quote:
Op dinsdag 12 maart 2024 11:50 schreef Bargehassus het volgende:Ik heb de nieuwe serie niet gezien maar je moet er wel rekening mee houden dat het boek al uit 1975 is. En als je dan een serie gaat maken van dat boek loop je het risico wel dat er wellicht naar huidige maatstaven clichés in zitten.
Gaan ze het anders doen kunnen ze weer het commentaar krijgen dat ze te veel afwijken van het boek. Daar zullen ze wellicht continue keuzes in moeten maken.
Ik vond in ieder geval de oude serie recht doen aan het boek en nergens cliché of komisch.
Het is ook een drama serie, wel met historische achtergronden maar nog steeds een drama.
Het boek is uit 1975 maar de historische gebeurtenis begon in 1598 toen het schip de haven van Amsterdam verliet.
Om het verhaal te maken is men de geschiedenisboeken ingedoken, er is genoeg gescheven over William Adams en Jan-Joosten van Lodensteijn maar wat ze gezegd hebben en de stukken tussen de bneschreven geschiedenis moeten natuurlijk ingevuld worden door een schrijver.
En van het boek is later een script gemaakt dat ook nog eens aangepast is voor TV.
Maar ze laten toch wel een mooie interpretatie van die tijd in Japan zien, een tijd die (zeker voor Japan zelf) van enorm historisch belang is.
Ze laten in de serie goed zien hoe de heirargie in Japan werkte, de eer, de devotie voor een leider die als God gezien wordt, hoe het leven toen was.
Het hoofdverhaal is geromantiseerd maar grotendeels wel waar gebeurd.
Ik vond het bij deze aflevering (4) wel grappig hoe Anjin-sama zich inderaad als een "barbaar" gedraagt en totaal geen respect lijkt te hebben voor de Japanse cultuur.
Loopt in de Japanse zentuin gewoon over de kiezels en niet over het pad, gaat op het mos staan, etc.
Heel onwetend hoe het daar werkt.
Ik vind dit een mooie serie en een aanrader voor degenen die ook van de Japanse cultuur (zeker van die tijd) houden.
Leuk weetje, de bonsai bomen en de tuinbomen voor de serie zijn geleverd door Lodder in Harmelen
Ook erg leuk om daar door de kas te lopen, ook als je niks koopt (prijzen beginnen vanaf zo'n 30 euro maar als je liever iets van ¤5000 hebt is dat ook geen probleem)