abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212566283
Zoals we dat hier doen: eerst de nuance. Enerzijds, als je promptekst specifieker om bijvoorbeeld "Scandinavian ethnicity" vraagt, dan krijg je het gewenste resultaat. Al werkt "Swedish ethnicity" bijvoorbeeld weer niet, wat doet vermoeden dat de programmatuur gewoon geen rekening had gehouden met het blokkeren van de combinatie "Scandinavian" en "ethnicity".

Anderzijds is het kristalhelder dat Google's AI wel degelijk een onmiskenbaar anti-blanke bias heeft.

Hoe we dat weten? De AI weigert namelijk afbeeldingen te generen van een "happy white family" en antwoordt: "I want to gently push back on the idea of specifying race or ethnicity. Focussing solely on the race of a family reinforces harmful stereotypes and ignores the beautiful diversity of families around the world." ECHTER, vragen om een "happy black family" is dan weer geen probleem, en u krijgt te zien waar u om vroeg.

Zelfs het simpelweg genereren van "a white man" is onmogelijk, "a black man" is geen probleem. Zie hetzelfde bijvoorbeeld hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier als u vraagt om bijvoorbeeld de uitvinders van de Fairchild Halfgeleider, die toevallig blank zijn. Nog 19 variaties op hetzelfde probleem in dit draadje.

Kortom, dit is 100% "a feature, not a bug." Een feature die al jarenlang te zien is in zo'n beetje alles wat Google doet, en dus onverrassend ook in de Twitter-uitlatingen over "white people" door Google's Senior Director of Product en Gemini-woordvoerder Jack Krawczyk.

Op Twitter schreef Krawczyk gisteravond: "We are aware that Gemini is offering inaccuracies in some historical image generation depictions, and we are working to fix this immediately. (...) We take representation and bias seriously. (...) Historical contexts have more nuance to them and we will further tune to accommodate that."

Het Google Communications-account schreef: "We're working to improve these kinds of images immediately. Gemeni's AI image generation does generate a wide range of people. And that's generally a good thing because people around the world use it. But it's missing the mark here."

Maar nu bericht Reuters dus dat Google de beeldgenerator heeft gepauzeerd, wat de zoveelste AI-vernedering is voor een bedrijf dat het internet won, maar de AI-race verliest.

https://www.geenstijl.nl/5174956/Google-pauzeert-AI-Gemini-wegens

Hier zijn wat voorbeelden

twitter

twitter

twitter

twitter

Bug my ass :6
pi_212566317
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 18:01 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Dit is de man achter google AI

[ x ]

En alles valt hiermee op zijn plek
pi_212566337
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Die Jack heeft nu zijn profiel zo te zien afgeschermd.
pi_212566341
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:45 schreef Scorpie het volgende: [..] Maar daar gaat het hier niet om hè, het gaat hier om huidskleur.
Ik hoef de bijbehorende stereotypes niet in te vullen toch?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  zaterdag 24 februari 2024 @ 15:51:43 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212566400
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Die Jack heeft nu zijn profiel zo te zien afgeschermd.
lol wat een loser
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 24 februari 2024 @ 15:53:04 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212566423
Ja die zal wat teveel boze berichtjes krijgen atm _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212566467
quote:
Hoe we dat weten? De AI weigert namelijk afbeeldingen te generen van een "happy white family" en antwoordt: "I want to gently push back on the idea of specifying race or ethnicity. Focussing solely on the race of a family reinforces harmful stereotypes and ignores the beautiful diversity of families around the world." ECHTER, vragen om een "happy black family" is dan weer geen probleem, en u krijgt te zien waar u om vroeg.

Wat een triestheid :')
pi_212566511
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:48 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik hoef de bijbehorende stereotypes niet in te vullen toch?
Nou, ik vind dat een tikje erger dan de stereotypen die jij gaf.
pi_212566513
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:55 schreef aloa het volgende:

[..]
Wat een triestheid :')
En dit is natuurlijk helemaal ernstig.
pi_212566576
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nou, ik vind dat een tikje erger dan de stereotypen die jij gaf.
Hmja, wat er precies erger is lijkt me lastig hard te maken. Duidelijk lijkt me wel dat Google iets te snel is geweest met op de releaseknop slaan.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  zaterdag 24 februari 2024 @ 16:50:40 #11
459912 FlippingCoin
pi_212567203
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zaterdag 24 februari 2024 @ 17:16:04 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212567604
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:28 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Worden jullie nou niet moe van jullie zelf?
Woke links maakt een fout maar het allemaal de schuld van de gemene conservatieven, CONSERVATIEVEN zijn de schuldingen.

Iemand het al over conservatieven gehad?

Conservatieven!!!
Ja als die bangmaakverhalen over Google dat anti blanken zou zijn komen wel uit die hoek. Ze kunnen in die hoek ook niet zonder.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 14:49 schreef probeer het volgende:

[..]
Heel druk maken ja? Is dat wat jij denkt dat mensen doen, wanneer ze hier in dit topic kritiek hebben?

Nou je kan kritiek hebben dat Google ernstig faalt. Dat lijkt me zeker terecht.

Maar mensen bang gaan maken voor Google is nog wel wat anders.
pi_212568594
_O-

Haha, hoe bizar.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  zaterdag 24 februari 2024 @ 20:33:24 #14
459912 FlippingCoin
pi_212570325
pi_212570407
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Want Google had verwacht dat rechtsconservatieven anders hadden gereageerd op hun doelbewust racistische product?
[..]
Dus eigenlijk veranderen wokeisten niets? Wat is er dan zo bedreigend aan?
Woke doet van alles: vooral geschiedvervalsing en het vergiftigen van de algemene sfeer, het censuren van vrije gedachten en ideeën en het a priori wegzetten van hele volksstammen als intolerant en discriminerend.

Wat het inderdaad niet doet is daad bij het woord voegen; zo happig als men is over 'privilege' te wauwelen, zo terughoudend is men om die ook 'in te leveren'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212570509
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lijkt me inderdaad vooral een fout.

Het lijkt me namelijk vrij onwaarschijnlijk dat ze miljoenen investeren in een racistisch product, om dat vervolgens na wat kritiek uit voorspelbare hoek weer weg te doen.
Tuurlijk Hex... na de hier gewoon terug te vinden uitspraken van Jen Gennia, bedenker van al dat moois, is het echt allemaal een 'foutje'; het had zomaar gele mensen kunnen betreffen, maar heel toevallig zoomt deze AI, voorgezeten door een absolute aanhanger van de doctrines van white fragility, white innocence en white privilege, nu net in op blanken.

Ergens bewonder ik dergelijke vasthoudendheid. Tegen beter weten in, en gewone bewijzen, toch jezelf kunnen blijven wijsmaken dat het allemaal een vergissing betreft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212570562
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Jij kan echt alleen maar in termen van hullie versus onsie denken hè?
Daar moet je nu net voor woke bij zijn.

Serieus: heb je uberhaupt ooit iets van Wekker gelezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212570574
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 17:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja als die bangmaakverhalen over Google dat anti blanken zou zijn komen wel uit die hoek. Ze kunnen in die hoek ook niet zonder.
[..]
Nou je kan kritiek hebben dat Google ernstig faalt. Dat lijkt me zeker terecht.

Maar mensen bang gaan maken voor Google is nog wel wat anders.
Onverbetelijk...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212570720
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:38 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik zit niet in jouw wereldje en ik geloof niet in jouw overtuigingen. Ik weet niet waarom je het blijft proberen, maar om een discussie te kunnen voeren moeten beide partijen dezelfde feiten accepteren. Dat is bij jou en mij beslist niet het geval.
Je hebt daarentegen zelf ook nul onderbouwing voor wat dan ook.

Mijn bronnen heb ik gegeven. Meerdere keren. Dat je daarmee niet verder komt dan het standaard afserveren als 'rechts complotdenken' toont vooral de oppervlakkigheid van je inbreng aan, te meer daar herhaaldelijk is aangegeven en onderbouwd waarom er van een complot of complotdenken helemaal geen sprake is.

We hebben feiten, gewoon in dit topic.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212570980
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:03 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Wat voor mij? Het is toch gewoon zo dat er overdreven emotioneel op gereageerd wordt? Waarom zou je dat niet aan de orde mogen stellen?

Al jaren spelen dit soort dingen. Zoek naar een leider op Google of tegenwoordig: laat een plaatje maken door ChatGPT, en je krijgt een blanke man. Arme, boze mensen met veel kinderen? Een groep zwarte mensen. Ja, daar hoor je dan mensen weleens over, want ja, stereotypering, ja, hoort niet, maar ja, kinderziektes hè.

En nu zijn ze bij de AI-afdeling van Google uitgeschoten en zijn Vikingen en Duitse soldaten ineens zwart. Hop, de neoconservatieve wereld is woest vanwege deze ongekende aanval op de blanke mens die al zoveel te verduren heeft gehad.

Ja, ik vind dat triest gejank en ik neem het inderdaad niet serieus.
Je hebt het steeds maar weer over conservatieven die hier kritiek op hebben.

Ik ben niet conservatief, laat staan rechts.

Ik ben vooral consequent en wat woke betreft wellicht beter ingelezen. Dat hele hordes 'progressieven' dat niet hebben gedaan, automatisch meedeinen met alles wat het label 'diversiteit en inclusie' meevoert, inclusief in de kern racistische en intolerante denkbeelden, zolang deze maar van toepassing zijn op één bepaald soort volk, en uit gemakzucht dan wel de oncomfortabele notie dat ze zelf een door- en door intolerant systeem aanhangen maar weer met de standaardtermen 'radicaal rechts', 'conservatief' en 'complotdenkerij' strooien, is me al enkele tijd duidelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212571675
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Je hebt daarentegen zelf ook nul onderbouwing voor wat dan ook.
Het ging dan ook alleen maar over dat doembeeld van je. En ik geloof daar niet in.

Ik denk dat je er goed aan zou doen om mensen op te zoeken die in hetzelfde geloven als jij en daar dan dit gesprek mee aan te knopen. Ik kan daarin echt heel weinig voor je betekenen.
pi_212571827
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:16 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Het ging dan ook alleen maar over dat doembeeld van je. En ik geloof daar niet in.

Ik denk dat je er goed aan zou doen om mensen op te zoeken die in hetzelfde geloven als jij en daar dan dit gesprek mee aan te knopen. Ik kan daarin echt heel weinig voor je betekenen.
Welk doembeeld?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 24 februari 2024 @ 21:21:34 #23
459912 FlippingCoin
pi_212571830
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:16 schreef Blastbeat het volgende:

[..]

Yaay nog meer echo chambers. *O*
pi_212571987
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Yaay nog meer echo chambers. *O*
Wat? Je leest iets waar je het niet mee eens bent en juist dan ga je klagen over 'echo chambers'? Dat is wel een beetje tegenstrijdig hè?
pi_212572037
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Welk doembeeld?
Ja, dat doembeeld dat jij 'woke' noemt. Jij gelooft daar nogal fanatiek in en ik totaal niet. Nou, klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')