abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212523088
Sinds 5 jaar staan deze oude fruitkisten in mijn moestuin. De bakken komen uit eind jaren 70 en hebben helaas de beste tijd gehad. Het zijn er 20 met afmetingen 100*125*50.

Ik heb dus nieuwe bakken nodig. Omdat het voor ons geen optie is om alles weg te halen, hebben we bedacht om bakken om deze bakken heen te bouwen. Ik heb gekeken naar kunststof of metaal maar dat is moeilijk te vinden en onbetaalbaar. Het zal waarschijnlijk douglas hout worden, met een laag plastic tussen de oude en nieuwe bak. Ik speel ook met het idee om een aantal bakken aan elkaar te maken en op die manier te vergroten.

Vragen:
- heeft een van jullie een beter idee?
- wel of geen plastic tussen de bakken? En juist dampdicht plastic als landbouwfolie of beter ademend worteldoek?
- Wel of niet beitsen? Ik vind beits bij de groente niet zo'n heel aantrekkelijk idee. Ik heb ook gekeken voor milieuvriendelijker beits maar heb nog niets kunnen vinden.
Spoilers!
pi_212523159
Ik weet dat beitsen wordt afgeraden bij je moestuin idd. Is het hout echt op? Of zou je ze nog kunnen verstevigen met metalen hoekstrips oid?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212523187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:15 schreef Phaidra het volgende:
Ik weet dat beitsen wordt afgeraden bij je moestuin idd. Is het hout echt op? Of zou je ze nog kunnen verstevigen met metalen hoekstrips oid?
Het is echt op. Nog niet alle bakken zijn in slechte staat maar dat kan echt niet lang meer duren.

Iets van strips op de hoeken is voor de nieuwe bakken wel een heel goed idee ^O^
Spoilers!
pi_212523190
Ik zou gewoon worteldoek gaan gebruiken, en verf, beits en dat soort onzin nooit aan beginnen.
Bak om een bak is ook niet erg maar altijd zorgen voor onbehandeld hout, hout gaat nou eenmaal van je af... dat is een gegeven dus zorg dat je alvast wat hout regelt voordat je bakken in elkaar donderen! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_212524058
Ik heb geen persoonlijke ervaring hiermee en lees geïnteresseerd mee. Ik vermoed dat je de levensduur van houten bakken verlengt als je de binnenkant bekleedt en als je zorgt dat het hout iets van de grond af staat. Dat kan misschien met een funderinkje van tegels.

Ik heb zelf ook houten bakken overwogen en heb er uiteindelijk van afgezien omdat de levensduur me niet lang genoeg is. Alternatieven zijn inderdaad erg duur. Je zou zoiets kunnen overwegen:

VidaXL heeft deze bijvoorbeeld met een formaat van 152x80x68 cm voor 95 euro:

Geen idee wat de kwaliteit daarvan is.

Je kunt ook iets maken van stapelstenen/muurblokken/betonbanden. Ik vind die bakken zelf vaak niet zo mooi en ik weet niet hoe duur ze zijn, maar ze zijn vast véél duurzamer dan hout.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212524202
Ik wist dat ik ergens in m'n Pinterest ooit een idee had opgeslagen dat misschien ook interessant is voor je. Gevonden! How to make a hypertufa through.

pi_212524537
Misschien zijn er min of meer passende steenschotten te vinden; net achter Breda zit een "grote" die er in handelt: https://www.tuinhoutvoordeel.nl/steenschotten/

Mocht je nog iemand zoeken die het spijkerpistool kan hanteren, of weer gangbaar maken, dan weet ik wel iemand ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_212524721
Zoiets kan ook nog:

@Seven., hadden jullie niet als idee om cellenbeton te gebruiken en af te werken?

[ Bericht 33% gewijzigd door Claudia_x op 21-02-2024 15:07:45 ]
pi_212525018
Iets als lijnzaadolie in plaats van beits?
pi_212525711
Je kan een bekisting maken en er beton omheen gieten, is een redelijke goedkoper maar arbeidsintensieve optie. Maar beton is wel gewoon lelijk, hout is een mooiere optie.

Ik zou inderdaad lijnzaadolie gebruiken, of de optie van het branden (je kan dan altijd de bakken de schuld geven als iets aangebrand smaakt).
pi_212526228
Hier zitten al goede tips tussen zeg _O_
Spoilers!
pi_212526279
Als je douglas gaat gebruiken, eerst bv betonbandjes er onder
douglas gaat snel rotten op de grens waar het hout de grond raakt, binnenkant idd afdichten met folie anders rot het ook aan de binnenkant weg

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2024 17:13:12 ]
pi_212526570
Die metalen gevallen van Vida XL zijn volgens de mensen van ‘mijn’ moestuingroep op facebook echt dramatisch van kwaliteit.
pi_212526843
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Die metalen gevallen van Vida XL zijn volgens de mensen van ‘mijn’ moestuingroep op facebook echt dramatisch van kwaliteit.
Volgens mij bijna alles van Vida XL toch?
pi_212526997
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wist dat ik ergens in m'n Pinterest ooit een idee had opgeslagen dat misschien ook interessant is voor je. Gevonden! How to make a hypertufa through.

[ afbeelding ]
Dat is zeker heel interessant! Die metalen bakken hebben ook wel wat. Maar die leiden er allemaal toe dat er 12 kuub aarde verplaatst moet worden en dat kan ik mijn vriend absoluut niet aandoen. Die is al buitengewoon ongelukkig met het werk dat het huidige plan oplevert. Ik ben er ook niet blij mee trouwens.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:49 schreef fietsie het volgende:
Misschien zijn er min of meer passende steenschotten te vinden; net achter Breda zit een "grote" die er in handelt: https://www.tuinhoutvoordeel.nl/steenschotten/

Mocht je nog iemand zoeken die het spijkerpistool kan hanteren, of weer gangbaar maken, dan weet ik wel iemand ;)
Dat leek even een heel toffe oplossing. Maar dat kost 80 euro per bak en ik heb er 20 :X

Trespa is nog duurder. Marktplaats heeft ook geen interessante opties qua steenschot of trespa.

Misschien nemen we je aanbod wel aan. J ziet hier als een berg tegenop, alle hulp is welkom.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
Zoiets kan ook nog:

[ afbeelding ]

@:seven., hadden jullie niet als idee om cellenbeton te gebruiken en af te werken?

[ afbeelding ]
Ditt zie ik zeker zitten. Maar om de huidige bakken dit bouwen, gaat niet passen. Dan wordt de doorgang tussen de bakken te klein. En de ondergrond loopt schuin dus dan wordt fundering weer een probleem. Dus dit wordt hem helaas ook niet.
Spoilers!
pi_212527006
quote:
Ik vind dit, i.c.m. dit

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Als je douglas gaat gebruiken, eerst bv betonbandjes er onder
douglas gaat snel rotten op de grens waar het hout de grond raakt, binnenkant idd afdichten met folie anders rot het ook aan de binnenkant weg
het beste plan _O_ Of in elk geval het meest haalbare.

Dampdichte folie? Dat hebben we nog over van de isolatie in huis. En we hebben ook nog schone folie over van een asbestsanering.
Spoilers!
pi_212527149
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat leek even een heel toffe oplossing. Maar dat kost 80 euro per bak en ik heb er 20 :X

Ik zal ff kijken bij de handelaar hier in Wolvega wat die rekent voor die dingen. Daar liggen ze met diepladers tegelijk
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_212528643
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het zal waarschijnlijk douglas hout worden, met een laag plastic tussen de oude en nieuwe bak.
Zou je met een laag plastic tussen de bak en de grond niet juist vocht opsluiten? Dus dat het nog sneller rot. Geen idee of het een optie is om dan nog wat gaas tussen het plastic en het hout te doen zodat het nog iets kan ademen?

Maar ik heb er geen verstand van dus schiet maar als ik onzin praat.
pi_212528749
Kijk eens naar ferrocement, dat is een dunne laag cement op kippengaas. Maar of dat vierkant werkt vraag ik me af, wel leuk om iets over te lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocement
pi_212529451
Ken je pallet-randen? Die kan je ook zelf op maat maken. Planken en palletkraagscharnieren.

Direct op de grond misschien beter eerst opsluitband.

Als je hout wil beschermen tegen weersinvloeden maar geen gif, dan kan je eens kijken of dit wat is https://www.hout-olie.nl/productinformatie/werkblad-olie/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212530167
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zou je met een laag plastic tussen de bak en de grond niet juist vocht opsluiten? Dus dat het nog sneller rot. Geen idee of het een optie is om dan nog wat gaas tussen het plastic en het hout te doen zodat het nog iets kan ademen?

Maar ik heb er geen verstand van dus schiet maar als ik onzin praat.
Geen idee. Ik hoop op een reactie van iemand die er uitsluitsel over kan geven.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:26 schreef Managarm het volgende:
Kijk eens naar ferrocement, dat is een dunne laag cement op kippengaas. Maar of dat vierkant werkt vraag ik me af, wel leuk om iets over te lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocement
Leuk spul is dat inderdaad. Niet voor dit project maar misschien verzin ik ooit eens iets waarbij ik dit kan gebruiken.

quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:17 schreef sigme het volgende:
Ken je pallet-randen? Die kan je ook zelf op maat maken. Planken en palletkraagscharnieren.

Direct op de grond misschien beter eerst opsluitband.

Als je hout wil beschermen tegen weersinvloeden maar geen gif, dan kan je eens kijken of dit wat is https://www.hout-olie.nl/productinformatie/werkblad-olie/
Palletrandkraagscharnieren, dus zo heten die dingen. Wat een woord!

Ik ga de olie bekijken. Dank :)
Spoilers!
pi_212530845
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik vind dit, i.c.m. dit
[..]
het beste plan _O_ Of in elk geval het meest haalbare.

Dampdichte folie? Dat hebben we nog over van de isolatie in huis. En we hebben ook nog schone folie over van een asbestsanering.
ik ben niet bekend met folie, wat ik wel kan zeggen is dat ik zelf een hangende plantenbak gemaakt heb van douglas, daar komo vuilniszakken tegen aan heb geniet en dat is 8 jaar later nog steeds niet rot, mijn onbeschermde schuttingpalen waren na 5 jaar wel klaar voor de stort :'(
pi_212531061
Aangezien je voorkeur naar hout uitgaat: ik zou zeker een voering maken van een goede folie. Onderkant openlaten vanwege afwatering. Aan de bovenkant omslaan zodat er geen water tussen hout en folie kan komen. Eventueel maak je daar weer een houten rand op. Het hout bewerken kan dan ook prima, lijkt me, want de aarde staat er niet mee in contact. Plaatsen op opsluitbanden is raadzaam.

Dit is ook nog wel een aardige investering, verwacht ik. Bij Woodblocx zeggen ze dat hun bakken met voering 15 jaar meegaan. En zij gebruiken behandeld grenenhout.
pi_212533033
Misschien een domme vraag, maar waarom moet een moestuin in bakken en kan het niet gewoon in 'open' grond? Wil zelf ook een moestuintje aanleggen namelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')