Omdat je vanuit je moraal niet wil doen wat nodig is om kiezers in je verhaal mee te krijgen. Op een bepaalde manier misschien nobel. Van de andere kant ook juist niet, als je de wereld voorbij jouw moraal ziet bewegen.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 11:14 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Vanwaar de link met confessionele partijen?
Nee dat is het niet het grootste verlies, het grootste verlies is dat we achteruit lopen als land. In plaats van plannen maken die zorgen dat de toekomst beter uitpakt steken we de kop in het zand en gaan we door met rommelen in de marge. Dat we rechtstatelijk achteruit rollen is ook een groot verlies. Maar dat is nou juist iets waarvan ik zeker niet zeg dat je dát moet overnemen. Je moet het stemmen winnen overnemen niet hun achterlijke ideeën. Dat op dezelfde manier stemmen winnen, terwijl je andere oplossingen voor problemen hebt je hetzelfde maakt klopt gewoon niet. Dan denk je echt veel te zwart-wit.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 11:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik van mening idd. Want het grootste verlies dat we hebben doordat de PVV nu in de regering zitten is het gebrek aan fatsoen en ethische moraal. Zoals Bontenbal het noemde, het democratische ethos: https://www.trouw.nl/poli(...)ens-zakken~bb8df178/
Maar als jij zelf dat gebrek aan fatsoen en ethische moraal gaat overnemen, dan ben je dus niks beter meer dan de PVV.
Waar blijkt dat uit dan? Daarbij ik vind Timmermans het goed doen, ik zeg niet dat hij moet veranderen.quote:Fatsoenlijk en eerlijk politiek bedrijven, met het ware verhaal, is nog steeds de enige juiste manier om tegen de leugenachtige haat van de PVV in te gaan. En dat is dan ook precies wat mensen als Bontenbal maar ook Timmermans nu wat mij betreft enorm goed doen.
Ja prima, die morele grens is misschien leuk als je in de luxepositie zit dat je die kunt hebben én kunt winnen. Als hij ervoor zorgt dat je verliest schiet je er niks mee op. Uiteindelijk is het doel van politiek toch je ideeën werkelijkheid maken. Niet wie het meest deugdelijk zijn idee kan vertellen.quote:Filmpjes gaan knippen en plakken uit debatten om je punt te maken, dan zak je net zo hard door de morele ondergrens als de nieuwe coalitie nu doet.
Je schiet er wel wat mee op: je laat een morele grens zien, ipv een glijdende schaal. Uiteindelijk zal je het in smerigheid nooit winnen van mensen die geen morele grens hebben, dus zij gaan altijd lager dan jij kunt gaan.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 11:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja prima, die morele grens is misschien leuk als je in de luxepositie zit dat je die kunt hebben én kunt winnen. Als hij ervoor zorgt dat je verliest schiet je er niks mee op. Uiteindelijk is het doel van politiek toch je ideeën werkelijkheid maken. Niet wie het meest deugdelijk zijn idee kan vertellen.
Voor de morele grens laten zien koop je niks. Uiteindelijk wordt de morele grens bepaald door de kiezer. En de kiezer laat zien dat continue door die grens zakken je op het pluche land. Niet voor niks dat de afgelopen jaren fascistische partijen als PVV en FvD de grootste kunnen worden. Ja zij kunnen altijd lager gaan. Maar dat geeft niks op het moment dat jij aan de macht bent. Nu gaan ze lager en zijn ze aan de macht, dus de grens verschuift en je hebt er geen invloed op. Dat lijk je helemaal te missen, dat op deze manier je de grens én macht uit handen geeft.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 11:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je schiet er wel wat mee op: je laat een morele grens zien, ipv een glijdende schaal. Uiteindelijk zal je het in smerigheid nooit winnen van mensen die geen morele grens hebben, dus zij gaan altijd lager dan jij kunt gaan.
De waarheid moet je natuurlijk altijd vertellen. Maar je moet de onzekerheden weglaten.quote:Als een partij als de PvdA die morele grens van het vertellen van de waarheid laat lopen, is dat een enorm verlies voor het land. Harder dan de winst van de PVV in de verkiezingen. Want dan is de kans op een regering die zich houdt aan een morele ondergrens verkeken. Want jij doet wel of het zo makkelijk is, maar eenmaal door die ondergrens kom je echt niet zo makkelijk weer van dat gedrag af.
Ik wil ze zien regeren, eeuwig oppositie voeren begint te vervelen. Altijd je hele programma in de uitverkoop moeten doen om mee te mogen praten met rechtse partijen over het vormen van een regering gaat ook vervelen.quote:Ik ben wat dat betreft echt fan van Bontenbal en ook van Timmermans, die perfect laten zien dat je heel goed oppositie kunt voeren zonder door die grens te zakken.
Nouja ik bedoelde ook zeker niet dat je liegt als in je vertelt een verhaal dat totaal niet klopt. Ik bedoelde inderdaad meer wat jij hieronder stelt, je vertelt een verhaal wat niet helemaal klopt (ongenuanceerd).quote:Op dinsdag 4 juni 2024 15:45 schreef Hexagon het volgende:
Pertinente onwaarheden vertellen is m.i. ook zeker niet de oplossing. Maar wat wel mag is meer strategisch denken over hoe je emoties bespeelt, of de juiste onderwerpen onder het vergrootglas houdt, of hoe je een wig drijft tussen Geert en zijn achterban. We moeten het blijkbaar doen met een deel van de bevolking die makkelijk beinvloedbaar is voor dit soort politiek. Als dat niet gaat veranderen, dan zit er weinig op die werkelijkheid mee te nemen in de strategie. Dus dan moet men soms de punten wat brutaler en schaamtelozer maken.
Een succesvoorbeeld waren ooit de SP en PvdA bij GR 2006, die een frame hadden alsof het kabinet door zijn beleid mensen bij de voedselbank deed belanden. Dat was zonder nuance, maar werkte als een trein.
Voor een deel moet het ook op onderwerp. In dit coalitieakkoord staat genoeg naars om mensen boos te maken. En dan moet bijvoorbeeld de SP komen met retoriek als:quote:Op dinsdag 4 juni 2024 16:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja ik bedoelde ook zeker niet dat je liegt als in je vertelt een verhaal dat totaal niet klopt. Ik bedoelde inderdaad meer wat jij hieronder stelt, je vertelt een verhaal wat niet helemaal klopt (ongenuanceerd).
Maar ik denk inderaad dat het allemaal véél feller moet. Op rechts klaag men nu al over demonisatie terwijl ze met zilveren handschoenen aangepakt worden door links. Geef ze maar eens een koekje van eigen deeg. Een Baudet ontplofte natuurlijk al bijna gevraagd naar zijn jaarrekeningen begon meteen over op de vuist gaan. Zoals ik al zei ik schat in dat je eigenlijk alle fractieleiders van dit kabinet ook wel zichzelf kan laten opblazen als je ze hard aanpakt en met hun eigen retoriek om de oren slaat.
Nee, het gaat totaal niet om 'je verheven' voelen. Het gaat om niet meegaan in leugenachtige politiek. Niet meegaan in misleiding. Hoe kun je daar nou zou op neerkijken? Dat is de wereld op z'n kop.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 11:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat je vanuit je moraal niet wil doen wat nodig is om kiezers in je verhaal mee te krijgen. Op een bepaalde manier misschien nobel. Van de andere kant ook juist niet, als je de wereld voorbij jouw moraal ziet bewegen.
Wat ik bedoel wat is er nou beter voor de kiezer als je links bent, een linkse meerderheid die er op een manier waar je niet volledig achterstaat tot stand is gekomen. Of een constant verschuiving naar rechts, omdat je je te moreel verheven voelt om het spel succesvol te spelen. Ik denk dat deze laatste optie nu tot uit den treuere is geprobeerd en niet meer werkt. Wereldwijd zie je toch dat bullshitten veel succesvoller is dan de brave rakker uithangen. De kiezer beloont polarisatie zeggen dat je alles anders gaat doen. Waarom dan constant proberen het midden te zoeken en zeggen dat de status quo gewoon zo kan blijven. Het resultaat is dat we alleen naar rechts opschuiven. Sorry maar als linkse kiezer zie ik daar meer gevaar in dan zelf ook effectiever opereren.
Dan moet je beter kijken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 12:50 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ah, dat heb ik met die zogenaamde antisemieten.
Omdat niet meedoen aan de zijlijn staan is.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 17:09 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, het gaat totaal niet om 'je verheven' voelen. Het gaat om niet meegaan in leugenachtige politiek. Niet meegaan in misleiding. Hoe kun je daar nou zou op neerkijken? Dat is de wereld op z'n kop.
Duizendmaal dit.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat niet meedoen aan de zijlijn staan is.
Ik heb me niet goed uitgedrukt of jij hebt me niet goed begrepen als je denkt dat ik neerkijk op degelijke politiek. Absoluut niet, maar wat ik veel zie bij bijvoorbeeld D66 na hun verkiezingsnederlaag afgelopen verkiezingen dat ze dan zon onderzoekje wordt gedaan wat ze hebben fout gedaan. Blablabla ons geluid kwam niet genoeg naar voren. Dat verhaal hoor ik nou al 15 jaar onafgebroken op links (niet dat D66 links is uiteraard), prima campagne gevoerd geluid niet goed genoeg naar voren kunnen brengen jammer maar helaas. In plaats van je dood te staren op wat er niet goed ging tijdens de campagne. Moet je wat mij betreft kijken waarom winnen partijen in Nederland. Mijn analyse daarvan is, grote bek hebben, weinig concrete plannen presenteren, framen framen framen, zondebok presenteren, zeggen dat je alles anders gaat doen.
Kijk de intelligente kiezer daar valt weinig winst te behalen, die heb je al binnen. Op dit moment stem ik op PvdA ik zie wel wat in een grote linkse partij dus die fusie was voor mij een reden om van de flanken richting een grotere linkse beweging te gaan. Maar met enkel vissen in de vijver van linkse partijen kom je er niet. Ja misschien kun je een keer een zetel of 40 scoren, mag je vervolgens samen met de VVD wat pleisters plakken op de gapende wonden die het beleid van de afgelopen 20 jaar hebben achtergelaten. Dat schiet niet op.
Wat moet je dan doen, de kiezers van PVV, VVD en NSC weghalen. Hoe bereik je die, door sommige van hun aspecten te kopieren. Anti-establishment verhaal, presenteer je als een alternatief. Regel een zondebok ik zou zeggen, multinationals en rechtse politiek, hang alle problemen hier aan op. Vluchtelingen klimaat, geen woning kunnen krijgen, kassieres die uit het straatbeeld verdwijnen, dat is niet eens gelogen.
Kopieer het type gelul over grachtengordelelite, D66 rechters, havermelkdrinkers, luie uitkeringstrekkers weet ik veel wat voor debiele termen rechtse politiek succesvol introduceert. Ik kan niet direct hetzelfde voorbeelden bedenken maar dit is iets wat ik links eigenlijk heel weinig doen.
Social media, kan je toch gewoon van zien dat FvD dit veel beter aanpakt dan welke linkse partij ook. Ik zit permanent online en ben nog nooit bereikt door enige linkse politieke partij
In ieder geval, veel lui die rechts stemmen hebben problemen op punten waar links in tegenstelling tot rechts wel oplossingen voor ze heeft, denk aan woningmarkt bestaanszekerheid etcetera. Die moet je bereiken, dat kan dus door het type politiek dat rechts voert ook te gebruiken. Het een sluit het ander ook niet uit, je kan in een interview met Vrij Nederland of de Groene prima een genuanceerd verhaal vertellen en dan bij VI aanschuiven om te zeggen dat je letterlijk Carvalho Heineken wil opeten.
Wat mij een heilloze weg lijkt is met een goed onderbouwt verhaal de boze kiezers proberen te winnen, het scoort gewoon niet bij de meute. Omtzigt had amper een partijprogramma en scoort meteen 20 zetels. Links heeft veel te veel focus op daadwerkelijk beleid. Ga gewoon meer in de ruimte lullen over vergezichten waar iedereen gelukkig en tevree is omdat de arbeiders ook in bezit zijn van de productiemiddelen. Een Nederland waar je zonder wachtlijst aan een huis kunt komen als je werkt.
En waarom moet je dan op deze manier politiek voeren, omdat op de huidige weg doorgaan je alleen maar verder van huis komt als linkse partij. Hoe langer we rechts onafgebroken laten afbreken hoe slechter. Als kleine linkse partij mogen aanschuiven bij rechtse partijen is elke keer halvering of erger gebleken daarbij ook qua effectief beleid ondermaats.
Zie bijvoorbeeld een artikel als dit "Empathie voor migranten kalft in rap tempo af, onder kiezers van vrijwel alle partijen"
https://archive.vn/nedpV
Zon artikel laat mij zien dat de werkelijkheid ook maakbaar is, ga hem dan als linkse partij ook eens maken.
Kiezers als '‘Wij betalen ons blauw aan verzekeringen en zij krijgen gewoon alles’, zegt een PVV’er in het onderzoek.
‘Asielzoekers krijgen alles, terwijl wij krom moeten liggen om alles in orde te krijgen’, schrijft een zwevende kiezer.' moet je als links gewoon kunnen vangen nu zitten ze in de rechtse fabelfuik. Zorg dat je ze kan opvangen in een linkse variant. Is uiteindelijk voor iedereen beter.
Ja of je accepteert dat links als politieke stroming uitgespeeld is. Leuk voor een klein groepje idealisten maar niet levensvatbaar onder kapitalisme. Ik ben nog niet zo ver.
Dank voor de moeite van deze zéér uitgebreide reactie, dat waardeer ik echt.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat niet meedoen aan de zijlijn staan is.
Ik heb me niet goed uitgedrukt of jij hebt me niet goed begrepen als je denkt dat ik neerkijk op degelijke politiek. Absoluut niet, maar wat ik veel zie bij bijvoorbeeld D66 na hun verkiezingsnederlaag afgelopen verkiezingen dat ze dan zon onderzoekje wordt gedaan wat ze hebben fout gedaan. Blablabla ons geluid kwam niet genoeg naar voren. Dat verhaal hoor ik nou al 15 jaar onafgebroken op links (niet dat D66 links is uiteraard), prima campagne gevoerd geluid niet goed genoeg naar voren kunnen brengen jammer maar helaas. In plaats van je dood te staren op wat er niet goed ging tijdens de campagne. Moet je wat mij betreft kijken waarom winnen partijen in Nederland. Mijn analyse daarvan is, grote bek hebben, weinig concrete plannen presenteren, framen framen framen, zondebok presenteren, zeggen dat je alles anders gaat doen.
Kijk de intelligente kiezer daar valt weinig winst te behalen, die heb je al binnen. Op dit moment stem ik op PvdA ik zie wel wat in een grote linkse partij dus die fusie was voor mij een reden om van de flanken richting een grotere linkse beweging te gaan. Maar met enkel vissen in de vijver van linkse partijen kom je er niet. Ja misschien kun je een keer een zetel of 40 scoren, mag je vervolgens samen met de VVD wat pleisters plakken op de gapende wonden die het beleid van de afgelopen 20 jaar hebben achtergelaten. Dat schiet niet op.
Wat moet je dan doen, de kiezers van PVV, VVD en NSC weghalen. Hoe bereik je die, door sommige van hun aspecten te kopieren. Anti-establishment verhaal, presenteer je als een alternatief. Regel een zondebok ik zou zeggen, multinationals en rechtse politiek, hang alle problemen hier aan op. Vluchtelingen klimaat, geen woning kunnen krijgen, kassieres die uit het straatbeeld verdwijnen, dat is niet eens gelogen.
Kopieer het type gelul over grachtengordelelite, D66 rechters, havermelkdrinkers, luie uitkeringstrekkers weet ik veel wat voor debiele termen rechtse politiek succesvol introduceert. Ik kan niet direct hetzelfde voorbeelden bedenken maar dit is iets wat ik links eigenlijk heel weinig doen.
Social media, kan je toch gewoon van zien dat FvD dit veel beter aanpakt dan welke linkse partij ook. Ik zit permanent online en ben nog nooit bereikt door enige linkse politieke partij
In ieder geval, veel lui die rechts stemmen hebben problemen op punten waar links in tegenstelling tot rechts wel oplossingen voor ze heeft, denk aan woningmarkt bestaanszekerheid etcetera. Die moet je bereiken, dat kan dus door het type politiek dat rechts voert ook te gebruiken. Het een sluit het ander ook niet uit, je kan in een interview met Vrij Nederland of de Groene prima een genuanceerd verhaal vertellen en dan bij VI aanschuiven om te zeggen dat je letterlijk Carvalho Heineken wil opeten.
Wat mij een heilloze weg lijkt is met een goed onderbouwt verhaal de boze kiezers proberen te winnen, het scoort gewoon niet bij de meute. Omtzigt had amper een partijprogramma en scoort meteen 20 zetels. Links heeft veel te veel focus op daadwerkelijk beleid. Ga gewoon meer in de ruimte lullen over vergezichten waar iedereen gelukkig en tevree is omdat de arbeiders ook in bezit zijn van de productiemiddelen. Een Nederland waar je zonder wachtlijst aan een huis kunt komen als je werkt.
En waarom moet je dan op deze manier politiek voeren, omdat op de huidige weg doorgaan je alleen maar verder van huis komt als linkse partij. Hoe langer we rechts onafgebroken laten afbreken hoe slechter. Als kleine linkse partij mogen aanschuiven bij rechtse partijen is elke keer halvering of erger gebleken daarbij ook qua effectief beleid ondermaats.
Zie bijvoorbeeld een artikel als dit "Empathie voor migranten kalft in rap tempo af, onder kiezers van vrijwel alle partijen"
https://archive.vn/nedpV
Zon artikel laat mij zien dat de werkelijkheid ook maakbaar is, ga hem dan als linkse partij ook eens maken.
Kiezers als '‘Wij betalen ons blauw aan verzekeringen en zij krijgen gewoon alles’, zegt een PVV’er in het onderzoek.
‘Asielzoekers krijgen alles, terwijl wij krom moeten liggen om alles in orde te krijgen’, schrijft een zwevende kiezer.' moet je als links gewoon kunnen vangen nu zitten ze in de rechtse fabelfuik. Zorg dat je ze kan opvangen in een linkse variant. Is uiteindelijk voor iedereen beter.
Ja of je accepteert dat links als politieke stroming uitgespeeld is. Leuk voor een klein groepje idealisten maar niet levensvatbaar onder kapitalisme. Ik ben nog niet zo ver.
Of men is het er gewoon niet mee eens. Kan ook.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:19 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dank voor de moeite van deze zéér uitgebreide reactie, dat waardeer ik echt.
Ik denk dat er toch wel een middenweg denkbaar is. Wat de VVD nu doet, dat vind ik écht heel kwalijk. Ze zouden gewoon een eerlijk verhaal kunnen hebben waarin ze duidelijk hun positie uiteenzetten. Ze kiezen voor een gespeeld domme en leugenachtige rechtsradicale tactiek. Bijna Trumpiaans. Het enige eerlijke komt nog van de paar resterende liberalen die nog niet weggerend zijn.
Laat ze op links alsjeblieft niet diezelfde fout maken. Dat cynische, simplistische gelieg, de zondebokpolitiek, dat verheffen van de domheid. Als er dan op links verteld word dat daar wél het optimistische, realistische, redelijke te vinden is, dan sluit dat per definitie die leugentactiek uit.
De middenweg zit hem volgens mij dan meer in het vereenvoudigen. Soms is het 'linkse' verhaal inderdaad wel echt te complex voor het deel van de bevolking dat nu graag boos wijst naar vluchtelingen en 'woke'.
Hierboven ergens werd heel aardig uiteengezet waarom dat een slecht idee is: je wint het echt niet door leugens met leugens te bestrijden.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:43 schreef Hexagon het volgende:
Als het gaat om ambtenaren gewoon Caroline van der Plas gaan nadoen. Allemaal huilverhalen over ambtenarengezinnen die in zware onzekerheid zitten. De regering snapt niet wat er aan de keukentafel bij ambtenaren thuis speelt. Veel ambtenaren denken aan zelfmoord.
Het is geen leugen om rechts gewoon keihard te verwijten dat hun 'kleine-overheid-zelfredzaamheid'-lulverhaal al bijna twee decennia een compleet fiasco is geworden en dat het vooral een leuk eufemisme was voor "zoek het maar uit", zeker de 'gewone man'.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:48 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hierboven ergens werd heel aardig uiteengezet waarom dat een slecht idee is: je wint het echt niet door leugens met leugens te bestrijden.
De overheid an sich groeit jaar op jaar hoor. https://www.ewmagazine.nl(...)nooitgenoeg-1052090/quote:Op dinsdag 4 juni 2024 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is geen leugen om rechts gewoon keihard te verwijten dat hun 'kleine-overheid-zelfredzaamheid'-lulverhaal al bijna twee decennia een compleet fiasco is geworden en dat het vooral een leuk eufemisme was voor "zoek het maar uit", zeker de 'gewone man'.
Dat moet links gaan roepen. Overal, en continu. En dan gewoon de hele lijst van echechs voortgekomen uit dat gedrocht van een participatiesamenleving opsommen, ononderbroken.
Je mag best het falen van rechts blijven benadrukken. En hun leugens. Maar zelf vervallen tot leugens (wat een halve waarheid ook gewoon is), is niet de oplossing. En zal je ook eerder kleiner dan groter maken.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is geen leugen om rechts gewoon keihard te verwijten dat hun 'kleine-overheid-zelfredzaamheid'-lulverhaal al bijna twee decennia een compleet fiasco is geworden en dat het vooral een leuk eufemisme was voor "zoek het maar uit", zeker de 'gewone man'.
Dat moet links gaan roepen. Overal, en continu. En dan gewoon de hele lijst van echechs voortgekomen uit dat gedrocht van een participatiesamenleving opsommen, ononderbroken.
De overheid is de laatste jaren met name gegroeid vanwege de medewerkers van de toeslagenaffaire en de herstelwerkzaamheden in Groningen. Wil je dat weer wegbezuinigen?quote:Op dinsdag 4 juni 2024 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De overheid an sich groeit jaar op jaar hoor. https://www.ewmagazine.nl(...)nooitgenoeg-1052090/
En probeer de groei van de overheid ook even los te zien van het frame van de participatiesamenleving. Overigens een frame van de PvdA om de bezuinigingen te rechtvaardigen.
Lees de bron ff, no offense. Maar het is de moeite waard.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 20:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
De overheid is de laatste jaren met name gegroeid vanwege de medewerkers van de toeslagenaffaire en de herstelwerkzaamheden in Groningen. Wil je dat weer wegbezuinigen?
Omdat de VVD blijkbaar niet bang is om het succesverhaal van anderen te kopieren. Waarom het bij VVD als een deksel op de neus is uitgepakt weet ik niet precies. Zal ermee te maken hebben dat het moeilijk is anti-establishment te zijn en vernieuwing te beloven als je letterlijk vastgeroest zit in het pluche. Maar zelfs dan hebben ze nog hetzelfde gescoord als PvdA/GL daarbij mochten zij gewoon onderhandelen om te regeren, die luxe is PvdA/GL niet gegund daarvoor moeten ze groter worden of andere linkse partijen moeten groter worden zonder dat het PvdA/GL zetels kost. Ik zie met dezelfde strategie van de afgelopen 20 jaar niet de noodzakelijke politieke aardverschuiving komen.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:19 schreef Blastbeat het volgende:
Ik denk dat er toch wel een middenweg denkbaar is. Wat de VVD nu doet, dat vind ik écht heel kwalijk. Ze zouden gewoon een eerlijk verhaal kunnen hebben waarin ze duidelijk hun positie uiteenzetten. Ze kiezen voor een gespeeld domme en leugenachtige rechtsradicale tactiek. Bijna Trumpiaans. Het enige eerlijke komt nog van de paar resterende liberalen die nog niet weggerend zijn.
Welke fout? De fout waarmee je regeringsdeelname hebt in een kabinet vol gelijkgezinde partijen? De fout waarmee je een meerderheid van de stemmers in het land bereikt? De fout waarmee je decennialang de politiek jouw kant op kan laten trekken...quote:Laat ze op links alsjeblieft niet diezelfde fout maken. Dat cynische, simplistische gelieg, de zondebokpolitiek, dat verheffen van de domheid. Als er dan op links verteld word dat daar wél het optimistische, realistische, redelijke te vinden is, dan sluit dat per definitie die leugentactiek uit.
Nouja volgens mij is dit een heilloze weg die we nu al 20 jaar op rij proberen die het telkens aflegt tegen het meegaan met de tijd. Het verhaal is ook niet te complex men moet het niet. Ik heb vaak genoeg discussies gevoerd met mensen op rechts om te weten dat je met feiten of rationaliteit nergens komt. De fabels over het kapitalisme en socialisme zitten te verankerd in de geest. Ik ben echt vrij overtuigd dat links gewoon zijn eigen mythevorming moet doen. Zoals iedereen vreest voor de luie uitkeringstrekker of de uitzuigende migrant. Zou ik zeggen maak mensen bang voor de wereld waar AI de laatste middenklassers op de schopstoel zet, de wereld waar je kan werkend arm kan zijn waar je 2 banen moet hebben om rond te komen zoals in Amerika.quote:De middenweg zit hem volgens mij dan meer in het vereenvoudigen. Soms is het 'linkse' verhaal inderdaad wel echt te complex voor het deel van de bevolking dat nu graag boos wijst naar vluchtelingen en 'woke'.
Door Hanca? Je wint ook niet door je daarboven te stellen. Serieus waarop baseer je dat je niet wint met leugens? Trump staat gewoon weer op winst in Amerika. Wilders is in Nederland de grootste. Hoe bedoel je je wint niet met leugens.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:48 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hierboven ergens werd heel aardig uiteengezet waarom dat een slecht idee is: je wint het echt niet door leugens met leugens te bestrijden.
Een groei in de verkeerde richting: om burgers vooral te controleren. Want die participatiewet is nogal in steen gegoten, en wat zijn ze als de dood op rechts dat een uitkeringsgerechtigde wellicht teveel aanvraagt, of dat een WIA'er een dagje zonder krukken gewandeld heeft.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De overheid an sich groeit jaar op jaar hoor. https://www.ewmagazine.nl(...)nooitgenoeg-1052090/
En probeer de groei van de overheid ook even los te zien van het frame van de participatiesamenleving. Overigens een frame van de PvdA om de bezuinigingen te rechtvaardigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |