Laurier.quote:Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog tips voor een (liefst groenblijvend/dichte) plant als vervanging voor een stuk schutting die ook bij het poten in de komende maand nog een goede kans van slagen heeft? Coniferen/laurier en dat soort planten vind ik in ieder geval niets aan. Beukenhaag vind ik ook wel mooi maar merk dat die toch wel behoorlijk kwetsbaar zijn.
Bedankt zeker een goede suggestie maar doet me toch een beetje aan de tuin van m'n grootouders denkenquote:
Photinia oftewel glansmispelquote:Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Iemand nog tips voor een (liefst groenblijvend/dichte) plant als vervanging voor een stuk schutting die ook bij het poten in de komende maand nog een goede kans van slagen heeft? Coniferen/laurier en dat soort planten vind ik in ieder geval niets aan. Beukenhaag vind ik ook wel mooi maar merk dat die toch wel behoorlijk kwetsbaar zijn.
Dan moet je sowieso niet voor betonklinkers/waaltjes gaanquote:
Ik denk dat het handig is op een rij te zetten wat je het belangrijkst vindt: mooi, wintergroen, compact, harde groeier?quote:Op zondag 25 februari 2024 21:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bedankt zeker een goede suggestie maar doet me toch een beetje aan de tuin van m'n grootouders denken. Kwam zelf de olijfwilg al tegen maar die lijkt me met slechts 20-30cm groei per jaar wat te karig.
Ik dacht dat Japanse hulst laag bleef, maar er zijn ook hoge soorten zie ik nu. Ik houd van Japanse hulst; lijkt me een goede optie.quote:Op zondag 25 februari 2024 21:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Photinia oftewel glansmispel
En een supersnelle groeier maar schijnbaar matig wintergroen: Ilex oftewel Japanse hulst
Bamboe
Hij wordt verkocht als semi-wintergroen, de meest wintergroene liguster. Hier verliest die z’n blad, maar de omstandigheden zijn hier best bar.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn liguster is wel wintergroen. Ik kwam de olijfwilg gisteren (hij was kwijt) weer eens tegen en was er wel gecharmeerd van. Een broodboom is ook nog wel aardig.
Ik zou als het even kan voor een gemengde haag gaan. Is een stuk beter voor de biodiversiteit en ziet er minder eentonig uit.
Ze staan hier vol in de wind in de polder. Ik was verbaasd toen ik gisteren zag dat ze prachtig in blad staan. Ze zijn ook nog maar een halve meter hoog. Misschien is het dit jaar een uitzondering, zou zomaar kunnenquote:Op zondag 25 februari 2024 22:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij wordt verkocht als semi-wintergroen, de meest wintergroene liguster. Hier verliest die z’n blad, maar de omstandigheden zijn hier best bar.
Heel toevallig ben ik sinds eergisteren vrijwilliger bij een stichting die 'asielplanten' aanneemt. En als je een plant inlevert, mag je er ook eentje naar keuze meenemen. Of gewoon brengen. Op de composthoop of in de groene container mikken vind ik ook altijd zonde. Lelystad zal vast niet bij je in de buurt zijn gok ik zomaar.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 16:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De tuin belandt nu in de fase dat ik steeds vaker zaailingen heb waar ik zelf niets mee kan. Ik heb er nog drie van wolfsmelk (euphorbia characias subs. wulfenii) waarvan ik er maar één laat staan. Van stipa tenuissima 'Ponytails' heb ik er nog meer. Op de composthoop gooien doet pijn.
Wat leuk! Hier zit vrijwel niks in de buurt, niet eens een kwekerij. Ik vermoed dat de grond daarvoor te duur is.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:13 schreef Twieki het volgende:
[..]
Heel toevallig ben ik sinds eergisteren vrijwilliger bij een stichting die 'asielplanten' aanneemt. En als je een plant inlevert, mag je er ook eentje naar keuze meenemen. Of gewoon brengen. Op de composthoop of in de groene container mikken vind ik ook altijd zonde. Lelystad zal vast niet bij je in de buurt zijn gok ik zomaar.![]()
Ik vind het een leuke kleinschalige stichting, slechts 250m². Wordt gerund door drie ouderen op leeftijd, en door de coronajaren en ziekte is 't niet helemaal goed bijgehouden. Ik ga hen helpen met een inhaalslag.![]()
Maar misschien bestaat er ook zoiets bij jou in de buurt?
Ik vermoed dat wind hier niet het grootste punt is. Misschien is het een combinatie van wind, windrichting en vocht. Het kan ook komen doordat m’n haag nog jong is. Of is jouw liguster dat ook?quote:Op zondag 25 februari 2024 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ze staan hier vol in de wind in de polder. Ik was verbaasd toen ik gisteren zag dat ze prachtig in blad staan. Ze zijn ook nog maar een halve meter hoog. Misschien is het dit jaar een uitzondering, zou zomaar kunnen
Verdraagt schaduw ook behoorlijk goed trouwens.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik dacht dat Japanse hulst laag bleef, maar er zijn ook hoge soorten zie ik nu. Ik houd van Japanse hulst; lijkt me een goede optie.
Zo is het nu zeker niet, maar zo moet 't wel weer worden, uiteraard met wat meer bloei:quote:Op zondag 25 februari 2024 22:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat leuk! Hier zit vrijwel niks in de buurt, niet eens een kwekerij. Ik vermoed dat de grond daarvoor te duur is.
En wat super dat je vrijwilliger bent.
Ook jong, hij staat er net 1,5 jaar. In het stuk dat de windsingel moet worden, tussen twee stukken weiland. Er zit ook een meter of 20 tussen de drie ligusters en ze doen het alle drie goed. Wonderlijkquote:Op zondag 25 februari 2024 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vermoed dat wind hier niet het grootste punt is. Misschien is het een combinatie van wind, windrichting en vocht. Het kan ook komen doordat m’n haag nog jong is. Of is jouw liguster dat ook?
Wat gaafquote:Op zondag 25 februari 2024 22:29 schreef Twieki het volgende:
[..]
Zo is het nu zeker niet, maar zo moet 't wel weer worden, uiteraard met wat meer bloei:
[ afbeelding ]
Het hele idee is ook dat ouderen van bijvoorbeeld verzorgingstehuizen een middagje langs kunnen komen voor een kopje koffie en een (kleine) wandeling. Ernaast zit namelijk ook een dierenweide en een park met eetbare planten en vruchten en noten. Bultpark in Lelystad wordt het genoemd.
Zo zagen ze er bij mij ook uit deze winter. Er zitten wel veel bladknoppen in die nu aan het uitlopen zijn. Is dat bij jou ook zo?quote:Op maandag 26 februari 2024 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier zijn de bijna een jaar geleden geplante ligusters zielige lege staakjes met als je geluk hebt nog 2 blaadjes per struik. Ik hoop echt dat het nog wat wordt, want dit is helemaal niks en ik zie vanuit mijn keukenraam alleen de lelijke schutting van de buren die er achter staat.
Dit was vlak na het planten en nu ziet het er al de hele winter weer zo uit
[ link | afbeelding ]
Dat ziet er weer fijn uit! Hoe kom je aan de houtsnippers?quote:Op maandag 26 februari 2024 10:34 schreef Tuindier het volgende:
Dat ziet er inderdaad wel sneu uit ja. Hebben ze in de zomer wel blaadjes gehad?
Wij hadden een productief weekend: Taxussen geplant, de cornus mas verplaatst vanaf zijn tijdelijke plek, houtsnippers in alle paadjes gereden en ik heb de eerste border in de voortuin ook aangeplant.
[ afbeelding ]
Dit is denk ik niet de groenblijvende liguster geweest dan, bij mij zag de haag er in de winter gewoon nog groen uit.quote:Op maandag 26 februari 2024 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier zijn de bijna een jaar geleden geplante ligusters zielige lege staakjes met als je geluk hebt nog 2 blaadjes per struik. Ik hoop echt dat het nog wat wordt, want dit is helemaal niks en ik zie vanuit mijn keukenraam alleen de lelijke schutting van de buren die er achter staat.
Dit was vlak na het planten en nu ziet het er al de hele winter weer zo uit
[ link | afbeelding ]
Ik had de Ligustrum Ovalifolium als ik t goed heb onthoudenquote:Op maandag 26 februari 2024 14:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de Atrovirens, die semi-wintergroen zou moeten zijn.
Als tussenweg grote potten met afwateringsgaten ingraven? Dat scheelt je een hoop water geven als het weer een droge zomer gaat worden.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:13 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje: ik heb dit jaar een biologische kruisbes, honingbes en vlierbes. ik ga dit jaar verhuizen en heb nog geen idee van de definitieve plek voor die planten. Kan ik ze dit jaar in een wat grotere pot laten staan? Of toch zo snel mogelijk in volle grond?
Mijn advies: in de volle grond ermee. Dat is beter voor ze, en in de herfst steekt je ze gewoon uit met behoorlijke kluit en verhuis ze dan.quote:Op maandag 26 februari 2024 15:13 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje: ik heb dit jaar een biologische kruisbes, honingbes en vlierbes. ik ga dit jaar verhuizen en heb nog geen idee van de definitieve plek voor die planten. Kan ik ze dit jaar in een wat grotere pot laten staan? Of toch zo snel mogelijk in volle grond?
quote:Op zondag 25 februari 2024 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat het handig is op een rij te zetten wat je het belangrijkst vindt: mooi, wintergroen, compact, harde groeier?
Ik heb zelf liguster, maar die is niet wintergroen. Glansmispel (photinia) is fraai en wintergroen, maar groeit niet heel hard en bovendien niet zo compact. Olijfwilg is volgens mij een sterke plant die ook nog eens goed tegen wind kan; ik heb die zelf hier gesloopt omdat ik er niet van gecharmeerd was.
Bedenk ook dat een harde groeier in het begin fijn is, maar op den duur meer snoeiwerk vraagt.
Er zijn trouwens verschillende soorten laurier. Je zou eens naar het assortiment hagen op haagplanten.net kunnen kijken voor inspiratie.
Bedankt nog voor de reacties. Zal komend weekend even bij het tuincentrum gaan rondneuzen als ik eraan toe kom.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn liguster is wel wintergroen. Ik kwam de olijfwilg gisteren (hij was kwijt) weer eens tegen en was er wel gecharmeerd van. Een broodboom is ook nog wel aardig.
Ik zou als het even kan voor een gemengde haag gaan. Is een stuk beter voor de biodiversiteit en ziet er minder eentonig uit.
Wij hebben een Haag van niet woekerende bamboe, de asian wonder. Is de hele winter ook mooi groen gebleven en staat in de volle windquote:Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Taxus?quote:Op zondag 25 februari 2024 21:15 schreef PzKpfw het volgende:
Ik denk wel dat dit hem gaat worden.quote:Op zondag 25 februari 2024 22:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoewel ik bamboe een mooie plant vind passen zulke 'exotische' planten niet echt bij de rest van de tuin.quote:Op woensdag 28 februari 2024 10:34 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
[..]
Wij hebben een Haag van niet woekerende bamboe, de asian wonder. Is de hele winter ook mooi groen gebleven en staat in de volle wind
Ik heb het meeste blad er wel tussenweg geharkt, echt niet normaal hoeveel bladeren er dan nog vrijkomen! Gazon ziet er nu ook een stuk kaler uit. Heb direct maar even kalk gestrooid en straks na de eerste maaibeurt ook even bemesten en/of bijzaaien. Van een mooi donkergroen gazon kan ik wel genieten.quote:Op woensdag 28 februari 2024 17:21 schreef Claudia_x het volgende:
@:pzkpfw, excuus, ik zie nu pas dat je 'geen laurier' in je vraag over een haag had staan.![]()
Ik kan je alleen vertellen wat ik met mijn gazon doe: ik maak me niet zo druk om onkruid. En ook niet om mos. Ik gooi soms wat zaad in kale plekken, ik maai regelmatig en haal tussendoor takken van het gazon - en verder doe ik niks.
Van deze plant heb ik toevallig al een tweetal exemplaren in de tuin staan. Weliswaar wintergroen maar ze zijn helaas nog niet zo groot (+/- 70cm) dus voor het zicht doen ze nog even niets.quote:
Gemengde haagquote:Op donderdag 29 februari 2024 17:01 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dit hem gaat worden.
[..]
Jij jouw stokpaard, ik mijn stokpaard. Ik stap er niet vanaf omdat er meer liefhebbers zijnquote:
Deal.quote:Op donderdag 29 februari 2024 21:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jij jouw stokpaard, ik mijn stokpaard. Ik stap er niet vanaf omdat er meer liefhebbers zijn![]()
In onze vorige tuin ook, echt het teken dat de lente was begonnen. Als je zo’n knolletje eruit trekt zie je aan de vorm waarom het speenkruid heetquote:
Kaasjeskruid groeit hier in het wild op het terrein, witte bloemen. Ik heb die met paarse bloemen ook neergezetquote:Op zaterdag 2 maart 2024 20:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Links is groot kaasjeskruid (malva) en rechts de grote kaardenbol
Leuk! Ik heb vorig jaar een mengsel van inheemse snijbloemen gekocht. Ik heb niet onthouden wat er in het mengsel zat dus dat gaat een verrassing zijn.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:02 schreef Managarm het volgende:
[..]
Kaasjeskruid groeit hier in het wild op het terrein, witte bloemen. Ik heb die met paarse bloemen ook neergezet.
Wat wil je snoeien? De meeste planten kunnen er prima tegen.quote:Op zondag 3 maart 2024 14:39 schreef PzKpfw het volgende:
Hmm wel of niet gaan snoeien is de vraag nu. Heerlijk weer om in de tuin bezig te gaan maar voor over 10 dagen die ik alweer een nachtvorst van -6 in de berichten staan...
Vandaag 12 km gefietst en heeeeel veel krokussen gezien. Soms klein stukjes maar soms ook tientallen metersquote:Op zondag 3 maart 2024 19:47 schreef Barreltje het volgende:
hoe staat het met de krokussen in Nederland? hier een ware explosie naast de laatste sneeeuwklokjes..
Vlinderstruik, monnikspeper, hortensia's en eventueel de taxus. Heb vandaag in ieder geval de vlinderstruik al een kopje kleiner gemaakt.quote:Op zondag 3 maart 2024 19:30 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Wat wil je snoeien? De meeste planten kunnen er prima tegen.
Bij mij zijn ze intussen al uitgebloeid.quote:Op zondag 3 maart 2024 20:34 schreef miss_sly het volgende:
In mijn tuin komen ook veel krokussen en narcissen op. De tulpen beginnen ook alweer te groeien.
Hier ook. Zal ze komend weekend opgraven en in een pot zetten. Dan kan ik ze in de herfst opnieuw ingraven. Ze stonden ook heel erg verspreid, geen gezicht.quote:Op maandag 4 maart 2024 07:20 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij mij zijn ze intussen al uitgebloeid.
Ik laat ze gewoon zitten, bij mij zitten ze er al zeker 10 jaar.quote:Op maandag 4 maart 2024 07:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier ook. Zal ze komend weekend opgraven en in een pot zetten. Dan kan ik ze in de herfst opnieuw ingraven. Ze stonden ook heel erg verspreid, geen gezicht.
Mijn tuin wordt over 2 maanden afgegravenquote:Op maandag 4 maart 2024 07:36 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik laat ze gewoon zitten, bij mij zitten ze er al zeker 10 jaar.
En siergrassen!quote:Op zondag 3 maart 2024 21:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Vlinderstruik, monnikspeper, hortensia's en eventueel de taxus. Heb vandaag in ieder geval de vlinderstruik al een kopje kleiner gemaakt.
Die heb ik nietquote:
quote:Op maandag 4 maart 2024 07:20 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij mij zijn ze intussen al uitgebloeid.
Tnx!quote:Op maandag 4 maart 2024 07:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier ook. Zal ze komend weekend opgraven en in een pot zetten. Dan kan ik ze in de herfst opnieuw ingraven. Ze stonden ook heel erg verspreid, geen gezicht.
Heb je al wat uitgewerkt?quote:Op maandag 4 maart 2024 16:26 schreef Seven. het volgende:
Ik ben begonnen met een Piet Oudolf stijl beplantingsplan. Alleen wel een paar Seven. aanpassingen:
Ik voeg wel e.e.a. aan heesters en boompjes toe. Piet himself doet in principe alleen vaste planten en siergrassen maar voor de diertjes is het belangrijk om ook struiken en bomen aan. Te planten.
En ik wil ook wel wat interessante dingen zien in het voorjaar. Maar daar kan ik dan ook een paar vroegbloeiers + bollen aan toevoegen (en natuurlijk de heesters en bomen).
De principes van vier seizoenentuin, gebruik van siergrassen, voornamelijk in groepen aanplanten (matrix beplanting), vermijden van rechte lijnen, naturalistische beplanting met veel planten die hun structuur behouden in de winter, rijk kleurenpalet etc blijven overeind.
Is dat niet een beetje vroeg?quote:Op maandag 4 maart 2024 12:18 schreef Donna het volgende:
De hortensias beginnen ook te spruiten, dus heb de dode koppen eraf geknipt gisteren. Ben heel benieuwd.
Geen idee. De hele buurt had ze er al af.quote:
Voorlopig eerst een Piet approved vaste plantenlijst, alleen dat al kun je een paar dagen mee bezig zijn als je ook de bloeiperiode/max hoogte etc in kaart wil brengenquote:
Je zou eens naar het Singer museum kunnen gaan. Daar hebben ze een gedeelte met bomen/struiken en een Oudolftuin. In dat tweede deel heb je verschillende vakken en ergens vind je een plantenlijst. Oh, en het museum zelf is ook de moeite waard.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 09:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Voorlopig eerst een Piet approved vaste plantenlijst, alleen dat al kun je een paar dagen mee bezig zijn als je ook de bloeiperiode/max hoogte etc in kaart wil brengen. En daarna intekenen.
Sowieso ga ik waarschijnlijk pas volgend jaar de grassen en vaste planten toevoegen. Dit jaar eerst gras inzaaien zodat onkruid geen kans krijgt. En dan hoop ik in ieder geval nog e.e.a. aan heesters en 1 of 2 boompjes aan te planten. Dan staat de basis, en dan kan het lokken van vogels en zoogdieren vast beginnen. Schijnbaar hebben we ook eekhoorntjes in de buurt, dus leuke aanvulling op de egels en vleermuizen.
Je kunt ook snoeien en het snoeiafval op de grond laten vallen. Dat is wat ik zelf doe.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 09:13 schreef Doedezemaar het volgende:
De hortensia’ zullen het wel overleven, maar mensen snoeien vaste planten en grassen echt te vroeg en dat is zielig voor de insectjes die erin overwinteren. Het gros van de mensen houdt sowieso de tuin veel te netjes, laat de bladeren lekker liggen, dat is veel beter voor de insecten enzo en ook veel beter voor het bodemleven
Dat doe ik ook inderdaad. Pas als ik de eerste keer ga maaien ruim ik het een beetje op.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt ook snoeien en het snoeiafval op de grond laten vallen. Dat is wat ik zelf doe.
Vorig jaar heb ik de siergrassen te laat gesnoeid, dus ik heb het dit jaar op tijd gedaan. Lavendel heb ik zelfs ook al gesnoeid omdat die eraan toe leek. Om de hortensia's maak ik me niet meer druk. Die heb ik vorig jaar niet genoeid en dat is prima gegaan.
Het is een tip die ik ooit in een van de columns van Romke van de Kaa las. Is nog makkelijker ook omdat je het 'afval' niet af hoeft te voeren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 10:37 schreef Donna het volgende:
[..]
Dat doe ik ook inderdaad. Pas als ik de eerste keer ga maaien ruim ik het een beetje op.
quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:02 schreef Doedezemaar het volgende:
Onze tuin is ook de buurtkattenbak![]()
De hovenier zegt dat hij morgen komt planten, ik kannie wachten…
Ach gossie.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:06 schreef Claudia_x het volgende:
De eerste dode mol van het jaar heeft zich ook al aangediend. En er was een primeur: een dode vleermuis.
In een plastic zak doen en bij restafval, maar vaak blijft er niets van die dieren over doordat onze kat ze opeet.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ach gossie.
Hoe voert men dergelijke kadavers eigenlijk af?
Blad composteert trouwens echt snel! Ik kan bakken aarde van mijn oprit scheppen. Dat zijn bladeren die afgelopen herfst van de bomen zijn gevallen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:25 schreef Elleska het volgende:
Ik heb ook afgelopen weekend de hortensia's gesnoeid. De vlinderstruik enzo nog niet maar ook dat doe ik altijd ergens in maart en daarna komt er wat compost over de tuin, gewoon over het blad dat er nog ligt heen.
De uitgebloeide hortensia bloemen laten liggen werkt hier niet, dat waait net zo hard weer weg. Dus die zijn in de bladkorf gegaan. Die was in de herfst helemaal gevuld maar inmiddels al flink geslonken dus daar kunnen alle bloemen mooi bij. Ook goed voor de beestjes en uiteindelijk mooie bladcompost. Takken gebruik ik weer in de moestuin als stokjes.
Mijn vlinderstruik is nog mini mini. Knip ik dan de bloemen eruit?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:25 schreef Elleska het volgende:
Ik heb ook afgelopen weekend de hortensia's gesnoeid. De vlinderstruik enzo nog niet maar ook dat doe ik altijd ergens in maart en daarna komt er wat compost over de tuin, gewoon over het blad dat er nog ligt heen.
De uitgebloeide hortensia bloemen laten liggen werkt hier niet, dat waait net zo hard weer weg. Dus die zijn in de bladkorf gegaan. Die was in de herfst helemaal gevuld maar inmiddels al flink geslonken dus daar kunnen alle bloemen mooi bij. Ook goed voor de beestjes en uiteindelijk mooie bladcompost. Takken gebruik ik weer in de moestuin als stokjes.
Het is hier voornamelijk eikenblad, dat duurt iets langer om te verteren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Blad composteert trouwens echt snel! Ik kan bakken aarde van mijn oprit scheppen. Dat zijn bladeren die afgelopen herfst van de bomen zijn gevallen.
Vlinderstruiken kan je tot vlak boven de grond knippen. Daar kan je niet veel fout mee doen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:13 schreef Donna het volgende:
[..]
Mijn vlinderstruik is nog mini mini. Knip ik dan de bloemen eruit?
Ik zat even te googelen en lees dat blad helemaal niet zo snel verteert. Ben benieuwd hoe het dan zo snel kan gaan op mijn oprit. Het is daar ook erg nat, misschien helpt dat? (Er staat een grote eik.)quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Elleska het volgende:
[..]
Het is hier voornamelijk eikenblad, dat duurt iets langer om te verteren.
Nee die vormen zich pas later in het jaar. Nu snoeien is vooral voor de vorm, als hij nog mini is kan het slim zijn juist wel wat langere uitlopers te laten staan zodat ie de hoogte in gaat. Hangt een beetje van je eigen wensen af. Vlinderstruiken zijn erg makkelijk en herstellen wel weerquote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:13 schreef Donna het volgende:
[..]
Mijn vlinderstruik is nog mini mini. Knip ik dan de bloemen eruit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |