abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212390540
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ik hoor bij een minderheidskabinet of extraparlementair kabinet alleen maar welke theoretische voorbeelden het kan hebben. Ik hoor alleen nooit hoe het gaat werken als het spannend wordt.

Er is voor 3x de begroting wel aan meerderheden te vinden. Wie gaat alleen de keuze maken wie wel/wie niet? Partijen en bewindspersonen moeten ook wel eens dingen laten omdat de keuze wordt gemaakt dat het geld naar een andere partij gaat. Wie gaat dit in die constructies doen? Niemand wil die rol.
Of er komt een tegenvaller zoals bij Rutte 2 en er moet voor miljarden worden omgebogen. Niemand gaat dit proces willen fixen want dan straalt het op jou af. Ik heb nog nergens gelezen hoe het echt bestuurbaar wordt, ik denk dat er nauwelijks beslissingen worden genomen en mensen elkaar in no time de tent uit vechten omdat ze allemaal de free rider rol willen.

De vergelijking met andere landen gaat vaak ook niet op, ten eerste zijn de systemen toch anders en ook het politieke klimaat is anders. Hier willen politici alleen een coalitie vormen als alle andere opties van tafel zijn. Als een soort van 'het kan niet anders', niemand durft echt voor samenwerking te staan. Het is naïef te veronderstellen dat dit bij een exotisch construct wel ineens zo zal zijn.
Gelukkig wist Remkes een succesvol Nederlands voorbeeld uit 1913 te noemen :+.
pi_212390546
Als de nood aan de man komt wordt er heus wel samen gewerkt, dat blijkt wel uit de geschiedenis van dit landje. Knarsetandend dat wel. Rutte heeft een behoorlijke puinhoop achter gelaten, maar ja, dat werd ook over zijn voorgangers gezegd, puinhopen paars etc etc.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 18:51:08 #228
236264 crew  capricia
pi_212390643
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Yesilgoz geen vice premier? Dat lijkt mij niet te kloppen.
Ze gaat de kamer in?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212390647
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ik hoor bij een minderheidskabinet of extraparlementair kabinet alleen maar welke theoretische voorbeelden het kan hebben. Ik hoor alleen nooit hoe het gaat werken als het spannend wordt.

Er is voor 3x de begroting wel aan meerderheden te vinden. Wie gaat alleen de keuze maken wie wel/wie niet? Partijen en bewindspersonen moeten ook wel eens dingen laten omdat de keuze wordt gemaakt dat het geld naar een andere partij gaat. Wie gaat dit in die constructies doen? Niemand wil die rol.
Of er komt een tegenvaller zoals bij Rutte 2 en er moet voor miljarden worden omgebogen. Niemand gaat dit proces willen fixen want dan straalt het op jou af. Ik heb nog nergens gelezen hoe het echt bestuurbaar wordt, ik denk dat er nauwelijks beslissingen worden genomen en mensen elkaar in no time de tent uit vechten omdat ze allemaal de free rider rol willen.

De vergelijking met andere landen gaat vaak ook niet op, ten eerste zijn de systemen toch anders en ook het politieke klimaat is anders. Hier willen politici alleen een coalitie vormen als alle andere opties van tafel zijn. Als een soort van 'het kan niet anders', niemand durft echt voor samenwerking te staan. Het is naïef te veronderstellen dat dit bij een exotisch construct wel ineens zo zal zijn.
We hebben al jaren een minderheidskabinet, ben je dat vergeten?

Maar eigenlijk denk ik dat een extraparlementair kabinet nu een beter idee is. Al is daar geen landelijk voorbeeld voor, wel provinciaal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 18:51:51 #230
236264 crew  capricia
pi_212390654
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lijkt me wel. Het is of alle partijleiders het kabinet in, of allemaal niet. Anders heeft straks Yeşilgöz in feite de macht in de ministerraad.
Allemaal niet. Volgens die bron. De partijleiders gaan allemaal de kamer in.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212390656
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze gaat de kamer in?
Ok, alles kan maar het komt mij extreem onwaarschijnlijk voor dat Yesilgoz dat gaat doen.
pi_212390670
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:44 schreef Firuze60 het volgende:
Als de nood aan de man komt wordt er heus wel samen gewerkt, dat blijkt wel uit de geschiedenis van dit landje. Knarsetandend dat wel. Rutte heeft een behoorlijke puinhoop achter gelaten, maar ja, dat werd ook over zijn voorgangers gezegd, puinhopen paars etc etc.
In een meerderheids construct ja. Ook de gedoogcoalitie van Rutte 1 was gericht op een vaste meerderheid.

Ik vind het bijzonder dat er zo makkelijk over allerlei varianten wordt gepraat zonder dat er een analyse ligt van hoe dat dan vorm zou moeten krijgen. Ook in de literatuur is daar niet veel over te vinden.

Omtzigt heeft het over de rol van de Kamer maar in het staatsrecht is het kabinet duidelijk een uitvoerende partij met eigenstandige bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ik had op zijn minst verwacht dat hier een uitgewerkte gedachte over was. Je kan niet zeggen dat de MR gesprekken nu in de kamer plaatsvinden en thats it. Daar komt een wereld achter weg en daar moet je imo vooraf over nadenken. Want hoe bepaald je anders dat een exoot een beter alternatief is dan een klassieke meerderheids coalitie?
pi_212390671
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Allemaal niet. Volgens die bron. Me partijleiders de kamer in.
Ja, duh, de partijleiders van de andere 2 partijen zijn incapabel als minister of MP, daar zit het probleem, nu zal ik niet zeggen dat ik Yesilgoz wel capabel vind maar die staat daar zelf iig anders in.

En dan nog, je houd dan mischien de eigen kikkers in de kruiwagen maar je hebt geen meerderheid dus hoeveel je daarmee opschiet is vers twee.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 18:53:53 ]
pi_212390692
Al met al is het gewoon dieptriest. Yesilgöz is niets meer dan gansachtige leegte, Wilders en Van der Plas leven compleet los van de werkelijkheid en Omtzigt is inmiddels alweer bijna overspannen.

Die partijen passen al voor geen meter bij elkaar. PVV en BBB kunnen eigenlijk geen bewindspersonen leveren en VVD en NSC willen eigenlijk liever gedogen. NSC en VVD willen de overheidsfinanciën op orde krijgen; PVV en BBB hebben plannen die juist miljarden extra kosten.

Daarnaast is de grootste partij ondemocratisch en die kan bovendien niet omgaan met de pers. En wie gaat de Kamerfractie van de PVV leiden als Wilders premier wordt?

Ondertussen hebben ze bij de VVD alles op rechts gezet. Terugkrabbelen en dan toch maar gewoon een saai, maar veilig middenkabinet met D66 en PvdA kan dus ook niet meer.

Volkomen kansloos dit.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212390695
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, alles kan maar het komt mij extreem onwaarschijnlijk voor dat Yesilgoz dat gaat doen.
Tja, het komt mij extreem onwaarschijnlijk over dat ze in een kabinet Plasterk was gaan zitten, terwijl Wilders en Van der Plas wel in de Kamer zitten. Verschil in verwachting, blijkbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 18:54:28 #236
236264 crew  capricia
pi_212390703
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Mona als vice premier en op ezk. Lol.
Geeft een goed gevoel, niet? :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 18:55:37 #237
236264 crew  capricia
pi_212390718
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, duh, de partijleiders van de andere 2 partijen zijn incapabel als minister of MP, daar zit het probleem, nu zal ik niet zeggen dat ik Yesilgoz wel capabel vind maar die staat daar zelf iig anders in.

En dan nog, je houd dan mischien de eigen kikkers in de kruiwagen maar je hebt geen meerderheid dus hoeveel je daarmee opschiet is vers twee.
Dit was het idee vier weken geleden.
Snap heel goed dat Pieter weggerend is. _O-
Hier wil je toch niet verantwoordelijk voor zijn?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212390759
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zou Mona Keijzer nog niet vertrouwen als minister van lege dozen, eerlijk gezegd... maar de kans dat ze minister gaat worden is wel groot, zo lijkt het.
pi_212390773
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, het komt mij extreem onwaarschijnlijk over dat ze in een kabinet Plasterk was gaan zitten, terwijl Wilders en Van der Plas wel in de Kamer zitten. Verschil in verwachting, blijkbaar.
Wilders profileert zich met een grote mond in de Kamer en op social media, van der Plas idem, Yesilgoz moet het daar bepaald niet van hebben dus wat is haar belang bij in de Kamer zitten? De andere twee ter wille zijn? Blijft voor mij bevreemdend.

De enige manier waarop de VVD zieltjes kan terugwinnen is tonen dat zij wel kunnen besturen en de PVV niet, dat doe je niet met je boegbeeld in de 2e Kamer. Vooropgesteld dat Yesilgoz dat boegbeeld blijft.
pi_212390788
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben al jaren een minderheidskabinet, ben je dat vergeten?

Maar eigenlijk denk ik dat een extraparlementair kabinet nu een beter idee is. Al is daar geen landelijk voorbeeld voor, wel provinciaal.
Semantisch gedoe, er is gewoon een bestuurlijke meerderheid waarbij over het hele pakket keuzes worden gemaakt.

Geen minderheidsromp waarbij er voor elk onderdeel maar weer wat geregeld moet worden. Rutte heeft ook zijn perioden gehad dat het van akkoorden aan elkaar hing, maar dat was ook pas in de lopende periode ontstaan. Wie gaat er vanaf de start in een minderheidsconstructie zitten?

Ik vind het te gemakkelijk om moeten werken met wisselende meerderheden in eerste of tweede kamer te zien als eenzelfde construct als een minderheidskabinet met alleen een romp kabinet. Als het zo makkelijk is dan was er wel antwoord op mijn basale vragen te vinden.

Daarbij moet je imo ook oppassen van de kamer geen bestuurlijke partij te maken. De exotische varianten komen ook alleen maar op tafel omdat men ontevreden is over de afgelopen periode. De fout van het ene maakt het andere niet ineens wel werkbaar
pi_212390848
Doordat nu alles zo uitgelicht wordt en besproken, vraag ik mij af hoe het 'vroeger' ging. Het waren waarschijnlijk allemaal nitwits die ineens de macht kregen om besluiten te maken over miljarden gemeenschapsgeld en industriebelastingen. Voortdurend schuiven met grote bedragen. Wat stelt nu een subsidie voor van 5 miljoen om armlastige kinderen een ontbijtje te geven op scholen? Klinkt leuk, slaat nergens op en er blijft enorm veel kleven aan overhead.

Hetzelfde met dat hele asielgedoe. Nederland krijgt voor elke asielzoeker weer van Europa p.p. zoveel bijdrage (sigaar uit eigen doos) en daarna ook de toeleveringsbedrijven.

Echt, ik hoop dat er een visionair met een helikopterview (en met beide benen in de modder en geen theoretisch geraaskal) op staat.
pi_212390860
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Het klinkt een beetje als de Speld. Maar stiekem ook medelijden met diegene die op dat ministerie zitten dan.
pi_212390888
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:04 schreef Firuze60 het volgende:
Doordat nu alles zo uitgelicht wordt en besproken, vraag ik mij af hoe het 'vroeger' ging. Het waren waarschijnlijk allemaal nitwits die ineens de macht kregen om besluiten te maken over miljarden gemeenschapsgeld en industriebelastingen. Voortdurend schuiven met grote bedragen. Wat stelt nu een subsidie voor van 5 miljoen om armlastige kinderen een ontbijtje te geven op scholen? Klinkt leuk, slaat nergens op en er blijft enorm veel kleven aan overhead.

Hetzelfde met dat hele asielgedoe. Nederland krijgt voor elke asielzoeker weer van Europa p.p. zoveel bijdrage (sigaar uit eigen doos) en daarna ook de toeleveringsbedrijven.

Echt, ik hoop dat er een visionair met een helikopterview (en met beide benen in de modder en geen theoretisch geraaskal) op staat.
die worden (politiek) vermoord ;)
pi_212390960
Het enige soort van extraparlementaire stukje wat we hebben gezien is het weglopen van Omtzigt. Want dat was gewoon een financieel proces zoals bij de voorjaarsnota. Succes met het vinden van een minister die deze verantwoordelijkheid gaat dragen als partijen bij de eerste de beste tegenwind al niet meer thuis geven.
pi_212391001
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het enige soort van extraparlementaire stukje wat we hebben gezien is het weglopen van Omtzigt. Want dat was gewoon een financieel proces zoals bij de voorjaarsnota. Succes met het vinden van een minister die deze verantwoordelijkheid gaat dragen als partijen bij de eerste de beste tegenwind al niet meer thuis geven.
Mee eens, mijn eerste gevoel over Omzigt (heb die man best hoog zitten) was, wat een slapjanus om zo weg te lopen en ook nog eens de manier waar op, wat een druiloor!
pi_212391062
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:53 schreef Blastbeat het volgende:.

Ondertussen hebben ze bij de VVD alles op rechts gezet. Terugkrabbelen en dan toch maar gewoon een saai, maar veilig middenkabinet met D66 en PvdA kan dus ook niet meer.

Volkomen kansloos dit.
Zo’n coalitie is dan ook geen middenkabinet, maar gewoon links. Er zou dan nog een meer rechtse partij bij moeten, maar die is er eigenlijk niet. Het CDA gaat echt niet regeren nu en NSC blijkt toch wel erg instabiel (niet omdat ze de onderhandelingen hebben afgebroken, maar wel om de manier waarop, inclusief verdachtmakingen van de informateur, en alle rookgordijnen van de afgelopen dagen).

Vóór de verkiezingen werd hier de vraag gesteld waarom mensen nog VVD stemmen. Ik (VVD stemmer) heb die vraag toen beantwoord: er is momenteel gewoon geen serieus alternatief op rechts. PVV is te radicaal en heeft geen bestuurders, FvD is op geen enkele manier serieus te nemen en JA21 is een splinter.

Als dat serieuze rechtse alternatief er was geweest, was Wilders nooit zo groot geworden.
pi_212391092
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Semantisch gedoe, er is gewoon een bestuurlijke meerderheid waarbij over het hele pakket keuzes worden gemaakt.

Geen minderheidsromp waarbij er voor elk onderdeel maar weer wat geregeld moet worden. Rutte heeft ook zijn perioden gehad dat het van akkoorden aan elkaar hing, maar dat was ook pas in de lopende periode ontstaan. Wie gaat er vanaf de start in een minderheidsconstructie zitten?

Ik vind het te gemakkelijk om moeten werken met wisselende meerderheden in eerste of tweede kamer te zien als eenzelfde construct als een minderheidskabinet met alleen een romp kabinet. Als het zo makkelijk is dan was er wel antwoord op mijn basale vragen te vinden.

Daarbij moet je imo ook oppassen van de kamer geen bestuurlijke partij te maken. De exotische varianten komen ook alleen maar op tafel omdat men ontevreden is over de afgelopen periode. De fout van het ene maakt het andere niet ineens wel werkbaar
Niks semantisch, Rutte III en IV hebben NOOIT een meerderheid in de Eerste Kamer gehad. Ze hebben steeds gezocht naar wisselende meerderheden, soms zelfs hele bijzondere (via Groep Otten en 50+).
pi_212391112
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks semantisch, Rutte III en IV hebben NOOIT een meerderheid in de Eerste Kamer gehad. Ze hebben steeds gezocht naar wisselende meerderheden, soms zelfs hele bijzondere (via Groep Otten en 50+).
En Rutte was daar dan ook erg goed in. Maar nu willen we dat niet meer, want het vereist dealtjes in achterkamers. Past niet in de nieuwe bestuurscultuur waarvan we tegenwoordig genieten.
pi_212391137
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rutte 4 is wat we de afgelopen jaren een klassieke meerderheids construct. Daarbij is dat een heel ander construct dan een kabinet starten vanuit een minderheidskabinet. Of had Rutte 4 ook geen meerderheid in de tweede kamer volgens jou?

Je kan prima een appel ineens een banaan noemen maar daarmee is de appel nog niet geel.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 19:23:53 ]
pi_212391172
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Rutte 4 is wat we de afgelopen jaren een klassieke meerderheids construct. Je kan prima een appel ineens een banaan noemen maar daarmee is de appel nog niet geel.
Dat is gewoon echt onzin. De meerderheid werd praktisch altijd al gezocht voor de stemming in de Tweede Kamer, Rutte III en IV fungeerden wat betreft het invoeren van wetten echt als minderheidskabinet. Alleen wat betreft het tegenhouden van debatten hadden ze wel een meerderheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')