abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212341117
quote:
2s.gif Op donderdag 8 februari 2024 00:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je bent nu wederom uitersten tegenover elkaar aan het zetten. Met dit dédain worden populisten juist in het zadel geholpen en wordt onze democratische rechtstaat afgebroken.
Populisten worden in het zadel geholpen door racisten en simpelen.
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
  donderdag 8 februari 2024 @ 04:40:09 #202
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_212341133
Nu ook al een noodbevel in Apeldoorn omdat er is opgeroepen om twee raddraaiers uit een politiebureau te bevrijden. Mijn hemel. Laat ze maar een poging doen, kunnen er nog wat meer cellen worden gevuld. Wat een wetteloos gedrag toch. Wat bezielt die lui?
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_212341416
Zijn allemaal van die FvD wappies
  Redactie Sport donderdag 8 februari 2024 @ 08:05:27 #204
274204 crew  Mexicanobakker
pi_212341535
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2024 22:40 schreef Aether het volgende:
Oproep tot bevrijden boeren uit cel, Apeldoorn kondigt noodbevel af
https://nos.nl/l/2507968

De gemeente Apeldoorn heeft een noodbevel afgekondigd voor de hele stad. Burgemeester Heerts heeft deze maatregel genomen omdat op sociale media oproepen zijn verschenen om twee mannen uit een politiebureau te bevrijden.

De twee, een 39-jarige man uit Klarenbeek en een 35-jarige man uit Eerbeek, werden maandagavond aangehouden bij een boerenactie op de A50. Op die weg werd ter hoogte van Beekbergen afval gedumpt en in brand gestoken.

Het noodbevel is vanavond om 20.30 uur ingegaan. Het betekent dat de politie meer ruimte krijgt om in een gebied op te treden, bijvoorbeeld als er te veel mensen samenkomen. Ook kunnen wegen worden afgesloten. De politie is in groten getale in de stad aanwezig en er zijn onder meer busjes van de mobiele eenheid en een shovel.
Kijk eens dom, ja ho maar.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 8 februari 2024 @ 10:45:22 #205
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_212343200
quote:
12s.gif Op donderdag 8 februari 2024 03:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Die bestormen een plaats delict om hun matties op te halen.
Uiteraard net zo verwerpelijk.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 8 februari 2024 @ 11:15:37 #206
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212343689
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 03:46 schreef Aberkullie het volgende:
Populisten worden in het zadel geholpen door racisten en simpelen.
Die groep is te klein om het huidige aandeel van de populistische partijen te verklaren. Het zijn toch echt de politici die in sprookjes geloven die de stemmer naar de andere kant duwen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212344006
De boeren hebben het positieve sentiment dat rondom ze ontstaan is aardig om zeep geholpen.
blablablabla
  donderdag 8 februari 2024 @ 11:58:31 #208
24533 ACT-F
pi_212344364
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 11:34 schreef Elan het volgende:
De boeren hebben het positieve sentiment dat rondom ze ontstaan is aardig om zeep geholpen.
'De boeren'
pi_212344416
quote:
7s.gif Op donderdag 8 februari 2024 11:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]
'De boeren'
Jep
Stom van ze.
blablablabla
  donderdag 8 februari 2024 @ 12:12:45 #210
24533 ACT-F
pi_212344562
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:02 schreef Elan het volgende:

[..]
Jep
Stom van ze.
Dat ze een enkele entiteit zijn.
pi_212344615
quote:
7s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat ze een enkele entiteit zijn.
Normaal gesproken ben ik niet zo van alles op 1 hoop gooien maar het lijkt me toch redelijk veilig om te stellen dat een verdwaalde eenling daargelaten in welke mate dan ook alle boeren pro-protesten zijn?
blablablabla
  donderdag 8 februari 2024 @ 12:19:18 #212
24533 ACT-F
pi_212344670
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:15 schreef Elan het volgende:

[..]
Normaal gesproken ben ik niet zo van alles op 1 hoop gooien maar het lijkt me toch redelijk veilig om te stellen dat een verdwaalde eenling daargelaten in welke mate dan ook alle boeren pro-protesten zijn?
De meeste demonstraties zijn pro-burgers, net zoals dat boeren maar ook XR burgers zijn. Zullen we maar alles op één hoop gooien en dat met deze pro-burger demonstraties de burger zijn eigen glazen ingooit?
  Forum Admin donderdag 8 februari 2024 @ 12:19:45 #213
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212344675
quote:

[..]
Nope. We leven inmiddels in een tijd dat zij zich gedeisd houden. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen waarom ;)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212344684
quote:

[..]
Vrijwel alle boeren steunen de protesten. Vrijwel geen enkele boer steunt de huidige manier van protesteren buiten een groepje relschoppers.
pi_212344746
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nope. We leven inmiddels in een tijd dat zij zich gedeisd houden. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen waarom ;)
Weet niet?
Mijn zwager is een echte boer, altijd als ik daar op verjaardag zit gaan de filmpjes rond van protesten en alhoewel ze er niet allemaal actief aan deelnemen heb ik nog nooit één onvertogen woord gehoord en hebben ze eensgezind de grootste schik.

Maar kan ook groepsdruk zijn of toevallig mijn persoonlijke beleving. In de media hoor ik verder ook nooit kritiek van binnenuit. De algehele consensus onder boeren lijkt me toch dat men redelijk solidair is en er begrip voor de zaak is.

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor....
blablablabla
pi_212344778
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Vrijwel alle boeren steunen de protesten. Vrijwel geen enkele boer steunt de huidige manier van protesteren buiten een groepje relschoppers.
Heb je voorbeelden waarin boeren of bijvoorbeeld een prominent iemand als v/d Plas zich daar actief tegen uitspreken dan?
blablablabla
  Forum Admin donderdag 8 februari 2024 @ 12:31:20 #217
pi_212344838
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:25 schreef Elan het volgende:

[..]
Weet niet?
Mijn zwager is een echte boer, altijd als ik daar op verjaardag zit gaan de filmpjes rond van protesten en alhoewel ze er niet allemaal actief aan deelnemen heb ik nog nooit één onvertogen woord gehoord en hebben ze eensgezind de grootste schik.

Maar kan ook groepsdruk zijn of toevallig mijn persoonlijke beleving. In de media hoor ik verder ook nooit kritiek van binnenuit. De algehele consensus onder boeren lijkt me toch dat men redelijk solidair is en er begrip voor de zaak is.

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor....
Neuh er is best een grote groep die zo denkt en doet..er is alleen ook een aanzienlijke groep die dat niet doet.

En laatstgenoemde hoor je niet. Angst, groepsdynamiek, zeg het maar. Feit is wel dat ze niet achter bijvoorbeeld fdf of agractie staan. Ik heb het hier dan wel over de Achterhoek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212344862
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:31 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Neuh er is best een grote groep die zo denkt en doet..er is alleen ook een aanzienlijke groep die dat niet doet.

En laatstgenoemde hoor je niet. Angst, groepsdynamiek, zeg het maar. Feit is wel dat ze niet achter bijvoorbeeld fdf of agractie staan. Ik heb het hier dan wel over de Achterhoek.
Hoe weet je dan dat die groep bestaat als niemand zich uitspreekt? :D
blablablabla
  Forum Admin donderdag 8 februari 2024 @ 12:36:03 #219
pi_212344909
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:32 schreef Elan het volgende:

[..]
Hoe weet je dan dat die groep bestaat als niemand zich uitspreekt? :D
Ik ken er een aantal. Paar zakelijk, paar prive.
pi_212344940
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb je voorbeelden waarin boeren of bijvoorbeeld een prominent iemand als v/d Plas zich daar actief tegen uitspreken dan?
Ik spreek ze dagelijks. Maar niet prominent tegen betekent niet automatisch voor.

En v/d Plas is in de eerste plaats een politicus dus om daar nu wat van te verwachten…
  donderdag 8 februari 2024 @ 12:39:40 #221
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212344966
Ik woon op het platteland en de boeren die ik ken hier moeten ook helemaal niks van FDF hebben.
Spreken er ook schande van.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 februari 2024 @ 12:50:20 #222
426493 crew  PippenScottie
pi_212345152
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:39 schreef StateOfMind het volgende:
Ik woon op het platteland en de boeren die ik ken hier moeten ook helemaal niks van FDF hebben.
Spreken er ook schande van.
Dat mogen ze wel wat luider doen dan
My friends all drive horses
pi_212345194
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:50 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Dat mogen ze wel wat luider doen dan
waarom zou boer jan uit de achterhoek zich moeten uitspreken daarover? Wie boeit dat? Als er Nederlandse jongeren de boel kort en klein slaan op mallorca ga ik toch ook niet meteen op social media lopen roepen dat ik daar niet achter sta?
pi_212345259
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:52 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
waarom zou boer jan uit de achterhoek zich moeten uitspreken daarover? Wie boeit dat? Als er Nederlandse jongeren de boel kort en klein slaan op mallorca ga ik toch ook niet meteen op social media lopen roepen dat ik daar niet achter sta?
Om een tegengeluid te creëren, niet zo'n gekke gedachte..
blablablabla
pi_212345306
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:56 schreef Elan het volgende:

[..]
Om een tegengeluid te creëren, niet zo'n gekke gedachte..
Mja snap ik wel maar dat zie ik dan liever van prominente personen met een groter bereik. Dat heeft verder weinig nut van boer jan en kees op een kringverjaardag.
pi_212345507
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 12:58 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Mja snap ik wel maar dat zie ik dan liever van prominente personen met een groter bereik. Dat heeft verder weinig nut van boer jan en kees op een kringverjaardag.
Iemand als v/d Plas is daar bij uitstek geschikt voor maar of ze is te laf om zich uit te spreken of de groep die tegen is is dusdanig klein dat het alleen maar zorgt voor imagoschade:

:')
blablablabla
pi_212347196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Iemand als v/d Plas is daar bij uitstek geschikt voor maar of ze is te laf om zich uit te spreken of de groep die tegen is is dusdanig klein dat het alleen maar zorgt voor imagoschade:

[ afbeelding ]

:')
Ten eerste is zij niet verantwoordelijk voor de acties. Mogelijk is ze zelfs voorstander. Daanaast vertegenwoordigt ze een bepaald gedeelte van de bevolking welke niet per definitie allemaal boer zijn, of andersom zijn deze protesteerders niet automatisch BBB-stemmers.

Maar volgens jouw redenering draaien we het even om:

Elke boer die niet protesteert is tegen de huidige vorm van protesten. Dan houden we nog maar een heel klein groepje mongolen over.
pi_212347281
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:20 schreef Vliegbaard het volgende:
Elke boer die niet protesteert is tegen de huidige vorm van protesten.
Daar geloof ik dan weer helemaal niks van. Zullen er vast genoeg zijn die het wel prima vinden. Alleen er zelf niet aan mee willen doen
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_212347321
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:28 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Daar geloof ik dan weer helemaal niks van. Zullen er vast genoeg zijn die het wel prima vinden. Alleen er zelf niet aan mee willen doen
Nee natuurlijk is dat niet zo. Maar ik spreek dagelijks boeren en het is echt niet zo dat er een grote groep boeren achter de protesteren staan omdat een Volksvertegenwoordiger zich er niet over uit wenst te spreken.
pi_212347408
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:31 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nee natuurlijk is dat niet zo. Maar ik spreek dagelijks boeren en het is echt niet zo dat er een grote groep boeren achter de protesteren staan omdat een Volksvertegenwoordiger zich er niet over uit wenst te spreken.
Iedereen spreekt die boeren maar die laten zich vervolgens nergens horen in het openbaar. Wie zegt dat ze niet gewoon stommerdje spelen bij jou omdat je van buitenaf komt of omdat er financiële belangen spelen (een voetbalhooligan gaat ook niet tijdens werk vertellen aan zijn klanten wat hij in het weekend allemaal uit heeft gespookt) maar onderling met een paar gele rakkers achter de kiezen zijn ware gezicht laat zien.

O en v/d Plas die partijvoorzitter is van nota bene de BBB, goede contacten heeft met de FDF en zelf actief heeft deelgenomen aan protesten ineens los gaan zien van boerenprotesten is een stukje geschiedvervalsing.
blablablabla
pi_212348896
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:39 schreef Elan het volgende:

[..]
Iedereen spreekt die boeren maar die laten zich vervolgens nergens horen in het openbaar. Wie zegt dat ze niet gewoon stommerdje spelen bij jou omdat je van buitenaf komt of omdat er financiële belangen spelen (een voetbalhooligan gaat ook niet tijdens werk vertellen aan zijn klanten wat hij in het weekend allemaal uit heeft gespookt) maar onderling met een paar gele rakkers achter de kiezen zijn ware gezicht laat zien.

O en v/d Plas die partijvoorzitter is van nota bene de BBB, goede contacten heeft met de FDF en zelf actief heeft deelgenomen aan protesten ineens los gaan zien van boerenprotesten is een stukje geschiedvervalsing.
Het praten met boeren IS mijn werk. Mijn werkgever betaald die boer en we dienen allebei hetzelfde belang, Sterker nog, wij gaan hand in hand. Zonder telers bestaat mijn bedrijf niet meer. Idealiter zou je zelfs kunnen zeggen dat we vóór het gebruik van allerlei bestrijdingsmiddelen zouden moeten zijn, dat we alles maar kapot moeten spuiten zodat de telers meer rendement van hun land hebben. De waarheid is echter, en ik heb het vandaag van 4 verschillende boeren onafhankelijk van elkaar gehoord, dat zij écht wel inzien dat het anders moet want de huidige manier van landbouw gaat ten koste van hun rendement. Het is de manier waarop de politiek die verandering door wil zetten, dat gaat gewoon niet. Althans niet zolang de consument niet betaald (en dat blijkt wel want bio-landbouw neemt overal af).
Van der Plas heeft baat gehad bij de boerenprotesten maar om haar nu als woordvoerder voor alle boeren naar voren te schuiven… dat is pas geschiedvervalsing. Er zijn genoeg boeren geweest die het vanaf het begin af aan niet in de BBB zagen zitten. Das echt heel erg kort door de bocht. Moeten we Timmermans als partijleider van GL/PvdArbeid dan ook maar verplichten zich uit te spreken over de schandalen op de werkvloer bij de NOS? Hij is immers partijleider van de Partij van de Arbeid.
pi_212354948
Als iedereen net zoals in Afghanistan een Kalasjnikov of raketwerper kan kopen, dan veranderen zulke protesten in een oorlog met de regering. En zoals de Taliban heeft laten zien, soms met succes.

Je kunt hele grote bommen maken met kunstmest en olie, dingen die boeren in ruime mate hebben. Dus wees blij dat het bij mest en vuurtjes blijft :)

Veel mannen vinden het nou eenmaal heerlijk om te rellen en te slopen.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 08:13:58 #233
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_212355559
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 01:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als iedereen net zoals in Afghanistan een Kalasjnikov of raketwerper kan kopen, dan veranderen zulke protesten in een oorlog met de regering. En zoals de Taliban heeft laten zien, soms met succes.

Je kunt hele grote bommen maken met kunstmest en olie, dingen die boeren in ruime mate hebben. Dus wees blij dat het bij mest en vuurtjes blijft :)

Veel mannen vinden het nou eenmaal heerlijk om te rellen en te slopen.
Als je geestelijk in de puberteit bent blijven zitten?
Dit, dus.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 08:24:39 #234
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212355610
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 08:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Als je geestelijk in de puberteit bent blijven zitten?
Niet iedereen heeft een optimaal functionerende prefrontale cortex. De een is wat simiësker dan de ander.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 9 februari 2024 @ 09:22:04 #235
80382 manny
30 is best veel
pi_212356138
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 17:43 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Van der Plas heeft baat gehad bij de boerenprotesten maar om haar nu als woordvoerder voor alle boeren naar voren te schuiven… dat is pas geschiedvervalsing. Er zijn genoeg boeren geweest die het vanaf het begin af aan niet in de BBB zagen zitten.
Maar heel zelden vertegenwoordigt iemand "alle boeren" of bijvoorbeeld "alle arbeiders". In principe is zij wel boegbeeld van de boeren, en vertegenwoordigd ze ze wel degelijk in de politiek. En ja, dat wil niet zeggen dat alle boeren het met haar eens zijn.

Als jouw werk is om met ze te praten. Dan een vraagje: de laatste keer dat ik door het boerenland reed zag ik het volgende: Groot huis, alles mooi verzorgt, Goede Mercedes voor de deur, Mooie bedrijfsauto voor de deur, Flink aantal zonnepanelen op het dak, keurige tuin met hond, wat geiten en een trampoline. En dan pontificaal de omgekeerde vlag voor de deur.

Een eenvoudige FOK! user als ondergetekende zou denken: waar in hemelsnaam klaag je over, je hebt het beter voor elkaar dan 90% van Nederland.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_212357448
quote:
19s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:22 schreef manny het volgende:

[..]
Maar heel zelden vertegenwoordigt iemand "alle boeren" of bijvoorbeeld "alle arbeiders". In principe is zij wel boegbeeld van de boeren, en vertegenwoordigd ze ze wel degelijk in de politiek. En ja, dat wil niet zeggen dat alle boeren het met haar eens zijn.

Als jouw werk is om met ze te praten. Dan een vraagje: de laatste keer dat ik door het boerenland reed zag ik het volgende: Groot huis, alles mooi verzorgt, Goede Mercedes voor de deur, Mooie bedrijfsauto voor de deur, Flink aantal zonnepanelen op het dak, keurige tuin met hond, wat geiten en een trampoline. En dan pontificaal de omgekeerde vlag voor de deur.

Een eenvoudige FOK! user als ondergetekende zou denken: waar in hemelsnaam klaag je over, je hebt het beter voor elkaar dan 90% van Nederland.
Goed, ik vind het ondanks dat Van Der Plas de boeren wel vertegenwoordigd niet haar taak om zich namens de boeren uit te spreken. Want zij vertegenwoordigd zowel de debiele protesteerders als de boeren die er haaks tegenover staan. Dan is het soms wijzer om je mond te houden.En dat heeft ze wat mij betreft ook prima aangepakt.

Maar waarom de boeren protesteren is niet omdat ze het nu allemaal zo slecht hebben. Al denk ik overigens dat er net zoveel boeren van een minimuminkomen leven dan dat er boeren zijn die royaal leven. Ik zie ze ook staan de dikke auto’s op de versgestraate oprit. Maar ik denk dat dit toch echt de uitzonderingen zijn. Maar daarbij, als ze hun bedrijf goed runnen dan is er toch ook niks mis mee om jezelf te belonen? Vergeet daarbij ook even niet dat boeren geen 9 tot 17 baan hebben en vaak dag en nacht met hun bedrijf bezig zijn.

Waarom de boeren protesteren (even afgezien van het tuig dat nu snelwegen blokkeert en asbest in de fik steekt) is omdat ze de spil van de samenleving zijn. Hier valt genoeg op aan te merken natuurlijk want het is heel makkelijk te zeggen dat de boeren maar naar het buitenland moeten gaan (of de productie) want we produceren immers niet voor onszelf. Maar als ieder land zo zou denken zouden we toch eten tekortkomen. Onderaan de streep blijft gewoon over dat we in Nederland gewoon grond tekortkomen om in onze eigen voeding te voorzien. De boeren zien zelf ook dat het in de landbouw anders moet, willen daar actief aan meewerken en krijgen alsnog alle schuld van bijvoorbeeld een stikstofcrisis in hun mik geschoven.

“De boer” is een emotioneel en gepassioneerd mens welke elk uur van de dag met zijn bedrijf bezig is. Die boer ziet ook dat het anders moet want ze zien de afgelopen jaren hun opbrengsten, oa door klimaatsverandering en gebruik van chemische middelen, teruglopen. Ze willen daarom meewerken aan een oplossing maar worden telkens weer ingehaald door de overheid en hun regeltjes. Daarnaast krijgen ze ook in de maatschappij alle schuld op hun dak.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 12:40:41 #237
80382 manny
30 is best veel
pi_212358250
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 11:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Onderaan de streep blijft gewoon over dat we in Nederland gewoon grond tekortkomen om in onze eigen voeding te voorzien.

Waarom de boeren protesteren (even afgezien van het tuig dat nu snelwegen blokkeert en asbest in de fik steekt) is omdat ze de spil van de samenleving zijn.

Mmm. Dat stemt niet helemaal overeen met mijn beeld dat we enorm veel exporteren van wat we produceren in Nederland. Volgens mij produceren we namelijk veel meer dan we zelf kunnen opeten en drinken in ons landje. Ik zal wel fout zitten, jij zit in de branche. Wel raar trouwens dat waar ik in Europa ik ook vakantie ben, ik Nederlands fruit in de Supermarkt zie liggen, en dat terwijl we al tekort komen in Nederland. Schrijnend.

De spil van de samenleving. Mwa. Dat zegt de transportbranche ook over zichzelf (en terecht). Als de goederen niet van A naar B gaan, dat soort redenaties. Denk dat elke beroepsgroep zichzelf enorm belangrijk vindt, en terecht.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 9 februari 2024 @ 12:53:05 #238
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_212358387
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 11:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Goed, ik vind het ondanks dat Van Der Plas de boeren wel vertegenwoordigd niet haar taak om zich namens de boeren uit te spreken. Want zij vertegenwoordigd zowel de debiele protesteerders als de boeren die er haaks tegenover staan. Dan is het soms wijzer om je mond te houden.En dat heeft ze wat mij betreft ook prima aangepakt.

Maar waarom de boeren protesteren is niet omdat ze het nu allemaal zo slecht hebben. Al denk ik overigens dat er net zoveel boeren van een minimuminkomen leven dan dat er boeren zijn die royaal leven. Ik zie ze ook staan de dikke auto’s op de versgestraate oprit. Maar ik denk dat dit toch echt de uitzonderingen zijn. Maar daarbij, als ze hun bedrijf goed runnen dan is er toch ook niks mis mee om jezelf te belonen? Vergeet daarbij ook even niet dat boeren geen 9 tot 17 baan hebben en vaak dag en nacht met hun bedrijf bezig zijn.

Waarom de boeren protesteren (even afgezien van het tuig dat nu snelwegen blokkeert en asbest in de fik steekt) is omdat ze de spil van de samenleving zijn. Hier valt genoeg op aan te merken natuurlijk want het is heel makkelijk te zeggen dat de boeren maar naar het buitenland moeten gaan (of de productie) want we produceren immers niet voor onszelf. Maar als ieder land zo zou denken zouden we toch eten tekortkomen. Onderaan de streep blijft gewoon over dat we in Nederland gewoon grond tekortkomen om in onze eigen voeding te voorzien. De boeren zien zelf ook dat het in de landbouw anders moet, willen daar actief aan meewerken en krijgen alsnog alle schuld van bijvoorbeeld een stikstofcrisis in hun mik geschoven.

“De boer” is een emotioneel en gepassioneerd mens welke elk uur van de dag met zijn bedrijf bezig is. Die boer ziet ook dat het anders moet want ze zien de afgelopen jaren hun opbrengsten, oa door klimaatsverandering en gebruik van chemische middelen, teruglopen. Ze willen daarom meewerken aan een oplossing maar worden telkens weer ingehaald door de overheid en hun regeltjes. Daarnaast krijgen ze ook in de maatschappij alle schuld op hun dak.
De boeren wisten dat dit systeem niet houdbaar was. Al decennia. En nu zijn ze de lul.
Dit, dus.
pi_212358693
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 12:53 schreef Buitendam het volgende:

[..]
De boeren wisten dat dit systeem niet houdbaar was. Al decennia. En nu zijn ze de lul.
Ze hebben het ook al jaren zelf aangegeven.
pi_212358797
quote:
19s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 12:40 schreef manny het volgende:

[..]
Mmm. Dat stemt niet helemaal overeen met mijn beeld dat we enorm veel exporteren van wat we produceren in Nederland. Volgens mij produceren we namelijk veel meer dan we zelf kunnen opeten en drinken in ons landje. Ik zal wel fout zitten, jij zit in de branche. Wel raar trouwens dat waar ik in Europa ik ook vakantie ben, ik Nederlands fruit in de Supermarkt zie liggen, en dat terwijl we al tekort komen in Nederland. Schrijnend.

De spil van de samenleving. Mwa. Dat zegt de transportbranche ook over zichzelf (en terecht). Als de goederen niet van A naar B gaan, dat soort redenaties. Denk dat elke beroepsgroep zichzelf enorm belangrijk vindt, en terecht.
Dat klopt maar we importeren nog veel meer. Ik heb de bron in dit topic de afgelopen maanden al talloze keren gedeeld. Niemand schijnt het te lezen of men blijft na het lezen angstvallig stil. In theorie zouden we ons eigen voedsel kunnen verbouwen maar dat zou betekenen dat we ons dieet drastisch aan moeten gaan passen, veel minder vlees, geen koffie enz. Dat is het punt ook helemaal niet verder. Elk land exporteert en importeert voedsel. Wat wij niet kunnen verbouwen importeren we en vice versa. Die hele handel is redelijk in balans. Een oorlog in Oekraine laat zien wat voor effect dat heeft als het even mis gaat, in Afrika hebben ze echt flinke tekorten gehad.
Als wij een deel van onze productie naar andere landen zouden verplaatsen heeft dat 2 gevolgen. 1) we moeten zel nóg meer importeren. De producten die wij niet op de markt zetten moeten toch ergens weer geteelt/geproduceert worden waardoor het aanbod zal dalen.

En ja de boeren zijn de spil in de samenleving. In het verleden en in Afrika geldt dat nog steeds in grote mate, vrede komt onder andere voort uit een goede voedselvoorziening. Valt die goede voedselvoorziening weg, dan kun je de met zeer grote zekerheid zeggen dat er opstanden komen.
Eten, water en lucht, meer heeft een mens niet nodig om te overleven. Al het andere is bijzaak. De transportsector is onmisbaar in de huidige samenleving maar 200 jaar geleden waren er ook geen vrachtwagens en toen redden we onszelf ook.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 14:20:22 #241
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_212359317
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 13:18 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ze hebben het ook al jaren zelf aangegeven.
En een hele hoop hebben eieren voor hun geld gekozen d.m.v verandering van het bedrijf en niet hun kop in het zand gestoken
Dit, dus.
pi_212359393
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En een hele hoop hebben eieren voor hun geld gekozen d.m.v verandering van het bedrijf en niet hun kop in het zand gestoken
Pertinente onzin en niet met cijfers te bewijzen. Maar ik ben benieuwd naar je bron voor deze bewering.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 14:37:09 #243
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_212359492
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:28 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Pertinente onzin en niet met cijfers te bewijzen. Maar ik ben benieuwd naar je bron voor deze bewering.
Boeren die overgestapt zijn van veeteelt naar bijvoorbeeld biologische akkerbouw vanwege de aangekondigde veranderingen? Ja. Die zijn er ontzettend veel. Maar dat wil jij ontkennen? Is niet gebeurd, tenzij bronnen?
Dit, dus.
pi_212359776
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:37 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Boeren die overgestapt zijn van veeteelt naar bijvoorbeeld biologische akkerbouw vanwege de aangekondigde veranderingen? Ja. Die zijn er ontzettend veel. Maar dat wil jij ontkennen? Is niet gebeurd, tenzij bronnen?
Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dar er geen enkele boer is die overstapt van veeteelt naar biologische akkerbouw. Dat kun je met een financiële buffer wellicht 3 jaar volhouden maar biologische akkerbouw is zelfs voor een doorgewinterde akkerbouwer vaak niet eens haalbaar omdat het financieel te weinig oplevert en onkruidbestrijding en bemesting nogal een uitdaging is (zacht uitgedrukt).
Dus ja dat ontken ik inderdaad.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:09:20 #245
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_212360484
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dar er geen enkele boer is die overstapt van veeteelt naar biologische akkerbouw. Dat kun je met een financiële buffer wellicht 3 jaar volhouden maar biologische akkerbouw is zelfs voor een doorgewinterde akkerbouwer vaak niet eens haalbaar omdat het financieel te weinig oplevert en onkruidbestrijding en bemesting nogal een uitdaging is (zacht uitgedrukt).
Dus ja dat ontken ik inderdaad.
Dan ga dat vuurtje maar alvast aansteken, want in het zuiden van het land zijn zeker vanaf de jaren 1995 tot 2000 toch een hele hoop pluimveeboeren het over een andere boeg gaan gooien. En dat werd toch echt akkerbouw.
Dit, dus.
pi_212360817
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dan ga dat vuurtje maar alvast aansteken, want in het zuiden van het land zijn zeker vanaf de jaren 1995 tot 2000 toch een hele hoop pluimveeboeren het over een andere boeg gaan gooien. En dat werd toch echt akkerbouw.
Je had het over biologische akkerbouw. Maar goed, er zullen er een aantal overgestapt zijn op akkerbouw. Dan hebben we het over 30 jaar geleden. Dat is een beetje het moment dat de regeringen en niet te vergeten de Rabobank aandrongen op schaalvergroting. Dan is het logisch dat niet elke boer daarin mee kon maar een hele hoop boeren impliceert alsof het een significant deel van de boeren betreft terwijl het in werkelijk een marginaal aantal boeren is, waarschijnlijk zij die de schaalvergroting niet konden betalen (of de Rabobank de lening niet verstrekte) maar toch boer wilden blijven. Dat is in de eerste plaats geen keuze geweest die sloeg op wijsheid maar op lijfsbehoud.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 17:55:30 #247
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_212361455
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:43 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je had het over biologische akkerbouw. Maar goed, er zullen er een aantal overgestapt zijn op akkerbouw. Dan hebben we het over 30 jaar geleden. Dat is een beetje het moment dat de regeringen en niet te vergeten de Rabobank aandrongen op schaalvergroting. Dan is het logisch dat niet elke boer daarin mee kon maar een hele hoop boeren impliceert alsof het een significant deel van de boeren betreft terwijl het in werkelijk een marginaal aantal boeren is, waarschijnlijk zij die de schaalvergroting niet konden betalen (of de Rabobank de lening niet verstrekte) maar toch boer wilden blijven. Dat is in de eerste plaats geen keuze geweest die sloeg op wijsheid maar op lijfsbehoud.
Het punt was niet biologisch/niet-biologisch/ maar dat heel veel boeren wisten dat de situatie onhoudbaar was op termijn. De subsidies vanuit Brussel, de eisen vanuit de banken etc. Nu doen een heleboel boeren alsof dit ze overkomt, maar da's zeker niet het geval en daarom krijgen ze ook kritiek van heel veel collega's die wél de bedrijfsvoering hebben aangepast en nu niet in de problemen komen.
Dit, dus.
pi_212361611
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 17:55 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Het punt was niet biologisch/niet-biologisch/ maar dat heel veel boeren wisten dat de situatie onhoudbaar was op termijn. De subsidies vanuit Brussel, de eisen vanuit de banken etc. Nu doen een heleboel boeren alsof dit ze overkomt, maar da's zeker niet het geval en daarom krijgen ze ook kritiek van heel veel collega's die wél de bedrijfsvoering hebben aangepast en nu niet in de problemen komen.
Jij brengt het ter sprake, niet ik.

Juist in die periode kregen de boeren volop subsidies om hun bedrijf te vergroten en veeteelt te intensiveren. Dus waar jouw ideeën vandaan komen is me een raadsel. Tenzij dat er toen veel boeren met een glazen bol. Ik moet de eerste nog tegenkomen.
pi_212394925
Morgenochtend is er een optocht van tractoren van Beverwijk naar Haarlem.
https://www.telegraaf.nl/(...)verwijk-naar-haarlem
De organisator is Rene Staal uit Zuidermeer, naast melkveehouder ook vlogger.
Detail: Farmers Defence Force plaatste voorheen de filmpjes van Rene Staal, maar is daarmee gestopt omdat ze vinden dat Rene Staal te gematigd is in zijn uitlatingen. Tjee, die Budget-Bin laden wil echt alleen maar extremisten om zich heen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 12 februari 2024 @ 08:12:40 #250
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212396583
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 00:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
te gematigd is in zijn uitlatingen
Wat serieus :') _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')