Ik kijk 'em nu terug. Vind het heel dubbel als ik eerlijk ben. Er moet absoluut wat gebeuren, maar past de opleiding überhaupt in 2 jaar? En als je daar wel voor kiest, dan mag je je er ook bewust van zijn wat er gevraagd wordt qua studiebelasting.quote:Op donderdag 5 september 2024 20:45 schreef Janneke141 het volgende:
Sterkte Vero, heftige situatie. Ik heb helaas geen adviezen voor je.
Iemand naar Pointer aan het kijken over de lerarenopleidingen in deeltijd/zijinstroom?
Ik ook. Ik heb als docent bij de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde een struikelvak analyse gegeven wat door veel studenten als nutteloos werd gezien. Waarom moest je differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen als je alleen onderbouw lesgeeft of zelfs alleen rekenen? Zeker bij de deeltijders leverde dit vervelende discussies op; vervelend, omdat ze vrijwel elk college weer terugkwamen en sommigen op een gegeven moment zelfs de colleges zaten te draineren.quote:Op zondag 8 september 2024 21:46 schreef Bartjebart het volgende:
Ik kijk 'em nu terug. Vind het heel dubbel als ik eerlijk ben.
Wat een mooie adviezen! Moeder komt donderdag een halfuurtje eerder, waarbij ik bovenstaande zaken mee kan nemen. Ik heb inderdaad eerst met de klas overlegd, of zij het goed vinden dat moeder langskomt. Dat was het geval of het maakt ze niet uit.quote:Op donderdag 5 september 2024 18:59 schreef Ronaldussen het volgende:
Ik zou het vragen aan de klas wat zij willen. Vinden ze het prima? Wat zijn hun verwachtingen? Ook bij de moeder (voordat je het aan de studenten vraagt) even polsen, wat verwacht zij, wat wil ze precies doen, waar hoopt ze op? En dat ook terugkoppelen aan de klas. Leg ook aan haar uit wat voor type studenten het zijn, moeilijke praters, korte spanningsboog, moeite met uiten van emoties en sowieso heeft iedereen een eigen verwerkingsproces.
Als je het doet, eenmalig doen en het moment kort houden (kwartiertje, max. 20 minuten?). Koppel de verwachtingen terug van de klas aan de moeder, zodat ook zij voorbereid is op wat de klas wil. Maak goede afspraken met moeder én de klas over wat wat wel en wat niet te doen en dat het ook prima is als iemand er niet over wilt praten. Ook afspreken wat je doet als je merkt dat het voor de studenten 'klaar' is: hoe rond je het af?
Dat het gesprek met de sectordirecteur wat moeilijk ging, hoeft niet te betekenen dat het met de moeder ook zo gaat. Een sectordirecteur is natuurlijk best een formeel persoon die vrij ver van de studenten af staat (ik neem aan dat die persoon geen les aan die jongens geeft etc.), dus het is wel vrij logisch dat men dan wat terughoudend is in het bespreken van gevoelens. Een moeder van een klasgenoot staat wat dichter bij hen, wellicht kennen sommigen de moeder ook persoonlijk, dan is de drempel misschien iets lager om over dat soort zaken te praten. Het is nu ook wat langer geleden, de eerste heftige emoties zijn wat gezakt. Dat kan het ook wat makkelijker maken om erover te praten.
Hoop dat je er wat mee kan.
Sterkte in ieder geval. Lijkt me heftig om mee te maken.
Hoe is het gegaan?quote:Op maandag 9 september 2024 13:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Wat een mooie adviezen! Moeder komt donderdag een halfuurtje eerder, waarbij ik bovenstaande zaken mee kan nemen. Ik heb inderdaad eerst met de klas overlegd, of zij het goed vinden dat moeder langskomt. Dat was het geval of het maakt ze niet uit.
Alleszins meegevallen. Het heeft denk ik enorm geholpen dat ik de klas van tevoren geïnformeerd heb, want daar hield ik mijn hart het meest voor vast. Muisstil waren ze, vijftig minuten lang. Geen telefoon gezien, geen oortjes in. En dat voor mbo-2! Respect voor die jongens.quote:
In alle drukte nog niet aan toegekomen om het door te nemen.quote:Op woensdag 18 december 2024 17:31 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zo, lange stilte hier.
Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
Ik vind 4,9 procent loonstijging wat tegenvallen, ..de rest moet ik nog bekijken...quote:Op woensdag 18 december 2024 17:31 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zo, lange stilte hier.
Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
Dat bedoel ik niet.quote:Op donderdag 19 december 2024 10:27 schreef laiveneertiekje het volgende:
Wat versta je onder een lesweek. Er is toch wel ergens een richtlijn qua aantal weken dat er lessen moeten zijn? Maar ook daar geven scholen hele verschillende invullingen aan heb ik het idee. De school van mijn oudste vult vier weken per jaar met projecten, in twee van die weken vergaderen ze volgens mij ook over de leerlingen en zijn er driehoeksgesprekken. De sportdagen zijn er ook in opgenomen.
36,8 weken als ik het goed heb. Voor alle klassen trouwens, ook de examenklas die ik heb.quote:Op donderdag 19 december 2024 11:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet.
Als je op jouw takenplaatje kijkt, voor hoe veel lesweken krijg je dan betaald voor een klas?
En dat bedoelde ik dus wel.quote:Op donderdag 19 december 2024 11:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
36,8 weken als ik het goed heb. Voor alle klassen trouwens, ook de examenklas die ik heb.
Op mijn vorige school werd die gewoon afgekapt na de meivakantie.
"Degene die op 1 december 2024 in dienst is bij werkgever krijgt in januari 2025 een eenmalige uitkering toegekend van 1,23%. Deze eenmalige uitkering wordt berekend over 12x het bruto maandsalaris van december 2024, vermeerderd met de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. De eenmalige uitkering is pensioengevend." (bron)quote:Op donderdag 19 december 2024 07:29 schreef laiveneertiekje het volgende:
De 1,23% eenmalige uitkering vraag ik mij af, waarvan? Maar ik vermoed van het jaarsalaris van afgelopen jaar? Anders compenseert het niet voor de maanden dan het po al wel de loonsverhoging had.
Ah, dat laatste stukje stond er gisteravond niet bij in het bericht van de Aob. Is voor mij wel jammer, ik heb dit jaar best wat ingeleverd bij mijn overstap. Al moet ik zeggen dat het mij het waard is geweest, ik heb geen spijt van mijn overstapquote:Op donderdag 19 december 2024 14:35 schreef Tochjo het volgende:
[..]
"Degene die op 1 december 2024 in dienst is bij werkgever krijgt in januari 2025 een eenmalige uitkering toegekend van 1,23%. Deze eenmalige uitkering wordt berekend over 12x het bruto maandsalaris van december 2024, vermeerderd met de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. De eenmalige uitkering is pensioengevend." (bron)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |