quote:Honderdduizenden Nederlanders met een laag inkomen dreigen de komende tien jaar in financiële problemen te komen door de overgang naar het elektrisch rijden. Zij wonen vaak op het platteland en maken bovengemiddeld veel autokilometers, blijkt uit een nieuwe studie van TNO.
Het gaat om in totaal 113.000 tot 270.000 huishoudens die een laag inkomen hebben en tegelijkertijd veel kilometers rijden. Vaak betreft het eenoudergezinnen woonachtig in middelgrote steden in de regio of op het platteland. Voor hen is het openbaar vervoer vaak geen optie; zij zijn zowel privé als voor hun werk sterk afhankelijk van de auto. Gemiddeld rijden ze jaarlijks zo'n 20.000 kilometer. Dat is bijna de helft meer dan een gemiddeld huishouden.
Hoewel brandstof momenteel beduidend goedkoper is dan twee jaar terug, dreigen de pompprijzen de komende tien jaar flink omhoog te schieten door de energietransitie. ,,Het gebruik van een brandstofauto wordt door de overheid steeds verder ontmoedigd door regels en beprijzing. Denk aan milieuzone’s in steden en hogere brandstofprijzen door milieubelastingen”, zegt Peter Mulder, senior onderzoeker van TNO. Zo komen benzineauto's ook onder het Europese emissiesysteem te vallen.
Als de brandstofprijzen 50 procent stijgen, dan zijn deze risicohuishoudens tot wel 13 procent van hun toch al karig inkomen kwijt aan vervoer. Tegelijk beschikken zij niet over de middelen om bijvoorbeeld een zuinigere of elektrische auto aan te schaffen.
Accijnsverlaging vaak niet effectief
,,Het is daarom belangrijk om oog te houden voor huishoudens die niet op eigen kracht kunnen meedoen aan de gewenste overstap naar duurzaam vervoer”, zegt Mulder van TNO.
Deze huishoudens wonen volgens TNO relatief het vaakst in landelijke gebieden, zoals Friesland, Drenthe, de kop van Noord-Holland, Oostelijk-Flevoland, de Noordoostpolder, delen van Zeeland en Noordoost-Limburg. In absolute aantallen zijn ze woonachtig in middelgrote steden buiten Amsterdam, zoals Almere, Lelystad, Velsen, Alkmaar en Zaanstad. Aan de oostrand van Nederland wonen de risicohuishoudens veelal in steden als Venlo, Enschede en Zevenaar. Ook Leeuwarden en Drachten (Friesland), Apeldoorn en de Brabantse-as Bergen op Zoom-Oss worden door TNO genoemd.
TNO doet verschillende aanbevelingen om deze huishoudens te helpen. Duidelijk is dat nu de huidige fiscale maatregelen, zoals accijnsverlagingen op benzine of diesel en stimuleringsregelingen voor elektrische auto's, weinig effectief zijn. ,,Ja, bepaalde groepen worden erdoor geholpen, omdat ze veel rijden. Maar het zijn generieke maatregelen. Daarvan profiteert 98 procent van de gezinnen die het niet of veel minder nodig hebben.”
‘Help lage inkomens veel specifieker’
De overheid zal daarom een veel innovatiever vervoerbeleid moet opstellen, stelt TNO-onderzoeker Mulder. Hij pleit voor inkomens- en locatieafhankelijk vervoerbeleid. Dan zouden risicogroepen veel specifieker kunnen worden geholpen. Ook moet gekeken worden of er meer woningen voor lage inkomens in de buurt van treinstations en andere ov-locaties kunnen worden gebouwd in plaats van aan de randen van een stad. ,,Nu worden in de buurt van stations vooral dure appartementen voor hogere inkomens gebouwd.”
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.” Mochten die kilometers niet per se nodig zijn dan heeft dat ook weer gevolgen voor het overheidsbeleid. ,,In hoeverre moet je groepen dan faciliteren in hun autogebruik? Maar nu valt daar dus nog weinig over te zeggen, want we hebben dat niet onderzocht.”
Salderingsregeling blijft ook gewoon in stand. Verduurzaming gaat altijd over de rug van anderen, en helaas weer de economisch zwakkeren.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Stichting opendeur heeft onderzoek gedaanquote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Sjonge, eerder geven ze nota bene zelf al aan dat de mensen die het betreft vaak in de regio of het platteland wonen. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat dan bijvoorbeeld de supermarkt en vereniging vaak ook niet direct naast de deur is, hmmm?quote:Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:54 schreef Bocaj het volgende:
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar!![]()
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken!
Niet echtquote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Is wel een basisbehoefte omdat de betere en goedkopere ondernemers ver weg wonen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
die wordt (bijna) niet meer betaald om te doen of 't 'm nog iets boeit.quote:
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Anders lees je het artikel nog eens.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:48 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
Nou, dat kan ik je wel vertellen, omdat het OV ruk is en je dus geen keuze hebt? Dat geldt overigens ook voor de gezinnen met een gewoon inkomen, gezinnen met een hoog inkomen, maar ook voor alleenstaandenquote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:53 schreef Bocaj het volgende:
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Tuuuurlijk joh, geef men nog minder drempels om te gaan werken.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
Bezit van een auto is gewoon geen basisbehoefte. Dat hij voor sommigen erg belangrijk is klopt, maar het is geen basisbehoefte.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Ohnee wacht das waar. Ik tank tegenwoordig lekker in Belgie.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Dat doe ik eigenlijk altijd.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:52 schreef hoechst het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Ohnee wacht das waar. Ik tank tegenwoordig lekker in Belgie.
Ik zou nooit een 2e hands EV kopen en zeker niet van de eerste generaties.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:54 schreef capricia het volgende:
Neem aan dat er de komende jaren ook een veel groter aanbod gebruikte EVs op de markt komen.
Lijkt me dat het probleem zich dan vanzelf oplost?
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Betaalbare benzine en anders fatsoenlijke alternatieven in de vorm van een functioneel OV in de provincie. Liefst beide.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:48 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
En verder dit ja.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef RealistAtheist het volgende:
"Gaan die paupers toch lekker met het openbaar vervoer!!!" Ow wacht, dat is al totaal wegbezuinigd door de privatisering, waardoor er met geluk alleen nog een buslijn is die 3keer per dag gaat...
"Gaan die paupers toch lekker verhuizen naar een meer stedelijke plek waar wel openbaar vervoer is, of hun werk dichterbij is!!!!" Ow wacht, daar zijn de huizen totaal onbetaalbaar voor deze mensen...![]()
![]()
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:56 schreef over_hedge het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dus nee geen basisbehoefte volgens de definitie. Van de rest mee eens dat het voor sommige problematisch kan zijn.
Als ik mijn familie niet meer kan bezoeken. Veranderd de definitie niet opeens.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
En dan mag je hopen dat je kan zitten. Laatst eersteklas tickets gekocht zat die alsnog vol.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een retourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.
70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.
Bizar joh.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:01 schreef Elan het volgende:
[..]
En dan mag je hopen dat je kan zitten. Laatst eersteklas tickets gekocht zat die alsnog vol.
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.
70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.
Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
https://www.ns.nl/binarie(...)sbeleid-directie.pdfquote:Voor 2020 bedraagt dit referentie inkomen voor de President-directeur ¤ 568.567
Psychosociaal is de basisbehoefte daarin, niet de auto. Dat is een hulpmiddelquote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
Juist daarom mag er best wat geld van de overheid worden uitgegeven om openbaar vervoer toegankelijker te maken voor de burger. Van minder auto's op de weg wordt iedereen beter, niet in de laatste plaats de automobilisten die overblijven.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.
70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.
Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
Ah, maar dan is het OV ook slechts een hulpmiddel. En een fiets ook.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Psychosociaal is de basisbehoefte daarin, niet de auto. Dat is een hulpmiddel
Benzineprijzen op basis van je inkomen. Opgelost.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:54 schreef Bocaj het volgende:
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar!![]()
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken!
Wat?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:51 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Tuuuurlijk joh, geef men nog minder drempels om te gaan werken.
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot je je familie niet meer kunt bezoeken omdat je je auto moet weg doen.
Psychosociaal dekt de lading prima in deze context
Ben het met je eens dat het te veel geld is, maar je rekensom is natuurlijk niet eerlijk. Voor de auto betaal je nogal wat “abbonementskosten en gebruikskosten”: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstof bovenop de 15 euro parkeerkosten.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, die prijzen..daar schrik ik van.
Keek laatst voor een treinretourtje Utrecht- Amsterdam met gezin.
70 euro met de trein. Vader-moeder- 2 kinderen.
70 euro! Ik vind het ongelooflijk. Amsterdam ligt 35 km bij ons vandaan.
Dat mag echt wel een stukje goedkoper.
Parkeren Centrum Oosterdok was 15 euro. Dus we zijn met de auto gegaan.
Als je zonder dat hulpmiddel geen toegang meer krijgt tot de basisbehoefte is het hulpmiddel primair een onderdeel van de basisbehoefte.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Psychosociaal is de basisbehoefte daarin, niet de auto. Dat is een hulpmiddel
Kunnen we heel lang over blijven discussiëren maar een auto is geen eerste levensbehoefte.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je zonder dat hulpmiddel geen toegang meer krijgt tot de basisbehoefte is het hulpmiddel primair een onderdeel van de basisbehoefte.
Denk dat dat een van de dingen is die me het meest tegenstaat rondom klimaatmaatregelen. Verreweg de meeste mensen vinden het echt wel prima om iets te doen aan het klimaat; maar er moet dan wel een goed alternatief geboden worden. Je kan niet én bezuinigen op OV (minder tijden, minder lange treinen, ed), maar het toch ook duurder maken, maar dan raar staan te kijken dat mensen nog met de auto gaan. Nu komt het neer op: we ontmoedigen auto rijden, maar we ontmoedigen eigenlijk ook OV gebruik.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist daarom mag er best wat geld van de overheid worden uitgegeven om openbaar vervoer toegankelijker te maken voor de burger. Van minder auto's op de weg wordt iedereen beter, niet in de laatste plaats de automobilisten die overblijven.
Je geliefden kunnen blijven zien is ook belangrijk, wel of niet primair kun je over steggelen maar het is wel enorm vervelend als je je auto van de hand moet doen omdat het te duur is.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.
Juist.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.
Er is nog zoiets als een taxi. Er zijn genoeg mensen die geen auto of geen rijbewijs (meer) hebben. Dat is niet een reden waaraan zij overlijden.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Je geliefden kunnen blijven zien is ook belangrijk, wel of niet primair kun je over steggelen maar het is wel enorm vervelend als je je auto van de hand moet doen omdat het te duur is.
Als je het je de toegang tot essentiële zorg ontneemt (hoeveel streekziekenhuizen hebben de deuren wel niet gesloten afgelopen jaren) is het ronduit problematisch.
Nou, ik ken mantelzorgers waarbij er wel degelijk doden kunnen vallen als ze opeens afhankelijk zouden zijn van het OV of iets anders dan een eigen auto. En dat zijn zeker geen uitzonderingen meer te noemen met ons huidige zorgbeleid.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kunnen we heel lang over blijven discussiëren maar een auto is geen levensbehoefte.
Als je psychosociaal contact wil zijn daar allerlei andere mogelijkheden voor dan in je auto stappen en naar een dorpje 30km verderop rijden. Het is heel triest als dat nodig zou zijn maar mensen gaan primair niet dood van het niet bezitten van een auto.
Altijd fijn de "niet mijn probleem" kaart.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist.
Dat je je familie niet meer kan bezoeken, omdat je niet genoeg centjes verdiend is niet ons probleem. Komen ze maar naar jou toe. Een auto is niet essentieel. Je kan nog altijd het OV pakken of sparen
Klopt ja, als we kijken naar de prijsontwikkelingen over de jaren heen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat doe ik eigenlijk altijd.
14 jaar geleden betaalde ik zo'n ¤1,50 bij de pomp om de hoek bij mijn werkgever. Deze sonds vanochtend op ¤1,94.
Mijn loon is harder gestegen in die 14 jaar.
Wellicht geen basisbehoefte in de exacte definitie, maar het ligt in ieder geval wel in de schil daar net omheen. Net als bijvoorbeeld een mobiele telefoon en internet. Dat is ook geen basisbehoefte, maar het leven zonder is haast onmogelijk.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kunnen we heel lang over blijven discussiëren maar een auto is geen eerste levensbehoefte.
Als je psychosociaal contact wil zijn daar allerlei andere mogelijkheden voor dan in je auto stappen en naar een dorpje 30km verderop rijden. Het is heel triest als dat nodig zou zijn maar mensen gaan primair niet dood van het niet bezitten van een auto.
Ja je kunt alles zo spinnen dat een auto heel belangrijk is, dat wordt ook allemaal niet ontkent. Maar gaan we het dan zo draaien dat het bezit van een mantelzorger met auto een eerste levensbehoefte is?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:23 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Nou, ik ken mantelzorgers waarbij er wel degelijk doden kunnen vallen als ze opeens afhankelijk zouden zijn van het OV of iets anders dan een eigen auto. En dat zijn zeker geen uitzonderingen meer te noemen met ons huidige zorgbeleid.
De onderlaag van de samenleving is inderdaad niet mijn probleem. Die zitten daar voornamelijk door eigen toedoen, dus fuck em.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:24 schreef Elan het volgende:
Altijd fijn de "niet mijn probleem" kaart.
Ontzettend dom gelul natuurlijk maar prima als je per se zo kortzichtig wilt redeneren.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
De onderlaag van de samenleving is inderdaad niet mijn probleem. Die zitten daar voornamelijk door eigen toedoen, dus fuck em.
Je zoiets afvragen is toch volslagen zinloos? Hoe ver ga je dan? Vroeger kon men ook af zonder elektriciteit of stromend water. Vroeger leefde men vaker met hele families bij elkaar. Vroeger stierf men veel jonger. Etc. Een eerste levensbehoefte gaat wellicht ver maar het bagatelliseren tot bij wijze van spreken pure luxe is dat ook.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:23 schreef Vliegbaard het volgende:
Het is allemaal heel vervelend maar ook zonder auto's gaat het leven door. Anders zou ik me toch afvragen hoe ze dat al die jaren voor ons hebben kunnen overleven.
Daarom noemen we die zaken ook wel secundaire behoeften. Het leven is helemaal niet onmogelijk zonder die dingen. Het wordt allemaal wat lastiger ja. Maar we gaan niet primair dood aan het niet bezitten van een auto, telefoon of internet.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wellicht geen basisbehoefte in de exacte definitie, maar het ligt in ieder geval wel in de schil daar net omheen. Net als bijvoorbeeld een mobiele telefoon en internet. Dat is ook geen basisbehoefte, maar het leven zonder is haast onmogelijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wist het dat deze reactie er zou zijn.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
De productprijs is nauwelijks gestegen volgens mij. De prijs aan de pomp is met accijnzen en btw en btw op accijnzen wel gestegen.quote:
Hoe zie je het anders voor je? Zelfs in een gemiddelde stad is het OV dramatisch, al helemaal op 'gekke' tijden zoals 's avonds en in het weekend.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja je kunt alles zo spinnen dat een auto heel belangrijk is, dat wordt ook allemaal niet ontkent. Maar gaan we het dan zo draaien dat het bezit van een mantelzorger met auto een eerste levensbehoefte is?
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daarom noemen we die zaken ook wel secundaire behoeften. Het leven is helemaal niet onmogelijk zonder die dingen. Het wordt allemaal wat lastiger ja. Maar we gaan niet primair dood aan het niet bezitten van een auto, telefoon of internet.Hier valt over te discussiëren... maar laten we dat maar niet doenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ongeacht levensbehoeften, wat vind je er dan van dat de overheid verandering teweeg probeert te brengen door te straffen op dingen als energie (warmte) en mobiliteit (auto's)?
Dat is het helemaal niet. We zijn zo aan gewend geraakt aan luxe dat we DENKEN niet meer zonder te kunnen. Er zijn meer mensen op de wereld die geen auto hebben dan mensen die er wel een hebben en die gaan daar echt niet dood aan. Een basisbehoefte is iets wat men nodig heeft om te overleven. Luxeartikelen horen daar pertinent niet bij.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:27 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Je zoiets afvragen is toch volslagen zinloos? Hoe ver ga je dan? Vroeger kon men ook af zonder elektriciteit of stromend water. Vroeger leefde men vaker met hele families bij elkaar. Vroeger stierf men veel jonger. Etc. Een eerste levensbehoefte gaat wellicht ver maar het bagatelliseren tot bij wijze van spreken pure luxe is dat ook.
Misschien omdat de fucking boodschappen gedaan moeten worden, men de bestemming niet met het brakke OV kan bereiken en de basisvoorzieningen ook verdwijnen uit de dorpen?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:53 schreef Bocaj het volgende:
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daarom noemen we die zaken ook wel secundaire behoeften. Het leven is helemaal niet onmogelijk zonder die dingen. Het wordt allemaal wat lastiger ja. Maar we gaan niet primair dood aan het niet bezitten van een auto, telefoon of internet.Stel je hebt AOW en een een schamel pensioentje dan kun je je misschien geen auto meer veroorloven op enig moment. Daarbij is elektrisch rijden in beginsel helemaal niet beter voor het milieu dan benzine dus waarom überhaupt deze discussie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.blablablabla
Hoe kom je hierbij?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:25 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Klopt ja, als we kijken naar de prijsontwikkelingen over de jaren heen.
https://www.unitedconsume(...)ofprijs-historie.asp
Eigenlijk zou het nog wel logisch en verklaarbaar zijn geweest als de brandstofprijs per liter rond de 4 euro zou liggen, gezien de inflatie enz.
Ofwel mensen zeuren te veel en zijn verwend.
Heb geen idee welke kortingen er zijn. Daarvoor gebruik ik het OV te weinig. Maar het ging me meer even over de prijs van 1 keertje met de trein. Ik schrok er echt van.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat het primaire van de auto meer zit in de kwestie woon werk verkeer Elan.
[..]
Ben het met je eens dat het te veel geld is, maar je rekensom is natuurlijk niet eerlijk. Voor de auto betaal je nogal wat “abbonementskosten en gebruikskosten”: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstof bovenop de 15 euro parkeerkosten.
Daarnaast heb je voor ¤2,50 per maand al dalkorting (40%) voor jezelf + 3, waarmee de kosten al ¤42,- (70*60%) + ¤2,50 = ¤44,50 zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Dat heet ook nog gewoon 98 hoor. En ik zou het inderdaad doen, want op de lange termijn ben je goedkoper uit omdat door de e10 je motor+onderdelen niet harder achter uit gaat. e10 is pleuriszooi.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:54 schreef -Hakuna- het volgende:
Ben ook minder bedeeld, maar mijn gebakje gaat nooit weg!![]()
Tank zelfs de chique E5 benzine (voorheen Euro 98)
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb geen idee welke kortingen er zijn. Daarvoor gebruik ik het OV te weinig. Maar het ging me meer even over de prijs van 1 keertje met de trein. Ik schrok er echt van.De trein is inderdaad belachelijk duur, maar de realiteit leert wel dat bijna iedereen er regelmatig gebruik van maakt op de een of andere manier korting regelt. Zeker die 40% is gewoon een onwijs goede deal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 13-02-2024 15:50:40 ]
Je zit een beetje vast in je 'we gaan er echt niet dood aan'. Nee niet direct nee, dat klopt. En nu? Opgelost, slotje?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is het helemaal niet. We zijn zo aan gewend geraakt aan luxe dat we DENKEN niet meer zonder te kunnen. Er zijn meer mensen op de wereld die geen auto hebben dan mensen die er wel een hebben en die gaan daar echt niet dood aan. Een basisbehoefte is iets wat men nodig heeft om te overleven. Luxeartikelen horen daar pertinent niet bij.
Dat het in deze maatschappij wat lastig wordt zonder wil nog niet zeggen dat het een basisbehoefte is. Ook zonder stromend water kan men overleven, Ook zonder elektriciteit valt er prima te leven. We zijn het alleen niet gewend.
Tussen 2 van de traditionele 4 grote steden van het land, 35km van elkaar af van de belangrijkste stations.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Bizar joh.
Heel simpel: dan pakken we de auto.
Het OV is dus zelfs op het traject Utrecht - Amsterdam geen goed alternatief.
Dit moet echt anders.
Mijn eerste reactie zou zijn: belachelijk.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
Maar ongeacht levensbehoeften, wat vind je er dan van dat de overheid verandering teweeg probeert te brengen door te straffen op dingen als energie (warmte) en mobiliteit (auto's)?
Eerlijk gezegd vind ik dat zo Nederlands. Korting. En aanbiedingen enzo.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 15:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
De tren is inderdaad belachelijk duur, maar de realiteit leert wel dat bijna iedereen er regelmatig gebruik van maakt op de een of andere manier korting regelt. Zeker die 40% is gewoon een onwijs goede deal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |