Kleine aanpassing gemaakt bij de entree, ook dranghekken bij de ticketbalies gemaakt.
![entree6.png]()
Toen begonnen aan de custom draaimolen. Uiteindelijk viel het me nog mee hoe moeilijk het was. Alleen wederom was de aankleding er omheen wel lastig voor me, dus weer random wat bomen, bloemen en planten neergezet. Wat wel leuk is, is dat je ook kan inschakelen dat je gewone paden als wachtrij kan gebruiken en er zitten ook onzichtbare railings in het spel (een wachtrij heeft altijd railings normaal), dus als je dat allemaal gebruikt kan je een custom wachtrij maken. Dat vond ik wel tof.
![draaimolen.png]()
![draaimolen2.png]()
Om simpel uit te leggen hoe het werkt: in OpenRCT kan je tracks mergen met elkaar en op die manier kan je ook treinen splitsen. Daarnaast kan je voertuiglimitaties uitschakelen waardoor je elk voertuig uit het spel op elke baan kan inzetten. Ook kan je elke operating mode op elke attractie gebruiken en ten slotte elke attractie veranderen in een ander type. Dat heb je allemaal in meer of mindere mate nodig.
Deze draaimolen bestaat eigenlijk uit 3 achtbanen: een steeplechase, dat zijn alleen 4 bochten om een cirkeltje te maken en is dus de baan waar de karretjes uiteindelijk op rijden.
Dan is er een steel wild mouse, die heeft het station waar de karretjes op gespawned zijn. Ten slotte is er ondergronds een wooden wild mouse als controle track.
De steel wild mouse is alleen een station dat lang genoeg is om genoeg karretjes te spawnen om het rondje te vullen, direct na het station een bocht om te mergen met het rondje en ook direct na het station een helling de grond in (door het disablen van clearance checks hoef je niet te graven) om ondergronds aan de wooden wild mouse te koppelen.
Om zo'n merge te laten slagen moet je de verschillende tracks op een bepaalde manier ordenen in de tile inspector zodat de prioriteit van de ene hoger is dan de ander. Met deze set-up ga je de steel wild mouse (die de karretjes spawnt en dus de attractie is waar de mensen in gaan volgens de game) testen. Zodra karretje 1 van je trein op de helling naar beneden zit pauzeer je het spel en verander je de prioriteit in de tile inspector. Karretje 1 luistert daar niet meer naar omdat het voor hem te laat is, maar de rest van de karretjes in die trein wel en rijden het rondje op. Ondergronds rijdt karretje 1 van je trein de controle track van de wooden wild mouse op. Dat is gewoon een volledig circuit met een station enzo. Ondanks dat het karretje van de steel wild mouse is, zal het karretje nu het circuit van de wooden wild mouse volgen en ook stoppen in dat station. Ondanks dat karretje 1 van de trein gesplitst is van de overige karretjes beschouwt het spel het nog steeds als 1 trein, dus als karretje 1 stopt in het ondergrondse station, stoppen de rest van de karretjes op het rondje ook en kan er in- en uitgestapt worden door de gasten. Daarvoor worden de in- en uitgang van de steel wild mouse gebruikt, dus je hoeft ook niet moeilijk te doen met de paden ondergronds. De wooden wild mouse heeft geen eens een in- en uitgang en is ook gesloten, ondanks dat de baan gebruikt wordt.
Overigens kan je met de in- en uitgang ook nog wat leuke trucjes uithalen met de tile inspector. Je kan ze naar elke willekeurige tile kopiëren en dan bruikbaar maken, dus hier zitten ze OP de steeplechase track (en niet eens aan het station van de steel wild mouse vast).
Ten slotte maak je de steel wild mouse onzichtbaar en dan bouw je met scenery, stukken track (ik heb bijvoorbeeld veel stukken wooden Rollercoaster gebruikt) of wat je ook maar wilt iets om het cirkeltje heen dat op een draaimolen lijkt en je bent klaar. Je zou dus ook hele grote draaimolens kunnen bouwen met hele bouwwerken er omheen maar ik heb het voor nu relatief simpel gehouden. Misschien dat ik later nog iets groters probeer.
Volgende project is een winkelcentrumpje tegenover de draaimolen en daarna een kartbaan.