abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 februari 2024 @ 21:15:15 #101
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212588732
Iemand nog tips voor een (liefst groenblijvend/dichte) plant als vervanging voor een stuk schutting die ook bij het poten in de komende maand nog een goede kans van slagen heeft? Coniferen/laurier en dat soort planten vind ik in ieder geval niets aan. Beukenhaag vind ik ook wel mooi maar merk dat die toch wel behoorlijk kwetsbaar zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212588912
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog tips voor een (liefst groenblijvend/dichte) plant als vervanging voor een stuk schutting die ook bij het poten in de komende maand nog een goede kans van slagen heeft? Coniferen/laurier en dat soort planten vind ik in ieder geval niets aan. Beukenhaag vind ik ook wel mooi maar merk dat die toch wel behoorlijk kwetsbaar zijn.
Laurier.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:24:46 #103
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212589053
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Laurier.
Bedankt zeker een goede suggestie maar doet me toch een beetje aan de tuin van m'n grootouders denken :@ . Kwam zelf de olijfwilg al tegen maar die lijkt me met slechts 20-30cm groei per jaar wat te karig.
Op 't randje en erover.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:40:38 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212589415
quote:
Photinia oftewel glansmispel
En een supersnelle groeier maar schijnbaar matig wintergroen: Ilex oftewel Japanse hulst
Bamboe
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:41:34 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212589430
Coniferen zijn wel wat oubollig maar laurier is niks mis mee. Tenzij het je tuin overneemt
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 21:45:12 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212589492
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan moet je sowieso niet voor betonklinkers/waaltjes gaan ;) .
[/quote]

We gaan voor gebakken :s)
Resistance is futile.
pi_212589671
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:24 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Bedankt zeker een goede suggestie maar doet me toch een beetje aan de tuin van m'n grootouders denken :@ . Kwam zelf de olijfwilg al tegen maar die lijkt me met slechts 20-30cm groei per jaar wat te karig.
Ik denk dat het handig is op een rij te zetten wat je het belangrijkst vindt: mooi, wintergroen, compact, harde groeier?

Ik heb zelf liguster, maar die is niet wintergroen. Glansmispel (photinia) is fraai en wintergroen, maar groeit niet heel hard en bovendien niet zo compact. Olijfwilg is volgens mij een sterke plant die ook nog eens goed tegen wind kan; ik heb die zelf hier gesloopt omdat ik er niet van gecharmeerd was.

Bedenk ook dat een harde groeier in het begin fijn is, maar op den duur meer snoeiwerk vraagt.

Er zijn trouwens verschillende soorten laurier. Je zou eens naar het assortiment hagen op haagplanten.net kunnen kijken voor inspiratie.
pi_212589734
Mijn liguster is wel wintergroen. Ik kwam de olijfwilg gisteren (hij was kwijt) weer eens tegen en was er wel gecharmeerd van. Een broodboom is ook nog wel aardig.

Ik zou als het even kan voor een gemengde haag gaan. Is een stuk beter voor de biodiversiteit en ziet er minder eentonig uit.
Spoilers!
pi_212589772
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:40 schreef Seven. het volgende:

[..]
Photinia oftewel glansmispel
En een supersnelle groeier maar schijnbaar matig wintergroen: Ilex oftewel Japanse hulst
Bamboe
Ik dacht dat Japanse hulst laag bleef, maar er zijn ook hoge soorten zie ik nu. Ik houd van Japanse hulst; lijkt me een goede optie.
pi_212589792
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn liguster is wel wintergroen. Ik kwam de olijfwilg gisteren (hij was kwijt) weer eens tegen en was er wel gecharmeerd van. Een broodboom is ook nog wel aardig.

Ik zou als het even kan voor een gemengde haag gaan. Is een stuk beter voor de biodiversiteit en ziet er minder eentonig uit.
Hij wordt verkocht als semi-wintergroen, de meest wintergroene liguster. Hier verliest die z’n blad, maar de omstandigheden zijn hier best bar.
pi_212589842
Olijfwilg ziet eruit alsof-ie een schimmelziekte heeft. Het is een van de weinige planten die ik helemaal niks vind. Laurier vind ik dan een betere optie.
pi_212589872
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hij wordt verkocht als semi-wintergroen, de meest wintergroene liguster. Hier verliest die z’n blad, maar de omstandigheden zijn hier best bar.
Ze staan hier vol in de wind in de polder. Ik was verbaasd toen ik gisteren zag dat ze prachtig in blad staan. Ze zijn ook nog maar een halve meter hoog. Misschien is het dit jaar een uitzondering, zou zomaar kunnen :)
Spoilers!
  zondag 25 februari 2024 @ 22:13:20 #113
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_212589912
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 16:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De tuin belandt nu in de fase dat ik steeds vaker zaailingen heb waar ik zelf niets mee kan. Ik heb er nog drie van wolfsmelk (euphorbia characias subs. wulfenii) waarvan ik er maar één laat staan. Van stipa tenuissima 'Ponytails' heb ik er nog meer. Op de composthoop gooien doet pijn.
Heel toevallig ben ik sinds eergisteren vrijwilliger bij een stichting die 'asielplanten' aanneemt. En als je een plant inlevert, mag je er ook eentje naar keuze meenemen. Of gewoon brengen. Op de composthoop of in de groene container mikken vind ik ook altijd zonde. Lelystad zal vast niet bij je in de buurt zijn gok ik zomaar. :+

Ik vind het een leuke kleinschalige stichting, slechts 250m². Wordt gerund door drie ouderen op leeftijd, en door de coronajaren en ziekte is 't niet helemaal goed bijgehouden. Ik ga hen helpen met een inhaalslag. :)

Maar misschien bestaat er ook zoiets bij jou in de buurt?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_212589999
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:13 schreef Twieki het volgende:

[..]
Heel toevallig ben ik sinds eergisteren vrijwilliger bij een stichting die 'asielplanten' aanneemt. En als je een plant inlevert, mag je er ook eentje naar keuze meenemen. Of gewoon brengen. Op de composthoop of in de groene container mikken vind ik ook altijd zonde. Lelystad zal vast niet bij je in de buurt zijn gok ik zomaar. :+

Ik vind het een leuke kleinschalige stichting, slechts 250m². Wordt gerund door drie ouderen op leeftijd, en door de coronajaren en ziekte is 't niet helemaal goed bijgehouden. Ik ga hen helpen met een inhaalslag. :)

Maar misschien bestaat er ook zoiets bij jou in de buurt?
Wat leuk! Hier zit vrijwel niks in de buurt, niet eens een kwekerij. Ik vermoed dat de grond daarvoor te duur is.

En wat super dat je vrijwilliger bent. O+
pi_212590070
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ze staan hier vol in de wind in de polder. Ik was verbaasd toen ik gisteren zag dat ze prachtig in blad staan. Ze zijn ook nog maar een halve meter hoog. Misschien is het dit jaar een uitzondering, zou zomaar kunnen :)
Ik vermoed dat wind hier niet het grootste punt is. Misschien is het een combinatie van wind, windrichting en vocht. Het kan ook komen doordat m’n haag nog jong is. Of is jouw liguster dat ook?
  zondag 25 februari 2024 @ 22:25:15 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212590139
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik dacht dat Japanse hulst laag bleef, maar er zijn ook hoge soorten zie ik nu. Ik houd van Japanse hulst; lijkt me een goede optie.
Verdraagt schaduw ook behoorlijk goed trouwens.
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 22:29:49 #117
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_212590190
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat leuk! Hier zit vrijwel niks in de buurt, niet eens een kwekerij. Ik vermoed dat de grond daarvoor te duur is.

En wat super dat je vrijwilliger bent. O+
Zo is het nu zeker niet, maar zo moet 't wel weer worden, uiteraard met wat meer bloei:

Het hele idee is ook dat ouderen van bijvoorbeeld verzorgingstehuizen een middagje langs kunnen komen voor een kopje koffie en een (kleine) wandeling. Ernaast zit namelijk ook een dierenweide en een park met eetbare planten en vruchten en noten. Bultpark in Lelystad wordt het genoemd.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_212590324
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vermoed dat wind hier niet het grootste punt is. Misschien is het een combinatie van wind, windrichting en vocht. Het kan ook komen doordat m’n haag nog jong is. Of is jouw liguster dat ook?
Ook jong, hij staat er net 1,5 jaar. In het stuk dat de windsingel moet worden, tussen twee stukken weiland. Er zit ook een meter of 20 tussen de drie ligusters en ze doen het alle drie goed. Wonderlijk :D
Spoilers!
pi_212590335
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:29 schreef Twieki het volgende:

[..]
Zo is het nu zeker niet, maar zo moet 't wel weer worden, uiteraard met wat meer bloei:

[ afbeelding ]

Het hele idee is ook dat ouderen van bijvoorbeeld verzorgingstehuizen een middagje langs kunnen komen voor een kopje koffie en een (kleine) wandeling. Ernaast zit namelijk ook een dierenweide en een park met eetbare planten en vruchten en noten. Bultpark in Lelystad wordt het genoemd.
Wat gaaf O+
Spoilers!
pi_212593066
Hier zijn de bijna een jaar geleden geplante ligusters zielige lege staakjes met als je geluk hebt nog 2 blaadjes per struik. Ik hoop echt dat het nog wat wordt, want dit is helemaal niks en ik zie vanuit mijn keukenraam alleen de lelijke schutting van de buren die er achter staat.
Dit was vlak na het planten en nu ziet het er al de hele winter weer zo uit
pi_212593213
Dat ziet er inderdaad wel sneu uit ja. Hebben ze in de zomer wel blaadjes gehad?

Wij hadden een productief weekend: Taxussen geplant, de cornus mas verplaatst vanaf zijn tijdelijke plek, houtsnippers in alle paadjes gereden en ik heb de eerste border in de voortuin ook aangeplant.
pi_212593512
In de zomer hadden ze wel blad. Ik denk dat we echt iets anders moeten verzinnen om die schutting aan het zicht te onttrekken. Al hoop ik stiekem dat de nieuwe buren er van hun kant klimplanten overheen gaan laten groeien, zodra ze er wonen volgende maand zal ik eens die suggestie doen.
pi_212596368
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2024 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier zijn de bijna een jaar geleden geplante ligusters zielige lege staakjes met als je geluk hebt nog 2 blaadjes per struik. Ik hoop echt dat het nog wat wordt, want dit is helemaal niks en ik zie vanuit mijn keukenraam alleen de lelijke schutting van de buren die er achter staat.
[ link | afbeelding ]
Zo zagen ze er bij mij ook uit deze winter. Er zitten wel veel bladknoppen in die nu aan het uitlopen zijn. Is dat bij jou ook zo?
pi_212596393
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 10:34 schreef Tuindier het volgende:
Dat ziet er inderdaad wel sneu uit ja. Hebben ze in de zomer wel blaadjes gehad?

Wij hadden een productief weekend: Taxussen geplant, de cornus mas verplaatst vanaf zijn tijdelijke plek, houtsnippers in alle paadjes gereden en ik heb de eerste border in de voortuin ook aangeplant.
[ afbeelding ]
Dat ziet er weer fijn uit! Hoe kom je aan de houtsnippers?
pi_212596406
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2024 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit is denk ik niet de groenblijvende liguster geweest dan, bij mij zag de haag er in de winter gewoon nog groen uit.
pi_212596450
Ik heb de Atrovirens, die semi-wintergroen zou moeten zijn.
pi_212596506
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2024 14:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de Atrovirens, die semi-wintergroen zou moeten zijn.
Ik had de Ligustrum Ovalifolium als ik t goed heb onthouden
pi_212596613
Dit is de ovalifolium https://roovershof.nl/gew(...)m-ovalifolium-pl3486 en hij was in oktober/november al redelijk kaal. Ik snap best dat het even duurt voordat zo’n struik goed aanslaat, maar dat hij er in het begin van de winter al zo uitziet vind ik toch wel een beetje jammer. Misschien dat ik een deel maar ga wisselen met een paar glansmispels die nu in de haag in de achtertuin staan en achter de kas terecht komen.
pi_212597052
Vraagje: ik heb dit jaar een biologische kruisbes, honingbes en vlierbes. ik ga dit jaar verhuizen en heb nog geen idee van de definitieve plek voor die planten. Kan ik ze dit jaar in een wat grotere pot laten staan? Of toch zo snel mogelijk in volle grond?
pi_212597465
quote:
6s.gif Op maandag 26 februari 2024 15:13 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje: ik heb dit jaar een biologische kruisbes, honingbes en vlierbes. ik ga dit jaar verhuizen en heb nog geen idee van de definitieve plek voor die planten. Kan ik ze dit jaar in een wat grotere pot laten staan? Of toch zo snel mogelijk in volle grond?
Als tussenweg grote potten met afwateringsgaten ingraven? Dat scheelt je een hoop water geven als het weer een droge zomer gaat worden.
pi_212598932
quote:
6s.gif Op maandag 26 februari 2024 15:13 schreef kirsten. het volgende:
Mijn advies: in de volle grond ermee. Dat is beter voor ze, en in de herfst steekt je ze gewoon uit met behoorlijke kluit en verhuis ze dan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 26 februari 2024 @ 22:08:49 #132
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212602760
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 21:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik denk dat het handig is op een rij te zetten wat je het belangrijkst vindt: mooi, wintergroen, compact, harde groeier?

Ik heb zelf liguster, maar die is niet wintergroen. Glansmispel (photinia) is fraai en wintergroen, maar groeit niet heel hard en bovendien niet zo compact. Olijfwilg is volgens mij een sterke plant die ook nog eens goed tegen wind kan; ik heb die zelf hier gesloopt omdat ik er niet van gecharmeerd was.

Bedenk ook dat een harde groeier in het begin fijn is, maar op den duur meer snoeiwerk vraagt.

Er zijn trouwens verschillende soorten laurier. Je zou eens naar het assortiment hagen op haagplanten.net kunnen kijken voor inspiratie.
quote:

Bedankt nog voor de reacties. Zal komend weekend even bij het tuincentrum gaan rondneuzen als ik eraan toe kom.
Op 't randje en erover.
  maandag 26 februari 2024 @ 22:16:19 #133
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212602845
Hoewel ik het meeste blad wel weg heb geharkt van mijn gazon in het najaar zijn er hier en daar nog wel wat bladeren wat 'dieper' in het gazon terecht gekomen. Nu vermoed ik dat de plekken eronder inmiddels wel kaal zullen zijn. Wil ze eigenlijk wel even uit m'n gazon harken maar ben bang dat het onkruid direct z'n weg zal vinden naar deze plekken. Wat zouden jullie doen?
Op 't randje en erover.
pi_212617302
quote:
Wij hebben een Haag van niet woekerende bamboe, de asian wonder. Is de hele winter ook mooi groen gebleven en staat in de volle wind
pi_212621568
@PzKpfw, excuus, ik zie nu pas dat je 'geen laurier' in je vraag over een haag had staan. :@

Ik kan je alleen vertellen wat ik met mijn gazon doe: ik maak me niet zo druk om onkruid. En ook niet om mos. Ik gooi soms wat zaad in kale plekken, ik maai regelmatig en haal tussendoor takken van het gazon - en verder doe ik niks.
pi_212628950
quote:
Taxus?
  donderdag 29 februari 2024 @ 17:01:39 #137
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212635600
quote:

Ik denk wel dat dit hem gaat worden. :s)

quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 10:34 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:

[..]
Wij hebben een Haag van niet woekerende bamboe, de asian wonder. Is de hele winter ook mooi groen gebleven en staat in de volle wind
Hoewel ik bamboe een mooie plant vind passen zulke 'exotische' planten niet echt bij de rest van de tuin.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:21 schreef Claudia_x het volgende:
@:pzkpfw, excuus, ik zie nu pas dat je 'geen laurier' in je vraag over een haag had staan. :@

Ik kan je alleen vertellen wat ik met mijn gazon doe: ik maak me niet zo druk om onkruid. En ook niet om mos. Ik gooi soms wat zaad in kale plekken, ik maai regelmatig en haal tussendoor takken van het gazon - en verder doe ik niks.
Ik heb het meeste blad er wel tussenweg geharkt, echt niet normaal hoeveel bladeren er dan nog vrijkomen! Gazon ziet er nu ook een stuk kaler uit. Heb direct maar even kalk gestrooid en straks na de eerste maaibeurt ook even bemesten en/of bijzaaien. Van een mooi donkergroen gazon kan ik wel genieten.

quote:
5s.gif Op donderdag 29 februari 2024 08:58 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Taxus?
Van deze plant heb ik toevallig al een tweetal exemplaren in de tuin staan. Weliswaar wintergroen maar ze zijn helaas nog niet zo groot (+/- 70cm) dus voor het zicht doen ze nog even niets.
Op 't randje en erover.
pi_212639118
Morgenochtend 6 hoogstam laurier ophalen om boven de schutting te plaatsen. Hallo groene privacy vogeltjes muur O+
pi_212639235
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 17:01 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ik denk wel dat dit hem gaat worden. :s)
[..]

Gemengde haag _O_

De gemengde haag gaat mijn stokpaardje worden voor de komende jaren. Jullie zijn gewaarschuwd 8-)
Spoilers!
pi_212639299
Mulch.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212639321
quote:
1s.gif Op donderdag 29 februari 2024 21:07 schreef Vanyel het volgende:
Mulch.
Niet origineel genoeg.
Spoilers!
pi_212639633
quote:
1s.gif Op donderdag 29 februari 2024 21:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Niet origineel genoeg.
Jij jouw stokpaard, ik mijn stokpaard. Ik stap er niet vanaf omdat er meer liefhebbers zijn :{w

Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212639699
quote:
1s.gif Op donderdag 29 februari 2024 21:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Jij jouw stokpaard, ik mijn stokpaard. Ik stap er niet vanaf omdat er meer liefhebbers zijn :{w

Deal.

Jij bent wel een trendsetter of minimaal een early adopter. Ik moet mijn trend nog bewijzen.
Spoilers!
  zaterdag 2 maart 2024 @ 13:17:07 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212658816
Wat is deze?

Mooi hoe sedum water vangt O+

Dit wordt m'n wadi. De forsythia staat er nogal zielig bij... Ik denk dat ik 'm bij het aanleggen van de tuin laat verplaatsen en dan tot de vlak boven de grond terugsnoei.

Bak vol met munt, die mogen straks in de wadi.

Is bieslook altijd zo vroeg? :') :9~

Aardbeienplantjes zijn ook alweer vroeg aan het uitlopen.

Ik zit lekker op mijn terras, zonnetje komt nog bij lange na niet boven de bomen uit dus wel met jas aan. Maar het voelt wel alsof deze verschrikkelijk lange grijze natte herfst eindelijk ten einde loopt.
Resistance is futile.
pi_212659215
Je gele bloemetje is speenkruid
pi_212659362
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 13:45 schreef Doedezemaar het volgende:
Je gele bloemetje is speenkruid
Komt hier overal in de tuin op O+
pi_212659980
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 13:57 schreef Blues het volgende:

[..]
Komt hier overal in de tuin op O+
In onze vorige tuin ook, echt het teken dat de lente was begonnen. Als je zo’n knolletje eruit trekt zie je aan de vorm waarom het speenkruid heet
  zaterdag 2 maart 2024 @ 18:54:05 #148
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212663310
Ik zie hier elke avond een stuk of 3-4 vleermuizen rondvliegen O+ .
Resistance is futile.
pi_212663668
O+
  zaterdag 2 maart 2024 @ 20:18:05 #150
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212664528
Ik ben lekker opgeschoten vandaag. Vooral dingen gesnoeid eigenlijk en wat onkruid verwijderd. Hier groeien elk jaar 6 miljoen esdoorns }:|

Ik heb de siergrassen afgesneden met mijn handgrastrimmer. Nét niet mijn duim er af gesneden :X Alleen een flinke bloedblaar. Met de stipa's had ik wel wat eerder mogen zijn.

De zaden heb ik van het gras afgesneden en de rest ligt nu als mulch in mijn kruidenbak. Al groeit daar vooral wilde hyacint in momenteel.

Voor @Claudia_x maakte ik deze foto van links en rechts prairiefire. Hij is in de winter groengrijs maar un de zomer bruinroodgroen.

In de border met wilde plukbloemen zijn deze twee alom tegenwoordig. Ik ben benieuwd wat het zijn.
Spoilers!
  zaterdag 2 maart 2024 @ 20:27:22 #151
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212664740
Links is groot kaasjeskruid (malva) en rechts de grote kaardenbol *O*
Spoilers!
  zaterdag 2 maart 2024 @ 20:32:33 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212664865
Ik heb een klimgaas tegen de muur van de buren, al het droge snoeiafval van m'n Pijpenstrootje heb ik daar achter gepropt voor de vogeltjes. Benieuwd of ze dat als nestmateriaal op gaan pikken. Ze zitten wel elke dag aan de rietmatten van onze schutting te trekken :+ .
Resistance is futile.
pi_212665673
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 20:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Links is groot kaasjeskruid (malva) en rechts de grote kaardenbol *O*
Kaasjeskruid groeit hier in het wild op het terrein, witte bloemen. Ik heb die met paarse bloemen ook neergezet ;) .
  zaterdag 2 maart 2024 @ 21:10:28 #154
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212665934
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 21:02 schreef Managarm het volgende:

[..]
Kaasjeskruid groeit hier in het wild op het terrein, witte bloemen. Ik heb die met paarse bloemen ook neergezet ;) .
Leuk! Ik heb vorig jaar een mengsel van inheemse snijbloemen gekocht. Ik heb niet onthouden wat er in het mengsel zat dus dat gaat een verrassing zijn.
Spoilers!
  zondag 3 maart 2024 @ 14:39:20 #155
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212675891
Hmm wel of niet gaan snoeien is de vraag nu. Heerlijk weer om in de tuin bezig te gaan maar voor over 10 dagen die ik alweer een nachtvorst van -6 in de berichten staan...
Op 't randje en erover.
pi_212677880
Wat is het beste meest duurzame bindtouw voor in de tuin? Jute, hennep of sisal?
pi_212677935
Ik ben vandaag bezig geweest met het verticuteren van (een deel van) het gazon. Wat een klus is dat altijd, pfff.
En nu is de kliko vol, dus snoeien kan nu niet ;)
  Moderator zondag 3 maart 2024 @ 16:49:26 #158
5428 crew  miss_sly
pi_212678092
Wat was het lekker buiten O+
Ik heb de planten nog even met rust gelaten. Er zijn nog wat stukken tuin waar nog geen planten staan, maar waar we grote stukken gras en ander onkruid staan. Ik heb een deel nu leeg getrokken. De kliko is vol en zwaar; morgen wordt ie geleegd.

Op het lege stuk ga ik een paar grotere dingen plaatsen. Struiken en een boom.
De planning voor dit jaar is behoorlijk wat planten en grassen verplaatsen en wat groter spul kopen en bij plaatsen. Ik mis volume in de tuin en al die mooie bloeiende planten geven dat onvoldoende.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212680217
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 14:39 schreef PzKpfw het volgende:
Hmm wel of niet gaan snoeien is de vraag nu. Heerlijk weer om in de tuin bezig te gaan maar voor over 10 dagen die ik alweer een nachtvorst van -6 in de berichten staan...
Wat wil je snoeien? De meeste planten kunnen er prima tegen. :)
  zondag 3 maart 2024 @ 19:47:33 #160
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212680471
hoe staat het met de krokussen in Nederland? hier een ware explosie naast de laatste sneeeuwklokjes.. O+

[ Bericht 22% gewijzigd door Barreltje op 03-03-2024 20:08:25 ]
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212680515
quote:
7s.gif Op zondag 3 maart 2024 19:47 schreef Barreltje het volgende:
hoe staat het met de krokussen in Nederland? hier een ware explosie naast de laatste sneeeuwklokjes.. O+
Vandaag 12 km gefietst en heeeeel veel krokussen gezien. Soms klein stukjes maar soms ook tientallen meters
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator zondag 3 maart 2024 @ 20:34:16 #162
5428 crew  miss_sly
pi_212681368
In mijn tuin komen ook veel krokussen en narcissen op. De tulpen beginnen ook alweer te groeien.
  zondag 3 maart 2024 @ 21:50:34 #163
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212682689
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 19:30 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
Wat wil je snoeien? De meeste planten kunnen er prima tegen. :)
Vlinderstruik, monnikspeper, hortensia's en eventueel de taxus. Heb vandaag in ieder geval de vlinderstruik al een kopje kleiner gemaakt.
Op 't randje en erover.
pi_212683368
Geen idee of het hier hoort, maar aanstaande vrijdag is iets na 22.00 op npo2 de docu “my garden of a thousand bees” te zien. Over een man die heel veel insecten film in zijn tuintje in de stad.
We have far more in common than that which devides us..
pi_212684307
quote:
7s.gif Op zondag 3 maart 2024 20:34 schreef miss_sly het volgende:
In mijn tuin komen ook veel krokussen en narcissen op. De tulpen beginnen ook alweer te groeien.
Bij mij zijn ze intussen al uitgebloeid.
Cindy De Vuyst
  maandag 4 maart 2024 @ 07:35:34 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212684392
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Hier ook. Zal ze komend weekend opgraven en in een pot zetten. Dan kan ik ze in de herfst opnieuw ingraven. Ze stonden ook heel erg verspreid, geen gezicht.
Resistance is futile.
pi_212684393
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier ook. Zal ze komend weekend opgraven en in een pot zetten. Dan kan ik ze in de herfst opnieuw ingraven. Ze stonden ook heel erg verspreid, geen gezicht.
Ik laat ze gewoon zitten, bij mij zitten ze er al zeker 10 jaar.
Cindy De Vuyst
  maandag 4 maart 2024 @ 07:43:23 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212684441
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:36 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Ik laat ze gewoon zitten, bij mij zitten ze er al zeker 10 jaar.
Mijn tuin wordt over 2 maanden afgegraven ;) dus er moet nog een reddingsactie op touw gezet worden hier.
Resistance is futile.
  maandag 4 maart 2024 @ 07:43:59 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212684449
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 21:50 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Vlinderstruik, monnikspeper, hortensia's en eventueel de taxus. Heb vandaag in ieder geval de vlinderstruik al een kopje kleiner gemaakt.
En siergrassen!
Resistance is futile.
  maandag 4 maart 2024 @ 10:21:45 #170
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212686042
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
En siergrassen!
Die heb ik niet :P
Op 't randje en erover.
  Vis een optie? maandag 4 maart 2024 @ 11:36:34 #171
70532 loveli
N
pi_212686974
Niet al het snoeiafval opruimen. Musjes zijn hier druk bezig om kleine takjes van struiken te slopen, nestbouw is in volle gang.
crap in = crap out
  Moderator/colorchick maandag 4 maart 2024 @ 12:18:07 #172
382129 crew  Donna
pi_212687591
De hortensias beginnen ook te spruiten, dus heb de dode koppen eraf geknipt gisteren. Ben heel benieuwd. O+
  maandag 4 maart 2024 @ 12:32:26 #173
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212687763
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Tnx!
ik probeer een beetje te onderzoeken hoe lang we op nederland achterliggen hier.. erg leuk om te zien!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  maandag 4 maart 2024 @ 16:26:03 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212690328
Ik ben begonnen met een Piet Oudolf stijl beplantingsplan. Alleen wel een paar Seven. aanpassingen:

Ik voeg wel e.e.a. aan heesters en boompjes toe. Piet himself doet in principe alleen vaste planten en siergrassen maar voor de diertjes is het belangrijk om ook struiken en bomen aan. Te planten.

En ik wil ook wel wat interessante dingen zien in het voorjaar. Maar daar kan ik dan ook een paar vroegbloeiers + bollen aan toevoegen (en natuurlijk de heesters en bomen).

De principes van vier seizoenentuin, gebruik van siergrassen, voornamelijk in groepen aanplanten (matrix beplanting), vermijden van rechte lijnen, naturalistische beplanting met veel planten die hun structuur behouden in de winter, rijk kleurenpalet etc blijven overeind.
Resistance is futile.
pi_212698014
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:26 schreef Seven. het volgende:
Ik ben begonnen met een Piet Oudolf stijl beplantingsplan. Alleen wel een paar Seven. aanpassingen:

Ik voeg wel e.e.a. aan heesters en boompjes toe. Piet himself doet in principe alleen vaste planten en siergrassen maar voor de diertjes is het belangrijk om ook struiken en bomen aan. Te planten.

En ik wil ook wel wat interessante dingen zien in het voorjaar. Maar daar kan ik dan ook een paar vroegbloeiers + bollen aan toevoegen (en natuurlijk de heesters en bomen).

De principes van vier seizoenentuin, gebruik van siergrassen, voornamelijk in groepen aanplanten (matrix beplanting), vermijden van rechte lijnen, naturalistische beplanting met veel planten die hun structuur behouden in de winter, rijk kleurenpalet etc blijven overeind.
Heb je al wat uitgewerkt?
  dinsdag 5 maart 2024 @ 08:29:22 #176
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212698149
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 12:18 schreef Donna het volgende:
De hortensias beginnen ook te spruiten, dus heb de dode koppen eraf geknipt gisteren. Ben heel benieuwd. O+
Is dat niet een beetje vroeg?
Op 't randje en erover.
  Moderator/colorchick dinsdag 5 maart 2024 @ 08:59:51 #177
382129 crew  Donna
pi_212698422
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 08:29 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Is dat niet een beetje vroeg?
Geen idee. De hele buurt had ze er al af.

Waar je al niet naar kijkt als je een rondje wandelt.. :')
pi_212698546
De hortensia’ zullen het wel overleven, maar mensen snoeien vaste planten en grassen echt te vroeg en dat is zielig voor de insectjes die erin overwinteren. Het gros van de mensen houdt sowieso de tuin veel te netjes, laat de bladeren lekker liggen, dat is veel beter voor de insecten enzo en ook veel beter voor het bodemleven
  dinsdag 5 maart 2024 @ 09:16:42 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212698562
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 08:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je al wat uitgewerkt?
Voorlopig eerst een Piet approved vaste plantenlijst, alleen dat al kun je een paar dagen mee bezig zijn als je ook de bloeiperiode/max hoogte etc in kaart wil brengen :P . En daarna intekenen.

Sowieso ga ik waarschijnlijk pas volgend jaar de grassen en vaste planten toevoegen. Dit jaar eerst gras inzaaien zodat onkruid geen kans krijgt. En dan hoop ik in ieder geval nog e.e.a. aan heesters en 1 of 2 boompjes aan te planten. Dan staat de basis, en dan kan het lokken van vogels en zoogdieren vast beginnen :+ . Schijnbaar hebben we ook eekhoorntjes in de buurt, dus leuke aanvulling op de egels en vleermuizen.
Resistance is futile.
pi_212699364
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 09:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Voorlopig eerst een Piet approved vaste plantenlijst, alleen dat al kun je een paar dagen mee bezig zijn als je ook de bloeiperiode/max hoogte etc in kaart wil brengen :P . En daarna intekenen.

Sowieso ga ik waarschijnlijk pas volgend jaar de grassen en vaste planten toevoegen. Dit jaar eerst gras inzaaien zodat onkruid geen kans krijgt. En dan hoop ik in ieder geval nog e.e.a. aan heesters en 1 of 2 boompjes aan te planten. Dan staat de basis, en dan kan het lokken van vogels en zoogdieren vast beginnen :+ . Schijnbaar hebben we ook eekhoorntjes in de buurt, dus leuke aanvulling op de egels en vleermuizen.
Je zou eens naar het Singer museum kunnen gaan. Daar hebben ze een gedeelte met bomen/struiken en een Oudolftuin. In dat tweede deel heb je verschillende vakken en ergens vind je een plantenlijst. Oh, en het museum zelf is ook de moeite waard.

Museum Voorlinden heeft eveneens een Oudolftuin. Het museum vind ik leuker (ook leuk met een kind!), maar de tuin zelf wat minder. Wat wel aardig is om daar te zien, is de beleving van de tuin vanuit het museum. Kun je vast ook iets mee met je eigen huis. (Ik zag een foto van de keuken met doorkijkje naar de tuin.)
pi_212699375
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 09:13 schreef Doedezemaar het volgende:
De hortensia’ zullen het wel overleven, maar mensen snoeien vaste planten en grassen echt te vroeg en dat is zielig voor de insectjes die erin overwinteren. Het gros van de mensen houdt sowieso de tuin veel te netjes, laat de bladeren lekker liggen, dat is veel beter voor de insecten enzo en ook veel beter voor het bodemleven
Je kunt ook snoeien en het snoeiafval op de grond laten vallen. Dat is wat ik zelf doe.

Vorig jaar heb ik de siergrassen te laat gesnoeid, dus ik heb het dit jaar op tijd gedaan. Lavendel heb ik zelfs ook al gesnoeid omdat die eraan toe leek. Om de hortensia's maak ik me niet meer druk. Die heb ik vorig jaar niet genoeid en dat is prima gegaan. :+
  Moderator/colorchick dinsdag 5 maart 2024 @ 10:37:53 #182
382129 crew  Donna
pi_212699383
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 10:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt ook snoeien en het snoeiafval op de grond laten vallen. Dat is wat ik zelf doe.

Vorig jaar heb ik de siergrassen te laat gesnoeid, dus ik heb het dit jaar op tijd gedaan. Lavendel heb ik zelfs ook al gesnoeid omdat die eraan toe leek. Om de hortensia's maak ik me niet meer druk. Die heb ik vorig jaar niet genoeid en dat is prima gegaan. :+
Dat doe ik ook inderdaad. Pas als ik de eerste keer ga maaien ruim ik het een beetje op.
pi_212699485
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 10:37 schreef Donna het volgende:

[..]
Dat doe ik ook inderdaad. Pas als ik de eerste keer ga maaien ruim ik het een beetje op.
Het is een tip die ik ooit in een van de columns van Romke van de Kaa las. Is nog makkelijker ook omdat je het 'afval' niet af hoeft te voeren.

Ik heb dit weekeinde al voor het eerst gemaaid. Gisteravond hoorde ik de buren allemaal aan de slag gaan. De robotmaaier is ook weer geïnstalleerd en kan het hopelijk snel overnemen.
  Moderator/colorchick dinsdag 5 maart 2024 @ 10:48:26 #184
382129 crew  Donna
pi_212699522
Ik maai dit weekend denk ik even, maar er zijn nog steeds een paar katten die mijn tuin als kattenbak gebruiken dus ik moet eerst strontscheppen en daar heb ik geen zin in! -O-
pi_212699748
Onze tuin is ook de buurtkattenbak :r
De hovenier zegt dat hij morgen komt planten, ik kannie wachten…
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 11:05:06 #186
5428 crew  miss_sly
pi_212699793
Ik heb ook afgelopen weekend voor het eerst gemaaid. Het was ook best nodig. Ook bezig geweest met wat kanten steken. Kliko's zijn gisteren weer leeg gemaakt, dus kunnen weer gevuld met grasplaggen en ander onkruid. Het snoeien van de grassen en weghalen van uitgebloeide bloemen laat ik nog even wachten.
pi_212699796
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze tuin is ook de buurtkattenbak :r
De hovenier zegt dat hij morgen komt planten, ik kannie wachten…
*O*

Hier poep van egels, poep van katten, poep van vogels. En de kippen en mollen maken er een puinhoop van. O+
pi_212699819
De eerste dode mol van het jaar heeft zich ook al aangediend. En er was een primeur: een dode vleermuis.
pi_212699909
Ons uitgangspunt is om de groene kliko niet te gebruiken, er gaat niks de tuin uit. We laten het liggen, deponeren het in de takkenril of composteren het in de draaiende compostvaten. Het keukenafval gaat deels in de wormentoren en de rest gaat ook in de compostvaten.
  Moderator dinsdag 5 maart 2024 @ 11:17:30 #190
5428 crew  miss_sly
pi_212700002
Zo ver ben ik nog lang niet. Er moet echt nog veel weg, met name dus grote stukken onkruid. Ik heb geen compostvaten en ben dat ook niet van plan. Ik ben daar niet nauwgezet genoeg voor en heb ook veel te veel tuinafval nog. Ik heb dus zelfs twee groene kliko's.
pi_212700054
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
De eerste dode mol van het jaar heeft zich ook al aangediend. En er was een primeur: een dode vleermuis.
Ach gossie.
Hoe voert men dergelijke kadavers eigenlijk af?
pi_212700062
Je kunt ook voor een hybride aanpak gaan. Ik heb zelf geen zin in gedoe met groente- en fruitafval. Ik gebruik een klein beetje groen in de container. Daar gooi ik tussendoor groente- en fruitafval op afgedekt door een laagje groen. De rest gaat op een grote hoop. Die hoop klinkt zo snel in dat ik met mijn behoorlijk grote tuin al genoeg heb aan een twee bescheiden 'bakken'.

Ik weet dat onkruidzaden onklaar worden gemaakt door hoge temperaturen in de composthoop, maar ik wil dat niet in de gaten houden. De nare onkruiden gaan dus in de container voor de hiervoor genoemde toepassing. En ik heb een hakselaar voor takken.
pi_212700088
Ik heb ook afgelopen weekend de hortensia's gesnoeid. De vlinderstruik enzo nog niet maar ook dat doe ik altijd ergens in maart en daarna komt er wat compost over de tuin, gewoon over het blad dat er nog ligt heen.

De uitgebloeide hortensia bloemen laten liggen werkt hier niet, dat waait net zo hard weer weg. Dus die zijn in de bladkorf gegaan. Die was in de herfst helemaal gevuld maar inmiddels al flink geslonken dus daar kunnen alle bloemen mooi bij. Ook goed voor de beestjes en uiteindelijk mooie bladcompost. Takken gebruik ik weer in de moestuin als stokjes.
pi_212700111
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:21 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ach gossie.
Hoe voert men dergelijke kadavers eigenlijk af?
In een plastic zak doen en bij restafval, maar vaak blijft er niets van die dieren over doordat onze kat ze opeet.
pi_212700148
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:25 schreef Elleska het volgende:
Ik heb ook afgelopen weekend de hortensia's gesnoeid. De vlinderstruik enzo nog niet maar ook dat doe ik altijd ergens in maart en daarna komt er wat compost over de tuin, gewoon over het blad dat er nog ligt heen.

De uitgebloeide hortensia bloemen laten liggen werkt hier niet, dat waait net zo hard weer weg. Dus die zijn in de bladkorf gegaan. Die was in de herfst helemaal gevuld maar inmiddels al flink geslonken dus daar kunnen alle bloemen mooi bij. Ook goed voor de beestjes en uiteindelijk mooie bladcompost. Takken gebruik ik weer in de moestuin als stokjes.
Blad composteert trouwens echt snel! Ik kan bakken aarde van mijn oprit scheppen. Dat zijn bladeren die afgelopen herfst van de bomen zijn gevallen.
pi_212700580
Met jullie snoeiverhalen hierboven ben ik maar eens in de maand taken en instructies gedoken in mijn account bij Tuin.org
Dat wordt dus inderdaad snoeien en kalken hier en daar.
Men name ben ik benieuwd of Annabelle eens in de bloei gaat. Na 1 1/2 jaar.
  Moderator/colorchick dinsdag 5 maart 2024 @ 12:13:31 #197
382129 crew  Donna
pi_212700675
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:25 schreef Elleska het volgende:

Mijn vlinderstruik is nog mini mini. Knip ik dan de bloemen eruit?
pi_212700973
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Blad composteert trouwens echt snel! Ik kan bakken aarde van mijn oprit scheppen. Dat zijn bladeren die afgelopen herfst van de bomen zijn gevallen.
Het is hier voornamelijk eikenblad, dat duurt iets langer om te verteren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:13 schreef Donna het volgende:

[..]
Vlinderstruiken kan je tot vlak boven de grond knippen. Daar kan je niet veel fout mee doen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Elleska op 05-03-2024 15:18:02 ]
pi_212700986
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Elleska het volgende:

[..]
Het is hier voornamelijk eikenblad, dat duurt iets langer om te verteren.
Ik zat even te googelen en lees dat blad helemaal niet zo snel verteert. Ben benieuwd hoe het dan zo snel kan gaan op mijn oprit. Het is daar ook erg nat, misschien helpt dat? (Er staat een grote eik.)
pi_212701139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:13 schreef Donna het volgende:

[..]
Nee die vormen zich pas later in het jaar. Nu snoeien is vooral voor de vorm, als hij nog mini is kan het slim zijn juist wel wat langere uitlopers te laten staan zodat ie de hoogte in gaat. Hangt een beetje van je eigen wensen af. Vlinderstruiken zijn erg makkelijk en herstellen wel weer :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')