abonnement Unibet Coolblue
pi_212482813
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

@Twieki en @miss_sly plantten een haag:



@Doedezemaar en @Seven. waren bezig met de aanleg van hun tuin:



@Lucky_Strike zette een miljoenduizend planten in de tuin (maar deelde daar geen foto's van }:|) en kocht een 'roterend gebeuren' om te composteren:


De reuzenboom van @Blues werd een kop kleiner gemaakt, maar gelukkig bleven de beestjes komen:



En het werd lente in de tuinen van @Bosbeetle, @sigme en @Claudia_x:




[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 18-02-2024 15:28:02 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212483290
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 13:41 schreef AnneX het volgende:
En ik doe nog niks. In de tuin. 😎
In de borders die al redelijk oké zijn, heb ik ook nog niet veel gedaan. Ik heb stipa gesnoeid, haal regelmatig takken van het gazon, ik heb de kas op orde gemaakt, ik doe alvast voorbereidend werk aan het gazon en ik verplant een en ander. Het is regenachtig en relatief warm, dus ik kan nu nog borders omgooien en het gazon toetakelen en weten dat het er in de lente/vroege zomer alweer prima uitziet.

Ik krijg heel gauw een nieuwe lading helleborussen binnen van het Vreekenpakket, dus dan mag ik weer planten. Ja, vorig jaar kocht ik dat pakket ook al. :@
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 18 februari 2024 @ 15:23:33 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212483488
Crosspost, ook leuk om hier te delen:

quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:02 schreef Seven. het volgende:
We zijn bezig met tuin offertes. 2 offertes van zo'n 15k voor bestrating en zaaiklaar maken, inclusief trampolinegat en drainage. En dan nog een offerte van ruim 30k waarin dan echt alles gedaan wordt van a-z inclusief beplanting en graszoden, en dan goed gespecificeerd zodat we kunnen strepen. Als we dan appels met appels vergelijken, dan komt deze partij nog wel aanzienlijk hoger uit dan de andere 2. Maar we gaan het zien, misschien komen we er nog uit.

Mooi ontwerp gehad in ieder geval. Dit is op schaal dus nu heb ik een betere inschatting van hoeveel ruimte er overblijft voor de beplanting na de bestrating. Six. vindt de wadi veel te groot en het plantvak naast de schuur wordt waarschijnlijk gras zodat de kleine man rond kan rennen. We kunnen het altijd later nog aanplanten. En dan kan het looppad ook een stuk verder richting de schutting.
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 23:03 schreef Seven. het volgende:
Oh, en nog een ding: we dachten dus aan een overkapping met bestrating eronder. Maar de overkapping gaat voor ons niet om een zitplek, het eigenlijk te doen om een plek voor de hottub. En daarvan heeft iemand gezegd dat het natuurlijk veel mooier is als die in het groen staat. En dat klopt natuurlijk als een bus. Dus daar is dan eigenlijk wel een perfect plantvak voor ingetekend, al zeg ik het zelf. Paar stapstenen er voor langs voor makkelijke toegang, paar vlakke tegels neerleggen om de hottub op te zetten, buiten stopcontact en wat lampjes.. meer moet het niet zijn.
De bijbehorende plaatjes, mijn ontwerp en wat de hovenier daar van maakte:





Het stukje groen naast de toekomstige schuur wordt een overkapping voor de hottub. Het pad is 80cm breed en de poort die ingetekend is, gaan we sowieso niet doen. Dus je kan zo doorfietsen naar de achterkant. De haag rondom de trampoline worden siergrassen en andere kleinere beplanting. De wadi mag wat mijn man betreft veel kleiner en het gazon dus groter. De stapstenen moeten ook veel verder richting het hek. Maar wel goed om alles op schaal getekend te zien, dan wordt ook wel duidelijk hoe groot straks mijn speeltuin wordt. En naarmate onze kleine man groter wordt, zal er steeds meer gras verdwijnen.

Van het waterschap bericht gehad dat de drainage af mag voeren op de beek als we 2 weken voor aanvang melden, dus binnenkort nog even zorgen voor werkbeschrijving en tekeningen en dan vergunning aanvragen.
Resistance is futile.
pi_212510815
Ik was vandaag aan het opruimen rondom de kas, en kwam ineens een egel tegen :o . Hij sliep (logisch) maar had niet zo'n slimme plek gekozen, zo op een paadje, onder wat blaadjes. Ik ben blij dat ik niet op hem ben gaan staan. Ik heb hem weer ingepakt met blaadjes en de (onbewoonde) egelmand over hem heen gezet. Hoop dat ie nog even lekker doorslaapt en straks alle slakken op eet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 21-02-2024 06:48:15 ]
  Moderator dinsdag 20 februari 2024 @ 15:44:56 #5
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_212511915
Weinig spannend eigen tuin nieuws te melden momenteel, behalve dat we gister eindelijk eens een paar citroentjes van onze (nog steeds vrij ielige :') ) citroenboom hebben kunnen plukken.



Hebben eentje uitgeperst in een kan koud water en lekker in het zonnetje verfrissend eigen citroenlimonade gedronken. Toch leuk. :P
pi_212521125
quote:
5s.gif Op zondag 18 februari 2024 12:12 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor siergras denken jullie dat dit is?

[ afbeelding ]
Ik denk dat dit oranje zegge ofwel Carex testacea ‘Prairie Fire’ is. Zeer aantrekkelijke plant, hij ziet er hier in de winter ook nog best goed uit.



Er staat links in het midden ook nog Japans bloedgras maar die bedoel je denk ik niet.

Ik zag je hint in de OP O-)
Spoilers!
pi_212521237
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik denk dat dit oranje zegge ofwel Carex testacea ‘Prairie Fire’ is. Zeer aantrekkelijke plant, hij ziet er hier in de winter ook nog best goed uit.

[ afbeelding ]

Er staat links in het midden ook nog Japans bloedgras maar die bedoel je denk ik niet.
Oeh, mooi! Die gaat op mijn verlanglijst. Het gras is subtieler dan bloedgras en dat vind ik mooi, al weet ik dat @miss_sly bloedgras in de voortuin heeft en daar ziet het er erg fraai uit.

quote:
Ik zag je hint in de OP O-)
:7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212521295
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oeh, mooi! Die gaat op mijn verlanglijst. Het gras is subtieler dan bloedgras en dat vind ik mooi, al weet ik dat @:miss_sly bloedgras in de voortuin heeft en daar ziet het er erg fraai uit.
[..]
:7
Deze carex is echt heel leuk. Niet zo fijn, niet zo grof. Niet zo stijf, niet zo slap. Ik ben groot fan. Bloedgras heb ik ook, heel leuk. Maar ik voel er toch niet zo veel liefde voor als voor deze carex.

Ik ben as we speak foto's aan het uitzoeken. Ik geloof dat ik 20 relevante foto's heb _O-
Spoilers!
pi_212521315
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Deze carex is echt heel leuk. Niet zo fijn, niet zo grof. Niet zo stijf, niet zo slap. Ik ben groot fan. Bloedgras heb ik ook, heel leuk. Maar ik voel er toch niet zo veel liefde voor als voor deze carex.

Ik ben as we speak foto's aan het uitzoeken. Ik geloof dat ik 20 relevante foto's heb _O-
Gewoon alle 20 dumpen. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212521345
Ik heb trouwens ook deze wolfsmelk op mijn verlanglijst staan om ermee te combineren:



Ik begin een wolfsmelk-hoarder te worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212521412
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik denk dat dit oranje zegge ofwel Carex testacea ‘Prairie Fire’ is. Zeer aantrekkelijke plant, hij ziet er hier in de winter ook nog best goed uit.

[ afbeelding ]

Er staat links in het midden ook nog Japans bloedgras maar die bedoel je denk ik niet.

Ik zag je hint in de OP O-)
Ik heb nu siergrassen en varens in mijn balkonbakken.
Ondanks dat er gaten onderin zitten voor afwatering blijven ze in leven in een soort blubber.

Best wel een tip. Met mooier weer kunnen er dan bloemen tussen.
Handgemaakt
pi_212521710
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:05 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik heb nu siergrassen en varens in mijn balkonbakken.
Ondanks dat er gaten onderin zitten voor afwatering blijven ze in leven in een soort blubber.

Best wel een tip. Met mooier weer kunnen er dan bloemen tussen.
Bij mij doen veel siergrassen het ook goed in blubber. Ik vind het makkelijke en dankbare planten. Ze hebben vrijwel het hele jaar door sierwaarde en ik hoef niet veel meer te doen dan 1-2 keer per jaar snoeien.

Mijn buurvrouw houdt niet van siergrassen. Ik probeer haar te bekeren, maar dat lukt nog niet echt. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212521749
Na een paar jaar voorbereiding, hebben we in 2022 onze tuin aangelegd. In 2023 konden we eindelijk de daadwerkelijke beplanting aanpakken *O* We hebben eerst vooral veel bakken en borders gemaakt, in het najaar volgde de beplanting. Het meeste kwam via particuliere kwekers op Marktplaats.

Er is nog niet heel veel beplanting te zien maar deze zomer gaat het als het goed is een waar feest in de tuin worden.

(zie hier trouwens ook de idioot grote salie die ons hoofdpad bijna helemaal versperde)




De bolchrysant die mijn bejaarde tante voor ons meebracht, heb ik hier in een hoekje bij de kraan gezet. Ik ben benieuwd of hij het overleeft. Het zou geen ramp zijn als hij dat niet doet.


Aan het eind van het jaar kregen we gelukkig al wat voorproefjes van hoe gaaf het er uit gaat zien.

Hier een leeuwenstaart, de enorme en langbloeiende helenium Rauchtopaz en een oranje heliopsis




Het lage wildbloemenmengsel dat we als gazon hebben gezaaid begint ook enorm goed aan te slaan. Sinds september loopt hier een paar keer per dag een fazantenvrouwtje rond te scharrelen. Zij vind het mengsel in elk geval geslaagd en ik ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:10:40 ]
Spoilers!
pi_212521790
Ik wacht nog steeds op beter weer op het moment dat ik tijd heb om de tuin in te gaan :@

Ik had mijn hoop op afgelopen zondag. Eindelijk weer eens een vrije zondag. Maar dat was de dag dat Nederland volledig onder een regenwolk verstopt zat -O-

Maar er komen allerlei bollen op, er zitten hier en daar knoppen aan bomen en struiken en ik heb inderdaad bloedgras dat het best mooi doet :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212521848
Geweldig, @Lucky_Strike! Je bent mijn held omdat je overal bent gaan mulchen. Wat zul je jezelf daarmee veel werk hebben bespaard en nog besparen.

En je salie en leeuwenstaart zijn fantastisch. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212521851
Dan had ik nog beloofd de grote hoogte die de leeuwenstaart bereikte te laten zien.





[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:09:53 ]
Spoilers!
pi_212521865
@sigme, hoe doet ik dat ene ook alweer met die foto's zodat ze voor mobiele gebruikers niet zo lang laden? Of hoe zat het. Je had me een truc geleerd. Ik moest ergens een letter toevoegen :D
Spoilers!
pi_212521920
In ons weiland liggen twee betonnen deksels van de septic tank. Al jaren een doorn in het oog. Inmiddels weten we hoe het legen van de tank gaat, dus we konden met een gerust hart de bakken wegwerken.



Dan hebben we deze border ook nog. Hier achter zie je dus de border rond de septictank. En rechts van het terras is een talud gemaakt met een wild plukbloemenmengsel. Ik moet nog zien hoe groot dat succes is. Het ziet er vooral uit als een omgevallen rommel.


[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:09:09 ]
Spoilers!
pi_212521981
Dan nog een paar kleine projectjes.

De fruitbomen hebben een eigen border met mulch en bodembedekkers gekregen. Linksvoor moet nog een andere fruitboom komen, moet nog uitzoeken welke.


Ik had nog wat planten over dus onderaan de oprit kon het ook aangepakt worden. Hierachter komt nog een schutting, tussen planten en auto. En dat kleine paadje moet een keer weg maar daarvoor moet eerst de lader van de auto verplaatst worden.

Voor:


Na:


[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:08:56 ]
Spoilers!
pi_212522141
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:sigme, hoe doet ik dat ene ook alweer met die foto's zodat ze voor mobiele gebruikers niet zo lang laden? Of hoe zat het. Je had me een truc geleerd. Ik moest ergens een letter toevoegen :D
Een letter l (kleine L is dat) achter de bestandsnaam voor de .jpg dus ft345xxl.jpg (alleen bij imgur hoor)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212522191
Dan hebben we deze wildernis nog. Opslag van pallets, stenen, boomstronken, etc.

Waar die omgevallen plantenbak staat, komt een schuurtje. De fundering ligt inmiddels.


En er was een mooi plekje voor het roterende compostgebeuren. Ik krijg binnenkort nog een kleine versie van dit compostvat ook.


Hier ook nog wat wildernis, met het oude compostvat.
Voor:


En na:


In dit stuk gaat een bosje komen. Er staat al een lijsterbes, boerenjasmijn en een vlier. Verder heb ik zaad voor korenbloem en vergeet-me-niet dat ik er wel kwijt kan. En dit jaar mogen de pompoenen er woekeren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:08:23 ]
Spoilers!
pi_212522309
En dan is er ook nog de eerste klus die we dit jaar hebben gedaan. Het plaatsen van gaaspaneel (voor vloerverwarming) als klimrek voor de bramen, braambozen en frambozen.

Ik heb geen voorfoto helaas. Als je goed kijkt, zie je aan de achterkant van de pergola op de foto's hierboven nog wat. Eerst stonden er te lage palen met te weinig en slap hangend draad. Dat werd een grote kluwen van braam-uitlopers van 5 meter die nergens naartoe konden. Zag er niet uit en het was zeer onpraktisch. En nu is het zo veel beter! Nu nog een kleine gevangenis-feel maar dat trekt wel bij.

Tegen de hoge rekken aan de kant van de schuur staan de grootste braambozen en de wat kleinere staan tegen de schutting. In de middelste bak staan blauwe bessen en cranberries, in de linkerbak frambozen en aalbessen.





[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:21:51 ]
Spoilers!
pi_212522381
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:55 schreef sigme het volgende:

[..]
Een letter l (kleine L is dat) achter de bestandsnaam voor de .jpg dus ft345xxl.jpg (alleen bij imgur hoor)
Check ^O^
Spoilers!
pi_212522448
Project 2 was het aansluiten van 2 320 liter regentonnen. Dat is afgelopen weekend gedaan, samen met het snoeien van de wilgen. Met de reciprozaag omdat de kettingzaag kapot is. Het lukte nog ook.

Zo, dat was het voor nu. We gaan eerst een schuurtje voor mijn tuinspullen bouwen. We zijn ook bezig met het uitkiezen van een overkapping. Daarnaast wil ik de aardbeienplanten die nu in bakken op de septictank staan, aan de wand van de stal bij de braamhekken hangen. En we hebben ook nog een groot project voor de moestuin, daar open ik vanmiddag een topic over. Oh en er moet een windsingel van 60 meter komen. Genoeg te doen dus.

Ik heb eind vorig jaar een lijst gemaakt met wat ik in welke plantenbak en border heb geplaatst. Ik ben dat deze winter allemaal aan het uitwerken, inclusief eigenschappen en behoeften per plant. Ik kon op 172 soorten die ik nu heb _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-02-2024 12:22:17 ]
Spoilers!
pi_212522507
Ga je het schuurtje zelf bouwen, @Lucky_Strike?

Een schuurtje voor tuinspullen staat ook nog op mijn verlanglijst. De volière gaat denk ik geen 5 jaar meer mee, dus het schuurtje zou op die plek moeten komen. Fundering is er al, maar elektriciteit doet het niet meer. Daar moeten we dan ook naar laten kijken. Is een aardig groot project en daarom zijn we er nog niet aan toegekomen. Ik kan ook niet echt iets betaalbaars vinden wat ik mooi vind.

Lekker bezig met je digitale plantenbestand. ^O^ Ik zit inmiddels op 401 verschillende soorten. :o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212522580
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:22 schreef Claudia_x het volgende:
Ga je het schuurtje zelf bouwen, @:lucky_strike?

Een schuurtje voor tuinspullen staat ook nog op mijn verlanglijst. De volière gaat denk ik geen 5 jaar meer mee, dus het schuurtje zou op die plek moeten komen. Fundering is er al, maar elektriciteit doet het niet meer. Daar moeten we dan ook naar laten kijken. Is een aardig groot project en daarom zijn we er nog niet aan toegekomen. Ik kan ook niet echt iets betaalbaars vinden wat ik mooi vind.

Lekker bezig met je digitale plantenbestand. ^O^ Ik zit inmiddels op 401 verschillende soorten. :o
Ja, we gaan zelf bouwen. Hij wordt niet zo heel groot. 210*120 geloof ik, groot genoeg voor 2 stellingkasten en wat spades enzo. Ik weet het even niet uit mijn hoofd. Het is een metalen schuurtje. Niet moeders mooiste maar wel acceptabel. Misschien verhuist hij nog een keer naar een plek waar hij minder zichtbaar is, dat zou goed kunnen.

Betaalbaar en mooi is een ingewikkelde combinatie helaas.

Een echt grotere schuur van hout staat ook nog op de planning maar dat gaat nog wel even duren.

401 _O_

Als ik de windsingel af heb, komen er ook nog wel enkele tientallen soorten bij.
Spoilers!
  woensdag 21 februari 2024 @ 12:31:52 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212522634
Bij ons hebben vorige week achter-achterburen (mensen die met hun tuin aan de laatste 20m van onze tuin grenzen), hun tuin leeggetrokken en (met onze toestemming) een 80cm dikke Zwarte Els omgezaagd :') .
Waar het dus eerst een mooie dichte begroting van verschillende soorten struiken was, kijken we nu door wat karige restanten van een 100jaar oude mishandelde beukenhaag, hun zandvlakte in :P .

Deed wel beetje pijn toen ik het zag. Maar goed, we zien het alleen als we echt helemaal achterin de tuin zijn, en ik heb gelijk een flinke lading bosplantsoen gekocht om het aan onze kant weer dicht te laten groeien. Hebben we gelijk wat minder gras dat ik moet maaien O-) .
pi_212522641
Spoilers!
pi_212522649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
Geweldig, @:lucky_strike! Je bent mijn held omdat je overal bent gaan mulchen. Wat zul je jezelf daarmee veel werk hebben bespaard en nog besparen.

En je salie en leeuwenstaart zijn fantastisch. O+
Oi!

Waarom ben ik niet je mulch-held :'( :'( :'(
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_212523130
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Oi!

Waarom ben ik niet je mulch-held :'( :'( :'(
:D!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212523168
Spoilers!
  woensdag 21 februari 2024 @ 13:44:06 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212523597
@Lucky_Strike even afgezien van je vele mooie planten: mooie borderranden heb jij! Welke zijn dit?
Resistance is futile.
pi_212523619
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:44 schreef Seven. het volgende:
@:Lucky_strike even afgezien van je vele mooie planten: mooie borderranden heb jij! Welke zijn dit?
Heb je niet opgelet in deze reeks? o|O

quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wij hebben geen cortenstaal vanwege de hoge kosten maar dit.

[ afbeelding ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212523828
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:44 schreef Seven. het volgende:
@:Lucky_strike even afgezien van je vele mooie planten: mooie borderranden heb jij! Welke zijn dit?
Wat zij zegt :Y

Erg tevreden mee. Je moet ze alleen niet in willen graven, dan krijg je rare kronkels. Het werkt een heel stuk beter om ze in een klein geultje te plaatsen en aan weerskanten iets tegenaan te plaatsen. Aarde, gras, mulch, etc.
Spoilers!
pi_212523832
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!
:{w

Foto's zijn hier belangrijker dan hard werken, tis wel weer duidelijk.
Snood genootschap }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Vis een optie? woensdag 21 februari 2024 @ 14:50:29 #36
70532 loveli
N
pi_212524563
Gezellige tuin hier, nog gezelliger geworden nadat iemand wat 12 m hoge dennen kapte voor zonnepanelen.

Kraaien, mussen, meesjes, vinkjes, eksters en spechten eten gezellig van alles wat de tuin en wij bieden. Maar.. ook een stel volgevreten krijsende halsbandparkieten die mussen en meesjes wegjagen bij de voedersilo.

Is er een manier om alleen parkieten weg te jagen?
crap in = crap out
pi_212525619
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik denk dat dit oranje zegge ofwel Carex testacea ‘Prairie Fire’ is. Zeer aantrekkelijke plant, hij ziet er hier in de winter ook nog best goed uit.

[ afbeelding ]

Er staat links in het midden ook nog Japans bloedgras maar die bedoel je denk ik niet.

Ik zag je hint in de OP O-)
Het kan ook nog een Miscanthus zijn, daar zijn ook rode varianten van.

pi_212526263
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:10 schreef Managarm het volgende:

[..]
Het kan ook nog een Miscanthus zijn, daar zijn ook rode varianten van.

[ afbeelding ]
Die is ook leuk inderdaad. Ik heb hier ook wat rode grassen, en ook miscanthus, staan maar mijn gras-administratie is niet op orde. Ergens deze zomer ga ik een rondje determinatie doen.
Spoilers!
pi_212526271
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Die is ook leuk inderdaad. Ik heb hier ook wat rode grassen, en ook miscanthus, staan maar mijn gras-administratie is niet op orde. Ergens deze zomer ga ik een rondje determinatie doen.
Ik moet de rode variant nog ergens op de kop zien te tikken, heb alleen de Sinensis op dit moment.
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:17:42 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212527615
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:10 schreef Managarm het volgende:

[..]
Het kan ook nog een Miscanthus zijn, daar zijn ook rode varianten van.

[ afbeelding ]
Welke variëteit is dit?
Resistance is futile.
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:18:37 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212527625
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:50 schreef loveli het volgende:
Gezellige tuin hier, nog gezelliger geworden nadat iemand wat 12 m hoge dennen kapte voor zonnepanelen.

Kraaien, mussen, meesjes, vinkjes, eksters en spechten eten gezellig van alles wat de tuin en wij bieden. Maar.. ook een stel volgevreten krijsende halsbandparkieten die mussen en meesjes wegjagen bij de voedersilo.

Is er een manier om alleen parkieten weg te jagen?
Niet voor zover mij bekend..
Resistance is futile.
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:20:03 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212527654
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:31 schreef bleiblei het volgende:
Bij ons hebben vorige week achter-achterburen (mensen die met hun tuin aan de laatste 20m van onze tuin grenzen), hun tuin leeggetrokken en (met onze toestemming) een 80cm dikke Zwarte Els omgezaagd :') .
Waar het dus eerst een mooie dichte begroting van verschillende soorten struiken was, kijken we nu door wat karige restanten van een 100jaar oude mishandelde beukenhaag, hun zandvlakte in :P .

Deed wel beetje pijn toen ik het zag. Maar goed, we zien het alleen als we echt helemaal achterin de tuin zijn, en ik heb gelijk een flinke lading bosplantsoen gekocht om het aan onze kant weer dicht te laten groeien. Hebben we gelijk wat minder gras dat ik moet maaien O-) .
Fotootje? O-)
Resistance is futile.
pi_212527770
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Welke variëteit is dit?
Red Chief.
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:30:27 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212527814
Ik ben vandaag begonnen met m'n planten lijst. Tot zover beschouw ik het als een wishlist want er staat nog niet zoveel. Maar daar komt dit seizoen wel verandering in.
Resistance is futile.
pi_212529156
@Lucky_Strike wat wordt / is het toch prachtig *O*
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:14:00 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212529395
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Fotootje? O-)
Beetje donker nu ;) .
Nou, toch ff een WhatsApp fotootje gevonden van de schade:

Dit was dus een volledig groene wand van een meter of 4-5 hoog :P .

Wel een stuk meer zon nu in dit stuk van de tuin. Elk nadeel heb z'n voordeel 8-) .

[ Bericht 31% gewijzigd door bleiblei op 21-02-2024 21:27:19 ]
pi_212529909
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Beetje donker nu ;) .
Nou, toch ff een WhatsApp fotootje gevonden van de schade:
[ afbeelding ]
Dit was dus een volledig groene wand van een meter of 4-5 hoog :P .

Wel een stuk meer zon nu in dit stuk van de tuin. Elk nadeel heb z'n voordeel 8-) .
Dat is wel heel kaal met heel veel doorkijk nu :X

Het biedt wel mogelijkheden uiteindelijk gelukkig.
Spoilers!
pi_212529974
Ik heb vandaag bij de Aldi een paar struiken voor mijn windsingel gekocht. Hondsroos, trosvlier, sleedoorn en Amerikaans krentenboompje. De eerste drie zijn inheems, de krent is ingeburgerd.
Spoilers!
pi_212531149
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:10 schreef Managarm het volgende:

[..]
Het kan ook nog een Miscanthus zijn, daar zijn ook rode varianten van.

[ afbeelding ]
Ik vind ‘em wat protserig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212531269
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag bij de Aldi een paar struiken voor mijn windsingel gekocht. Hondsroos, trosvlier, sleedoorn en Amerikaans krentenboompje. De eerste drie zijn inheems, de krent is ingeburgerd.
Die aankopen van Aldi zijn altijd fijn, daar niet van, maar toch een kleine en wat ongevraagde nuance.

Het zijn kweekvarianten van soorten die ook in het wild voorkomen. Wat je bij de Aldi koopt komt zelf niet inheems voor in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')