Mogen ze inderdaad niet zeggen, omdat in het kader van onderzoek en vaak ook niet met zekerheid te zeggen. Omdat ik die gebalanceerde translocatie heb en dat toch heel veel onzekerheid geeft, zeker nu we nog langer moeten wachten op genetisch onderzoek, hebben ze in het ziekenhuis meegedacht hoe ze daarbij konden helpen om een beetje extra rust te geven.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:40 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Een dochter, wat mooi! Nu twee jongens hè?
Hier toch besloten om ook een 13 weken-echo in te plannen. Grappig dat je het zegt van het geslacht, de echoscopiste zei gisteren dat ze dat niet mogen zeggen bij de 13 weken-echo, ook dat het soms nog niet goed te zien is (als het kindje niet goed ligt). Maar onofficiële echo dus? Dan boeien waarschijnlijk.
Ah op die manier.quote:Op donderdag 26 september 2024 20:07 schreef Cygne het volgende:
[..]
Voor onszelf niet, gevoelsmatig. Omdat er medisch dan al heel veel zou gebeuren, veel afspraken. Vooral logistieke overweging dus. Staat er inderdaad niet heel duidelijk, excuus.
Even wat duidelijker neergezet daarom. Gewoon een hele specifieke persoonlijke keuze. Wel heel fijn hoe zorgverleners van 2 ziekenhuizen, en de verloskundige zo met elkaar en met ons schakelen.quote:Op donderdag 26 september 2024 20:47 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ah op die manier.
Begreep het al niet omdat het echt 2 heel verschillende onderzoeken zijn die elkaar niet vervangen. Vandaar de vraag.
Prima verder hoor. Ieder zn eigen afweging daarin. Het was ook geen verwijt, je komt wat gebeten over in je spoiler. Lijkt me niet nodig.quote:Op donderdag 26 september 2024 20:52 schreef Cygne het volgende:
[..]
Even wat duidelijker neergezet daarom. Gewoon een hele specifieke persoonlijke keuze. Wel heel fijn hoe zorgverleners van 2 ziekenhuizen, en de verloskundige zo met elkaar en met ons schakelen.
Oh nee hoor, dat bedoelde ik er niet mee. Maar ik begrijp wel dat ik de indruk had kunnen geven dat ik of mijn zorgverleners er per definitie geen meerwaarde zien in zo'n echo naast zo'n vlokkentest en die indruk wil ik niet geven, zeker omdat dit keuzes zijn die je zelf op basis van je eigen situatie en en in overleg met eigen zorgverlener moet nemen. Ik vond na teruglezen dat de nuance wat ontbrak in mijn post.quote:Op donderdag 26 september 2024 20:57 schreef mignonne het volgende:
[..]
Prima verder hoor. Ieder zn eigen afweging daarin. Het was ook geen verwijt, je komt wat gebeten over in je spoiler. Lijkt me niet nodig.
De manier waarop het in je post stond las alsof je geen meerwaarde zag OMDAT je al de vlokkentest had. Zo las het voor mij althans. Vandaar dat ik het vroeg.
Zat mensen die er vanaf zien om uiteenlopende redenen, dat moet ieder voor zich weten verder. Daar oordeel ik niet over.
Je staat in de OPquote:Op woensdag 25 september 2024 16:48 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier hebben we een goede termijnecho gehad, datum komt precies overeen met wat ik zelf dacht.Alles zat erop voor zover we het nu konden zien. Nu nog even dubben of we ook een 13 weken-echo laten maken.
Het bewoog al flink, hoop dat het niet zo’n druktemaker wordt als grote zus.
Mag ik in de OP? 15 april.
Ja is goed.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:46 schreef MaJo het volgende:
[..]
Je staat in de OP@:cygne wil je er ook in?
Als er anderen in de OP willen, let me know!
Ok ga ik doenquote:
Misschien omdat er toch niets aan te doen is. Je kunt het amper voorkomen volgens mij, omdat het zo veel voorkomt, en als het er is, is er geen behandeling voor. Maar ik zou het zeker bespreken, want er verandert geregeld iets in de medische wereld en de vk kan het ongetwijfeld beter uitleggenquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 11:53 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Volgens mij is het aantal actieve zwangeren hier nu redelijk beperkt, maar ik ga hem toch even in de groep gooien. Ex-zwangeren kunnen wellicht ook reageren.
Ik kom e.e.a. tegen over het CMV-virus. Nu schijnen heel veel kleine kinderen dat (langdurig) bij zich te dragen en heb je als volwassene waarschijnlijk ooit al wel een infectie ermee doorgemaakt. Maar ik heb er nog nooit iets over gehoord bij mijn VK, terwijl een besmetting met het virus wel gevaarlijk kan zijn voor de foetus. Ik heb afgelopen woensdag laten bloedprikken (wel parvo aangekruist door mijn VK), maar daar is CMV niet in meegenomen. Terwijl die toch wel gevaarlijker lijkt te zijn dan parvo. Of zie ik het nu verkeerd? Vooral als ik lees dat ik beter geen eten / bestek / glas met mijn peuter moet delen, of niet op de mond moet zoenen. Ik vind dat nogal wat. Ik heb woensdag weer een controle bij de VK, maar ben benieuwd of hier al mensen zijn die er meer over weten?
Sta onder controle bij het ziekenhuis, maar hier niks over gehoord.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 11:53 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Volgens mij is het aantal actieve zwangeren hier nu redelijk beperkt, maar ik ga hem toch even in de groep gooien. Ex-zwangeren kunnen wellicht ook reageren.
Ik kom e.e.a. tegen over het CMV-virus. Nu schijnen heel veel kleine kinderen dat (langdurig) bij zich te dragen en heb je als volwassene waarschijnlijk ooit al wel een infectie ermee doorgemaakt. Maar ik heb er nog nooit iets over gehoord bij mijn VK, terwijl een besmetting met het virus wel gevaarlijk kan zijn voor de foetus. Ik heb afgelopen woensdag laten bloedprikken (wel parvo aangekruist door mijn VK), maar daar is CMV niet in meegenomen. Terwijl die toch wel gevaarlijker lijkt te zijn dan parvo. Of zie ik het nu verkeerd? Vooral als ik lees dat ik beter geen eten / bestek / glas met mijn peuter moet delen, of niet op de mond moet zoenen. Ik vind dat nogal wat. Ik heb woensdag weer een controle bij de VK, maar ben benieuwd of hier al mensen zijn die er meer over weten?
quote:Things you can do to lower the chance of getting cytomegalovirus (CMV) in pregnancy
The best way to lower the chance of getting cytomegalovirus (CMV) during pregnancy is to:
-wash your hands using soap and water – especially after changing nappies, feeding young children or wiping their nose
-regularly wash toys or other items that may have young children's saliva or pee on them
-avoid sharing food, cutlery and drinking glasses, or putting a child's dummy in your mouth
-avoid kissing young children on their mouth
There's currently no vaccine for CMV.
Ik heb 12 jaar geleden tijdens de zwangerschap CMV opgelopen en mijn dochter had het ook bij de geboorte.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 11:53 schreef Komkommerschijfje het volgende:
De helft van de kinderen die met CMV en symptomen van CMV geboren wordt kan (later) diverse moeilijkheden krijgen, van de kinderen die met CMV zonder symptomen geboren worden is dat 1 op de 8. Dus ook zonder symptomen kan het problemen opleveren.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 23:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik had nog nooit van het CMV virus gehoord, dus even opgezocht op de NHS website. Schijnbaar kan het ook doorgegeven worden door borstmelk. Maar verder lijkt het dat het normaliter weinig problemen veroorzaakt, maar als babies het bij geboorte al hebben EN ze vertonen symptomen (wat zeldzaam is) dan worden ze tot hun 5e gevolgd.
Meestal krijgen kinderen het het voor eerst in een dagopvang.
https://www.nhs.uk/conditions/cytomegalovirus-cmv/
[..]
Oei, hoe kwamen ze daar dan achter? Het lijkt vooral dat in NL inderdaad een heel afwachtend beleid heeft, dat ze daar in België bijvoorbeeld veel meer voor waarschuwen. Maar inderdaad, ik werk in het onderwijs (geen kleine kinderen) en heb af en toe momenten voor de klas / met leerlingen, wel veel minder dan bij mijn vorige baan. En dus al een driejarige rondlopen. Kan toch haast niet anders dan dat ik alles meepik.quote:Op zondag 6 oktober 2024 00:53 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ik heb 12 jaar geleden tijdens de zwangerschap CMV opgelopen en mijn dochter had het ook bij de geboorte.
De reden waarom je er niet veel over hoort (tot je het hebt) is omdat het niet makkelijk te herkennen is en je dan iedereen met verkoudheidsklachten moet ontwijken (en zelfs dan zijn er talloze mensen die cmv hebben/verspreiden zonder zelf klachten te hebben). En zelfs als je het al gehad hebt kun je een re-activatie krijgen dus antistoffen zeggen niks helaas...
Is cmv tijdens je vorige zwangerschap al meegenomen en is toen gebleken dat je anti stoffen had? Misschien dat ze het daarom nu weg heeft gelaten?quote:Op zondag 6 oktober 2024 06:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Oei, hoe kwamen ze daar dan achter? Het lijkt vooral dat in NL inderdaad een heel afwachtend beleid heeft, dat ze daar in België bijvoorbeeld veel meer voor waarschuwen. Maar inderdaad, ik werk in het onderwijs (geen kleine kinderen) en heb af en toe momenten voor de klas / met leerlingen, wel veel minder dan bij mijn vorige baan. En dus al een driejarige rondlopen. Kan toch haast niet anders dan dat ik alles meepik.
Ze was klein, had een klein hoofdje en puntbloedinkjes (door erg lage bloedplaatjes waarde) en toen zijn ze gaan testen. En hoewel ze dus 50% kans had op van alles heeft ze er niks aan overgehoudenquote:Op zondag 6 oktober 2024 06:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Oei, hoe kwamen ze daar dan achter? Het lijkt vooral dat in NL inderdaad een heel afwachtend beleid heeft, dat ze daar in België bijvoorbeeld veel meer voor waarschuwen. Maar inderdaad, ik werk in het onderwijs (geen kleine kinderen) en heb af en toe momenten voor de klas / met leerlingen, wel veel minder dan bij mijn vorige baan. En dus al een driejarige rondlopen. Kan toch haast niet anders dan dat ik alles meepik.
het wordt (of werdquote:Op zondag 6 oktober 2024 08:26 schreef Nolita het volgende:
[..]
Is cmv tijdens je vorige zwangerschap al meegenomen en is toen gebleken dat je anti stoffen had? Misschien dat ze het daarom nu weg heeft gelaten?
Lees nu bij tombolafan dat de aanwezigheid van antistoffen feitelijk ook niks zegt. Dan lijkt het niet eens heel zinvol om het te weten?
Mijn verloskundige heeft er wel alle zwangerschappen met 10-12 weken (2017, 2020 en 2023) op laten testen, ik was al die keren negatief.quote:Op zondag 6 oktober 2024 08:28 schreef tombolafan het volgende:
[..]
het wordt (of werd) niet standaard getest volgens mij...
Oef, geen idee. Goede vraag, ga ik woensdag even navragen.quote:Op zondag 6 oktober 2024 08:26 schreef Nolita het volgende:
[..]
Is cmv tijdens je vorige zwangerschap al meegenomen en is toen gebleken dat je anti stoffen had? Misschien dat ze het daarom nu weg heeft gelaten?
Lees nu bij tombolafan dat de aanwezigheid van antistoffen feitelijk ook niks zegt. Dan lijkt het niet eens heel zinvol om het te weten?
Maar over het geheel genomen is de afweging tussen de impact, en het ontwikkelen, gebruiken en nut van een vaccin totdusver zo uitgevallen dat men geen vaccin ontwikkeld, en het nauwelijks monitoort.quote:Op zondag 6 oktober 2024 00:55 schreef tombolafan het volgende:
[..]
De helft van de kinderen die met CMV en symptomen van CMV geboren wordt kan (later) diverse moeilijkheden krijgen, van de kinderen die met CMV zonder symptomen geboren worden is dat 1 op de 8. Dus ook zonder symptomen kan het problemen opleveren.
En is dat in Nederland? Wellicht omdat die praktijk er meer mee te maken heeft (gehad), geen idee? In België is het meer standaard volgens mij.quote:Op zondag 6 oktober 2024 08:36 schreef Nolita het volgende:
[..]
Mijn verloskundige heeft er wel alle zwangerschappen met 10-12 weken (2017, 2020 en 2023) op laten testen, ik was al die keren negatief.
Het is wel vaak aanwezig bij kleine kinderen, maar dus zeker niet 'alleen maar' dat maakt het zo lastig...quote:Op zondag 6 oktober 2024 10:26 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Oef, geen idee. Goede vraag, ga ik woensdag even navragen.
Maar goed, ‘fijn’ om te lezen dat je het toch niet kunt voorkomen. Dacht dat vooral kleintjes het uitscheiden, maar dat is dus niet zo. Oké, thanks!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |