De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Klopt..... Als je ook maar iets zegt waar de Israel-fanboys het hier niet mee eens zijn dan ben je ineens een antisemiet. Opkomen voor vrede mag hier niet.
[..] Meid, ze zijn volledig afhankelijk van dat buitenland. Een Netanyahu gokt er enkel op dat wij nog altijd liever Israel steunen, dan de Palestijnen, Iran enz.
[..] Hamas is verantwoordelijk voor 7 oktober. Echter niet verantwoordelijk voor de tientallen jaren voorgaande aan 7 oktober.
Owh en Israel? Israel bombardeert er op los. Schiet alles wat los en vast zit. Dus ga nou niet zo kinderachtig lopen doen alsof mensen hier antisemitisch zouden zijn.
Hamas heeft nooit eerder wat gedaan voor 7 oktober? In wat voor wereld leef je?
Toch bijzonder dat het legaal is in Amerika om politici om te kopen en in dit geval door een lobby groep dat de belangen dient van een externe mogendheid. Het MSNBC stuk toont hoe Isral immense invloed uitoefent op de Amerikaanse politiek. Ik had eerder ook een interview geplaatst met Josh Paul waarin hij beschrijft hoe sollicitanten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken bevraagd worden over Isral en wanneer ze niet genoeg pro Isral zijn, dat ze simpelweg de baan niet krijgen.
twitter
De youtube video met mearsheimer vertelt hij over de Isral lobby, dat het Amerikaanse systeem nu eenmaal draait om de lobby geroepen. En als voorbeeld geeft hij de wapenlobby in de VS dat ervoor zorgt dat er bijna niks ondernomen kan worden tegen de wapenindustrie ongeacht hoeveel moordpartijen plaatsvinden in het land.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op maandag 18 maart 2024 17:16 schreef egayalS het volgende: Toch bijzonder dat het legaal is in Amerika om politici om te kopen en in dit geval door een lobby groep dat de belangen dient van een externe mogendheid. Het MSNBC stuk toont hoe Isral immense invloed uitoefent op de Amerikaanse politiek. Ik had eerder ook een interview geplaatst met Josh Paul waarin hij beschrijft hoe sollicitanten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken bevraagd worden over Isral en wanneer ze niet genoeg pro Isral zijn, dat ze simpelweg de baan niet krijgen.
De youtube video met mearsheimer vertelt hij over de Isral lobby, dat het Amerikaanse systeem nu eenmaal draait om de lobby geroepen. En als voorbeeld geeft hij de wapenlobby in de VS dat ervoor zorgt dat er bijna niks ondernomen kan worden tegen de wapenindustrie ongeacht hoeveel moordpartijen plaatsvinden in het land.
Ze weigeren zich te registeren als foreign lobby, dus krijg je dit soort taferelen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
NOS opnieuw bezig met nieuws(propaganda) om het leed van Gaza te belichten met kindertjes die lijdzaam de ellende ondergaan, "neutraal" en "evenwichtig" te belichten. Steeds vaker snap ik het 'nieuws'dat vooral iemands mening moet aansturen.
Ondertussen heeft hamas nog steeds niet de gegijzelden vrij gelaten, noch gestopt met haar terreur als beleid en laat staan daders van de aanslag voor het gerecht brengen.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat daar gebeurd waarbij dit n en alleen door de Palestijnen zelf en hun gekozen leiders over zichzelf is afgeroepen. Helaas lijkt er geen andere methode meer over te blijven dan wie (af)breekt. Ik vrees ook voor de naaste toekomst dat het niet anders zal gaan zijn. In IoU, twee oude mannen waarvan de n niet weet waar die is en de ander dat wetend, zijn kont afveegt met elke moraal. In la Russia, feest van een dictator die vol zelf vertrouwen de dood van Navalny een trieste gebeurtenis noemt en de komende 6 jaar weer verzekerd is van een ereplaats.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Op maandag 18 maart 2024 20:19 schreef Vallon het volgende: NOS opnieuw bezig met nieuws(propaganda) om het leed van Gaza te belichten met kindertjes die lijdzaam de ellende ondergaan, "neutraal" en "evenwichtig" te belichten. Steeds vaker snap ik het 'nieuws'dat vooral iemands mening moet aansturen.
Ondertussen heeft hamas nog steeds niet de gegijzelden vrij gelaten, noch gestopt met haar terreur als beleid en laat staan daders van de aanslag voor het gerecht brengen.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat daar gebeurd
Is niet erg want Hamas heeft de gegijzelden nog niet vrijgelaten. Zie alinea twee van je betoog
Op maandag 18 maart 2024 20:19 schreef Vallon het volgende: NOS opnieuw bezig met nieuws(propaganda) om het leed van Gaza te belichten met kindertjes die lijdzaam de ellende ondergaan, "neutraal" en "evenwichtig" te belichten. Steeds vaker snap ik het 'nieuws'dat vooral iemands mening moet aansturen.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat daar gebeurd waarbij dit n en alleen door de Palestijnen zelf en hun gekozen leiders over zichzelf is afgeroepen. Helaas lijkt er geen andere methode meer over te blijven dan wie (af)breekt. Ik vrees ook voor de naaste toekomst dat het niet anders zal gaan zijn. In IoU, twee oude mannen waarvan de n niet weet waar die is en de ander dat wetend, zijn kont afveegt met elke moraal. In la Russia, feest van een dictator die vol zelf vertrouwen de dood van Navalny een trieste gebeurtenis noemt en de komende 6 jaar weer verzekerd is van een ereplaats.
Volgens mij is de NOS best objectief want beide kanten betichten het van propaganda
Kom ik hier dan is het allemaal anti-israel propaganda, kom ik op Linkedin dan zie ik allemaal conspiracies over hoe het westen onder 1 hoedje speelt met Israel en het allemaal zo geplanned is
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Op dinsdag 19 maart 2024 00:18 schreef pokkerdepok het volgende: propaganda is een beetje een verkeerd woord hier, de NOS werkt niet voor een of ander regime..
Klopt, NOS werkt voor de NPO dat vooral gewenst wil zijn en zich aanpast aan de wereld(opinie).
Voor alle duidelijkheid voor de mens ter plaatse die ook gewoon een fijn leven wil hebben, is wat gebeurd meer dan triest. Hierbij moet wel worden (in)gezien dat dit de keuze is van het regime dat daar, zoals ik het zie, het volk misleidt. Du moment dat de mensen hulp krijgen is dit 1:1 steun verlening aan het regime. de gedachte dat de Isralirs zich terug te trekken in de zee zal nooit gebeuren. Iets met liever sterven dan knielen.
Hoe dan wel in westerse van daar de zachte heelmeesters spelen die de stinkende wonden veroorzaakt, heb ik zo mijn gedachten. E.e.a. komt ruwweg op uitmesten van gezwellen van Noord naar Zuid en dan opnieuw inzaaien van een TweeStaten oplossing met een heel erg dik hek daartussen. Palestijnen kunnen dan alleen nog via een omweg vanuit Egypte, Jordani en eventueel Libanon of Syri binnenkomen en die landen zijn vervolgens rechtstreeks verantwoordelijk voor de doorgelatenen. Dus niet langer rechtstreekse of open grenzen voor ingezetenen van Palestijnse gebieden en Isral m.u.v. Jeruzalem dat een status van "neutraal" beschermd door de VN krijgt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
[..] Volgens mij is de NOS best objectief want beide kanten betichten het van propaganda
Kom ik hier dan is het allemaal anti-israel propaganda, kom ik op Linkedin dan zie ik allemaal conspiracies over hoe het westen onder 1 hoedje speelt met Israel en het allemaal zo geplanned is
NOS is helemaal niet objectief. De woordkeuze is doordrenkt van stellingname ten faveure van Isreal.
[..] Klopt, NOS werkt voor de NPO dat vooral gewenst wil zijn en zich aanpast aan de wereld(opinie).
Voor alle duidelijkheid voor de mens ter plaatse die ook gewoon een fijn leven wil hebben, is wat gebeurd meer dan triest. Hierbij moet wel worden (in)gezien dat dit de keuze is van het regime dat daar, zoals ik het zie, het volk misleidt. Du moment dat de mensen hulp krijgen is dit 1:1 steun verlening aan het regime. de gedachte dat de Isralirs zich terug te trekken in de zee zal nooit gebeuren. Iets met liever sterven dan knielen.
Hoe dan wel in westerse van daar de zachte heelmeesters spelen die de stinkende wonden veroorzaakt, heb ik zo mijn gedachten. E.e.a. komt ruwweg op uitmesten van gezwellen van Noord naar Zuid en dan opnieuw inzaaien van een TweeStaten oplossing met een heel erg dik hek daartussen. Palestijnen kunnen dan alleen nog via een omweg vanuit Egypte, Jordani en eventueel Libanon of Syri binnenkomen en die landen zijn vervolgens rechtstreeks verantwoordelijk voor de doorgelatenen. Dus niet langer rechtstreekse of open grenzen voor ingezetenen van Palestijnse gebieden en Isral m.u.v. Jeruzalem dat een status van "neutraal" beschermd door de VN krijgt.
Ze hebben er niet voor gekozen om gekoloniseerd te worden. Ga je straks een slachtoffer van verkrachting ook vertellen dat zij ervoor gekozen heeft om zich te verzetten?
Op maandag 18 maart 2024 17:16 schreef egayalS het volgende: Toch bijzonder dat het legaal is in Amerika om politici om te kopen en in dit geval door een lobby groep dat de belangen dient van een externe mogendheid. Het MSNBC stuk toont hoe Isral immense invloed uitoefent op de Amerikaanse politiek. Ik had eerder ook een interview geplaatst met Josh Paul waarin hij beschrijft hoe sollicitanten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken bevraagd worden over Isral en wanneer ze niet genoeg pro Isral zijn, dat ze simpelweg de baan niet krijgen.
Langzaam aan verzet het volk daar zich ook hier tegen. Onder jongeren (18-26) is 64% al tegen deze ongoing slow motion genocide. De jeugd daar onder is een groter probleem aan het worden voor Isreal. Daarom zie je Biden in alle posities huppelen.
[..] NOS is helemaal niet objectief. De woordkeuze is doordrenkt van stellingname ten faveure van Isreal.
quote:
En fight! Aan welke kant staat de NOS?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Ze hebben er niet voor gekozen om gekoloniseerd te worden. Ga je straks een slachtoffer van verkrachting ook vertellen dat zij ervoor gekozen heeft om zich te verzetten?
Gezien de situatie nogal een ironische vergelijking.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Nu vind ik Mearsheimer een enorme nitwit maar de hoeveelheid lobbygeld in Washington maar ook Brussel is wel iets waar eens wat aan gedaan moet worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Over de vermeende hongersnood en het IPC rapport. Ik begrijp nu beter waarom ik een verkeerd beeld bij een hongersnood heb. Bij een hongersnood verwacht ik beelden van honderden broodmagere dode mensen en kinderen die ergens in een bed of zelfs op zand liggen terwijl aasgieren er om heen dansen. Echt een maximaal extreem beeld.
Een draadje van iemand die er meer verstand van heeft
Op dinsdag 19 maart 2024 09:46 schreef opgebaarde het volgende: Over de vermeende hongersnood en het IPC rapport. Ik begrijp nu beter waarom ik een verkeerd beeld bij een hongersnood heb. Bij een hongersnood verwacht ik beelden van honderden broodmagere dode mensen en kinderen die ergens in een bed of zelfs op zand liggen terwijl aasgieren er om heen dansen. Echt een maximaal extreem beeld.
Een draadje van iemand die er meer verstand van heeft [ x ]
[..] Ze waren op rantsoen ( calorie dieet) gezet door Isral al jaren lang. Nu gaat er nog maar 20% van dat rantsoen nog binnen.
Is dat zo? Ik ken alleen 't verhaal dat lang geleden een keer berekend is wat de minimale hoeveelheid zou kunnen zijn en of ze de Gazanen op een dieet kunnen zetten. Alleen dat is zo ver ik weet niet uitgevoerd en nog maar de vraag hoe serieus het plan berhaupt is geweest. Dat er verder een volledige controle is waardoor producten als koriander (lol), bepaalde chocolade en insuline het gebied niet inkomen lijkt me al voldoende stof tot nadenken
Allemaal doomsday verhalen over Gaza, maar het NOS journaal laat nooit beelden zien van vloggers die daar gewoon leven. Je ziet volle groente en fruitkramen, het leven gaat gewoon door. En vanuit Gaza worden nog steeds raketten naar Israel afgevuurd, dus aan raketten geen gebrek? Ooit het NOS journaal daar over gehoord?
Op dinsdag 19 maart 2024 11:26 schreef Homey het volgende: Allemaal doomsday verhalen over Gaza, maar het NOS journaal laat nooit beelden zien van vloggers die daar gewoon leven. Je ziet volle groente en fruitkramen, het leven gaat gewoon door. En vanuit Gaza worden nog steeds raketten naar Israel afgevuurd, dus aan raketten geen gebrek? Ooit het NOS journaal daar over gehoord?
Jup. Zo ook in Oekrane. Daar zou zogenaamd een oorlog zijn. Wat de NOS niet laat zien maar wij wel kennen zijn de beelden van pool party's inclusief internationele dj's in Kiev of de fancy mega discotheken met schaarsgeklede dames in Lviv. Oorlog my ass
Op dinsdag 19 maart 2024 11:26 schreef Homey het volgende: Allemaal doomsday verhalen over Gaza, maar het NOS journaal laat nooit beelden zien van vloggers die daar gewoon leven. Je ziet volle groente en fruitkramen, het leven gaat gewoon door. En vanuit Gaza worden nog steeds raketten naar Israel afgevuurd, dus aan raketten geen gebrek? Ooit het NOS journaal daar over gehoord?
FOK!Expert @Homey heeft een filmpje van een groentekraam op youtube gezien dus we kunnen gevoeglijk concluderen dat er helemaal niks aan de hand is in Gaza.
[..] Ze hebben er niet voor gekozen om gekoloniseerd te worden. Ga je straks een slachtoffer van verkrachting ook vertellen dat zij ervoor gekozen heeft om zich te verzetten?
B.S. en dat is opnieuw de mensen in de die gebieden vermaken tot vermorzeld slachtoffer. Ze "De autoriteiten" daar kunnen er ook voor kiezen om zich niet te bemoeien met Isral.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 19-03-2024 12:18:42 ]
[..] FOK!Expert @:Homey heeft een filmpje van een groentekraam op youtube gezien dus we kunnen gevoeglijk concluderen dat er helemaal niks aan de hand is in Gaza.
Wat is jouw conclusie bij het zien van die groentekraam?
Aan de kant waar haar (ver)kiezer de likes wil uitdelen. Los daarvan biedt NOS geen nieuws maar is het vooral lobby uitventen en ik kan mij niet ontrtrekken aan de indruk dat zij, die de Palestijnse zaak aanhangen niet voor het hoofd wil stoten. Dat onder het mom van getallen roepen die niet zijn te controleren is, is daarmee de leidende suggestie gebruiken als nieuwsfeit.
Waar ik mij vooral aan stoor, net als trouwens ook ElJazeerah en CNN op de vleugels dat als die nieuwsoutlets zich vooral concentreren op de on(lo)smakelijke gevolgen van een keuze en niet dat die keuze is ingezet door de leiders die een potje stratego aan het spelen zijn.
[..] FOK!Expert @:Homey heeft een filmpje van een groentekraam op youtube gezien dus we kunnen gevoeglijk concluderen dat er helemaal niks aan de hand is in Gaza.
Tja als je ervoor kiest om dagen in het puin te liggen ipv een markt te bezoeken dan zal je idd honger lijden
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Egypte geeft alleen wel voedselhulp. Zelfs een lans als Brunei geeft aan Jordani voedselpakketten mee
Maar asielzoekers toelaten, ho maar. Intussen neemt Nederland asielzoekers uit de hele wereld op. Al meer dan 100k Syrirs, meer dan 100k Oekraners en weet ik wat hoeveel uit Afghanistan, Afrika en noem maar op. Niets is te dol.
[..] Maar asielzoekers toelaten, ho maar. Intussen neemt Nederland asielzoekers uit de hele wereld op. Al meer dan 100k Syrirs, meer dan 100k Oekraners en weet ik wat hoeveel uit Afghanistan, Afrika en noem maar op. Niets is te dol.
En Egypte? Helemaal niemand.
Jawel hoor, Palestijnen die het kunnen betalen vluchten naar Egypte. Het kost alleen wel duizenden euro’s. Geen enkel land zit er op te wachten Palestijnen massaal vrijwillig op te vangen, ook omdat er een kans is dat Isral ze dan nooit meer laat terugkeren en Gaza volledig ingenomen wordt door Isral. In ieder geval, zo denken veel omringende landen van Isral.
[..] Jawel hoor, Palestijnen die het kunnen betalen vluchten naar Egypte. Het kost alleen wel duizenden euro’s. Geen enkel land zit er op te wachten Palestijnen massaal vrijwillig op te vangen, ook omdat er een kans is dat Isral ze dan nooit meer laat terugkeren en Gaza volledig ingenomen wordt door Isral. In ieder geval, zo denken veel omringende landen van Isral.
Laat Rusland Oekraners terugkeren? Toch nemen Europese landen miljoenen Oekraners op.
[..] Jawel hoor, Palestijnen die het kunnen betalen vluchten naar Egypte. Het kost alleen wel duizenden euro’s. Geen enkel land zit er op te wachten Palestijnen massaal vrijwillig op te vangen, ook omdat er een kans is dat Isral ze dan nooit meer laat terugkeren en Gaza volledig ingenomen wordt door Isral. In ieder geval, zo denken veel omringende landen van Isral.
De ervaringen uit het verleden zijn matuurlijk ook niet heel positief. Koning van Jordani vermoord, Zwarte September, destabilisatie in Libanon, Sadat vermoord na vredesverdrag, gedonder in de Sinai. Noem maar op. Om dan honderdduizenden mensen op te nemen die jouw land zien als heulers met Israel...Het is misschien een dingetje....
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Maar asielzoekers toelaten, ho maar. Intussen neemt Nederland asielzoekers uit de hele wereld op. Al meer dan 100k Syrirs, meer dan 100k Oekraners en weet ik wat hoeveel uit Afghanistan, Afrika en noem maar op. Niets is te dol.
En Egypte? Helemaal niemand.
Dat valt natuurlijk heel goed te begrijpen, niemand wil de Palestijnen opvangen omdat men weet dat je een volk in huis haalt dat zich al decennialang heeft gespecialiseerd in terreur, radicale Islam, martelaarschap en antisemitisme.
Daarom blijft het ook opmerkelijk dat er in het Westen allerlei uilskuikens zijn die voor deze mensen in de bres springen. Zelfs landen als Egypte en Jordani willen niets met de Palestijnen te maken hebben.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op dinsdag 19 maart 2024 14:05 schreef MissButterflyy het volgende: En je hebt ook nog de camp David akkoorden. Egypte krijgt jaarlijks 1,5 miljard dollar om de grens dicht te houden van de VS.
Ja, vast dat dit de reden is voor de omringende landen
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Op dinsdag 19 maart 2024 09:46 schreef opgebaarde het volgende: Over de vermeende hongersnood en het IPC rapport. Ik begrijp nu beter waarom ik een verkeerd beeld bij een hongersnood heb. Bij een hongersnood verwacht ik beelden van honderden broodmagere dode mensen en kinderen die ergens in een bed of zelfs op zand liggen terwijl aasgieren er om heen dansen. Echt een maximaal extreem beeld.
Een draadje van iemand die er meer verstand van heeft [ x ]
[..] Nee joh. Maar welk belang heeft de VS hierbij
Het moet allemaal enigszins beheersbaar blijven. Als Hamas troepen massaal de grens van Egypte oversteken, hebben ze daar ook plekken om hun ding te doen.
Dus: dagje geen eten, kan prima. 2 dagen ook nog wel. Maar als jij al een week + geen eten hebt gehad en er is geen mogelijkheid voor je om eraan te komen, zal ik je helpen.
Maar als je dood bent, hoef ik je niet meer te voeden.
[..] Klopt, NOS werkt voor de NPO dat vooral gewenst wil zijn en zich aanpast aan de wereld(opinie).
dat laatste was ooit ook de bedoeling, maar dit zal ook nooit meer gebeuren, want israel gaat echt jerusalem niet meer weggeven. maar het zou wel het beste zijn ja. en bedenk ook dat hamas al decennia lang aan gigantische hoeveelheden raketten kan komen, of wat nodig is om ze te bouwen. dat gaat via egypte, met tunnels. dat is dus zo lek als een mandje.
Zelf ben ik orthodox christen En jij was katholiek als ik het goed heb
Paar maanden terug nog hebben we een soortgelijk gesprek gehad waar jij dacht dat ik een van 'hen' was
Hopelijk vergeet je het deze keer niet
[..] Zandmensen verwijst naar geografische ligging, niet naar geloof.
Oost Europees ben ik als je het per se wilt weten
Geen gedoe rond de Al Aqsa moskee, laten we hopen dat het zo blijft
[..] 1: Maar geen dronken degeneraat in elk geval?
2: naja, meer evident. Ben Gvir staat te springen.
Maar gok dat er weinig consequenties aan zitten als het gaat gebeuren, hoor.
-Nope, drink echt zelden
-Daar verschillen we behoorlijk van mening en dat is prima
Dat betreft maar van 6 landen en een erg klein aantal als je naar de grootte van het land kijkt. Nederland neemt mensen op van 100+ landen en de instroom blijft maar doorgaan.
[..] Dat betreft maar van 6 landen en een erg klein aantal als je naar de grootte van het land kijkt. Nederland neemt mensen op van 100+ landen en de instroom blijft maar doorgaan.
Zeker wel, als Egypte de grens openzet en zoals het hoort nabije vluchtelingen opvangt, zoals Nederland dat wel doet uit 100+ landen, was het humanitaire probleem in Palestina veel minder. Feit.
En het feit dat het NOS journaal daar geen woord aan wijdt zegt best wel veel.
Tot nu toe heeft Netanyahu het gedwingeland van Ben Gvir en Smotrich genegeerd en heeft de moskee opengesteld zonder beperkingen als ik het goed heb. Uiteraard wel wat opstootjes en gedoe hier en daar.
Nu zal men dus iets anders moeten verzinnen om verontwaardigd over te zijn. Door de openstelling is er een groter risico voor de veiligheid omdat er minder scherp gecontroleerd kan worden met die massa's en vooral het grote aandeel aan jonge mannen, het ultieme instrument.
Ze kunnen zich de moeite getroosten van de schone schijn want hele hordes nemen toch niks aan van Isralische kant qua verklaring dus open season lijkt me.
Ik zet dus in op een explosievere verstoring van de orde later in de Ramadan. Denk niet dat Hamas deze kaart gaat laten liggen. Ik hoop natuurlijk van wel.
Een wel heel bijzondere verklaring van Fatah, de partij van de president van de Palestijnse Autoriteit (P.A.) Mahmoud Abbas. “Zij die de herbezetting van Gaza door Isral hebben veroorzaakt en de catastrofe die de Palestijnse bevolking nu beleeft, hebben niet het recht nationale prioriteiten te dicteren. Dit bevestigt dat de Hamasleiding het contact met de werkelijkheid en het Palestijnse volk kwijt is.”
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Wat ik trouwens wel "grappig" vind bij gebrek aan een beter woord is hoe Hamas -anders dan Hezbollah- nooit toegeeft dat er iets geraakt is. Het is altijd een school, woonhuis of een kleuterklas, maar nooit een lanceerinstallatie, munitiedepot of een tunnel.
Hezbollah een Isral communiceren daarentegen doorlopend: "In respons op de dood van drie martelaren hebben wij twaalf raketten Type-81 afgeschoten" "In reactie op de beschieting van [woonkern] en een [type tank] hebben wij hedenochtend een luchtaanval uitgevoerd 125 meter ten oosten van Yaroun"
Alsof ze elkaar op de hoogte willen houden van het waarom en dat ze echt niet anders kunnen.
[..] Langzaam aan verzet het volk daar zich ook hier tegen. Onder jongeren (18-26) is 64% al tegen deze ongoing slow motion genocide. De jeugd daar onder is een groter probleem aan het worden voor Isreal. Daarom zie je Biden in alle posities huppelen.
Ik kom ook op een overwegend links Amerikaanse app en daar maken ze zich zorgen dat Biden de verkiezingen te grabbel gaat gooien voor zijn "pet project Isral", omdat ze zien dat veel jongeren voornemens zijn om als protest niet te stemmen op Biden om hem te straffen voor zijn backing van de genocidale campagne van Isral.
Maar als Biden inderdaad zoals hij zegt een Zionist is in hart en nieren maakt het voor hem niet zo gek veel uit dat hij verliest immers dit is wat er aan zit te komen bij een Trump overwinning. Zijn Isral is in veilige handen bij Jared Kushner.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Tot nu toe heeft Netanyahu het gedwingeland van Ben Gvir en Smotrich genegeerd en heeft de moskee opengesteld zonder beperkingen als ik het goed heb. Uiteraard wel wat opstootjes en gedoe hier en daar.
Israeli Police Block Hundreds of Palestinians From Al-Aqsa on Ramadan's First Night, Hit Worshipers With Batons
Restrictions for the first prayers of Ramadan contradicted Prime Minister Benjamin Netanyahu's recent promise to allow freedom of worship. The police issued dozens of restraining orders against Palestinian activists and journalists over the past few days, barring them from the compound
Dit zie je ook terug op de beelden van de eerste dag van Ramadan
Ik zet dus in op een explosievere verstoring van de orde later in de Ramadan. Denk niet dat Hamas deze kaart gaat laten liggen. Ik hoop natuurlijk van wel.
Ik kan me hier volledig in vinden Als er ooit een ideale moment was om toe te slaan....
Toch hoop ik tegen beter weten in, dat het allemaal zal meevallen
De afgelopen dagen heb ik alleen maar dit soort beelden gezien
twitter
twitter
twitter
Houden zo
[..] Ik kom ook op een overwegend links Amerikaanse app en daar maken ze zich zorgen dat Biden de verkiezingen te grabbel gaat gooien voor zijn "pet project Isral", omdat ze zien dat veel jongeren voornemens zijn om als protest niet te stemmen op Biden om hem te straffen voor zijn backing van de genocidale campagne van Isral.
En dan krijgen ze Trump.
Wat denk je zelf; welk belang is groter voor de linkse Amerikaanse kiezer? Het belang van een joodse staat in het Midden-Oosten, of die van het land waarin ze leven?
Ziet er naar uit dat wat al aksa betreft de Israli ratio heeft gewonnen.
[..] Ziet er naar uit dat wat al aksa betreft de Israli ratio heeft gewonnen.
Zou niet te vroeg juichen als ik jouw was
Ja ik ook, en behalve de eerste dag inderdaad niks over restricties en dat was volgens mij al tegen de aanvankelijke instructies en intenties in.
Die bijschriften zijn dan ook vrij sneu "Despite the restrictions...obstacles..." Mens, als Isral niet wil dat er 70k(!) mensen binnenkomen, dan komen ze er niet binnen. Vermoeiend dat er altijd iets herosch en een schuldvraag in gedouwd moeten worden.
Maar goed "Geen restricties, gezellige avond" is natuurlijk geen nieuws.
Bizar dat "ze verhongeren" roepen vanaf oktober (!) zo weinig consequenties heeft.
twitter
Ik krijg er in elk geval een Peter en de Wolf-gevoel bij. In de beelden vanuit met name Noord-Gaza zie je echt wel wat smalle koppies nu, maar als je vanaf oktober roept dat 50% oh nee 20% oh nee EEN MILJOEN mensen "op het randje van de hongerdood" zit dan wordt het niet meer serieus genomen door een hoop mensen als het echt die kant op gaat.
Inmiddels is de pier zichtbaar in opbouw, komt er dus soms 1,5kg voedsel pp per dag binnen dus ik verwacht/hoop dat het uiteindelijk weer de goede kant op gaat.
Ik krijg er in elk geval een Peter en de Wolf-gevoel bij. In de beelden vanuit met name Noord-Gaza zie je echt wel wat smalle koppies nu, maar als je vanaf oktober roept dat 50% oh nee 20% oh nee EEN MILJOEN mensen "op het randje van de hongerdood" zit dan wordt het niet meer serieus genomen door een hoop mensen als het echt die kant op gaat.
Inmiddels is de pier zichtbaar in opbouw, komt er dus soms 1,5kg voedsel pp per dag binnen dus ik verwacht/hoop dat het uiteindelijk weer de goede kant op gaat.
Nummer 25256 van het dagelijkse verkeerd gebruiken van het 'is gelijk aan' teken.
Nee hoor. Ieder kritiek woord op alles wat met Isral te maken heeft valt onder 'antisemitisme.' Dus bijvoorbeeld ook kritiek op het spel van Maccabi Haifa. Jij hebt overduidelijk de memo gemist.
[..] Die pier is vooral symbolisch. Daar gaan ze het niet mee doen.
Hopelijk is die hele pier sowieso niet nodig omdat ze Rafah op tijd uitgemest hebben. Denk nog steeds dat dat de kortste klap is naar een normalere situatie wb voedsel en overige benodigdheden.
[..] Ja ik ook, en behalve de eerste dag inderdaad niks over restricties en dat was volgens mij al tegen de aanvankelijke instructies en intenties in.
Die bijschriften zijn dan ook vrij sneu "Despite the restrictions...obstacles..." Mens, als Isral niet wil dat er 70k(!) mensen binnenkomen, dan komen ze er niet binnen. Vermoeiend dat er altijd iets herosch en een schuldvraag in gedouwd moeten worden.
Maar goed "Geen restricties, gezellige avond" is natuurlijk geen nieuws.
Wanneer je zoekt naar al aqsa, is 90% van de berichten afkomstig van moslims. Niet zo raar dat ze met dat soort teksten komen
Niet dat ik ermee eens ben maar ik het sentiment wel begrijpen, naja een beetje dan
[..] Antisemiet. [..] Hoe worden onze levens als Nederlanders-in Nederland-er beter op door massamoord te plegen op moslims in Jeruzalem?
Soms krijg ik oprecht rillingen als ik bepaalde posts hier lees En niet op een goede manier
[..] Hopelijk is die hele pier sowieso niet nodig omdat ze Rafah op tijd uitgemest hebben. Denk nog steeds dat dat de kortste klap is naar een normalere situatie wb voedsel en overige benodigdheden.
Als de Palestijnen in Gaza willen blijven wonen, dan moeten ze toch echt gaan zorgen dat ze (meer) zelfvoorzienend worden. Je kunt niet eindeloos hulptransporten blijven sturen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nee hoor. Ieder kritiek woord op alles wat met Isral te maken heeft valt onder 'antisemitisme.' Dus bijvoorbeeld ook kritiek op het spel van Maccabi Haifa. Jij hebt overduidelijk de memo gemist.
Dat zie je goed, werkelijk alles en iedereen is antisemitisch
Hoop dat de IHRA definitie snel in Nederland wordt doorgevoerd
Om dit soort taferelen een halt toe te roepen
[..] Als de Palestijnen in Gaza willen blijven wonen, dan moeten ze toch echt gaan zorgen dat ze (meer) zelfvoorzienend worden. Je kunt niet eindeloos hulptransporten blijven sturen.
Los van alles nu. Die enorme bevolkingsdichtheid in Gaza gaat geheid in de toekomst een probleem worden. Nu staat Gaza al vol met flats.
[..] Nee hoor. Ieder kritiek woord op alles wat met Isral te maken heeft valt onder 'antisemitisme.' Dus bijvoorbeeld ook kritiek op het spel van Maccabi Haifa. Jij hebt overduidelijk de memo gemist.
Hee, niet haten op Haifa Dan wordt Tjaronn Chery verdrietig. Dat willen we niet. Yalla Maccabi!
[..] Antisemiet. [..] Hoe worden onze levens als Nederlanders-in Nederland-er beter op door massamoord te plegen op moslims in Jeruzalem?
TweedeKlum moest in zijn puberleven heel vaak zijn telefoon afleveren aan de mocro's van de buurt. Nu denk jij natuurlijk: maar mocro's zijn geen Palestijnen. Maar we hebben hier met een trauma-patient te maken.
[..] Die pier is vooral symbolisch. Daar gaan ze het niet mee doen.
Biden probeert inderdaad zijn herverkiezing levend te houden, maar die pier is meer. De pier is tegen het zere been van Isral. Isral wil volledig controle over wat er Gaza in en uitgaat en zeker na 7 oktober en op deze manier raakt Israel deels controle kwijt. Dat zal ze niet zinnen. We wachten op Hamas om een raket vanaf die pier te lanceren
[..] Als de Palestijnen in Gaza willen blijven wonen, dan moeten ze toch echt gaan zorgen dat ze (meer) zelfvoorzienend worden. Je kunt niet eindeloos hulptransporten blijven sturen.
Dat kan dus niet, omdat Hamas en Israel elke ontwikkeling tegen houden.
[..] TweedeKlum moest in zijn puberleven heel vaak zijn telefoon afleveren aan de mocro's van de buurt. Nu denk jij natuurlijk: maar mocro's zijn geen Palestijnen. Maar we hebben hier met een trauma-patient te maken.
Wees geduldig met hem.
In mijn jeugd waren er nog nauwelijks mocro's, toen was geluk heel gewoon....
[..] Hopelijk is die hele pier sowieso niet nodig omdat ze Rafah op tijd uitgemest hebben. Denk nog steeds dat dat de kortste klap is naar een normalere situatie wb voedsel en overige benodigdheden.
De kortste klap is het openen van meerdere grensovergangen. Het meest logische zou zijn om op zijn minst Kerem Shalom te openen. Een grensovergang die helemaal is ingericht op de controle en transport van goederen.
Een andere nog betere oplossing is in het noorden grensovergangen te open want de nood is daar het hoogst. Bijvoorbeeld Erez in het noorden van Gaza. Is het dichtst bij diverse havens, er hoeft niet meer omgereden te worden, is goed bereikbaar, de vrachtwagens komen aan een gebied wat IDF onder controle heeft en de afstanden in Gaza zijn veel korter.
Dat wil Israel niet. Ze willen zelfs niet dat transportvliegtuigen gebruik maken van Isralische vliegvelden om daarna voedsel vanuit de lucht te droppen.
Het is chaos in Gaza. Er is geen politie en het is recht van de sterkste (families). Er is op sommige plekken wel IDF. Dat zou met een beetje wil toch anders moeten kunnen
[..] De kortste klap is het openen van meerdere grensovergangen. Het meest logische zou zijn om op zijn minst Kerem Shalom te openen. Een grensovergang die helemaal is ingericht op de controle en transport van goederen.
Een andere nog betere oplossing is in het noorden grensovergangen te open want de nood is daar het hoogst. Bijvoorbeeld Erez in het noorden van Gaza. Is het dichtst bij diverse havens, er hoeft niet meer omgereden te worden, is goed bereikbaar, de vrachtwagens komen aan een gebied wat IDF onder controle heeft en de afstanden in Gaza zijn veel korter.
Dat wil Israel niet. Ze willen zelfs niet dat transportvliegtuigen gebruik maken van Isralische vliegvelden om daarna voedsel vanuit de lucht te droppen.
Het is chaos in Gaza. Er is geen politie en het is recht van de sterkste (families). Er is op sommige plekken wel IDF. Dat zou met een beetje wil toch anders moeten kunnen
[..] Tijd om Hamas eruit te flikkeren dus. En Isral heeft niet de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de Palestijnse gebieden.
Voor 7 oktober was al 80% werkeloos. Als er zo weinig mensen willen werken dan krijg je natuurlijk nooit een levensvatbare staat.
Er zijn Isralirs die van mening zijn dat Isral de inwoners van Gaza helemaal niet moet helpen, ook niet met het toelaten van voedsel want het is, zoals jij ook al zegt, hun verantwoordelijkheid niet
Als Israel alle grenzen (met Egypte is een afspraak) controleert, import en export, dan heeft israel dus wel een verantwoordelijkheid.
[..] De kortste klap is het openen van meerdere grensovergangen. Het meest logische zou zijn om op zijn minst Kerem Shalom te openen. Een grensovergang die helemaal is ingericht op de controle en transport van goederen.
De situatie is 'man made'
Ik denk dat je nog n stapje vergeet dat het allemaal nog sneller kan laten verbeteren: Hamas dat zich overgeeft en alle gijzelaars laat gaan.
[..] Er zijn Isralirs die van mening zijn dat Isral de inwoners van Gaza helemaal niet moet helpen, ook niet met het toelaten van voedsel want het is, zoals jij ook al zegt, hun verantwoordelijkheid niet
Als Israel alle grenzen (met Egypte is een afspraak) controleert, import en export, dan heeft israel dus wel een verantwoordelijkheid.
Isral zou zich inderdaad niet met de grens tussen Gaza en Egypte moeten bemoeien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Isral zou zich inderdaad niet met de grens tussen Gaza en Egypte moeten bemoeien.
Of de zee
Het is wel begrijpelijk dat Isral het liefst al die lui opsluit, alleen door een gebied grotendeels af te sluiten (ook export) is er geen perspectief en zal de situatie op lange termijn ook niet verbeteren. Iets meer vrijheid heeft gigantische risico's, het is een bijzonder lastige keuze.
Ik hoop dat Isral een op lange termijn constructief plan met Gaza heeft. Nu er in Gaza schoongemaakt kan worden zijn er mogelijkheden om de radicalisering van de bevoling ook wat in te dammen. Als daar straks echte politie rondloopt, overheid zonder corrupte, onderwijs en een economie waardoor de werkloosheid drastisch daalt dan haalt dat een voedingsbodem voor radicalisering weg. Doorgaan zoals de laatste 20 jaar (of langer) gaat niks helpen lijkt me. Ik vrees alleen dat ik hopeloos naef en dom ben
Het is wel begrijpelijk dat Isral het liefst al die lui opsluit, alleen door een gebied grotendeels af te sluiten (ook export) is er geen perspectief en zal de situatie op lange termijn ook niet verbeteren. Iets meer vrijheid heeft gigantische risico's, het is een bijzonder lastige keuze.
Ik hoop dat Isral een op lange termijn constructief plan met Gaza heeft. Nu er in Gaza schoongemaakt kan worden zijn er mogelijkheden om de radicalisering van de bevoling ook wat in te dammen. Als daar straks echte politie rondloopt, overheid zonder corrupte, onderwijs en een economie waardoor de werkloosheid drastisch daalt dan haalt dat een voedingsbodem voor radicalisering weg. Doorgaan zoals de laatste 20 jaar (of langer) gaat niks helpen lijkt me. Ik vrees alleen dat ik hopeloos naef en dom ben
Dan zijn we samen naef en dom want ik zie dat ook als enige mogelijkheid en hoop voor de lange termijn.
[..] Ik kom ook op een overwegend links Amerikaanse app en daar maken ze zich zorgen dat Biden de verkiezingen te grabbel gaat gooien voor zijn "pet project Isral", omdat ze zien dat veel jongeren voornemens zijn om als protest niet te stemmen op Biden om hem te straffen voor zijn backing van de genocidale campagne van Isral.
Maar als Biden inderdaad zoals hij zegt een Zionist is in hart en nieren maakt het voor hem niet zo gek veel uit dat hij verliest immers dit is wat er aan zit te komen bij een Trump overwinning. Zijn Isral is in veilige handen bij Jared Kushner.
Ja wat maakt het uit dat er dan waarschijnlijk veel doden vallen. Het zijn toch maar Palestijnen.
Before 7 October 2023, Gaza relied on an average of 500 truckloads per day, which included humanitarian aid and commercial goods. Supplies brought in by aid organisations made up around 3–5% of the total supplies entering per month. Israel restricts the delivery of commercial supplies to the private sector, which is destructive to the local economy and simultaneously makes the UN and INGOs solely responsible for the entire Gaza population who are in dire need.
quote:
The devastating Israeli offensive rendered at least two-thirds of hospitals and over 80% of all health clinics in Gaza totally nonfunctional as 70,000 injured people require urgent medical attention. Hospitals have been ordered to evacuate and have been bombed and besieged repeatedly. About 27% of greenhouses have been destroyed, along with over 40% of the croplands. Gaza’s fishing sector has stopped working entirely.
quote:
From the onset of the offensive on Gaza to 27 February 2024, 165 UN aid workers, 364 health workers and 8 humanitarian staff from international aid organisations have been killed in Israeli bombardment, while thousands of aid staff are forced out of their homes and unable to work. ‘Gaza today is the most dangerous place to be a child, a journalist and an aid worker
Dit is het werk van dat morele land met het morele leger.
[..] Ja wat maakt het uit dat er dan waarschijnlijk veel doden vallen. Het zijn toch maar Palestijnen.
Ik denk dat het onderaan de streep slachtoffers scheelt, dus minder doden en gewonden of anderszins benadeelde burgers oplevert. Niet dat dat mij uitmaakt, want het zijn toch maar Palestijnen. Jij weet dat.
[..] Ik denk dat het onderaan de streep slachtoffers scheelt, dus minder doden en gewonden of anderszins benadeelde burgers oplevert. Niet dat dat mij uitmaakt, want het zijn toch maar Palestijnen. Jij weet dat.
Onderaan de streep scheelt het slachtoffers? Vertel eens hoe je daar bij komt.
...
Toch nog even verder gekeken. Die is dus al open voor humanitaire hulp. Ook Nitzana is open. Er komen iets minder dan 250 trucks binnen per dag nu en ongeveer de helft kan door UNRWA gedistribueerd worden.
Het probleem blijft vooral in het noorden zitten, waar nog 10-15% van de bevolking zit, dus grofweg 200-230k mensen. Dan lijkt het openen van Erez mij ook een logische stap.
[..] Onderaan de streep scheelt het slachtoffers? Vertel eens hoe je daar bij komt.
Als het hele gebied onder controle komt, is dat het einde van fase 1, de militaire operatie. Dat zorgt voor doden, maar dat levert minder strijd op en dus minder doden op de lange termijn plus dat er dan meer, beter en gecontroleerder humanitaire hulp geleverd kan worden.
Er zijn nu nog stadsguerilla-eenheden van Hamas en de PIJ actief in Noord- en Midden-Gaza maar dat levert niet de taferelen op van wanneer er gebieden veroverd moeten worden.
Wat we nu zien is dat dat hele Rafah -met succes- gespind wordt als een soort gamechanger waarbij het echt helemaal fout gaat lopen en waarbij een miljard burgers op zeker gaan omkomen. Zelfs Mark Rutte heeft dit beeld overgenomen.
Wat er in werkelijkheid aan de hand is, is dat de Hamas-leiding weet dat dit hun laatste strohalm is. Er zijn dan ook toenemende berichten van Hamas-officials en andere rijke mensen (en je kon alleen rijk worden in Gaza als Hamas je een okay-stempel gaf) die ertussenuit proberen te knijpen tegen grof geld via Rafah. Ze zijn nu tijd aan het rekken en zieltjes aan het winnen want Oh! het is nog wel Ramadan! De burgers mogen/kunnen niet weg! Denkt er dan niemand aan de kinderen?
En dat dan van mensen die zich omringen met kinderen als schild.
[..] Als het hele gebied onder controle komt, is dat het einde van fase 1, de militaire operatie. Dat zorgt voor doden, maar dat levert minder strijd op en dus minder doden op de lange termijn plus dat er dan meer, beter en gecontroleerder humanitaire hulp geleverd kan worden.
Er zijn nu nog stadsguerilla-eenheden van Hamas en de PIJ actief in Noord- en Midden-Gaza maar dat levert niet de taferelen op van wanneer er gebieden veroverd moeten worden.
Wat we nu zien is dat dat hele Rafah -met succes- gespind wordt als een soort gamechanger waarbij het echt helemaal fout gaat lopen en waarbij een miljard burgers op zeker gaan omkomen. Zelfs Mark Rutte heeft dit beeld overgenomen.
Wat er in werkelijkheid aan de hand is, is dat de Hamas-leiding weet dat dit hun laatste strohalm is. Er zijn dan ook toenemende berichten van Hamas-officials en andere rijke mensen (en je kon alleen rijk worden in Gaza als Hamas je een okay-stempel gaf) die ertussenuit proberen te knijpen tegen grof geld via Rafah. Ze zijn nu tijd aan het rekken en zieltjes aan het winnen want Oh! het is nog wel Ramadan! De burgers mogen/kunnen niet weg! Denkt er dan niemand aan de kinderen?
[..] Toch nog even verder gekeken. Die is dus al open voor humanitaire hulp. Ook Nitzana is open. Er komen iets minder dan 250 trucks binnen per dag nu en ongeveer de helft kan door UNRWA gedistribueerd worden.
Het probleem blijft vooral in het noorden zitten, waar nog 10-15% van de bevolking zit, dus grofweg 200-230k mensen. Dan lijkt het openen van Erez mij ook een logische stap.
Dit is een leugen. Je volgt de Isralische versie. Onafhankelijke NGO's verklaren anders. Wachttijd van weken en slechts mondjesmaat wordt er toegelaten waarna vele checkpoints en soms aanvallen volgen waardoor effective distributie onmogelijk is.
[..] Als het hele gebied onder controle komt, is dat het einde van fase 1, de militaire operatie. Dat zorgt voor doden, maar dat levert minder strijd op en dus minder doden op de lange termijn plus dat er dan meer, beter en gecontroleerder humanitaire hulp geleverd kan worden.
Over the years, Israeli security forces have practiced an official policy of using Palestinians as human shields, ordering them to carry out military activities that put their lives in jeopardy. This use of civilians was not an independent initiative by soldiers in the field, but the result of decisions made by senior military officials.
[ Bericht 20% gewijzigd door Chadi op 20-03-2024 09:51:30 ]
[..] Dit is een leugen. Je volgt de Isralische versie. Onafhankelijke NGO's verklaren anders. Wachttijd van weken en slechts mondjesmaat wordt er toegelaten waarna vele checkpoints en soms aanvallen volgen waardoor effective distributie onmogelijk is.
Vergeet je stam niet te verdedigen, mensen! De andere stam is slecht, want jouw stam doet nooit wat slechts en is ht voorbeeld voor alle andere stammen in de wereld. En omdat jouw stam zo ontzettend cool is, mag je die andere stam ook onvoorwaardelijk pijn doen! Hadden ze maar geen andere stam moeten zijn! Logisch, toch?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Op woensdag 20 maart 2024 10:01 schreef Vis1980 het volgende: Vergeet je stam niet te verdedigen, mensen! De andere stam is slecht, want jouw stam doet nooit wat slechts en is ht voorbeeld voor alle andere stammen in de wereld. En omdat jouw stam zo ontzettend cool is, mag je die andere stam ook onvoorwaardelijk pijn doen! Hadden ze maar geen andere stam moeten zijn! Logisch, toch?
Op woensdag 20 maart 2024 10:01 schreef Vis1980 het volgende: Vergeet je stam niet te verdedigen, mensen! De andere stam is slecht, want jouw stam doet nooit wat slechts en is ht voorbeeld voor alle andere stammen in de wereld. En omdat jouw stam zo ontzettend cool is, mag je die andere stam ook onvoorwaardelijk pijn doen! Hadden ze maar geen andere stam moeten zijn! Logisch, toch?
[..] Toch nog even verder gekeken. Die is dus al open voor humanitaire hulp. Ook Nitzana is open. Er komen iets minder dan 250 trucks binnen per dag nu en ongeveer de helft kan door UNRWA gedistribueerd worden.
Kerem Shalom is toch alleen open voor controle waarna de vrachtwagens via Egypte de grens met Gaza overgaan?
Nitzana ken ik niet, ligt toch niet bij Gaza?
Over dat de distributie van vrachtwagens stokt door de autoriteiten in Gaza dat horen we al een tijdje alleen weten we zeker dat het probleem daar zit? Wat ik als reactie daarop lees is dat Isral verweten wordt in Gaza een storende factor te zijn en in Gaza vaak goedgekeurde vrachtwagens toch weer terug te laat keren. Ik vind het moeilijk om goed te begrijpen waar het echt verkeerd gaat.
De woordvoerder Eylon Levy en COGAT hadden vorige week op Twitter een discussie met Alicia Kearns (parlementslid Engeland) en op vragen van die dame komen waardeloze reacties. De uitdaging van Levy aan Engeland om 100 vrachtwagens per dag extra te laten sturen werd al snel verwijderd. Israel claimt goede wil te tonen, maar als ook deze dame daar vraagtekens bij zet geeft dat toch te denken
Hieronder n van de tweets in de Twitter discussie tussen Kearns, Levy en COGAT. Zie de eerdere tweets in 't 'draadje')
twitter
Saillant detail. Levy is gelijktijdig met die twitter discussie, zonder opgaaf van reden, op non-actief gezet. Nu wordt (natuurlijk) geclaimd dat die discussie de oorzaak is, alleen Levy en Netanyahu hebben in het verleden hard met elkaar gebotst (partner Netanyahu zou vorig jaar ook al om ontslag hebben gevraagd) dus ik vermoed dat de oorzaak ook daar kan zitten.
[ Bericht 13% gewijzigd door opgebaarde op 20-03-2024 10:41:30 ]
Jij ziet de waarheid, je bent slim en je staat boven die onnozele stammenoorlog!
[..] Jij ziet de waarheid, je bent slim en je staat boven die onnozele stammenoorlog!
Nee hoor, ook ik ben onderdeel van een stam, ik herken het alleen, omdat ik er ook aan doe of heb gedaan. Die stam kan ook van alles zijn. Of het nu over oorlogen gaat of over hobby's, je bent altijd wel onderdeel van een soort stam.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Erez altijd al een lastig borderpunt geweest qua ligging, qua inzet voor controle en nu inmiddels ook beschadiging van de post en de spullen van de post. Neemt niet weg dat al maanden geleden dit ook bekend was en naar een oplossing gezocht had kunnen worden, maar ik begrijp ook wel enigzins de keuze om die post gesloten te houden.
Vroeger (praat 15 jaar geleden) werden sommige overgangen ook bewust dicht gehouden vanwege het gemak waarmee smokkelwaar van de overwegend Arabisch Israli wonende bevolking over de grens gebracht kon worden. Toendertijd werd besloten om sommige posten dan ook voor voetgangerbewegingen te sluiten (wat funest was voor de zeldzame forenzen destijds en nu dus voor de paar duizend forenzen die erbij waren gekozen sinds het vertrek van Isral uit Gaza.
De bondgenoten van Isral geven massaal aan dat ze er geen vertrouwen in hebben dat Netanyahu zo'n offensief tot een goed einde kan brengen. Het gebrek aan vertrouwen in Netanyahu ligt mijns inziens toch echt aan Netanyahu, niet aan Hamas.
[..] Nee hoor, ook ik ben onderdeel van een stam, ik herken het alleen, omdat ik er ook aan doe of heb gedaan. Die stam kan ook van alles zijn. Of het nu over oorlogen gaat of over hobby's, je bent altijd wel onderdeel van een soort stam.
Bij wie herken je dit? Dat zijn stam de beste is en alles mag en niks fout doet?