abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 maart 2025 @ 13:02:18 #181
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_217241097
Ik boek nooit individueel reizen, maar ik ga eind volgende maand met m'n gezin naar Londen, met KLM. Alles is gewoon gelukt, alleen in de KLM app willen ze dat ik alle paspoorten scan van mij en m'n reisgenoten.

Is dit verplicht? Of wat kan ik niet als ik dat niet doe?
Where law ends, tyrrany begins.
  Moderator maandag 31 maart 2025 @ 14:13:18 #182
45833 crew  Fogel
pi_217241824
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2025 13:02 schreef Gunner het volgende:
Ik boek nooit individueel reizen, maar ik ga eind volgende maand met m'n gezin naar Londen, met KLM. Alles is gewoon gelukt, alleen in de KLM app willen ze dat ik alle paspoorten scan van mij en m'n reisgenoten.

Het VK wil je pasinfo. Normaal gesproken kan je niet digitaal inchecken als je geen pasinfo opgeeft.
Als je het niet vantevoren al geeft via KLM app (of website), moet je gewoon aan de KLM balie je pas laten zien.
Vergeet ook niet om een ETA aan te vragen: https://www.rijksoverheid(...)r-moet-je-aan-denken
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_217242157
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2025 13:02 schreef Gunner het volgende:

Is volgens mij altijd als je buiten de EU reist. Doe je het niet dan krijg je een airport-check in en worden de passen aan de balie handmatig ingevoerd.

Edit: o zie hierboven
  maandag 31 maart 2025 @ 15:11:23 #184
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_217242249
Dank voor jullie antwoorden. Denk dat ik het gewoon wel ga doen. Ben wat voorzichtig als het gaat om het overal maar invoeren van dat soort gegevens, maar ik ga er vanuit dat de KLM dat wel voor elkaar heeft.

@Fogel die ETA's was ik van op de hoogte. Twee zijn er al succesvol aangevraagd.
pi_217249421
Ik vertrek volgende week naar spanje. Dus nu even aan het kijken hoe zwaar mijn koffer gaat worden. Tot hoe kort van te voren kun je dat eigenlijk boeken? En is er een kans dat het vliegtuig dan al vol kan zitten qua koffers?
Of gebeurt dat eigenlijk nooit en kan ik dit weekend gewoon mijn koffer pakken en wegen en boeken?
pi_217250009
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 10:47 schreef Stansfield het volgende:
Ik vertrek volgende week naar spanje. Dus nu even aan het kijken hoe zwaar mijn koffer gaat worden. Tot hoe kort van te voren kun je dat eigenlijk boeken? En is er een kans dat het vliegtuig dan al vol kan zitten qua koffers?
Of gebeurt dat eigenlijk nooit en kan ik dit weekend gewoon mijn koffer pakken en wegen en boeken?
Als je nu al weet dat je bagage wil inchecken zou ik het gewoon meteen bijboeken. Waar hangt het anders van af dan?
pi_217250105
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:41 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als je nu al weet dat je bagage wil inchecken zou ik het gewoon meteen bijboeken. Waar hangt het anders van af dan?
Hoeveel kilo was nog even de vraag. We gaan met zijn 4en. Dus was het nog een beetje onduidelijk hoeveel kilo ik wil boeken. Waarschijnlijk past alles wel in 1 koffer. Dus 1x een koffer boeken is voldoende. Maar het aantal kilo is dan nog even de vraag. Dat moet je bij het boeken wel al gelijk opgeven.
pi_217250245
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:53 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Hoeveel kilo was nog even de vraag. We gaan met zijn 4en. Dus was het nog een beetje onduidelijk hoeveel kilo ik wil boeken. Waarschijnlijk past alles wel in 1 koffer. Dus 1x een koffer boeken is voldoende. Maar het aantal kilo is dan nog even de vraag. Dat moet je bij het boeken wel al gelijk opgeven.
Ik zou gewoon voor 20 of 23 kilo gaan. Vaak worden de prijzen ook alleen maar hoger naarmate je dichter bij de vertrekdatum komt, soms tot het absurde aan toe. Zeker bij Ryanair en Wizz en in mindere mate Easyjet is dat zo.

Als je een week naar een relatief zonnige bestemming gaat moet 1 koffer ruim voldoende zijn.
pi_217266894
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:53 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Is dat uberhaupt een keuze?
Ik kan mij niet herinneren dat ze er veel keuze in geven.

Voor de ruimbagage is dat standaard 20 dan wel 23 kg.
Bijboeken (10 kilo wellicht) aan gewicht kun je altijd nog doen.
pi_217272077
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2025 15:11 schreef Gunner het volgende:
Dank voor jullie antwoorden. Denk dat ik het gewoon wel ga doen. Ben wat voorzichtig als het gaat om het overal maar invoeren van dat soort gegevens, maar ik ga er vanuit dat de KLM dat wel voor elkaar heeft.

@:Fogel die ETA's was ik van op de hoogte. Twee zijn er al succesvol aangevraagd.
Die ETA is een kwestie van een paar minuten. Vind de computer niets belastend, dan volgt goedkeuring onmiddellijk.

Voor wie hem binnenkort nodig heeft: hou er rekening mee dat de prijs binnenkort stijgt van tien naar zestien pond.
pi_217272375
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 19:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Is dat uberhaupt een keuze?
Ik kan mij niet herinneren dat ze er veel keuze in geven.

Voor de ruimbagage is dat standaard 20 dan wel 23 kg.
Bijboeken (10 kilo wellicht) aan gewicht kun je altijd nog doen.
Ja bij mijn transavia vlucht kan ik kiezen voor 15, 20, 25,30,40,50 kilo. Met oplopende prijzen uiteraard. Nu voor het hele gezin 1x 25 kilo geboekt. Dus dat moet wel lukken.

De prijzen zijn al weer wat hoger dan toen ik het een paar dagen geleden boekte zie ik.
  donderdag 17 april 2025 @ 12:48:12 #192
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_217392596
Weet iemand wanneer de tickets van Indigo met de directe vluchten op Amsterdam beschikbaar komen? Via een persbericht begreep ik dat ze vanaf juli vanuit India direct op Amsterdam vliegen.
BAM dit is 3KB
pi_217393393
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:48 schreef Loll het volgende:
Weet iemand wanneer de tickets van Indigo met de directe vluchten op Amsterdam beschikbaar komen? Via een persbericht begreep ik dat ze vanaf juli vanuit India direct op Amsterdam vliegen.
In de Indigo App is nog niets te zien.
Een persbericht uit januari heeft het ook slechts over ‘eind van de zomer’.

Vrees dat er nog geen datum is van hun start.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_217488176
Uit mijn reisverslag: “Op de terugweg nam de security de gelegenheid om een heuse ‘full security check’ op mijn tas uit te voeren. Een beetje kansloos om ook mijn portemonnee en dergelijke te controleren, maar vooruit. Het duurde zo lang dat ik vroeg of ik een andere vlucht mocht nemen in het geval ik deze zou missen. Na afloop hebben ze mijn tas overigens zorgvuldig weer ingepakt. Op naar een volgende reis!”

Het inpakken van de tas duurde iets langer dan zelf doen, maar of ik nou sta te wachten bij de security of de gate 🙏

Mijn vraag: waarom doen ze al die moeite?
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  maandag 28 april 2025 @ 18:47:58 #195
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_217488490
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:58 schreef core2duo het volgende:
Uit mijn reisverslag: “Op de terugweg nam de security de gelegenheid om een heuse ‘full security check’ op mijn tas uit te voeren. Een beetje kansloos om ook mijn portemonnee en dergelijke te controleren, maar vooruit. Het duurde zo lang dat ik vroeg of ik een andere vlucht mocht nemen in het geval ik deze zou missen. Na afloop hebben ze mijn tas overigens zorgvuldig weer ingepakt. Op naar een volgende reis!”

Het inpakken van de tas duurde iets langer dan zelf doen, maar of ik nou sta te wachten bij de security of de gate 🙏

Ligt eraan waar dat was, in bijvoorbeeld Israel worden bepaalde 'reizigers' geselecteerd. En dan krijg je een extra controle die zeer zorgvuldig is.
Wat jij bijvoorbeeld niet ziet is dat men niet alleen bezig is om jouw bagage te controleren, maar vooral ook jouw te observeren in het voortraject, maar ook tijdens de controle zelf.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_217489091
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 18:47 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Ligt eraan waar dat was, in bijvoorbeeld Israel worden bepaalde 'reizigers' geselecteerd. En dan krijg je een extra controle die zeer zorgvuldig is.
Wat jij bijvoorbeeld niet ziet is dat men niet alleen bezig is om jouw bagage te controleren, maar vooral ook jouw te observeren in het voortraject, maar ook tijdens de controle zelf.
Het was op London City Airport. Ze hadden me niet gefouilleerd en tijdens de tassencontrole niets kunnen vinden. Ik ben gewoon een domme toerist met een goed betaalde baan bij een ministerie (strafblad betekent baanverlies). Maar begint dat voortraject feitelijk al zodra je op de luchthaven aankomt?

[ Bericht 2% gewijzigd door core2duo op 28-04-2025 20:09:04 ]
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  maandag 28 april 2025 @ 20:27:59 #197
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_217489293
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 20:03 schreef core2duo het volgende:

[..]
Het was op London City Airport. Ze hadden me niet gefouilleerd en tijdens de tassencontrole niets kunnen vinden. Ik ben gewoon een domme toerist met een goed betaalde baan bij een ministerie (strafblad betekent baanverlies). Maar begint dat voortraject feitelijk al zodra je op de luchthaven aankomt?
Dat kàn ja

Misschien een steekproef, kan ook.

Of je hebt gewoon een criminelenkop.

Je weet het niet *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 28 april 2025 @ 20:41:48 #198
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_217489423
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 20:03 schreef core2duo het volgende:

[..]
De beveiligers op London City Airport werken niet zoals in Israel en doen niet aan echte profiling, het is simpel een ingehuurd beveilingsbedrijf die een veiligheidscontrole uitvoert.

Wat wel kan is dat men een bepaald profiel heeft wat extra controles vereist, die zijn vooraf bepaald en kan naar voren komen bij het aantreffen van bepaalde items in de handbagage.
Het probleem is dat dit soort 'procedures' zorgen dat de mensen die deze uitvoeren ze dan ook echt compleet volgens het handboek gaan uitvoeren.
Niet dat ze trouwens helemaal vrije keus hebben, beveiligers worden ook beoordeeld op het correct uitvoeren en als er iets wordt gemist wordt men ook aangesproken.

Op Schiphol heb je dat vooral bij de transfer security waar men met allemaal passagiers met een korte connectie vluchten opeens code blauw procedure gaan lopen uitvoeren. Men voert dan echt een hele show op, legt de lijn stil en gaat 'zorgvuldig' en in alle rust de procedure uitvoeren.
Het probleem met dit is vooral dat transferpassagiers al gecontroleerd zijn op de luchthaven van vertrek, al een vlucht hebben gehad, waardoor het risico bij default nooit zo hoog kan zijn als verondersteld waardoor dit echt niets toevoegt aan de veiligheid.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 28 april 2025 @ 20:44:10 #199
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_217489437
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:58 schreef core2duo het volgende:

Omdat het hun werk is? :+
  maandag 28 april 2025 @ 20:50:07 #200
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_217489485
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2025 20:44 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Omdat het hun werk is? :+
Deze vrouw O+
  donderdag 1 mei 2025 @ 12:40:04 #201
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_217507279
Net terug van een paar prachtige dagen Londen. O+ Fantastische stad.

Op LCY deed de security op de terugweg een beetje moeilijk over een paar flessen shampoo in de bagage van m'n vrouw. Ze had de keuze om helemaal terug te gaan en de koffer in te checken of het af te staan ter plekke.

Nou ja voor het eerste gekozen maar we vroegen onze beide af waarom het in het ruim geen probleem was maar in de cabine wel.
  donderdag 1 mei 2025 @ 13:18:12 #202
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_217507540
quote:
2s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:40 schreef Gunner het volgende:
Net terug van een paar prachtige dagen Londen. O+ Fantastische stad.

Op LCY deed de security op de terugweg een beetje moeilijk over een paar flessen shampoo in de bagage van m'n vrouw. Ze had de keuze om helemaal terug te gaan en de koffer in te checken of het af te staan ter plekke.

Nou ja voor het eerste gekozen maar we vroegen onze beide af waarom het in het ruim geen probleem was maar in de cabine wel.
Was dit de eerste keer dat je vloog na 9/11? Dit is toch al tijden zo?

Periode mocht je via heel moderne luchthavens met moderne scanners wel meer meenemen in je handbagage maar dat is teruggedraaid in de EU iig om eenduidigheid te houden in de uitvoering van beleid
Dus weer 100 ml max
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:32:33 #203
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_217508170
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:18 schreef Molo het volgende:

[..]
Nee in het geheel niet, maar het gaat me ook niet direct om de regel an-sich maar waarom is het veiligheidshalve wel liters toegastaan in het ruim maar niet in je handbagage. Ik zie dat niet direct.

Wel vliegen we meestal wel met ruimbaage, waardoor we hier niet eerder tegenaan zijn gelopen dat zaken als shampoos etc problematisch zijn.
  donderdag 1 mei 2025 @ 15:15:03 #204
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_217508623
quote:
2s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:32 schreef Gunner het volgende:

[..]
Nee in het geheel niet, maar het gaat me ook niet direct om de regel an-sich maar waarom is het veiligheidshalve wel liters toegastaan in het ruim maar niet in je handbagage. Ik zie dat niet direct.

Wel vliegen we meestal wel met ruimbaage, waardoor we hier niet eerder tegenaan zijn gelopen dat zaken als shampoos etc problematisch zijn.
Ingevoerd na aanslagen met vloeistoffen in de handbagage. De kans erop wordt lager geacht bij minder hoeveelheid mee en door op te delen in kleine compartimenten (max 100 ml)

Of dat helpt, geen idee, denk van niet. Mensen die regels maken hebben dit zo ingericht in de balans tussen risico en praktijk
Maar is dus al zo'n 20 jaar zo
  donderdag 1 mei 2025 @ 19:43:29 #205
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_217510626
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:18 schreef Molo het volgende:

[..]

Periode mocht je via heel moderne luchthavens met moderne scanners wel meer meenemen in je handbagage maar dat is teruggedraaid in de EU iig om eenduidigheid te houden in de uitvoering van beleid
Dus weer 100 ml max
De regel is in 2006 ingevoerd na een vermeend verijdeld complot om geprepareerde blikjes of flesjes te gebruiken met explosieve vloeistoffen.
Wat niet wordt verteld is dat de benodigde hoeveelheid vloeistoffen minder is dan de maximaal 1 liter die je in een doorzichtig zakje in hoevelheden per 100 ml mag meenemen.

Er was inderdaad op luchthavens die moderne scanners hadden toestemming om van de regel af te wijken omdat de scanners de vloeistoffen konden onderscheiden op potentieel gevaarlijk of niet.
Er is officieel niks naar buiten gekomen waarom deze maatregel werd teruggedraaid, de draai die de media eraan heeft gegeven is dat men 'gelijkheid' binnnen Europa wilden voor luchthavens die deze moderne scanners niet hadden.
Maar dit laatste is echt onzin, want de EU is hard bezig om deze machines standaard te maken en er zou geen reden zijn op luchthavens die deze nieuwe machines al hadden om dan niet door te gaan.
Wat er wel is gebeurd is dat bij een aantal test bleek dat een bepaade 'vloeitbare gevaarlijke' stof niet direct kon worden opgemerkt, en een directe software update was niet mogelijk. Wel direct had gekund is deze vloeistoffen of vloeistoffen die daarop leken als secondary aan te merken dat ze in een aparte machine zouden kunnen worden onderzocht.
Echter dat zou betekenen dat de secondary aamtallen dusdanig omhoog zouden gaan door de benodigde extra controles dat dit eigenlijk niet werkbaar zou zijn, je hebt het dan over aantallen van 50%. Dat zou echt voor enorme vertragingen gaan zorgen, dus vanuit dat oogpunt is het logisch.

Wat alleen niet logisch is, de 'gevaarlijke vloeistof, daarvan heb je 200-250 ml benodigd, en kan prima in afzonderlijke 'flesjes' van minder dan 100 ml dus vanuit dat oogpunt voegt het niets toe.
Maar ook hier geldt, in de EU doen we geen security als in Israel waar men alles extra controleert, men doet een algemene maatregel, want doordat je het aantal vloeistoffen beperkt heb je wel een beter mogelijkheid om de vloeistoffen die per passagier door controle gaat beter te controleren, als daar ook wat flesjes drinken als dan niet met alcohol bij zitten dan kan de machine dat minder goed. (Ik geef even geen commentaar op de luchthavens zonder nieuwe scanners, want daar is kennelijk deze algemene maatregel ook goed genoeg).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Moderator donderdag 8 mei 2025 @ 16:16:26 #206
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_217576310
Ik vlieg via swiss airlines ik heb online ingecheckt.

Bij het online inchecken. Kregen we labels om af te printen om aan onze bagage te hangen . Echter hebben we geen printer hier op reis.

Ik neem aan dat je je de labels gewoon kan krijgen bij de drop off zone?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  donderdag 8 mei 2025 @ 16:18:07 #207
319979 Fok-it
All is well
pi_217576325
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:16 schreef capuchon_jongen het volgende:

Bij het online inchecken. Kregen we labels om af te printen om aan onze bagage te hangen . Echter hebben we geen printer hier op reis.

Plakken medewerkers er normaliter zelf gewoon op ja bij bagage afgeven
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  donderdag 8 mei 2025 @ 22:14:48 #208
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_217580459
quote:

Qatar had een tijdje geleden ook zo iets toen ik daar voor het eerst mee vloog. Netjes thuis uitgeprint maar op Schiphol geen hoesjes om die prints in te doen. Ook nooit gezien op Schiphol zei de grond stewardess. Dus werden de labels gewoon uitgeprint. Op de terugweg niet eens de moeite gedaan om die labels te printen en ook daar ging het goed. No worries
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_217580618
quote:

Wordt gewoon geregeld aan de balie, het is geen Ryanair of Wizz ofzo die ¤75 vragen om een boarding pass te printen :')
  Moderator zondag 25 mei 2025 @ 13:25:54 #210
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_217745982
Door olmstandigheden heb ik een vlucht eerder naar huis moeten nemen. Nu wil ik deze vlucht annuleren omdat ze anders mij 300 euro gaan aansmeren (no-show-penalty) Hierbij maak me ernstig zorgen want kan die 300 euro echt niet missen.

Emirates

Ik probeer een vlucht te annuleren maar zie nergens de optie

Ze gaan me ¤300 no-sow penalty in rekening brengen ongelooflijk???

Wat kan ik doen???????????

Wat een klote maatschappij is dat

Help me?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')