in optimale vorm ja, als de accu's van mijn ev6 warm zijn kan ik ze met 20 minuten van 20 naar 80% krijgen, zitten ze onder de 20% of is het buiten kouder dan duurt het langer, een tocht van die afstand ga ik niet doen met mijn EV, dan huur ik wel een benzine autoquote:Op maandag 18 maart 2024 10:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
Met 2 of drie keer snelladen hooguit een uurtje, misschien anderhalf, langer dan met een ICE. en zoals iemand anders al zei; ook met een ICE zal je af en toe rust/eet/plasstops maken dus dat verschil gaat echt niet veel groter zijn.
(maar op persoonlijke noot zal ik niet snel zo'n reis maken voor vakantie, ook niet met een ICE)
Daar hebben anno 2024 wel meer politici last van; uit de manier waarop men met de energietransitie om gaat blijkt overduidelijk dat politiek door wensdenken gedreven wordt en niet door technische kennis.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon een beetje dom van GL dat ze op hun ideologische roze wolk zittend nooit echt nadenken over de gevolgen van hun goedbedoelde plannetjes.
De Duitse politiek is, kan ik uit eigen ervaring zeggen, net zo'n farce. Nederland is echt geen uitzondering wanneer het op incompetente politici zonder dossierkennis aankomt.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 12:05 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik vraag me af hoe andere landen naar ons kijken. We zijn toch eigenlijk 1 grote grap met alles wat hier op het moment plaatsvindt.
Iemand die geschiedenis en politieke wetenschap gestudeerd heeft beslissingen laten nemen waar technische kennis voor benodigd is, what could possible go wrong?quote:Op zaterdag 16 maart 2024 15:51 schreef ReplaR het volgende:
[..]
[..]
https://www.rtvutrecht.nl(...)utrechtse-parkeerapp
Haha. Bizar eigenlijk. Maar dan hebben we ieder geval wat te lachen/klagen.quote:Op maandag 18 maart 2024 11:14 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De Duitse politiek is, kan ik uit eigen ervaring zeggen, net zo'n farce. Nederland is echt geen uitzondering wanneer het op incompetente politici zonder dossierkennis aankomt.
Het is een Europees probleem. De landen die het hardst lopen struikelen als eerste. Duitsland begon in 2010 met de Energiewende na Fukushima. Bedrijven trekken massaal weg of gaan failliet door de hoge energieprijs.quote:Op maandag 18 maart 2024 11:14 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De Duitse politiek is, kan ik uit eigen ervaring zeggen, net zo'n farce. Nederland is echt geen uitzondering wanneer het op incompetente politici zonder dossierkennis aankomt.
En het wordt steeds erger, omdat landen steeds vaker aangewezen zijn op de import van elektriciteit om de zaak aan de praat te houden. En na een tijdje is het verkoopbare overschot op. Of het wordt op de verkeerde tijdstippen geproduceerd. Dan klopt het wel op papier, maar dan wordt de schommeling van het voltage uit de stopcontacten steeds groter.quote:Op maandag 18 maart 2024 15:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is een Europees probleem. De landen die het hardst lopen struikelen als eerste. Duitsland begon in 2010 met de Energiewende na Fukushima. Bedrijven trekken massaal weg of gaan failliet door de hoge energieprijs.
quote:Het scenario ‘regionale sturing’ wordt gekenmerkt door een sterke invloed vanuit lokale gemeenschappen en burgers en een hoge mate van autonomie en circulariteit. In dit scenario zijn warmtenetten gevoed door geothermie, een forse elektrificatie – gekenmerkt door bijvoorbeeld het gebruik van buurtbatterijen voor lokale opslag, inductiekoken en (gedeeltelijk) all-electric warmtepompen – en een stevige groei van zonne- en windenergie dominant. Samen met een daling van de industriële activiteit leidt dit tot een Nederland dat vrijwel geheel zelfvoorzienend is in energie. Om piekbelastingen in de energievraag aan te kunnen, worden groen gas uit lokale biomassa en groene waterstof uit wind en zon met elektrolyse gebruikt. Dit scenario gaat ook uit van duurzamer omgaan met warmte en elektriciteit, resulterend in
een lagere energievraag dan de huidige.
In het scenario ‘nationale sturing’ ligt de regie bij de nationale overheid. In dit scenario wordt zeer sterk ingezet op elektrificatie (in alle verbruikssectoren), op zon- en windvermogen, en minder op groei in warmtenetten. Ten opzichte van het regionale scenario wordt in de vorm van nationaal aangestuurde projecten meer ingezet op de bouw van windparken op zee, gekoppeld aan de productie van waterstof, en op grote zonneweides. Er is import van energie nodig voor de stabiele industriesector en net als in het scenario ‘regionale sturing’ worden pieken opgevangen door inzet van groen gas en groene waterstof. De flinke omvang van de productie van waterstof in dit scenario (zie Figuur 5.2) is congruent met de huidige kabinetsvisie, waarin het economisch belang en de unieke uitgangspositie van Nederland voor de ontwikkeling van duurzame waterstof worden onderstreept.
In het scenario ‘Europese CO 2-sturing’ is de Europese CO2-heffing voor alle sectoren het leidend beginsel. Daardoor is er veel nadruk op gebruik van groen gas (inclusief biogas) in verschillende sectoren, naast een stevige groei van zonne- en windenergie. De industrie groeit en wordt CO 2-neutraal door een combinatie van hybride elektrificatie, CCS en CCU waarmee blauwe waterstof wordt geproduceerd. Er wordt meer energie geïmporteerd dan in de vorige twee scenario’s. Er is een blijvende rol voor groen gas voor verwarming van gebouwen en in andere sectoren en voor biobrandstoffen ten behoeve van mobiliteit. Groen gas en biobrandstoffen worden geproduceerd uit zowel biomassa als door middel van CCU.
Het scenario ‘internationale sturing’ wordt gedomineerd door de internationale markt, waarin op wereldwijd niveau wordt gezocht naar de opties met de laagste kosten. Nederland importeert veel waterstof uit landen waar dit gemakkelijker en goedkoper is te produceren, waardoor er minder eigen windvermogen nodig is. In dit scenario is er minder inzet van groen gas door een sterke hybridisering met waterstof als back-up, ook ter ondersteuning van de groei van de industrie. Voor de productie van elektriciteit neemt geïmporteerde waterstof de plek in die aardgas nu heeft. Net als in het Europese scenario wordt, zij het in andere hoeveelheden, gebruikgemaakt van CCS en van groen gas en biobrandstoffen geproduceerd uit zowel biomassa als door CCU.
De netbeheerders gaan liever één voor één gasaansluitingen opgraven.quote:Op maandag 18 maart 2024 19:35 schreef Cockwhale het volgende:
Ipv dat stroomnet aan te pakken
Wordt dat ooit nog geopperd als, I don't know, mogelijke oplossing of blijven we wegkijken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |