Poeh, klinkt heftig. En ik snap je angst voor veranderingen; hormoonsuppletie moet echt worden afgestemd op jouw lichaam en dat kost tijd: eerst 3-6 maanden uitproberen en dan eventueel aanpassen/ophogen. Het belangrijkste is dat je terecht komt bij de juiste expert. Maar ja, die eeuwige wachtlijsten…quote:Op zaterdag 13 april 2024 12:00 schreef -Spring het volgende:
Helleu. Ik vrees dat ik ook de sjaak ben. In mei word ik 43.
Het begon ruim een jaar geleden met extreme bloedingen. Stolsels vooral, die onaangekondigd langs m'n cup of tampon mn broekspijp uitrolden. Zelfs een keer in een cultureel centrum tijdens een boetseerles van m'n jongste dochter.
Hiernaast werd m'n pms ondraaglijk. Elke maand opnieuw veranderde ik in een hormonster zonder eigen wil dat met ingepakte koffers bij de deur stond om m'n man te verlaten omdat ik me zo onbegrepen en eenzaam voelde.
Gesprek gehad met een gynaecoloog voor een novasurebehandeling, maar te horen gekregen dat dit beter niet de eerste optie kan zijn omdat het baarmoederslijmvlies weer terug kan groeien. Op haar advies dus toch weer aan de pil begonnen. Dit hielp gelukkig tegen de extreme bloedingen en de pms maar m'n libido daalde tot onder het nulniveau. Het stoppen met de pil zorgde echter voor (een terugkeer van mijn) depressieve klachten. Ik heb sowieso al de diagnose 'chronische depressie' maar sinds het slikken van antidepressiva heb ik hier gelukkig geen last meer van gehad. Een rondje op diverse fora leerde me dat veel vrouwen depressieve gevoelens krijgen na het stoppen met de pil.
Inmiddels ben ik dus weer terug aan de pil. Ik probeer geen stopweek in te lassen maar krijg hierdoor regelmatig doorbraakbloedingen die enkel te doorbreken zijn door toch een stopweek in te lassen. Door een verzakking is het echter onmogelijk om cups of tampons te gebruiken dus maandverband is m'n enige optie.
Hiernaast heb ik sinds een maand of zes periodiek last van opvliegers en buitengewoon zere gewrichten, vooral 's nachts. Ik dacht in eerste instantie dat ik iets van acute reuma-aanvallen oid had.
Ik vrees dus dat ik, dwars door de pil heen, in de overgang ben gekomen.
Ik ben nu een beetje zoekende naar wat ik wil. Ik voel me namelijk emotioneel vrij stabiel en vind het daardoor erg spannend om iets in m'n hormoonhuishouding te wijzigen. Aan de andere kant zijn die opvliegers en die gewrichtspijn zo aanwezig dat ik het toch wel fijn zou vinden als daaraan iets zou veranderen.
Ik overweeg om een afspraak te maken met zo'n vrouwenkliniek om me hormonaal helemaal door te laten lichten en een advies op maat te krijgen.
Hoi! Wat heftig... Intake bij de menopauze poli van OLVG een optie?quote:Op zaterdag 13 april 2024 12:00 schreef -Spring het volgende:
Helleu. Ik vrees dat ik ook de sjaak ben. In mei word ik 43.
Het begon ruim een jaar geleden met extreme bloedingen. Stolsels vooral, die onaangekondigd langs m'n cup of tampon mn broekspijp uitrolden. Zelfs een keer in een cultureel centrum tijdens een boetseerles van m'n jongste dochter.
Hiernaast werd m'n pms ondraaglijk. Elke maand opnieuw veranderde ik in een hormonster zonder eigen wil dat met ingepakte koffers bij de deur stond om m'n man te verlaten omdat ik me zo onbegrepen en eenzaam voelde.
Gesprek gehad met een gynaecoloog voor een novasurebehandeling, maar te horen gekregen dat dit beter niet de eerste optie kan zijn omdat het baarmoederslijmvlies weer terug kan groeien. Op haar advies dus toch weer aan de pil begonnen. Dit hielp gelukkig tegen de extreme bloedingen en de pms maar m'n libido daalde tot onder het nulniveau. Het stoppen met de pil zorgde echter voor (een terugkeer van mijn) depressieve klachten. Ik heb sowieso al de diagnose 'chronische depressie' maar sinds het slikken van antidepressiva heb ik hier gelukkig geen last meer van gehad. Een rondje op diverse fora leerde me dat veel vrouwen depressieve gevoelens krijgen na het stoppen met de pil.
Inmiddels ben ik dus weer terug aan de pil. Ik probeer geen stopweek in te lassen maar krijg hierdoor regelmatig doorbraakbloedingen die enkel te doorbreken zijn door toch een stopweek in te lassen. Door een verzakking is het echter onmogelijk om cups of tampons te gebruiken dus maandverband is m'n enige optie.
Hiernaast heb ik sinds een maand of zes periodiek last van opvliegers en buitengewoon zere gewrichten, vooral 's nachts. Ik dacht in eerste instantie dat ik iets van acute reuma-aanvallen oid had.
Ik vrees dus dat ik, dwars door de pil heen, in de overgang ben gekomen.
Ik ben nu een beetje zoekende naar wat ik wil. Ik voel me namelijk emotioneel vrij stabiel en vind het daardoor erg spannend om iets in m'n hormoonhuishouding te wijzigen. Aan de andere kant zijn die opvliegers en die gewrichtspijn zo aanwezig dat ik het toch wel fijn zou vinden als daaraan iets zou veranderen.
Ik overweeg om een afspraak te maken met zo'n vrouwenkliniek om me hormonaal helemaal door te laten lichten en een advies op maat te krijgen.
Hoe dat zit met het meten van je hormoonspiegel weet ik niet, maar ik denk dat je meteen een goed gesprek met je huisarts hebt als je vertelt dat je moeder en oma zo jong waren toen ze in de overgang kwamen. Grote kans dat dat voor jou ook geldt. Vervelend, hoor. Maar het goede nieuws is dat er tegenwoordig iets aan te doen is, dus ik zou me eerst verdiepen (met behulp van de linkjes uit de OP) in hormoonsuppletie, en dan naar je huisarts gaan. Helaas zijn lang niet alle artsen goed bijgeschoold, daarom moet je echt zelf op onderzoek uit. Je kunt online ook de “Europese richtlijn voor hormoonsuppletietherapie” vinden, dan heb je de belangrijkste informatie meteen op een rijtje. Ik weet niet of die richtlijn al in dit topic is gelinkt, anders doe ik het wel even.quote:Op maandag 15 april 2024 23:45 schreef Takkie88 het volgende:
Hmm, hoe meer ik lees hoe meer ik vrees dat bij mij de overgang langzaamaan gestart is. Ik word bijna 36 (maar al bijna 20 jaar maar 1 incomplete eierstok en zowel moeder als oma gingen jong (37 en 39) in de overgang).
Cyclus is nog een soort van regelmatig (24-29 dagen) maar de menstruaties worden steeds heftiger.
Mentaal schommelt het heel erg. Concentratie is wel echt al 3 jaar slecht. Gaf daarvan eerst zwangerschap, baby, borstvoeding de schuld van. Maar dat houdt ook een keer op.
Iemand van jullie via de huisarts hormoonspiegel laten bepalen om te beoordelen of de overgang gestart is? Ik lees hierover verschillende visies van artsen.
Ik zet de link erin!quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:51 schreef Nadine26 het volgende:
Europese richtlijn voor hormoonsuppletietherapie
Volgens mij 26 of 28 november 2022.quote:Op vrijdag 5 april 2024 23:06 schreef Seven. het volgende:
[..]wat een ellende heb je mee moeten maken. Hoe lang is je baarmoeder er nu uit en voelde dat beter?
Mijn ervaring is dat dat vooral een gevolg is van indirect contact met 30 snotneuzerige klasgenootjes van je basisschoolkindquote:Op maandag 29 april 2024 21:28 schreef Seven. het volgende:
Ik merk de laatste tijd wat vaker vermoeidheid. En steeds vaker het gevoel dat ik minder wil werken, omdat fulltime werken en een klein kind me eigenlijk net te zwaar valt. Maar of dat aan de overgang toe te schrijven is, weet ik zo niet.
Is verminderde weerstand een overgangsverschijnsel? Ik ben vanaf voor de kerst tot 3 weken geleden vrijwel onophoudelijk ziek geweest, verkouden, 2x buikgriep. Alles wat rondging, heb ik gehad.
Ik heb het zelf niet gebruikt, maar een vriendin van me heeft lange tijd DIM complex gebruikt en daar profijt van gehad.quote:Op maandag 29 april 2024 21:28 schreef Seven. het volgende:
Ik merk de laatste tijd wat vaker vermoeidheid. En steeds vaker het gevoel dat ik minder wil werken, omdat fulltime werken en een klein kind me eigenlijk net te zwaar valt. Maar of dat aan de overgang toe te schrijven is, weet ik zo niet.
Is verminderde weerstand een overgangsverschijnsel? Ik ben vanaf voor de kerst tot 3 weken geleden vrijwel onophoudelijk ziek geweest, verkouden, 2x buikgriep. Alles wat rondging, heb ik gehad.
quote:Waarom krijgen sommige vrouwen vervelende symptomen bij de start van HST of bij verhoging?
IN HET KORT
Beginverergering/ophogingsverergering is NORMAAL:
dit gebeurt wanneer de receptoren op de de cellen moeten schakelen
bijna al onze 28 triljoen cellen hebben oestrogeenreceptoren
dit betekent dat beginverering op werkelijk alle plaatsen van het lichaam kan voorkomen
het kunnen nieuwe klachten zijn die er voor HST niet waren
b.v. Hartkloppingen, agitatie, opgefoktheid, slapeloosheid, depressie, verergerde gewrichts- en spierpijn etc.
IN HET LANG
Waarom hebben sommige vrouwen die beginnen met HST/ophogen HST last van symptomen die precies lijken alsof ze veel te veel oestrogeen nemen - ook al nemen ze een lage startdosis?
Hoe kan dat? Een stukje farmacodynamiek.
Vrijwel al onze cellen hebben oestrogeenreceptoren. Dat zijn poortjes waardoor oestrogeenmoleculen (=liganden) de cellen binnendringen en de celfunctie in stand houden. Op deze receptoren passen enkel oestrogeenmoleculen. Een cel kan duizenden receptoren hebben.
Receptoren doen iets specifieks als er te veel of te weinig van hun liganden (hier: oestrogeenmoleculen) aanwezig zijn.
Te weinig (oestrogeen): Dan gaan de receptoren in aantal vermeerderen (upregulatie) om er toch maar voor te zorgen dat mocht er iets van oestrogeen in het lichaam komen dat het zeker wordt opgenomen.
Te veel (oestrogeen): als het ligand in overvloed voorkomt dan gaat de cel receptoren verwijderen en verminderen (downregulatie) in aantal.
Als de vrouw eindelijk naar de dokter stapt, loopt ze al geruime tijd rond met weinig of bijna zonder oestrogeen en hebben de cellen heel veel receptoren aangemaakt.
De vrouw start HST en geeft het lichaam dan een deftige dosis oestrogeen (in vergelijking zonder HST) terwijl er heel veel receptoren zijn op de cellen: de cellen krijgen te veel binnen en de rare symptomen ontstaan (High response).
Na een tijd deze dosis te nemen zullen de receptoren verdwijnen en zich aanpassen naar de dosis die het krijgt. De meeste vrouwen rapporteren dat dit maximum 2 weken duurt. Vandaar dat een dosis best 6-8 weken geprobeerd wordt om te settelen. In principe is 3 maanden het best om een compleet beeld te krijgen.
Dus wees echt niet ongerust. Er is niets erg aan de hand. Het lichaam schakelt en geef het tijd. Je bent niet intolerant. Wees ook vooral lief voor jezelf. Neem tijd vrij. Neem pijnstilling. Ga op de bank liggen. Spreek erover hier. Velen van ons zijn er door gemoeten.
En houd vooral dit idee in gedachte: deze twee zware weken zijn eigenlijk niets in vergelijking met de jarenlange ellende die langdurig oestrogeentekort zal veroorzaken in de toekomst.
Deze reactie van je lichaam is eigenlijk een heel goed teken: je neemt je huidig HST-product zeer goed op. Dus je kan het ergens positief zien. Het is een normale, tijdelijke reactie tot de receptoren settelen.
Zie schema op de foto:
een vrouw zonder HST die HST start gaat dus van
Low Hormone & High receptor concentration NAAR
High hormone & High receptor concentration
‘High hormone’ is wel relatief. De cel krijg te veel oestrogeen omwille van de vele receptoren. Niet per se omdat de dosis te hoog is.
Daarna is het luisteren naar de cellen, zij geven dan aan d.m.v. terugkerende symptomen of de dosis moet opgehoogd worden (oestrogeen-protocol).
TIP: Ibuprofen kan helpen in deze tijdelijke periode. Altijd checken met de arts of je dit mag nemen.
Duidelijke uitleg, dank! Blijft gek dat vrouwen dit allemaal zelf moeten uitzoeken; dat zegt wel iets over de slechte voorlichting. Nu ik de lijst met klachten zie, besef ik dat ik die eerste week van meer dingen last had: spierkramp en pijn in mijn gewrichten (nooit eerder gehad).quote:Op vrijdag 3 mei 2024 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Beginverergering wordt dat genoemd, inderdaad. Hier een uitleg daarover:
[..]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
opgelostquote:Op zondag 5 mei 2024 13:04 schreef -Spring het volgende:
Sorry, ik heb per ongeluk m'n eigen post gerapporteerd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |