abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:53:43 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_212411091
Veel mensen met laag inkomen en auto komen in problemen door klimaatmaatregelen, voorziet TNO.


quote:
Honderdduizenden Nederlanders met een laag inkomen dreigen de komende tien jaar in financiële problemen te komen door de overgang naar het elektrisch rijden. Zij wonen vaak op het platteland en maken bovengemiddeld veel autokilometers, blijkt uit een nieuwe studie van TNO.

Het gaat om in totaal 113.000 tot 270.000 huishoudens die een laag inkomen hebben en tegelijkertijd veel kilometers rijden. Vaak betreft het eenoudergezinnen woonachtig in middelgrote steden in de regio of op het platteland. Voor hen is het openbaar vervoer vaak geen optie; zij zijn zowel privé als voor hun werk sterk afhankelijk van de auto. Gemiddeld rijden ze jaarlijks zo'n 20.000 kilometer. Dat is bijna de helft meer dan een gemiddeld huishouden.

Hoewel brandstof momenteel beduidend goedkoper is dan twee jaar terug, dreigen de pompprijzen de komende tien jaar flink omhoog te schieten door de energietransitie. ,,Het gebruik van een brandstofauto wordt door de overheid steeds verder ontmoedigd door regels en beprijzing. Denk aan milieuzone’s in steden en hogere brandstofprijzen door milieubelastingen”, zegt Peter Mulder, senior onderzoeker van TNO. Zo komen benzineauto's ook onder het Europese emissiesysteem te vallen.

Als de brandstofprijzen 50 procent stijgen, dan zijn deze risicohuishoudens tot wel 13 procent van hun toch al karig inkomen kwijt aan vervoer. Tegelijk beschikken zij niet over de middelen om bijvoorbeeld een zuinigere of elektrische auto aan te schaffen.

Accijnsverlaging vaak niet effectief
,,Het is daarom belangrijk om oog te houden voor huishoudens die niet op eigen kracht kunnen meedoen aan de gewenste overstap naar duurzaam vervoer”, zegt Mulder van TNO.

Deze huishoudens wonen volgens TNO relatief het vaakst in landelijke gebieden, zoals Friesland, Drenthe, de kop van Noord-Holland, Oostelijk-Flevoland, de Noordoostpolder, delen van Zeeland en Noordoost-Limburg. In absolute aantallen zijn ze woonachtig in middelgrote steden buiten Amsterdam, zoals Almere, Lelystad, Velsen, Alkmaar en Zaanstad. Aan de oostrand van Nederland wonen de risicohuishoudens veelal in steden als Venlo, Enschede en Zevenaar. Ook Leeuwarden en Drachten (Friesland), Apeldoorn en de Brabantse-as Bergen op Zoom-Oss worden door TNO genoemd.

TNO doet verschillende aanbevelingen om deze huishoudens te helpen. Duidelijk is dat nu de huidige fiscale maatregelen, zoals accijnsverlagingen op benzine of diesel en stimuleringsregelingen voor elektrische auto's, weinig effectief zijn. ,,Ja, bepaalde groepen worden erdoor geholpen, omdat ze veel rijden. Maar het zijn generieke maatregelen. Daarvan profiteert 98 procent van de gezinnen die het niet of veel minder nodig hebben.”

‘Help lage inkomens veel specifieker’
De overheid zal daarom een veel innovatiever vervoerbeleid moet opstellen, stelt TNO-onderzoeker Mulder. Hij pleit voor inkomens- en locatieafhankelijk vervoerbeleid. Dan zouden risicogroepen veel specifieker kunnen worden geholpen. Ook moet gekeken worden of er meer woningen voor lage inkomens in de buurt van treinstations en andere ov-locaties kunnen worden gebouwd in plaats van aan de randen van een stad. ,,Nu worden in de buurt van stations vooral dure appartementen voor hogere inkomens gebouwd.”

Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.” Mochten die kilometers niet per se nodig zijn dan heeft dat ook weer gevolgen voor het overheidsbeleid. ,,In hoeverre moet je groepen dan faciliteren in hun autogebruik? Maar nu valt daar dus nog weinig over te zeggen, want we hebben dat niet onderzocht.”
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:54:01 #2
65846 Bocaj
47th President.
pi_212411095
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar! :o
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken! :Y
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:59:32 #3
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212411148
Jeetje, komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!

[ Bericht 0% gewijzigd door Catkiller op 13-02-2024 14:37:20 ]
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_212411294
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Salderingsregeling blijft ook gewoon in stand. Verduurzaming gaat altijd over de rug van anderen, en helaas weer de economisch zwakkeren.
blablablabla
pi_212411321
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Stichting opendeur heeft onderzoek gedaan _O_
pi_212411430
quote:
Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Sjonge, eerder geven ze nota bene zelf al aan dat de mensen die het betreft vaak in de regio of het platteland wonen. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat dan bijvoorbeeld de supermarkt en vereniging vaak ook niet direct naast de deur is, hmmm?

Verder is dit hele verhaal natuurlijk allemaal zoals reeds voorspeld en verwacht.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:32:52 #7
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_212411480
"Gaan die paupers toch lekker met het openbaar vervoer!!!" Ow wacht, dat is al totaal wegbezuinigd door de privatisering, waardoor er met geluk alleen nog een buslijn is die 3keer per dag gaat...

"Gaan die paupers toch lekker verhuizen naar een meer stedelijke plek waar wel openbaar vervoer is, of hun werk dichterbij is!!!!" Ow wacht, daar zijn de huizen totaal onbetaalbaar voor deze mensen...

"Nou ehhh dan moeten die paupers maar een betere baan nemen hoor!!!" Ow wacht, Daar heeft niet iedereen de capaciteit voor en de goed betaalde banen liggen niet altijd voor het oprapen.

Gaaf land!!! Aldus Mark Rutte
:') :') :')
pi_212411485
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:54 schreef Bocaj het volgende:
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar! :o
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken! :Y
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
pi_212411516
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
  Forum Admin dinsdag 13 februari 2024 @ 14:37:40 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212411526
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Niet echt
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212411532
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Is wel een basisbehoefte omdat de betere en goedkopere ondernemers ver weg wonen.
pi_212411562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef RealistAtheist het volgende:
Aldus Mark Rutte
die wordt (bijna) niet meer betaald om te doen of 't 'm nog iets boeit. :D

Daarom ook gewoon uitkering+toeslagen trekken en op de fiets naar de sociale werkplaats (oh wacht, de sociale werkplaatsen zijn ook wegbezuinigd).... Wel slim van de Overheid. thuiszitten of werken? We pakken je toch wel ^O^
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_212411568
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:44:27 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_212411583
Tijd voor benzinetoeslag
pi_212411591
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:44 schreef RamboDirk het volgende:
Tijd voor benzinetoeslag
Rekeningrijden komt er aan.
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:48:11 #16
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212411609
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Anders lees je het artikel nog eens.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212411615
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Rekeningrijden komt er aan.
De volgende flop.
pi_212411616
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:50:30 #19
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212411629
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:48 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:50:33 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_212411631
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:53 schreef Bocaj het volgende:
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Nou, dat kan ik je wel vertellen, omdat het OV ruk is en je dus geen keuze hebt? Dat geldt overigens ook voor de gezinnen met een gewoon inkomen, gezinnen met een hoog inkomen, maar ook voor alleenstaanden :X
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212411636
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:50 schreef Tijn het volgende:

[..]
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
Tuuuurlijk joh, geef men nog minder drempels om te gaan werken.
pi_212411637
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Bezit van een auto is gewoon geen basisbehoefte. Dat hij voor sommigen erg belangrijk is klopt, maar het is geen basisbehoefte.
pi_212411642
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Ohnee wacht das waar. Ik tank tegenwoordig lekker in Belgie.
pi_212411658
Ben ook minder bedeeld, maar mijn gebakje gaat nooit weg! :{w

Tank zelfs de chique E5 benzine (voorheen Euro 98)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_212411659
Neem aan dat er de komende jaren ook een veel groter aanbod gebruikte EVs op de markt komen.
Lijkt me dat het probleem zich dan vanzelf oplost?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212411663
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:52 schreef hoechst het volgende:

[..]
Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Ohnee wacht das waar. Ik tank tegenwoordig lekker in Belgie.
Dat doe ik eigenlijk altijd.

14 jaar geleden betaalde ik zo'n ¤1,50 bij de pomp om de hoek bij mijn werkgever. Deze sonds vanochtend op ¤1,94.

Mijn loon is harder gestegen in die 14 jaar.
pi_212411671
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:54 schreef capricia het volgende:
Neem aan dat er de komende jaren ook een veel groter aanbod gebruikte EVs op de markt komen.
Lijkt me dat het probleem zich dan vanzelf oplost?
Ik zou nooit een 2e hands EV kopen en zeker niet van de eerste generaties.

1 reparatie nodig en de EV is economisch totalloss.

Echt duurzaam man.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2024 14:56:52 ]
pi_212411676
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.


Dus nee geen basisbehoefte volgens de definitie. Van de rest mee eens dat het voor sommige problematisch kan zijn.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_212411679
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:48 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
Betaalbare benzine en anders fatsoenlijke alternatieven in de vorm van een functioneel OV in de provincie. Liefst beide.
Je mensen toch zo graag uit De Randstad hebben en houden vanwege de woningnood?

Echt wat een walgelijk kutland is dit eigenlijk geworden als je er een beetje over na denkt :')
blablablabla
pi_212411685
Jeetje, komen we er nu al achter dat al die mooie plannen in de praktijk misschien niet haalbaar zijn voor iedereen? Surprised pikachu face.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef RealistAtheist het volgende:
"Gaan die paupers toch lekker met het openbaar vervoer!!!" Ow wacht, dat is al totaal wegbezuinigd door de privatisering, waardoor er met geluk alleen nog een buslijn is die 3keer per dag gaat...

"Gaan die paupers toch lekker verhuizen naar een meer stedelijke plek waar wel openbaar vervoer is, of hun werk dichterbij is!!!!" Ow wacht, daar zijn de huizen totaal onbetaalbaar voor deze mensen...

:') :') :')
En verder dit ja.
pi_212411691
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:50 schreef Tijn het volgende:

[..]
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.

70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.

Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212411692
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:56 schreef over_hedge het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Dus nee geen basisbehoefte volgens de definitie. Van de rest mee eens dat het voor sommige problematisch kan zijn.
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:00:43 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212411704
Misschien het OV buiten de Randstad niet helemaal weg saneren?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212411707
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
Als ik mijn familie niet meer kan bezoeken. Veranderd de definitie niet opeens.
Dat het problematisch kan zijn geef ik je helemaal gelijk in hoor. Het is alleen gewoon geen basisbehoefte.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_212411710
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een retourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.

70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.
En dan mag je hopen dat je kan zitten. Laatst eersteklas tickets gekocht zat die alsnog vol.
blablablabla
pi_212411726
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:01 schreef Elan het volgende:

[..]
En dan mag je hopen dat je kan zitten. Laatst eersteklas tickets gekocht zat die alsnog vol.
Bizar joh.
Heel simpel: dan pakken we de auto.
Het OV is dus zelfs op het traject Utrecht - Amsterdam geen goed alternatief.

Dit moet echt anders.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:03:49 #37
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212411729
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.

70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.

Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
quote:
Voor 2020 bedraagt dit referentie inkomen voor de President-directeur ¤ 568.567
https://www.ns.nl/binarie(...)sbeleid-directie.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 13-02-2024 15:26:05 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212411760
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
Psychosociaal is de basisbehoefte daarin, niet de auto. Dat is een hulpmiddel
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:10:27 #39
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212411782
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.

70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.

Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
Juist daarom mag er best wat geld van de overheid worden uitgegeven om openbaar vervoer toegankelijker te maken voor de burger. Van minder auto's op de weg wordt iedereen beter, niet in de laatste plaats de automobilisten die overblijven.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:10:40 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_212411787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Psychosociaal is de basisbehoefte daarin, niet de auto. Dat is een hulpmiddel
Ah, maar dan is het OV ook slechts een hulpmiddel. En een fiets ook.

Want je zult toch OV of een fiets of een auto nodig moeten hebben om bij het ziekenhuis te komen voor je zorg, tenzij je naast het ziekenhuis woont en lopend kan ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212411804
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:54 schreef Bocaj het volgende:
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar! :o
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken! :Y
Benzineprijzen op basis van je inkomen. Opgelost.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:12:34 #42
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212411808
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:51 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Tuuuurlijk joh, geef men nog minder drempels om te gaan werken.
Wat? :? Waarom zou je een drempel op willen werpen? Toegankelijker en beter openbaar vervoer neemt juist drempels weg en maakt het mogelijk dat mensen verder van hun huis kunnen gaan werken.
pi_212411840
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.

70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.

Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
Ben het met je eens dat het te veel geld is, maar je rekensom is natuurlijk niet eerlijk. Voor de auto betaal je nogal wat “abbonementskosten en gebruikskosten”: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstof bovenop de 15 euro parkeerkosten.

Daarnaast heb je voor ¤2,50 per maand al dalkorting (40%) voor jezelf + 3, waarmee de kosten al ¤42,- (70*60%) + ¤2,50 = ¤44,50 zijn.

[ Bericht 49% gewijzigd door KaheemSaid op 13-02-2024 15:25:30 ]
pi_212411852
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Psychosociaal is de basisbehoefte daarin, niet de auto. Dat is een hulpmiddel
Als je zonder dat hulpmiddel geen toegang meer krijgt tot de basisbehoefte is het hulpmiddel primair een onderdeel van de basisbehoefte.
blablablabla
pi_212411879
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Als je zonder dat hulpmiddel geen toegang meer krijgt tot de basisbehoefte is het hulpmiddel primair een onderdeel van de basisbehoefte.
Kunnen we heel lang over blijven discussiëren maar een auto is geen eerste levensbehoefte.
Als je psychosociaal contact wil zijn daar allerlei andere mogelijkheden voor dan in je auto stappen en naar een dorpje 30km verderop rijden. Het is heel triest als dat nodig zou zijn maar mensen gaan primair niet dood van het niet bezitten van een auto.
pi_212411880
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:10 schreef Tijn het volgende:

[..]
Juist daarom mag er best wat geld van de overheid worden uitgegeven om openbaar vervoer toegankelijker te maken voor de burger. Van minder auto's op de weg wordt iedereen beter, niet in de laatste plaats de automobilisten die overblijven.
Denk dat dat een van de dingen is die me het meest tegenstaat rondom klimaatmaatregelen. Verreweg de meeste mensen vinden het echt wel prima om iets te doen aan het klimaat; maar er moet dan wel een goed alternatief geboden worden. Je kan niet én bezuinigen op OV (minder tijden, minder lange treinen, ed), maar het toch ook duurder maken, maar dan raar staan te kijken dat mensen nog met de auto gaan. Nu komt het neer op: we ontmoedigen auto rijden, maar we ontmoedigen eigenlijk ook OV gebruik.

Je moet er ten alle tijden rekening mee houden dat zaken betaalbaar moeten blijven voor burgers; en niet alleen maar kijken naar de burgers die die transitie makkelijk kunnen bekostigen; of die het kunnen blijven betalen om gewoon lekker benzine te blijven rijden.
pi_212411889
:)
pi_212411892
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.
Je geliefden kunnen blijven zien is ook belangrijk, wel of niet primair kun je over steggelen maar het is wel enorm vervelend als je je auto van de hand moet doen omdat het te duur is.
Als je het je de toegang tot essentiële zorg ontneemt (hoeveel streekziekenhuizen hebben de deuren wel niet gesloten afgelopen jaren) is het ronduit problematisch.
blablablabla
pi_212411898
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.
Juist.

Dat je je familie niet meer kan bezoeken, omdat je niet genoeg centjes verdiend is niet ons probleem. Komen ze maar naar jou toe. Een auto is niet essentieel. Je kan nog altijd het OV pakken of sparen :Y
pi_212411905
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:21 schreef Elan het volgende:

[..]
Je geliefden kunnen blijven zien is ook belangrijk, wel of niet primair kun je over steggelen maar het is wel enorm vervelend als je je auto van de hand moet doen omdat het te duur is.
Als je het je de toegang tot essentiële zorg ontneemt (hoeveel streekziekenhuizen hebben de deuren wel niet gesloten afgelopen jaren) is het ronduit problematisch.
Er is nog zoiets als een taxi. Er zijn genoeg mensen die geen auto of geen rijbewijs (meer) hebben. Dat is niet een reden waaraan zij overlijden.

Het is allemaal heel vervelend maar ook zonder auto's gaat het leven door. Anders zou ik me toch afvragen hoe ze dat al die jaren voor ons hebben kunnen overleven.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:23:50 #51
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212411907
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Kunnen we heel lang over blijven discussiëren maar een auto is geen levensbehoefte.
Als je psychosociaal contact wil zijn daar allerlei andere mogelijkheden voor dan in je auto stappen en naar een dorpje 30km verderop rijden. Het is heel triest als dat nodig zou zijn maar mensen gaan primair niet dood van het niet bezitten van een auto.
Nou, ik ken mantelzorgers waarbij er wel degelijk doden kunnen vallen als ze opeens afhankelijk zouden zijn van het OV of iets anders dan een eigen auto. En dat zijn zeker geen uitzonderingen meer te noemen met ons huidige zorgbeleid.
pi_212411910
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:22 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Juist.

Dat je je familie niet meer kan bezoeken, omdat je niet genoeg centjes verdiend is niet ons probleem. Komen ze maar naar jou toe. Een auto is niet essentieel. Je kan nog altijd het OV pakken of sparen :Y
Altijd fijn de "niet mijn probleem" kaart.
blablablabla
pi_212411919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat doe ik eigenlijk altijd.

14 jaar geleden betaalde ik zo'n ¤1,50 bij de pomp om de hoek bij mijn werkgever. Deze sonds vanochtend op ¤1,94.

Mijn loon is harder gestegen in die 14 jaar.
Klopt ja, als we kijken naar de prijsontwikkelingen over de jaren heen.
https://www.unitedconsume(...)ofprijs-historie.asp

Eigenlijk zou het nog wel logisch en verklaarbaar zijn geweest als de brandstofprijs per liter rond de 4 euro zou liggen, gezien de inflatie enz.

Ofwel mensen zeuren te veel en zijn verwend.
pi_212411920
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Kunnen we heel lang over blijven discussiëren maar een auto is geen eerste levensbehoefte.
Als je psychosociaal contact wil zijn daar allerlei andere mogelijkheden voor dan in je auto stappen en naar een dorpje 30km verderop rijden. Het is heel triest als dat nodig zou zijn maar mensen gaan primair niet dood van het niet bezitten van een auto.
Wellicht geen basisbehoefte in de exacte definitie, maar het ligt in ieder geval wel in de schil daar net omheen. Net als bijvoorbeeld een mobiele telefoon en internet. Dat is ook geen basisbehoefte, maar het leven zonder is haast onmogelijk.

In het geval van de auto is de ernst natuurlijk wel volledig afhankelijk van waar je woont. Als je in hartje Amsterdam woont kan je inderdaad prima zonder auto. In een gehucht met 600 inwoners op 15km van de eerste middelgrote stad wens ik je veel geluk zonder :P
pi_212411922
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:23 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Nou, ik ken mantelzorgers waarbij er wel degelijk doden kunnen vallen als ze opeens afhankelijk zouden zijn van het OV of iets anders dan een eigen auto. En dat zijn zeker geen uitzonderingen meer te noemen met ons huidige zorgbeleid.
Ja je kunt alles zo spinnen dat een auto heel belangrijk is, dat wordt ook allemaal niet ontkent. Maar gaan we het dan zo draaien dat het bezit van een mantelzorger met auto een eerste levensbehoefte is?
pi_212411928
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:24 schreef Elan het volgende:
Altijd fijn de "niet mijn probleem" kaart.
De onderlaag van de samenleving is inderdaad niet mijn probleem. Die zitten daar voornamelijk door eigen toedoen, dus fuck em.
pi_212411945
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
De onderlaag van de samenleving is inderdaad niet mijn probleem. Die zitten daar voornamelijk door eigen toedoen, dus fuck em.
Ontzettend dom gelul natuurlijk maar prima als je per se zo kortzichtig wilt redeneren.
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:27:59 #58
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212411947
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:23 schreef Vliegbaard het volgende:

Het is allemaal heel vervelend maar ook zonder auto's gaat het leven door. Anders zou ik me toch afvragen hoe ze dat al die jaren voor ons hebben kunnen overleven.
Je zoiets afvragen is toch volslagen zinloos? Hoe ver ga je dan? Vroeger kon men ook af zonder elektriciteit of stromend water. Vroeger leefde men vaker met hele families bij elkaar. Vroeger stierf men veel jonger. Etc. Een eerste levensbehoefte gaat wellicht ver maar het bagatelliseren tot bij wijze van spreken pure luxe is dat ook.
pi_212411952
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
Wellicht geen basisbehoefte in de exacte definitie, maar het ligt in ieder geval wel in de schil daar net omheen. Net als bijvoorbeeld een mobiele telefoon en internet. Dat is ook geen basisbehoefte, maar het leven zonder is haast onmogelijk.
Daarom noemen we die zaken ook wel secundaire behoeften. Het leven is helemaal niet onmogelijk zonder die dingen. Het wordt allemaal wat lastiger ja. Maar we gaan niet primair dood aan het niet bezitten van een auto, telefoon of internet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212411956
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Ik wist het dat deze reactie er zou zijn.

Lekker he, dat neerkijken op die paupers, wereldvreemde.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212411963
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Niet echt
De productprijs is nauwelijks gestegen volgens mij. De prijs aan de pomp is met accijnzen en btw en btw op accijnzen wel gestegen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212411970
Nog los van het leven of dood scenario moet je gezien de tekorten aan ongeveer alles in de Randstad wonen in de provincie juist stimuleren.

Dat doe je in beginsel niet door autorijden onbetaalbaar te maken en OV weg te bezuinigen.
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:30:35 #63
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212411974
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ja je kunt alles zo spinnen dat een auto heel belangrijk is, dat wordt ook allemaal niet ontkent. Maar gaan we het dan zo draaien dat het bezit van een mantelzorger met auto een eerste levensbehoefte is?
Hoe zie je het anders voor je? Zelfs in een gemiddelde stad is het OV dramatisch, al helemaal op 'gekke' tijden zoals 's avonds en in het weekend.
pi_212411984
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Daarom noemen we die zaken ook wel secundaire behoeften. Het leven is helemaal niet onmogelijk zonder die dingen. Het wordt allemaal wat lastiger ja. Maar we gaan niet primair dood aan het niet bezitten van een auto, telefoon of internet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier valt over te discussiëren... maar laten we dat maar niet doen :) Maar ongeacht levensbehoeften, wat vind je er dan van dat de overheid verandering teweeg probeert te brengen door te straffen op dingen als energie (warmte) en mobiliteit (auto's)?
pi_212411985
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:27 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Je zoiets afvragen is toch volslagen zinloos? Hoe ver ga je dan? Vroeger kon men ook af zonder elektriciteit of stromend water. Vroeger leefde men vaker met hele families bij elkaar. Vroeger stierf men veel jonger. Etc. Een eerste levensbehoefte gaat wellicht ver maar het bagatelliseren tot bij wijze van spreken pure luxe is dat ook.
Dat is het helemaal niet. We zijn zo aan gewend geraakt aan luxe dat we DENKEN niet meer zonder te kunnen. Er zijn meer mensen op de wereld die geen auto hebben dan mensen die er wel een hebben en die gaan daar echt niet dood aan. Een basisbehoefte is iets wat men nodig heeft om te overleven. Luxeartikelen horen daar pertinent niet bij.

Dat het in deze maatschappij wat lastig wordt zonder wil nog niet zeggen dat het een basisbehoefte is. Ook zonder stromend water kan men overleven, Ook zonder elektriciteit valt er prima te leven. We zijn het alleen niet gewend.
pi_212411988
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:53 schreef Bocaj het volgende:
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Misschien omdat de fucking boodschappen gedaan moeten worden, men de bestemming niet met het brakke OV kan bereiken en de basisvoorzieningen ook verdwijnen uit de dorpen?

Misschien fucking daarom?
Kan je toch zelf ook wel verzinnen als slimme vogels, tno!? Of zitten ze daar echt alleen in de grachtengordel/randstadvinexwijk en gaan ze met de fiets naar hun werk?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212411991
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Daarom noemen we die zaken ook wel secundaire behoeften. Het leven is helemaal niet onmogelijk zonder die dingen. Het wordt allemaal wat lastiger ja. Maar we gaan niet primair dood aan het niet bezitten van een auto, telefoon of internet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stel je hebt AOW en een een schamel pensioentje dan kun je je misschien geen auto meer veroorloven op enig moment. Daarbij is elektrisch rijden in beginsel helemaal niet beter voor het milieu dan benzine dus waarom überhaupt deze discussie.
blablablabla
pi_212411997
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Klopt ja, als we kijken naar de prijsontwikkelingen over de jaren heen.
https://www.unitedconsume(...)ofprijs-historie.asp

Eigenlijk zou het nog wel logisch en verklaarbaar zijn geweest als de brandstofprijs per liter rond de 4 euro zou liggen, gezien de inflatie enz.

Ofwel mensen zeuren te veel en zijn verwend.
Hoe kom je hierbij?

Als je een inflatiecorrectie doet dan zou ¤1,25 in 2002 ¤2,02 in 2024 zijn, oftewel 61% in 22 jaar.
pi_212412007
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.
[..]
Ben het met je eens dat het te veel geld is, maar je rekensom is natuurlijk niet eerlijk. Voor de auto betaal je nogal wat “abbonementskosten en gebruikskosten”: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstof bovenop de 15 euro parkeerkosten.

Daarnaast heb je voor ¤2,50 per maand al dalkorting (40%) voor jezelf + 3, waarmee de kosten al ¤42,- (70*60%) + ¤2,50 = ¤44,50 zijn.
Heb geen idee welke kortingen er zijn. Daarvoor gebruik ik het OV te weinig. Maar het ging me meer even over de prijs van 1 keertje met de trein. Ik schrok er echt van.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212412009
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:54 schreef -Hakuna- het volgende:
Ben ook minder bedeeld, maar mijn gebakje gaat nooit weg! :{w

Tank zelfs de chique E5 benzine (voorheen Euro 98)
Dat heet ook nog gewoon 98 hoor. En ik zou het inderdaad doen, want op de lange termijn ben je goedkoper uit omdat door de e10 je motor+onderdelen niet harder achter uit gaat. e10 is pleuriszooi.

Overigens als ik in het buitenland kom, zie ik daar nog vaak genoeg 95e5, dus we worden wederom echt zo hard genaaid in dit land
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:37:31 #71
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212412022
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb geen idee welke kortingen er zijn. Daarvoor gebruik ik het OV te weinig. Maar het ging me meer even over de prijs van 1 keertje met de trein. Ik schrok er echt van.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De trein is inderdaad belachelijk duur, maar de realiteit leert wel dat bijna iedereen er regelmatig gebruik van maakt op de een of andere manier korting regelt. Zeker die 40% is gewoon een onwijs goede deal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 13-02-2024 15:50:40 ]
  dinsdag 13 februari 2024 @ 15:39:11 #72
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_212412032
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:31 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is het helemaal niet. We zijn zo aan gewend geraakt aan luxe dat we DENKEN niet meer zonder te kunnen. Er zijn meer mensen op de wereld die geen auto hebben dan mensen die er wel een hebben en die gaan daar echt niet dood aan. Een basisbehoefte is iets wat men nodig heeft om te overleven. Luxeartikelen horen daar pertinent niet bij.

Dat het in deze maatschappij wat lastig wordt zonder wil nog niet zeggen dat het een basisbehoefte is. Ook zonder stromend water kan men overleven, Ook zonder elektriciteit valt er prima te leven. We zijn het alleen niet gewend.
Je zit een beetje vast in je 'we gaan er echt niet dood aan'. Nee niet direct nee, dat klopt. En nu? Opgelost, slotje?
pi_212412039
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Bizar joh.
Heel simpel: dan pakken we de auto.
Het OV is dus zelfs op het traject Utrecht - Amsterdam geen goed alternatief.

Dit moet echt anders.
Tussen 2 van de traditionele 4 grote steden van het land, 35km van elkaar af van de belangrijkste stations.

Hoe gefaald heb je dan als overheid?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212412052
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
Maar ongeacht levensbehoeften, wat vind je er dan van dat de overheid verandering teweeg probeert te brengen door te straffen op dingen als energie (warmte) en mobiliteit (auto's)?
Mijn eerste reactie zou zijn: belachelijk.

Maar even relativerend, ik denk dat zulke middelen en regels nodig zijn om innovatie te stimuleren. Uiteindelijk gaat het zo zijn dat bedrijven altijd wel een verdienmodel zullen hebben en daarmee zullen grote autofabrikanten vanzelf inspringen op gat in de markt dat gaat ontstaan. Ik maak me daar eerlijk gezegd niet zo'n zorgen over.
pi_212412055
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 15:37 schreef Tijn het volgende:

[..]
De tren is inderdaad belachelijk duur, maar de realiteit leert wel dat bijna iedereen er regelmatig gebruik van maakt op de een of andere manier korting regelt. Zeker die 40% is gewoon een onwijs goede deal.
Eerlijk gezegd vind ik dat zo Nederlands. Korting. En aanbiedingen enzo.
Zie je met de boodschappen ook. Dat het hier structureel duurder is dan in DL met veel produkten. Maar ja wij hebben dan weer aanbiedingen, 3 halen 2 betalen. Terwijl in DL de prijs standaard gewoon laag is.

Nederland kortingland.

M.i. kunnen al die kortingen en aanbiedingen de prullenmand in. En maak het dan goedkoper voor iedereen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')