Kroatie, Nederland, Ierland, Finland, Estland, Armenie, eventueel ook nog Noorwegen, Griekenland, Litouwen... Er zijn best veel landen die zich op de televote richten, en het daar prima zouden kunnen doen. Als ik daarentegen aan duidelijke jurywinnaars denk, dank kom ik slechts op Italie en Frankrijk uit. Zwitserland en Oekraine voelen als landen die geen van beide gaan winnen, maar het bij beiden goed kunnen doen.
Gevoelsmatig verwacht ik daarom dat de landen die hoog scoren bij de jury, in het algemeen meer punten van de jury krijgen, dan landen die hoog scoren bij de televote van de televote ontvangen.
Kroatie wordt op dit moment als de grootste kanshebber gezien, met de verwachting dat hij de televote domineert en de jury hem nog aardig wat punten geeft vanwege zijn favorieten rol. Dat is zeker niet onmogelijk, hij is terechte favoriet, maar het voelt alsof zijn kansen op dit moment overschat worden (de bookmakers geven hem 40% kans op de winst). Zwitserland als compromiswinnaar wordt door de wedkantoren als belangrijkste alternatief gezien, en diens inschatting (20% kans op de winst) klopt volgens mij aardig. Het zijn met name Italie en Frankrijk die volgens mij onderschat worden (op dit moment ongeveer 5% elk), omdat het domineren van de jury best goed mogelijk is, en omdat het publiek die van de stijl van Italie en Frankrijk houdt, veel minder opties heeft om zich over uit te spreiden.
Een resultaat met Kroatie 275 punten uit de televote haalt, en 130 uit de jury, versus Italie 340 uit de jury, 110 uit de televote acht ik heel goed mogelijk. Voeg daar vervolgens Zwitserland met 200 uit de televote, 220 uit de jury aan toe, en je hebt een heel spannende top, met hele lage scores, en een volledig open resultaat.