abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juli 2019 @ 15:57:05 #1
473624 Blubbertut
Moet hier iets stoers komen te
pi_187901177
Hallo!

Ik heb ergens gelezen dat als er teveel zout in de golfstroom komt, dit een kleine ijstijd kan veroorzaken (of zo)

U merkt t, ik ben een leek op dit gebied. Kan iemand mij misschien iets op YouTube aanraden over dit onderwerp?

Thanx
  zaterdag 13 juli 2019 @ 16:06:46 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_187901385
Kwam de laatste kleine ijstijd in 17e eeuw ook niet door dit fenomeen?
pi_187901955
Kunnen we dan niet gewoon een shitload aan zout dumpen daar op global warming tegen te gaan?
pi_187903147
Teveel zoet water ipv zout.
quote:
Sommige klimaatonderzoekers[4] voorspellen op grond van berekeningen dat de Golfstroom in een warmere wereld mogelijk af kan nemen. Het smeltende ijs van de polen en de grotere hoeveelheden neerslag leveren dan zoveel zoet water op dat het na afkoeling minder naar beneden zinkt, waardoor de Golfstroom in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan minder ver doordringt.

Voor West-Europa zou dat enorme gevolgen hebben. De opwarming zal hier dan verdwijnen waardoor de temperatuur vergelijkbaar wordt met de temperatuur in Noord-Amerika op gelijke geografische breedte. Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de snelheid in de Golfstroom; deze blijkt af te nemen. De circulatiekracht van de Golfstroom, die warmte aanvoert naar West-Europa via de Atlantische Oceaan, is de afgelopen dertien jaar met 30 procent afgenomen, zo meldden Britse wetenschappers in Nature op 1 december 2005.

Zo'n verandering zou echter een zware temperatuurdaling tot gevolg hebben, wat niet waargenomen is. Verder onderzoeken hebben uitgewezen dat dergelijke variaties op een enkel jaar niet ongewoon zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2019 17:59:40 ]
  zaterdag 13 juli 2019 @ 23:12:52 #5
473624 Blubbertut
pi_187907728
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 17:59 schreef aloa het volgende:
Teveel zoet water ipv zout.
[..]

Dank
pi_188057419
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 15:57 schreef Blubbertut het volgende:
Hallo!

Ik heb ergens gelezen dat als er teveel zout in de golfstroom komt, dit een kleine ijstijd kan veroorzaken (of zo)

U merkt t, ik ben een leek op dit gebied. Kan iemand mij misschien iets op YouTube aanraden over dit onderwerp?

Thanx
De Golfstroom of liever gezegd de Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC) vertoont inderdaad tekenen dat deze aan het afzwakken is. En verdere afzwakking (of instabiliteit) wordt ook verwacht in een opwarmende wereld en smelt van poolijs.

Een total collapse, een shutdown van de Golfstroom in de toekomst behoort ook tot de mogelijkheden. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
Het IPCC acht het zelfs “very unlikely”. Maar het IPCC staat er ook om bekend wat conservatief te zijn. Het scenario is wel in de gedachten van verschilende klimaatwetenschappers, maar voor zo’n shutdown moeten er eerst kantelpunten gepasseerd worden en niemand durft nog uitspraken te doen of zo’n kantelpunt nabij is of nog heel ver weg.

Uiteraard zal zoiets enorme consequenties hebben, niet alleen in Europa maar over de gehele wereld. De AMOC is niet los te denken van de andere zeestromingen op de wereld.

Maar het zal in deze opwarmende wereld NIET tot een ijstijd lijden, of iets wat daar op lijkt. Het zal NIET zo worden als in de gedramatiseerde rampenfilm “the day after tomorrow”

Effecten die ik wel heb horen noemen zijn zwaardere stormen, en effecten op de zeespiegelstijging ( extra zeespiegelstijging aan de Amerikaanse kant van de Atlantische oceaan, en minder zeespiegelstijging aan de Europese kant, wat dan weer gunstig is voor ons, en zuur voor Amerikanen en Canadezen).

Maar b.v. ook hetere zomers in Europa!
Wat vollediger: strengere winters, en hetere zomers met meer droogte. Zoals we ook kennen als ons weer uit het oosten komt in plaats van uit het zuidwesten of westen, door een blokkade.
(sciencedaily 24-4-2018) Collapse of the Atlantic Ocean heat transport might lead to hot European summers

Er kunnen nog meer effecten zijn, waaronder effecten die misschien niet zo leuk zijn, en waar we nog niet genoeg inzicht over hebben.
Het kan zelfs zo zijn dat het ook nog invloed zal hebben op de moesson in Azie. Dus ver weg.

Als youtube videos geef ik twee videos waarin Stephan Rahmstorf spreekt over het onderwerp.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 22-07-2019 16:49:03 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 24 juli 2019 @ 14:15:57 #7
473624 Blubbertut
pi_188093375
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 16:38 schreef barthol het volgende:

[..]

De Golfstroom of liever gezegd de Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC) vertoont inderdaad tekenen dat deze aan het afzwakken is. En verdere afzwakking (of instabiliteit) wordt ook verwacht in een opwarmende wereld en smelt van poolijs.

Een total collapse, een shutdown van de Golfstroom in de toekomst behoort ook tot de mogelijkheden. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
Het IPCC acht het zelfs “very unlikely”. Maar het IPCC staat er ook om bekend wat conservatief te zijn. Het scenario is wel in de gedachten van verschilende klimaatwetenschappers, maar voor zo’n shutdown moeten er eerst kantelpunten gepasseerd worden en niemand durft nog uitspraken te doen of zo’n kantelpunt nabij is of nog heel ver weg.

Uiteraard zal zoiets enorme consequenties hebben, niet alleen in Europa maar over de gehele wereld. De AMOC is niet los te denken van de andere zeestromingen op de wereld.

Maar het zal in deze opwarmende wereld NIET tot een ijstijd lijden, of iets wat daar op lijkt. Het zal NIET zo worden als in de gedramatiseerde rampenfilm “the day after tomorrow”

Effecten die ik wel heb horen noemen zijn zwaardere stormen, en effecten op de zeespiegelstijging ( extra zeespiegelstijging aan de Amerikaanse kant van de Atlantische oceaan, en minder zeespiegelstijging aan de Europese kant, wat dan weer gunstig is voor ons, en zuur voor Amerikanen en Canadezen).

Maar b.v. ook hetere zomers in Europa!
Wat vollediger: strengere winters, en hetere zomers met meer droogte. Zoals we ook kennen als ons weer uit het oosten komt in plaats van uit het zuidwesten of westen, door een blokkade.
(sciencedaily 24-4-2018) Collapse of the Atlantic Ocean heat transport might lead to hot European summers

Er kunnen nog meer effecten zijn, waaronder effecten die misschien niet zo leuk zijn, en waar we nog niet genoeg inzicht over hebben.
Het kan zelfs zo zijn dat het ook nog invloed zal hebben op de moesson in Azie. Dus ver weg.

Als youtube videos geef ik twee videos waarin Stephan Rahmstorf spreekt over het onderwerp.

Top man! Super bedankt 👍👍👍
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')