abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212179250
Welkom in de http://forum.fok.nl/topicchain/514

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier :)

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt. Een vlucht met stop is immers minder fijn dan een directe vlucht en dus ook goedkoper.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Ook als je bijvoorbeeld een KLM vlucht boekt op www.klm.be met vertrek vanaf Antwerpen Train Station (ZWE), dan dien je in Antwerpen je ticket op te halen. Wanneer je een ticket boekt bij (bijna) alle low-cost maatschappijen bestaat je reis uit losse enkele reizen en kan je eventueel wel een gedeelte van je vlucht overslaan. Dit is van toepassing op bijvoorbeeld Ryanair, Wizzair, Transavia en Vueling.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh :)

Let nog wel op deze centrale topics:
• Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in de http://forum.fok.nl/topicchain/5082
• of over pijn in je oren : http://forum.fok.nl/topic/715129
• Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in de http://forum.fok.nl/topicchain/836
• En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in de http://forum.fok.nl/topicchain/1686

tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
pi_212179261
Laatste post uit vorig deel:

Berlijn (Brandenburg) - Brussel
Vertrek - 06:05
Aankomst - 07:30

Wanneer zou ik ongeveer in de luchthaven moeten zijn? :@
Ik denk ongeveer rond 5u aankomen in de luchthaven. Natuurlijk wat een kutuur om te vliegen

Ik hoop dat ik kan uitchecken uit mijn hotel. :D

[ Bericht 1% gewijzigd door capuchon_jongen op 27-01-2024 00:24:35 ]
  vrijdag 26 januari 2024 @ 19:48:04 #3
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212179615
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 19:27 schreef capuchon_jongen het volgende:
Laatste post uit vorig deel:

Berlijn (Brandenburg) - Brussel

Vertrek - 06:05
Aankomst - 07:30

Wanneer zou ik ongeveer in de luchthaven moeten zijn? :@
Ik denk ongeveer rond 5u aankomen in de luchthaven. Natuurlijk wat een kutuur om te vliegen

Ik hoop dat ik kan uitchecken uit mijn hotel. :D
Als je je capuchon ophoudt zou ik wel een paar uur eerder vertrekken :D Maar anders gewoon een (half) uurtje voor vertrek, mits je online incheckt en alleen met handbagage vliegt uiteraard.

[ Bericht 0% gewijzigd door capuchon_jongen op 27-01-2024 00:24:44 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 20:07:41 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212179927
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 19:48 schreef flipsen het volgende:

[..]
Als je je capuchon ophoudt zou ik wel een paar uur eerder vertrekken :D Maar anders gewoon een (half) uurtje voor vertrek, mits je online incheckt en alleen met handbagage vliegt uiteraard.
Half uurtje voor vertrek aankomen lijkt me wat krap in de vakantieperiode en tijdens piekuren (en voor iemand die wellicht niet vaak vliegt). Zou een uur zeggen, met online inchecken en alleen handbagage.
pi_212182865
Ik zou ook een dik uur aanhouden. Dus 4:45 - 5:00 op vliegveld. Hoe ga je naar het vliegveld?
pi_212183661
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 23:10 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zou ook een dik uur aanhouden. Dus 4:45 - 5:00 op vliegveld. Hoe ga je naar het vliegveld?
Weet ik nog niiet zal met de S9 trein zijn denk ik.
pi_212184314
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 19:27 schreef capuchon_jongen het volgende:
Laatste post uit vorig deel:

Berlijn (Brandenburg) - Brussel
Vertrek - 06:05
Aankomst - 07:30

Wanneer zou ik ongeveer in de luchthaven moeten zijn? :@
Ik denk ongeveer rond 5u aankomen in de luchthaven. Natuurlijk wat een kutuur om te vliegen

Ik hoop dat ik kan uitchecken uit mijn hotel. :D
Wat het laatste betreft: ik zou het de dag ervoor bespreken met het hotel. Als je een credit card hebt, kun je de sleutels/keycard vaak in een dropbox achterlaten of gewoon in de kamer. Ze mailen de rekening dan later en halen de betaling uit de 'pre-charge'. Met een debit card of cash kun je soms de avond ervoor de rekening laten opstellen en betalen.

Als ze zeggen: er zal iemand bij de balie zijn om 4.30 am om je uit te checken dan zou ik toch aandringen op een van bovenstaande opties waarbij je direct het hotel kunt verlaten. Op dit soort tijdstippen is de beloofde service vaak wat minder betrouwbaar.
pi_212184653
Zou zeker een uur aanhouden. Het is vaak verbazend druk op dat tijdstip.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_212184674
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 08:05 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Zou zeker een uur aanhouden. Het is vaak verbazend druk op dat tijdstip.
Ja, altijd minimaal 'n uur. Je weet nooit wat je tegenkomt. Ik zit ook liever een half uur me bij de gate te vervelen dan dat ik moet gaan jagen om op tijd te zijn.
pi_212185038
weet niet of je met Ryanair of brussels airlines terugvliegt maar Ryanair is in berlijn terminal 2 , controle gebouw is daar kleiner en langere wachtrijen want minder security
pi_212185379
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 09:17 schreef cva het volgende:
weet niet of je met Ryanair of brussels airlines terugvliegt maar Ryanair is in berlijn terminal 2 , controle gebouw is daar kleiner en langere wachtrijen want minder security
Ryanair. Maar ik ga ervoor zorgen dat ik zeker een uur op voorhand er zal zijn.

Voordeel is ik ben nu al online ingecheckt en heb enkel handbagage bij me
pi_212185410
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 09:52 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Ryanair. Maar ik ga ervoor zorgen dat ik zeker een uur op voorhand er zal zijn.

Voordeel is ik ben nu al online ingecheckt en heb enkel handbagage bij me
En de capuchon even afzetten.
pi_212185420
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 09:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
En de capuchon even afzetten.
Natuurlijk :)
pi_212188654
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 00:25 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Weet ik nog niiet zal met de S9 trein zijn denk ik.
Pak een S9 die voor 5 uur aankomt op de vlieghaven. Van S-Bahn-stop naar binnen naar de security is al een tien minuten lopen. Als daar een flinke rij staat en de zwik mag op tijd naar het vliegtuig red je het niet.
Warmlopen.
pi_212277631
ik ben eigenlijk van gedacht veranderd en wil ook eens langs keulen gaan.

Kan ik zonder problemen een terugvlucht skippen? Ik zou er met de trein willlen gaan.

Ik heb er natuurlijk voor betaald en zelfs al online ingecheckt. Als ik op de terugvlucht niet kom opdagen wat zal er gebeuren?
  zaterdag 3 februari 2024 @ 17:08:10 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212277693
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 17:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik ben eigenlijk van gedacht veranderd en wil ook eens langs keulen gaan.

Kan ik zonder problemen een terugvlucht skippen? Ik zou er met de trein willlen gaan.

Ik heb er natuurlijk voor betaald en zelfs al online ingecheckt. Als ik op de terugvlucht niet kom opdagen wat zal er gebeuren?
Niks, je stoel wordt hoogstens aan iemand op de standby lijst gegeven.
pi_212287455
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 17:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik ben eigenlijk van gedacht veranderd en wil ook eens langs keulen gaan.

Kan ik zonder problemen een terugvlucht skippen? Ik zou er met de trein willlen gaan.

Ik heb er natuurlijk voor betaald en zelfs al online ingecheckt. Als ik op de terugvlucht niet kom opdagen wat zal er gebeuren?
zo lang het het laatste deel van je vlucht is maakt het minder uit
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_212288912
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 17:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik ben eigenlijk van gedacht veranderd en wil ook eens langs keulen gaan.

Kan ik zonder problemen een terugvlucht skippen? Ik zou er met de trein willlen gaan.

Ik heb er natuurlijk voor betaald en zelfs al online ingecheckt. Als ik op de terugvlucht niet kom opdagen wat zal er gebeuren?
Dan krijg je gewoon een 'no show'. Als dat het laatste stukje van de reis was, dan is er verder niks aan de hand. Als er nog een overstap is, dan wel, maar dat is hier niet het geval, toch?
pi_212291427
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 07:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan krijg je gewoon een 'no show'. Als dat het laatste stukje van de reis was, dan is er verder niks aan de hand. Als er nog een overstap is, dan wel, maar dat is hier niet het geval, toch?
nope
pi_212688618
Fijn, mijn vlucht (Qatar 60, München - Doha) gaat a.s. zaterdag om 08:40 maar er is net een staking door grondpersoneel aangekondigt, die van donderdag tot zatererdag 07:00 uur duurt.

Iemand wel eens in een soortgelijke situatie gezeten? Ik begrijp, iedere staking en luchthaven is anders, maar wat denken jullie? Vlucht vertrekt gewoon maar dan vertraagd?

Wel gewoon online inchecken van tevoren of afwachten en bij de check-in balie?

Ik sta er nu zo in van, gewoon inchecken, extra vroeg naar de luchthaven (ook leuk, want Deutsche Bahn staakt weer) zodat ik om 7 uur als ze het werk weer oppakken tenminste vooraan bij de check-in sta en dan maar zien wat er gebeurt.

Misschien algemeen interessant voor iedereen die donderdag 7, vrijdag 8 en dus vroeg op zaterdag 9 maart naar of van Duitsland vliegt, want die staking is nationaal, niet alleen in München.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212689429
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:48 schreef Hojdhopper het volgende:
Fijn, mijn vlucht (Qatar 60, München - Doha) gaat a.s. zaterdag om 08:40 maar er is net een staking door grondpersoneel aangekondigt, die van donderdag tot zatererdag 07:00 uur duurt.

Iemand wel eens in een soortgelijke situatie gezeten? Ik begrijp, iedere staking en luchthaven is anders, maar wat denken jullie? Vlucht vertrekt gewoon maar dan vertraagd?

Wel gewoon online inchecken van tevoren of afwachten en bij de check-in balie?

Ik sta er nu zo in van, gewoon inchecken, extra vroeg naar de luchthaven (ook leuk, want Deutsche Bahn staakt weer) zodat ik om 7 uur als ze het werk weer oppakken tenminste vooraan bij de check-in sta en dan maar zien wat er gebeurt.

Kan zijn dat ze vluchten van donderdag en vrijdag wel annuleren bv, of in elk geval een heel groot deel.
Dat is eerder ook wel gedaan op Schiphol, omdat ze die 2 dagen helemaal niets kunnen.

In jouw geval zou ik er inderdaad gewoon zijn.
Je vlucht is als de staking afgelopen is, dus dan zou alles gewoon moeten lopen.
Afhankelijk van hoe de luchthaven met eerdere vluchten (van <7:00) omgaat (annuleren of vertragen) zit een vertraging er zeker wel in.

Ik zou in elk geval gewoon inchecken en er zijn, dan heb jij in elk geval alles gedaan wat je kunt.
Dan kan de luchtvaartmaatschappij jou achteraf ook geen verwijten maken dat het je eigen schuld is dat je de vlucht niet hebt gehaald of dat je ''toch geen interesse had, want je bent niet eens ingecheckt''.
pi_212689633
Heeft er iemand hier ervaring met Air China en vliegen vanuit Frankfurt? Ligt niet helemaal om de hoek, maar vanuit Frankfurt zou mijn ticket 400 euro goedkoper zijn dan Amsterdam, Dusseldorf en Brussel...
pi_212690659
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Kan zijn dat ze vluchten van donderdag en vrijdag wel annuleren bv, of in elk geval een heel groot deel.
Dat is eerder ook wel gedaan op Schiphol, omdat ze die 2 dagen helemaal niets kunnen.

In jouw geval zou ik er inderdaad gewoon zijn.
Je vlucht is als de staking afgelopen is, dus dan zou alles gewoon moeten lopen.
Afhankelijk van hoe de luchthaven met eerdere vluchten (van <7:00) omgaat (annuleren of vertragen) zit een vertraging er zeker wel in.

Ik zou in elk geval gewoon inchecken en er zijn, dan heb jij in elk geval alles gedaan wat je kunt.
Dan kan de luchtvaartmaatschappij jou achteraf ook geen verwijten maken dat het je eigen schuld is dat je de vlucht niet hebt gehaald of dat je ''toch geen interesse had, want je bent niet eens ingecheckt''.
Dankje voor de soort van bevestiging. Dan ga ik idd gewoon inchecken en er staan.

Enige waar ik nu aan zit te denken n.a.v. jouw bericht, is of ze niet een soort van backlog hebben die ze eerst gaan afwerken. Dus niet-geannuleerde vluchten van vrijdag eerst gaan afhandelen.

Maar ja, we zien dan wel.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:19 schreef Pinuts het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met Air China en vliegen vanuit Frankfurt? Ligt niet helemaal om de hoek, maar vanuit Frankfurt zou mijn ticket 400 euro goedkoper zijn dan Amsterdam, Dusseldorf en Brussel...
Niet vanaf Frankfurt, wel vanaf München (2017). Maar ja, potato - potahto.

Vond het matig maar voor de prijs prima - was een vrij oude A330 destijds. Vrij sober, de crew sprak beperkt Engels - beenruimte wel in orde. Geen reden om echt te klagen, want de prijs was/is gewoon lager, althans toen ook in mijn geval. Scheelde een paar honderd euro.

Wat ik wel klachtwaardig vond is het gedrag van sommige Chinezen aan boord (zeker de helft van de passagiers was Chinees). Ja, is andere cultuur en zo, maar had op één leg de voet/sok van mijn achterbuurman naast mijn gezicht. Daarnaast waren ze allemaal vrij luid (economy).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212690781
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:19 schreef Pinuts het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met Air China en vliegen vanuit Frankfurt? Ligt niet helemaal om de hoek, maar vanuit Frankfurt zou mijn ticket 400 euro goedkoper zijn dan Amsterdam, Dusseldorf en Brussel...
Als je mij over een maandje nog een keer vraagt dan wel :P
Vlieg over een maand vanuit Estland terug via Frankfurt (en dan Schiphol). Niet met Air China overigens.

Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar naar Frankfurt komen lijkt mij niet zo lastig toch?
Er gaat zelfs een ICE trein tussen Amsterdam en Frankfurt. (met stops in Utrecht en Arnhem).
pi_212690836
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:53 schreef Hojdhopper het volgende:

Dankje voor de soort van bevestiging. Dan ga ik idd gewoon inchecken en er staan.

Enige waar ik nu aan zit te denken n.a.v. jouw bericht, is of ze niet een soort van backlog hebben die ze eerst gaan afwerken. Dus niet-geannuleerde vluchten van vrijdag eerst gaan afhandelen.

Maar ja, we zien dan wel.

Mijn kennis daarover is puur op basis van series en shows over luchthavens, dus zeker niet als waar aan nemen hoor.
Maar een luchthaven gaat denk ik niet een bestaande planning van zaterdag volledig over hoop gooien ivm een staking op donderdag en vrijdag. Het is gewoon zo ongelofelijk druk op vliegvelden dat dat gewoon echt geen doen is.

Vandaar dat ik eigenlijk gewoon vermoed dat ze donderdag en vrijdag zeer veel vluchten zullen gaan annuleren.
Zonder ground crew kun je niet vliegen, dus of een deel moet niet staken of ze moeten ergens kunnen inhuren.

En alles wat ze annuleren gaan ze niet een dag erna inhalen. Dat werkt niet zo op luchthavens, die klanten krijgen gewoon een voucher of andere vlucht aangeboden.

Vanwaar al je vluchten via Munchen trouwens?
Ik vlieg zelf volgende maand voor het eerst met een transfer op Munchen, maar als ik goed lees gaat het niet om een transfer.
Munchen is echt ongelofelijk ver van Nederland vandaan om daar voor te kiezen, dacht ik zo :D
pi_212690875
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:04 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Als je mij over een maandje nog een keer vraagt dan wel :P
Vlieg over een maand vanuit Estland terug via Frankfurt (en dan Schiphol). Niet met Air China overigens.

Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar naar Frankfurt komen lijkt mij niet zo lastig toch?
Er gaat zelfs een ICE trein tussen Amsterdam en Frankfurt. (met stops in Utrecht en Arnhem).
Lastig zeker niet. Het is alleen dat je er 3 uur over doet. Maar waarschijnlijk zet ik gewoon de auto bij het vliegveld neer of vraag ik of iemand me ophaalt/brengt.
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:53 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Niet vanaf Frankfurt, wel vanaf München (2017). Maar ja, potato - potahto.

Vond het matig maar voor de prijs prima - was een vrij oude A330 destijds. Vrij sober, de crew sprak beperkt Engels - beenruimte wel in orde. Geen reden om echt te klagen, want de prijs was/is gewoon lager, althans toen ook in mijn geval. Scheelde een paar honderd euro.

Wat ik wel klachtwaardig vond is het gedrag van sommige Chinezen aan boord (zeker de helft van de passagiers was Chinees). Ja, is andere cultuur en zo, maar had op één leg de voet/sok van mijn achterbuurman naast mijn gezicht. Daarnaast waren ze allemaal vrij luid (economy).
Thanks. Ja heb vaker die klachten over Chinezen gehoord. Maar het scheelt qua prijs inderdaad behoorlijk dus vind het zeker het overwegen waard.
pi_212690948
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Mijn kennis daarover is puur op basis van series en shows over luchthavens, dus zeker niet als waar aan nemen hoor.
Maar een luchthaven gaat denk ik niet een bestaande planning van zaterdag volledig over hoop gooien ivm een staking op donderdag en vrijdag. Het is gewoon zo ongelofelijk druk op vliegvelden dat dat gewoon echt geen doen is.

Vandaar dat ik eigenlijk gewoon vermoed dat ze donderdag en vrijdag zeer veel vluchten zullen gaan annuleren.
Zonder ground crew kun je niet vliegen, dus of een deel moet niet staken of ze moeten ergens kunnen inhuren.

En alles wat ze annuleren gaan ze niet een dag erna inhalen. Dat werkt niet zo op luchthavens, die klanten krijgen gewoon een voucher of andere vlucht aangeboden.

Vanwaar al je vluchten via Munchen trouwens?
Ik vlieg zelf volgende maand voor het eerst met een transfer op Munchen, maar als ik goed lees gaat het niet om een transfer.
Munchen is echt ongelofelijk ver van Nederland vandaan om daar voor te kiezen, dacht ik zo :D
No worries, maar alsnog wel fijn een soort van "bevestiging" te hebben als in "iemand anders (jij) zou het ook zo aanpakken". :9

En vluchten vanaf München omdat ik in München woon. ;)
Met welke LM vlieg je? Terminal 1 is oud, klein en saai, terminal 2 is wel nice om even wat tijd te doden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212696317
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:10 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Lastig zeker niet. Het is alleen dat je er 3 uur over doet.
Ik vlieg met enige regelmaat vanaf Schiphol en het kost mij al een goede 3 uur om op Schiphol te komen hahaha.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:15 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

En vluchten vanaf München omdat ik in München woon. ;)
Met welke LM vlieg je? Terminal 1 is oud, klein en saai, terminal 2 is wel nice om even wat tijd te doden.
Ah owke :) Dat verklaart het!

AMS-MUC met Lufthansa Cityline.
En MUC-TLL met Air Baltic.
Vanuit AMS staat hal 1, maar voor Munchen nog niets.

Geen idee of Terminal 1 of 2 specifiek voor EU is of non-Schengen? Of dat je al kunt raden waar ik kom.
Ik heb voor heen en terug wel voor wat meer overstap gekozen van 2 uur, niet de korte 50 min.
pi_212697431
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik vlieg met enige regelmaat vanaf Schiphol en het kost mij al een goede 3 uur om op Schiphol te komen hahaha.
[..]
Ah owke :) Dat verklaart het!

AMS-MUC met Lufthansa Cityline.
En MUC-TLL met Air Baltic.
Vanuit AMS staat hal 1, maar voor Munchen nog niets.

Geen idee of Terminal 1 of 2 specifiek voor EU is of non-Schengen? Of dat je al kunt raden waar ik kom.
Ik heb voor heen en terug wel voor wat meer overstap gekozen van 2 uur, niet de korte 50 min.
Ik ging gisteren met de metro en trein naar Schiphol, storingen, megadrukte op het treinstation.
Met de auto vanuit Rotterdam hoef je rond 1700 die kant ook niet op te rijden, dus je hebt best dagen dat Frankfurt best meevalt ;)
Hell To The Liars
pi_212698498
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 07:06 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik ging gisteren met de metro en trein naar Schiphol, storingen, megadrukte op het treinstation.
Met de auto vanuit Rotterdam hoef je rond 1700 die kant ook niet op te rijden, dus je hebt best dagen dat Frankfurt best meevalt ;)
Komt door de werkzaamheden die er gestart zijn.
Voor de werkzaamheden aan heb ik nog nooit problemen gehad rondom Schiphol.
Ik vertrok toevallig de maandag na de voorjaarsvakantie vanaf Schiphol weer naar huis, de 1e dag van de grote werkzaamheden op station Schiphol. Toen viel het nog redelijk mee voor mijn route.

Ik ben nog nooit naar Frankfurt geweest, dus dat kan ik niet vergelijken. En is voor mij ook geen reële optie.
Ik moet vanuit het hoge Noorden komen, vandaar ook de goede 3 uur om op Schiphol te komen.
Om in Frankfurt te komen met OV ben ik nog langer onderweg.
En als iemand wel vlakbij een ICE station woont is het ook niet gauw logisch, want dat houdt ook in dat je snel bij Schiphol bent.
pi_212698535
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik vlieg met enige regelmaat vanaf Schiphol en het kost mij al een goede 3 uur om op Schiphol te komen hahaha.
[..]
Ah owke :) Dat verklaart het!

AMS-MUC met Lufthansa Cityline.
En MUC-TLL met Air Baltic.
Vanuit AMS staat hal 1, maar voor Munchen nog niets.

Geen idee of Terminal 1 of 2 specifiek voor EU is of non-Schengen? Of dat je al kunt raden waar ik kom.
Ik heb voor heen en terug wel voor wat meer overstap gekozen van 2 uur, niet de korte 50 min.
Lufthansa, of eigenlijk heel Star Alliance, zit exclusief op T2 dus je zit goed, groot, rustig, modern en overzichtelijk.

T1 is een oude, bedompte terminal waar alle andere LMs op vliegen, o.a. ook Emirates met z'n A380. Echt altijd een chaos daar.

Wat Frankfurt betreft trouwens, mocht iemand met de trein gaan, zorg dat je uitstapt of Frankfurt Flughafen, en niet Frankfurt zelf. :') Klinkt logisch, maar ik zit erg regelmatig in die ICE en je gelooft niet hoe veel mensen (zowel internationalen als Duitsers) dit gewoon niet doorhebben.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212700322
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 09:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Lufthansa, of eigenlijk heel Star Alliance, zit exclusief op T2 dus je zit goed, groot, rustig, modern en overzichtelijk.

T1 is een oude, bedompte terminal waar alle andere LMs op vliegen, o.a. ook Emirates met z'n A380. Echt altijd een chaos daar.

Wat Frankfurt betreft trouwens, mocht iemand met de trein gaan, zorg dat je uitstapt of Frankfurt Flughafen, en niet Frankfurt zelf. :') Klinkt logisch, maar ik zit erg regelmatig in die ICE en je gelooft niet hoe veel mensen (zowel internationalen als Duitsers) dit gewoon niet doorhebben.
Gelukkig :)
Al zit Air Baltic niet in de Star Alliance, maar aangezien ik alles via Lufthansa geboekt heb zal dat allemaal wel gewoon in T2 zitten.

Sommige mensen :') Want goh, als je naar het vliegveld wil, dan moet je natuurlijk niet uistappen op het vliegveld :')
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:01:06 #33
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212700568
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:19 schreef Pinuts het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met Air China en vliegen vanuit Frankfurt? Ligt niet helemaal om de hoek, maar vanuit Frankfurt zou mijn ticket 400 euro goedkoper zijn dan Amsterdam, Dusseldorf en Brussel...
Ik weet alleen dat ik Frankfurt een vervelend, chaotisch en druk vliegveld vond om vanaf te vliegen. Maar als dat 400,- scheelt: doen :)
Fear is the cockblocker of dreams
pi_212700808
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik weet alleen dat ik Frankfurt een vervelend, chaotisch en druk vliegveld vond om vanaf te vliegen. Maar als dat 400,- scheelt: doen :)
Tja, het is dan ook het grootste/drukste vliegveld van Europa, toch?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_212704357
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 09:12 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Lufthansa, of eigenlijk heel Star Alliance, zit exclusief op T2 dus je zit goed, groot, rustig, modern en overzichtelijk.

T1 is een oude, bedompte terminal waar alle andere LMs op vliegen, o.a. ook Emirates met z'n A380. Echt altijd een chaos daar.
Is dit recent verandert? Ik vlieg over iets meer dan twee weken via Frankfurt naar India, geheel met Lufthansa. Maar mijn info geeft aan dat ik aankom en vertrek in Frankfurt van T1. (En niet T2)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_212704941
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Tja, het is dan ook het grootste/drukste vliegveld van Europa, toch?
Nee, dat is Heathrow.
Met Istanbul op 2, CDG op 3, Schiphol op 4 , Madrid op 5 en Frankfurt op 6.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 17:02 schreef Essebes het volgende:

[..]
Is dit recent verandert? Ik vlieg over iets meer dan twee weken via Frankfurt naar India, geheel met Lufthansa. Maar mijn info geeft aan dat ik aankom en vertrek in Frankfurt van T1. (En niet T2)
Gezien wat hij aangeeft qua luchtvaartmaatschappijen gok ik dat T2 de non-Schengen terminal is.
Al zou dat weer gek zijn als je van Amsterdam (gokje?) naar Frankfurt ook aankomt op T1.
pi_212705334
Ik heb het nog gecontroleerd op de website van Frankfurt Airport met de vluchten van vandaag:

Aankomst vanuit Amsterdam in T1 en vertrek naar India ook weer op T1

Maar goed.... Ik zie het vanzelf ?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_212710457
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 17:02 schreef Essebes het volgende:

[..]
Is dit recent verandert? Ik vlieg over iets meer dan twee weken via Frankfurt naar India, geheel met Lufthansa. Maar mijn info geeft aan dat ik aankom en vertrek in Frankfurt van T1. (En niet T2)
Neuh, eigenlijk niet. Mijn ex-vriendin was stewardess en vloog vanaf München (2015-2018), toen was dat al. En recentelijk ook geen wijzigingen aangebracht voor zover ik weet.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212710464
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:12 schreef Essebes het volgende:
Ik heb het nog gecontroleerd op de website van Frankfurt Airport met de vluchten van vandaag:

Aankomst vanuit Amsterdam in T1 en vertrek naar India ook weer op T1

Maar goed.... Ik zie het vanzelf ?
Ho wacht, zie nu dit bericht. Ik had het dus München n.a.v. de vraag van bianconeri. :) Waar je in Frankfurt aankomt en vertrekt , geen idee - daar zou ik op de website vertrouwen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:56:34 #40
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212710477
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:48 schreef Hojdhopper het volgende:
Fijn, mijn vlucht (Qatar 60, München - Doha) gaat a.s. zaterdag om 08:40 maar er is net een staking door grondpersoneel aangekondigt, die van donderdag tot zatererdag 07:00 uur duurt.

Iemand wel eens in een soortgelijke situatie gezeten? Ik begrijp, iedere staking en luchthaven is anders, maar wat denken jullie? Vlucht vertrekt gewoon maar dan vertraagd?

Wel gewoon online inchecken van tevoren of afwachten en bij de check-in balie?

Ik sta er nu zo in van, gewoon inchecken, extra vroeg naar de luchthaven (ook leuk, want Deutsche Bahn staakt weer) zodat ik om 7 uur als ze het werk weer oppakken tenminste vooraan bij de check-in sta en dan maar zien wat er gebeurt.

Misschien algemeen interessant voor iedereen die donderdag 7, vrijdag 8 en dus vroeg op zaterdag 9 maart naar of van Duitsland vliegt, want die staking is nationaal, niet alleen in München.
Wat heeft een Qatarvlucht met een Lufthansa staking te maken?
pi_212710493
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:12 schreef Essebes het volgende:
Ik heb het nog gecontroleerd op de website van Frankfurt Airport met de vluchten van vandaag:

Aankomst vanuit Amsterdam in T1 en vertrek naar India ook weer op T1

Maar goed.... Ik zie het vanzelf ?
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:54 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ho wacht, zie nu dit bericht. Ik had het dus München n.a.v. de vraag van bianconeri. :) Waar je in Frankfurt aankomt en vertrekt , geen idee - daar zou ik op de website vertrouwen.
Owh haha ja wat dom, ik heb het ook helemaal niet gezien.
We hadden het idd over Munchen en niet Frankfurt _O-
pi_212710499
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:56 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Wat heeft een Qatarvlucht met een Lufthansa staking te maken?
Op het moment dat ik dat schreef was het nog niet bekend dat het alleen ging om Lufthansa grondpersoneel. Toen ging het nog om "grondpersoneel".

Maar kan dus inmiddels gerectificeerd worden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 23:59:44 #43
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212710502
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:59 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Op het moment dat ik dat schreef was het nog niet bekend dat het alleen ging om Lufthansa grondpersoneel. Toen ging het nog om "grondpersoneel".

Maar kan dus inmiddels gerectificeerd worden.
Aha oke, duidelijk.
Scheelt weer voor jou :)
pi_212710511
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:59 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Aha oke, duidelijk.
Scheelt weer voor jou :)
Ik hoop het, niet dat ineens het grondpersoneel van die Qatarvlucht ook bij die vakbond ver.di zit. :')
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 6 maart 2024 @ 00:04:59 #45
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_212710537
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:01 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ik hoop het, niet dat ineens het grondpersoneel van die Qatarvlucht ook bij die vakbond ver.di zit. :')
Die QR vluchten staan er voor donderdag/vrijdag nog gewoon in, daar waar LH vrijwel alles eruit heeft gemikt. Komt vast goed.

(Al is het maar omdat ik ook een dezer dagen met 3 kleine kids, een vrouw en 100kg+ bagage vanuit DE naar Dubai vlieg - gelukkig met Emirates)
pi_212710566
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:04 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Die QR vluchten staan er voor donderdag/vrijdag nog gewoon in, daar waar LH vrijwel alles eruit heeft gemikt. Komt vast goed.

(Al is het maar omdat ik ook een dezer dagen met 3 kleine kids, een vrouw en 100kg+ bagage vanuit DE naar Dubai vlieg - gelukkig met Emirates)
Langzaamaan word ik er ook een stuk geruster op, thanks! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212710772
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:04 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Die QR vluchten staan er voor donderdag/vrijdag nog gewoon in, daar waar LH vrijwel alles eruit heeft gemikt. Komt vast goed.

(Al is het maar omdat ik ook een dezer dagen met 3 kleine kids, een vrouw en 100kg+ bagage vanuit DE naar Dubai vlieg - gelukkig met Emirates)
Zo dan, 100kg! Dat hadden wij nog niet bij ons toen we met zijn vijven zes maanden naar Nederland verhuisden.
Jesus saves but death prevails.
pi_212711238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 23:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Owh haha ja wat dom, ik heb het ook helemaal niet gezien.
We hadden het idd over Munchen en niet Frankfurt _O-
Ok, helemaal gemist 😂

Maar goed, Frankfurt T1 it is. Ik schrok even van jullie stelligheid hier…
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_212723566
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 00:01 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ik hoop het, niet dat ineens het grondpersoneel van die Qatarvlucht ook bij die vakbond ver.di zit. :')
Dit is niet zo'n gekke gedachte... https://www.lufthansa.com(...)-section--1846632745

Ik begrijp uit het antwoord op vraag 2 ("Further restrictions...") dat de staking van Verdi in Hamburg en Frankfurt zal betekenen dat de security checkpoints, behalve voor transit, gesloten zullen zijn. Dus alle maatschappijen worden daar getroffen.

Ik zou in jouw situatie inchecken en op komen dagen, zoals je zelf al concludeerde, maar het nieuws tot op het laatste moment blijven volgen. De staking kan zich naar München uitbreiden of een andere invloed op je vlucht uitoefenen.
pi_212735956
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 06:11 schreef jaco het volgende:

[..]
Dit is niet zo'n gekke gedachte... https://www.lufthansa.com(...)-section--1846632745

Ik begrijp uit het antwoord op vraag 2 ("Further restrictions...") dat de staking van Verdi in Hamburg en Frankfurt zal betekenen dat de security checkpoints, behalve voor transit, gesloten zullen zijn. Dus alle maatschappijen worden daar getroffen.

Ik zou in jouw situatie inchecken en op komen dagen, zoals je zelf al concludeerde, maar het nieuws tot op het laatste moment blijven volgen. De staking kan zich naar München uitbreiden of een andere invloed op je vlucht uitoefenen.
Het is allemaal wat onoverzichtelijk/onduidelijk. Alhoewel ik vandaag meerdere Duitse nieuwsberichten las die getiteld waren "Luchthaven München blijft deels open". Dit dan waarschijnlijk i.t.t. andere luchthavens zoals Berlijn en Hamburg die vandaag helemaal dicht gingen.

En weet niet precies hoe het zit, maar kan me dus wel voorstellen dat het grondpersoneel in München voor het grootste deel bij Lufthansa of een dochter daarvan aangesteld is, en op die manier bij die vakbond aangesloten is.

Maar goed, is allemaal speculatie. Ik ga gewoon naar de luchthaven en dan zien we wel. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')