Ik zag mensen al een discussie hebben dat ze er gewoon een bandje in hadden gedaan tijdens de pre parties. Want het zou nooit zo goed kunnen klinken live. Maar het is echt live in geheel want je ziet elke keer net andere variaties qua vocals.quote:Op maandag 15 april 2024 11:57 schreef Em31 het volgende:
Het gemak waarmee hij dit nummer brengt tijdens de pre-party’s vind ik elke keer weer indrukwekkend. Als ze de staging niet compleet verkloten lijkt me dit ondertussen wel the one to beat. Het heeft dat ‘iets’ wat een winnaar vaak heeft.
Echt knap ja, moet toch heerlijk zijn als je zo kunt zingen.quote:Op maandag 15 april 2024 12:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zag mensen al een discussie hebben dat ze er gewoon een bandje in hadden gedaan tijdens de pre parties. Want het zou nooit zo goed kunnen klinken live. Maar het is echt live in geheel want je ziet elke keer net andere variaties qua vocals.
Maar hen is toch óók meervoud?quote:Op maandag 15 april 2024 12:30 schreef BillDauterive het volgende:
Oef jongens, heel tof dat jullie proberen om genderneutrale voornaamwoorden te gebruiken, maar "ze" en meervoud is in het Nederlands hoogst ongebruikelijk. Als iemand dat bij mij zou doen, dan ga ik huilenNemo is nog steeds één persoon, houd het in ieder geval enkelvoud.
Het 'officiële' (uit de poll gekomen bij transgendernetwerk.nl) gebruik van genderneutrale voornaamwoorden is hen/hun of die/hen/hun
Het is een beetje verwarrend en sorry voor deze off-topic onderbreking, maar het "ze" en meervoud staat zo raar. Ik ken tig Nederlandse non-binaire personen en niemand gebruikt een meervoudsvorm bij het werkwoord.quote:
Het krijgt sowieso taalkundig niet de schoonheidsprijs, wat je er ook van maakt. Maar "hen gaat" is toch in alle opzichten lelijker dan "zij gaan"?quote:Op maandag 15 april 2024 12:30 schreef BillDauterive het volgende:
Oef jongens, heel tof dat jullie proberen om genderneutrale voornaamwoorden te gebruiken, maar "ze" en meervoud is in het Nederlands hoogst ongebruikelijk. Als iemand dat bij mij zou doen, dan ga ik huilenNemo is nog steeds één persoon, houd het in ieder geval enkelvoud.
Het 'officiële' (uit de poll gekomen bij transgendernetwerk.nl) gebruik van genderneutrale voornaamwoorden is hen/hun of die/hen/hun
Nemo. Hij gaat in Malmö een liedje zingen dat op zijn lijf geschreven is. Die eerste plaats is van hem.
wordt ->
Nemo. Die (of hen) gaat in Malmö een liedje zingen dat op hun lijf geschreven is. Die eerste plaats is van hen.
Nemo's liedje.quote:Op maandag 15 april 2024 12:43 schreef Em31 het volgende:
Hoe zeg je dan bijvoorbeeld ‘Nemo zijn liedje’
Nemo hun liedje?
Ah, dan heb ik niets gezegd!quote:Op maandag 15 april 2024 12:40 schreef Em31 het volgende:
Mijn ‘ze’ was hier gewoon Zwitserland als geheel, volgens mij die van Momo ook.
Het is wel even wennen, maar ik vind "hen gaat" niet lelijker dan "zij gaan", als je het over 1 persoon hebt.quote:Op maandag 15 april 2024 12:40 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het krijgt sowieso taalkundig niet de schoonheidsprijs, wat je er ook van maakt. Maar "hen gaat" is toch in alle opzichten lelijker dan "zij gaan"?
Precies op deze manier inderdaadquote:Op maandag 15 april 2024 12:43 schreef Em31 het volgende:
Nemo hun liedje?
Ja zeker lelijk (en ik denk dat dat ook de reden is dat het niet zo makkelijk ingeburgerd raakt hier), maar wel correct. En wat Billie zegt: meteen duidelijk dat het om één persoon gaatquote:Op maandag 15 april 2024 12:40 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het krijgt sowieso taalkundig niet de schoonheidsprijs, wat je er ook van maakt. Maar "hen gaat" is toch in alle opzichten lelijker dan "zij gaan"?
quote:Op maandag 15 april 2024 12:43 schreef Em31 het volgende:
Nemo hun liedje?
Ook goed, maar daarmee vermijd je het gebruik van voornaamwoorden en mijn persoonlijke mening is dat het daardoor altijd gek blijft voelen.quote:
Ja ik had daarboven eerst hij staan dus had het veranderd in zijn naam, zat er even niet aan te denken. Maar snap dat je het ook zo kunt lezen ja.quote:Op maandag 15 april 2024 12:45 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ah, dan heb ik niets gezegd!
Omdat je in je edit zei dat je Nemo als 'hij' aansprak en het wilde verbeteren, dacht ik dat je nog steeds over hen als persoon praatte en niet over het land had.
[..]
Het is wel even wennen, maar ik vind "hen gaat" niet lelijker dan "zij gaan", als je het over 1 persoon hebt.
[..]
Precies op deze manier inderdaad
Ja ik sprak ook over ze als het team rond Nemo of Zwitserland.quote:Op maandag 15 april 2024 12:40 schreef Em31 het volgende:
Mijn ‘ze’ was hier gewoon Zwitserland als geheel, volgens mij die van Momo ook.
Het gebruik van mes en vork tijdens het eten was ook ooit 'gedoe' en dat is na een beetje oefenen ook heel gewoon geworden.quote:Op maandag 15 april 2024 12:57 schreef silverevlis het volgende:
Zou Nemo zelf aanslaan op het gebruik van 'hem' of laat-ie dat van de rug afglijden. Ik vind het allemaal maar gedoe.
Ja, je hebt het er maar zwaar mee!quote:Op maandag 15 april 2024 12:57 schreef silverevlis het volgende:
Zou Nemo zelf aanslaan op het gebruik van 'hem' of laat-ie dat van de rug afglijden. Ik vind het allemaal maar gedoe.
Algemener gesproken zou e.e.a. nog wel eens een krachtmeting kunnen worden.
True, maar ik vind dat niet met elkaar te vergelijken. Afijn, I'm audi.quote:Op maandag 15 april 2024 12:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Het gebruik van mes en vork tijdens het eten was ook ooit 'gedoe' en dat is na een beetje oefenen ook heel gewoon geworden.
Is dit als een sneer bedoeld? Ik heb het er helemaal niet zwaar mee, maar uit gewoon mijn mening. Wat een vriendelijkheid. Ik snap meteen weer waarom ik ben gestopt met reageren en ga weer in de leesmodus. Adios.quote:
Wat betekent 'I'm audi' want ik ben nu toch aan het leren en ik weet het oprecht niet.quote:Op maandag 15 april 2024 13:00 schreef silverevlis het volgende:
[..]
True, maar ik vind dat niet met elkaar te vergelijken. Afijn, I'm audi.
Laatste reactie dan - het komt uit de film Clueless en is gewoon een uiting van ik ben ervandoorquote:Op maandag 15 april 2024 13:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Wat betekent 'I'm audi' want ik ben nu toch aan het leren en ik weet het oprecht niet.
Nee joh. Rustig.quote:Op maandag 15 april 2024 13:01 schreef silverevlis het volgende:
[..]
Is dit als een sneer bedoeld? Ik heb het er helemaal niet zwaar mee, maar uit gewoon mijn mening. Wat een vriendelijkheid. Ik snap meteen weer waarom ik ben gestopt met reageren en ga weer in de leesmodus. Adios.
Je mening was in meerdere topics al bekend hoor, als je het dan als we het hier bespreken weer moet komen melden is een beetje typisch. Maar als je je daar prettig bij voelt blijf het vooral doen.quote:Op maandag 15 april 2024 13:01 schreef silverevlis het volgende:
[..]
Is dit als een sneer bedoeld? Ik heb het er helemaal niet zwaar mee, maar uit gewoon mijn mening. Wat een vriendelijkheid.
Ah thanks. Weer wat geleerd.quote:Op maandag 15 april 2024 13:03 schreef silverevlis het volgende:
[..]
Laatste reactie dan - het komt uit de film Clueless en is gewoon een uiting van ik ben ervandoor
Dat vragen mag altijd! Ik denk dat er genoeg mensen in de SC zijn die dit wel weten!quote:Op maandag 15 april 2024 12:49 schreef Em31 het volgende:Oké goed om te weten want ik had laatst maar een hele zin aangepast omdat ik niet kon vinden hoe je dat moest zeggen.
Zou het je nog bijna vragen in de SC.
En ik word dan weer blij dat mensen het ook echt proberen goed te doenquote:Op maandag 15 april 2024 12:54 schreef Greys het volgende:
Ik vind het wel echt leuk dat mensen hier hun best doen en dat ook het verbeteren en de tips op een hele prettige toon gaan. Het is inderdaad soms nog behoorlijk nadenken en we merkten bv tijdens de persmiddag (gewoon onderling hoor, daar merkte niemand verder iets van) dat we dan tegen elkaar zeiden 'kijk Nemo, hij heeft zo'n gave trui aan!' en dan snel daarna 'HEN ik bedoel hen!'. Omdat je dan zelf schrikt dat je het in de snelheid toch weer fout deed. Maar we proberen het idd zo goed mogelijk. En juist omdat het leren en de tips op een prettige toon gaan doe je nóg beter je best om het goed te doen.
Dit vind ik een hele mooie en zal ik ook gaan gebruiken!!quote:Op maandag 15 april 2024 12:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Het gebruik van mes en vork tijdens het eten was ook ooit 'gedoe' en dat is na een beetje oefenen ook heel gewoon geworden.
Het is ook lastig in het Nederlands! Voel je er niet schuldig over als je er moeite mee hebt, het is heel makkelijk om je te vergissen. In het Engels is het idd veel makkelijkerquote:Op maandag 15 april 2024 15:40 schreef Cee het volgende:
@:BillDauterive mag ik nog even vragen waarom het in het Engels dan wel meervoud (‘they/them’) is als mensen over Nemo spreken? Ik probeer het echt goed te doen en ik dacht dat ik het door had maar in het Nederlands blijkt het dus lastiger te zijn dan in het Engels.
"Diens heeft een mooie trui"?quote:Op maandag 15 april 2024 16:46 schreef quirina het volgende:
Wat is er zo moeilijk aan het woordje “diens” te gebruiken?
Of alleen de naam?
“Kijk diens gave trui”quote:Op maandag 15 april 2024 12:54 schreef Greys het volgende:
Ik vind het wel echt leuk dat mensen hier hun best doen en dat ook het verbeteren en de tips op een hele prettige toon gaan. Het is inderdaad soms nog behoorlijk nadenken en we merkten bv tijdens de persmiddag (gewoon onderling hoor, daar merkte niemand verder iets van) dat we dan tegen elkaar zeiden 'kijk Nemo, hij heeft zo'n gave trui aan!' en dan snel daarna 'HEN ik bedoel hen!'. Omdat je dan zelf schrikt dat je het in de snelheid toch weer fout deed. Maar we proberen het idd zo goed mogelijk. En juist omdat het leren en de tips op een prettige toon gaan doe je nóg beter je best om het goed te doen.
Dat kan in díe zin idd, maar in veel andere zinnen weer niet. Zoals het voorbeeld hierboven. Wel leuk om het te leren!quote:
“Vraag maar aan Alyona Alyona of Alyona Alyona Alyona Alyona een goede zangeres vindt. “quote:Op maandag 15 april 2024 16:47 schreef Greys het volgende:
[..]
"Diens heeft een mooie trui"?
Nah. Nee. Dat klopt volgens mij niet hoor.
En alleen de naam kan wel, maar als je bv wilt zeggen "Kijk naar Nemo, Nemo heeft een mooie trui" is het wel gek met twee keer de naam achter elkaar.
Het is een combi net als zij/haarquote:Op maandag 15 april 2024 16:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat kan in díe zin idd, maar in veel andere zinnen weer niet. Zoals het voorbeeld hierboven. Wel leuk om het te leren!
Nieuw woord was ook beter geweest en met zij (en dan de 'they' zij als non-gender/binair) was het ook sneller gegaan, bij twijfel kan je dan altijd zij gebruiken. Veel mensen raken toch wat getriggerd bij die die/hen vormen die taaltechnisch gewoon niet lekker in de oren klinken (in ieder geval bij mij).quote:Op maandag 15 april 2024 17:04 schreef Fred_B het volgende:
[..]
“Vraag maar aan Alyona Alyona of Alyona Alyona Alyona Alyona een goede zangeres vindt. “
Dat gaat inderdaad niet lekker. Al denk ik dat als er ooit was besloten in plaats van dat “hen” een nieuw persoonlijk voornaamwoord als “qij” ofzo (of een andere medeklinker-ij) te gebruiken, de opname in het taalgebruik al een stuk verder gevorderd zou zijn.
Oef, geen idee, maar ik denk dat Meke (in post 294) ook wel een mooie uitleg geeft. In het Engels is het inderdaad makkelijker. De singular use of they bestaat al eeuwen, zelfs Shakespeare heeft hier gebruik van gemaakt.quote:Op maandag 15 april 2024 15:40 schreef Cee het volgende:
@:BillDauterive mag ik nog even vragen waarom het in het Engels dan wel meervoud (‘they/them’) is als mensen over Nemo spreken? Ik probeer het echt goed te doen en ik dacht dat ik het door had maar in het Nederlands blijkt het dus lastiger te zijn dan in het Engels.
Oef, dat maakt het nog wel wat ingewikkelder dan haha. Wat als je als goedbedoelende probeerder als ik bv dan 'hen' over iemand zegt die juist die/diens pronouns wil/heeft? Hoe weet je hoe iemand precies aangesproken wil worden als je in levende lijve bent ipv op socials waar het vaak wel in een bio staat ofzo. 😅quote:Op maandag 15 april 2024 18:06 schreef BillDauterive het volgende:
Er zijn genoeg non-binaire personen met die/diens pronouns, maar ook genoeg non-binaire personen die juist niet met die/diens aangesproken willen worden en ik ben daar eentje van, omdat je daarmee alsnog gendert.
Haha, in het Nederlands is het echt niet zo gemakkelijk als in het Engels. Ik hoop dat we (= alle Nederlandssprekenden) ooit tot een goed compromis kunnen komen.quote:Op maandag 15 april 2024 18:43 schreef Greys het volgende:
[..]
Oef, dat maakt het nog wel wat ingewikkelder dan haha. Wat als je als goedbedoelende probeerder als ik bv dan 'hen' over iemand zegt die juist die/diens pronouns wil/heeft? Hoe weet je hoe iemand precies aangesproken wil worden als je in levende lijve bent ipv op socials waar het vaak wel in een bio staat ofzo. 😅
Is nu uit!quote:Op woensdag 24 april 2024 13:23 schreef Momo het volgende:
https://www.instagram.com/p/C6I-67Bi3Y_/
Zo te zien krijgen we een remix versie van The Code
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |