abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212703684
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Links is progressief en recht is conservatief.
Moslim extremisten vallen vaak in de tweede groep.

Maar mee eens echt veel verband is er niet.
Je kan echt rechts-progressief zijn en links-conservatief (CU b.v., Denk). Het is vooral heel verwarrend, omdat er veel mensen zijn die denken dat het dus om neo-nazi's gaat en moslimextremisten zijn zelden nazi's.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 16:28:56 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212703734
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 14:09 schreef RM-rf het volgende:

Het valt overigens wel te betwijfelen of dit mogelijk niet gewoon een andere achtergrond heft en bv vanuit het buitenland gefinancierde groepen zijn die voornamelijk als doel hebben infratsurctuur te beschadigen om onrust te veroorzaken..

de betreffende groep (Vulkangruppe Netzherrschaft ) heeft het altijd al specifiek voorgezien op kabels, zij het comunicatiekabels of juist elektriciteitskabels..
Mijn gedachte. Zeker gezien de huidige situatie met Rusland zou ik er niet van opkijken dat ze elkaar gevonden hebben om op te treden tegen hun gezamenlijke vijand, de westerse kapitalisten...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212704040
quote:
4s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Mijn gedachte. Zeker gezien de huidige situatie met Rusland zou ik er niet van opkijken dat ze elkaar gevonden hebben om op te treden tegen hun gezamenlijke vijand, de westerse kapitalisten...
Ja, Rusland sponsort graag extremistische groeperingen, zoals bijvoorbeeld hier het FVD.

Musk staat er wel om bekend dat hij zijn werknemers zo ver mogelijk uitknijpt, maar dat zal in Duitsland wel meevallen.
pi_212704401
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 16:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, Rusland sponsort graag extremistische groeperingen, zoals bijvoorbeeld hier het FVD.
Simply, divide and rule :Y

quote:
Musk staat er wel om bekend dat hij zijn werknemers zo ver mogelijk uitknijpt, maar dat zal in Duitsland wel meevallen.
De werknemers in VS kregen ook aandelen maar daar zijn ze blijkbaar recent mee gestopt, daarmee zet Tesla de deur open naar de UAW mijns inziens. Musk gokt op 2 zaken;
1. Recessie in de autoverkoop
2. Optimus ter vervanging van human labour

Gezien zijn brakke timing inschatting zal hij daarmee wel ergens op z'n muil gaan _O-

In Duitsland sloten werknemers zich aan bij vakbond IGM.

Tesla and SpaceX remain the most desirable workplaces for engineering students

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 05-03-2024 17:11:49 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212704570
quote:
Dat animo is ook wel verminderd, nu er veel ingenieurs door Musk ontslagen zijn omdat ze kritiek op hem hadden. Het zou wel interessant zijn om meer inzage te hebben in wat er bij SpaceX allemaal gebeurt.
pi_212704874
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:56 schreef HeatWave het volgende:
De "kogel" komt zoals altijd van links, maar rechts is het gevaar volgens de AIVD :').
Is goed Anders Breivik.
pi_212704920
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat animo is ook wel verminderd, nu er veel ingenieurs door Musk ontslagen zijn omdat ze kritiek op hem hadden. Het zou wel interessant zijn om meer inzage te hebben in wat er bij SpaceX allemaal gebeurt.
Ben ook benieuwd hoe de ranking dit jaar zal zijn voor SpaceX?
SpaceX is private en daar kunnen werknemers aandelen opties krijgen. Die aandelen zijn echter niet vrij verhandelbaar. Naar verluid is menig SpaceX werknemers er al miljonair door geworden.

Spaced Out from
Stock Options
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212704942
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 14:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heeft gewoon niets met links/rechts te maken.
Ja in de angst voor homo's, joden en vrouwenrechten lijken de ploflims echt helemaal niets op onze inheemse rechtse stroming.

Op het aivd lijstje staat islam terreur trouwens helemaal niet onder rechtse dreiging.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 18:12:23 #59
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212705332
Elektrisch is nog niet goed genoeg? :?


Die klimaatfiguren zijn net zo gek als de taliban.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212705447
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Elektrisch is nog niet goed genoeg? :?
Het gewenste vervoermiddel :Y

Sandalen veganistisch

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212705449
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Elektrisch is nog niet goed genoeg? :?

Die klimaatfiguren zijn net zo gek als de taliban.
Ja ach, delfstoffen ervoor worden erg milieuvervuilend ingewonnen en de productie van die batterijen verwoest de lokale natuur ook, en dan moet alles overgevlogen worden enz.

Dus dan maar allemaal een Corvette V8 of Dodge RAM kopen voor het milieu! ^O^
pi_212705463
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat animo is ook wel verminderd, nu er veel ingenieurs door Musk ontslagen zijn omdat ze kritiek op hem hadden. Het zou wel interessant zijn om meer inzage te hebben in wat er bij SpaceX allemaal gebeurt.
Welke engineers zijn door Musk ontslagen omdat ze kritiek op hem hadden?
Serieuze vraag, ik heb er niet over gelezen.
pi_212706581
De kosten van het stilleggen lopen in de 9 cijfers, laat die ecoterroristen dat zelf maar betalen, lijkt me niet meer dan logisch.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_212706674
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:43 schreef TLC het volgende:
De kosten van het stilleggen lopen in de 9 cijfers
Bron?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 maart 2024 @ 19:50:17 #65
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_212706704
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Elektrisch is nog niet goed genoeg? :?

Die klimaatfiguren zijn net zo gek als de taliban.
Idd. Nu zijn die gigafabrieken ansich wel een aanslag op het milieu, maar er worden in dit geval wel auto's geproduceerd die weinig tot geen rotzooi uitstoten en helpen aan (binnen)steden waarbij je na een paar ademteugen niet zwart snot uit je neus hoeft te baggeren.
pi_212706729
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bron?
nos.nl
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_212706844
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:51 schreef TLC het volgende:

[..]
nos.nl
Nuja, van een kale kip kan je niet plukken en zeker geen miljoenen.
Ik vermoed dat het merendeel van die extremisten een uitkering trekken, maar misschien is dat wel een vooroordeel?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 maart 2024 @ 20:06:48 #68
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212707071
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:50 schreef MissionPhailed het volgende:
(binnen)steden waarbij je na een paar ademteugen niet zwart snot uit je neus hoeft te baggeren.
Welke binnensteden beschrijf je nu? Zelfs in het toenmalig Oostblok heb ik dit niet meegemaakt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 5 maart 2024 @ 21:48:13 #69
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_212709143
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 20:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Welke binnensteden beschrijf je nu? Zelfs in het toenmalig Oostblok heb ik dit niet meegemaakt.
Bij wijze van spreken!
pi_212710085
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 17:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Simply, divide and rule :Y
[..]
De werknemers in VS kregen ook aandelen maar daar zijn ze blijkbaar recent mee gestopt, daarmee zet Tesla de deur open naar de UAW mijns inziens. Musk gokt op 2 zaken;
1. Recessie in de autoverkoop
2. Optimus ter vervanging van human labour

Gezien zijn brakke timing inschatting zal hij daarmee wel ergens op z'n muil gaan _O-

In Duitsland sloten werknemers zich aan bij vakbond IGM.

Tesla and SpaceX remain the most desirable workplaces for engineering students
Klopt niet, het personeel krijgt nog steeds aandelen. Mijn echtgenoot vertelde mij dat iemand met 5 tot 10 jaar ervaring op HBO/WO niveau zo’n 40/50k usd aan aandelen vangt verspreid over 4 jaar.
pi_212710234
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 22:51 schreef Ch0pz1r het volgende:

[..]
Klopt niet, het personeel krijgt nog steeds aandelen. Mijn echtgenoot vertelde mij dat iemand met 5 tot 10 jaar ervaring op HBO/WO niveau zo’n 40/50k usd aan aandelen vangt verspreid over 4 jaar.
quote:
Tesla to forego employees’ merit-based stock awards this 2023: report

Tesla managers reportedly informed some salaried employees about a rather unpleasant surprise this week — there will be no merit-based equity awards for 2023.

Despite the update, Tesla employees will still receive cost-of-living increases and adjustments to their base pay, as per a report from Bloomberg News. The publication cited four Tesla workers who work in different departments within the company as its source of information.

Typically, Tesla employees receive salary adjustments and merit-based stock grants during their annual performance reviews. This year, the merit-based stock grants were reportedly not given, though employees who reached the end of their four-year vesting cycle in the company were still issued stock “refreshers.”

The alleged halt in Tesla’s merit-based stock awards this year stands in contrast to the company’s typical approach to employee compensation. The company heavily leverages equity awards, particularly merit-based grants, to incentivize talent and encourage long-term commitment. These grants typically vest over four years, effectively binding employees to Tesla’s future success and fostering loyalty.

Tesla’s stock grants are potentially among the reasons why the company attracts a generous number of applicants per year. As per CEO Elon Musk, numerous Tesla workers have already become millionaires. Granted, such milestones were achieved via stock grants, but the CEO’s comments only highlight how much value Tesla puts in equity awards.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212710280
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Dat heeft dan met de “performance awards” te maken. Normaalgesproken krijgt het personeel ieder (half) jaar een bonus in de vorm van salaris en of aandelen/opties. Wellicht is het tijdelijk het geval in de VS dat men niks kreeg/krijgt maar nieuwe werknemers krijgen gewoon een aandelenpakket wanneer ze een contract tekenen.
pi_212710284
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:13 schreef Ch0pz1r het volgende:

[..]
Dat heeft dan met de “performance awards” te maken. Normaalgesproken krijgt het personeel ieder (half) jaar een bonus in de vorm van salaris en of aandelen/opties. Wellicht is het tijdelijk het geval in de VS dat men niks kreeg/krijgt maar nieuwe werknemers krijgen gewoon een aandelenpakket wanneer ze een contract tekenen.
Volgens mij krijgen ze aandelenopties als ik me niet vergis, geen aandelen.
Dus het recht om aandelen te kopen tegen de prijs van dat moment, ook al zou de koers x20 zijn.

En dat is natuurlijk mooi, daar is al aardig wat personeel van Tesla rijk van geworden.
pi_212710368
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij krijgen ze aandelenopties als ik me niet vergis, geen aandelen.
Dus het recht om aandelen te kopen tegen de prijs van dat moment, ook al zou de koers x20 zijn.

En dat is natuurlijk mooi, daar is al aardig wat personeel van Tesla rijk van geworden.
Aandelen, opties of cash. Iemand die bijvoorbeeld 8 jaar geleden begon met een “simpel” data entry baantje met 8k euro aan aandelen zou nu zo’n 70k euro hebben (na belasting). Dat zijn wel leuke bedragen, laat staan dat je in de 8 jaar bij goed presteren ieder jaar ook weer meer aandelen of opties krijgt.
pi_212710559
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke engineers zijn door Musk ontslagen omdat ze kritiek op hem hadden?
Serieuze vraag, ik heb er niet over gelezen.
Bij Tesla was dat iedereen (tientallen) die klaagde over racisme en ongelijke behandeling van vrouwen. Een heleboel die hun collega's vakbondlidmaatschap aanraadden. En daarna een aantal die publiekelijk hun steun betuigden. Ook klagen over de slechte kwaliteitscontrole was reden voor ontslag.

Bij Twitter waren dat er eerst duizenden, die volgens Musk geen zinnig werk deden (waaronder een invalide projectleider, die dankzij de slechte publiciteit afgekocht is) en later tientallen die er op Twitter op reageerden. En daarna zijn de mensen die geen zin hadden om de door Musk geëiste 60+ uur per week te werken (zonder betaling van de overuren en vaak met een lager salaris) massaal weggelopen. Ook bijna alle moderators zijn er uitgegooid.

Een stuk of 8 ingenieurs bij SpaceX hadden geklaagd dat het gedrag van Musk geen goede publiciteit was. Meteen ontslagen.

En er zijn alles bij elkaar ook meer dan een dozijn hoge managers verdwenen bij die drie bedrijven, waaronder alle AI en FSD topstukken.

Kritiek op de Geniale Leider wordt altijd beloond met ontslag.

En tot nu toe heeft (voor zover ik weet) alleen die invalide man compensatie gekregen. Daar lopen nog enkele tientallen rechtszaken over. (Naast alle rechtszaken over het niet betalen van een heleboel rekeningen.)

Bij SpaceX kwam er bij een interview met werknemers naar voren, dat ze een speciaal team in dienst hadden om er voor te zorgen dat Musk zich niet direct met de ingenieurs en de ontwerpen bemoeide. En daar komt ook de minste kritiek vandaan. Dat is natuurlijk ook het werk waar het meeste naar uitgekeken wordt en omdat de aandelen niet verhandelbaar zijn hoeven ze ook geen openheid te geven. Maar dat lijkt sinds de ontwikkeling van Spaceship flink veranderd te zijn. Musk lijkt nu de teugels stevig in handen te hebben. Ook met de ontwikkeling van Tesla Semi en de Cybertruck bij Tesla is er heel wat veranderd.

Gek genoeg lijken de mensen die zaten te kijken naar de video's van wat de bestuurders van de Tesla's allemaal deden er nog te werken.

En nee, ik ga niet alle links voor het bovenstaande zoeken en posten, het zijn er tientallen. Dus dat mag je zelf doen :)
pi_212710658
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Bij Twitter waren dat er eerst duizenden, die volgens Musk geen zinnig werk deden (waaronder een invalide projectleider, die dankzij de slechte publiciteit afgekocht is) en later tientallen die er op Twitter op reageerden. En daarna zijn de mensen die geen zin hadden om de door Musk geëiste 60+ uur per week te werken (zonder betaling van de overuren en vaak met een lager salaris) massaal weggelopen. Ook bijna alle moderators zijn er uitgegooid.
Dat ging vast niet om engineers. En Musk moest wel, aangezien er geen geld was om zoveel mensen in dienst te houden. Twitter draaide dik verlies.

En Musk zal als vast niet geweten hebben dat die projectleider invalide was en gewoon gekeken hebben naar de bezetting. En los daarvan is invalide zijn natuurlijk geen reden om niet ontslagen te worden, net als dat het geen reden is om wel ontslagen te worden.

quote:
Een stuk of 8 ingenieurs bij SpaceX hadden geklaagd dat het gedrag van Musk geen goede publiciteit was. Meteen ontslagen.
Ik heb even wat weggeknipt want het was erg veel en weinig to the point.

Oké, dat is concreet en daar had je dan een linkje bij mogen zoeken.
Heb het inmiddels zelf gevonden, gaat om 2022 en er loopt nu inderdaad nog een rechtszaak over.
pi_212710671
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Oké, dat is concreet en daar had je dan een linkje bij mogen zoeken.
Heb het inmiddels zelf gevonden, gaat om 2022 en er loopt nu inderdaad nog een rechtszaak over.
Ja, en die dingen die je weggeknipt hebt waren ook allemaal concreet. Alhoewel je ze misschien niet wilt horen.
pi_212710672
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en die dingen die je weggeknipt hebt waren ook allemaal concreet. Alhoewel je ze misschien niet wilt horen.
Het was een hoop in enkele zinnen verzameld, zonder bron. Ik zou niet weten van welke locaties, bedrijven en hoe ik daar de juiste bronnen bij moet gaan zoeken als jij het ook niet doet.
pi_212710680
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het was een hoop in enkele zinnen verzameld, zonder bron. Ik zou niet weten van welke locaties, bedrijven en hoe ik daar de juiste bronnen bij moet gaan zoeken als jij het ook niet doet.
Je zou hiermee kunnen beginnen. Wel honderden links.
pi_212710688
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je zou hiermee kunnen beginnen. Wel honderden links.
Er zijn heel veel links, dat is het probleem niet.

Ik weet van het verhaal van mensen die ontslagen zouden worden omdat ze bij de vakbond wilden maar achteraf bleek dat onzin te zijn en zijn ze gewoon ontslagen op basis van prestatie.

Maar dat zie je dan later alleen op enkele kleinere sites terug en niet in de grote kranten.

Dit was één van de berichten dat er mensen ontslagen zouden om die reden.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-02-16/tesla-tsla-fires-unionizing-workers-after-labor-campaign-complaint-alleges

En hier blijkt het dan niets te zijn.
https://insideevs.com/news/653016/tesla-denies-claims-it-fired-autopilot-workers-over-union-push/

De media weet altijd wel wat te vinden, hoge bomen.
pi_212710710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn heel veel links, dat is het probleem niet.

Ik weet van het verhaal van mensen die ontslagen zouden worden omdat ze bij de vakbond wilden maar achteraf bleek dat onzin te zijn en zijn ze gewoon ontslagen op basis van prestatie.

Maar dat zie je dan later alleen op enkele kleinere sites terug en niet in de grote kranten.

https://insideevs.com/news/653016/tesla-denies-claims-it-fired-autopilot-workers-over-union-push/
Ja, dat was initieel met de helft van de Twitter-medewerkers het geval. Heel de rest was omdat Musk niet tegen kritiek kan. Hij heeft honderden mensen om hem heen, die hem continu vertellen hoe geweldig hij is. En dan heb je nog zijn miljoenen gelovers. Hij is de Echte Iron Man, de grootste en geniaalste man ooit.

En zo vreemd is het niet dat al die mensen ontslagen zijn: het is een Amerikaans bedrijf. De baas kan iedereen ontslaan als hij in een slecht humeur is. Kijk naar Bezos, die is net zo erg. Die heeft veel mensen in dienst die er een studie van maken hoe je er voor zorgt, dat mensen zo hard mogelijk werken voor zo weinig mogelijk geld. Dat zijn in de VS de grote helden. Maar Bezos kan wel tegen kritiek.

Psychopaten doen het goed.
pi_212719113
Het is ook wel kutweek voor Musk.
BYD is inmiddels de grootste EV producent ter wereld en dan is hij wat vermogen betreft ook nog eens voorbij gestreefd door Bezos.
pi_212719187
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:36 schreef Klepper272 het volgende:
Het is ook wel kutweek voor Musk.
BYD is inmiddels de grootste EV producent ter wereld en dan is hij wat vermogen betreft ook nog eens voorbij gestreefd door Bezos.
Mwah 8-)

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212719283
quote:
Ja, wereldwijd gaat het niet zo goed met de verkoop van EVs. Fordt heeft de Lightning ook op een laag pitje gezet, de Europese autobouwers gaan het ook rustig aan doen, enz. Voornamelijk omdat het initiële enthausiasme wat is bekoeld, veel potentiële klanten ze niet kunnen betalen en het laden toch nog steeds een drama is.
pi_212719426
quote:
1 zwaluw(maand) maakt nog geen zomer ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212719530
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, wereldwijd gaat het niet zo goed met de verkoop van EVs. Fordt heeft de Lightning ook op een laag pitje gezet, de Europese autobouwers gaan het ook rustig aan doen, enz. Voornamelijk omdat het initiële enthausiasme wat is bekoeld, veel potentiële klanten ze niet kunnen betalen en het laden toch nog steeds een drama is.
De meeste EV fabrikanten in de VS stappen over op Tesla NAC en dan kunnen de gebruikers ook bij Tesla chargers en Superchargers terecht. Hoe dat in Europa is weet ik niet. Tesla schijnt nog weinig last te hebben van grote vraaguitval, zelfs in China waar het EV-bloed nu tegen de plinten klotst.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 6 maart 2024 @ 19:19:37 #88
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212719569
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, wereldwijd gaat het niet zo goed met de verkoop van EVs. Fordt heeft de Lightning ook op een laag pitje gezet, de Europese autobouwers gaan het ook rustig aan doen, enz. Voornamelijk omdat het initiële enthausiasme wat is bekoeld, veel potentiële klanten ze niet kunnen betalen en het laden toch nog steeds een drama is.
we komen op een punt dat er veel te veel autos worden gemaakt , de wereldbevolking wordt ouder en heeft niet zoveel behoeft aan snelle nieuwe autos

De bevolkingsgroei stopt en de auto productie gaat in hoog tempo verder en de auto's die er zijn gaan veel en veel langer mee
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212719587
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we komen op een punt dat er veel te veel autos worden gemaakt , de wereldbevolking wordt ouder en heeft niet zoveel behoeft aan snelle nieuwe autos

De bevolkingsgroei stopt en de auto productie gaat in hoog tempo verder en de auto's die er zijn gaan veel en veel langer mee
De EU neemt al maatregelen om dumping van Chinese EV's op de Europese markt tegen te gaan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212719589
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we komen op een punt dat er veel te veel autos worden gemaakt , de wereldbevolking wordt ouder en heeft niet zoveel behoeft aan snelle nieuwe autos

De bevolkingsgroei stopt en de auto productie gaat in hoog tempo verder en de auto's die er zijn gaan veel en veel langer mee
Ja, de groene mensen met en dikke portemonnee zijn voorzien.
  woensdag 6 maart 2024 @ 19:24:25 #91
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212719615
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De EU neemt ook al maatregelen om dumping van Chinese EV's op de Europese markt tegen te gaan.
Het grootste probleem is dat de huidige productie gewoon makkelijk 30 jaar meegaat en ouderen hoeven geen nieuwe auto
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212719617
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
1 zwaluw(maand) maakt nog geen zomer ;)
526.409 tov 484.507 in een kwartaal misschien wel;)
pi_212719621
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De meeste EV fabrikanten in de VS stappen over op Tesla NAC en dan kunnen de gebruikers ook bij Tesla chargers en Superchargers terecht. Hoe dat in Europa is weet ik niet. Tesla schijnt nog weinig last te hebben van grote vraaguitval, zelfs in China waar het EV-bloed nu tegen de plinten klotst.
Ja in de VS is (was?) het een drama als je geen Tesla hebt. Maar het werkt eigenlijk alleen goed voor de mensen die een garage met krachtstroom hebben en alleen korte ritjes maken. Alhoewel er binnenkort wel een wet zal komen om die garage voor het gebruik van een EV aan het passen om het mogelijke brand- en explosiegevaar te beperken.
pi_212719650
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:24 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
526.409 tov 484.507 in een kwartaal misschien wel;)
Tesla produceert alleen EV's, BYD ook hybrids en vaak worden die aantallen op 1 hoop(EV+hybrid) gegooid.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212719688
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tesla produceert alleen EV's, BYD ook hybrids en vaak worden die aantallen op 1 hoop(EV+hybrid) gegooid.
Lol, maar in dit geval niet.
pi_212719747
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Lol, maar in dit geval niet.
Ben benieuwd hoe het er dit jaar uit gaat zien. Eind vorig jaar was menigeen er van overtuigt dat BYD Tesla flink zou inhalen maar nu gaat het zich blijkbaar toch anders ontwikkelen. Tesla heeft vele markten in de wereld al geopend, voor BYD is grotendeels alleen China de markt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212719779
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tesla produceert alleen EV's, BYD ook hybrids en vaak worden die aantallen op 1 hoop(EV+hybrid) gegooid.
Op zich klopt het wel.

BYD heeft Q4 2023 (dus alleen dat kwartaal) voor het eerst meer EV's geproduceerd dan Tesla.

Dat betekent niet automatisch dat ze dit kwartaal weer meer produceren maar die verwachting is er wel.

Is het een probleem? Nee, als je kijkt naar de marge op een auto dan verdient Tesla veel meer op 1 auto.
Tesla is daardoor 7,4x meer waard op de beurs met slechts een 2,3x hogere PE.

BYD is vooral een probleem voor Volkswagen, Ford, GM, Toyota, Stellantis en dat soort fabrikanten.

Die maken nog geen enkele winst op EV's en moeten dan concurreren tegen zo'n Chinese prijsstunter.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe het er dit jaar uit gaat zien. Eind vorig jaar was menigeen er van overtuigt dat BYD Tesla flink zou inhalen maar nu gaat het zich blijkbaar toch anders ontwikkelen. Tesla heeft vele markten in de wereld al geopend, voor BYD is grotendeels alleen China de markt.
Dat zal ook deels wel nog wat tijd nodig om een goed beeld te krijgen.

BYD is nu bijvoorbeeld fabrieken aan het bouwen in Europa, waarvan de eerste in Hongarije.
Dat duurt even voor zoiets klaar is en auto's aflevert, 2 jaar gemiddeld.

Ik weet overigens niet of ze daar ook onderdelen gaan produceren of alleen assemblage gaan doen, zo goed zit ik ook weer niet in BYD.
pi_212719840
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat zal ook deels wel nog wat tijd nodig om een goed beeld te krijgen.

BYD is nu bijvoorbeeld fabrieken aan het bouwen in Europa, waarvan de eerste in Hongarije.
Dat duurt even voor zoiets klaar is, 2 jaar gemiddeld.
Dan vermoed ik dat Tesla tegen die tijd de Model 2 op de markt gooit :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212719992
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan vermoed ik dat Tesla tegen die tijd de Model 2 op de markt gooit :P
Klopt, die staat voor de 2e helft van 2025 gepland. Ze zijn daar al aardig ver mee en voor het eerst heeft Tesla nog geen prototype laten zien om de concurrentie niet teveel richting te geven.

Met de Model 3 en Y deden ze dat wel een paar jaar tevoren.

Waar je vanuit kan gaan bij de "Model 2" is:

- volledige 48 volt boordspanning (net als bij de Cybertruck, scheelt tot 75% in bekabeling en gewicht van bekabeling)
- ethernet ipv canbus, net als bij de Cybertruck
- grote castings
- de nieuwe "unboxed" assemblagetechniek waarbij delen van de auto op verschillende lijnen geassembleerd worden en pas aan het eind samengevoegd, wat ongeveer 30% assemblagetijd scheelt
pi_212720112
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan vermoed ik dat Tesla tegen die tijd de Model 2 op de markt gooit :P
Dat is te laat, dan is de Renault 5 inmiddels winnaar in dat marktsegment. :6
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')