
Nee, dat gaat om staatsburgerschap en dan gaan we bij 'Nederlander' niet kijken naar wie je moeder is of met welke stam je voorouders ooit de Romeinen hebben bevochten of niet.
quote:
Meeste Joodse mensen willen niet leven in Isral. Als je Brooklyn of Toronto binnen loopt en vraagt of mensen Aliyah willen maken dan zegt de meerderheid 'nee'.
En als je ze vraagt of ze willen dat er een Israel is waar ze altijd welkom zullen omdat ze joods zijn? Of dat andere joden van elders daar heen moeten kunnen?
quote:
Dat is dan ook een beetje inherent aan Chabad en chassidim, maar ik vind je helemaal niet constructief en eigenlijk heel polariserend denken over Joden / het Joodse volk.
Ik denk aan het Nederlandse volk en dat sluit Nederlandse joden in. Of ze nou eieren gaan zoeken met Pasen of naar de meubelboulevard gaan of Pesach vieren maakt daarvoor niet uit. De joden waar ik mee te maken heb zijn dat ofwel op een manier die alleen relevant is voor Nazi's en andere schedelmeters, of ze zijn op dezelfde manier joods zoals vele anderen nog christen zijn. Die wil ik ook gewoon niet op wat voor manier dan ook uitgezonderd zien.
Je hebt ook mensen die zichzelf uitzonderen voornamelijk vanwege hun religie, zelf weten maar ik heb daar verder niks mee. Precies zoals ik ook niks heb met streng calvinistische kerkgemeenschappen, iedereen zijn grootouders gingen naar een andere kerk, ik voel mij niet meer verwant met Staphorster kerkvolk dan met conservatie judasten, eerder andersom want ik ben een stadsmens. Ik heb gewoon een brede zij het tamelijk oppervlakkig interesse en ik heb een wat positiever beeld van conservatief religieuze Joodse gemeenschappen dan van christelijke maar het blijft natuurlijk religekkigheid.
quote:
Isral heeft geen rasistisch staatsburgerschap, er zijn een gemleerde groep Israli als staatsburger, los van afkomst, kleur, geloof en dergelijke. Er is hooguit een element van discriminatie in de Aliyah wetgeving en Natiewet (wat weer geen verwarring moet geven met staatsburgerschap, want het gaat hier over de nationaliteit).
Ik erken geen nationaliteit buiten staatsburgerschap, en er zit wel degelijk een raciaal element in het verkrijgen van het staatsburgerschap. Dus als een of andere Hamas-aanhanger op een partijcongres daar zijn redenering op bouwt, dan moet je kijken waar diens redenering wel helemaal de fout in gaat, ipv te doen alsof hij helemaal
quote:
Zionisme is niet rasistisch gent - het feit dat antisemitisme bestaat los van rasisme, is omdat er geen consensus bestaat over Joden als ras.
Het n sluit het ander niet uit.
quote:
Joden (mt hoofdletter) worden in de het Nederlandse Taal Genootschap gebruikt voor de afkomst / entnische bepaling. Waarbij 'joden' (zonder hoofdletter) worden besproken als die van het religieuze dogma, dat ter verduidelijking van de consensus over dit begrip en mijn eerste intentie voor het naroepen van jouw post.
https://onzetaal.nl/taalloket/jood-jood
Ik schrijf religieuzen niet met een hoofdletter en ik schrijf al dan niet helder afgebakende raciale onderscheiden niet met een hoofdletter. Dus als we het over de Duitse jodenvervolging hebben, die hanteerden overigens wel een heldere afbakening, dan hebben we het ook over joden met een kleine letter.
Dan blijft dus over de groep die wel een aparte entiteit is maar zich ook weer niet primair onderscheidt door religie. Die moet ik dan met een hoofdletter schrijven in het Nederlands maar dan moet die er natuurlijk wel zijn en ik zie die in Nederland niet, en al helemaal niet als n groep. Zijn de Sephardim en Azkhenazi dezelfde etnische groep? Ik kan mij herinneren dat ik vroeger geschokt was door de tv-serie Seinfeld waarin joden doodleuk als zodanig benoemd werden, nu begrijp ik dat wat beter maar ik ben nog steeds blij dat wij dat hier niet hebben. De joodse religieuze gemeenschap die de jodenvervolgingsherdenkingen domineert ben ik het eigenlijk ook niet zo mee eens, net als alle anderen die onjuist doen alsof het om religieuze vervolging ging door bijvoorbeeld een vergelijking met moslims te trekken. Dat is vals.
quote:
Wellicht moet je de huidige wetgeving er dan ook even op naslaan - de wetten veranderen namelijk nogal vaak en snel in Isral. Ook vind ik dat je wl mee doet met polarisatie, maar dat alleen omdat je mijn punt over het juiste taalgebruik overslaat en daarbij de oorlog (onbewust en onbedoeld wellicht) mogelijk trekt naar Nederlandse gronden, over het altaar van gehuwd 'simplisme'.
Ik ben weleens preciezer met het hoofdlettergebruik in deze geweest, juist om de relevante onderscheiden te maken, maar als de ander daar niet net zo precies op is dan kan de communicatieve waarde niet onderschat worden, en moet je er alsnog bij vertellen wat je precies bedoelt. Ik ga ook geen taalkundige hindernisbaantjes doen om mij als gesprekspartner te kwalificeren zoals de laatste van allerlei kanten verwacht wordt, en ik neem andermans onderscheid niet klakkeloos over. Als jij je als groep onderscheidt door religie, religieuze regels en gebruiken dan vorm je een religieuze groep en geen etnische groep en krijg je dus een kleine letter van mij. Het met een hoofdletter schrijven zou betekenen dat ik het daarmee als ethnische groep erken.
Ik wil best joodse groepen als etnische groep erkennen, maar welke zijn dat dan? Als er zo'n groep is die gefilte fisch met tafelzuur gaat eten terwijl ze Jiddisch praten zonder dat dat primair religieus is prima, maar volgens mij heb ik het niet over de buitenlandse of imaginaire groep gehad. Volgens mij maak ik de correcte onderscheiden, maar ik maak die wel zelf.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.