abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214901618
Ik zou het vragen aan de klas wat zij willen. Vinden ze het prima? Wat zijn hun verwachtingen? Ook bij de moeder (voordat je het aan de studenten vraagt) even polsen, wat verwacht zij, wat wil ze precies doen, waar hoopt ze op? En dat ook terugkoppelen aan de klas. Leg ook aan haar uit wat voor type studenten het zijn, moeilijke praters, korte spanningsboog, moeite met uiten van emoties en sowieso heeft iedereen een eigen verwerkingsproces.

Als je het doet, eenmalig doen en het moment kort houden (kwartiertje, max. 20 minuten?). Koppel de verwachtingen terug van de klas aan de moeder, zodat ook zij voorbereid is op wat de klas wil. Maak goede afspraken met moeder én de klas over wat wat wel en wat niet te doen en dat het ook prima is als iemand er niet over wilt praten. Ook afspreken wat je doet als je merkt dat het voor de studenten 'klaar' is: hoe rond je het af?

Dat het gesprek met de sectordirecteur wat moeilijk ging, hoeft niet te betekenen dat het met de moeder ook zo gaat. Een sectordirecteur is natuurlijk best een formeel persoon die vrij ver van de studenten af staat (ik neem aan dat die persoon geen les aan die jongens geeft etc.), dus het is wel vrij logisch dat men dan wat terughoudend is in het bespreken van gevoelens. Een moeder van een klasgenoot staat wat dichter bij hen, wellicht kennen sommigen de moeder ook persoonlijk, dan is de drempel misschien iets lager om over dat soort zaken te praten. Het is nu ook wat langer geleden, de eerste heftige emoties zijn wat gezakt. Dat kan het ook wat makkelijker maken om erover te praten.

Hoop dat je er wat mee kan.

Sterkte in ieder geval. Lijkt me heftig om mee te maken.
  donderdag 5 september 2024 @ 20:45:28 #52
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214902741
Sterkte Vero, heftige situatie. Ik heb helaas geen adviezen voor je.

Iemand naar Pointer aan het kijken over de lerarenopleidingen in deeltijd/zijinstroom?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214923016
Ik heb pointer gezien. Ik las elders ook een aantal verhalen over stages van zijinstromers in het po. Heel bijzonder allemaal.
pi_214929573
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 20:45 schreef Janneke141 het volgende:
Sterkte Vero, heftige situatie. Ik heb helaas geen adviezen voor je.

Iemand naar Pointer aan het kijken over de lerarenopleidingen in deeltijd/zijinstroom?
Ik kijk 'em nu terug. Vind het heel dubbel als ik eerlijk ben. Er moet absoluut wat gebeuren, maar past de opleiding überhaupt in 2 jaar? En als je daar wel voor kiest, dan mag je je er ook bewust van zijn wat er gevraagd wordt qua studiebelasting.

Vraag me wel eens af of veel mensen wel weten wat er gevraagd wordt van een leerkracht. Ik ben absoluut voor meer maatwerk en minder papierwerk. Maar een klei- of dansles waar één over klaagde, heeft wel degelijk nut. Mensen lijken zo makkelijk te denken over vakinhoudelijke kennis. Daar ligt ook een rol voor de opleidingen uiteraard, maar je moet er ook voor open staan om deze informatie tot je te nemen.

Ik stoor me mateloos aan bijvoorbeeld die korfbaltrainer die 'klaagt' over zijn lesvoorbereidingsformulieren. Een collega van mij heeft een zij-instromer gehad een aantal jaar terug die zichzelf ook te goed voelde om een lesvoorbereidingsformulier in te vullen. Maar ondertussen wel tijdens de les vastlopen omdat de boel niet goed doordacht was. Als ik korfbaltraining wil gaan geven, moet ik deze ook voorbereiden anders kunnen we beter gaan knikkeren.

(en die bestuurder met z'n vaccultures |:( )
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_214931962
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 21:46 schreef Bartjebart het volgende:
Ik kijk 'em nu terug. Vind het heel dubbel als ik eerlijk ben.
Ik ook. Ik heb als docent bij de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde een struikelvak analyse gegeven wat door veel studenten als nutteloos werd gezien. Waarom moest je differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen als je alleen onderbouw lesgeeft of zelfs alleen rekenen? Zeker bij de deeltijders leverde dit vervelende discussies op; vervelend, omdat ze vrijwel elk college weer terugkwamen en sommigen op een gegeven moment zelfs de colleges zaten te draineren.

Dan kun je -tig keer uitleggen dat het tweedegraads gebied breed gedefinieerd is, je gymnasiumleerlingen kunt tegenkomen die zich ervoor interesseren, dat het aansluit bij een eventuele vervolgstudie in het eerstegraads gebied, dat er een zeker denkniveau van je gevraagd wordt als tweedegrader, etc., maar de meeste deeltijders zaten daar niet voor de wiskunde; die wilden gewoon zo snel mogelijk hun diploma halen en interesseerden zich maar matig voor de lesstof. Achteraf wel te begrijpen natuurlijk, i.v.m. de combinatie met werk en gezin.

En ik dacht dat veel deeltijders wiskundedocent wilden worden omdat ze daadwerkelijk geïnteresseerd waren in het vakgebied. Oh, de deceptie :D :')

Maar goed, ik heb zelf natuurlijk ook een lerarenopleiding gedaan, en bij opleidingen zal het aantal reflectieverslagen best minder kunnen en de aansluiting op de werkvloer beter. Pedagogiek en didactiek is imho vooral iets wat je moet doen. Dat staat me ook tegen aan al die adviesbureaus die met "wetenschappelijk onderzoek" allerlei innovatie aanbieden. Wat dat betreft is het net als de zelfhulp-industrie: maak het onnodig ingewikkeld, want boeken van tien pagina's verkopen nou eenmaal niet zo goed :P
pi_214933337
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 18:59 schreef Ronaldussen het volgende:
Ik zou het vragen aan de klas wat zij willen. Vinden ze het prima? Wat zijn hun verwachtingen? Ook bij de moeder (voordat je het aan de studenten vraagt) even polsen, wat verwacht zij, wat wil ze precies doen, waar hoopt ze op? En dat ook terugkoppelen aan de klas. Leg ook aan haar uit wat voor type studenten het zijn, moeilijke praters, korte spanningsboog, moeite met uiten van emoties en sowieso heeft iedereen een eigen verwerkingsproces.

Als je het doet, eenmalig doen en het moment kort houden (kwartiertje, max. 20 minuten?). Koppel de verwachtingen terug van de klas aan de moeder, zodat ook zij voorbereid is op wat de klas wil. Maak goede afspraken met moeder én de klas over wat wat wel en wat niet te doen en dat het ook prima is als iemand er niet over wilt praten. Ook afspreken wat je doet als je merkt dat het voor de studenten 'klaar' is: hoe rond je het af?

Dat het gesprek met de sectordirecteur wat moeilijk ging, hoeft niet te betekenen dat het met de moeder ook zo gaat. Een sectordirecteur is natuurlijk best een formeel persoon die vrij ver van de studenten af staat (ik neem aan dat die persoon geen les aan die jongens geeft etc.), dus het is wel vrij logisch dat men dan wat terughoudend is in het bespreken van gevoelens. Een moeder van een klasgenoot staat wat dichter bij hen, wellicht kennen sommigen de moeder ook persoonlijk, dan is de drempel misschien iets lager om over dat soort zaken te praten. Het is nu ook wat langer geleden, de eerste heftige emoties zijn wat gezakt. Dat kan het ook wat makkelijker maken om erover te praten.

Hoop dat je er wat mee kan.

Sterkte in ieder geval. Lijkt me heftig om mee te maken.
Wat een mooie adviezen! Moeder komt donderdag een halfuurtje eerder, waarbij ik bovenstaande zaken mee kan nemen. Ik heb inderdaad eerst met de klas overlegd, of zij het goed vinden dat moeder langskomt. Dat was het geval of het maakt ze niet uit.
pi_215000772
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 13:20 schreef DjVero het volgende:

[..]
Wat een mooie adviezen! Moeder komt donderdag een halfuurtje eerder, waarbij ik bovenstaande zaken mee kan nemen. Ik heb inderdaad eerst met de klas overlegd, of zij het goed vinden dat moeder langskomt. Dat was het geval of het maakt ze niet uit.
Hoe is het gegaan?
pi_215005895
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 18:39 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]
Hoe is het gegaan?
Alleszins meegevallen. Het heeft denk ik enorm geholpen dat ik de klas van tevoren geïnformeerd heb, want daar hield ik mijn hart het meest voor vast. Muisstil waren ze, vijftig minuten lang. Geen telefoon gezien, geen oortjes in. En dat voor mbo-2! Respect voor die jongens.

Maar ook onwijs veel respect voor de moeder. In eerste instantie was het de bedoeling dat ze slechts tien minuutjes wat zou vertellen, maar dat duurde dus vijftig minuten. Ze vertelde alles tot in details en hoe zij die nacht beleefd hebben, hoe ze wakker werd met een voorgevoel om 3 uur 's nachts tot de politiewagen om 6 uur 's ochtends voor kwam rijden. Vreselijk! Maar ook over hoe deze jongen vroeger was. Ze hebben het allesbehalve makkelijk gehad met hem. Ze is ons enorm dankbaar hoe wij het hem om zijn gegaan.

Hoe dan ook, ik denk dat de klas hier een bijzondere levensles uit kan halen. Nadien nog een poging gewaagd om te reflecteren op het bezoek van deze moeder, maar op een enkeling na was er geen land meer met ze te bezeilen. Dat was prima verder, snap ik ook wel.
pi_215910492
Zo, lange stilte hier.

Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
  donderdag 19 december 2024 @ 00:50:17 #60
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_215915747
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 17:31 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zo, lange stilte hier.

Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
In alle drukte nog niet aan toegekomen om het door te nemen.

Gelukkig alleen vrijdag nog even druk, daarna zal ik eens kijken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 19 december 2024 @ 06:06:53 #61
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_215916020
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 17:31 schreef laiveneertiekje het volgende:
Zo, lange stilte hier.

Maar, er is een CAO... Wat denken jullie ervan?
Ik vind 4,9 procent loonstijging wat tegenvallen, ..de rest moet ik nog bekijken...


6 januari webinar, en even wat kritische blikken.

Gaan we er hier in dit topic over bomen?
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_215916237
Die 4,9 is gelijk aan het po natuurlijk, want die loonkloof moest niet weer ontstaan.

De 1,23% eenmalige uitkering vraag ik mij af, waarvan? Maar ik vermoed van het jaarsalaris van afgelopen jaar? Anders compenseert het niet voor de maanden dan het po al wel de loonsverhoging had.

De bindingstoelage iets omhoog.
Maar dus nog steeds geen afspraken over werkdruk. Het lijkt mij ook lastig om daar brede afspraken over te maken. Waar de ene school veel vergaderingen heeft, doet een ander er veel minder aan. Of het tweede nou beter is wil ik niet direct zeggen.
  donderdag 19 december 2024 @ 10:10:31 #63
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215917156
Laat ze maar eens in de CAO vastleggen hoe veel lesweken een schooljaar nu heeft, t.b.v. de normjaartaak.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215917264
Wat versta je onder een lesweek. Er is toch wel ergens een richtlijn qua aantal weken dat er lessen moeten zijn? Maar ook daar geven scholen hele verschillende invullingen aan heb ik het idee. De school van mijn oudste vult vier weken per jaar met projecten, in twee van die weken vergaderen ze volgens mij ook over de leerlingen en zijn er driehoeksgesprekken. De sportdagen zijn er ook in opgenomen.
  donderdag 19 december 2024 @ 11:03:54 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215917621
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 10:27 schreef laiveneertiekje het volgende:
Wat versta je onder een lesweek. Er is toch wel ergens een richtlijn qua aantal weken dat er lessen moeten zijn? Maar ook daar geven scholen hele verschillende invullingen aan heb ik het idee. De school van mijn oudste vult vier weken per jaar met projecten, in twee van die weken vergaderen ze volgens mij ook over de leerlingen en zijn er driehoeksgesprekken. De sportdagen zijn er ook in opgenomen.
Dat bedoel ik niet.

Als je op jouw takenplaatje kijkt, voor hoe veel lesweken krijg je dan betaald voor een klas?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215918018
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 11:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat bedoel ik niet.

Als je op jouw takenplaatje kijkt, voor hoe veel lesweken krijg je dan betaald voor een klas?
36,8 weken als ik het goed heb. Voor alle klassen trouwens, ook de examenklas die ik heb.

Op mijn vorige school werd die gewoon afgekapt na de meivakantie.
  donderdag 19 december 2024 @ 11:56:23 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215918131
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 11:44 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]
36,8 weken als ik het goed heb. Voor alle klassen trouwens, ook de examenklas die ik heb.

Op mijn vorige school werd die gewoon afgekapt na de meivakantie.
En dat bedoelde ik dus wel.

Bij mij is dat 34,8 weken, op mijn vorige school was het 36 en ik ken hier in de omgeving inderdaad ook een school die bij de examenklassen maar tot mei rekent.

In het kader van de werkdruk is dit een hele relevante discussie, die wat mij betreft best gecentraliseerd mag worden bij de cao-besprekingen. In de beleidsstukken van mijn school valt te lezen dat er voor de onderwijsinspectie gerekend wordt met 37,5 lesweek om het aantal gegeven lessen te bepalen. Ik geef er daar kennelijk maar 34,8 van, dus ik ben benieuwd wie die laatste 2,7 doet.

Beetje flauw natuurlijk, want het aantal 'echte' lesweken is helemaal geen 37,5. Maar ik ben toch echt ongeveer 39 weken per schooljaar op school aanwezig. Dus blijft er 4,2 week over waar ik kennelijk helemaal niet voor betaald word, en dat moet dan maar uit de opslagfactor komen. Maar dat betekent de facto dat de opslagfactor helemaal geen 0,66 is, maar 0,45 ofzo. Dat maakt nogal wat uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215919179
Ik heb een opslagfactor van 0,75 zag ik. Ik denk dat ik dan een heel eind kom. Ik heb hier wel meer vergaderingen en avonden op school dan op mijn vorige school.
pi_215919581
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 07:29 schreef laiveneertiekje het volgende:
De 1,23% eenmalige uitkering vraag ik mij af, waarvan? Maar ik vermoed van het jaarsalaris van afgelopen jaar? Anders compenseert het niet voor de maanden dan het po al wel de loonsverhoging had.
"Degene die op 1 december 2024 in dienst is bij werkgever krijgt in januari 2025 een eenmalige uitkering toegekend van 1,23%. Deze eenmalige uitkering wordt berekend over 12x het bruto maandsalaris van december 2024, vermeerderd met de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. De eenmalige uitkering is pensioengevend." (bron)
pi_215920263
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 14:35 schreef Tochjo het volgende:

[..]
"Degene die op 1 december 2024 in dienst is bij werkgever krijgt in januari 2025 een eenmalige uitkering toegekend van 1,23%. Deze eenmalige uitkering wordt berekend over 12x het bruto maandsalaris van december 2024, vermeerderd met de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. De eenmalige uitkering is pensioengevend." (bron)
Ah, dat laatste stukje stond er gisteravond niet bij in het bericht van de Aob. Is voor mij wel jammer, ik heb dit jaar best wat ingeleverd bij mijn overstap. Al moet ik zeggen dat het mij het waard is geweest, ik heb geen spijt van mijn overstap
pi_216110507
Hebben jullie een maximale nakijktermijn? Ik merk dat dat iets is wat mij onnodig veel druk geeft. Als aan het eind van een periode 6 klassen hun sollicitatiedossier bij me inleveren heb ik die echt niet allemaal in 2 weken (voor mij 8 werkdagen) nagekeken. Ik ben geswitcht van school en op mijn nieuwe school is dit dus een ding. Een mentor mailde er zelfs al over, feitelijk nog vóór het eind van die 2 weken. Ik merk dat ik ook uitgebreider nakijk en meer feedback geef dan collega's, maar ik vind dat de studenten dat verdienen. Ik heb het over werkstukken, in dit geval een sollicitatie. Dus vacature, motivatiebrief en cv. Om dat goed na te kijken ben ik echt wel 5-10 minuten per student bezig. Ik vind het onrealistisch dat ik dus 5 minuten maal 150 studenten = 12,5 uur extra werk in 2 weken moet proppen. Ik smeer dat nu dus lekker uit over de kerstvakantie, wat sommige andere collega's dan weer een doodzonde vinden haha. Ik werk liever in de vakantie elke dag een uurtje dan dat de ratrace na de vakantie weer meteen begint.

Een doorsnee toets vind ik minder een probleem, dat kijkt veel sneller na en dan doe je wel 1 of 2 klassen per dag.
't Echte en 't ware!
pi_216113130
Ik heb eerder te maken gehad met 10 werkdagen. Ik blijf er meestal wel binnen. Merk dat op mijn vorige school er weinig aan gedaan werd als je het overschreed, tot collega's bij wie het rustig 4 maanden bleef liggen(en dan wel tegen de klas beloven dat ze het "vanavond gaan nakijken" en de volgende dag zeggen dat ze er toch geen zin in hadden).

Op mijn huidige school wordt er wel op gelet, maar als je een goede reden hebt waarom je die termijn overschrijdt dan is dat voor zover ik nu weet geen heel groot probleem.
Ik krijg straks van de examenklas nog een verslag binnen vlak op/iets na de deadline, maar gezien het kleine aantal verslagen zet ik daar wel haast achter. Maar dat is ook eerst wel besproken of ik daar moeite mee had.
pi_216113203
Tvp, al ga ik er vanuit dat ik als (T)OA hier ook gewenst ben! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_216224343
Ik ga vanaf volgende week weer 3 dagen lesgeven, havo/vwo wiskunde. Mis het lesgeven, dus wie weet of het vuurtje nog kan worden aangewakkerd.

En kan op de fiets naar m'n werk, ook wel es lekker :P
pi_216397476
Op de school van mijn kleinkinderen wordt de sfeer steeds slechter. Er wordt gepest. Sommige kinderen zijn dermate onhandelbaar dat ze bijna permanent in de lerarenkamer hun werk moeten maken, opdat de klas kan blijven functioneren. Nu hebben de ouders een brief gekregen over online pesten. In de klas van mijn kleinzoon, groep 5, kinderen van 8 / 9 jaar is een meisje hier slachtoffer van.
In de brief staat onder andere: “Wij vertrouwen erop dat u als ouder(s) met enige regelmaat in de telefoon van uw kind kijkt. Het kan hierbij voorkomen dat u dingen aantreft waar u misschien van schrikt. Hierbij is het belangrijk dat u hierover in gesprek gaat met uw kind.”
Ik snap eigenlijk niet waarvoor basisschoolkinderen een mobieltje nodig hebben.

De school staat nog steeds heel goed te boek, maar sommige kinderen worden niet door hun ouders gecorrigeerd en worden naarmate ze ouder worden ook steeds lastiger en onhandelbaarder op school. Een voorbeeldje: ik heb als hulp-oma geholpen bij de schoolbieb. Een moeder die ook hielp had na schooltijd haar dochter erbij. Dat meisje klom in en op de boekenkasten. De moeder zei er niets van en liet het aan mij over haar kind dit te verbieden en omlaag te laten komen. Krankjorum gewoon.

Ik vind dat de school best wat meer ruggegraat mag tonen in zo’n brief. De ouders er keihard op wijzen dat zij als wettelijke vertegenwoordigers direct aansprakelijk zijn voor wat hun kind doet.

De school stelt in hun brief dat hier in de klas aandacht aan besteden te koste gaat van de lestijd. Maar volgens mij is de school verantwoordelijk voor een veilig schoolklimaat, zijn er lesprogramma’s en organisaties die kunnen bijstaan, en kan de school zich niet verschuilen achter het gegeven dat het online pesten vooral buiten schooltijd plaats vindt. Zo’n kind komt de online pester in de klas of op het plein tegen. Op school.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')