abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212563387
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 10:58 schreef Managarm het volgende:

[..]
Argex zijn hydrokorrels, het is een merk. Werkt goed, wij hebben het gebruikt als ondergrond voor de vloeren in de schuur, je mixt het met cement.

Ik weet niet of die korrels de druk van een auto erop aankunnen, dat zou je uit moeten zoeken.

[ afbeelding ]
Interessant, die toepassing kende ik niet. Het zijn inderdaad kleikorrels en het soortgelijk gewicht is veel lager dan zelfs dat van lavagruis. Volgens hun eigen website kun je argex voor parkeerplaatsen en opritten gebruiken. Ik vraag me wel af wat er gebeurt bij langdurige, zware belasting. Worden de korrels dan niet een dikke kleilaag?

Ik heb nu al met vier partijen gesproken over de oprit en over een zo licht mogelijke opbouwlaag. Ze kijken me steeds glazig aan als ik erover begin. Wat ik al zei: het is een conservatief wereldje. En ze verdienen natuurlijk geld aan het herstellen van verzakte bestrating.

Zelf ben ik dus nog steeds op zoek naar iemand die onze oprit op een manier kan vervangen waar ik vertrouwen in heb.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212563891
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 11:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Interessant, die toepassing kende ik niet. Het zijn inderdaad kleikorrels en het soortgelijk gewicht is veel lager dan zelfs dat van lavagruis. Volgens hun eigen website kun je argex voor parkeerplaatsen en opritten gebruiken. Ik vraag me wel af wat er gebeurt bij langdurige, zware belasting. Worden de korrels dan niet een dikke kleilaag?

Ik heb nu al met vier partijen gesproken over de oprit en over een zo licht mogelijke opbouwlaag. Ze kijken me steeds glazig aan als ik erover begin. Wat ik al zei: het is een conservatief wereldje. En ze verdienen natuurlijk geld aan het herstellen van verzakte bestrating.

Zelf ben ik dus nog steeds op zoek naar iemand die onze oprit op een manier kan vervangen waar ik vertrouwen in heb.
Ik denk door het mengen met cement dat de kleikorrel een stuk harder wordt. Je zou eens contact op kunnen met het bedrijf of ze klanten in Nederland hebben die ermee werken.
pi_212565507
Vandaag ( en t/m ) morgen online is Wolff gereedschap in de aanbieding bij de Welkoop met 30%.
Mn.AnneX kwam dat toevallig tegen nu hij op zoek is naar tuingereedschap voor de
‘historische’ tuin, die wordt onderhouden.
Hij is nu shoppen met nog twee mensen, die erbij ‘horen’.
https://www.welkoop.nl/tu(...)zEAAYASAAEgL_gvD_BwE
pi_212566655
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:05 schreef AnneX het volgende:
Vandaag ( en t/m ) morgen online is Wolff gereedschap in de aanbieding bij de Welkoop met 30%.
Mn.AnneX kwam dat toevallig tegen nu hij op zoek is naar tuingereedschap voor de
‘historische’ tuin, die wordt onderhouden.
Hij is nu shoppen met nog twee mensen, die erbij ‘horen’.
https://www.welkoop.nl/tu(...)zEAAYASAAEgL_gvD_BwE
Oh jammer, ik ben net naar de Welkoop geweest en dat was me niet opgevallen!

Ik kwam er om potten te kopen omdat ik wat zaailingen cadeau wilde geven aan iemand:

Nu maar hopen dat ik gelijk heb en de bovenste wolfsmelk is. :+
  Moderator / Colorchick zaterdag 24 februari 2024 @ 16:14:13 #95
382129 crew  Donna
pi_212566717
Ik vroeg laatst naar hogere mooie struiken, toen werd glansmispel genoemd. Nog bedankt voor deze tip. Die ga ik kopen!
pi_212566748
Oh, en ik zag bij de Welkoop de carex waar ik naar op zoek was, de 'Prairie Fire'! Mooi meegenomen. Het was een wat groter en duurder exemplaar, dus ik heb 'em in drieën gescheurd. :+

Hier nog geen bloeiende sleedoorn trouwens, @sigme . Volgens mij is alles hier ongeveer een week later dan bij jou.
pi_212566948
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 16:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh jammer, ik ben net naar de Welkoop geweest en dat was me niet opgevallen!

Evt. kun je online nog terecht…zij kochten 30 artikelen voor +/- ¤ 345,— w/

Leuk idee om zaailingen kado te doen.
pi_212567096
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 16:32 schreef AnneX het volgende:

Leuk idee om zaailingen kado te doen.
De tuin belandt nu in de fase dat ik steeds vaker zaailingen heb waar ik zelf niets mee kan. Ik heb er nog drie van wolfsmelk (euphorbia characias subs. wulfenii) waarvan ik er maar één laat staan. Van stipa tenuissima 'Ponytails' heb ik er nog meer. Op de composthoop gooien doet pijn.
pi_212568500
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 16:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De tuin belandt nu in de fase dat ik steeds vaker zaailingen heb waar ik zelf niets mee kan. Ik heb er nog drie van wolfsmelk (euphorbia characias subs. wulfenii) waarvan ik er maar één laat staan. Van stipa tenuissima 'Ponytails' heb ik er nog meer. Op de composthoop gooien doet pijn.
Hier in de buurt zijn er best wat mensen die een stekjesbieb/ruilkast hebben staan, misschien is dat nog een leuk idee
pi_212568699
quote:

[..]
Ik heb wel interesse in stipa. Maarja, versturen in een envelop gaat em niet worden denk ik ;) .
  zondag 25 februari 2024 @ 21:15:15 #101
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212588732
Iemand nog tips voor een (liefst groenblijvend/dichte) plant als vervanging voor een stuk schutting die ook bij het poten in de komende maand nog een goede kans van slagen heeft? Coniferen/laurier en dat soort planten vind ik in ieder geval niets aan. Beukenhaag vind ik ook wel mooi maar merk dat die toch wel behoorlijk kwetsbaar zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212588912
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog tips voor een (liefst groenblijvend/dichte) plant als vervanging voor een stuk schutting die ook bij het poten in de komende maand nog een goede kans van slagen heeft? Coniferen/laurier en dat soort planten vind ik in ieder geval niets aan. Beukenhaag vind ik ook wel mooi maar merk dat die toch wel behoorlijk kwetsbaar zijn.
Laurier.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:24:46 #103
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212589053
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Laurier.
Bedankt zeker een goede suggestie maar doet me toch een beetje aan de tuin van m'n grootouders denken :@ . Kwam zelf de olijfwilg al tegen maar die lijkt me met slechts 20-30cm groei per jaar wat te karig.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 25 februari 2024 @ 21:40:38 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212589415
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Photinia oftewel glansmispel
En een supersnelle groeier maar schijnbaar matig wintergroen: Ilex oftewel Japanse hulst
Bamboe
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:41:34 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212589430
Coniferen zijn wel wat oubollig maar laurier is niks mis mee. Tenzij het je tuin overneemt
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:45:12 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212589492
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan moet je sowieso niet voor betonklinkers/waaltjes gaan ;) .
[/quote]

We gaan voor gebakken :s)
Resistance is futile.
pi_212589671
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:24 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Bedankt zeker een goede suggestie maar doet me toch een beetje aan de tuin van m'n grootouders denken :@ . Kwam zelf de olijfwilg al tegen maar die lijkt me met slechts 20-30cm groei per jaar wat te karig.
Ik denk dat het handig is op een rij te zetten wat je het belangrijkst vindt: mooi, wintergroen, compact, harde groeier?

Ik heb zelf liguster, maar die is niet wintergroen. Glansmispel (photinia) is fraai en wintergroen, maar groeit niet heel hard en bovendien niet zo compact. Olijfwilg is volgens mij een sterke plant die ook nog eens goed tegen wind kan; ik heb die zelf hier gesloopt omdat ik er niet van gecharmeerd was.

Bedenk ook dat een harde groeier in het begin fijn is, maar op den duur meer snoeiwerk vraagt.

Er zijn trouwens verschillende soorten laurier. Je zou eens naar het assortiment hagen op haagplanten.net kunnen kijken voor inspiratie.
pi_212589734
Mijn liguster is wel wintergroen. Ik kwam de olijfwilg gisteren (hij was kwijt) weer eens tegen en was er wel gecharmeerd van. Een broodboom is ook nog wel aardig.

Ik zou als het even kan voor een gemengde haag gaan. Is een stuk beter voor de biodiversiteit en ziet er minder eentonig uit.
Spoilers!
pi_212589772
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:40 schreef Seven. het volgende:

[..]
Photinia oftewel glansmispel
En een supersnelle groeier maar schijnbaar matig wintergroen: Ilex oftewel Japanse hulst
Bamboe
Ik dacht dat Japanse hulst laag bleef, maar er zijn ook hoge soorten zie ik nu. Ik houd van Japanse hulst; lijkt me een goede optie.
pi_212589792
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn liguster is wel wintergroen. Ik kwam de olijfwilg gisteren (hij was kwijt) weer eens tegen en was er wel gecharmeerd van. Een broodboom is ook nog wel aardig.

Ik zou als het even kan voor een gemengde haag gaan. Is een stuk beter voor de biodiversiteit en ziet er minder eentonig uit.
Hij wordt verkocht als semi-wintergroen, de meest wintergroene liguster. Hier verliest die z’n blad, maar de omstandigheden zijn hier best bar.
pi_212589842
Olijfwilg ziet eruit alsof-ie een schimmelziekte heeft. Het is een van de weinige planten die ik helemaal niks vind. Laurier vind ik dan een betere optie.
pi_212589872
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hij wordt verkocht als semi-wintergroen, de meest wintergroene liguster. Hier verliest die z’n blad, maar de omstandigheden zijn hier best bar.
Ze staan hier vol in de wind in de polder. Ik was verbaasd toen ik gisteren zag dat ze prachtig in blad staan. Ze zijn ook nog maar een halve meter hoog. Misschien is het dit jaar een uitzondering, zou zomaar kunnen :)
Spoilers!
  zondag 25 februari 2024 @ 22:13:20 #113
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_212589912
quote:

[..]
Heel toevallig ben ik sinds eergisteren vrijwilliger bij een stichting die 'asielplanten' aanneemt. En als je een plant inlevert, mag je er ook eentje naar keuze meenemen. Of gewoon brengen. Op de composthoop of in de groene container mikken vind ik ook altijd zonde. Lelystad zal vast niet bij je in de buurt zijn gok ik zomaar. :+

Ik vind het een leuke kleinschalige stichting, slechts 250m². Wordt gerund door drie ouderen op leeftijd, en door de coronajaren en ziekte is 't niet helemaal goed bijgehouden. Ik ga hen helpen met een inhaalslag. :)

Maar misschien bestaat er ook zoiets bij jou in de buurt?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_212589999
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:13 schreef Twieki het volgende:

[..]
Heel toevallig ben ik sinds eergisteren vrijwilliger bij een stichting die 'asielplanten' aanneemt. En als je een plant inlevert, mag je er ook eentje naar keuze meenemen. Of gewoon brengen. Op de composthoop of in de groene container mikken vind ik ook altijd zonde. Lelystad zal vast niet bij je in de buurt zijn gok ik zomaar. :+

Ik vind het een leuke kleinschalige stichting, slechts 250m². Wordt gerund door drie ouderen op leeftijd, en door de coronajaren en ziekte is 't niet helemaal goed bijgehouden. Ik ga hen helpen met een inhaalslag. :)

Maar misschien bestaat er ook zoiets bij jou in de buurt?
Wat leuk! Hier zit vrijwel niks in de buurt, niet eens een kwekerij. Ik vermoed dat de grond daarvoor te duur is.

En wat super dat je vrijwilliger bent. O+
pi_212590070
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ze staan hier vol in de wind in de polder. Ik was verbaasd toen ik gisteren zag dat ze prachtig in blad staan. Ze zijn ook nog maar een halve meter hoog. Misschien is het dit jaar een uitzondering, zou zomaar kunnen :)
Ik vermoed dat wind hier niet het grootste punt is. Misschien is het een combinatie van wind, windrichting en vocht. Het kan ook komen doordat m’n haag nog jong is. Of is jouw liguster dat ook?
  zondag 25 februari 2024 @ 22:25:15 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212590139
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik dacht dat Japanse hulst laag bleef, maar er zijn ook hoge soorten zie ik nu. Ik houd van Japanse hulst; lijkt me een goede optie.
Verdraagt schaduw ook behoorlijk goed trouwens.
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 22:29:49 #117
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_212590190
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat leuk! Hier zit vrijwel niks in de buurt, niet eens een kwekerij. Ik vermoed dat de grond daarvoor te duur is.

En wat super dat je vrijwilliger bent. O+
Zo is het nu zeker niet, maar zo moet 't wel weer worden, uiteraard met wat meer bloei:

Het hele idee is ook dat ouderen van bijvoorbeeld verzorgingstehuizen een middagje langs kunnen komen voor een kopje koffie en een (kleine) wandeling. Ernaast zit namelijk ook een dierenweide en een park met eetbare planten en vruchten en noten. Bultpark in Lelystad wordt het genoemd.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_212590324
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vermoed dat wind hier niet het grootste punt is. Misschien is het een combinatie van wind, windrichting en vocht. Het kan ook komen doordat m’n haag nog jong is. Of is jouw liguster dat ook?
Ook jong, hij staat er net 1,5 jaar. In het stuk dat de windsingel moet worden, tussen twee stukken weiland. Er zit ook een meter of 20 tussen de drie ligusters en ze doen het alle drie goed. Wonderlijk :D
Spoilers!
pi_212590335
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:29 schreef Twieki het volgende:

[..]
Zo is het nu zeker niet, maar zo moet 't wel weer worden, uiteraard met wat meer bloei:

[ afbeelding ]

Het hele idee is ook dat ouderen van bijvoorbeeld verzorgingstehuizen een middagje langs kunnen komen voor een kopje koffie en een (kleine) wandeling. Ernaast zit namelijk ook een dierenweide en een park met eetbare planten en vruchten en noten. Bultpark in Lelystad wordt het genoemd.
Wat gaaf O+
Spoilers!
pi_212593066
Hier zijn de bijna een jaar geleden geplante ligusters zielige lege staakjes met als je geluk hebt nog 2 blaadjes per struik. Ik hoop echt dat het nog wat wordt, want dit is helemaal niks en ik zie vanuit mijn keukenraam alleen de lelijke schutting van de buren die er achter staat.
Dit was vlak na het planten en nu ziet het er al de hele winter weer zo uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')