abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213053707
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 21:00 schreef Vanyel het volgende:
Ik weet niet wat je met hoe diep bedoelt, maar ik gebruik zelf nooit potgrond of andere aanpasgrond om dingen te planten. Als ze het niet doen in de grond die er ligt, zijn ze niet geschikt voor mijn tuin (en waren ze anders te veel werk om in leven te houden, in een miniblubje potgrond. Dan hadden ze net zo goed in een pot gekund).

Ooh of bedoelde je diepte in strekkende meters, dus welk oppervlak ze moeten hebben?

Het lukt de klimop van de buren zelfs tussen mijn tegels, dus ik gok niet groot :'(
Oh, ja, dat kan in deze context natuurlijk twee dingen betekenen :D . Met 30 cm diep bedoelde ik diep als in de afstand tussen de vlonder en schuur dan. Dus of 30cm grond tussen schuur en vlonderterras genoeg afstand is om er iets in te kunnen planten (dat stuk is 210cm breed). Onze huizen staan niet meega ver van elkaar, maar heb jij dan ook kleigrond? Als het daar gewoon in zou kunnen met beetje potgrond eromheen bij het planten maar zonder echt een laag uit te graven, dan zou dat idd wel het fijnste zijn.

Zie nu ook je post erna: ja, dat is wel goed punt. Ik dacht aan bankje dan dus cm of 30 van de schuur vandaan zetten, en dan een beetje 'platte' plant waardoor die 30cm dus genoeg afstand is tot bankje om niet met je hoofd in de bladeren te zitten. Maar misschien is dat wel een illusie dat dat kan :D (ik heb niet bijster groene vingers zoals je merkt).
pi_213053855
quote:
niet met je hoofd in de bladeren
Ik zou dat nog eens heroverwegen :D

Zei zij die aan de rand van een ruim 4 m brede vlonder wat kleine bosjes prachtriet plaatste en vervolgens de helft van het buitenseizoen nog maar goed 2 strekkende zitmeters overhad.

De helft van de vlonderrand heeft inmiddels alleen nog bloemen en zulks.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213053914
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 21:11 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik zou dat nog eens heroverwegen :D

Zei zij die aan de rand van een ruim 4 m brede vlonder wat kleine bosjes prachtriet plaatste en vervolgens de helft van het buitenseizoen nog maar goed 2 strekkende zitmeters overhad.

De helft van de vlonderrand heeft inmiddels alleen nog bloemen en zulks.
Noted :D
Dat pleit wel voor geen klimplanten achter het bankje, haha. En gewoon een paar bloempotten met vrolijke simpel te onderhouden bloemen als steenanjers/anjers in verschillende kleuren (die ik desnoods elk jaar vervang als nodig) strategisch op de vlonder geplaatst.
Ik wilde ook solarlampjes ophangen aan de schuur, dus misschien maakt dat het ook al wel gezellig genoeg en hoeft groen op die muur ook helemaal niet.
pi_213054041
@Claudia_x tussen je serum groeit volgens plantnet dit:

https://plantenvanhier.nl/soorten/grote-centaurie.html
pi_213055460
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 21:20 schreef Blues het volgende:
@:Claudia_x tussen je serum groeit volgens plantnet dit:

https://plantenvanhier.nl/soorten/grote-centaurie.html
Kwam er bij mij ook uit, maar op de afbeeldingen lijkt het blad anders. De bloei even afwachten maar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213055480
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 23:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kwam er bij mij ook uit, maar op de afbeeldingen lijkt het blad anders. De bloei even afwachten maar.
Ok! Ik hou van zoeken O+
pi_213055534
@vlindertje89, je kunt ook een strook gras aan de voorkant van het vlonderterras vervangen door een border met planten. Kies je hoge planten, dan zie je vanuit huis de schuur niet meer en hoef je daar niks tegen te zetten. Je breekt dan meteen de tuin op en creëert diepte.
pi_213055753
Dat is een idee waar ik geen seconde aan had gedacht. Ik ga er eens over nadenken!
pi_213056406
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 00:07 schreef vlindertje89 het volgende:
Dat is een idee waar ik geen seconde aan had gedacht. Ik ga er eens over nadenken!
Hoeveel uur zon komt er op die plek?

Het kan aardig zijn om voor hoge, luchtige planten te kiezen. Thalictrum (ruit) is een voorbeeld van een hoge, luchtige plant die van kleigrond houdt. Je kunt een bak maken en vullen met aarde, maar waarom kies je niet gewoon planten die van kleigrond houden?

-Edit-

Dit is thalictrum, met een soort wolk van bloemetjes:

Hier is thalictrum delavayi gecombineerd met agastache 'Black Adder' en persicaria amplexicaurus 'Rosea'. Persicaria doet het schijnbaar ook goed op kleigrond. Van agastache betwijfel ik dat omdat-ie van droge grond houdt.

Hier vind je nog meer planten voor kleigrond.

[ Bericht 20% gewijzigd door Claudia_x op 02-04-2024 10:27:46 ]
pi_213063133
Dramatisch krentenboompje :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 3 april 2024 @ 15:31:47 #286
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213072199
Hebben jullie nog suggesties voor een bodembedekker onder/voor mijn haag. Voornamelijk als barrière tegen (kweek)gras van naastgelegen perceel. Ligging van dit stuk is in de volle zon.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 3 april 2024 @ 21:00:29 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213076540
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:31 schreef PzKpfw het volgende:
Hebben jullie nog suggesties voor een bodembedekker onder/voor mijn haag. Voornamelijk als barrière tegen (kweek)gras van naastgelegen perceel. Ligging van dit stuk is in de volle zon.
Ik ga voor maar 1 of 2 bodembedekkers in de tuin. Kruipende kornoelje wil ik proberen onder de haag.
Resistance is futile.
pi_213077383
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:31 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zou houtsnippers gebruiken. Die werken bij mij behoorlijk goed tegen oprukkend kweekgras.
  donderdag 4 april 2024 @ 03:13:48 #289
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_213078936
Kennen jullie deze foto nog?

Sommigen worden helemaal bruin, terwijl ik er niks geks mee gedaan heb. Geplant in het najaar, dus daar kan 't niet aan liggen. Dat zou een goede tijd moeten zijn.

Het is nu te donker om nog een huidige foto te maken maar meerdere worden gewoon helemaal bruin en lijken af te sterven.

Iemand die weet waar dit aan kan liggen?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  donderdag 4 april 2024 @ 09:13:27 #290
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213080129
quote:
7s.gif Op woensdag 3 april 2024 21:00 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik ga voor maar 1 of 2 bodembedekkers in de tuin. Kruipende kornoelje wil ik proberen onder de haag.
Die zien er wel leuk uit inderdaad.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 21:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zou houtsnippers gebruiken. Die werken bij mij behoorlijk goed tegen oprukkend kweekgras.
Dat is eventueel nog een uiterste optie maar de voorkeur gaat in eerste wel uit naar planten.
Op 't randje en erover.
pi_213080404
dan zou ik er een goede rizoombegrenzer langs plaatsen zodat je alleen nog last hebt van de bovengrondse verspreiding want geen enkele plant gaat kweekgras tegen houden.
pi_213086047
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 09:40 schreef Elleska het volgende:
dan zou ik er een goede rizoombegrenzer langs plaatsen zodat je alleen nog last hebt van de bovengrondse verspreiding want geen enkele plant gaat kweekgras tegen houden.
Mee eens. Ik zie kweekgras bij m'n buurvrouw overal in de borders terechtkomen.

@PzKpfw, mijn kas zag eruit als hieronder. Nu groeit er vrijwel nooit meer kweekgras.

donderdag 4 april 2024 @ 20:25:04 #293
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213088883
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 17:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

@:pzkpfw, mijn kas zag eruit als hieronder. Nu groeit er vrijwel nooit meer kweekgras.

[ afbeelding ]
Heb de plantjes inmiddels al gekocht, we gaan het zien. Mocht de kweek wel doorzetten dan heb ik nog wel wat dingen achter de hand.

Vond het in het begin maar 'raar' afsteken die rode bladeren van de glansmispel maar nu ongeveer 14 dagen later ben ik er al helemaal aan gewend. Zien er echt prachtig uit in de volle zon en zoals het nu lijkt lijken ze zich ook helemaal thuis te voelen op de huidige plek ondanks de wat schrale grond.
Op 't randje en erover.
  donderdag 4 april 2024 @ 20:39:33 #294
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213089161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 17:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

@:pzkpfw, mijn kas zag eruit als hieronder. Nu groeit er vrijwel nooit meer kweekgras.

[ afbeelding ]
Zo had ik 800 vierkante meter, met een vleugje brandnetel en distel ;( Inmiddels is er nog 120 daarvan over met een dikke laag snippers. Dat helpt iets.

Dat stuk van 120 vierkante meter is waar mijn windsingel gaat komen. Ik ben inmiddels helemaal klaar met dat ding na maanden puzzelen en vergelijken. Maar er zit weer wat schot in de zaak! Vandaag heb ik 192 planten besteld bij een kweker in de buurt. Morgen ga ik hopelijk wat eetbare planten bij Vreeken kopen. En volgende week dan nog wat resten bij Arborealis. Dan ben ik er voor 85% hoop ik.

Behalve dat de boel dan nog de grond in moet. Tussen het kweekgras :')
Spoilers!
  donderdag 4 april 2024 @ 21:53:27 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213090762
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2024 03:13 schreef Twieki het volgende:
Kennen jullie deze foto nog?

[ afbeelding ]

Sommigen worden helemaal bruin, terwijl ik er niks geks mee gedaan heb. Geplant in het najaar, dus daar kan 't niet aan liggen. Dat zou een goede tijd moeten zijn.

Het is nu te donker om nog een huidige foto te maken maar meerdere worden gewoon helemaal bruin en lijken af te sterven.

Iemand die weet waar dit aan kan liggen?
Staat het grondwater daar hoog?

https://www.marechal.be/i(...)oor%20zuurstofgebrek.
Resistance is futile.
pi_213109749
Wat een mooi weer vandaag!
Met vrolijke mini-tulpjes:
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 6 april 2024 @ 20:52:43 #297
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213113841
Ik probeer bigbags turfvrije biologische tuinaarde of bemeste tuinaarde te vinden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wilde iets vinden dat goedkoper is dan BioKultura maar dat lijkt een illusie.

Ik kan overigens wel pallets met zakken vinden. Maar dan is er weer zo veel plastic :{
Spoilers!
pi_213114602
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 20:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik probeer bigbags turfvrije biologische tuinaarde of bemeste tuinaarde te vinden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wilde iets vinden dat goedkoper is dan BioKultura maar dat lijkt een illusie.

Ik kan overigens wel pallets met zakken vinden. Maar dan is er weer zo veel plastic :{
Heb je een biologische kweker in de buurt? Dan zou je die kunnen vragen waar die aan z'n grond komt.
Of een biologische hovenier, ook vaak een goed adres voor grotere partijen grond/snippers etc.
  zaterdag 6 april 2024 @ 21:50:53 #299
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213114929
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 21:31 schreef sigme het volgende:

[..]
Heb je een biologische kweker in de buurt? Dan zou je die kunnen vragen waar die aan z'n grond komt.
Of een biologische hovenier, ook vaak een goed adres voor grotere partijen grond/snippers etc.
Goede tip. Ik heb in de wijde omgeving 1 ecologisch tuinontwerper gevonden, men doet in dit deel van Brabant niet zo aan het milieu helaas.
Spoilers!
pi_213126522

Gaat hard in de voorpostzegel na de vele regen en nu de warme temperatuur.
Overal bloeit de judaspenning (gekke naam eigenlijk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')