abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:20:14 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305069
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:20:27 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305071
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Punt is: als je als grondgebied zodanig afhankelijk bent van een andervijandig land, ga je nooit een soevereine economie kunnen opbouwen. Dat is ook precies wat Israel wilde voorkomen. ja, met goede reden (vanuit hun perspectief).
fixed
pi_212305107
quote:
88s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:20 schreef sp3c het volgende:

[..]
fixed
Want van een vriend volledig afhankelijk zijn is buitengewoon constructief?
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:28:30 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305141
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Want van een vriend volledig afhankelijk zijn is buitengewoon constructief?
dat maak jij ervan

mij lijkt het wel een belangrijke nuance
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:29:50 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305155
het verschil lijkt me ook wel wat voor de hand liggen tbh
pi_212305179
quote:
88s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
dat maak jij ervan

mij lijkt het wel een belangrijke nuance
oke
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:33:26 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305184
ok good talk *O*
pi_212305198
quote:
88s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:33 schreef sp3c het volgende:
ok good talk *O*
Maar was de talk good?
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:40:16 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305259
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar was de talk good?
het was totaal niet goed man

jij snapt ook wel dat er een flink verschil zit tussen afhankelijk zijn van een vriend die wil zien dat je het goed doet dan van een vijand die wil zien dat je hele oude tulpenbollen moet eten om te overleven
pi_212305319
quote:
88s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
het was totaal niet goed man

jij snapt ook wel dat er een flink verschil zit tussen afhankelijk zijn van een vriend die wil zien dat je het goed doet dan van een vijand die wil zien dat je hele oude tulpenbollen moet eten om te overleven
Semantiek. Je begreep de essentie, maar moest een 'kijk mij eens genuanceerd zijn-tje' doen.
  Moderator maandag 5 februari 2024 @ 12:50:25 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212305363
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Semantiek. Je begreep de essentie, maar moest een 'kijk mij eens genuanceerd zijn-tje' doen.
niet echt
pi_212305550
240 topics, waarom gaat hier zoveel aandacht naartoe voor zo’n relatief kleinschalig iets?

Moslims maken elkaar af met duizenden tegelijk, zitten al jaren genocide te plegen op hele stammen.
Denk aan de yezidi vrouwen die levend verbrand werden in kooien omdat ze weigerde als sex slaaf te fungeren.

Waar waren de demonstraties toen eh?

Fok moet deze topic reeks gewoon sluiten.
Het zijn een hoop moslims die elkaar staan af te trekken want joden, lekker haten enzo.

Met wat naïeve westerlingen die er steeds een genuanceerde blik op proberen te geven.
pi_212305898
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
240 topics, waarom gaat hier zoveel aandacht naartoe voor zo’n relatief kleinschalig iets?

Moslims maken elkaar af met duizenden tegelijk, zitten al jaren genocide te plegen op hele stammen.
Denk aan de yezidi vrouwen die levend verbrand werden in kooien omdat ze weigerde als sex slaaf te fungeren.

Het zijn een hoop moslims die elkaar staan af te trekken want joden, lekker haten enzo.

Met wat naïeve westerlingen die er steeds een genuanceerde blik op proberen te geven.
Kennelijk lees je niet alle topics mee. ;) Er zijn hier ook mensen in dit topic die wel belang en interesse hebben in dit "kleinschalige" conflict en gebied.

Jij hoeft je vanzelfsprekend niet te mengen hoor - geen probleem. :*
pi_212305903
quote:
88s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:50 schreef sp3c het volgende:
Israel is ook gewoon blijven bombarderen

op de westelijke Jordaanoever waar Hamas niet de baas stampen ze een ziekenhuis binnen en schieten ze een paar patienten kapot

allicht allemaal met goede redenen maar laten we niet doen alsof het supergezellig was, is of ooit gaat worden tussen die twee zonder Hamas (e.d.)
toevallig om hamas leden uit te schakelen.
maar verder heb je gelijk, de PA, PLO, is niet veel beter. dat laten ze af en toe weer even zien. abbas is een holocaust ontkenner, bijvoorbeeld. en heeft nog nooit ook maar iets tegen hamas durven ondernemen. en desondanks zien de meeste palestijnen hem als een trekpop voor israel.
pi_212305930
quote:

ik zou zeggen, ga lekker demonstreren dan, tegen fok topics over israel. succes.
pi_212305984
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik zou zeggen, ga lekker demonstreren dan, tegen fok topics over israel. succes.
Doe ik toch ook hier of niet?
pi_212306112
quote:

Antisemitisme wiert telig in NL en waarschijnlijk ook op FOK. Dat is de reden. Ernstige zaak en laat maar weer zien waarom wij Israel nog meer moeten steunen, moreel en politiek gezien ook. Zij vechten onze oorlog uit daar, maar dat ziet met hier in NL steeds minder in helaas.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_212306182
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:54 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Antisemitisme wiert telig in NL en waarschijnlijk ook op FOK. Dat is de reden. Ernstige zaak en laat maar weer zien waarom wij Israel nog meer moeten steunen, moreel en politiek gezien ook. Zij vechten onze oorlog uit daar, maar dat ziet met hier in NL steeds minder in helaas.
Lol, waarom deze act?
pi_212306195
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:32 schreef sp3c het volgende:
Israel is ook gewoon blijven bombarderen

op de westelijke Jordaanoever waar Hamas niet de baas stampen ze een ziekenhuis binnen en schieten ze een paar patienten kapot
Khamas zit ook in de Westbank dus hoezo is dit een probleem? Ze hebben gewoon het recht zichzelf te verdedigen tegen terroristen toch? Of de terrorist nou in Gaza city zit, Ramallah of Tel Aviv of op een stretcher ligt in een ziekenhuis in Tel Aviv.

quote:
allicht allemaal met goede redenen maar laten we niet doen alsof het supergezellig was, is of ooit gaat worden tussen die twee zonder Hamas (e.d.)
Palestijnen moeten ophouden met terrorisme. Dan wordt het heel gezellig en gaan ze als ze ook hun jodenhaat laten varen waarschijnlijk nog Israel steunen ook. Nazi-duitsland moest ook keihard ontmanteld worden en na een paar decennia zijn ze gaan houden van hun bevrijders en bijv ook hardcore supporters van Israel inmiddels, terwijl hun opas niet lang geleden heel grof gezegd joden in de gaskampen stopten. Er is hoop ook voor Palestijnen maar eerst moeten ze volledig onderworpen worden zodat de illusie dat ze ooit nog tegen Israel kunnen vechten snel wegzakt. Daarna kunnen ze een rehabilitatietraject in om goede burgers te worden die gaan inzien dat ook zij in Israel een goed leven kunnen leiden, mits ze zich aan de regels houden en niet staatsgevaarlijk gedrag meer vertonen. Hier bij dit laatste ligt ook een rol voor de UNRWA ipv jodenhaat te steunen zoals ze in Gaza jarenlang hebben gedaan.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_212306247
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:01 schreef oblo het volgende:
Lol, waarom deze act?
Lets call it a change of heart. Geen act. Soms zie je opeens het licht. Daarom zeg ik, er is ook voor Palestijnen nog hoop maar dan meoten ze wel even deze bittere pil inslikken. Israel wilde vanaf het begin al dat Gaza Dubai aan de Maas (Middellandse Zee) werd. Helaas verkoos men in Gaza anders door Hamas te stemmen. Nu doet het even pijn, maar erna kan een nieuw positiever begin worden gemaakt met een hoopvolle toekomst. Veel Arabische landen willen miljoenen investeren om het nieuwe gederadicaliseerde Gaza economisch flink op te krikken. Ook hebben ze een prachtig strand, liggen aan de Middellandse Zee naas een economische powerhouse genaamd Israel die als zij zich normaal gedragen heel graag zaken doen met Gaza. Laten we wel stellen, Israel heeft zich altijd redelijk opgesteld he. Zolang er geen terreur bij kwam kijken.
pi_212306867
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:07 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Lets call it a change of heart. Geen act. Soms zie je opeens het licht. Daarom zeg ik, er is ook voor Palestijnen nog hoop maar dan meoten ze wel even deze bittere pil inslikken. Israel wilde vanaf het begin al dat Gaza Dubai aan de Maas (Middellandse Zee) werd. Helaas verkoos men in Gaza anders door Hamas te stemmen. Nu doet het even pijn, maar erna kan een nieuw positiever begin worden gemaakt met een hoopvolle toekomst. Veel Arabische landen willen miljoenen investeren om het nieuwe gederadicaliseerde Gaza economisch flink op te krikken. Ook hebben ze een prachtig strand, liggen aan de Middellandse Zee naas een economische powerhouse genaamd Israel die als zij zich normaal gedragen heel graag zaken doen met Gaza. Laten we wel stellen, Israel heeft zich altijd redelijk opgesteld he. Zolang er geen terreur bij kwam kijken.
Het is overduidelijk dat jij dit zelf niet gelooft. Als je users probeert mee te laten gaan met allemaal rare standpunten dan moet je dat wat subtieler doen of het ze gewoon vragen.
pi_212306922
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:58 schreef oblo het volgende:
Het is overduidelijk dat jij dit zelf niet gelooft. Als je users probeert mee te laten gaan met allemaal rare standpunten dan moet je dat wat subtieler doen of het ze gewoon vragen.
Ok en nu weer ontopic, zo bijzonder ben ik niet abla. Ook helemaal geen rare standpunten overigens.
pi_212307163
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 15:02 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ok en nu weer ontopic, zo bijzonder ben ik niet abla. Ook helemaal geen rare standpunten overigens.
Lol abla. Hoe is deze verandering tot stand gekomen?
pi_212307215
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Doe ik toch ook hier of niet?
oh, okee.
ik ook hier.
pi_212307296
Goede column van cultuur historicus Thomas van der dunk in de Volkskrant https://www.volkskrant.nl(...)rechtsorde~b6522e2e/

Met het wegkijken van de massale schendingen van het oorlogsrecht door Israël, ondermijnt het Westen nu zelf de internationale rechtsorde

Het was een ongekend harde oorvijg voor de overheid: het stuk over het Nederlandse Israël-beleid van oud-ambassadeur Nikolaos van Dam, een van de meest ervaren diplomaten en grootste kenners van het Midden-Oosten die ons land telt. Meestal zijn diplomaten namelijk... eh... diplomatiek. Van Dam was dat niet. En terecht. ‘Schandalig en hypocriet’, aldus de aan duidelijkheid weinig te wensen overlatende kop boven zijn vernietigende artikel in NRC.

Schandalig en hypocriet: daarmee is geen woord te veel gezegd. Ik ben daardoor al lang niet meer verbijsterd, maar het blijft verbijsterend hoezeer half Nederland doet alsof pas met de ‘pogrom’ van Hamas op 7 oktober ginds de oorlog begonnen is. Hoezeer het de positie van Israël in dit conflict gelijk stelt aan die van Oekraïne, in plaats van aan Rusland. Hoe ook nu nog sommige columnisten over 7 oktober schrijven zonder die hele voorgeschiedenis van stelselmatige rechteloosheid, vernedering, verjaging van de Palestijnen sinds 1967 - zo niet 1948 - ook maar te memoreren.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')