En ook nooit gehad?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 00:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat raar? Ik heb ook geen documenten met de BSNs van m’n ouders voor zover ik weet.
Als vader zijn dochter nooit zou hebben erkend, dan waren ze nu ook niet bij haar uitgekomen.quote:
Fixed.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 01:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als vader zijn dochter nooit zou hebben erkend, dan waren ze nu in 2022 ook niet bij haar uitgekomen.
Hoe kom je bij 2022?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 01:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Fixed.
En tot 2022 was er geen informatie over haar bekend, vanaf 2022 wel.
Vraag is dus: wat is er dan in 2022 in de BRP veranderd?
Dat staat in de brief van BpfBouw uit de OP.quote:
Hoe weet je zo zeker dat ze dat destijds verzuimd hebben?quote:Ik denk dat de vraag eerder is waarom ze destijds hebben verzuimd de check te doen
Er moet in 2022 dus iets gebeurd zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze protocollair jaarlijks de BRP bevragen bij iemand die al 14 jaar dood is.quote:en wat ze op het spoor heeft gezet om dat recentelijk alsnog te doen.
Ik zie de brief niet meer, kan me niet herinneren dat daarin 2022 werd genoemd.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 01:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat staat in de brief van BpfBouw uit de OP.
[..]
Voor zover ik het begrijp hebben ze dat wel gedaan maar "doordat wij geen informatie van u hadden", zonder resultaat. De BRP heeft haar toen niet uitgespuugd als zijnde dochter. Kennelijk.
[..]
Er moet in 2022 dus iets gebeurd zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze protocollair jaarlijks de BRP bevragen bij iemand die al 14 jaar dood is.
https://postimg.cc/Z0DmhK64quote:Op zaterdag 10 februari 2024 02:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zie de brief niet meer, kan me niet herinneren dat daarin 2022 werd genoemd.
Maar we weten het dus niet.
Je kunt je ook afvragen of ze de brief in 2022 wel gekregen heeft.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 02:15 schreef r_one het volgende:
[..]
https://postimg.cc/Z0DmhK64
Je kunt je tevens afvragen waarom TS in 2022 al niet gereageerd heeft.
En wat we wel weten, is dat ze in 2010 geen erfgenaam was.
Ja, dat kun je je afvragen maar dan kun je je afvragen hoe dat dan komt. Je kunt je ook afvragen dat de brief wel bezorgd is maar ze er geen kennis van heeft genomen; dat lijkt me meer voor de hand liggend.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 02:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen of ze de brief in 2022 wel gekregen heeft.
Ze kan overigens best erfgenaam zijn geweest, maar als hij amper wat had, kan het prima dat er destijds geen notaris aan te pas is gekomen.
Deal with it, this is WMLquote:
Ja dat zeg ik.quote:
Substantieel maar irrelevant.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 03:23 schreef r_one het volgende:
Searching nails on low water.
Laying salt on every snake.
Maar het zijn wel substantiële vragen na post #11 (en het ontwijkende "want junk" antwoord in #13).
Dat mag jij vinden.quote:
Tering hee. Wat een zoektocht naar drama of niet?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 02:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja, dat kun je je afvragen maar dan kun je je afvragen hoe dat dan komt. Je kunt je ook afvragen dat de brief wel bezorgd is maar ze er geen kennis van heeft genomen; dat lijkt me meer voor de hand liggend.
Geen erfgenamen zonder erfenis. Roos stelt dat er geen erfenis was. Een negatieve erfenis (lees: schulden) is ook een erfenis. Als er wél erfgenamen zijn, zullen ze de erfenis doorgaans verwerpen (bij mijn weten moet dat via de kantonrechter). Ik lees daar allemaal niks over. Ook niet hoe / door wie vader destijds dan begraven of gecremeerd heeft, wie een uitvaartondernemer opdracht heeft gegeven e.e.a. te regelen, wie de successieaangifte heeft gedaan, wie het F-biljet (vader had immers wel inkomen), etc. etc. etc.
Dat kan allemaal buiten een notaris om.
Drama en sensatiequote:Op zaterdag 10 februari 2024 05:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Tering hee. Wat een zoektocht naar drama of niet?
1. Mijn vader heeft mij niet "onterfd" of wat dan ook.
2. Wij hadden contact, maar slechte band, want mijn vader was een "functionerende" drugsgebruiker al voor mijn geboorte. En heftige drugsgebruikers zijn vaak niet de leukste mensen. Hij jatte bijvoorbeeld mijn spaarpotje leeg voor drugs en kwam niet opdagen naar mijn eindmusical omdat hij blackout op de bank lag van de drugs.
3. Ja hij had een baan, maar vraag me niet hoeveel ellende daarover was, er zijn vele werkgevers de revue gepasseerd omdat hij verzuimde op te komen dagen of bonje had met collega's.
4. Ik was een puber toen hij overleed. 14 jaar geleden. En jij verwijt mij nu dat ik in dit topic niet de details heb over de erfenis terwijl hij geen cent te makken had, notarisverhalen, wie de uitvaartondernemer opdracht heeft gegeven en wie de successieaangifte heeft gedaan ?? Ik heb helemaal niets hoeven regelen of organiseren want ik was een kind.
5. Stop met drama en sensatie zoeken, er is geen spannender verhaal dan dit. Erg vreemd en ongepast ook.
Je hoeft toch niet op iedereen in te gaan, dan maak je er zelf een drama van. En wat er al eerder stond gewoon na het weekend even bellen dan weet je vast veel meer dan wat iedereen hier roept en denkt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 05:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Tering hee. Wat een zoektocht naar drama of niet?
1. Mijn vader heeft mij niet "onterfd" of wat dan ook.
2. Wij hadden contact, maar slechte band, want mijn vader was een "functionerende" drugsgebruiker al voor mijn geboorte. En heftige drugsgebruikers zijn vaak niet de leukste mensen. Hij jatte bijvoorbeeld mijn spaarpotje leeg voor drugs en kwam niet opdagen naar mijn eindmusical omdat hij blackout op de bank lag van de drugs.
3. Ja hij had een baan, maar vraag me niet hoeveel ellende daarover was, er zijn vele werkgevers de revue gepasseerd omdat hij verzuimde op te komen dagen of bonje had met collega's.
4. Ik was een puber toen hij overleed. 14 jaar geleden. En jij verwijt mij nu dat ik in dit topic niet de details heb over de erfenis terwijl hij geen cent te makken had, notarisverhalen, wie de uitvaartondernemer opdracht heeft gegeven en wie de successieaangifte heeft gedaan ?? Ik heb helemaal niets hoeven regelen of organiseren want ik was een kind.
5. Stop met drama en sensatie zoeken, er is geen spannender verhaal dan dit. Erg vreemd en ongepast ook.
bepaalde nare insinuaties wilde ik toch niet over mijn kant laten gaan. Ik heb ze gemaild, met alle informatie die ik heb dus ik wacht het even af. Als ik later in de week geen mail terugkrijg bel ik ze wel. Maar heb wat rondgespeurd op internet en lees dat sommige mensen uit een wezenpensioen maar 14 euro of 30 euro per maand kregen, dus ik denk dat het bedrag niet echt hoog zal zijn. Ik weet ook dat mijn pa soms ontslagen is bij bepaalde bedrijven, weet niet of dat invloed heeft op de hoogte maar wss wel.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 07:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet op iedereen in te gaan, dan maak je er zelf een drama van. En wat er al eerder stond gewoon na het weekend even bellen dan weet je vast veel meer dan wat iedereen hier roept en denkt.
Nee, dat soort dingen doen ze niet jaarlijks, maar wel incidenteel. Pensioenfondsen doen echt hun stinkende best (inclusief huisbezoeken en kaartjes door de bus gooien etc) om hun pensioengerechtigden op te sporen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 01:59 schreef r_one het volgende:
Er moet in 2022 dus iets gebeurd zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze protocollair jaarlijks de BRP bevragen bij iemand die al 14 jaar dood is.
Die heb ik ook niet van mijn ouders. Is dat raar dan?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 23:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Wel dat Roos klaarblijkelijk geen enkel document of A4-tje had waar zijn BSN opstaat, waarom niet?
Volgens mij heeft ze het daar inmiddels gevonden.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kijk onder "Familie" in mijnoverheid.nl
Edit: Spuit 11...
Is hij overleden voor de SoFinummers werden uitgegeven (1989)?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ze het daar inmiddels gevonden.
Ik heb zelf ook even daar gekeken en gek genoeg (of niet, maar ik weet de reden niet) staat de BSN van mijn vader niet bij zijn gegevens.
Opgezocht wanneer dat laatste was, zijn overlijden was kort daarna.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is hij overleden voor de SoFinummers werden uitgegeven (1989)?
Of voor de overgang van SoFinummer naar BSN?
Daar heb ik het idd gevondenquote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kijk onder "Familie" in mijnoverheid.nl
Edit: Spuit 11...
Wezenuitkering is wat anders dan wezenpensioen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:10 schreef roos94 het volgende:
Op de website van de overheid staat een heel boekwerk over de wezenpensioen en dan vond ik dit opvallende stuk;
https://open.overheid.nl/(...)882d520e39f0ab8b/pdf
[ afbeelding ]
Waarom staat hier dat de wezenpensioen niet inkomensafhankelijk isComplete onzin?
Ik heb nooit een wezenuitkering ontvangen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Wezenuitkering is wat anders dan wezenpensioen.
Appels, peren.
Dan zul je er ook geen recht op gehad hebben.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:16 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb nooit een wezenuitkering ontvangen.
Net als dat pensioen zeker?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan zul je er ook geen recht op gehad hebben.
Hoe bedoel je dat?quote:
QFTquote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:10 schreef roos94 het volgende:
Nevermind, ik lees het verkeerd. Er staat ouder(s) in de tekst dus ik nam aan 1 van de ouders, maar moet beide ouders overleden zijn.
Bericht 9% gewijzigd door roos94 op 10-02-2024 16:21:15 ]
ik was te laatquote:
Wezenpensioen is iets wat een ouder die werkt opbouwt met het betalen van pensioenpremie. Als die ouder overlijdt heeft een kind dat wees is geworden daar gewoon recht op. Hoeveel dat bedrag is hangt af van de pensioenpolis en of die ouder nog in dienst was bij de werkgever of intussen al uit dienst. Bij niet meer in dienst bij overlijden is het wezenpensioen lager. De bedragen staan op de jaarlijkse UPO of zijn op te vragen bij het pensioenfonds.quote:
Heb ingelogd bij mijn pensioen website maar die hebben er geen gegevens over helaas. Hopelijk maandag duidelijkheidquote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:55 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wezenpensioen is iets wat een ouder die werkt opbouwt met het betalen van pensioenpremie. Als die ouder overlijdt heeft een kind dat wees is geworden daar gewoon recht op. Hoeveel dat bedrag is hangt af van de pensioenpolis en of die ouder nog in dienst was bij de werkgever of intussen al uit dienst. Bij niet meer in dienst bij overlijden is het wezenpensioen lager. De bedragen staan op de jaarlijkse UPO of zijn op te vragen bij het pensioenfonds.
Daarvoor was er nog het Fiscaal nummer en dit werd vanaf 1986 gebruikt.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is hij overleden voor de SoFinummers werden uitgegeven (1989)?
Of voor de overgang van SoFinummer naar BSN?
Had je vader, zover jij weet, toen hij overleed geen documenten bewaard? Zoals pensioenpolis, jaarlijkse UPO's, die nog op papier zijn verstuurd? Nu worden dat soort documenten vaak alleen digitaal verstuurd, tenzij je zelf aangegeven hebt ze nog op papier te willen ontvangen. Maar in 2010 was dat nog minder het geval.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 17:17 schreef roos94 het volgende:
[..]
Heb ingelogd bij mijn pensioen website maar die hebben er geen gegevens over helaas. Hopelijk maandag duidelijkheid
Maar een fiscaal nummer had je pas als je belasting betaalde, een SoFinummer kreeg je ook zonder belastingplichtig te zijn.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 17:21 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Daarvoor was er nog het Fiscaal nummer en dit werd vanaf 1986 gebruikt.
Ik heb hier nog de originele brief daarover, daar stonden onderaan 2 strookjes als opgave voor de werkgever of uitkeringsinstantie die je kon afknippen en kon geven aan je werkgever of uitkeringsinstantie. Mijn brief heeft nog maar 1 zo'n strookje, die ander heb ik een jaar later gebruikt toen ik ging werken. Er stond bovenaan die brief "ZORGVULDIG BEWAREN", dat heb ik dus gedaan.![]()
Mijn vader kennende (hij is intussen al ruim 24 jaar geleden overleden) zit zijn brief nog ergens in een ordner die mijn moeder nog heeft. Ik heb het bewaren niet van een vreemde.
Ik heb geen flauw idee. Na het overlijden van mijn pa enige tijd later voorgoed contact met moeder verbroken en logischerwijs nooit meer mijn ouderlijk huis bezocht of spullen opgehaald.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 17:44 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Had je vader, zover jij weet, toen hij overleed geen documenten bewaard? Zoals pensioenpolis, jaarlijkse UPO's, die nog op papier zijn verstuurd? Nu worden dat soort documenten vaak alleen digitaal verstuurd, tenzij je zelf aangegeven hebt ze nog op papier te willen ontvangen. Maar in 2010 was dat nog minder het geval.
Van mijn eigen pensioen heb ik hier een dik papier met polissen en UPO's.
De gegevens moeten wel bekend zijn bij het pensioenfonds. Ze weten nu gezien de brief dat je recht hebt op wezenpensioen, dan weten ze ook hoeveel dat is per jaar. Dan hangt het alleen af van hoeveel jaar jij recht er op hebt, hoe hoog het totale bedrag gaat worden.
Zo ver ik me kan herinneren ontving ik mijn brief met opgave fiscaal nummer toen ik nog op school zat en geen (bij)baantje had en dus ook geen belasting betaalde. Er staat ook in die brief "Hebt u uw fiscaal nummer nu niet nodig, bewaar deze opgave zorgvuldig. Het is mogelijk dat u in de toekomst wel van deze opgave gebruik moet maken, bijvoorbeeld omdat u in loondienst treedt of omdat u recht krijgt op een uitkering."quote:Op zaterdag 10 februari 2024 17:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar een fiscaal nummer had je pas als je belasting betaalde, een SoFinummer kreeg je ook zonder belastingplichtig te zijn.
Waarschijnlijk komt dat wezenpensioen pas op je pensioenoverzicht te staan wanneer dit ook uitgekeerd wordt. En dat gebeurt pas als je het pensioen aanvraagt. Tot die tijd is een vergeten pensioen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 18:11 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee. Na het overlijden van mijn pa enige tijd later voorgoed contact met moeder verbroken en logischerwijs nooit meer mijn ouderlijk huis bezocht of spullen opgehaald.
Heb alle pensioenwebsite paginas aangeklikt, er staat alleen info over mn eigen baan en pensioenzaken.
Inderdaadquote:Op zaterdag 10 februari 2024 19:08 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt dat wezenpensioen pas op je pensioenoverzicht te staan wanneer dit ook uitgekeerd wordt. En dat gebeurt pas als je het pensioen aanvraagt. Tot die tijd is een vergeten pensioen.
Jammer dat je geen oude pensioen documenten hebt, daarmee zou je het denk ik zelf ook al eerder aangevraagd kunnen hebben. Ik neem aan dat het geld ook best welkom zou zijn geweest in de tijd dat je studeerde.
Je houdt ons wel op de hoogte, hè!quote:Op zaterdag 10 februari 2024 17:17 schreef roos94 het volgende:
[..]
Heb ingelogd bij mijn pensioen website maar die hebben er geen gegevens over helaas. Hopelijk maandag duidelijkheid
Is dit voor jou van toepassing?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 16:16 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb nooit een wezenuitkering ontvangen.
https://www.rijksoverheid(...)p-een-wezenuitkeringquote:Kinderen hebben recht op een wezenuitkering als allebei de ouders zijn overleden. De laatst overleden ouder moet dan wel verzekerd zijn geweest voor de Algemene nabestaandenwet (Anw) toen hij of zij overleed. De uitkering stopt op het moment dat een wees 16 jaar wordt. Soms kan de uitkering worden verlengd.
Dit heeft toch niks te maken met pensioen?quote:Op zondag 11 februari 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is dit voor jou van toepassing?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)p-een-wezenuitkering
Zijn beide ouders voor je 16e overleden en was de laatst overleden ouder verzekerd voor de Anw?
Ze vraagt toch ook naar een wezenuitkering, in de post die ik quote?quote:Op maandag 12 februari 2024 12:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit heeft toch niks te maken met pensioen?
is ook moeilijk om elke keer 0.21 en 0.24 en 0.29 en 0.31 op te tellenquote:Op maandag 12 februari 2024 13:36 schreef roos94 het volgende:
Ze kunnen mijn bedrag niet inzien wat ik krijg, dat moet nog berekend worden en ik krijg binnen 20 werkdagen bericht met meer info
Prima toch? Na al die jaren kunnen die vier weken er ook nog wel bijquote:Op maandag 12 februari 2024 13:36 schreef roos94 het volgende:
Ze kunnen mijn bedrag niet inzien wat ik krijg, dat moet nog berekend worden en ik krijg binnen 20 werkdagen bericht met meer info
Volg het draadje even (terug), het was al ontzenuwd.quote:Op maandag 12 februari 2024 12:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze vraagt toch ook naar een wezenuitkering, in de post die ik quote?
quote:Op maandag 12 februari 2024 13:41 schreef Nizno het volgende:
[..]
is ook moeilijk om elke keer 0.21 en 0.24 en 0.29 en 0.31 op te tellen
Ik ben een nieuwsgierig wezen, nu wil ik het weten ookquote:Op maandag 12 februari 2024 13:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Prima toch? Na al die jaren kunnen die vier weken er ook nog wel bij
Er was alleen gezegd dat wezenpensioen geen wezenuitkering was, of ze recht had op een wezenuitkering stond niet in dit topic en is wel relevante informatie (omdat het ook daar wel eens mis gaat met uitkeren).quote:Op maandag 12 februari 2024 14:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Volg het draadje even (terug), het was al ontzenuwd.
Jawel, daar was ze zelf al achtergekomen.quote:Op maandag 12 februari 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er was alleen gezegd dat wezenpensioen geen wezenuitkering was, of ze recht had op een wezenuitkering stond niet in dit topic en is wel relevante informatie (omdat het ook daar wel eens mis gaat met uitkeren).
ze heeft inderdaad haar reactie waarin ze meldt dat ze er al achter was dat dat niet voor halfwees was geeditquote:Op maandag 12 februari 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er was alleen gezegd dat wezenpensioen geen wezenuitkering was, of ze recht had op een wezenuitkering stond niet in dit topic en is wel relevante informatie (omdat het ook daar wel eens mis gaat met uitkeren).
waar r1 hier op reageert dusquote:
Ah, ik miste (de betekenis van) 3 letters...quote:Op maandag 12 februari 2024 15:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Jawel, daar was ze zelf al achtergekomen.
NVMquote:Op maandag 12 februari 2024 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, ik miste (de betekenis van) 3 letters...
Het telt mee als inkomen in het jaar dat het wordt uitgekeerd, dus kan, volgens mij, wel degelijk van invloed zijn op de toeslagen.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:16 schreef Rene het volgende:
Even bellen. Kan zijn dat er nog wel wat belastbaarheid in zit qua inkomen. Kan me niet voorstellen dat het belasting of heffingvrij is. Ergens moet er iets afgedragen worden.
Het klopt inderdaad, alleen voor de huurtoeslag kun je vrijstelling krijgen door een brief te sturen. Maar onze huurtoeslag is zo weinig per maaand dat ik daar geen moeite voor ga doen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Het telt mee als inkomen in het jaar dat het wordt uitgekeerd, dus kan, volgens mij, wel degelijk van invloed zijn op de toeslagen.
Aan de andere kant: als het een dermate hoog bedrag is dat het de toeslagen ver overstijgt, who cares. Volgend jaar is je inkomen weer 'normaal' en heb je weer wel recht op de toeslagen.
Je bedoelt: gaat tegenvallen?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:55 schreef roos94 het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad, alleen voor de huurtoeslag kun je vrijstelling krijgen door een brief te sturen. Maar onze huurtoeslag is zo weinig per maaand dat ik daar geen moeite voor ga doen.
Ik zat nog eens diep te graven in mijn geheugen en realiseerde dat mijn pa heel veel heeft zwartgewerkt, dus denk dat het bedrag mee gaat vallen.
Een nieuwe ereader hopelijkquote:Op vrijdag 16 februari 2024 12:46 schreef jcdragon het volgende:
Ik vind het juist leuk voor TS dat ze nog hopelijk een aardig bedrag krijgt. Weet je al wat je ermee gaat doen?
Nope, alleen wie je vader en moeder zijn, geen BSN.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar hij had blijkbaar wel een baan.
Wellicht staat nummer het bij jou op mijn.overheid.nl: https://www.rijksoverheid(...)an-overleden-persoon
Ook bsnquote:Op donderdag 22 februari 2024 12:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nope, alleen wie je vader en moeder zijn, geen BSN.
Geduld, geduld.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:33 schreef roos94 het volgende:
Tssss, kreeg een bericht dat ze mijn verzoek tot wezenpensioen nog niet in behandeling hebben genomen omdat bepaalde gegevens zouden ontbreken terwijl ik die gewoon allemaal netjes heb toegestuurd destijdsheb nog mn mail gekeken want misschien was ik iets vergeten maar nee. DUs nu weer langer wachten jaaaa
Met dit soort gevallen/instanties kan het best 6-12 maanden duren hoor voordat ze eens uitgezocht hebben wat je daadwerkelijk gaat ontvangen.quote:
In een notendop precies wat er mis is met de maatschappij.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:42 schreef roos94 het volgende:
weet iemand of als ik dit accepteer het invloed heeft op mijn toeslagen
Dat er mensen zich afvragen of ze hun toeslagen moeten aanpassen (ja, dat moet je zelf doen in dat belachelijke systeem van de toeslagen) is wat er mis is in de maatschappij? Volgens mij gaat er juist helaas veel mis omdat mensen zich dat niet afvragen en ze daarna die toeslagen moeten terugbetalen met al uitgegeven geld.quote:Op donderdag 22 februari 2024 13:55 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
In een notendop precies wat er mis is met de maatschappij.
Er was inderdaad iemand op dit forum die dat al vermoedde, maar dat was niet jij....quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:11 schreef roos94 het volgende:
Wat ik al vermoedde bleek juist. Een duo screenshot met alle ingeschreven jaren is geen geldig bewijs voor het feit dat ik zolang heb gestudeerd vinden ze.
Kan het pensioenfonds dan niet in duo of het aan duo vragen? Ik zou aan hen vragen wat ze dan nodig hebben.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:11 schreef roos94 het volgende:
Wat ik al vermoedde bleek juist. Een duo screenshot met alle ingeschreven jaren is geen geldig bewijs voor het feit dat ik zolang heb gestudeerd vinden ze. (Ik heb langer over mijn hbo gedaan dan normaal, dus mogelijk denken ze dat ik er wat "tussenjaren" oid bij wilde sjoemelen voor meer geld, zou kunnen.) Dus ik heb een officieel bewijs van inschrijving (en dus alle jaren als ingeschreven student) aan mijn hogeschool gevraagd inclus stempel en handtekening van hen. En als dat niet voldoende is, weet ik het ook niet. Van mijn mbo moet ik het ook nog aanvragen, maar zij waren gesloten vrijdag.
Mochten ze nog meer bewijs willen moet ik misschien van ieder studiejaar een tentamenuitslag opvragen of zo? Maar ik weet niet in hoeverre de hogeschool daar zin in heeft om aan mee te werken want het lijkt me nogal een klus. Zij denken misschien van ja dag.
Nee, instanties kunnen niet vrijelijk grutten in persoonlijke informatie van (ex)studenten die bij DUO is opgeslagen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan het pensioenfonds dan niet in duo of het aan duo vragen? Ik zou aan hen vragen wat ze dan nodig hebben.
Maar goed, die bewijzen van inschrijving zouden ook moeten voldoen. Tentamenuitslagen zou gek zijn: ik heb 1,5 jaar over mijn afstudeeropdracht gedaan, toen had ik geen tentamens meer. Dan zou je daar geen bewijs van hebben.
Wat ik wel eens ontmoet aan administratief personeel van hogescholen (en mbo's) is meestal zeer bereid om te helpen, zolang het wettelijk mag.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:11 schreef roos94 het volgende:
Maar ik weet niet in hoeverre de hogeschool daar zin in heeft om aan mee te werken want het lijkt me nogal een klus. Zij denken misschien van ja dag.
Nee, niet vrijelijk. Ik dacht meer aan 'na toestemming'.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, instanties kunnen niet vrijelijk grutten in persoonlijke informatie van (ex)studenten die bij DUO is opgeslagen.
Nee, instanties kunnen geen toestemming krijgen om persoonlijke informatie van mensen bij DUO uit de systemen te plukken.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, niet vrijelijk. Ik dacht meer aan 'na toestemming'.
Alles zou ook overdreven en inderdaad raar zijn, alleen een bewijs dat ze ingeschreven stond bij een studie. Dat zou ik dan weer niet gek vinden. Maar goed, zo werkt het blijkbaar helaas niet.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, instanties kunnen geen toestemming krijgen om persoonlijke informatie van mensen bij DUO uit de systemen te plukken.
De instanties die dergelijke informatie krijgen (belastingdienst, cbs, ggd, gemeenten etc) krijgen dat op basis van wettelijke regels en dan dus regulier. Niet op basis van 'mag ik ff alles van Pietje'.
Dit staat op de website;quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan het pensioenfonds dan niet in duo of het aan duo vragen? Ik zou aan hen vragen wat ze dan nodig hebben.
Maar goed, die bewijzen van inschrijving zouden ook moeten voldoen. Tentamenuitslagen zou gek zijn: ik heb 1,5 jaar over mijn afstudeeropdracht gedaan, toen had ik geen tentamens meer. Dan zou je daar geen bewijs van hebben.
quote:Op zaterdag 24 februari 2024 08:36 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Er was inderdaad iemand op dit forum die dat al vermoedde, maar dat was niet jij....
Dit is niet genoeg vermoeden voor je?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 19:10 schreef roos94 het volgende:
[..]
Oke ja ik weet niet of ze me op basis van een simpel duo screenshot een 8 jarig saldo aan pensioen gaan uitkeren
Ik bedoelde eigenlijk deze postquote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
[..]
Dit is niet genoeg vermoeden voor je?
Mijn situatie is denk ik anders dan in dit verhaal want het pensioenfonds kwam er pas achter dat ik hier recht op had nadat ik niet meer studeerdequote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:12 schreef sigme het volgende:
Over DUO en pensioenfondsen en inzage:
https://www.tkppensioen.n(...)-bij-wezenpensioen-2
De teksten die zeggen dat mensen staan ingeschreven bij DUO zijn sowieso wat erg ver van de (juridische) gang van zaken verwijderd; er staat niemand 'ingeschreven' bij DUO - mensen staan ingeschreven bij scholen en DUO houdt daarvan deels(!) een register bij.
Vermoedelijk een leven lang ! per maand.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 11:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn situatie is denk ik anders dan in dit verhaal want het pensioenfonds kwam er pas achter dat ik hier recht op had nadat ik niet meer studeerde
Las trouwens ook dat als het meer is dan 500 nog wat euro, je het niet in 1 keer gaat (mag) krijgen. Dan gaat het per maand een uitbetaling worden. Dus stel het totale is 2000 euro, dan krijg ik 4 maanden 500 euro
Huh? Serieus? Krijg jij dan ook wezenpensioen of is dat iets anders?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 11:58 schreef AnneX het volgende:
[..]
Vermoedelijk een leven lang ! per maand.
Tenminste in Nederland. Nu ontvang ik ¤ 38,- per maand, een leven lang.
Het was net een paar tientjes té veel om in 1 x uit te keren.
Toen ik van pensioenfonds veranderde, was samenvoegen nog geen optie.
Oh nee. Geen wezen. Wel ouderdomspensioen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 12:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Huh? Serieus? Krijg jij dan ook wezenpensioen of is dat iets anders?
Oh ik schrok al. Het zou toch echt helemaal kut zijn als ik opeens 12 euro per maand kreeg ofzo lolquote:Op zaterdag 24 februari 2024 12:09 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oh nee. Geen wezen. Wel ouderdomspensioen.
Sorry voor de verwarring door mij. 💐
Ja stom van mij om het door elkaar te halen. Afwachten dan maar voor jou.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 12:12 schreef roos94 het volgende:
[..]
Oh ik schrok al. Het zou toch echt helemaal kut zijn als ik opeens 12 euro per maand kreeg ofzo lol
Ja, jouw situatie is dus heel anders dan de situatie waarin pensioenfondsen een tijdje experimenteel en ondanks dat de wet het niet echt toelaat mondjesmaat wat gegevens kregen. Dat gaat echt over *op dat moment* lopende inschrijvingen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 11:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn situatie is denk ik anders dan in dit verhaal want het pensioenfonds kwam er pas achter dat ik hier recht op had nadat ik niet meer studeerde
Maar goed, een bewijs van inschrijvingsjaren geleverd door de hogeschool met handtekening en stempel zou toch voldoende moeten zijn hoop ik dan om te bewijzen dat ik studeerde. Ik bedoel, hoe ver kunnen ze gaan. Ik leende al die tijd geld bij duo dus misschien kan ik ook nog mijn bankafschriften van ontvangen stufie per jaar sturen als ze het nog niet voldoende vinden. Maar ik hoop dat het nu genoeg is en dat ik niet meer dingen hoef op te sturenquote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, jouw situatie is dus heel anders dan de situatie waarin pensioenfondsen een tijdje experimenteel en ondanks dat de wet het niet echt toelaat mondjesmaat wat gegevens kregen. Dat gaat echt over *op dat moment* lopende inschrijvingen.
De overheid moet uiteraard overal weer met haar grijpgrage vingertjes tussen gaan zitten.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 17:16 schreef Rene het volgende:
Even bellen. Kan zijn dat er nog wel wat belastbaarheid in zit qua inkomen. Kan me niet voorstellen dat het belasting of heffingvrij is. Ergens moet er iets afgedragen worden.
Ik gok dat ik zo'n 50% mag afstaan aan aow franchise en belastingquote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:27 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
De overheid moet uiteraard overal weer met haar grijpgrage vingertjes tussen gaan zitten.
Nee, je krijgt het bedrag in 1x betaald met terugwerkende kracht.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 11:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Las trouwens ook dat als het meer is dan 500 nog wat euro, je het niet in 1 keer gaat (mag) krijgen. Dan gaat het per maand een uitbetaling worden. Dus stel het totale is 2000 euro, dan krijg ik 4 maanden 500 euro
Nou dat is helemaal mooi, kom maar op met de knakenquote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:55 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, je krijgt het bedrag in 1x betaald met terugwerkende kracht.
Waar jij het over hebt, die 500 euro, is de afkoopgrens. Als je jaarlijks bedrag onder de 5xx euro is dan kan je het bedrag in 1x opvragen. Dat gaat in jouw geval niet op omdat je uitkering al afgelopen is.
Jij reageert op mij en krijg ineens deze reclamequote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:25 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk deze post
Je was door een ander op het verkeerde been gezet, dat zijn verzachtende omstandigheden
Ja dat is grappig. Leve de algoritmesquote:Op zondag 25 februari 2024 04:25 schreef roos94 het volgende:
[..]
Jij reageert op mij en krijg ineens deze reclame![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |