Je moet je als bedrijf jezelf compleet kapot schamenquote:NVWA verbiedt verkoop Babboe-bakfietsen na breken frames
Bakfietsfabrikant Babboe moet voorlopig stoppen met het verkopen van bakfietsen, op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ook moet Babboe een aantal modellen bakfietsen terugroepen.
Het besluit volgt na eerdere berichtgeving over bakfietsen die niet veilig zijn. De NVWA heeft honderden meldingen gekregen over frames die gebroken zijn tijdens het fietsen. Babboe zou geen goed onderzoek hebben gedaan naar de oorzaken en geen maatregelen hebben genomen, zegt de NVWA.
Volgens de toezichthouder had Babboe de defecten zelf moeten melden, maar deed het bedrijf dat niet. "Daarmee hebben ze de wet overtreden", zegt een woordvoerder. "Mogelijk volgt daarom nog een strafrechtelijk deel."
'Gebreken hadden tot zware ongevallen kunnen leiden'
De Babboe-bakfietsen mogen pas weer worden verkocht als het bedrijf heeft aangetoond dat de fietsen veilig zijn. "Er zijn bij ons geen ernstige ongelukken bekend", zegt de woordvoerder, "maar ze hebben de veiligheid van volwassenen en ook kinderen op het spel gezet. Deze bakfietsen worden vaak in drukke steden gebruikt."
De gebreken hadden volgens de NVWA tot zware ongevallen kunnen leiden.
Het fietsmerk, onderdeel van het concern Accell, schrijft in een verklaring op de website dat het in overleg is met de NVWA "om te zorgen dat de gevraagde informatie alsnog zo snel mogelijk wordt aangeleverd, zodat de verkoop hervat kan worden".
De terugroepactie voor bepaalde Babboe-modellen is in voorbereiding. Eigenaren van de bakfietsen worden zo spoedig mogelijk geīnformeerd, schrijft het bedrijf.
Goedkoop is duurkoopquote:Babboe is in 2005 opgericht door een groep ouders die een alternatief wilden voor dure bakfietsen. Samen met een ingenieursbureau hebben zij de Babboe bakfiets ontwikkeld. Dit eerste model, de Babboe Big, kwam in 2007 op de markt.
Uiteindelijk hebben ze toch bakzeil moeten halen met een vertrouwensbreuk met de consument als gevolg. Wat een slechte bak zeg.quote:Volgens de toezichthouder had Babboe de defecten zelf moeten melden, maar deed het bedrijf dat niet. "Daarmee hebben ze de wet overtreden", zegt een woordvoerder. "Mogelijk volgt daarom nog een strafrechtelijk deel."
De directeur gaat de bak in en zijn bedrijf doet een Van Moofje.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:12 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Uiteindelijk hebben ze toch bakzeil moeten halen met een vertrouwensbreuk met de consument als gevolg. Wat een slechte bak zeg.
Het kan natuurlijk wel de laatste druppel wordenquote:Op woensdag 14 februari 2024 20:15 schreef ToT het volgende:
Ik zie ze wel eens bij m'n zoontje op school!Ben benieuwd of die mensen er mee blijven fietsen dan.
Maar goed, het is tenminste niet zo erg als die dingen die zichzelf spontaan een spoorwegovergang op reden als er een trein naderde!
Tuurlijk blijven ze fietsen. Wat moet je anders? Even 3-4000¤ voor een andere neerleggen?quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:15 schreef ToT het volgende:
Ik zie ze wel eens bij m'n zoontje op school!Ben benieuwd of die mensen er mee blijven fietsen dan.
Maar goed, het is tenminste niet zo erg als die dingen die zichzelf spontaan een spoorwegovergang op reden als er een trein naderde!
Ja nee ik refereerde naar elektrische bakfietsen met gebrekkige remmen en absoluut geen afscherming tegen magnetische invloeden op het elektrische systeem.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:24 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk wel de laatste druppel worden
helling omhoog, wat extra druk op het frame, dan over de spoorrails wat extra trilling geeft
en dan midden op de overgang als de boompjes net naar beneden gaan, vanaf het moment van rinkelen 13 seconde de tijd, de paniek slaat toe, de gespjes van de riem van de kleine gaat niet open door de blinde paniek, de rest mag je zelf invullen
Kat in 't bakkie voor justitie. Daarover hoeven we niet te bakkeleien.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De directeur gaat de bak in en zijn bedrijf doet een Van Moofje.
Babboebakfietsers zijn gewoon wielrenners met kinderen, doorrijders verdienen een darwin-awardquote:Op woensdag 14 februari 2024 20:15 schreef ToT het volgende:
Ik zie ze wel eens bij m'n zoontje op school!Ben benieuwd of die mensen er mee blijven fietsen dan.
Maar goed, het is tenminste niet zo erg als die dingen die zichzelf spontaan een spoorwegovergang op reden als er een trein naderde!
Hopelijk word het management van Babboe strafrechtelijk veroordeeld.quote:Babboe wilde problemen bakfietsen onder de pet houden: personeel moest klanten voorliegen
De Nederlandse bakfietsfabrikant Babboe wilde de problemen van de gevaarlijke bakfietsen onder de pet houden. Dit blijkt uit gesprekken die onze onderzoeksredactie had met 12 medewerkers en oud-medewerkers van Babboe. Meerdere personeelsleden trokken aan de bel, maar er werd niet naar ze geluisterd. Sterker nog, ze moesten klanten voorliegen.
"We moesten altijd liegen", zegt een personeelslid in dienst van Babboe BV tegen RTL Nieuws. "Ik maakte een verhaaltje tegen de klant: 'dit gebeurt nooit', en gaf ze een gratis regententje en gratis kussentje." Een ander vult aan: "Er kwam een nieuwe jongen bij ons werken. Hij vertelde tegen een klant: 'dit gebeurt elke dag.' Toen zeiden ze: 'Dat mag je echt nooit zeggen.'"
Ook stelt iemand: "Managers en directeuren zeiden altijd dat ik mijn mond moest houden, of er werd stom gelachen."
Uit de gesprekken die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws voerde, rijst het beeld op dat de problematiek van de frames ook bij de top van het bedrijf bekend was. Zo verklaren elf van de twaalf medewerkers dat de directie op de hoogte was van de framebreuken. Binnen het bedrijf leek de problematiek de normaalste zaak van de wereld, zo beschrijven bronnen. Wekelijks kwam er bijvoorbeeld een oud-ijzerboer de kapotte frames ophalen. "Ik had in mijn rol toegang tot dossiers en heb gezien dat een medewerker dit al jaren meldt", vertelt een ex-medewerker.
Babboe gaat desgevraagd niet in op wat het personeel met RTL Nieuws heeft gedeeld, maar laat weten: "We nemen de situatie zeer serieus en alle aspecten maken deel uit van ons lopende onderzoek."
Geheimhoudingsplicht
Van alle medewerkers is de naam bekend op de redactie van RTL Nieuws, maar zij willen alleen op voorwaarde van anonimiteit met ons praten. In de arbeidsovereenkomsten van de medewerkers staat een geheimhoudingsclausule, zo blijkt uit meerdere contracten die RTL Nieuws heeft ingezien. "Het is werknemer verboden zich negatief jegens derden over Babboe uit te laten", zo staat er te lezen. Die clausule geldt zowel gedurende als na afloop van de arbeidsovereenkomst. De werkgever dreigt met een boete van 5000 euro per overtreding en 500 euro voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.
Verschillende huidige en voormalige personeelsleden geven aan dat ze wel eens een bloemetje bij een klant hebben gebracht omdat die gewond waren geraakt na een val veroorzaakt door een probleem met de Babboe-bakfiets. Op zulke momenten gaven zij niet toe dat dergelijke problemen vaker voorkwamen. "Nee, nee, dat zei ik niet, je inkomen hangt er vanaf, je huur, je kinderen moeten eten. Je zit eigenlijk in een gesloten kringetje met je geheim", betreurt een ex-medewerker die vertrok vanwege de kwaliteit van het product. "Ik mocht niet vertellen of het aan ons of aan de klant lag, dat bleef geheim."
'Tranen op het gezicht'
Gefrustreerd meldde de medewerker zich daarna naar eigen zeggen 'heel erg boos' bij zijn leidinggevende. Ik stond voor mijn gevoel te liegen, omdat ik niet mocht zeggen waardoor het gebeurd was. Dan heb je wel iemand voor je staan met het hele gezicht beschadigd, tranen op het gezicht, maar het is wel je baan."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)soneel-moest-klanten
Een NDA moeten tekenen bij een fucking bakfietsfabrikant...quote:Op vrijdag 16 februari 2024 12:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hopelijk word het management van Babboe strafrechtelijk veroordeeld.
Dat is niet echt een NDA als het om negatief uitlaten gaat. NDA's zijn voor bedrijfsgeheimen en ontwikkelingen en zo.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een NDA moeten tekenen bij een fucking bakfietsfabrikant..._!
Ik kan me vergissen, maar ook dat mag niet van de wet, volgens mij.quote:Het is werknemer verboden zich negatief jegens derden over Babboe uit te laten", zo staat er te lezen. Die clausule geldt zowel gedurende als na afloop van de arbeidsovereenkomst. De werkgever dreigt met een boete van 5000 euro per overtreding en 500 euro voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.
Dit soort bedrijven veranderen gewoon van naam en gaan dan door met prutproducten verkopenquote:
Ik denk dat de afdeling PR had willen zeggen, zodat ouders en kinderen weer met een gerust hart de weg op kunnen.. maar goed. Verkoop is ook belangrijk.quote:Het fietsmerk, onderdeel van het concern Accell, schrijft in een verklaring op de website dat het in overleg is met de NVWA "om te zorgen dat de gevraagde informatie alsnog zo snel mogelijk wordt aangeleverd, zodat de verkoop hervat kan worden".
Dat is mij bekend, ik heb er meerdere moeten ondertekenen maar als dit er staat:quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:49 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Dat is niet echt een NDA als het om negatief uitlaten gaat. NDA's zijn voor bedrijfsgeheimen en ontwikkelingen en zo.
Dan is het in mijn wereld een NDA.quote:In de arbeidsovereenkomsten van de medewerkers staat een geheimhoudingsclausule, zo blijkt uit meerdere contracten die RTL Nieuws heeft ingezien.
Gaat marktplaats dan ook alle illegale andere aangedreven voertuigen eraf gooien?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Babboe bakfietsen verbannen van Marktplaats
Haha, nee natuurlijk niet. Dat is niet zo in het nieuws als die Babboe troep en zou Marktplaats veel meer gaan kosten als ze het niet meer zouden aanbieden.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat marktplaats dan ook alle illegale andere aangedreven voertuigen eraf gooien?
Moet hij dan alle baboebakfietsen gaan repareren?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als hij word uitgeleverd dan word dat de worst day voor Promes:
Ja, verkeerde topic enzulks. hahaquote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Moet hij dan alle baboebakfietsen gaan repareren?
Ik denk omdat de stint gewoon vermogen blijft geven en door blijft gaan zonder input en je bij de babbie daadwerkelijk de pedalen rond moet laten gaanquote:Op zondag 3 maart 2024 23:03 schreef fokpersoondit het volgende:
Ik vraag me af waarom de Stint verplicht een kantelbeveiliging heeft en waarom de (Babboe) bakfiets niet?
Verder valt het mij op hoe Babboe-bakfietsbezitters op internet zaniken dat ze misschien "maar" de dagwaarde uitgekeerd gaan krijgen in ruil voor inlevering van hun fiets. Ja, wat dacht je dan, dat je niet hoeft te betalen voor de tijd dat je de fiets wél kon gebruiken?
Dat overleeft Babboe nooit. Na Van Moof dus de volgende Nederlandse fiets fabrikant die ten onder gaat.quote:Babboe raakt steeds verder in het nauw: al 8500 bakfietseigenaren bereid tot juridisch gevecht
De Amersfoortse bakfietsenfabrikant Babboe raakt steeds verder in het nauw. In een week tijd hebben bijna 8500 klagers zich laten registreren bij het meldpunt bakfietsclaim.nl, blijkt uit een overzicht van advocatenkantoor Birkway. Allemaal eisen ze compensatie voor hun kapotte fiets.
https://www.ad.nl/amersfo(...)ch-gevecht~a79b2750/
Ik zou het alleen wel logisch vinden dat men een vergelijkbaar product ervoor terugkrijgt. Dus of Babboe moet hem repareren of ze moeten geld krijgen die ze in staat stelt een vergelijkbare fiets te kopen. Het lijkt me niet dat ze met het geld van de dagwaarde een nieuw (of 2e hands) exemplaar kunnen aanschaffen.quote:Op zondag 3 maart 2024 23:03 schreef fokpersoondit het volgende:
Ik vraag me af waarom de Stint verplicht een kantelbeveiliging heeft en waarom de (Babboe) bakfiets niet?
Verder valt het mij op hoe Babboe-bakfietsbezitters op internet zaniken dat ze misschien "maar" de dagwaarde uitgekeerd gaan krijgen in ruil voor inlevering van hun fiets. Ja, wat dacht je dan, dat je niet hoeft te betalen voor de tijd dat je de fiets wél kon gebruiken?
Nieuw is natuurlijk van de zotte. Dan gaan ze erop vooruit en hebben ze dus de afgelopen jaren een gratis fiets gehad. Dat is oneerlijk tegenover mensen die bv. een fiets hebben van Urban Arrow en wel moeten accepteren dat een fiets door de leeftijd en slijtage minder waard wordt. (En ook de verwachting heeft eerder naar de sloop te kunnen dan de gratis nieuwe fiets van Babboe)quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:39 schreef June. het volgende:
[..]
Ik zou het alleen wel logisch vinden dat men een vergelijkbaar product ervoor terugkrijgt. Dus of Babboe moet hem repareren of ze moeten geld krijgen die ze in staat stelt een vergelijkbare fiets te kopen. Het lijkt me niet dat ze met het geld van de dagwaarde een nieuw (of 2e hands) exemplaar kunnen aanschaffen.
Supergaaf bedrijf!quote:Bakfietsfabrikant Babboe wilde een klokkenluider ontslaan na het melden van meerdere misstanden. Maar de rechter maakt gehakt van dat voornemen. In het vandaag gepubliceerde vonnis staat dat de werknemer framebreuken, ondeugdelijke stuurkogels, zadelpennen en displays meldde.
Babboe wilde de werknemer ontslaan en stapte daarom naar de rechter. Volgens Babboe trad de man 'escalerend' op en 'veroorzaakt hij conflicten'. Maar de werknemer stelde juist dat hij slecht behandeld werd, omdat hij misstanden aan de kaak wilde stellen die het bedrijf niet wilde horen.
Weer de zoveelste keer dat werkgevers meer bezig zijn met de critici eruit werken dan dat ze aan hun eigen onvolkomenheden gaan werken. Triest.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:56 schreef Farenji het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)luider-niet-ontslaan
[..]
Supergaaf bedrijf!
Strafrechtelijk onderzoek naar bestuurders van Babboe. Dan heb je het wel heel bont gemaaktquote:Bakfietsfabrikant Babboe verstopte bewust gebroken frames, NVWA doet strafrechtelijk onderzoek
Bakfietsenfabrikant Babboe heeft jarenlang de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) misleid over hoe groot het probleem van de brekende bakfietsen was. Zo werden frames bewust verstopt. Dat blijkt uit foto’s, audio-opnames, documenten en gesprekken met oud-medewerkers. De toezichthouder is woest en doet samen met het Openbaar Ministerie strafrechtelijk onderzoek naar Babboe.
Babboe blijkt de NVWA al jaren te misleiden, zo ontdekte onze onderzoeksredactie.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)vwa-jarenlang-bewust
Ik had niet anders verwacht van de Amerikanen. Babboo is van Accell en daar zit Amerikaanse investeerders achterquote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:56 schreef Farenji het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)luider-niet-ontslaan
[..]
Supergaaf bedrijf!
Verzamelgebouw ernaast, niet het hoofdkantoor zelf.quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het hoofdkantoor van Babboe staat nu in de fik![]()
[ afbeelding ]
quote:Babboe-gedupeerden dumpen gloednieuwe bakfiets die ze als vergoeding kregen massaal op Marktplaats
Ouders die goedkoop een nieuwe bakfiets zoeken, kunnen volop hun slag slaan. Tientallen Babboe-gedupeerden zetten de gloednieuwe bakfiets die ze ter compensatie ontvangen direct te koop op Marktplaats.nl. Vaak tegen veel lagere prijzen dan in de winkel.
https://www.ad.nl/binnenl(...)arktplaats~a6b5656a/
Zal niet lang meer duren:quote:
quote:Kantoor draagt Babboe namens duizenden gedupeerden voor rechter
Advocatenkantoor Birkway begint namens zeker 14.000 gedupeerden uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Duitsland een rechtszaak tegen fietsmerk Babboe. Dat maakte advocaat Quirijn Bongaerts bekend in het televisieprogramma Radar.
Met de claim wil het kantoor dat de gedupeerden een schadevergoeding krijgen voor de onveilige fietsen.
Babboe riep in februari 22.000 bakfietsen terug omdat het frame kan breken. Het bakfietsmerk probeert klanten tegemoet te komen met onder meer omruilacties. Maar dit 'verbeterplan' werkt volgens de advocaat 'niet echt'.
Gedupeerden moeten erg lang op een nieuwe fiets wachten, bleek eind augustus uit onderzoek van RTL Nieuws. Ruim duizend gefrustreerde bakfietsbezitters waar de onderzoeksredactie contact mee heeft, gaven aan problemen te ervaren met betrekking tot de terugroepactie.
Bovendien is de compensatie volgens Bongaerts 'ontoereikend', omdat 'veel gedupeerden' niet een andere Babboe-fiets willen, maar een schadevergoeding zodat ze zelf een andere fiets kunnen kiezen.
Daarom heeft Birkway 'de knoop doorgehakt' om een procedure te gaan voorbereiden tegen Babboe en moederbedrijf Accell Group.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)epen-voor-de-rechter
Er kan altijd iets mis gaan. Wat veel kwalijker is, is dat ze hun kwaliteitssysteem kennelijk niet op orde hadden waardoor ze geen inzicht hadden als er dingen mis zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je vraagt je toch af hoe zoiets zo gruwelijk mis kan gaan. Een fietsframe berekenen en lassen is niet bepaald rocket science.
Dit is niet "iets" mis gaan. Dit is verkeerd berekend en geconstrueerd. Dat haal je er bij de kwaliteitscontrole niet uit want daar controleer je alleen of het product aan de specificaties voldoet. Als frames op zo'n grote schaal breken, dan kloppen de specificaties niet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:07 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er kan altijd iets mis gaan. Wat veel kwalijker is, is dat ze hun kwaliteitssysteem kennelijk niet op orde hadden waardoor ze geen inzicht hadden als er dingen mis zijn.
Een kwaliteitssysteem is veel meer dan alleen een controle aan het eind van de productie. Met een deugdelijk kwaliteitsmanagementsysteem houd je ook bij welke klachten of schadegevallen er terug komen. Daar kun je dan per onderdeel uithalen hoeveel problemen er zijn, hoe ernstig ze zijn en welke trends er zijn. Zonder die getallen kun je nooit adequaat actie ondernemen, simpelweg omdat je niet weet dat er een probleem is.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dit is niet "iets" mis gaan. Dit is verkeerd berekend en geconstrueerd. Dat haal je er bij de kwaliteitscontrole niet uit want daar controleer je alleen of het product aan de specificaties voldoet. Als frames op zo'n grote schaal breken, dan kloppen de specificaties niet.
Dan ben je al te laat.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Een kwaliteitssysteem is veel meer dan alleen een controle aan het eind van de productie. Met een deugdelijk kwaliteitsmanagementsysteem houd je ook bij welke klachten of schadegevallen er terug komen. Daar kun je dan per onderdeel uithalen hoeveel problemen er zijn, hoe ernstig ze zijn en welke trends er zijn. Zonder die getallen kun je nooit adequaat actie ondernemen, simpelweg omdat je niet weet dat er een probleem is.
Zeker, daar begint het mee. Maar fouten zijn nooit helemaal te voorkomen, daarom is het nog belangrijker om er op voorbereid zijn dat er iets mis kan zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat.
Het begint bij een deugdelijk ontwerp. Dat ontbreekt hier.
We hebben even gebeld met Boeing. Daar blijkt hetzelfde aan de hand.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je vraagt je toch af hoe zoiets zo gruwelijk mis kan gaan. Een fietsframe berekenen en lassen is niet bepaald rocket science.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |