VS en onderhoud van wegen/bruggen is een zeer slechte combi, dat is algemeen bekend.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:19 schreef Toine51 het volgende:
Geen sterke brug zou je denken.
Die moet toch wel wat kunnen hebben..
quote:The Francis Scott Key Bridge, also known originally as the Outer Harbor Crossing (until it was renamed in 1977) or simply as the Key Bridge or Beltway Bridge, was a steel arch-shaped continuous through truss bridge spanning the lower Patapsco River and outer Baltimore Harbor / Port carrying Maryland Route 695 in Baltimore, Maryland, United States. The main span of 1,200 feet (366 m) was the third longest span of any continuous truss in the world.[2] It was also the longest bridge in the Baltimore metropolitan area. On March 26, 2024 at around 2:00AM EST, the Francis Scott Key Bridge collapsed after a container ship collided with a tower, in an apparent retaliatory attack by Russia for the CIA's terrorist attacks in Moscow.[3]
Zou een botsing zijn met een schip.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:20 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
VS en onderhoud van wegen/bruggen is een zeer slechte combi, dat is algemeen bekend.
Dacht eerder Itali..quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:20 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
VS en onderhoud van wegen/bruggen is een zeer slechte combi, dat is algemeen bekend.
er vaart een enorm schip een steunpilaar onder de brug uitquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:19 schreef Toine51 het volgende:
Geen sterke brug zou je denken.
Die moet toch wel wat kunnen hebben..
Want een boot ertegenaan varen is slim 😀quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:20 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
VS en onderhoud van wegen/bruggen is een zeer slechte combi, dat is algemeen bekend.
quote:Fire crews: 7 construction workers and 3-4 civilian vehicles may have been on the bridge when it collapsed. Rescue operation underway.
Nee vreemd, die brug doemde niet opeens uit het niets op.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:24 schreef matthijst het volgende:
Want een boot ertegenaan varen is slim 😀
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet inquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:29 schreef Za het volgende:
[..]
Nee vreemd, die brug doemde niet opeens uit het niets op.
Ja maar, dat vrachtschip ....quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:19 schreef Toine51 het volgende:
Geen sterke brug zou je denken.
Die moet toch wel wat kunnen hebben..
Thanks.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:31 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in
https://nos.nl/l/2486894
https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers
https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan
https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/
https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting
amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is
Binnenvaartschepen of zo'n megatanker. Klein verschil.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:31 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in
https://nos.nl/l/2486894
https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers
https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan
https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/
https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting
amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is
Hier ligt de treinverbinding van Groningen naar Leer er al sinds 2015 uit, omdat een vrachtschip tegen de brug in de Eems is aangevaren.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:31 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in
https://nos.nl/l/2486894
https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers
https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan
https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/
https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting
amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is
Ja dat weet ik, maar een stevige brug begeeft het niet compleet bij een aanvaring. Het onderhoud van bruggen en wegen in de VS is al decennia een heet hangijzer. Recent heeft Biden een miljardenplan aangekondigd om door het hele land dit soort pijnpunten aan te pakken.quote:
Denk niet dat dd bouwkwaliteit slecht is. Het is oud dus slechter dan de standaard van nu. Dat hoeft per definitie niet direct slecht te zijn. Wat we wel weten is het doorgaans slechte onderhoud over jaren. Daar wordt alles niet beter van.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:31 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in
https://nos.nl/l/2486894
https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers
https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan
https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/
https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting
amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is
Overlevingskansen zijn sowieso niet zo groot voor de mensen op brug, maar dit gaat niet helpen.... Temperatuur kan wel eens kloppen, je zit meer noordelijk dan Washington DC.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:34 schreef Frutsel het volgende:
Water temperatuur schijnt rond de 8 graden te liggen las ik ergens
Als je daar in ligt hou je dat niet lang vol.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:34 schreef Frutsel het volgende:
Water temperatuur schijnt rond de 8 graden te liggen las ik ergens
Ja, je zou denken dat het ding uit compartimenten bestaat en dus hooguit gedeeltelijk in elkaar klapt.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:33 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ook gewoon de complete constructie die in elkaar klapt. Bizar om te zien.
Ja wat ik net post waarschijnlijk 4 auto's van burgers en 7 werkers die aan het werk waren op de brug.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:36 schreef Tekaschi het volgende:
Zie net de beelden, stonden wel degelijk auto's op, en die hele brug zakt gewoon in elkaar.
Eerst nog even je auto uitkomen ook, tering wat een nachtmerriequote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je daar in ligt hou je dat niet lang vol.
Volgens mij zat er nog enige tijd tussen de impact en het instorten toch? Op de livestream zeggen ze oa in de chat dat 'cars were heading fullspeed to get off the impacted bridge'quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:36 schreef Tekaschi het volgende:
Zie net de beelden, stonden wel degelijk auto's op, en die hele brug zakt gewoon in elkaar.
Gebruik je Vesselfinder?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bootje was ook niet heel klein:
[ afbeelding ]
Als een schip 1 pilaar ramt verwacht je toch wel dat de constructie niet volledig in elkaar stort.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:19 schreef Toine51 het volgende:
Geen sterke brug zou je denken.
Die moet toch wel wat kunnen hebben..
Zo'n groot containerschip kan niet "ineens vooruit" gaan natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:34 schreef Za het volgende:
[..]
Thanks.
Ik vind dit wat omvangrijker, en hij lijkt ook een poosje stil te liggen en dan opeens vooruit.
Er was ook een video vanaf de zijkant, die zie ik niet meer.
Twee vrachtwagens en twee auto's gingen er op tijd overheen ......quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:16 schreef PinkLow het volgende:
Jeetje heftige beelden hoor.
Je zal er maar net op dat moment op hebben gezeten met de auto of iets...
Za zit alweer op z'n complotstoelquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zo'n groot containerschip kan niet "ineens vooruit" gaan natuurlijk.
I knowquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar een stevige brug begeeft het niet compleet bij een aanvaring. Het onderhoud van bruggen en wegen in de VS is al decennia een heet hangijzer. Recent heeft Biden een miljardenplan aangekondigd om door het hele land dit soort pijnpunten aan te pakken.
Zie ook: https://www.infrasite.nl/(...)e-staat/?gdpr=accept
Dit, uit de categorie: WTC kan nooit instorten, tot ie toch instortte.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
I know
Als een zwaar schip net tegen een cruciale peiler aan botsts, kan menig goed gebouwde brug in elkaar kletteren. Denk niet dat dit primair ligt aan de staat van het onderhoud, secundair misschien. Primair is toch echt die boot.
Maar een brug met een boogconstructie hangt als een geheel aan elkaar. Als er stuk tussenuit geknald wordt, dan houdt de rest van de boogconstructie het ook niet meer.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar een stevige brug begeeft het niet compleet bij een aanvaring. Het onderhoud van bruggen en wegen in de VS is al decennia een heet hangijzer. Recent heeft Biden een miljardenplan aangekondigd om door het hele land dit soort pijnpunten aan te pakken.
Zie ook: https://www.infrasite.nl/(...)e-staat/?gdpr=accept
Dan kan elk land zijn bruggen wel gaan beveiligen ....quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:20 schreef Szura het volgende:
Wiki is al bijgewerkt door iemand uit NWS
[..]
Kan natuurlijk allemaal, alleen verwachte ik zelf dat als n pilaar faalt dat een gedeelte kan/zou instorten, niet de hele brug wat als dominosteentjes omvalt, maar eens het onderzoek afwachten.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
I know
Als een zwaar schip net tegen een cruciale peiler aan botsts, kan menig goed gebouwde brug in elkaar kletteren. Denk niet dat dit primair ligt aan de staat van het onderhoud, secundair misschien. Primair is toch echt die boot.
OK.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heb plaatje uit een tweet geplakt
Die in Genua begaf het makkelijker.quote:
Omdat alles elkaar in balans en evenwicht houdt.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:41 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar een brug met een boogconstructie hangt als een geheel aan elkaar. Als er stuk tussenuit geknald wordt, dan houdt de rest van de boogconstructie het ook niet meer.
Of in slaap gevallen, of ruzie tussen de kapitein en de loods; we weten het allemaal nog nietquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:42 schreef thedeedster het volgende:
[..]
OK.
Echt raar verhaal dit, zal er weer iemand te diep in het glaasje gekeken hebben?
Ja zijn natuurlijk meerdere scenario's mogelijk.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:43 schreef franklop het volgende:
Schip ging misschiena aanvankelijk onder het lagere brugdeel door, wilde corrigieren, maar dat gebeurde te laat? Zoiets lijkt het wel. Bizarre beelden
Aan deze foto kan je toch al zien dat zo'n flutpilaartje niet gemaakt is om een vrachtschip op te vangen.quote:
Het ziet er inderdaad uit als een vrij kwetsbare brug.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:47 schreef matthijst het volgende:
[..]
Aan deze foto kan je toch al zien dat zo'n flutpilaartje niet gemaakt is om een vrachtschip op te vangen.
Je kunt ook stellen dat sommige schepen te massief zijn om naar Baltimore te varen, zoals wij hier zware vrachtauto's uit de binnensteden weren.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:47 schreef matthijst het volgende:
[..]
Aan deze foto kan je toch al zien dat zo'n flutpilaartje niet gemaakt is om een vrachtschip op te vangen.
Ik schreef, hij lijkt een poosje stil te liggen etc. Zie de full video.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:38 schreef xpompompomx het volgende:
Zo'n groot containerschip kan niet "ineens vooruit" gaan natuurlijk.
Wil je zegggen dat ook dit een inside job was?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:40 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dit, uit de categorie: WTC kan nooit instorten, tot ie toch instortte.
Amsterdam ook inmiddels sinds de Zeesluis IJmuiden open is met 500x70x18. Zit ruim boven panamax en dat wordt gezien als 'groot'.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:50 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je kunt ook stellen dat sommige schepen te massief zijn om naar Baltimore te varen, zoals wij hier zware vrachtauto's uit de binnensteden weren.
Wij hebben hier in Nederland de Maasvlaktes als aanlegpunt voor de grote zeeschepen.
Misschien net als de Nordstream, tegenwoordig weet je het maar nooit.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:55 schreef Akathisia het volgende:
Wil je zegggen dat ook dit een inside job was?
Zo groot is dat schip toch nietquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:50 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je kunt ook stellen dat sommige schepen te massief zijn om naar Baltimore te varen, zoals wij hier zware vrachtauto's uit de binnensteden weren.
Wij hebben hier in Nederland de Maasvlaktes als aanlegpunt voor de grote zeeschepen.
Even kieken wat voor een naam de brokkenpiloot had.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:56 schreef Za het volgende:
[..]
Misschien net als de Nordstream, tegenwoordig weet je het maar nooit.
Daar is lijkt mij geen enkele brug tegen bestand, daar zit zo ontzettend veel massa en dus kracht achterquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is het containerschip:
[ afbeelding ]
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/details/9697428
Het is een vakwerkbrug, het is logisch dat de hele constructie in elkaar stort omdat die zich volledig in balans houdt. De aanbruggen zijn anders geconstrueerd (zo te zien met betonnen of metalen liggers op pijlers) en zijn daarom gewoon blijven staan. Lijkt me weinig met onderhoud maar des te meer met het type brug te maken te hebben.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:35 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar een stevige brug begeeft het niet compleet bij een aanvaring. Het onderhoud van bruggen en wegen in de VS is al decennia een heet hangijzer. Recent heeft Biden een miljardenplan aangekondigd om door het hele land dit soort pijnpunten aan te pakken.
Zie ook: https://www.infrasite.nl/(...)e-staat/?gdpr=accept
quote:
quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is het containerschip:
[ afbeelding ]
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/details/9697428
quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje, kan het ook gewoon een ongeluk zijn? Zoals er vele gebeuren elke jaar.
quote:A ship struck Baltimore's Francis Scott Key Bridge early Tuesday, causing a partial collapse and sending vehicles and people into the water, officials in Maryland said.
"I can confirm at 1:35 a.m., Baltimore City police were notified of a partial bridge collapse, with workers possibly in the water, at the Francis Scott Key Bridge," the Baltimore Police Department said in a statement.
The Maryland Transportation Authority said the collapse occurred "due to ship strike."
Multiple vehicles plunged from the bridge at the time of the collapse, the Baltimore City Fire Department said. Overnight work had been underway on the bridge and divers were searching for at least seven people in the water, the department said.
The bridge, which is part of Interstate 695, crosses the Patapsco River in Baltimore’s harbor.
Veel bruggen hebben om die reden ook extra betonnen randen om de pilaren. Maarja of dat hier had geholpen...quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daar is lijkt mij geen enkele brug tegen bestand, daar zit zo ontzettend veel massa en dus kracht achter
Jordii heeft een mooie foto van die brug in betere tijden gepost. Als ik dit zo zie verwacht ik dat wel. Iedere pilaar is cruciaal.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:42 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Kan natuurlijk allemaal, alleen verwachte ik zelf dat als n pilaar faalt dat een gedeelte kan/zou instorten, niet de hele brug wat als dominosteentjes omvalt, maar eens het onderzoek afwachten.
wat een sprietjes zonder enige echte beveiliging, nu ben ik gen bruggen expert maar dit ziet er een stuk steviger uitquote:
Daar past zo alleen geen containerschip onderdoorquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:01 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
wat een sprietjes zonder enige echte beveiliging, nu ben ik gen bruggen expert maar dit ziet er een stuk steviger uit
scheldebrug
[ afbeelding ]
Ja, maar aan de andere kant krijgen aanvaringen met grotere schepen steeds een grote impact.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje, kan het ook gewoon een ongeluk zijn? Zoals er vele gebeuren elke jaar.
De reder ook niet.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
Die kapitein zal niet al te lekker in zijn vel zitten vandaag, gok ik zo.
Goeie vergelijking maat!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:01 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
wat een sprietjes zonder enige echte beveiliging, nu ben ik gen bruggen expert maar dit ziet er een stuk steviger uit
scheldebrug in belgie
[ afbeelding ]
of de zeelandbrug in nederland
[ afbeelding ]
kun je nagaan, dat dit enkel gemaakt is voor een binnenvaartschipquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:01 schreef franklop het volgende:
[..]
Daar past zo alleen geen containerschip onderdoor
Ja, er waren dus ook bouwvakkers op de brug, dus misschien werkzaamheden? In de combinatie met dat botsende schip, misschien samenloop van omstandigheden aan dingen die fout gingen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje, kan het ook gewoon een ongeluk zijn? Zoals er vele gebeuren elke jaar.
Hoe exact 'partial'?quote:
Afgezien van de grote meerpalen voor en na de pijlers valt inderdaad op dat de brug helemaal geen geleidewerken of andersoortige aanvaarbeveiliging heeft. Of dat bij zo een groot schip veel zoden aan de dijk zou hebben gezet is natuurlijk een andere vraag.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Veel bruggen hebben om die reden ook extra betonnen randen om de pilaren. Maarja of dat hier had geholpen...
Het ingestorte vakwerkgedeelte is 'maar' 800 meter lang, de aanbruggen staan zo te zien gewoon nog.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe exact 'partial'?
Wat staat er nog overeind dan? De oprijramps?
Je ziet nog wel wat delen overeind staan:quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe exact 'partial'?
Wat staat er nog overeind dan? De oprijramps?
Mooi voor Evil Knivel. Proberen aan de andere kant te komen in Baltimore.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je ziet nog wel wat delen overeind staan:
[ afbeelding ]
Afgaande op het filmpje van de instorting is het schip dus tegen een van de middelste pijlers aangekomen (bij de boog van de brug)quote:
Murica badquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:31 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in
https://nos.nl/l/2486894
https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers
https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan
https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/
https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting
amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is
Op 01:24.25 locale tijd (timestamp in de livestream) zie je dat ineens alle lampen op de boot uit gaan. Storing?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Livestream btw:
(waarop je het ook ziet gebeuren als je ff 'terugspoelt')
Ik zat NET daarnaar te kijken idd. Hele schip is opeens donker, nog voordat het misgaat.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:10 schreef Coelho het volgende:
[..]
Op 01:24.25 locale tijd (timestamp in de livestream) zie je dat ineens alle lampen op de boot uit gaan. Storing?
Als ik het goed zie valt idd de stroom uit, dan is het even donker en gaat de stroom weer aan, ik verwacht dat de zwarte rookwolken komen van dat ze dan weer 'controle' hebben over het schip en ze in alle macht gas geven om de botsing te voorkomen of in de volle achteruit gaanquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:10 schreef Lienekien het volgende:
Kort voor de botsing valt de stroom uit op het schip en er zijn grote zwarte rookwolken te zien.
Ook mijn gedachte. Minuut na het uitgaan van de lampen, springen ze ineens weer aan. Het is alsof ze dan al in een koers zitten die niet meer te corrigeren is. Als reactie worden alle motoren vol gas aangezet (donkere rookwolken uit de schoorsteen), maar dat mag niet meer baten.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Edit; dan vlak voor de aanvaring gaan de lampen weer aan. Lijkt idd op ultieme pech waarbij het schip even onbestuurbaar was door stroomuitval.
quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Edit; dan vlak voor de aanvaring gaan de lampen weer aan. Lijkt idd op ultieme pech waarbij het schip even onbestuurbaar was door stroomuitval.
Ja, ik zie nu ook dat twee keer alles uitvalt. En de rook rond de tweede keer.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:17 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Als ik het goed zie valt idd de stroom uit, dan is het even donker en gaat de stroom weer aan, ik verwacht dat de zwarte rookwolken komen van dat ze dan weer 'controle' hebben over het schip en ze in alle macht gas geven om de botsing te voorkomen of in de volle achteruit gaan
Woonboot vergelijken met een containerschip. Man man man.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:31 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in
https://nos.nl/l/2486894
https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers
https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan
https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/
https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting
amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is
Lol, maar je hebt wel een punt. Dit is een enorme ramp voor de haven daar. De hele haven van Baltimore is nu geblokkeerd door een strook van metalen balken... daar gaat voorlopig geen schip langs kunnen....quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:19 schreef Loverboii het volgende:
zal weer wat langer wachten worden op je pakketje
quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Edit; dan vlak voor de aanvaring gaan de lampen weer aan. Lijkt idd op ultieme pech waarbij het schip even onbestuurbaar was door stroomuitval.
Eens.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:39 schreef Coelho het volgende:
[..]
[ x ]
Zoals ook al eerder aangegeven, lijkt dit plausibel
Je kunt je beter afvragen of een brug straks op die plek nog wel gewenst is. Het lijkt mij meer op een brug die van de ene buitenwijk van Baltimore naar een nadere buitenwijk gaat.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:25 schreef ACT-F het volgende:
2x2 rijstroken zonder vluchtstrookNu kunnen ze gelijk 2x4 bouwen met vluchtstroken
![]()
En onderhoudKost allemaal geld en uiteindelijk gaat het toch kapot. Een paar levens opofferen is goedkoper...
Andere kant van de rails in washington dc ook. Die hele hoek is echt zo triest.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:48 schreef Hathor het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar die hele stad staat zo'n beetje op instorten. Je moet voor de grap eens met google streetview een beetje rondkijken in Baltimore.
Baltimorequote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:48 schreef Hathor het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar die hele stad staat zo'n beetje op instorten. Je moet voor de grap eens met google streetview een beetje rondkijken in Baltimore.
https://www.slachtofferhulp.nl/ Neem gerust contact op! Niks om je voor te schamenquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
Jeetje, Baltimore. Daar ben ik ook ooit geweest. Dit komt wel dichtbij zo.
Havenkom helemaal opgeknapt en geschikt gemaakt voor de toeristen. Daarna was het geldpotje leeg.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:48 schreef Hathor het volgende:
Ik wil niet veel zeggen, maar die hele stad staat zo'n beetje op instorten. Je moet voor de grap eens met google streetview een beetje rondkijken in Baltimore.
Detroit is booming nu. Vijftien jaar geleden kwam er een omslagpunt in de neerwaartse spiraal.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:54 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Baltimore
[ afbeelding ]
Heel veel slechter kan het toch niet worden?
ooh wacht, Cleveland
[ afbeelding ]
ooh wacht, Detroit
[ afbeelding ]
ooh wacht, San Francisco
[ afbeelding ]
ik durf niet meer door te gaan
Superkortzichtig dit.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je kunt je beter afvragen of een brug straks op die plek nog wel gewenst is. Het lijkt mij meer op een brug die van de ene buitenwijk van Baltimore naar een nadere buitenwijk gaat.
Een brug van Hoek van Holland naar Oostvoorne heeft in Nederland ook niet zoveel zin.
Foto van Wikipedia
[ afbeelding ]
Met Mark Wahlberg in de hoofdrol zeker.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ah, de USA. Nou, dan kijk ik over 10 jaar de patriottische verfilming door Hollywood wel.
Hipsters op zoek naar cheap housing?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:59 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Detroit is booming nu. Vijftien jaar geleden kwam er een omslagpunt in de neerwaartse spiraal.
Het lijkt er in dit filmpje op dat er geen verkeer op de brug was op het moment van de aanvaring.quote:
Ziet er idd zo uit. Zwarte rookwolken is waarschijnlijk volgas (achteruit neem ik aan), gevolgd door een black-out (want noodverlichting blijft wel branden). Het duurt enkele seconden vooraleer de noodgeneratoren overnemen in zo'n geval.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:10 schreef Lienekien het volgende:
Kort voor de botsing valt de stroom uit op het schip en er zijn grote zwarte rookwolken te zien.
Er werd aan de brug gewerkt. Die voertuigen en mensen zijn wel neergestort.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:01 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het lijkt er in dit filmpje op dat er geen verkeer op de brug was op het moment van de aanvaring.
Of je heft dat dorp op zodat er geen verkeer meer isquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je kunt je beter afvragen of een brug straks op die plek nog wel gewenst is. Het lijkt mij meer op een brug die van de ene buitenwijk van Baltimore naar een nadere buitenwijk gaat.
Een brug van Hoek van Holland naar Oostvoorne heeft in Nederland ook niet zoveel zin.
Foto van Wikipedia
[ afbeelding ]
Dichter bij de binnenstad zijn tunnels.
Ja. En die rook stopte ook weer, dus waarschijnlijk kwam het inderdaad van die vol gas achteruit.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:03 schreef BBach het volgende:
[..]
Ziet er idd zo uit. Zwarte rookwolken is waarschijnlijk volgas (achteruit neem ik aan), gevolgd door een black-out (want noodverlichting blijft wel branden). Het duurt enkele seconden vooraleer de noodgeneratoren overnemen in zo'n geval.
Edit: zie op eerdere filmpje dat er daarvoor ook al een aantal blackouts waren. Lijkt dus eerder op een crew in paniek of een serieus technisch issue op de verkeerde plaats.
Of nog erger, Tom Holland 😱quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:00 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Met Mark Wahlberg in de hoofdrol zeker.
Of het opstarten van de motor. Zware stookolie schepen hebben dat vaker, die eerste paar seconden is als een oliebrand zo dik zwart.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:03 schreef BBach het volgende:
[..]
Ziet er idd zo uit. Zwarte rookwolken is waarschijnlijk volgas (achteruit neem ik aan), gevolgd door een black-out (want noodverlichting blijft wel branden). Het duurt enkele seconden vooraleer de noodgeneratoren overnemen in zo'n geval.
Edit: zie op eerdere filmpje dat er daarvoor ook al een aantal blackouts waren. Lijkt dus eerder op een crew in paniek of een serieus technisch issue op de verkeerde plaats.
Ik weet niet wat nu erger is. Die brug die instort of het idee van dit alleen al...quote:
Vergeet de infrastructurele vraagstukken niet, zoals dat daar berhaupt geen brug nodig is en de algemene staat van Amerikaanse bruggen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:17 schreef StateOfMind het volgende:
Toch mooi hoe Fokkers moeiteloos weten te switchen tussen hun vele vakgebieden
Nu heeft men, uiteraard, weer verstand van engineering en scheepvaart
Wij krijgen te weinig internationale waardering.
*gaat na de lunch maar eens een kernfusie reactor bouwen, dan is ie mooi op tijd klaar voor het avondeten
Je weet tog. Hooggeleid G!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:17 schreef StateOfMind het volgende:
Toch mooi hoe Fokkers moeiteloos weten te switchen tussen hun vele vakgebieden
Nu heeft men, uiteraard, weer verstand van engineering en scheepvaart
Wij krijgen te weinig internationale waardering.
*gaat na de lunch maar eens een kernfusie reactor bouwen, dan is ie mooi op tijd klaar voor het avondeten
Minder wegen = minder verkeer.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Of je heft dat dorp op zodat er geen verkeer meer is
Dus eigenlijk is Putin een milieu activist 😱🤔quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:29 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Minder wegen = minder verkeer.
[ afbeelding ]
zulke foto's kun je ook maken van Madrid, Parijs, Londen, Amsterdam, Berlijnquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:54 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Baltimore
[ afbeelding ]
Heel veel slechter kan het toch niet worden?
ooh wacht, Cleveland
[ afbeelding ]
ooh wacht, Detroit
[ afbeelding ]
ooh wacht, San Francisco
[ afbeelding ]
ik durf niet meer door te gaan
Of die schipper heeft echt heel dringend een nieuwe bril nodig.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:27 schreef Bayswater het volgende:
Zou best opzet kunnen zijn, vaart bijna midden die pijler in.
Er waren ook nog twee loodsen aan boord.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Of die schipper heeft echt heel dringend een nieuwe bril nodig.
Well... actuallyquote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:17 schreef StateOfMind het volgende:
Toch mooi hoe Fokkers moeiteloos weten te switchen tussen hun vele vakgebieden
Nu heeft men, uiteraard, weer verstand van engineering en scheepvaart
Wij krijgen te weinig internationale waardering.
*gaat na de lunch maar eens een kernfusie reactor bouwen, dan is ie mooi op tijd klaar voor het avondeten
Dat er een interstate overheen gaat laten we maar even buiten beschouwing?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je kunt je beter afvragen of een brug straks op die plek nog wel gewenst is. Het lijkt mij meer op een brug die van de ene buitenwijk van Baltimore naar een nadere buitenwijk gaat.
Een brug van Hoek van Holland naar Oostvoorne heeft in Nederland ook niet zoveel zin.
Foto van Wikipedia
[ afbeelding ]
Dichter bij de binnenstad zijn tunnels.
Slaat inderdaad nergens op. Dat hele stuk tussen New York en Washington DC is een van de drukste stukken snelweg van de VS.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:04 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dat er een interstate overheen gaat laten we maar even buiten beschouwing?
Hou toch op met die klets.
Ja hoor dat hou je makkelijk de rest van je leven vol.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je daar in ligt hou je dat niet lang vol.
Wow, mooie post, perfect voorbeeld van De Beste Stuurlui Staan Aan Walquote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Livestream btw:
(waarop je het ook ziet gebeuren als je ff 'terugspoelt')
wel echt een massive faal van dat schip dan als je zo ff een minuut van te voren kijkt. Zoveel ruimte en tijd om er goed onderdoor te varen. Maar het lijkt opeens een scherpe bocht te maken. Iets is goed fout gegaan aan boord daar.
Het is natuurlijk wel een stad die een flink jasje heeft uitgedaan he. Op haar hoogtepunt telde Detroit ongeveer 1.8-1.9 miljoen inwoners, daar zijn er nu nog maar zo'n 660.000 van over. Zo'n beetje de hele middenstand is daar weggetrokken in het eerste decennium van deze eeuw.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:59 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Detroit is booming nu. Vijftien jaar geleden kwam er een omslagpunt in de neerwaartse spiraal.
Ik denk niet dat je in Amsterdam zulk soort locaties tegenkomt. De Bijlmer is wellicht de slechtste wijk om te wonen, maar zelfs dat is een paradijs vergeleken bij bv een Philadelphia, waar je letterlijk je nekt breekt over de daklozen in tentjes.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:32 schreef wdn het volgende:
[..]
zulke foto's kun je ook maken van Madrid, Parijs, Londen, Amsterdam, Berlijn
Er zijn serieus mensen die zo denken. Dat zijn vaak ook nog ambtenaren of politici ook....quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:29 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Minder wegen = minder verkeer.
[ afbeelding ]
Heeft verder niet zo heel veel met dit topic te maken, toch?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een stad die een flink jasje heeft uitgedaan he. Op haar hoogtepunt telde Detroit ongeveer 1.8-1.9 miljoen inwoners, daar zijn er nu nog maar zo'n 660.000 van over. Zo'n beetje de hele middenstand is daar weggetrokken in het eerste decennium van deze eeuw.
Nou nee, juist niet.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:03 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat is met een aardige snelheid gegaan
Ff verder lezenquote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:32 schreef matthijst het volgende:
[..]
Wow, mooie post, perfect voorbeeld van De Beste Stuurlui Staan Aan Wal![]()
Doe je nog meer spreekwoorden?
CNN.comquote:The Baltimore Fire Department Chief James Wallace says authorities rescued two people from the water this morning, one without injury and the other who has been transferred to hospital in a serious condition.
Authorities are continuing their search for upwards of seven people, Wallace says. But, he says that number could change as it is a "very large incident." Earlier on Tuesday, an official said as many as 20 people could be in the water.
Ja dus? Tot dit moment stond de brug nog gewoon. En schepen maken altijd een berekening bij het passeren van zulke obstakels.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:20 schreef ACT-F het volgende:
Ik vind het maar een krappe brug hoor. Het is knap dat het 47 jaar en 3 dagen! (23 maart 1977) goed is gegaan:
[ afbeelding ]
Het plan was aanvankelijk om een tunnel aan te leggen, maar dat vonden ze te duur in aanleg en onderhoud dus hebben ze wat lucifershoutjes bij elkaar gesprokkeld en een brug in elkaar geflanst met jaren '30 techniek
Ze hadden alleen niet gerekend op een technisch mankementquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:23 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ja dus? Tot dit moment stond de brug nog gewoon. En schepen maken altijd een berekening bij het passeren van zulke obstakels.
Vaak is zon brug juist de bottleneck voor het berekenen van het maximum. Vooral als er een haven achter ligt die container kranen moet hebben of een boorplatform wat er voor anker moet.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:23 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ja dus? Tot dit moment stond de brug nog gewoon. En schepen maken altijd een berekening bij het passeren van zulke obstakels.
Daar reken je dan ook niet op.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze hadden alleen niet gerekend op een technisch mankement
quote:
Wat maken ze weer een rommel.quote:O! say can you see by the dawn's early light,
What so proudly we hailed at the twilight's last gleaming,
Ze zijn genspireerd door:quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:30 schreef GereDathan het volgende:
Waar hebben ze die brug eigenlijk gekocht, Ome Alie?
Ik denk dat ik op school van papier nog stevigere bruggen bouwde....quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze zijn genspireerd door:
[ afbeelding ]
In de jaren 30 konden ze anders al prima staalconstructies bouwen en berekenen. Het is natuurlijk niet voor niks dat die brug al decennia daar staat. Dat is omdat het gewoon een prima brug is.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:20 schreef ACT-F het volgende:
Ik vind het maar een krappe brug hoor. Het is knap dat het 47 jaar en 3 dagen! (23 maart 1977) goed is gegaan:
[ afbeelding ]
Het plan was aanvankelijk om een tunnel aan te leggen, maar dat vonden ze te duur in aanleg en onderhoud dus hebben ze wat lucifershoutjes bij elkaar gesprokkeld en een brug in elkaar geflanst met jaren '30 techniek
Wat ik op de radio hoorde net was wel aannemelijk, de brug was waarschijnlijk berekend op schepen van vroeger. Die waren een stuk kleiner en lichter.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:37 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk dat de meeste bruggen niet bestand zouden zijn tegen de enorme kracht die er op zo'n pijler komt als er een enorm containerschip tegenaan knalt.
Jawel, daar worden ze op berekend. Alleen worden schepen steeds groter en zwaarder. De schepen die nu varen bestonden nog niet toen deze brug werd gebouwd/quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:37 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk dat de meeste bruggen niet bestand zouden zijn tegen de enorme kracht die er op zo'n pijler komt als er een enorm containerschip tegenaan knalt.
Die interstate was een jaren '70 tekening.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:04 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dat er een interstate overheen gaat laten we maar even buiten beschouwing?
Hou toch op met die klets.
Als ik het niet opgezocht had zou ik de brug serieus jaren '30 hooguit jaren '50 inschatten. Maar 1977?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik denk dat ik op school van papier nog stevigere bruggen bouwde....
Irrelevant of ze het nu nog zouden doen, hij ligt er nu al.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:41 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Die interstate was een jaren '70 tekening.
Ik weet niet, dat men deze route nu nog zo zou tekenen
Hoe bepaal je wat modern is? Van een plaatje? Je baseert je dus op design en niet op techniek.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als ik het niet opgezocht had zou ik de brug serieus jaren '30 hooguit jaren '50 inschatten. Maar 1977?![]()
In 1973 bouwden ze in Istanbul een aanzienlijk modernere brug:
[ afbeelding ]
Ik vraag me dus af wat er niet voor nodig is om de kracht van zo'n bewegende massa te weerstaan.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:37 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk dat de meeste bruggen niet bestand zouden zijn tegen de enorme kracht die er op zo'n pijler komt als er een enorm containerschip tegenaan knalt.
Daarom de pijlers zo ver mogelijk uit elkaarquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:37 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk dat de meeste bruggen niet bestand zouden zijn tegen de enorme kracht die er op zo'n pijler komt als er een enorm containerschip tegenaan knalt.
Bij dergelijke bruggen is weinig budget voor 'design'quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe bepaal je wat modern is? Van een plaatje? Je baseert je dus op design en niet op techniek.
Dat klopt. Door Houston lopen bijvoorbeeld 26-baanswegen, die nu al constant verstopt zitten. De wegen zijn daar zo breed, dat niks meer op loopafstand (of fietsafstand) van elkaar zit.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:29 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Minder wegen = minder verkeer.
[ afbeelding ]
Dan moet je weer een groter stuk zonder ondersteuning overspannen, dat levert dus andere problemen op en grotere technische uitdagingen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom de pijlers zo ver mogelijk uit elkaarOf toch wat meer uitgeven aan een tunnel.
Dan weet je niks van het bouwen van bruggen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij dergelijke bruggen is weinig budget voor 'design'
Kan...quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan moet je weer een groter stuk zonder ondersteuning overspannen, dat levert dus andere problemen op en grotere technische uitdagingen.
Je kan ze ook 2 kilometer uit elkaar zetten, kan er nog steeds een schip tegenaan varen.
Verlicht ons.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dan weet je niks van het bouwen van bruggen.
Er is ook iets voor te zeggen om juist meer pijlers te hebben en 1 of 2 (grote) doorgang(en), zoals die foto van de brug in Frankrijk. Als je dan een pijler raakt dan is de impact veel kleiner.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom de pijlers zo ver mogelijk uit elkaarOf toch wat meer uitgeven aan een tunnel.
De overspanning was 336 meter Hij kon er zelfs in de lengte nog onderdoorquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:46 schreef ACT-F het volgende:
Daarom de pijlers zo ver mogelijk uit elkaar
Tja, wat kan ik er over zeggen. Soms gaat er zelfs een ontwerpwedstrijd aan vooraf. Een brug is een enorm beeldbepalend object, design wordt daar wel degelijk in meegenomen. Anders zag iedere brug er uit als de moerdijk spoorbrug:quote:
Ze kunnen het schip als brug inzetten nuquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De overspanning was 336 meter Hij kon er zelfs in de lengte nog onderdoor
Een beetje lastig uit te leggen, maar een staalconstructie is alleen stabiel wanneer alle afzonderlijke elementen er van aanwezig en intact zijn.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:36 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ja, je zou denken dat het ding uit compartimenten bestaat en dus hooguit gedeeltelijk in elkaar klapt.
Ik had een ander antwoord verwacht van een bruggenexpert. Een brug is vooral functioneel met wat budget voor tierelantijntjes. Zeker als het gaat om grote overspanningen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, wat kan ik er over zeggen. Soms gaat er zelfs een ontwerpwedstrijd aan vooraf. Een brug is een enorm beeldbepalend object, design wordt daar wel degelijk in meegenomen. Anders zag iedere brug er uit als de moerdijk spoorbrug:
[ afbeelding ]
Oe, gaaf. Kun je er ook aanvaringen mee simuleren?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:59 schreef Zoddie het volgende:
Ik speel veel Poly Bridge dus ik weet veel beter hoe bruggen werken dan engineers!
Waren er 2 aan boord.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:52 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat in vele havens een havenloods verplicht is, juist om dit soort situaties te voorkomen.
Ik ben zeker geen bruggenexpert maar wel veel ervaring met staalconstructies voor oa bruggen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik had een ander antwoord verwacht van een bruggenexpert. Een brug is vooral functioneel met wat budget voor tierelantijntjes. Zeker als het gaat om grote overspanningen.
quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze zijn genspireerd door:
[ afbeelding ]
Wij deden dat vroeger met spaghetti en lijm op schoolquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik denk dat ik op school van papier nog stevigere bruggen bouwde....
Ja, met van die in de lengte dubbelgevouwen repen. Was leuk.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik denk dat ik op school van papier nog stevigere bruggen bouwde....
Moet hierbij echt denken aan "even apeldoorn bellen"quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja zijn natuurlijk meerdere scenario's mogelijk.
Stuurfout/onkunde
Te diep in glaasje gekeken/drugs
In slaap gevallen/medisch onwel worden
Technisch mankement aan de boot
Bewust op in varen
etc.
quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een hamer, dat is een voorbeeld van iets wat functioneel moet zijn. Daarom ziet iedere hamer er ook hetzelfde uit.
Dan zoek de voormalige mijnbouwgebieden in de Appalachen maar niet op...quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:54 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
Baltimore
[ afbeelding ]
Heel veel slechter kan het toch niet worden?
ooh wacht, Cleveland
[ afbeelding ]
ooh wacht, Detroit
[ afbeelding ]
ooh wacht, San Francisco
[ afbeelding ]
ik durf niet meer door te gaan
Nee juist niet. Bruggen zijn een typisch voorbeeld van esthetiek door de functie, de natuurkunde ervan en de schoonheid ervan zijn met elkaar verweven. Veel ontwerpers kiezen er dan ook voor om in het ontwerp goed te laten zien hoe die werkt.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik had een ander antwoord verwacht van een bruggenexpert. Een brug is vooral functioneel met wat budget voor tierelantijntjes. Zeker als het gaat om grote overspanningen.
Jawel.quote:
Goed punt.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:28 schreef wdn het volgende:
[..]
Jawel.
Je zet betonnen uitlopende stukken voor en achter de cruciale punten van de brug. Die vangen dan de klap op.
Is redelijk normaal om te doen (buiten de VS).
Die midwest steden hebben wel erg veel potentie met de klimaatveranderingen. Steden als Phoenix bijv. zijn hard gegroeid de laatste jaren maar het wordt toch wel erg warm en droog daar.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:59 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Detroit is booming nu. Vijftien jaar geleden kwam er een omslagpunt in de neerwaartse spiraal.
Dat bedoelde ik dus te zeggen. Je kunt niet zomaar creatieve uitspattingen loslaten op een brug. In essentie is het functioneel. Hoe je de functie vormgeeft kun je 'design' noemen, maar de functionaliteit vormt de basis. En het mag uiteraard niet buiten de begroting komen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Bruggen zijn een typisch voorbeeld van esthetiek door de functie
Dat gevoel heb ik ook. Je kunt beter in het Grote Merengebied wonen dan in Phoenix met 9 van de 12 maanden constant de airco aan.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die midwest steden hebben wel erg veel potentie met de klimaatveranderingen. Steden als Phoenix bijv. zijn hard gegroeid de laatste jaren maar het wordt toch wel erg warm en droog daar.
Ik zou een cyberaanval niet uitsluitenquote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja zijn natuurlijk meerdere scenario's mogelijk.
Stuurfout/onkunde
Te diep in glaasje gekeken/drugs
In slaap gevallen/medisch onwel worden
Technisch mankement aan de boot
Bewust op in varen
etc.
Ik denk dat de loodsen gevaccineerd waren.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:34 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik zou een cyberaanval niet uitsluiten
Daarom was tierelantijnen de verkeerde woordkeuze. Het budget vergroten om de functionaliteit mooier voor de dag te brengen is wel iets heel anders dan versiering zoals tierelantijn suggereert.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik dus te zeggen. Je kunt niet zomaar creatieve uitspattingen loslaten op een brug. In essentie is het functioneel. Hoe je de functie vormgeeft kun je 'design' noemen, maar de functionaliteit vormt de basis. En het mag uiteraard niet buiten de begroting komen.
De brug in Baltimore vind ik alles behalve een schoonheid. Eigenlijk erg goedkoop voor een brug die als toegangspoort dient voor een drukke haven.
De winter kan wel vreselijk guur zijn, maar als dat ook minder wordt door de verandering hou je een best gematigd klimaat over.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook. Je kunt beter in het Grote Merengebied wonen dan in Phoenix met 9 van de 12 maanden constant de airco aan.
Ik heb ook nergens gezegd dat het dan niet meer mis kan gaan. Want dat gaat ook wel eens mis, helaas.quote:
Dat is inderdaad een verkeerde woordkeuze geweest, want dat suggereert versieringen zoals LED-lampjes e.d.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom was tierelantijnen de verkeerde woordkeuze. Het budget vergroten om de functionaliteit mooier voor de dag te brengen is wel iets heel anders dan versiering zoals tierelantijn suggereert.
Ik denk dat ze volgas probeerden te ontwijken. Tenzij de motor ook is uitgevallen en opnieuw opgestart is.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:50 schreef opgebaarde het volgende:
Ik ben natuurlijk spuit 11
Een minuut voor impact lijkt de verlichting van die tanker korte tijd uit te vallen. Nadat de verlichting het doet ook direct dikke rookwolk uit de schoorsteen. Er was een technisch defect?
Edit video
[ afbeelding ]
Dit zijn wel versnelde beelden.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:50 schreef opgebaarde het volgende:
Ik ben natuurlijk spuit 11
Een minuut voor impact lijkt de verlichting van die tanker korte tijd uit te vallen. Nadat de verlichting het doet ook direct dikke rookwolk uit de schoorsteen. Er was een technisch defect?
Edit video
[ afbeelding ]
Pfff wat een mazzel dat het geen spitstijd wasquote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:50 schreef opgebaarde het volgende:
Ik ben natuurlijk spuit 11
Een minuut voor impact lijkt de verlichting van die tanker korte tijd uit te vallen. Nadat de verlichting het doet ook direct dikke rookwolk uit de schoorsteen. Er was een technisch defect?
Edit video
[ afbeelding ]
Dat is dan ook zo, dit is gewoon een ram van een jewelstequote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daar is lijkt mij geen enkele brug tegen bestand, daar zit zo ontzettend veel massa en dus kracht achter
Gebrek aan een booster is hen fataal gewordenquote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik denk dat de loodsen gevaccineerd waren.
Waar is K.I.T.T. als je hem nodig hebt. Kutzooiquote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:02 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Gebrek aan een booster is hen fataal geworden
Datzelfde schip heeft eerder ook al de haven van Antwerpen aan gort gevaren:quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is het containerschip:
[ afbeelding ]
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/details/9697428
Kun je niet lezen ofzo?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vaak is zon brug juist de bottleneck voor het berekenen van het maximum. Vooral als er een haven achter ligt die container kranen moet hebben of een boorplatform wat er voor anker moet.
Flinke aderlating idd,quote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:23 schreef Zoddie het volgende:
Dit zal wel een ramp zijn voor de lokale economie en verkeer.
Al die schepen die nog in de haven liggen kunnen ook niet weg voorlopig.
Het is de grootste containerhaven aan de oostkust.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:23 schreef Zoddie het volgende:
Dit zal wel een ramp zijn voor de lokale economie en verkeer.
Al die schepen die nog in de haven liggen kunnen ook niet weg voorlopig.
Wel meteen weer een even apeldoorn bellen reclame klaarquote:Op dinsdag 26 maart 2024 12:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Wat maken ze weer een rommel.
Groter nog dan NY/NJ ja? Dacht dat die altijd nog wat groter was. Maar dan niet perse op container gebied.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is de grootste containerhaven aan de oostkust.
4de haven aan de oostkust uit mijn hoofd. NY/NJ, Norfolk en Houston zijn groter.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:02 schreef franklop het volgende:
[..]
Groter nog dan NY/NJ ja? Dacht dat die altijd nog wat groter was. Maar dan niet perse op container gebied.
Onder Ike Eisenhower teveel wegen aangelegd t.b.v. de automobielindustrie.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:19 schreef Cruzinats het volgende:
Amerika is al lange tijd een empire in decline. Infrastructuur wordt daar structureel gekort om de begroting maar rond te krijgen, of eigenlijk het schuldenplafond te verhogen.
Dit gaan we komende jaren nog wel vaker zien. Alles piept en kraakt in de Amerikaanse samenleving door aanhoudende verloedering van de publieke zaak. Potholes worden daar tegenwoordig door domino's opgevuld zodat de scooterknaapjes tenminste veilig een pizza kunnen bezorgen.
Ik mag gaan rondstrunen in google streetview en de meeste Amerikaanse steden zijn echt third world tegenwoordig.
Tenminste doortuffen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Onder Ike Eisenhower teveel wegen aangelegd t.b.v. de automobielindustrie.
Binnensteden zijn hierdoor grotendeels platgebuldozerd. Tweede nadeel van al die snelwegen, is het toekomstig onderhoud. En dan moet je niet onnodig te veel snelwegen gebouwd hebben in het verleden.
[ afbeelding ]
Houston
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook Houston
Daarom vind ik het een genot om in Duitsland te rijden in tegenstelling tot autohatend Nederland.quote:
Als ze die wegen niet vol met eindeloze en eeuwig blijvende Baustellen hadden gepleurd.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom vind ik het een genot om in Duitsland te rijden in tegenstelling tot autohatend Nederland.
Die reder is hopelijk goed verzekerd.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 14:23 schreef Zoddie het volgende:
Dit zal wel een ramp zijn voor de lokale economie en verkeer.
Al die schepen die nog in de haven liggen kunnen ook niet weg voorlopig.
MAERSK ging direct onderuit op de beurs.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die reder is hopelijk goed verzekerd.
En hele stukken waar je auto uit elkaar rammelt op de snelweg.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze die wegen niet vol met eindeloze en eeuwig blijvende Baustellen hadden gepleurd.
Het inhalen van een vrachtwagen op een strook van 2,10 meter maakt het rijden juist uitdagenderquote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze die wegen niet vol met eindeloze en eeuwig blijvende Baustellen hadden gepleurd.
Wellicht is dit wraak van Ruslandquote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:09 schreef onlogisch het volgende:
[ x ]
Ondertussen denkt Tate er het zijne van
[ x ]
Loopt er al een BNW-topic???
Wat @Hexagon zegt na je.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom vind ik het een genot om in Duitsland te rijden in tegenstelling tot autohatend Nederland.
Behalve als ze om de 20km werkzaamheden hebben, zoals afgelopen zomerquote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom vind ik het een genot om in Duitsland te rijden in tegenstelling tot autohatend Nederland.
Wat een ravage zeg, lijkt wel zo'n filmset.quote:
En niet alleen afgelopen zomer.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:35 schreef franklop het volgende:
[..]
Behalve als ze om de 20km werkzaamheden hebben, zoals afgelopen zomer
Bridge over the Patapsco Rivierquote:Op dinsdag 26 maart 2024 16:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat een ravage zeg, lijkt wel zo'n filmset.
Alsof dat helpt tegen zo'n bootquote:Op dinsdag 26 maart 2024 13:28 schreef wdn het volgende:
[..]
Jawel.
Je zet betonnen uitlopende stukken voor en achter de cruciale punten van de brug. Die vangen dan de klap op.
Is redelijk normaal om te doen (buiten de VS).
Over een half uur pas.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 22:23 schreef FlippingCoin het volgende:
Heeft IS al geroepen dat zij verantwoordelijk zijn?
Lees verder bij de bron.quote:How the Baltimore bridge collapse compares to the fall of Florida’s Sunshine Skyway
The original bridge over Tampa Bay, which collapsed after a freighter hit it in 1980, opened just a few years before the Francis Scott Key Bridge.
TAMPA — Americans awoke Tuesday to images from a devastating scene in Baltimore, where a cargo ship rammed overnight into a major bridge, crumpling the road and sending cars into the water.
For some in the Tampa Bay region, the scene conjured memories of the biggest bridge disaster in local history: The collapse of the Sunshine Skyway bridge after it was hit by a freighter in 1980.
Wat ik me afvraag kan je dan niet gesleept worden of duurt het erg lang om van die sleep boten in te zetten of is het niet mogelijk?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 17:21 schreef BBach het volgende:
Zo te zien ook het anker uitgegooid, ook een standaard noodprocedure bij verlies van propulsie. In deze situatie too little too late. Duurt minuten eer er genoeg ankerketting buiten is om enige stopkracht te bieden.
PS: schepen worden wel degelijk gehacked, maar propulsie en sturingssystemen hangen niet rechtstreeks aan het internet en zijn airgapped (tenminste, was zo bij onze rederij). USB sticks van buitenaf in die systemen steken is uit den boze en je moet al zeer nonchalante veiligheidsprotocollen hebben als rederij als dat er niet ingestampt is. Zelf als superintendent in het verleden een hacking met ransomware meegemaakt op 1 van onze modernste schepen (daar waren 'alleen' de lokale servers gehacked en was er geen mailverkeer/telefonie meer mogelijk, en alle lokale data kwijt (waar gelukkig on shore backups van waren), maar de rest van het schip was wel operationeel). Een black-out is veel waarschijnlijker en komt wel vaker voor. Net zoals een hoofdschakelaar thuis tript dat bij bv een overbelasting of kortsluiting. En verlies je alles van sturing/hydrauliek (want pompen stoppen ook) en vaak ook voortstuwing . Daarna-als alles goed staat ingesteld- start automatisch een noodgenerator die kritieke systemen voedt, maar daarna moeten systemen nog opstarten om de volledige controle terug te krijgen. Wat minuten kan duren. Nog wat wind en stroming erbij en je bent stuurloos.
Waarom niet een tunnel? Ben je van dat gezeik van een brug af.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 23:09 schreef ACT-F het volgende:
Als ze weer een nieuwe brug bouwen verwacht ik dat het zoiets wordt:
[..]
Lees verder bij de bron.
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]
Zo hoort de poort naar een haven te zijn
Dat was ook de bedoeling toen deze verbinding werd gepland, maar ze vonden het te duur in aanleg en onderhoud. Bovendien kunnen bij een bovengrondse verbinding ook vrachtwagens met gevaarlijke stoffen rijden waar dit verboden terrein is in tunnels.quote:Op woensdag 27 maart 2024 04:47 schreef Chadi het volgende:
Waarom niet een tunnel? Ben je van dat gezeik van een brug af.
Ik ken de situatie ter plaatse niet, elke haven werkt anders. Soms wordt een schip begeleid tot wanneer het de haven echt uit is, soms niet (zoals hier). Dus of een (aantal) sleepboten in de buurt is, is maar de vraag. En zelfs mocht dat het geval zijn, dan zou men erg snel moeten handelen. Het is gewoon een heel ongelukkige plaats om een black-out te hebben.quote:Op woensdag 27 maart 2024 04:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag kan je dan niet gesleept worden of duurt het erg lang om van die sleep boten in te zetten of is het niet mogelijk?
Onderzoek zal het uit moeten wijzen in hoeverre de staat van de brug bijgedragen heeft aan het (snelle) ineenstorten.quote:Op woensdag 27 maart 2024 10:47 schreef Nia het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van het staal dat voor deze brug gebruikt is. In luttele seconden stortte het geheel ineen als een bouwsel van luciferhoutjes. Op een detailfoto zien de staalbalken over de boeg van het schip er wel heel fragiel uit.
[ afbeelding ]
Beelden van Google view laten ook veel roestplekken zien. De lage roadblocks bijvoorbeeld, die de auto's op de rijbanen scheiden van een fatale val in het water.
https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu
U bent civiel of (werktuig)-bouwkundig ingenieur?quote:Op woensdag 27 maart 2024 10:47 schreef Nia het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van het staal dat voor deze brug gebruikt is. In luttele seconden stortte het geheel ineen als een bouwsel van luciferhoutjes. Op een detailfoto zien de staalbalken over de boeg van het schip er wel heel fragiel uit.
[ afbeelding ]
Beelden van Google view laten ook veel roestplekken zien. De lage roadblocks bijvoorbeeld, die de auto's op de rijbanen scheiden van een fatale val in het water.
https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu
Dat heeft niks met de kwaliteit van het staal te maken maar met het feit dat de constructie niet meer klopt omdat er iets is beschadigd. Dan wordt het hele krachtenspel veranderd en dan stort de boel in.quote:Op woensdag 27 maart 2024 10:47 schreef Nia het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van het staal dat voor deze brug gebruikt is. In luttele seconden stortte het geheel ineen als een bouwsel van luciferhoutjes. Op een detailfoto zien de staalbalken over de boeg van het schip er wel heel fragiel uit.
[ afbeelding ]
Beelden van Google view laten ook veel roestplekken zien. De lage roadblocks bijvoorbeeld, die de auto's op de rijbanen scheiden van een fatale val in het water.
https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu
Ik begrijp dat deze brug een zogenaamde "continuous truss" brug is. Dit type brugconstructie brengt met zich mee dat als de constructie ergens in het midden onderbroken wordt (dan is ie niet meer "continuous") dat daarmee de hele constructie instabiel wordt. Dat zie je op de video ook gebeuren: Er vaart een containerschip dat vol beladen ruim 200.000 ton weegt (ruim 200 miljoen kilo) tegen een van de pijlers. Zo een schip hou je niet even tegen. De pijler begeeft het en daarmee de hele constructie.quote:Op woensdag 27 maart 2024 10:47 schreef Nia het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van het staal dat voor deze brug gebruikt is. In luttele seconden stortte het geheel ineen als een bouwsel van luciferhoutjes. Op een detailfoto zien de staalbalken over de boeg van het schip er wel heel fragiel uit.
[ afbeelding ]
Beelden van Google view laten ook veel roestplekken zien. De lage roadblocks bijvoorbeeld, die de auto's op de rijbanen scheiden van een fatale val in het water.
https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu
quote:Vrees voor gigantische schadeclaims na instorting brug VS: 'Gaat om miljarden'
Verzekeraars denken dat er een miljardenschade wordt geclaimd doordat dinsdag een groot containerschip tegen een Amerikaanse brug voer. De Britse verzekeraar Lloyd's verwacht zelfs dat het leidt tot de grootste maritieme claim ooit.
Een containerschip botste tegen de Francis Scott Key Bridge bij de Amerikaanse havenstad Baltimore. De brug stortte daardoor in, wat leidde tot in ieder geval twee doden. Vier anderen worden nog vermist. De haven in de Amerikaanse stad is niet meer bereikbaar.
Lloyd's-topman Bruce Carnegie-Brown meldt donderdag dat hij verbaasd zou zijn als de ramp niet leidt tot de grootste schadeclaim voor maritieme verzekeraars ooit. Hij verwacht voor miljarden euro's aan claims.
quote:Rampschip Baltimore vaart voor Maersk en had al eens aanvaring in Antwerpen
De ‘Dali’, het schip dat bij de Amerikaanse stad Baltimore dinsdagochtend betrokken was bij het instorten van de Francis Scott Key Bridge, is een 10.000 teu-schip dat als charter vaart voor Maersk. Het schip had in 2016 al eens een aanvaring in de haven van Antwerpen.
De ‘Dali’ voer dinsdagnacht omstreeks half twee, kort nadat het schip was vertrokken uit de haven van Baltimore met bestemming Colombo (Sri Lanka), tegen een van de pijlers van de Francis Scott Key Bridge, een ruim 2,5 kilometer lange brug die een belangrijke verkeersader vormde en zo’n 11,5 miljoen voertuigen per jaar verwerkte. Een groot deel van de brug stortte in.
Op moment van schrijven, dinsdagochtend, waren hulpdiensten nog volop bezig om in het water inzittenden te vinden van voertuigen die in het water waren beland. De reddingsactie werd bemoeilijkt door het koude weer; het was dinsdagnacht onder het vriespunt.
Bemanning ongedeerd
De bemanning van de ‘Dali’ zou ongedeerd zijn gebleven. De krant The Washington Post schreef dinsdagochtend dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen van het ongeluk zijn voor de bereikbaarheid van de haven van Baltimore, maar het scheepvaartverkeer lijkt er zeker een groot probleem te hebben. De ravage is enorm en verschillende containerterminals van Baltimore liggen chter de ingestorte brug.
Twee jaar geleden, medio maart 2022, was er een ongeluk met een ander containerschip dat uit de haven van Baltimore was vertrokken, het containerschip ‘Ever Forward’ van Evergreen, maar dat gebeurde verderop in de Chesapeake Bay. De ‘Ever Forward’ belandde destijds buiten de vaargeul, kwam muurvast te zitten in de modder en kon pas na een maand worden losgetrokken. De Amerikaanse kustwacht stelde na onderzoek uiteindelijk vast, dat het ongeval was veroorzaakt door een menselijke fout: een loods die het vertrek van de ‘Ever Forward’ letterlijk en figuurlijk in goede banen had moeten leiden, had zich laten afleiden door zijn mobiele telefoon.
De ‘Dali’ had dinsdagnacht twee loodsen aan boord, maar wat dit keer de aanleiding voor de rampzalige gebeurtenissen is geweest, is nog onduidelijk.
Aanvaring in Antwerpen
Wat wel duidelijk is, is dat de ‘Dali’ al eens eerder betrokken is geweest bij een ongeluk: in de haven van Antwerpen. In de zomer van 2016 botste het schip daar tegen een kade, waardoor zowel het schip als de kade schade opliep en gerepareerd moest worden. Het ongeval gebeurde destijds nadat het schip was losgemaakt om uit de Antwerpse haven richting Bremerhaven te vertrekken.
De brug zelf is 1 ding, maar een complete haven dicht voor x tijd, dat gaat wel aantikken qua vervolgschadequote:
Dat heeft bij dit brugtype weinig invloed. Alle delen hielden elkaar in evenwicht en ondersteunden elkaar. Maar dat heeft als nadeel dat een pijler wegbeuken de hele constructie in elkaar laat klappen.quote:Op woensdag 27 maart 2024 10:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Onderzoek zal het uit moeten wijzen in hoeverre de staat van de brug bijgedragen heeft aan het (snelle) ineenstorten.
Het somt Amerika heel ironisch op inderdaad. Moet allemaal zo goedkoop mogelijk, alles wat extra geld kost is uit den boze, veiligheid be damned. En uiteindelijk eindig je dan met dit soort mikado constructiesquote:Op woensdag 27 maart 2024 07:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat was ook de bedoeling toen deze verbinding werd gepland, maar ze vonden het te duur in aanleg en onderhoud. Bovendien kunnen bij een bovengrondse verbinding ook vrachtwagens met gevaarlijke stoffen rijden waar dit verboden terrein is in tunnels.
De huidige constructie met diens beperkte hoofdoverspanning was het resultaat van een kosten-batenafweging. Rondom de pijlers is daardoor beperkt ruimte voor een eiland dat een aanvaring moet voorkomen. Een dergelijk containerschip houd je redelijkerwijs niet tegen met een betonconstructie maar kun je het beste tegen een zandbank laten stranden.
Ja want china staat bekend om hun geweldige bouw kwaliteitquote:
quote:Delen brug Baltimore tot ontploffing gebracht om schip los te maken
https://nos.nl/l/2520378
In de Amerikaanse stad Baltimore hebben bergingswerkers delen van de ingestorte Francis Scott Key-brug opgeblazen om deze los te krijgen van het containerschip dat er eind maart tegenaan voer.
Zodra het schip los is, kan het worden verplaatst en kan het scheepvaartverkeer van en naar de haven van Baltimore weer op gang komen. Dat ligt al weken grotendeels stil. Bergingswerkers noemen het opblazen van de brugdelen een "grote stap" in het loskrijgen van het schip.
Nope. Die wegen hebben constante afslagen en invoegers. Schiet echt voor geen meter op. In NL kan je veel meer doorrijdenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |