In die categorie dacht in aan de slijperij in datzelfde Driebergenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:21 schreef AnneX het volgende:
[..]
Bij ‘Lekker’ in Driebergen https://www.lekkerdriebergen.nl/ én ‘Kookpunt’ https://www.kooklust.nl/ in Bilthoven komen regelmatig messenslijpers langs. Je kunt om de naam vragen en daar vragen.
😢
Nee hoor.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
In die categorie dacht in aan de slijperij in datzelfde Driebergen
Of heb je daar slechte ervaring mee?
Je kan met wetstenen de punt terug krijgen. Je verliest dan wel een pietsje mes.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:08 schreef Vanyel het volgende:
Zou een goeie messenslijper iets kunnen met messen waarvan door een totale onbenul de punten zijn verneukt door ermee (ik maak geen grap) in glazen gin tonic te rammen vanuit de gedachte dat de 'accessoires' in het glas dan meer smaak afgeven? Iets kunnen als in de punten fixen dus?
Ik heb iemand in huis die het voor elkaar heeft gekregen zo de punten van 3 van mijn geliefde Wüsthof culinar messen plat te meppen voor ik het doorhad.
Messen die ik al meer dan 20 jaar heb en koester, waarmee ik nog minstens 20 jaar blij wilde zijn. Van een collectie die uiteraard niet meer verkocht wordt.
Ze zijn al 20-25, ik neem aan dat ik al wel wat mes kwijt ben geraakt in de jaren. Dat vind ik niet zo dramatisch.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan met wetstenen de punt terug krijgen. Je verliest dan wel een pietsje mes.
Ik kan dus niet zelf slijpen op stenen. Heb het wel geprobeerd, maar het succes was nogal matig.quote:Ik heb een keer een minuscuul puntje van mijn handgesmede herdermes gebroken, toen heb ik een paar millimeter er af gehaald en had ik weer een punt. Bij het -spotgoedkope maar wel fijne- dille & kamille mes in de bakkerij contactroest gehad door een schuurspons. Daar was een heel -perfect rond - gaatje in geoxideerd. Ook dat er uit kunnen krijgen.
Dus waarschijnlijk kan dat ja. Al ligt het er wel aan hoe erg het is.
Als ik mijn messen niet zelf zou doen dan zou ik ze hier naar hill knives brengen, die maken ook zelf messen en weten wat ze doen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:36 schreef Kaatje1 het volgende:
Wanneer ik messen laat slijpen breng ik ze naar een kookwinkel hier en kan ze een week later weer ophalen, maar da’s vast te ver weg
5 zelfs. Ook de molenmesjes. Maar daarvan heb ik altijd al verwacht ze nog wel eens te moeten vervangen, ben ik minder aan gehecht.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
(en drie ook :x niet dat diegene het na eentje voor gezien hield)
Ze aan DP meegeven voor hill knives hier in roffa. Of met een heel laag grid steen (ruw) zelf de vorm terug schuren en dan (laten) slijpen zoals je altijd doet.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:39 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ze zijn al 20-25, ik neem aan dat ik al wel wat mes kwijt ben geraakt in de jaren. Dat vind ik niet zo dramatisch.
[..]
Ik kan dus niet zelf slijpen op stenen. Heb het wel geprobeerd, maar het succes was nogal matig.
Daarom denk ik aan 'de slijperij', dat lijkt iemand die nogal van messen houdt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als ik mijn messen niet zelf zou doen dan zou ik ze hier naar hill knives brengen, die maken ook zelf messen en weten wat ze doen.
Op de markt staat een gozer met een slijpband, en vooral de messen met meer koolstof zoals molenmessen zou ik zélf liever niet daarheen brengen, dus anoniem afgeven bij de kookwinkel en maar hopen dat het goed komt zou ik zelf spannend vinden.
Ik geloof het direct. Ik heb het 2 of 3x geprobeerd. Moest ik alles weer elders laten slijpen omdat het niks meer deed.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:44 schreef Candaasje het volgende:
Echt goed slijpen vergt best wat oefening en vaardigheid. De goede vriend heeft het me met kerst geleerd, met een wetsteen, maar zó vloeiend en precies als hij het kan, dat is wel een vak apart.
Dit klinkt nog net wat gevaarlijker dan het was.quote:Maar hoe werkt dat dan in iemands fantasie, dat een mens kapot duwen in een glas (? Klinkt gevaarlijk) tot een positieve toegevoegde waarde leidt?
Tnx, maar dat kan hier in de buurt idd ook wel. Met de bonus dat de felco kan worden nagekeken.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:44 schreef Kaatje1 het volgende:
Hier wat informatie https://www.hetkookeiland.nl/service/agenda/
Mmm dat doe je toch op een snijplank?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik geloof het direct. Ik heb het 2 of 3x geprobeerd. Moest ik alles weer elders laten slijpen omdat het niks meer deed.
[..]
Dit klinkt nog net wat gevaarlijker dan het was.
Het is sneetjes maken in dingen als grapefruit, mandarijn, komkommer. Door er doorheen te steken tot je boem doet in het glas.
Vraaaaag me niet naar de logica.
Dit klinkt eigenlijk als een toepassing voor zo'n ding dat je altijd in je ijsthee krijgt bij restaurants:quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik geloof het direct. Ik heb het 2 of 3x geprobeerd. Moest ik alles weer elders laten slijpen omdat het niks meer deed.
[..]
Dit klinkt nog net wat gevaarlijker dan het was.
Het is sneetjes maken in dingen als grapefruit, mandarijn, komkommer. Door er doorheen te steken tot je boem doet in het glas.
Vraaaaag me niet naar de logica.
kom je nu bij mij wonen?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:08 schreef Vanyel het volgende:
Zou een goeie messenslijper iets kunnen met messen waarvan door een totale onbenul de punten zijn verneukt door ermee (ik maak geen grap) in glazen gin tonic te rammen vanuit de gedachte dat de 'accessoires' in het glas dan meer smaak afgeven? Iets kunnen als in de punten fixen dus?
Ik heb iemand in huis die het voor elkaar heeft gekregen zo de punten van 3 van mijn geliefde Wüsthof culinar messen plat te meppen voor ik het doorhad.
Messen die ik al meer dan 20 jaar heb en koester, waarmee ik nog minstens 20 jaar blij wilde zijn. Van een collectie die uiteraard niet meer verkocht wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
Ik dacht ooit eens handig te zijn (niet steeds heen en weer fietsen) en liet alle messen in één keer slijpen. Messen een week weg, dat was afzienquote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanyel![]()
Wij hebben onze messen voor het laatst in onze vorige woonplaats laten slijpen. Toevallig vond ik vorige maand eindelijk een slijper in de buurt. Elke laatste week van de maand komt er een slijper bij een BBQ winkel in de buurt. Klaar terwijl je shopt.
Als eerste gaan daar de koksmessen en mijn snoeischaar naartoe.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:59 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik dacht ooit eens handig te zijn (niet steeds heen en weer fietsen) en liet alle messen in één keer slijpen. Messen een week weg, dat was afzien
Dat lijkt me de enige oplossingquote:
Ik begrijp dat er bij Mw V plek isquote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:10 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat lijkt me de enige oplossing
Moet je wel de man wegdoen.
Kun je zelf ook naar Hill Knives fietsenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:10 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat lijkt me de enige oplossing
Moet je wel de man wegdoen.
Ja ík zou dat niet aandurven. De kans dat dat bij één of andere rouwdouwer eindigt die een centimeter van mijn mes afslijpt of de vorm niet correct houdt zou ik echt te groot vinden.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:44 schreef Kaatje1 het volgende:
Hier wat informatie https://www.hetkookeiland.nl/service/agenda/
Goed oplossingsgericht nadenkwerk ditquote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:12 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ik begrijp dat er bij Mw V plek is
En tkind zou met mij nooit bang hoeven zijn voor dr messenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Goed oplossingsgericht nadenkwerk dit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |