https://www.bd.nl/politie(...)etsvoorstel~a83331c1quote:Het kabinet wil in het bevolkingsregister het woord ‘moeder’ vervangen door de term ‘ouder uit wie het kind is geboren’. De orthodox-christelijke SGP is boos: eerder zei het kabinet zelf dat zo’n aanpassing ‘niet wenselijk’ was.
Volgens SGP-Kamerlid André Flach wordt ‘een uiterst gevoelige wijziging’ door het kabinet ‘weggemoffeld’. De wijziging staat namelijk in een zogenoemde verzamelwet, een wet waarmee in één klap meerdere aanpassingen aan bestaande wetten worden gedaan. Het gaat in deze wet vooral om ‘verschrijvingen’, ‘gebreken’ en ‘onjuiste verwijzingen’ die worden rechtgezet – zo wordt bijvoorbeeld een puntkomma veranderd in een komma.
In de ambtelijke adviezen aan de minister over het wetsvoorstel staat onder het kopje ‘politieke context’ dat het ‘niet in de lijn der verwachting’ ligt dat ‘dit tot veel discussie in de Kamer zal leiden’. ,,Het wetsvoorstel bevat enkel technische wijzigingen”, schrijven ambtenaren aan minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken, CDA).
Flach spreekt echter van ‘een verregaande inhoudelijke wijziging’. ,,Het is buitengewoon kwalijk dat de regering deze aanpassing in een verzamelwet heeft verstopt.” De SGP’er wil een debat met De Jonge.
De wijziging is volgens de toelichting bij het wetsvoorstel het gevolg van een eerdere aanpassing van het besluit burgerlijke stand uit 2022. Toen werd er een uitzondering mogelijk voor transgender personen die een kind krijgen, bijvoorbeeld iemand die nog wel de biologische geslachtskenmerken heeft van een vrouw, maar juridisch al als man staat geregistreerd. In dat geval komt op de geboorteakte geen ‘moeder’ te staan, maar ‘ouder uit wie het kind is geboren’.
Destijds benadrukte het kabinet juist dat er geen andere aanpassingen in wetten nodig waren. Toenmalig minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming schreef dat het ‘niet proportioneel is’ om het afstammingsrecht ‘verdergaand aan te passen’. ,,De ouder uit wie het kind geboren wordt, is in vrijwel alle gevallen een vrouw.”
Sekseneutraal
Het kabinet vindt dat ook in de Wet basisregistratie personen ‘een sekseneutrale terminologie’ moet worden gehanteerd, vandaar nu de aanpassing. Volgens Flach is dat juist in tegenspraak met eerdere uitspraken van het kabinet.
Hij wijst erop dat het kabinet in 2021 nog schreef dat ‘het schrappen van de aanduiding ‘moeder’ (en ‘vader’) niet wenselijk’ is. Als reden werd genoemd dat ‘voor veel ouders de juridische duiding van ‘moeder’ van betekenis is’. Flach: ,,Nu willen ze de aanduiding toch voor iedereen schrappen, terwijl er voor een kleine groep al een oplossing is.”
Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt niet te kunnen reageren op de vraag waarom het woord ‘moeder’ nu toch in een wet wordt geschrapt terwijl het kabinet eerder stelde dit niet te gaan doen. ,,De SGP heeft ook Kamervragen gesteld en dan mogen we geen antwoord geven op vragen van de pers”, zegt een woordvoerder. ,,Het parlement moet eerst worden beantwoord.
Formeel stelde de SGP geen Kamervragen, maar plaatste de partij in een schriftelijke inbreng vraagtekens bij het wetsvoorstel. Wanneer minister De Jonge daarop reageert, is onbekend.
Eeuwenlang
De SGP hecht vanwege de christelijke achtergrond zeer aan het gebruik van het woord ‘moeder’ en vindt dat de term ‘een emotionele lading’ heeft. Volgens Flach wordt er al ‘eeuwenlang’ gekozen om in wetten de moeder te koppelen aan het kind. ,,De meest directe lijn naar het kind is via de moeder.”
Het SGP-Kamerlid ziet ‘een ideologische agenda’ in nu de voorgestelde wijziging. ,,Dit staat symbool voor een bredere beweging die vindt dat woorden als man, vrouw, vader en moeder weggedrukt moet worden uit het publieke domein.”
"Populisme (van het Latijnse populus, volk) is een manier van communiceren en van politiek bedrijven waarin de centrale tegenstelling die tussen het vermeende volk en de vermeende elite is en waarbij de populist de kant van het volk kiest."quote:
Waarom? De term blijft gewoon.quote:
Degene die een kind baart is de moeder. Dat is bij alle diersoorten zo, waarom zou dat bij de mens dan anders moeten heten? Dat een moeder zich man voelt, dat kan. Maar het blijft de moeder van het kind. Dat 'het' zich wil laten aanspreken als 'papa' moet 'het' ook zelf weten, maar het blijft de moeder.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ja prima, maar de wet is er voor iedereen dus wordt er een zo'n breed en accuraat mogelijk taalgebruik nagestreefd. "We hebben altijd moeder gezegd dus moet het altijd moeder blijven" is geen argument.
[..]
Ik vergelijk slechts het aanspreken en de overeenkomst daartussen, en dat is in wezen niet anders. Tenzij je aan het woord moeder meer waarde toekent dan het woord man of vrouw.
Voor nu, maar we hebben het ook bij BLM gezien: dat kleine groepje blijft zeuren. Net zolang tot ze hun zin krijgen.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:52 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
dit verhaal is al lang en breed teruggetrokken
Omdat ze betrapt werden ja.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:52 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
dit verhaal is al lang en breed teruggetrokken
Er zijn ook diersoorten waarbij de man kan baren toch?quote:Op maandag 4 maart 2024 11:52 schreef Gia het volgende:
Degene die een kind baart is de moeder. Dat is bij alle diersoorten zo
Jij mag jezelf ook gewoon vrouw of moeder noemen. Alleen de wet moet rekening houden met iedereen. Ouder uit wie het kind is geboren is net wat accurater dan moeder.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:43 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dus jij mag jezelf een man en vader noemen en vrouwen moeten alles maar accepteren en zichzelf anders gaan noemen omdat ze anders transfoob zijn?
quote:Op maandag 4 maart 2024 11:53 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Jij mag jezelf ook gewoon vrouw of moeder noemen. Alleen de wet moet rekening houden met iedereen. Ouder uit wie het kind is geboren is net wat accurater dan moeder.
Ja, zeepaardjes. Dat is inderdaad een uitzondering. Maar dan is het in dat geval de vader en nog steeds niet het zeepaardje dat de kinderen uitgezaaid heeft.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Er zijn ook diersoorten waarbij de man kan baren toch?
Toch vreemd om te zien dat dit woke-geluid dan zoveel weerklank vindt binnen de politiek en besluitvorming.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Het gros van Nederland moet niks van woke hebben; dit gedram kan nog even duren maar geheid dat het een keer klaar is en ook deze hype weer overwaait.
Nee, het is altijd de moeder, ook al voelt die zich man.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:53 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Jij mag jezelf ook gewoon vrouw of moeder noemen. Alleen de wet moet rekening houden met iedereen. Ouder uit wie het kind is geboren is net wat accurater dan moeder.
Het systematisch zoeken naar problemen, zoals Etto woke omschreef (ik quote een beetje vrij nu), dat vind ik wel typisch iets voor populisten. Of woke daaronder valt weer ik niet, ik weet niet eens wie of wat onder woke valt. Woke lijkt me tegenwoordig meer een scheldwoord dan echt een hanteerbaar begrip.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:51 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
"Populisme (van het Latijnse populus, volk) is een manier van communiceren en van politiek bedrijven waarin de centrale tegenstelling die tussen het vermeende volk en de vermeende elite is en waarbij de populist de kant van het volk kiest."
Lijkt mij het tegenovergestelde van woke, woke is een kleine groep die hun zin doordrukt.
Jij hoeft jezelf niet zo te noemen maar de wet mag dat wel en technisch gezien klopt het gewoon en omschrijf je daar net wat meer mensen mee.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Degene die een kind baart is de moeder. Dat is bij alle diersoorten zo, waarom zou dat bij de mens dan anders moeten heten? Dat een moeder zich man voelt, dat kan. Maar het blijft de moeder van het kind. Dat 'het' zich wil laten aanspreken als 'papa' moet 'het' ook zelf weten, maar het blijft de moeder.
Ik vind het van de zotte dat alles qua taalgebruik maar aangepast moet worden door een klein groepje mensen dat zich 'anders' voelt.
Ook qua huidskleur mag je jezelf niet meer 'blank' noemen. Ik ben een blanke moeder en ik weiger mezelf een 'wit persoon die een kind gebaard heeft' te noemen.
Nee, ik heb al duizend keer uitgelegd wat woke is (gebaseerd op primaire bronnen):quote:Op maandag 4 maart 2024 11:56 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het systematisch zoeken naar problemen, zoals Etto woke omschreef (ik quote een beetje vrij nu), dat vind ik wel typisch iets voor populisten. Of woke daaronder valt weer ik niet, ik weet niet eens wie of wat onder woke valt. Woke lijkt me tegenwoordig meer een scheldwoord dan echt een hanteerbaar begrip.
Je moet wat, met je 'inclusie'-obsessie.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Jij hoeft jezelf niet zo te noemen maar de wet mag dat wel en technisch gezien klopt het gewoon en omschrijf je daar net wat meer mensen mee.
Makkelijk lullen als je zelf niet als man die raak geschoten heeft word genoemd en er van je verwacht word dat je jezelf ook zo gaat noemen.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:53 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Met 'moeder' omschrijf je precies de groep mensen die een kind gebaard hebben. Of de vrouw die een kind geadopteerd heeft. Mannen kunnen geen kinderen baren, alleen vrouwen kunnen dat. En ja, vrouwen die zich man voelen, kunnen dat ook, maar het blijven moeders. Hoe ze zich door het kind laten noemen, moeten ze helemaal zelf weten. Maar naar mijn mening hoeft het bevolkingsregister daar niet voor aangepast te worden.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Jij hoeft jezelf niet zo te noemen maar de wet mag dat wel en technisch gezien klopt het gewoon en omschrijf je daar net wat meer mensen mee.
De vrouw is bij woke sowieso de lul, altijd.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Makkelijk lullen als je zelf niet als man die raak geschoten heeft word genoemd en er van je verwacht word dat je jezelf ook zo gaat noemen.
Er lijkt niet voldoende draagvlak te zijn voor deze wijziging dus wat dat betreft goed dat dit er op dit moment niet doorheen komt. Neemt niet weg dat dit heel erg uit de onderbuik komt en niet gebaseerd is op logica of feiten.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Accurater![]()
En op herhaling, uit het stuk:
Als reden werd genoemd dat 'voor veel ouders de juridische duiding van 'moeder' van betekenis is'.
Die moeten gewoon niet zo zeuren met hún gevoel.
Persoon die raak geschoten heeft, bedoel je. Vader mag ook niet meer, want stel dat die zich als vrouw identificeert!quote:Op maandag 4 maart 2024 11:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Makkelijk lullen als je zelf niet als man die raak geschoten heeft word genoemd en er van je verwacht word dat je jezelf ook zo gaat noemen.
Die Verwendung des Wortes „Mof“ durch diese Partei beleidigt mich.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:50 schreef ToT het volgende:
Kabinet wil het woord ‘moeder’ schrappen, SGP boos: ‘Weggemoffeld in wetsvoorstel’
Feiten en logica...quote:Op maandag 4 maart 2024 12:01 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Er lijkt niet voldoende draagvlak te zijn voor deze wijziging dus wat dat betreft goed dat dit er op dit moment niet doorheen komt. Neemt niet weg dat dit heel erg uit de onderbuik komt en niet gebaseerd is op logica of feiten.
Zo ongeveer zou ik woke ook best kunnen omschrijven. Alleen als je bijvoorbeeld zegt dat transgenders niet gediscrimineerd moeten worden (alleszins een redelijke bewering), dan schreeuwt het halve forum dat je woke bent dus in die zin is de term wel een beetje vernageld.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik heb al duizend keer uitgelegd wat woke is (gebaseerd op primaire bronnen):
Het a priori en automatisch toekennen van eigenschappen aan mensen op basis van vaststaande zaken als ras, geslacht, seksuele voorkeur met bijpassend eveneens a priori en automatisch dader- dan wel slachtofferprofiel.
Heerlijk mensen die een ander verwijten van bekrompenheid maar zichzelf niet willen aanpassen.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je moet wat, met je 'inclusie'-obsessie.
quote:Op maandag 4 maart 2024 12:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De vrouw is bij woke sowieso de lul, altijd.
Biologie niet. Gender en identiteit wel.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Feiten en logica...
Biologie is ook een gevoel ja.
Dat bedoelde ik ook.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Persoon die raak geschoten heeft, bedoel je. Vader mag ook niet meer, want stel dat die zich als vrouw identificeert!
Ik vind dat niemand gediscrimineerd moet worden. Iemand die zich van het andere geslacht voelt ook niet. Maar dat staat los van het bevolkingsregister!quote:Op maandag 4 maart 2024 12:02 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Zo ongeveer zou ik woke ook best kunnen omschrijven. Alleen als je bijvoorbeeld zegt dat transgenders niet gediscrimineerd moeten worden (alleszins een redelijke bewering), dan schreeuwt het halve forum dat je woke bent dus in die zin is de term wel een beetje vernageld.
Ik blijf dat echt een fucking beledigende term vinden!quote:Op maandag 4 maart 2024 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind dat niemand gediscrimineerd moet worden. Iemand die zich van het andere geslacht voelt ook niet. Maar dat staat los van het bevolkingsregister!
Ik vind het al van de zotte dat in mijn ziekenhuis bij etniciteit op een formulier, tegenwoordig, wit wordt ingevuld.
Mensen die dat willen kunnen nu al aangeven dat ze zich ouder uit wie het kind is geboren willen noemen. Dus moeder hoeft niet geschrapt te worden.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:53 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook. Ik kras het dan door en maak er 'blank' van. Ik ben niet wit. Eerder 'beige'.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:06 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik blijf dat echt een fucking beledigende term vinden!
Als kind was ik altijd erg bleek en ik haatte het als men mij wit noemde.
Het lijkt er soms wel eens op dat een bepaalde groep erop uit is om het westen te verzwakken met al deze onzin.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:46 schreef matigeuser het volgende:
De Russen komen niet meer bij van het lachen.
En ik ben een boze witte heteroseksuele cis-gendered man!quote:Op maandag 4 maart 2024 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook. Ik kras het dan door en maak er 'blank' van. Ik ben niet wit. Eerder 'beige'.
quote:Op maandag 4 maart 2024 12:09 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Het lijkt er soms wel eens op dat een bepaalde groep erop uit is om het westen te verzwakken .et al deze onzin.
En de 'progressieven' met een hekel aan hun eigen volk staan er bij te juichen
Ah kijk daar heb je het alweer.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:02 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Zo ongeveer zou ik woke ook best kunnen omschrijven. Alleen als je bijvoorbeeld zegt dat transgenders niet gediscrimineerd moeten worden (alleszins een redelijke bewering), dan schreeuwt het halve forum dat je woke bent dus in die zin is de term wel een beetje vernageld.
Ik zie vooral mensen weggezet worden als transfoob wanneer ze weigeren met deze waanzin mee te doen.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:02 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ook zoiets idd.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:06 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik blijf dat echt een fucking beledigende term vinden!
Als kind was ik altijd erg bleek en ik haatte het als men mij wit noemde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |