abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212420157
quote:
Golfstroom in de Atlantische Oceaan nadert kritiek punt, en dat is een groot probleem

De golfstroom in de Atlantische Oceaan, de AMOC, dreigt veel sneller dan gedacht een kantelpunt te bereiken. Als dat gebeurt, dan gaat dat waarschijnlijk in zo’n snel tempo, dat het voor mensen heel moeilijk wordt om zich aan te passen. Vooral in West-Europa kunnen de gevolgen groot zijn.

Dat blijkt uit een nieuwe studie door wetenschappers van de Universiteit Utrecht. Zorgen over een mogelijk stilvallen van de golfstroom in de Atlantische Oceaan zijn er al heel lang. Alom wordt er vanuit gegaan dat dit enorme gevolgen voor het klimaat op aarde kan hebben. Maar tot nu toe gaf het klimaatonderzoek met behulp van computermodellen geen uitsluitsel over de waarschijnlijkheid en het moment waarop dit stilvallen zou kunnen gebeuren.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat 'een abrubte transitie wel degelijk mogelijk is', zegt hoofdauteur René van Westen. "We hadden al een sterk vermoeden, maar nu hebben we echt laten zien dat het kan. Dat wil zeggen dat op een hele korte tijdschaal, binnen honderd jaar, er een heel ander klimaat kan ontstaan. West-Europa kan dan sterk afkoelen, met vijf tot tien graden."

Wat is de AMOC?
De golfstroom heet officieel Atlantische Meridionale Overturning Circulatie, AMOC. Deze AMOC voert warm oceaanwater noordwaarts, richting het Noordpoolgebied. Daar koelt het water af en zinkt dan naar de diepte, waarna het in zuidelijke richting terugstroomt. Omdat al het water in de oceaan met elkaar in verbinding staat, heeft deze golfstroom in de hele wereld invloed op het klimaat.

Als de AMOC stilvalt, zal het op het noordelijk halfrond kouder worden, en op het zuidelijk halfrond nog warmer. Maar er zijn niet alleen gevolgen voor de temperatuur. Ook ecosystemen en neerslagpatronen kunnen wereldwijd veranderen, zoals bij de Amazone, waar droge en natte seizoenen kunnen omdraaien.

Het mogelijk bereiken van een kantelpunt in het klimaat, zoals het stilvallen van de AMOC, is voor wetenschappers een belangrijke reden om aan te dringen op urgente actie tegen klimaatverandering. Alleen door het snel terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen kan verdere klimaatverandering worden tegengegaan.

Zeespiegelstijging
Het stilvallen van de golfstroom kan ook leiden tot meer zeespiegelstijging dan nu al wordt voorspeld. Volgens Van Westen kan de zeespiegel met 80 centimeter extra stijgen, nog bovenop het smelten van ijskappen en het uitzetten van warmer wordend zeewater. Dit kan ertoe leiden dat sommige kustgebieden onbewoonbaar worden.

Voor hun onderzoek keken de wetenschappers naar het zoutgehalte van het oceaanwater tussen Afrika en Zuid-Amerika. "Als de hoeveelheid zout in het water daar een cruciale waarde bereikt, dan stort de circulatie in", aldus Van Westen. Dat betekent dat de golfstroom daardoor minder snel stroomt en stil kan vallen.

Hoe lang nog?
De reden voor het zouter wordende water, is de hoeveelheid smeltwater van de Groenlandse ijskap. Dat smeltwater is zoet. "Als je water zoeter maakt, wordt het lichter en zakt het minder goed naar de diepte. Daardoor stroomt het water minder goed door", legt Van Westen uit. Het oceaanwater tussen Afrika en Zuid-Amerika blijft daardoor eveneens langer op dezelfde plek, waardoor het zoutgehalte toeneemt.

"Dit is slecht nieuws voor het klimaatsysteem en de mensheid, omdat men tot nu toe kon denken dat zo’n AMOC-kantelpunt alleen een theoretisch concept was", schrijven de onderzoekers in de nieuwe studie. Maar er blijven nog veel vragen over, waar vervolgonderzoek antwoord op zou moeten geven. Zo zeggen de onderzoekers dat het nu nog niet mogelijk is om te voorspellen hoe lang het nog precies duurt, voordat de AMOC het kantelpunt bereikt.

Hoogleraar oceanen en klimaat Caroline Katsman van de TU Delft vindt het een interessante en belangwekkende studie. "Op basis van een ‘voorspellings-index’ wordt bevestigd dat het klimaat beweegt in de richting van een kantelpunt", zegt ze.

Katsman: "Wat ze laten zien is dat ongeveer 25 jaar vóór een AMOC-instorting een belangrijke meetbare parameter, de trend in het zoetwaterstransport in de Zuid-Atlantische Oceaan, van teken verandert. Die parameter meten geeft dus voorspelbaarheid, is het idee."
Verwante en Vorige topics

2021
WKN / Zwakste Golfstroom in 1000 jaar, 'maar nog geen Day After Tomorrow'

2020
WKN / Warme Golfstroom koelt af

2019
WKN / Golfstroom & kleine ijstijd

2017
WKN / Kans dat Warme Golfstroom stilvalt, is veel groter dan gedacht

2015
Koude winter op komst? Golfstroom trager dan normaal

2013
WKN / Tragere Golfstroom doet zeeniveau langs de VS stijgen

2010
WKN / Golfstroom vertraagt niet

Het wordt natuurlijk al langer geroepen, die golfstroom gaat stilvallen. Misschien al twee decennia of langer.
Maar de discussie over klimaat wordt ook steeds harder en wat is betrouwbaar en wat niet. Als leek zie je door de bomen het bos niet meer en ben je overgeleverd aan de "kenners" die vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.

De Dailymail maakt er zoals gewoonlijk weer een heel drama van...
2025: Gulfstream could collapse, Europe into Deep Freeze

Maar goed... moraal van het verhaal... 2025-2026 Elfstedentocht, Sneeuw, IJspret en hoge gasrekeningen...

@yvonne
Gooi ELF maar vast open in de aanloop naar 2025-2026 zou ik zeggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 15-12-2024 19:40:00 ]
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 14 februari 2024 @ 13:00:17 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_212422980
quote:
6s.gif Op woensdag 14 februari 2024 09:29 schreef Frutsel het volgende:
West-Europa kan dan sterk afkoelen, met vijf tot tien graden."
En om dat te bereiken, moeten we dan extra vervuilen? In dat geval moet ik toch maar even BBB ofzo gaan stemmen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212426179
Dus gaan we de komende 25 jaar discussiëren of dit echt wel waar is. Ik ga het niet meer meemaken dus hoef ik geen andere kachel te kopen op stel en sprong.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 13:13:00 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213996124
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213997048
Hier de link naar het artikel van Keulemans. Waarschijnlijk alleen voor abbos te lezen.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 14:56:20 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213997220
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:40 schreef Basp1 het volgende:
Hier de link naar het artikel van Keulemans. Waarschijnlijk alleen voor abbos te lezen.
Dank! Geen abbo maar ik heb het toch kunnen lezen. Klinkt echt ernstig dit -O- Ik begrijp dat het nog niet zeker is en er meer onderzoek nodig is. Maar als AMOC daadwerkelijk stilvalt dan zijn we te laat en is er niets meer aan te doen -O- -O-
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 juni 2024 @ 15:05:58 #7
284411 crew  heywoodu
pi_213997294
quote:
84s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dank! Geen abbo maar ik heb het toch kunnen lezen. Klinkt echt ernstig dit -O- Ik begrijp dat het nog niet zeker is en er meer onderzoek nodig is. Maar als AMOC daadwerkelijk stilvalt dan zijn we te laat en is er niets meer aan te doen -O- -O-
Ik pleur snel nog wat blikkies troep in het lokale slootje, kom maar op met die immense afkoeling!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 juni 2024 @ 17:06:13 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213998771
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 15:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik pleur snel nog wat blikkies troep in het lokale slootje, kom maar op met die immense afkoeling!
}:|
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:44:50 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213999181
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 15:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]
:(
pi_214025837
quote:
84s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
:')

De mens is echt knettergek dat ze in hun eigen waanbeelden gaan geloven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 23 juni 2024 @ 20:33:04 #12
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_214025949
Is toch prima joh 5 tot 10 graden afkoelen. Heb het nu al viesheet.
  zondag 23 juni 2024 @ 20:35:19 #13
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214025976
kennen we eindelijk weer eens schaatsen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214086295
twitter
..?.............................
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2024 @ 12:48:27 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215064198
quote:
Dat klinkt toch een stuk minder ernstig dan het Utrechtse onderzoek. Dat we hier meer weerextremen (storm, hevige regen, hittegolven) gaan krijgen is natuurlijk al aan de gang.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215067560
De komende 10 jaar is er dus niks aan de hand? "Apres nous la deluge" zou ik zeggen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215069349
Allemaal op de snelweg zitten en demonstreren mensen!
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 september 2024 @ 10:37:07 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215070613
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 15:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat klinkt toch een stuk minder ernstig dan het Utrechtse onderzoek. Dat we hier meer weerextremen (storm, hevige regen, hittegolven) gaan krijgen is natuurlijk al aan de gang.
Dat Utrechtse onderzoek sloeg sowieso nergens op omdat de opwarming van de aarde gewoon helemaal niet meegenomen werd. Maar dan nog is wat we nu qua extremen hebben nog niets vergeleken met wat ons te wachten staat in het echte scenario.

Gemiddeld is 0, maar dat betekent niet dat we onze huidige 20-25 graden voor 90% van de zomerdagen en 15-35 voor 9,5% behouden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215070643
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 10:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat Utrechtse onderzoek sloeg sowieso nergens op omdat de opwarming van de aarde gewoon helemaal niet meegenomen werd. Maar dan nog is wat we nu qua extremen hebben nog niets vergeleken met wat ons te wachten staat in het echte scenario.

Gemiddeld is 0, maar dat betekent niet dat we onze huidige 20-25 graden voor 90% van de zomerdagen en 15-35 voor 9,5% behouden.
Dat is precies wat ik zeg, maar dat maakt dus niet dat de gemiddelde temperatuur in februari -12,5 graad gaat worden. Die temperatuur zal vast wel eens een tijdje voor gaan komen met die extremen. Maar dat Utrechtse rapport maakte Nederland en Scandinavië bijna onleefbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 september 2024 @ 10:50:36 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215070710
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 10:41 schreef Hanca het volgende:
Maar dat Utrechtse rapport maakte Nederland en Scandinavië bijna onleefbaar.
Wat zei ik nou net over dat rapport?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215070765
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 10:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wat zei ik nou net over dat rapport?
We zijn het inderdaad gewoon eens.
  FOK!fotograaf vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:27:03 #25
842 Zorro
Z
pi_215373694
Alweer?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_215375632
Misschien weer Elfstedentochten.

In juni.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_215456793
quote:
4s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 08:42 schreef 12Beaufort het volgende:
[ x ]
Het is van 5 voor 12, naar 1 voor 12, naar blessuretijd gegaan :')

Ik geloof zeker in klimaatverandering en verduurzaming. Maar dat het allemaal NU echt moet geloof ik niet meer. Het zou best kunnen dat ze gelijk hebben, maar heb die waarschuwing nu al zo vaak gehoord :7
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 3 november 2024 @ 09:28:27 #29
284411 crew  heywoodu
pi_215456799
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 09:27 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Ik geloof zeker in klimaatverandering en verduurzaming. Maar dat het allemaal NU echt moet geloof ik niet meer. Het zou best kunnen dat ze gelijk hebben, maar heb die waarschuwing nu al zo vaak gehoord :7
Vooral omdat het inmiddels toch al te laat is :+
pi_215456804
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 09:28 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Vooral omdat het inmiddels toch al te laat is :+
Of dat
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_215457514
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 09:27 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Door dit soort twijfel is het inmiddels al te laat.
pi_215865301
Golfstroom in oceaan vertraagt sneller dan gedacht: 'Grote impact voor West-Europa'

Het mogelijk stilvallen van een belangrijke zeestroming, ook wel de AMOC genoemd, is een onzichtbaar fenomeen. Maar de gevolgen kunnen groot zijn: bijna een meter extra zeespiegelstijging, West-Europa wordt ineens een heel stuk kouder en er is juist meer hitte op het zuidelijk halfrond. Deze golfstroom lijkt een stuk sneller te vertragen dan gedacht. Experts zijn het eens: "Dit heeft grote impact."

De golfstroom vertraagt. Zoveel is zeker. Maar hoe snel dat gaat is van groot belang. Volgens onderzoekers zijn de officiële klimaatmodellen hier veel te optimistisch over. De Duitse onderzoeker Stefan Rahmstorf, die al tientallen jaren onderzoek doet naar het natuurfenomeen, stelt dat we mogelijk veel eerder de gevolgen gaan merken. Nederlandse experts zijn het met hem eens.

Er zijn twee elementen die volgens onderzoekers onderbelicht blijven in klimaatmodellen, en die wél veel invloed hebben op de golfstroom. Het gaat om zwaveluitstoot, en smeltwater van Groenland.

Koud water zinkt
Voordat we die twee aspecten bespreken, eerst maar even de golfstroom zelf. Want wat is de golfstroom? En waarom is deze zo belangrijk? En wat doet-ie?

De golfstroom is een onderdeel van de Atlantische Meridionale Overturning Circulatie, AMOC. De AMOC voert warm oceaanwater noordwaarts, richting het Noordpoolgebied in de Atlantische Oceaan. Daar koelt het water af en wordt zwaarder. Dit zware water zinkt dan naar de diepte, waarna het in zuidelijke richting terugstroomt. Omdat al het water in de oceaan met elkaar in verbinding staat, heeft de AMOC in de hele wereld invloed op het klimaat.

'Winters worden strenger'
Als de AMOC stilvalt, zal het op het noordelijk halfrond kouder worden, en op het zuidelijk halfrond nog warmer. Maar er zijn niet alleen gevolgen voor de temperatuur. Ook ecosystemen en neerslagpatronen kunnen wereldwijd veranderen, zoals bij de Amazone, waar droge en natte seizoenen kunnen omdraaien.

lees hier verder
..?.............................
pi_215923808
Pbs heeft er een filmpje over gemaakt. ^O^

Bekijk deze YouTube-video
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')