Uitgaven (en dit is niet eens volledig):quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat voor grote uitgaves wilden zij doen die niet realistisch bleken? Eigen risico en tandarts kan ik opnoemen, maar wat nog meer ?
Het doet recht aan de verkiezingsuitslag, maar geen recht, volgens de opiniepeilingen althans, aan wat de meerderheid van de Nederlanders voor kabinet wenst.quote:
Een frustratie van veel stemmers is dat politici na de verkiezingen iets anders doen dan ze beloven of voor doen komen. Technisch gezien is het democratisch om een meerderheid te zoeken, maar het is natuurlijk niet in de geest van de democratie als je dat doen met partijen die erg ver van je afstaan en als je coalities smeedt die je stemmers liever niet zien.quote:
Er is dan een meerderheid dus dit is wat de meerderheid van de stemmers wil zien.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een frustratie van veel stemmers is dat politici na de verkiezingen iets anders doen dan ze beloven of voor doen komen. Technisch gezien is het democratisch om een meerderheid te zoeken, maar het is natuurlijk niet in de geest van de democratie als je dat doen met partijen die erg ver van je afstaan en als je coalities smeedt die je stemmers liever niet zien.
Dit geldt niet zozeer voor Omtzigt, maar de VVD moet bijvoorbeeld voorzichtig zijn als het gaat om samenwerking met links.
Rechtse stemmers moeten maar eens beseffen dat ze geen rechts kabinet krijgen omdat een groot deel van de rechtse stem naar dorpsidioten gaat waar niet mee te regeren valt.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een frustratie van veel stemmers is dat politici na de verkiezingen iets anders doen dan ze beloven of voor doen komen. Technisch gezien is het democratisch om een meerderheid te zoeken, maar het is natuurlijk niet in de geest van de democratie als je dat doen met partijen die erg ver van je afstaan en als je coalities smeedt die je stemmers liever niet zien.
Dit geldt niet zozeer voor Omtzigt, maar de VVD moet bijvoorbeeld voorzichtig zijn als het gaat om samenwerking met links.
Ja, daarom heeft Yesilgöz voor de verkiezingen natuurlijk ook zo ondubbelzinnig afstand genomen van de PVV.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, dat maak ik je net duidelijk…quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er is dan een meerderheid dus dit is wat de meerderheid van de stemmers wil zien.
Politici moeten maar eens begrijpen dat het niet handig is een substantiële minderheid te negeren en isoleren. Ik ga zelf in ieder geval een ruk naar rechts maken als er nieuwe verkiezingen komen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:02 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Rechtse stemmers moeten maar eens beseffen dat ze geen rechts kabinet krijgen omdat een groot deel van de rechtse stem naar dorpsidioten gaat waar niet mee te regeren valt.
Volgens mij zit een substantiële minderheid niet aan de formatietafelquote:Op woensdag 7 februari 2024 18:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Politici moeten maar eens begrijpen dat het niet handig is een substantiële minderheid te negeren en isoleren. Ik ga zelf in ieder geval een ruk naar rechts maken als er nieuwe verkiezingen komen.
De Volkskrant en Omtzigt is sowieso wel een leuk verhaal. Als je neutraal nieuws wil omtrent Omtzigt, moet je vooral niet de VK erbij pakken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie analyse trouwens in de Volkskrant. Deze observatie vind ik interessant:
“Een Haagse wijsheid wil dat onervaren politici luisteren naar ieder woord dat wordt gezegd; doorgewinterde politici luisteren naar wat er niet wordt gezegd. En wat er woensdag niet werd gezegd: we hebben geen vertrouwen meer in Omtzigt, we willen niks meer met hem te maken hebben, hij kan het karakterologisch niet aan. Journalisten gaven genoeg voorzetjes om af te rekenen met Omtzigt: geen van de drie leiders ging erop in.”
Dat doe je dan wel op vreemde gronden, want er wordt niet geisoleerd en niet genegeerd. En 'nieuwe bestuurscultuur' is van Rutte, niet van Omtzigt. De PVV heeft nog zat kansen om andere partijen te betrekken; alsof NSC moét formeren om PVV aan een coalitiemeerderheid te helpen. Dat is gewoon kul, en daar een persoonlijke 'ruk naar rechts' mee rechtvaardigen niet meer dan een gezocht excuus.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Politici moeten maar eens begrijpen dat het niet handig is een substantiële minderheid te negeren en isoleren. Ik ga zelf in ieder geval een ruk naar rechts maken als er nieuwe verkiezingen komen.
Als je recht wil gaan doen aan de opiniepeilingen heb je elke anderhalve week een nieuwe regering nodigquote:Op woensdag 7 februari 2024 17:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het doet recht aan de verkiezingsuitslag, maar geen recht, volgens de opiniepeilingen althans, aan wat de meerderheid van de Nederlanders voor kabinet wenst.
Met name voor de VVD wordt het zo een lastig verhaal. Die worden gemarginaliseerd bij én een deelname aan een kabinet over links en bij nieuwe verkiezingen.
Reken erop dat ze bij het CDA met het raam dicht lachenquote:Op woensdag 7 februari 2024 18:27 schreef maan_man het volgende:
Lange tijd dacht ik dat Pieter zeer onbehoorlijk was behandeld binnen het CDA. Maar als hij daar 21 jaar lang met enige regelmaat dergelijke fratsen heeft uitgehaald dan kan ik mij wel voorstellen dat ze hem een positie elders wensten.
Daarnaast sluit ik nog altijd niet uit dat de uitslag van de lijstrekkersverkiezing bij het CDA niet overeenkwam met de stemming. Maar degene die de uitslag mogelijk hebben gemanipuleerd, hadden het fiasco dat wij nu zien mogelijk al zien aankomen.
Laat hem alleen kamerwerk doen en verder niets. Daar is hij het beste in.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:26 schreef phpmystyle het volgende:
Snap niet waarom OMtzigt een reputatie wil opbouwen om bij alles en niets overspannen en ziek te worden. Tis een zwakkeling.
NSC hoeft helemaal niks, maar er zijn een paar basisbeginsel van fatsoen die zij en met name Omtzigt hier niet naleven. Eerst de media bellen dan je gesprekspartners, het vanavond niet netjes afsluiten, het op een kul reden laten klappen (begin dan niet aan die gesprekken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:24 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Dat doe je dan wel op vreemde gronden, want er wordt niet geisoleerd en niet genegeerd. En 'nieuwe bestuurscultuur' is van Rutte, niet van Omtzigt. De PVV heeft nog zat kansen om andere partijen te betrekken; alsof NSC moét formeren om PVV aan een coalitiemeerderheid te helpen. Dat is gewoon kul, en daar een persoonlijke 'ruk naar rechts' mee rechtvaardigen niet meer dan een gezocht excuus.
Er was een opiniepeiling waarin 80+% van de VVD kiezers een coalitie met de PVV wilde, dat lijkt me vrij duidelijk. Maar je punt dat ook dergelijke opiniepeilingen regelmatig veranderen is zeker geldig.quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:25 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Als je recht wil gaan doen aan de opiniepeilingen heb je elke anderhalve week een nieuwe regering nodig
Wat de VVD betreft: waarom denk je dat ze die gedoogrol wilden? Lekker pijltjes gooien op de andere 3 partijen zonder bestuurservaring. De kans dat daar dingen misgaan door gebrek aan ervaring is vrij groot, vervolgens hebben ze wel de rechtse kiezer bediend en kunnen ze in een oppositierol alle teleurgestelde afhakers opzuigen.
Als het al te bont wordt trekken ze de stekker er uit en voilà, VVD weer op 35 zetels.
Maar die worden nu ook gemarginaliseerd. Een kabinet met een PVV-stempel op migratie is voor hen namelijk ook onpraktisch, die kunnen ze in tegenstelling tot partijen als CDA of D66 nooit overtoepen op dat thema. Profileren op dat thema is veel simpeler als je de meest rechtse partij bent in een coalitie…quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het doet recht aan de verkiezingsuitslag, maar geen recht, volgens de opiniepeilingen althans, aan wat de meerderheid van de Nederlanders voor kabinet wenst.
Met name voor de VVD wordt het zo een lastig verhaal. Die worden gemarginaliseerd bij én een deelname aan een kabinet over links en bij nieuwe verkiezingen.
Wil je werkelijk beweren dat de VVD inhoudelijk dichter op de vrij extreme PVV staat dan op de partijen rond het politieke midden waar ze altijd constructief mee hebben samengewerkt?quote:Op woensdag 7 februari 2024 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |