Dat deze generatie, met name door de totaal verziekte woningmarkt en hogere studieschulden, minder vermogen heeft dan 20 jaar geleden verbaast me niet. Wat ik wel verrassend vind is dat het aanzienlijk hogere opleidingsniveau (aandeel HBO en WO-diploma's gestegen van 30% naar 55%) en de stijging van de gewerkte uren zich niet vertaalt in hogere inkomens.quote:Conclusie
In vergelijking met hun voorgangers zijn de huidige jongvolwassenen veel hoger opgeleid, vaker en meer uren actief op de arbeidsmarkt en zelden werkloos. Toch betaalt deze ijver zich (nog) niet uit in andere economische voordelen. Integendeel, vergeleken met de jongvolwassenen van tien of twintig jaar geleden neemt de huidige generatie jongvolwassenen op veel vlakken een meer kwetsbare economische positie in. Zo hebben zij vaker een flexibele arbeidsrelatie, zijn hun inkomens nauwelijks gestegen, hebben zij vaker een studieschuld en wonen zij minder vaak in een koopwoning en vaker in een dure private huurwoning. Ook beschikken jongvolwassenen nauwelijks over vermogen, wat het lastig maakt om grote uitgaven te bekostigen en wat risico’s met zich meebrengt in situaties van economische tegenspoed. Dit bevestigt het beeld van de huidige generatie jongvolwassenen met wie het in economisch opzicht minder goed gaat dan voorgaande generaties.
Al met al laten onze gegevens zien dat een focus op geijkte economische indicatoren zoals het werkloosheidscijfer een incompleet beeld geeft van de economische positie van jongvolwassenen. In plaats daarvan is een bredere blik nodig, die rekening houdt met verschillen in economische stabiliteit, financiële middelen en woonsituatie. Ook voor het begrijpen van bevolkingsontwikkelingen is een brede blik cruciaal, aangezien de kwetsbare economische positie van jongvolwassenen een belangrijke potentiële verklaring vormt voor het uitstel van het krijgen van kinderen en het dalende geboortecijfer.
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Dat je niet meteen een hoog salaris hebt is ook heel normaal, dat stijgt met je leeftijd. Ga eens gewoon een x-aantal jaren werken, je salaris zal stijgen, leg een leuk spaarcentje opzij en ga op je 30ste eens kijken naar een koopwoning.
Echt de eisen van de jeugd zijn niet realistisch.
En dan heb ik het dus niet over de pechgeneratie, waar mijn schoondochter er een van is. Maar als het goed is, heeft zij straks een salaris dat ze dit makkelijk kan terugbetalen.
Een 29 jarige is een jongvolwassenequote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Dat je niet meteen een hoog salaris hebt is ook heel normaal, dat stijgt met je leeftijd. Ga eens gewoon een x-aantal jaren werken, je salaris zal stijgen, leg een leuk spaarcentje opzij en ga op je 30ste eens kijken naar een koopwoning.
En dan heb ik het dus niet over de pechgeneratie, waar mijn schoondochter er een van is. Maar als het goed is, heeft zij straks een salaris dat ze dit makkelijk kan terugbetalen.
Cijfers laten nu juist zien dat ouderen dat vroeger wel konden, en jongeren nu niet.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Dat er te weinig goedkope huurwoningen zijn is een andere discussie en daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.quote:
En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Daarnaast is er een flink tekort aan sociale woonruimte.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.
quote:Sociale huurders kansloos op de woningmarkt, bijna helft wacht al langer dan 3 jaar
Hierbij stuiten ze op ellenlange wachtlijsten van woningcorporaties. "Ik sta 'nog maar' 12 jaar ingeschreven. In mijn gemeente maak je pas met 16 jaar kans", verzucht iemand.
Zullen we even het artikel zelf als bron nemen wat ze als jongvolwassenen zien, ipv de GGZ?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.
https://www.google.com/se(...)volwassenen+leeftijd
De GGZ is het met me eens.
quote:Specifiek kijken we naar de groep personen tussen de 25 en 35 jaar.
Excuus, aangepast, moest zijn onze eerste koopwoning, rijtjeshuis.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?
Het is schandalig dat er nu bijna geen huurwoningen zijn voor jongvolwassenen.quote:Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat de jongvolwassen generatie geen betaalbare woonruimte kan vinden en de boomers hier doen alsof dat in hun jongvolwassen tijd ook het geval was.
Kan mij niet anders herinneren dat fatsoenlijk wonen altijd redelijk onbereikbaar is qua kosten en/of wachttijden. Paar dagen na mijn afstuderen, Utrecht, kon ik voor het eerst ergens naar een appartement kijken. Maar toen verdiende ik al snel meer dan toegestaan.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?
Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat de jongvolwassen generatie geen betaalbare woonruimte kan vinden en de boomers hier doen alsof dat in hun jongvolwassen tijd ook het geval was.
Dat veel sociale huurwoningen de verkoop in gaan als de laatste huurder vertrokken is helpt ook niet mee.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast is er een flink tekort aan sociale woonruimte.
Dit probleem speelt al sinds de jaren 90. Ik moest 8.5 jaar wachten en kreeg toen een sociaal huurappartement (gemeente Barneveld 1995) Mijn jongere broer moest al 10 jaar wachten voordat hij sociale woonruimte kreeg.
[..]
Volgens mij ben je tegenwoordig nog op je 35ste jongvolwassenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste koopwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren
Het woningtekort is eigenlijk altijd al groot geweest (zie de krakersrellen in Nijmegen en Amsterdam in de jaren 80 (geen woning geen kroning), en alleen maar groter geworden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Kan mij niet anders herinneren dat fatsoenlijk wonen altijd redelijk onbereikbaar is qua kosten en/of wachttijden. Paar dagen na mijn afstuderen, Utrecht, kon ik voor het eerst ergens naar een appartement kijken. Maar toen verdiende ik al snel meer dan toegestaan.
Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:01 schreef Adames het volgende:
[..]
Zullen we even het artikel zelf als bron nemen wat ze als jongvolwassenen zien, ipv de GGZ?
[..]
Er zijn verschillende definities on omloopquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:08 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je tegenwoordig nog op je 35ste jongvolwassen
Ik heb er eigenlijk ook geen woorden meer voor.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel. Niet gek he dat die economische positie van twintigers dus heel erg precair is.
Het CBS, toch wel hét cijfertjes instituut van Nederland, rept over de categorie 25-35 als het gaat over jongvolwassenen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.
Dat is gewoon te zot voor woordenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel. Niet gek he dat die economische positie van twintigers dus heel erg precair is.
Uiteraard speelt dit niet alleen in Nederland, maar ik snap wel dat meer en meer jonge mensen na gaan denken over emigreren naar zuid Europa of elders bijvoorbeeld, daar waar de prijzen nog wel enigszins te behappen zijn. Daarmee verlies je als land ook gewoon een hoop kennis en potentie.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:19 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is gewoon te zot voor woorden
Is overigens iets wat bij lange na niet alleen in Nederland speelt.
Jij houdt er je eigen definities op na. Daarmee voer je een hele andere discussie dan de rest. Dat slaat nergens op. Niemand zegt dat je op je 25ste een koopwoning moet hebben.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Excuus, aangepast, moest zijn onze eerste koopwoning, rijtjeshuis.
Voor de huurwoning die wij achterlieten hebben we niet op de wachtlijst gestaan. Hadden we in die tijd voor het uitkiezen.
[..]
Het is schandalig dat er nu bijna geen huurwoningen zijn voor jongvolwassenen.
Een koopwoning was voor ons ook niet weggelegd als jongvolwassene. En ik reken wel 18-25 jaar voor jongvolwassen.
Anyway, ik heb het over pas afgestudeerden. En ik zie ook wel jonge mensen, rond de 27, die samen gewoon een huis kunnen kopen van 5 ton. Absurd. En daarnaast is er een hele grote groep, van ongeveer die leeftijd, die klagen dat ze geen betaalbare koopwoning kunnen vinden. Ik vind het normaal dat je op je 27ste nog niet in staat bent een koopwoning te kopen. Wellicht met een partner samen, maar dat is niet altijd verstandig, maar dat terzijde. Ga eerst eens huren, sparen, elkaar leren kennen en maak dan de stap naar de eerste koopwoning.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:14 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Er zijn verschillende definities on omloop
Sommige lopen zelfs tot 40.
Tja en zo blijven de geboortecijfers ook achter.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Uiteraard speelt dit niet alleen in Nederland, maar ik snap wel dat meer en meer jonge mensen na gaan denken over emigreren naar zuid Europa of elders bijvoorbeeld, daar waar de prijzen nog wel enigszins te behappen zijn. Daarmee verlies je als land ook gewoon een hoop kennis en potentie.
Welnee, want de grote groep nieuwkomers zijn goed voor 4 stuks per gezin, gemiddeld.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja en zo blijven de geboortecijfers ook achter.
Want er zijn ook zo lekker veel opties daarbuiten.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:29 schreef bianconeri het volgende:
Ik zie een hoop keuzes en aannames langskomen.
Studieschuld zullen de meeste jongeren echt niet hebben, aangezien de meesten gewoon uit de tijd komen dat je veel gratis studiefinanciering kreeg.
Moet je een koopwoning hebben? Nee. Moet je anders in particuliere huur wonen? Nee.
Dat zijn hoge kosten die je jezelf oplegt, niemand anders.
Inkomens stijgen dus wel, maar dat is alleen interessant als je ook kijkt naar uitgaven.
Flexibele arbeidssituatie is wel een ding tegenwoordig, dat geeft minder zekerheid.
Owh en een groot vermogen hebben. Ach, je moet ook een beetje leven toch?
Je weet dat (particulier) huren vaak nog duurder is dan kopen?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Gia het volgende:
Ga eerst eens huren, sparen, elkaar leren kennen en maak dan de stap naar de eerste koopwoning.
De ambtenarenmentaliteit dat je ergens aan moet wennen lijkt me niet bepaald een goede om dingen te verbeteren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:22 schreef Janneke141 het volgende:
Wen er maar aan. Gezien de te verwachten kosten om de samenleving de komende twee decennia draaiende te houden gaat dat ook echt niet beter worden.
Dit heeft er o.a. mee te maken inderdaad. Mensen kunnen simpelweg het leven niet meer bekostigen, ons land is of wordt gewoon te duur.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja en zo blijven de geboortecijfers ook achter.
En dit is natuurlijk maar het topje van de ijsberg. De woningmarkt problematiek is veel groter en de groep die uitzicht heeft op een koopwoning (en dus een redelijk stabiel en (boven)modaal inkomen) is niet de groep die er het slechte voor staat.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:22 schreef Janneke141 het volgende:
Wen er maar aan. Gezien de te verwachten kosten om de samenleving de komende twee decennia draaiende te houden gaat dat ook echt niet beter worden.
Dat kan. Maar wel veiliger dan kopen, als je nog een prille relatie hebt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je weet dat (particulier) huren vaak nog duurder is dan kopen?
Als je een woning gaat huren brengt je dat niet dichter bij een koopwoning. De koopwoning wordt eerder minder bereikbaar, door de stijgende woningprijzen en de beperkte spaarmogelijkheden. Eenmaal huren, betekent huren tot je dood, 70 jaar verder.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Anyway, ik heb het over pas afgestudeerden. En ik zie ook wel jonge mensen, rond de 27, die samen gewoon een huis kunnen kopen van 5 ton. Absurd. En daarnaast is er een hele grote groep, van ongeveer die leeftijd, die klagen dat ze geen betaalbare koopwoning kunnen vinden. Ik vind het normaal dat je op je 27ste nog niet in staat bent een koopwoning te kopen. Wellicht met een partner samen, maar dat is niet altijd verstandig, maar dat terzijde. Ga eerst eens huren, sparen, elkaar leren kennen en maak dan de stap naar de eerste koopwoning.
Hoezo veiliger? In deze huizenmarkt geraakt je huis niet onder water hoor. En je hebt het ook met een week verkocht. Dat is echt onzin.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan. Maar wel veiliger dan kopen, als je nog een prille relatie hebt.
Had een jaar of 15 geleden een buurjongen die samen met zijn toenmalige vriendin een woning kocht. Een jaar later gingen ze uit elkaar. De een kon de ander niet uitkopen, dus de woning werd verkocht, met verlies en beide bleven met een fikse schuld zitten.
Zijn broer deed het overigens niet veel beter. Trouwen, huis kopen, kind krijgen, scheiden. Weer samenwonen, weer huis kopen en nog 2 kinderen krijgen. En dan klagen dat je niet rond kunt komen vanwege schulden en alimentatieplicht.
Dat is natuurlijk iets wat gechargeerd. Maar in de kern heb je wel een punt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:29 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je een woning gaat huren brengt je dat niet dichter bij een koopwoning. De koopwoning wordt eerder minder bereikbaar, door de stijgende woningprijzen en de beperkte spaarmogelijkheden. Eenmaal huren, betekent huren tot je dood, 70 jaar verder.
In het algemeen heb je daar gelijk in. Helaas is het een onontkoombare realiteit dat met name de zorg- en sociale kosten de komende jaren heel hard gaan stijgen en de politieke realiteit dat die over de samenleving wordt uitgesmeerd op een manier die de grootste groep kiezers het minste raakt. En het woningtekort zie ik ook nog niet op korte termijn lager worden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De ambtenarenmentaliteit dat je ergens aan moet wennen lijkt me niet bepaald een goede om dingen te verbeteren.
Oke dat wel ja, maar het gaat ook om bereikbaarheid. Een hypotheek is dus vaak sneller te bemachtigen dan in aanmerking komen voor een huurwoning/appartement.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:28 schreef Gia het volgende:
Dat kan. Maar wel veiliger dan kopen, als je nog een prille relatie hebt.
Wat jij of de GGZ denkt is niet relevant, het onderzoek is gebaseerd op cijfers van het CBS en die hanteren 25-35 als leeftijdscategorie voor jongvolwassenen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.
https://www.google.com/se(...)volwassenen+leeftijd
De GGZ is het met me eens.
Nee, de vermogensongelijkheid is vrij rap gegroeid in de afgelopen jaren. Of, om in NPO-termen te blijven: de kloof is groter geworden. En ik zie dat tij persoonlijk nog niet zo rap keren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dit is natuurlijk maar het topje van de ijsberg. De woningmarkt problematiek is veel groter en de groep die uitzicht heeft op een koopwoning (en dus een redelijk stabiel en (boven)modaal inkomen) is niet de groep die er het slechte voor staat.
Overigens gaan de effecten hiervan veel verder dan alleen woonruimte. Ook qua vermogensongelijkheid. Gelet op de hoge huren en de relatief voordelige woonlasten voor huiseigenaren (zeker als je voor de gigantische stijging het huis al in de familie had…) is een koophuis een van de weinige manieren om een beetje vermogen op te bouwen. Z
Echt onzin. Want er komt een moment dat je salaris zo hoog is dat je je beseft: 'Hey, we zouden nu ook kunnen gaan kopen!'quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:29 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je een woning gaat huren brengt je dat niet dichter bij een koopwoning. De koopwoning wordt eerder minder bereikbaar, door de stijgende woningprijzen en de beperkte spaarmogelijkheden. Eenmaal huren, betekent huren tot je dood, 70 jaar verder.
Dit blijft zo’n leuke rubriek. Uitgebreide rapporten van deskundigen maar fokker X heeft anekdotisch vernomen dat het helemaal anders zitquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wat jij of de GGZ denkt is niet relevant, het onderzoek is gebaseerd op cijfers van het CBS en die hanteren 25-35 als leeftijdscategorie voor jongvolwassenen.
Laat me raden. Jij hebt je koopwoning 20 jaar geleden gekocht met een aflossingsvrije hypotheek?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Echt onzin. Want er komt een moment dat je salaris zo hoog is dat je je beseft: 'Hey, we zouden nu ook kunnen gaan kopen!'
Overigens vind ik persoonlijk de inkomenseis voor koopwoningen ook absurd. Als je zoveel huur kunt betalen, kun je ook zoveel rente+aflossing betalen. Het huis is het onderpand, als je een zekere eigen inleg verlangt, dan is er nauwelijks risico voor de hypotheekverstrekker.
Niet helemaal waar, want bij verhuizen loop je altijd tegen verbouwing en/of herinrichtingskosten aan. Dat kost tegenwoordig als het allemaal meevalt al snel 50k van je spaargeld.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:34 schreef Gia het volgende:
Echt onzin. Want er komt een moment dat je salaris zo hoog is dat je je beseft: 'Hey, we zouden nu ook kunnen gaan kopen!'
Kleine, maar belangrijke correctie: "een gemiddeld geprijsde woning".quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel.
De bron staat er toch gewoon bij. Die kun je lezen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.
Goed voorbeeld doet goed volgen, want het is ook een leuke rubriek in bijvoorbeeld kamerdebatten of talkshows. Uitgebreide rapporten van deskundigen, maar Caroline van der Plas, Eus of Johan Derksen beweert dat het anders zit.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit blijft zo’n leuke rubriek. Uitgebreide rapporten van deskundigen maar fokker X heeft anekdotisch vernomen dat het helemaal anders zit
Ik ben 31, verdien bovengemiddeld, maar kan geen huis kopen. Kan wel huren tegen spotprijzen van 1300 per maand exclusief. Wel moet ik erbij vermelden dat ik alleenstaand bent, maar toch. Het is geen makkelijke tijd om een huis te kopen of te huren voor een normale prijs.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste koopwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Deze? Of een van de vorigen? Wij hebben vanaf ons 29ste, van koopwoning naar koopwoning gehopt en steeds iets duurder. En sinds 9 jaar wonen we vrijstaand op 630 m2 grond. Hypotheek 250.000 waarvan inderdaad 1 ton aflossingsvrij.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laat me raden. Jij hebt je koopwoning 20 jaar geleden gekocht met een aflossingsvrije hypotheek?
Heel haalbaar voor iedereen, inderdaad.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, eerste koopwoning 31 jaar geleden, 126.000 gulden, aflossingsvrij. We konden toen nog de hypotheek verhogen en daar een nieuwe auto mee kopen. Ook gedaan. 40.000 gulden, gewoon contant afgerekend, geen financiering.
Dat dacht ik al.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Deze? Of een van de vorigen? Wij hebben vanaf ons 29ste, van koopwoning naar koopwoning gehopt en steeds iets duurder. En sinds 9 jaar wonen we vrijstaand op 630 m2 grond. Hypotheek 250.000 waarvan inderdaad 1 ton aflossingsvrij.
Waarde van de woning, volgens recente taxatie, 465.000.
Maar we hebben er wel jaarlijks in geïnvesteerd, zoals nieuw dak, verduurzamen enz...
Dus, eerste koopwoning 31 jaar geleden, 126.000 gulden, aflossingsvrij. We konden toen nog de hypotheek verhogen en daar een nieuwe auto mee kopen. Ook gedaan. 40.000 gulden, gewoon contant afgerekend, geen financiering.
Sorry, maar je beeld is niet helemaal meer van deze tijd.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:43 schreef Gia het volgende:
En, dat heb ik al gezegd, dat vind ik belachelijk, die inkomenseis. Als je aan rente+aflossing net zoveel kwijt bent als aan huur, moet je wmb een woning kunnen kopen, eventueel met een bepaalde eigen inleg.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:42 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ik ben 31, verdien bovengemiddeld, maar kan geen huis kopen. Kan wel huren tegen spotprijzen van 1300 per maand exclusief. Wel moet ik erbij vermelden dat ik alleenstaand bent, maar toch. Het is geen makkelijke tijd om een huis te kopen of te huren voor een normale prijs.
Ook niet zo heel representatief voor de gemiddelde burger anno 1993, trouwens.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Sorry, maar je beeld is niet helemaal meer van deze tijd.
De gouden jaren negentig, ongeveer het tegenovergestelde van de huidige tijd, besef je je dat wel?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Deze? Of een van de vorigen? Wij hebben vanaf ons 29ste, van koopwoning naar koopwoning gehopt en steeds iets duurder. En sinds 9 jaar wonen we vrijstaand op 630 m2 grond. Hypotheek 250.000 waarvan inderdaad 1 ton aflossingsvrij.
Maar we hebben er wel jaarlijks in geïnvesteerd, zoals nieuw dak, verduurzamen enz...
Ik heb hetzelfde. Ben wel de laatste jaren flink meer gaan verdienen dus blijf lekker in mijn sociale woningbouw woning zitten. Ik ga toch niet 400 euro per maand meer betalen voor hetzelfde?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:42 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ik ben 31, verdien bovengemiddeld, maar kan geen huis kopen. Kan wel huren tegen spotprijzen van 1300 per maand exclusief. Wel moet ik erbij vermelden dat ik alleenstaand bent, maar toch. Het is geen makkelijke tijd om een huis te kopen of te huren voor een normale prijs.
Aangezien je zo lekker schijnt te gaan op anekdotisch bewijs, zie hier het bewijs dat het tegenwoordig wat minder gaat met jongeren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Auto was niet 31 jaar geleden al, hoor, maar paar jaar later. Net voordat de HRA hiervan werd afgeschaft.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Heel haalbaar voor iedereen, inderdaad.
Gewoon 2 kantoormedewerkers, geen hoge functies. Nog steeds niet, ik ben al 30 jaar volledig afgekeurd.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ook niet zo heel representatief voor de gemiddelde burger anno 1993, trouwens.
Mijn zus, toen ft kinderverpleegkundige, kocht in haar eentje een huis in de Randstad, 1993. Denk je dat een ft verpleegkundige nu alleen een huis kan kopen? Volgens mij snap je weinig van de huidige problemen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Gewoon 2 kantoormedewerkers, geen hoge functies. Nog steeds niet, ik ben al 30 jaar volledig afgekeurd.
Volledig op de pof een auto kopen en dan de huidige jongeren willen uitleggen dat de problemen allemaal wel meevallen, als je maar rustig door spaart en niet te gek doet.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Auto was niet 31 jaar geleden al, hoor, maar paar jaar later. Net voordat de HRA hiervan werd afgeschaft.
Ook dat zijn natuurlijk gewoon politieke keuzes waar de samenleving invloed op kan hebben. Als ze die met een andere mentaliteit zouden benaderen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In het algemeen heb je daar gelijk in. Helaas is het een onontkoombare realiteit dat met name de zorg- en sociale kosten de komende jaren heel hard gaan stijgen en de politieke realiteit dat die over de samenleving wordt uitgesmeerd op een manier die de grootste groep kiezers het minste raakt. En het woningtekort zie ik ook nog niet op korte termijn lager worden.
Iedere tijd heeft zijn eigen waarden. En je moet er zelf je weg in vinden. Mijn oudste zoon woont nu met zijn vriendin in een huurappartement (door haar vader gekocht). Vriendin doet 2 studies, zoonlief werkt. Ze hebben geen auto. Ze sparen zo veel mogelijk met als doel in de toekomst een boerderijtje te kunnen kopen. Mijn zoon is 31.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:47 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De gouden jaren negentig, ongeveer het tegenovergestelde van de huidige tijd, besef je je dat wel?
Ben jij nu echt zo dom?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedere tijd heeft zijn eigen waarden. En je moet er zelf je weg in vinden. Mijn oudste zoon woont nu met zijn vriendin in een huurappartement (door haar vader gekocht). Vriendin doet 2 studies, zoonlief werkt. Ze hebben geen auto. Ze sparen zo veel mogelijk met als doel in de toekomst een boerderijtje te kunnen kopen. Mijn zoon is 31.
Schoondochter heeft straks een studieschuld, zoon heeft altijd gewerkt om zijn studie te kunnen betalen, dus geen schuld, maar die studeerde nog in de tijd van de stufi, en hoefde niet op kamers, woonde thuis. Dus dat was wel een voordeel. Overigens gaat schoondochter in de toekomst aardig verdienen, waarmee ze haar schuld best kan afbetalen.
Wijzelf hebben steeds woningen opgeknapt en met winst kunnen verkopen en ook dit huis goedkoop kunnen kopen omdat er echt heel veel aan gedaan moest worden.
Het is echt niet aan komen waaien.
40.000 gulden, daar was toen ook een best flink bedrag voor een auto. Een beetje alsof je anno nu als twee eenvoudige Jan en Jannie Modalen bovenop je hypotheek van tonnen ook nog even een halve ton mag lenen voor een flink aangeklede C-segmenter. Volstrekt onrealistisch dus.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:54 schreef Adames het volgende:
[..]
Volledig op de pof een auto kopen en dan de huidige jongeren willen uitleggen dat de problemen allemaal wel meevallen, als je maar rustig door spaart en niet te gek doet.
Je maakt het met de post mooier.
Wat je nou horen? Dat we erkennen dat je het ook niet makkelijk had?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedere tijd heeft zijn eigen waarden. En je moet er zelf je weg in vinden. Mijn oudste zoon woont nu met zijn vriendin in een huurappartement (door haar vader gekocht). Vriendin doet 2 studies, zoonlief werkt. Ze hebben geen auto. Ze sparen zo veel mogelijk met als doel in de toekomst een boerderijtje te kunnen kopen. Mijn zoon is 31.
Schoondochter heeft straks een studieschuld, zoon heeft altijd gewerkt om zijn studie te kunnen betalen, dus geen schuld, maar die studeerde nog in de tijd van de stufi, en hoefde niet op kamers, woonde thuis. Dus dat was wel een voordeel. Overigens gaat schoondochter in de toekomst aardig verdienen, waarmee ze haar schuld best kan afbetalen.
Wijzelf hebben steeds woningen opgeknapt en met winst kunnen verkopen en ook dit huis goedkoop kunnen kopen omdat er echt heel veel aan gedaan moest worden.
Het is echt niet aan komen waaien.
Nee hoor. Ik wil alleen maar aangeven dat je er wat voor moet doen om er te komen. Als wij dat konden, als 2 eenvoudige lagerangs kantoormedewerkers, dan zouden hoogopgeleiden dat toch ook uiteindelijk moeten kunnen. Maar niet op je 27ste al. Je moet opbouwen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 14:05 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat je nou horen? Dat we erkennen dat je het ook niet makkelijk had?
En je beseft je totaal niet dat dat opbouwen enorm veel moeilijker is geworden?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 14:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik wil alleen maar aangeven dat je er wat voor moet doen om er te komen. Als wij dat konden, als 2 eenvoudige lagerangs kantoormedewerkers, dan zouden hoogopgeleiden dat toch ook uiteindelijk moeten kunnen. Maar niet op je 27ste al. Je moet opbouwen.
9 jaar geleden was ik 51 en woonde nog steeds in een jaren 60 rijtjeshuis.
Je moet gewoon niet te vroeg teveel willen.
Is toch makkelijk om lekker omlaag te trappen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 14:14 schreef StateOfMind het volgende:
Toch bizar, hoe ver sommigen van de huidige realiteit weten te staan
Dat opbouwen is nu juist het ding. De huur en kosten van bestaan stijgen tegenwoordig zo hard dat er niets valt op te bouwen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 14:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik wil alleen maar aangeven dat je er wat voor moet doen om er te komen. Als wij dat konden, als 2 eenvoudige lagerangs kantoormedewerkers, dan zouden hoogopgeleiden dat toch ook uiteindelijk moeten kunnen. Maar niet op je 27ste al. Je moet opbouwen.
9 jaar geleden was ik 51 en woonde nog steeds in een jaren 60 rijtjeshuis.
Je moet gewoon niet te vroeg teveel willen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |