abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 februari 2024 @ 12:24:22 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212563678
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 12:24:52 #2
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212563685
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:02 schreef Molo het volgende:

[..]
Herdenking is inmiddels al afgeblazen :{
Ik zie het ja. Walgelijk :r

https://www.telegraaf.nl/(...)itter%20Emre%20Unver.
pi_212563686
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212563704
Wat een idioot ook die Dibi.
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  zaterdag 24 februari 2024 @ 12:29:39 #5
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212563728
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:27 schreef SeaOfLove het volgende:
Wat een idioot ook die Dibi.
Het is zelfs van Samidoun afkomstig begrijp ik, die oproep. Dat is die organisatie die in Berlijn gebak uitdeelde om het bloedbad van 7 oktober te vieren.
pi_212563758
quote:
Intrigant Sabine en co hebben het voor elkaar. Je doet een ordinaire provocatie, de organisators staken de boel uit angst, en je hebt allerlei mensen, organisaties die zich ermee bemoeien, waarvan je niet wil dat ze zich ermee gaan bemoeien (zoals bijv het CIDI).

Stennis en polarisatie is de enige opzet.
pi_212563769
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 11:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik vrees dat die dat gewoon al weten en er met liefde misbruik van maken.
Goed, natuurlijk heb je hier een punt. Alleen jouw eerste initile reactie was (even resume) op dat in Tel Aviv misschien veel athesten wonen, maar dat religie de katalysator is en niet het probleem (red. in deze oorlogen) en dat er dus misbruik wordt gemaakt van religie is dan de uitkomst van dit feit in jouw relaas.

Echter: het is niet de katalysator of het misbruik van Islam - het is de hoofdmoot. Een korte uitleg waarom ik dit denk is dan ook dat met de oprichting van de Staat Isral, zoals opgekocht - op koloniale rechten gebaseerde standpunten - met de wens voor een joodse staat, zoals aangedragen in de Balfourverklaring; kwam er islamitisch verzet.

Beiden zijn religieus gefundeerd, alleen zit er naar mijn mening een groot verschil in (eigenlijk zelfs twee) en dat is (kort gezegd) -

* Een land dat onder koloniale wetten wordt opgebouwd heeft het koloniale recht om zichzelf zo te vestigen. Dat we hierover een discussie kunnen houden of dit wenselijk is, is vanzelfsprekend zo en misschien ook wel wenselijk - maar het maakt de legitimatie voor een staat Isral niet minder.

* Daarnaast zijn er oorlogen gevoerd en gewonnen door verschillende groepen. Feitelijk gezien (en erg banaal wellicht) is het aan de overwinnaars te bepalen wat er daarna gebeurd. Ook hierover kunnen we dan discussiren en heb je vele voor en tegen argumenten.

Dan nog een laatste noot ter bevestiging van dat religie niet een katalysator is in mijn ogen maar een aanleiding: het zijn de Arabische Palestijnse mensen die aangaven niet te kunnen en willen leven in een (zo bedachte Joodse) Staat Isral, die er nu dus ook niet wonen. Natuurlijk met verschillende en ook wel begrijpelijke achtergronden (huis weg, oorlog, familie weg, ga zo door) maar het is voor vele van hen een religieuze afweging geweest.

Het zal heden dag misschien niet direct zo doorklinken, aangezien religie vaak ook cultuur met zich meebrengt en dat maakt dat iets slechts cultureel lijkt maar religieuze gronden heeft (zoals de Nederlandse wetgeving op Joods-Christelijke normen en waarden) maar uiteindelijk geeft dit dus de essentie aan van het aanwezig zijn van de religie als "het probleem" (laten we het hoofdmoot noemen) en niet slechts een katalysator.

Vanuit die wens komt Hamas en Fatah (Martelaarbrigades) en dergelijke voort - maar evengoed een Nethanyahu met zijn beleidsplannen en consorten.
pi_212563782
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:29 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Het is zelfs van Samidoun afkomstig begrijp ik, die oproep. Dat is die organisatie die in Berlijn gebak uitdeelde om het bloedbad van 7 oktober te vieren.
Nu, om even intellectueel-eerlijk te blijven. Het is natuurlijk niet omdat de Duitse afdeling dat doet, dat daarmee ook de Nederlandse tak verdacht is.
pi_212563817
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nu, om even intellectueel-eerlijk te blijven. Het is natuurlijk niet omdat de Duitse afdeling dat doet, dat daarmee ook de Nederlandse tak verdacht is.
Verdacht misschien wel, maar niet schuldig natuurlijk. 'Intellectueel-eerlijk' gezien is het uitdelen van gebak na een moordaanslag dan zelfs ook misschien wel zeer smakeloos (in mijn ogen zelfs belachelijk achterlijk) maar niet strafbaar (lijkt mij).
pi_212563831
Britse rapper Wiley verliest lintje om anti-semitische tweets
https://nos.nl/l/2510176
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212563844
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:40 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Verdacht misschien wel, maar niet schuldig natuurlijk. 'Intellectueel-eerlijk' gezien is het uitdelen van gebak na een moordaanslag dan zelfs ook misschien wel zeer smakeloos (in mijn ogen zelfs belachelijk achterlijk) maar neit strafbaar (lijkt mij).
Strafbaar sowieso niet. Maar je kan in elk geval beoordelen dat als je gebak gaat uitdelen na een moordpartij op Joden in een Kibuts (geen kolonisten, maar linkse-Joden die juist veel samenwerkte met bewoners in Gaza en zich hard maakte voor bijv waterrechten in Gaza) dat je dan een ordinaire antisemiet bent.

De Duitse afdeling van die organisatie is dus antisemitisch. Dan rest de vraag: heeft de Nederlandse tak er afstand van genomen? ik heb geen idee.
pi_212563868
quote:
9s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:41 schreef Aether het volgende:
Britse rapper Wiley verliest lintje om anti-semitische tweets
https://nos.nl/l/2510176
Interessante post. Wiley was altijd een buitengewoon interessant analist omtrent dit conflict. Hij heeft onwijs interessante boeken erover geschreven.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 12:52:20 #13
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212563971
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Strafbaar sowieso niet. Maar je kan in elk geval beoordelen dat als je gebak gaat uitdelen na een moordpartij op Joden in een Kibuts (geen kolonisten, maar linkse-Joden die juist veel samenwerkte met bewoners in Gaza en zich hard maakte voor bijv waterrechten in Gaza) dat je dan een ordinaire antisemiet bent.

De Duitse afdeling van die organisatie is dus antisemitisch. Dan rest de vraag: heeft de Nederlandse tak er afstand van genomen? ik heb geen idee.
Nou ik wel

https://www.facebook.com/profile.php/?id=100068220454753
pi_212564020
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212564089
quote:
13s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:56 schreef Aether het volgende:
[ x ]
Jeetje, wat vind ik dit achterlijk - zelfs na reactie op het geschreven gaat Dibi door met een (in mijn ogen) onmetelijk domme uiting van onvrede.. :{
  zaterdag 24 februari 2024 @ 13:03:01 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212564103
quote:
13s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:56 schreef Aether het volgende:
[ x ]
"Vanwege het negeren van Gaza"...bij een herdenking voor iets dat niks te maken heeft met dat hele Gaza.

Misschien moeten ze ook gaan blazen en koeren "dat Gaza genegeerd wordt" bij Monkey Town, voor de deur van de Multivlaai en in Thialf.
pi_212564349
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:03 schreef Qarrad het volgende:

[..]
"Vanwege het negeren van Gaza"...bij een herdenking voor iets dat niks te maken heeft met dat hele Gaza.
Daar stoor ik me het meest aan; de ophef niet snappen en het (al vijf maanden) kapen van allerlei bijeenkomsten en herdenkingen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 13:28:16 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212564386
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:24 schreef Aether het volgende:

[..]
Daar stoor ik me het meest aan; de ophef niet snappen en het (al vijf maanden) kapen van allerlei bijeenkomsten en herdenkingen.
En colleges en treinstations en de Mac en culturele evenementen etc etc.
pi_212564605
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 10:34 schreef oblo het volgende:

[..]
Voor iedereen die meeleest: dit is een leugen. Deze user verkondigt leugens en doet aan geschiedsvervalsing in deze post en de posts die volgen.

- Asjkenazische Joden hadden en hebben genetische en culturele banden met het land.
- Tegenwoordig zijn het overgrote deel van de Joden in Israel, daar geboren.
- Mizrahi en Sefardische Joden zijn een grotere groep dan Asjkenazische Joden in Israel
- Bijna de helft van de Joden in Israel zijn seculier.
Absoluut geen leugen. Seculiere inwoners van Isreal zijn ver in de minderheid.

Banden met het land? Net of je nu gaat zeggen dat Libi ook banden met dat land heeft. Als we zo terug gaan redeneren kunnen we terug naar de oermens.
Dat is wat je hier probeert te verkopen. De meeste Joden daar zijn import. Ook Azkenazy (32%) Joden zijn import en hebben historisch geen enkele fysieke band met dat land gehad. Net zoals hun voorouders ook niet hebben gehad. Mizrahi daarintegen grotendeels wel uit de regio maar niet specifiek voor het land wat ze nu bezetten. Isreal veegt Sefardische Joden onder dezelfde noemer als Mizrahi. Je kan afvragen waarom een jood uit Marokko wordt gerekend tot de dezelfde groep als een jood uit Jeruzalem.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 13:54:08 #20
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212564719
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:46 schreef Chadi het volgende:

[..]
Absoluut geen leugen. Seculiere inwoners van Isreal zijn ver in de minderheid.

Schattingen lopen uiteen van 40% tot 47,9% en dat is momenteel; het was eerder hoger verhoudingsgewijs. Dat noem ik niet ver in de minderheid.

https://www.pewresearch.o(...)sly-divided-society/

https://academic.oup.com/(...)irectedFrom=fulltext

https://apnews.com/articl(...)33e806065f01ea72e299

https://www.timesofisrael(...)rnment-survey-shows/

https://www3.trincoll.edu(...)raeli%20identity.htm

Ik zie jouw bronnen voor jouw beweringen graag tegemoet :)
pi_212564904
quote:
Opvallend is dat burgemeester Femke Halsema vooralsnog weigert op te treden tegen het openlijke antisemitisme van gemeenteambtenaar – en haar partijgenoot – Tofik Dibi. Zo ontstaat de krankzinnige situatie dat Halsema zal spreken bij de herdenking op het Jonas Danil Meijerplein, terwijl haar werknemers en partijgenoten een andere herdenking van de Februaristaking in haar stad onmogelijk maken.

https://niw.nl/groenlinks(...)ing-februaristaking/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212565049
quote:
9s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 14:09 schreef Aether het volgende:

[..]

En dit krijg je dan dus. Polarisatie op polarisatie. Zo'n Halsema heeft gewoon dingen te doen he...
pi_212565101
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:46 schreef Chadi het volgende:
Azkenazy
Azkenazy Joden hebben genetisch wel degelijk een band met dat gebied. Nu, ik ben het geheel met je eens dat zulk blut und boden retoriek hoogst onwenselijk is. Alleen de meeste Azkenazy in Israel, zijn daar anno nu gewoon geboren.
pi_212565322
twitter


WTF?
pi_212566112
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 13:46 schreef Chadi het volgende:

[..]
Absoluut geen leugen. Seculiere inwoners van Isreal zijn ver in de minderheid.

Banden met het land? Net of je nu gaat zeggen dat Libi ook banden met dat land heeft. Als we zo terug gaan redeneren kunnen we terug naar de oermens.
Dat is wat je hier probeert te verkopen. De meeste Joden daar zijn import. Ook Azkenazy (32%) Joden zijn import en hebben historisch geen enkele fysieke band met dat land gehad. Net zoals hun voorouders ook niet hebben gehad. Mizrahi daarintegen grotendeels wel uit de regio maar niet specifiek voor het land wat ze nu bezetten. Isreal veegt Sefardische Joden onder dezelfde noemer als Mizrahi. Je kan afvragen waarom een jood uit Marokko wordt gerekend tot de dezelfde groep als een jood uit Jeruzalem.
Er is je dus meermaals uitgelegd dat dit gewoon niet waar is. En wat zijn trouwens Sefardische Joden? Dat zijn Joden die na de Spaanse Inquisitie van het Iberisch schiereiland zijn verdreven richting gebieden of landen zoals Noord-Afrika, Itali, de Balkan, Griekenland, Turkije en Syri. En waar kwamen zij oorspronkelijk vandaan? Het Koninkrijk Isral.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')