quote:Op zaterdag 30 maart 2024 07:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat onderzocht maar ook dat duurt allemaal lang. En met 8 jaar bouwen red je 2031 ook echt niet.
Heb je trouwens ook wat linkjes naar daadwerkelijk binnen die termijn gerealiseerde projecten?
https://en.wikipedia.org/wiki/APR-1400quote:United Arab Emirates
In December 2009, a KEPCO-led consortium was awarded the contract to build four APR-1400 reactors at Barakah, United Arab Emirates.[28] Construction of Barakah Unit 1 started in July 2012,[29] Unit 2 started construction in May 2013,[30] Unit 3 started construction in September 2014[31] and Unit 4 started construction in September 2015.[32][33] Block 1 started to produce energy on 1 August 2020 and went into commercial operation on 6 April 2021.[34][35] several research projects were performed at Khalifa University to ensure the safe operation for the APR1400 nuclear power plant
Ruim 11 jaar dus van gunning (zo ver zijn we hier nog lang niet) tot start stroomproductie. 2031 lijkt me dus niet heel haalbaar, zeker aangezien de regels en procedures hier toch net even anders zijn dan in de Emiratenquote:Op zaterdag 30 maart 2024 15:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/APR-1400
Ik dacht dat jij het allemaal zo goed wist, maar nu blijkt dat een zoekopdracht op Google je al boven de pet gaat.
En wat loop je nu over 2031 te zeuren, iets met doelpalen verzetten?
misschien moet Borsele sluitenquote:Op zaterdag 30 maart 2024 18:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ruim 11 jaar dus van gunning (zo ver zijn we hier nog lang niet) tot start stroomproductie. 2031 lijkt me dus niet heel haalbaar, zeker aangezien de regels en procedures hier toch net even anders zijn dan in de Emiraten.
https://www.omroepzeeland(...)nal-allebei-kan-nietquote:Bouw kerncentrales in gevaar door plannen ammoniakterminal: 'Allebei kan niet'
Gisteren, 11:35
•
2 minuten leestijd
De bouw van een ammoniakterminal in Vlissingen-Oost gaat niet samen met de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Dat vindt het ministerie van Economische Zaken.
Haha, ja dat lijkt me ook geen briljante combinatie.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 18:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
misschien moet Borsele sluiten
[..]
https://www.omroepzeeland(...)nal-allebei-kan-niet
Het kan gewoon in 8 jaar van start bouw naar productie.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 18:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ruim 11 jaar dus van gunning (zo ver zijn we hier nog lang niet) tot start stroomproductie. 2031 lijkt me dus niet heel haalbaar, zeker aangezien de regels en procedures hier toch net even anders zijn dan in de Emiraten.
Ja, of de ammoniakterminal ergens anders.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 18:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
misschien moet Borsele sluiten
[..]
https://www.omroepzeeland(...)nal-allebei-kan-niet
Nee, over 2031 had de directeur van de kerncentrale in Borssele het. Die zit er dus fors naast.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 20:14 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Het kan gewoon in 8 jaar van start bouw naar productie.
Jij bent wel van de doelpalen verzetten.
Ik heb het nergens over 2031, als dat ding 2040 draait of 2045 is het mij ook best.
alsnog naar Geertruidenberg danquote:Op zaterdag 30 maart 2024 20:16 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ja, of de ammoniakterminal ergens anders.
https://nos.nl/regio/zeel(...)begeerde-stroomkabelquote:Woensdag 25 november 2020, 09:22
Minister Wiebes beslist: Zeeland krijgt felbegeerde stroomkabel
Minister Wiebes van Economische Zaken heeft de knoop doorgehakt: de felbegeerde aansluiting op windpark 'IJmuiden Ver' gaat naar de haven van Vlissingen. De kabel is van essentieel belang om de industrie in Zeeland te verduurzamen.
zo zo je moet al op verzonnen feiten overgaan om je betoog over de zogenaamde voordelen over kernenergie te maken. Zo blijft er op de duur weinig over van een normale discussie met het gebruik van deze doorzichtige holle populistische retorische truckjes.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 23:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hun is beloofd, dat een paar windmolens en een paar zonnepanelen op hun dak al die CO2 uitstoot voorkomt.
Ik ben blij dat de mensen die denken dat je alles kan oplossen met zon en wind dit soort trekjes nooit vertonen.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
zo zo je moet al op verzonnen feiten overgaan om je betoog over de zogenaamde voordelen over kernenergie te maken. Zo blijft er op de duur weinig over van een normale discussie met het gebruik van deze doorzichtige holle populistische retorische truckjes.
Tijd hebben ze toch nodig om het electriciteitnet op orde te brengen. Ik blijf het een wat raar argument vinden dat het allemaal zo lang duurt. Energietransities zijn lange marathons, geen sprints. Als het 50 jaar duurt heb je het snel gedaan. Tenzij men zichzelf onhaalbare deadlines stelt, dan krijg je irrationeel gedrag en beslissingen.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 20:14 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Het kan gewoon in 8 jaar van start bouw naar productie.
Jij bent wel van de doelpalen verzetten.
Ik heb het nergens over 2031, als dat ding 2040 draait of 2045 is het mij ook best.
Het triest is dat er ten eerste al een enorme investeringsachterstand was in het hoogspanningsnet toen Nederland van het gas af werd aangekondigd door de regering (Door oa TenneT, een 100% overheidsbedrijf) er vervolgens jarenlang niets gedaan werd en vooral geluld werd over dat slimme meters (...) dan allemaal zouden oplossen.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:53 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Tijd hebben ze toch nodig om het electriciteitnet op orde te brengen. Ik blijf het een wat raar argument vinden dat het allemaal zo lang duurt. Energietransities zijn lange marathons, geen sprints. Als het 50 jaar duurt heb je het snel gedaan. Tenzij men zichzelf onhaalbare deadlines stelt, dan krijg je irrationeel gedrag en beslissingen.
Het is allemaal in ieder geval geen reclame voor de rest van de wereld. Gelukkig gaan die hier en daar wel meteen ook voor kernenergie. Hebben ze misschien toch wat geleerd van ons.
Tja, we hebben ook al meer dan 30 jaar rechtse regeringen, die het neoliberalisme hebben omarmd. Zelfs de SP is niet meer automatisch voorstander van het nationaliseren van alle infrastructuur en essentiële diensten.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Fucking Hell, deze ellende is veroorzaakt door de incompetentie van overheden.
Het gaat niet om rechts of links, het gaat om de incompetentie van de Nederlandse overheidquote:Op zondag 31 maart 2024 10:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, we hebben ook al meer dan 30 jaar rechtse regeringen, die het neoliberalisme hebben omarmd. Zelfs de SP is niet meer automatisch voorstander van het nationaliseren van alle infrastructuur en essentiële diensten.
Maar aan de andere kant: we laten het nu allemaal over aan de vrije markt. Dat werkt duidelijk ook niet. Vooral omdat het bedrijven niet interesseert of het ook werkt, alleen dat ze er goed aan verdienen. Dus in dit geval: wat er uit het stopcontact komt.
Nederland BV.
Daar bewijs je niet mee dat kerncentrales het klimaat gaan redden.quote:Op zondag 31 maart 2024 11:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het gaat niet om rechts of links, het gaat om de incompetentie van de Nederlandse overheid
Ik ken halfsteens muurtjes die beter discussiëren dan jijquote:Op zondag 31 maart 2024 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar bewijs je niet mee dat kerncentrales het klimaat gaan redden.
Je bent lief.quote:Op zondag 31 maart 2024 12:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ken halfsteens muurtjes die beter discussiëren dan jij
Jij gaat niets accepteren als bewijs.quote:Op zondag 31 maart 2024 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar bewijs je niet mee dat kerncentrales het klimaat gaan redden.
https://www.omroepzeeland(...)er-er-is-geen-ruimtequote:Borsele is tegen een derde stroomkabel door het Veerse Meer: 'Er is geen ruimte'
Vandaag, 20:11
•
2 minuten leestijd
De gemeente Borsele wil niet dat er een stroomkabel door het Veerse Meer komt te liggen. Voor het project Wind op Zee wil het Rijk namelijk een derde kabel via het Veerse Meer naar het Sloegebied leggen, om de kabel daar aan te sluiten op een 'converterstation'. Ook het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Middelburg, Noord-Beveland en Veere zijn tegen de stroomkabel voor windparken die over Borsels grondgebied moet lopen.
Dat Zeeland het plan van het Rijk geen goed idee vindt, heeft meerdere redenen. Zo schrijft de gemeente Borsele in een brief aan het Rijk dat er in het Veerse Meer simpelweg geen plek meer is voor een derde kabel. Er komen namelijk al twee andere stroomkabels te liggen voor de aanlanding van de windparken IJmuiden ver Alpha en Nederwiek 1.
Negatief effect waterkwaliteit
Ook hebben de baggerwerkzaamheden die nodig zijn voor het aanleggen van de kabel door het Veerse Meer een negatief effect op de waterkwaliteit, volgens Borsele. En die is op dit moment al niet goed, zegt de gemeente. Ook is het draagvlak voor dit project laag dankzij de opstapeling van energieprojecten in het Sloegebied.
Geen plek
Verder schrijft Borsele in de brief dat er gekeken moet worden naar het totaalpakket van alle mogelijke ontwikkelingen in het Sloegebied. Uit de recente capaciteitsstudie van TenneT blijkt dat inpassing van een nieuwe kerncentrale alleen mogelijk is, als er geen verdere aanlandingen van wind op zee bij komen. Dit moet dus samen in overweging genomen worden, vindt de gemeente.
Bovendien stelde het ministerie van Economische Zaken en Klimaat al eerder dit jaar dat er geen plek meer is voor een andere project in het Sloegebied, wanneer de bouw van geplande kerncentrales doorgaat. Dat ministerie deed in februari namelijk aanvraag voor een omgevingsvergunning om een waterstof importterminal te plaatsen.
Ecologische problemen door hoogspanningsaanleg is voor windenergie nog groter.quote:Op dinsdag 2 april 2024 20:22 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.omroepzeeland(...)er-er-is-geen-ruimte
Maar dat is voor het aansluiten van windparken op zee, niet voor de toekomstige kerncentrales.quote:Op dinsdag 2 april 2024 20:22 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.omroepzeeland(...)er-er-is-geen-ruimte
https://www.omroepzeeland(...)-hoogspanningsmastenquote:Gebrek aan kennis in Zeeland
Een ander nadeel voor de snelle bouw van nieuwe kerncentrales is volgens Turkenburg de gebrekkige nucleaire ervaring en kennis in Nederland. "Dat wordt nu wel opgebouwd, maar ook dat heeft tijd nodig. We hebben ook geen recente ervaring met het bouwen van dit soort kerncentrales. Alles zal vanuit het buitenland moeten worden gehaald."
Volgens Turkenburg zijn er ook geen grote Nederlandse bedrijven die staan te springen om de kerncentrales te bouwen. "De grote bouwers willen wel, maar dan wel 'uurtje factuurtje'. Ze gaan deze klus niet voor een paar miljard aannemen, want straks stijgen de kosten van materialen weer enorm of de inflatie en dan draaien ze miljarden verlies. Dat kunnen die bedrijven natuurlijk niet hebben, want dan gaan ze failliet."
De Deltawerken zijn een uniek project dat er nog geen standaard nucleaire reactors zijn die tegen een van te voren voorspelbare prijs gebouwd kunnen worden is in mijn optiek bizar omdat we als mensheid er al ruim 400 gemaakt hebben.quote:Op vrijdag 5 april 2024 13:30 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.omroepzeeland(...)-hoogspanningsmasten
Het is niet zoiets als de Deltawerken dus
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |