Dit is natuurlijk het punt. Het is generaties lang haat op haat, geweld op geweld. En dat is alleen maar geïntensiveerd na 7 oktober.quote:Op maandag 26 februari 2024 18:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ook dat aanpakken van Hamas is niet te verkopen. Dan komt er een Hamas versie twee of drie. De enige oplossing is echt doen aan het continue onrecht. De vraag is hoe je dat gaat verkopen.
"Recht doen aan het onrecht" klinkt heel redelijk. Het is ook wat vaag. Wat was jouw mening ook alweer over het voortbestaan van de staat Israël?quote:Op maandag 26 februari 2024 18:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ook dat aanpakken van Hamas is niet te verkopen. Dan komt er een Hamas versie twee of drie. De enige oplossing is echt doen aan het continue onrecht. De vraag is hoe je dat gaat verkopen.
quote:Gazans burn tires in Rafah as they protest rising costs
https://www.timesofisrael(...)rotest-rising-costs/
Als dat alles is....quote:Op dinsdag 27 februari 2024 17:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
hakenkruizen op hun mercedessen kliederen waarschijnlijk
Israël redeneert (terecht, denk ik) dat de haat niet erger kon dan ie al was, ook vóór 7 oktober. En ze kunnen er zelf niets aan doen, want de Palestijnen (en de islam) doen het zichzelf aan. Kijk ook maar rond in dit topic bij de usual suspects; die zijn ook niet tot rede te brengen en blijven hun mantra's maar herhalen. Israël kan hoog springen, laag springen, zich terughoudend opstellen of extreem agressief optreden: het verandert niets aan de haat.quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk het punt. Het is generaties lang haat op haat, geweld op geweld. En dat is alleen maar geïntensiveerd na 7 oktober.
Ohja konden ze er helemaal niks aan doen dat er haat is? Net alsof er in Israël niet al generaties lang haat tegenover de Palestijnen speelt. Dit conflict gaat al jaren beide kanten op.quote:Op woensdag 28 februari 2024 12:59 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Israël redeneert (terecht, denk ik) dat de haat niet erger kon dan ie al was, ook vóór 7 oktober. En ze kunnen er zelf niets aan doen
Denk je dat die haat zo maar weg gaat dan als er een aantal jaar minder conflicten zijn?quote:, want de Palestijnen (en de islam) doen het zichzelf aan. Kijk ook maar rond in dit topic bij de usual suspects; die zijn ook niet tot rede te brengen en blijven hun mantra's maar herhalen. Israël kan hoog springen, laag springen, zich terughoudend opstellen of extreem agressief optreden: het verandert niets aan de haat.
Jeetje je zou zeggen dat je ondertussen ook zo vol met haat zit voor de Palestijnen dat je geen enkele empathie kan opbrengen voor onschuldige slachtoffers.quote:Het is één van de redenen dat de "handschoenen uit zijn gedaan", en ook dat ikzelf weinig medelijden meer heb met welke Palestijn dan ook. Dit zijn de consequenties van hun eigen haat; hun eigen wens om joden te doden. Ze worden nu zelf gedood. En hoor ze eens janken. (En Slayage en de andere moslims).
Je zou toch bijna denken dat ze hiervan iets zouden moeten leren?
Wellicht ligt het aan mij alleen ik zie geen 'hoop mensen keer op keer zeggen dat ze het verschrikkelijk vinden'. Ik zie vooral de 'maar Hamas', 'maar Hamas schuilt tussen burgers' en 'maar Israël recht op zelfverdediging' bij elk bericht. Alsof burgers er iets aan kunnen doen dat Hamas geen rekening met hun leven houdt en alsof dat automatisch betekent dat IDF dus ook wat minder rekening met burgerlevens of infrastructuur mag houden want Hamas doet dat ook niet.quote:Op woensdag 28 februari 2024 10:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou, er zijn extremen maar ik zie toch echt een hoop mensen keer op keer zeggen dat ze het vreselijk vinden voor de Palestijnse burgerbevolking ondanks dat ze het recht op militair ingrijpen van Israël onderschrijven.
quote:Door VN geleide evacuatie Al Amal ziekenhuis geblokkeerd door Israëlische leger
Het Israëlische leger heeft de evacuatie van 24 patiënten uit het Al Amal ziekenhuis in Khan Younis tegengehouden. Dat meldt OCHA, de humanitaire tak van de VN. Soldaten dwongen medewerkers en patiënten om uit de ambulances te stappen en ontdeden het medisch personeel van de Palestijnse Rode Halve Maan (PRCS) van hun kleding. Vervolgens zijn drie van hen gearresteerd en meegenomen, twee daarvan zitten nog vast.
Na hen zeven uur lang te hebben geblokkeerd, liet het leger het evacuatieteam en de patiënten hun weg vervolgen. De evacuatie is door de militaire tussenkomst niet volledig gelukt, de VN en PRCS hebben 31 patiënten in het ziekenhuis moeten achterlaten.
De VN Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaf leiding aan de verplaatsing van de patiënten, die afgelopen 25 februari is uitgevoerd. Volgens de VN vond de evacuatie plaats in overleg met de Israëlische autoriteiten en was er een akkoord over welke personen en voertuigen aan de operatie zouden deelnemen. De VN eist de directe vrijlating van de twee gezondheidswerkers van de PRCS.
De blokkade laat volgens de VN opnieuw zien dat de veiligheidssituatie voor hulpverleners 'onacceptabel' is. OCHA benadrukt dat het niet om een incident gaat, maar dat de Israëlische strijdmacht systematisch hulp blokkeert. De VN-organisatie noemt als voorbeelden onder andere het beschieten van voedselconvooien, het intimideren en vastzetten van humanitaire hulpverleners en het vernielen van vitale infrastructuur. Vlak voor de evacuatie zijn twee familieleden van personeelsleden van Artsen Zonder Grenzen nog gedood in een onaangekondigde aanval van Israëlische troepen op het als oorlogsvrij gemarkeerde complex waar ze sliepen.
Het Al Amal ziekenhuis is in de periode van 22 januari tot 22 februari meerdere keren aangevallen door het Israëlische leger, waarbij het minstens 25 mensen heeft gedood. (Trouw) (van de liveblog die niet-abonnee's kunnen lezen)
Ik geef je deels gelijk. De haat tegen de joden zit verankerd in de islamitische cultuur.quote:Op woensdag 28 februari 2024 12:59 schreef Cuendillar het volgende:
Israël redeneert (terecht, denk ik) dat de haat niet erger kon dan ie al was, ook vóór 7 oktober. En ze kunnen er zelf niets aan doen, want de Palestijnen (en de islam) doen het zichzelf aan. Kijk ook maar rond in dit topic bij de usual suspects; die zijn ook niet tot rede te brengen en blijven hun mantra's maar herhalen. Israël kan hoog springen, laag springen, zich terughoudend opstellen of extreem agressief optreden: het verandert niets aan de haat.
Waarom zou je uberhaupt compassie voelen voor een van de partijen? wat precies wat je zegt: het gaat beide kanten op. Beide kanten frustreren constant de kans op een vredesproces.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja konden ze er helemaal niks aan doen dat er haat is? Net alsof er in Israël niet al generaties lang haat tegenover de Palestijnen speelt. Dit conflict gaat al jaren beide kanten op.
[..]
Denk je dat die haat zo maar weg gaat dan als er een aantal jaar minder conflicten zijn?
[..]
Jeetje je zou zeggen dat je ondertussen ook zo vol met haat zit voor de Palestijnen dat je geen enkele empathie kan opbrengen voor onschuldige slachtoffers.
Net als mensen die geen enkele empathie konden opbrengen voor de slachtoffers van 7 oktober. Dit is precies waarom dit conflict bestaat. Gevaarlijke zwart-wit visie.
Onmogelijk zonder internationale dwang.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik geef je deels gelijk. De haat tegen de joden zit verankerd in de islamitische cultuur.
Maar de haat wordt natuurlijk ook aangewakkerd door hoe de Israëli zich gedragen, door bijvoorbeeld Gaza verder af te sluiten en te bombarderen.
Wat dat betreft is er echt een politiek van de-escalatie nodig. Een politiek waarbij Palestijnen ook geholpen worden om een eigen vrije samenleving en eigen economie op te bouwen. Dan zal die haat, gebouwd op cultuur en gebeurtenissen, heel langzaam weer kunnen slijten.
Omdat er ook genoeg onschuldige burgers bij zitten, al kijk je alleen maar al naar de kinderen.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou je uberhaupt compassie voelen voor een van de partijen? wat precies wat je zegt: het gaat beide kanten op. Beide kanten frustreren constant de kans op een vredesproces.
Ze willen dit. Beide kanten.
Beide partijen, Israël en de Palestijnen/Hamas hebben er inderdaad geen zin in. Dan lukt het alleen met internationale dwang. Wat inderdaad ook niet gaat gebeuren.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onmogelijk zonder internationale dwang.
Ik denk eigenlijk nooit aan massa-verkrachtingenquote:Op woensdag 28 februari 2024 12:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als dat alles is....
Ik dacht meer aan massa-verkrachtingen.
Klopt. Ik denk dat dit de andere kant van de medaille is bij het fenomeen dat in dit conflict sowieso andere maatstaven en proporties gelden.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wellicht ligt het aan mij alleen ik zie geen 'hoop mensen keer op keer zeggen dat ze het verschrikkelijk vinden'. Ik zie vooral de 'maar Hamas', 'maar Hamas schuilt tussen burgers' en 'maar Israël recht op zelfverdediging' bij elk bericht. Alsof burgers er iets aan kunnen doen dat Hamas geen rekening met hun leven houdt en alsof dat automatisch betekent dat IDF dus ook wat minder rekening met burgerlevens of infrastructuur mag houden want Hamas doet dat ook niet.
Jij bent een van de weinige die niet meegaat in dat mantra.
Ondertussen is naast UNRWA onderhand elke NGO al verdacht gemaakt. In andere conflicten zouden dat soort berichten niet zo klakkeloos geaccepteerd worden of dat de boodschapper verdacht wordt gemaakt. Hier eentje van OCHA, OCHA zal ook geen lang leven beschoren blijven
[..]
Zeker. Maar dat is zo ongeveer de evidentie van oorlog. De onschuldige zijn de slachtoffers. Hamas en Netanyahu de schuldige.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Omdat er ook genoeg onschuldige burgers bij zitten, al kijk je alleen maar al naar de kinderen.
Ik zou eerder het tegenovergestelde zeggen. Waarom zou je je macht opgeven?quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Beide partijen, Israël en de Palestijnen/Hamas hebben er inderdaad geen zin in. Dan lukt het alleen met internationale dwang. Wat inderdaad ook niet gaat gebeuren.
Maar eigenlijk zou Israël het voortouw moeten nemen, zij zijn een regionale grootmacht.
Rapeshaming.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk nooit aan massa-verkrachtingen
Daar moet je wat aan doen hoor
Maar dat probeer ik nou juist uit te leggen: niets wat zij doen, goed óf kwaad, is van invloed op die haat.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik geef je deels gelijk. De haat tegen de joden zit verankerd in de islamitische cultuur.
Maar de haat wordt natuurlijk ook aangewakkerd door hoe de Israëli zich gedragen, door bijvoorbeeld Gaza verder af te sluiten en te bombarderen.
Het moet andersom; anders is het bij voorbaat kansloos.quote:Wat dat betreft is er echt een politiek van de-escalatie nodig. Een politiek waarbij Palestijnen ook geholpen worden om een eigen vrije samenleving en eigen economie op te bouwen. Dan zal die haat, gebouwd op cultuur en gebeurtenissen, heel langzaam weer kunnen slijten.
Zie mijn vorige reactie.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja konden ze er helemaal niks aan doen dat er haat is? Net alsof er in Israël niet al generaties lang haat tegenover de Palestijnen speelt. Dit conflict gaat al jaren beide kanten op.
Niet zomaar...quote:[..]
Denk je dat die haat zo maar weg gaat dan als er een aantal jaar minder conflicten zijn?
Dat is de tolerantie-paradox.quote:Jeetje je zou zeggen dat je ondertussen ook zo vol met haat zit voor de Palestijnen dat je geen enkele empathie kan opbrengen voor onschuldige slachtoffers.
Net als mensen die geen enkele empathie konden opbrengen voor de slachtoffers van 7 oktober. Dit is precies waarom dit conflict bestaat. Gevaarlijke zwart-wit visie.
Maar zo werkt het toch niet? Mensen zeggen niet ineens "oh eh streep eronder" als ze nog in de shit zitten. Er moet op zijn minst perspectief zijn op iets beters.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:30 schreef Cuendillar het volgende:
...
Het moet andersom; anders is het bij voorbaat kansloos.
Eerst moeten de Palestijnen hun haat laten varen. Pas dan kun je verwachten dat ze redelijk kunnen zijn en een land opbouwen.
Want haat bestrijden doe je met nog meer haat en geweld ? Leg eens uit hoe dit heeft gewerkt in de Tweede Wereldoorlog.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:45 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Namelijk, de haat letterlijk uit de Palestijnen slaan. Dat dat kan werken heeft de Tweede Wereldoorlog, op zowel het Duitse als het Japanse front, laten zien.
[..]
Jeetje een kwaadaardig volk, hoe zwart wit wil je het hebben? Dat ontmenselijken van de tegenstander, iedereen in 1 doos stoppen.quote:Laten we dat als feit nemen; je kunt er genoeg onderbouwing voor vinden. De meerderheid is zelf zo groot dat je kan spreken van "allemaal".
Kortom, het is een kwaadaardig volk.
Je vraag je af waarom niet iedereen dezelfde mening heeft in de rest van de wereld? Na 7 oktober was vrijwel iedereen geschokt door de bruutheid van de Hamas aanval. Nu zijn mensen vooral geschokt door de vele burgerdoden in Gaza. Israël maakt hier geen vrienden mee in de wereld. Je ziet onder de jeugd ook een duidelijk andere mening ontstaan over het hele conflict.quote:Ik denk zelfs dat dit de manier zou moeten zijn waarop de rest van de wereld ook naar de Palestijnen kijkt. Dat gebeurde immers ook bij die andere gevallen (en, kort, op en na 7 oktober).
Hele posts over hoe de palestijnen lijden onder Hamas en Israël. Verzin maar iets anders.quote:Op woensdag 28 februari 2024 07:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ach en ondertussen is er in deze reeks ook zeer weinig compassie voor 'die Palestijnse bevolking' waar jij het over hebt.
Nou, die mening was er eigenlijk al... Ik zal nooit vergeten hoe een zesjarig Turks vriendje van mijn zoon verbaasd uitriep tegen zijn moeder toen die zei dat hij mee mocht met ons naar McDonald's: "Maar mama, dan gaat al dat geld naar Iesjra-iel, toch?!" en dat die moeder toen iets stotterde van "Nee joh, dat zeggen ze alleen maar op tv."quote:Op woensdag 28 februari 2024 15:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Want haat bestrijden doe je met nog meer haat en geweld ? Leg eens uit hoe dit heeft gewerkt in de Tweede Wereldoorlog.
[..]
Jeetje een kwaadaardig volk, hoe zwart wit wil je het hebben? Dat ontmenselijken van de tegenstander, iedereen in 1 doos stoppen.
[..]
Je vraag je af waarom niet iedereen dezelfde mening heeft in de rest van de wereld? Na 7 oktober was vrijwel iedereen geschokt door de bruutheid van de Hamas aanval. Nu zijn mensen vooral geschokt door de vele burgerdoden in Gaza. Israël maakt hier geen vrienden mee in de wereld. Je ziet onder de jeugd ook een duidelijk andere mening ontstaan over het hele conflict.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |