Volgens mij is er nog nooit politiek bedreven zonder achterkamertjes, zelfs met continu camera's op je knert. En dat hoeft ook niet. Maar dat gebler van Rutte dat de politiek voortaan transparanter zou worden sloeg echt als een tang op een varken en dat kon hij ook niet waarmaken.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:20 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
En Rutte was daar dan ook erg goed in. Maar nu willen we dat niet meer, want het vereist dealtjes in achterkamers. Past niet in de nieuwe bestuurscultuur waarvan we tegenwoordig genieten.
Maar dan is wat men voorstelt dus niet anders wat we al doen. Waarom wordt het dan als iets nieuws geïntroduceerd?quote:Op zondag 11 februari 2024 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon echt onzin. De meerderheid werd praktisch altijd al gezocht voor de stemming in de Tweede Kamer, Rutte III en IV fungeerden wat betreft het invoeren van wetten echt als minderheidskabinet. Alleen wat betreft het tegenhouden van debatten hadden ze wel een meerderheid.
Het ging niet om 2/3%, maar over alle begrotingen en wetten waar meerderheden moesten worden gezocht. En meestal ook werden gezocht voor stemming in de Tweede Kamer.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Maar dan is wat men voorstelt dus niet anders wat we al doen. Waarom wordt het dan als iets nieuws geïntroduceerd?
En het is nogal iets anders of je over 2/3% van je begroting en plannen nog wat moet afstemmen dan dat dit over 75% van het budget gaat. Wie heeft er wat te winnen om in een dergelijk construct te zitten?
Nou volgens mij omdat het ook iets nieuws is. welk kabinet is er ooit gestart vanuit een minderheid zonder gedoogcoalitie? En nogmaals, wie kan er welk belang verdedigen en zou dat dus willen doen?quote:Op zondag 11 februari 2024 19:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging niet om 2/3%, maar over alle begrotingen en wetten waar meerderheden moesten worden gezocht. En meestal ook werden gezocht voor stemming in de Tweede Kamer.
Dat men het nu plots als iets nieuws introduceert kan ik ook niks aan doen, waarschijnlijk komt dat omdat veel 'politiek duiders' nauwelijks een debat lijken te kijken.
We hebben als grootste partij een partij die nog geen eens een informateur kan leveren, laat staan meer dan 5 bewindspersonen (als ze die 5 al halen). Dan zul je wel wat exotisch moeten. Om deze reden lijkt een extraparlementair kabinet eigenlijk de enige optie die je niet af kunt schieten, al het andere is onmogelijk.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:37 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De enige die zich overigens hier inhoudelijk over heeft uitgelaten is Voermans geweest bij OP1. Die serveerde alle opties af als oplossing van de huidige politieke situatie. Die noemde Rutte 4 wel een gewone meerderheids variant en ziet ook Rutte 1 als een construct dat werkte vanuit een vaste meerderheid.
Maar blijkbaar zijn mensen gewoon heel eager om iets als exotisch te zien dat wel werkt. Het probleem wordt wel in lijn met de oplossing gekletst. Ik vind het gevaarlijk dat er zo makkelijk met de kern van besturen van ons land wordt omgesprongen. Dan verwacht ik op vragen een analyse, niet hooguit 'we doen al iets er op lijkt dus het zal wel werken '
Dat is een proces antwoord, geen inhoudelijke. En ook geen antwoord op de vragen uit bv post 225. Blijkbaar is het moeilijk uit te leggen, dat zou al een hint moeten zijn om er eerst eens goed over na te denken. Straks is de formatie voorbij en moet je regeren, dan kom je er niet met 'wat we nu hebben werkt niet'.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben als grootste partij een partij die nog geen eens een informateur kan leveren, laat staan meer dan 5 bewindspersonen (als ze die 5 al halen). Dan zul je wel wat exotisch moeten. Om deze reden lijkt een extraparlementair kabinet eigenlijk de enige optie die je niet af kunt schieten, al het andere is onmogelijk.
Een extraparlementair kabinet kan best werken, diverse andere landen hebben er al vormen van. Minderheidskabinetten ook. Ik snap niet zo goed waarom je dat van te voren af schiet.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is een proces antwoord, geen inhoudelijke. En ook geen antwoord op de vragen uit bv post 225. Blijkbaar is het moeilijk uit te leggen, dat zou al een hint moeten zijn om er eerst eens goed over na te denken. Straks is de formatie voorbij en moet je regeren, dan kom je er niet met 'wat we nu hebben werkt niet'.
Een dictatuur is ook een oplossing, willen we ook niet
quote:Op zondag 11 februari 2024 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een extraparlementair kabinet kan best werken, diverse andere landen hebben er al vormen van. Minderheidskabinetten ook. Ik snap niet zo goed waarom je dat van te voren af schiet.
Nee, maar jouw enige opmerking daarover is 'andere landen hebben een andere cultuur'. Ja, in de Nederlandse politiek zit breed meerderheden zoeken over alle partijgrenzen heen met zowel links als rechts meer in de cultuur dan in welke andere democratie ook, dus dat is alleen maar een reden om te denken dat het wel lukt.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]ik ga mijzelf niet van begin af aan herhalen.
Het is op zich vrij simpel, met een extraparlementair kabinet dat door alle (of alle grotere, of bijna alle) partijen gedragen wordt heb je een kabinet dat veel meer beslissingsbevoegdheid zelf heeft, wetten en begrotingen naar de kamer brengt en dan naar meerderheden moet zoeken. Veel meer macht in de kamer. En de kans om wel degelijke ministers te zoeken, in plaats van de eigenaar van de lokale viskraam te laten vragen door de PVV.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik schiet het van te voren trouwens niet af, ik wil alleen weten waar we ons vooraf instorten. Prima dat jij er lekker mee wilt experimenteren 'omdat andere landen ook zoiets doen'. Ik heb liever een gedegen analyse vooraf waarom dit een oplossing is.
Een van de conclusies naar Limburg is dat het bestuur politieke lenigheid en ervaring vergt. Wie gaat dat in de praktijk zijn in dit construct, PVV of BBB? Dat moet van de VVD komen. Waarom zouden ze dat doen? Lijkt mij totaal niet realistisch. Blijkbaar is het dat wel dus dat kan je vast uitleggen. En doe dan meteen even hoe je tot een gezamenlijke afweging komt. Want uiteindelijk lag er ook in Limburg gewoon een akkoord waarmee men werkte.quote:Op zondag 11 februari 2024 19:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar jouw enige opmerking daarover is 'andere landen hebben een andere cultuur'. Ja, in de Nederlandse politiek zit breed meerderheden zoeken over alle partijgrenzen heen met zowel links als rechts meer in de cultuur dan in welke andere democratie ook, dus dat is alleen maar een reden om te denken dat het wel lukt.
En nogmaals: in Limburg, de moeilijkst te regeren provincie, lukte het ook.
Dat is de theorie. Hoe ziet besluitvorming eruit. Wie maakt welke keuzes. Wat als iedereen net als Omtzigt wegloopt bij tegenvallende cijfers? Als het allemaal zo simpel is dan stond het al wel op papier.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is op zich vrij simpel, met een extraparlementair kabinet dat door alle (of alle grotere, of bijna alle) partijen gedragen wordt heb je een kabinet dat veel meer beslissingsbevoegdheid zelf heeft, wetten en begrotingen naar de kamer brengt en dan naar meerderheden moet zoeken. Veel meer macht in de kamer. En de kans om wel degelijke ministers te zoeken, in plaats van de eigenaar van de lokale viskraam te laten vragen door de PVV.
Ik zou zeggen: alle partijen. Jij blijft vast zitten aan PVV-VVD-BBB, maar PvdAGL, NSC en D66 hebben dan een grotere rol dan BBB normaal gesproken.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Een van de conclusies naar Limburg is dat het bestuur politieke lenigheid en ervaring vergt. Wie gaat dat in de praktijk zijn in dit construct, PVV of BBB? Dat moet van de VVD komen. Waarom zouden ze dat doen? Lijkt mij totaal niet realistisch. Blijkbaar is het dat wel dus dat kan je vast uitleggen. En doe dan meteen even hoe je tot een gezamenlijke afweging komt. Want uiteindelijk lag er ook in Limburg gewoon een akkoord waarmee men werkte.
Ik vind het niet zo gek om hier vooraf over na te denken ipv je in een experiment te storten.
De ervaring in Nederland is dat niet iedereen wegloopt bij tegenvallende cijfers.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is de theorie. Hoe ziet besluitvorming eruit. Wie maakt welke keuzes. Wat als iedereen net als Omtzigt wegloopt bij tegenvallende cijfers? Als het allemaal zo simpel is dan stond het al wel op papier.
Voor de zoveelste keer, waarom heeft een partij er belang bij die rol in te vullen. Partijen willen iets voor elkaar krijgen. Dan kan je uit die groep beter een meerderheids variant optuigen. Maar blijkbaar gaat vorm over inhoud.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: alle partijen. Jij blijft vast zitten aan PVV-VVD-BBB, maar PvdAGL, NSC en D66 hebben dan een grotere rol dan BBB normaal gesproken.
Tja, ik vind dat jij allemaal niet inhoudelijke problemen opwerpt die helemaal niet spelen, eerlijk gezegd. Ook lees je niet goed, aangezien je het over minderheden blijft hebben. Extraparlementair is niet een minderheid, maar juist een extreem brede meerderheid. Ik zou ook niet weten waarom je het meer zou moeten uitwerken dan 'deze mensen gaan de regering vormen', eigenlijk.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer, waarom heeft een partij er belang bij die rol in te vullen. Partijen willen iets voor elkaar krijgen. Dan kan je uit die groep beter een meerderheids variant optuigen. Maar blijkbaar gaat vorm over inhoud.
Er is geen enkel politiek belang om in een minderheidsconstruct de motor te gaan zijn als er geen politieke winst tegenover staat. Daarom ook altijd de dichtgetimmerde akkoorden. Ook in jou antwoorden hoor ik geen argumenten anders dan 'anderen doen het ook'. Flinterdun wat mij betreft.
Daarnaast is een regering meer dan een dynamiek tussen kamer en regering. Ook qua uitvoerbaarheid is er nogal een en ander te fixen. Kijk alleen naar de stukken van de ministeries waar vertrouwelijke dingen in stonden en dat eerst geregeld moest zijn voor het gedeeld kan worden. Dat wordt dan een enorm stroperige informatiestroom. En ook andere landen zullen kabinet niet allerlei vertrouwelijke info delen als dat de hele Kamer door kan gaan.
En nee, dit zijn niet onoverkomelijk heden. Maar ik snap niet dat de conclusie nu al is dat het wel losloopt als je dit niet goed hebt uitgewerkt. Daarnaast, dat het niet ontspoort betekent ook nog niet dat het een verbetering is. Het is gewoon een gok in het diepe, en dat vind ik tamelijk onverantwoord. Maar goed, ik zie het dan ook niet gebeuren, er is namelijk geen enkele klassieke partij die iets te winnen heeft bij een dergelijk construct.
Ah ja, de bestuursvorm we-doen-maar-wat. Dat lost de problemen wel op, nu al alle vertrouwen in.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind dat jij allemaal niet inhoudelijke problemen opwerpt die helemaal niet spelen, eerlijk gezegd. Ook lees je niet goed, aangezien je het over minderheden blijft hebben. Extraparlementair is niet een minderheid, maar juist een extreem brede meerderheid. Ik zou ook niet weten waarom je het meer zou moeten uitwerken dan 'deze mensen gaan de regering vormen', eigenlijk.
En wat partijen er mee te winnen hebben? In Limburg hadden partijen er ook niks bij te winnen, toch deden ze het. De simpele reden is al dat op PVV na niemand nieuwe verkiezingen zal willen, bijna niemand met een PVV die 10 bewindspersonen moet leveren wil samenwerken (VVD ook niet) en een andere variant zonder de PVv ook niet kan. Het is gewoon een kwestie van: er is geen andere optie.
Je weet blijkbaar niet wat extraparlementair is. Zoek het eens op, zou ik zeggen. Anders zou je het niet over minderheden hebben, een extraparlementair kabinet steunt namelijk per definitie niet op een minderheid.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ah ja, de bestuursvorm we-doen-maar-wat. Dat lost de problemen wel op, nu al alle vertrouwen in.
Minderheden zijn meerderheden en andersom heb ik net van je geleerd.
Rutte 4 was ook geen minderheidskabinet dus ja, hoe ik jou termen dan moet duiden is sowieso een raadsel. Daarnaast had ik het ook over een minderheidskabinet en extra parlementaire. Over lezen gesproken..quote:Op zondag 11 februari 2024 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet blijkbaar niet wat extraparlementair is. Zoek het eens op, zou ik zeggen. Anders zou je het niet over minderheden hebben, een extraparlementair kabinet steunt namelijk per definitie niet op een minderheid.
Natuurlijk kunnen de partijen er voor kiezen vooraf iets op hoofdlijnen te schrijven, maar dat kun je juist in deze situatie beter aan de nieuwe bewindspersonen over laten. En natuurlijk gaan die pas regeren na dat akkoord, dat spreekt voor zich.quote:Op zondag 11 februari 2024 20:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Rutte 4 was ook geen minderheidskabinet dus ja, hoe ik jou termen dan moet duiden is sowieso een raadsel. Daarnaast had ik het ook over een minderheidskabinet en extra parlementaire. Over lezen gesproken..
Maar ook van een extra parlementaire variant heb je meerdere vormen. Maar daar hoef je volgens jou allemaal niet over na te denken. Gewoon mensen aanstellen gaan. Geen gezeik, iedereen rijk. Wat kan er misgaan..
https://www.limburg.nl/ac(...)-extraparlementaire/ lijkt mij goed leesvoer om even door te nemen. Niet onoverkomelijk, wel vooraf even over nadenken.
Ok, dus een extraparlementair kabinet waarvan niemand weet wie dat dan moet worden en wie die gaat benoemen, wat niet beeidigd is, gaat ieder voor zich zijn eigen programma schrijven en wat als 76 Kamerleden in 2e Kamer dan zeggen "Doen we niet aan mee"?quote:Op zondag 11 februari 2024 20:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen de partijen er voor kiezen vooraf iets op hoofdlijnen te schrijven, maar dat kun je juist in deze situatie beter aan de nieuwe bewindspersonen over laten. En natuurlijk gaan die pas regeren na dat akkoord, dat spreekt voor zich.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |