abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 januari 2024 @ 06:47:57 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_212059063
Wij zijn van plan om in juni voor het eerst in ons leven een cruise-vakantie te proberen. We voelen er ons eigenlijk te jong voor (rond de 40), maar het lijkt ons ook gewoon leuk om te proberen. We willen varen vanuit Nederland en denken nu aan een rondje IJsland. Er zijn echter best veel opties (welke rederij, soort hut, route, wel of niet rechtstreeks bij rederij boeken, enz). Heeft iemand nuttige ervaringen of tips voor first time cruisers? :-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 17 januari 2024 @ 06:55:18 #2
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_212059090
Ik volg dit topic ook even, ik zit aan hetzelfde te denken. Zonder datum overigens, maar wel een cruise naar Ijsland.

Ik kwam laatst iets tegen, die link ga ik even zoeken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_212059133
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst een cruise doen, naar de Noordkaap (Noorwegen). Ben benieuwd of het bevalt!
  woensdag 17 januari 2024 @ 07:40:15 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
  Moderator woensdag 17 januari 2024 @ 07:43:20 #5
18653 crew  D.
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:25:18 #6
294600 espri
Ook wel bekend als Daafje :)
pi_212059651
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2024 06:47 schreef JeOma het volgende:
Wij zijn van plan om in juni voor het eerst in ons leven een cruise-vakantie te proberen. We voelen er ons eigenlijk te jong voor (rond de 40), maar het lijkt ons ook gewoon leuk om te proberen. We willen varen vanuit Nederland en denken nu aan een rondje IJsland. Er zijn echter best veel opties (welke rederij, soort hut, route, wel of niet rechtstreeks bij rederij boeken, enz). Heeft iemand nuttige ervaringen of tips voor first time cruisers? :-)
Wij cruisen al jaren en vinden het nog steeds een fijne manier van vakantie vieren.
1Keer je koffer uit pakken en overal komen.
Savonds stap je je bed in en s morgens ben je weer in een ander land of stad, heerlijk.
Afgelopen augustus zijn wij met de Costa naar IJsland geweest, prachtig schip en heerlijk eten in de restaurants.

Voorheen hadden wij altijd een binnen hut want ben er alleen maar om te slapen en vond het niet erg dat het wat kleiner was.
Paar jaar geleden overgestapt naar balkon hut vanwege rolstoel/scootmobiel gebruik dan heb je ook een raam en balkon dus ook automatisch meer ruimte.
Nu steeds speciaal mindervalide hut wat nog iets meer ruimte geeft en aanpassingen, daar zijn de schepen ook steeds meer op ingericht wat erg fijn is.

Vooral als je naar de fjorden gaat, zou ik een balkon hut boeken, prachtig hoe je op je eigen plekje kan genieten van een ontzettend mooi uitzicht.

Rederijen die wij hebben geprobeerd zijn: Aida, een Duitse maatschappij maar spreken ook goed Engels.
Costa, Italiaans maar ook vooral Engelssprekend personeel, NCL, ook Engelssprekend personeel en daarvan vonden wij dat ze de mooiste mindervalide hutten hadden maar hoorden van anderen dat de binnen hutten vrij klein waren.

Afgelopen november hebben we de MSC gedaan, de nieuwste uit de vloot, de Euribia, echt een drijvend dorp met ruim 6000 mensen aan boord!
Was er wat bevreesd voor maar heb het echt niet als te druk ervaren.
Het schip is zo groot dat er gewoon genoeg ruimte is.

Waar zijn wij zo,n beetje allemaal geweest:
Dubai
Caribbean
Italië
Spanje
Griekenland
Noorwegen
IJsland
Shetland eilanden
Duitsland
België
Ik vergeet er vast nog wel een paar.
Tegenwoordig stappen we alleen nog maar in Nederland op vanwege lichamelijke ongemakken met vliegen en reistijden, dus we zijn blij dat we voorheen wel naar de verre landen zijn geweest.

Hoop je hier mee een beetje geholpen te hebben. O+
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:28:48 #7
294600 espri
Ook wel bekend als Daafje :)
pi_212059681
Ow, je te jong voelen, niet nodig, wij dachten ook de eerste keer dat we in de grijs golf terecht zouden komen maar niets is minder waar, ik kan me soms ergeren als er teveel kids door de restaurants rennen. :)
Er is genoeg avond en nacht amusement voor de jongere 40plussrs. :Y
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:32:20 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212059710
Cruise is de meest vervuilende manier van vakantie vieren
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:55:33 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_212059941
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:25 schreef espri het volgende:
...

Hoop je hier mee een beetje geholpen te hebben. O+
Zeker! Fijne tips en leuk om te lezen!

En @sturmpie: ja, dat hebben we ons ook bedacht. Lastig dilemma. Een (vrij stom en wiskundig) antwoord: gemiddeld heeft 1 Nederlander (m/v/x) 0,86 kinderen. 1 kind = 800.000 kilo CO2. Dus 688.000 kilo CO2 per gemiddeld persoon. Wij zijn met z'n 2en en hebben beiden bewust 0 kinderen. Een gemiddelde cruise-passagier zit op 225 kilo CO2 per dag. We gaan 2 weken, dus 3.500 kilo CO2 per persoon per reis. Als wij dus 196 keer zo'n vakantie zouden doen in ons leven zitten we nog steeds onder het gemiddelde. Maar goed, flauwe redenatie en je hebt absoluut een valide punt. Maar ja, "dan mag je ook helemaal niets meer". En dat ik heel veel vertrouwen heb in de mensheid om er nog een positieve draai aan te geven met z'n allen qua milieu en elkaar: dát idee heb ik al decennia geleden uit m'n hoofd gezet. Jammer. We hebben het geprobeerd als ras. En we hebben gefaald. En door. :7
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 17 januari 2024 @ 09:10:03 #10
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212060106
Ik wacht op goede cruise op windenergie (vroeger noemden ze dat een zeilschip)
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212061080
Ik dacht dat @Zoon_John forse ervaring heeft met cruisen of was dat enkel wandelen?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2024 10:24:42 ]
pi_212061221
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:32 schreef sturmpie het volgende:
pi_212062247
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:32 schreef sturmpie het volgende:
Ik zou het - om die reden - voor mezelf ook niet kunnen verantwoorden. Wat ik nog wel zou overwegen is meevaren op zo'n vrachtschip. Die nemen ook passagiers mee, maar dat is niet de reden dat dat schip vaart.
  woensdag 17 januari 2024 @ 12:19:30 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212062944
quote:
op tv of youtube gezien, ging over cruiseshepen die aanmeren in Rotterdam en in 'n weekend stationair draaien net zoveel uitstoten als 47.000 auto's samen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 22 januari 2024 @ 13:26:56 #15
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_212129390
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2024 06:47 schreef JeOma het volgende:
Wij hebben toevallig net https://www.cruiseonline.(...)ayonly/?pax[A]=25,25 geboekt. Mijn vrouw kwam dit tegen op FB. Dit dekt voor ons 4 dingen van de bucket-list en daarom geboekt. Wij hebben ook geen ervaring met cruisen, dus we gaan het meemaken. Ik heb nog uitgebreid gekeken of er eenzelfde aanbieder was met betere voorwaarden, maar die was er niet. Deze is zeker 25% goedkoper als andere aanbieders. Misschien kan je er wat mee.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 12:59:07 #16
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_212139976
quote:
5s.gif Op maandag 22 januari 2024 13:26 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
Wij hebben toevallig net https://www.cruiseonline.(...)ayonly/?pax[A]=25,25 geboekt. Mijn vrouw kwam dit tegen op FB. Dit dekt voor ons 4 dingen van de bucket-list en daarom geboekt. Wij hebben ook geen ervaring met cruisen, dus we gaan het meemaken. Ik heb nog uitgebreid gekeken of er eenzelfde aanbieder was met betere voorwaarden, maar die was er niet. Deze is zeker 25% goedkoper als andere aanbieders. Misschien kan je er wat mee.
Thanks. Wij hebben vrijwel iets gelijks, maar ook (toch) ook voor die prijs, was toen een actie van een week ofzo. Maar om eerlijk te zijn duizelt het op een gegeven moment wel van alle opties, welke boot, welke route, welke hut, etc. Maar wij zijn er ook gewoon blind in gegaan en we zien het wel. We hebben er nu al zin in!
pi_212140291
Wat leuke verhalen om inspiratie op te doen https://www.jeroenenco.nl/ (niet mijn site).
Best wel wat van opgestoken in voorbereiding op onze cruise naar Noorwegen afgelopen Augustus.
Burnt to the core but not broken
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 21:21:36 #18
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212146201
Ja ik! Wij hebben een cruise gedaan in maart 2020 (yup, net aan het begin van Corona). Ik dacht met MSC maar ik kan dat niet meer terugvinden. Wij deden Faeröer aan, IJsland, Lerwick (Shetlands) en zouden ook nog naar Kirkwall en Londen gaan maar toen werd helaas de cruise gestopt wegens Corona. Nog een race tegen de klok om op tijd weer terug in Nederland te komen voordat de grenzen dicht gingen maar dat is weer een heel ander verhaal :P

Ik vond de manier van reizen relaxed, terwijl je kunt chillen wordt je gewoon verplaatst. Het is soms wel een tikkeltje saai op zeedagen. Wij hadden niet een hele grote boot dus op een gegeven moment hadden we alles wel gezien. De hoogtepunten waren dan het eten, ontbijt, lunch, tea time ( O+ ) en met name het avondeten waarbij we een vaste groep hadden. Allemaal Nederlanders, dat was gezellig.

Over je leeftijd hoef je je geen zorgen te maken, wij waren by far de jongsten _O- (toen eind 30). Maar dat vonden we best prima :D

Dingen om wel rekening mee te houden:
- De zee rondom IJsland kan behoorlijk onstuimig zijn. We zaten op een gegeven moment in windkracht 10 met golven van 10 meter hoog, dat was geen pretje. Mensen vielen, borden vielen van tafel en mijn man schoof met bed en al door de hut :X De halve boot is iets tegen misselijkheid gaan halen wat als bij effect had dat je er ontzettend moe van werd. Op een gegeven moment zowat de hele dag geslapen :Z
- Dingen kunnen anders lopen dan vooraf gepland. Zo zouden wij aanmeren in Torshavn, de hoofdstad van de Faeröer, maar door omstandigheden (denk mist) ging dat niet en meerden we aan in een of ander slaperig stadje. Hierdoor werd de planning overhoop gegooid, we zouden eigenlijk een paar uurtjes vrij rond kunnen wandelen. Nu was er niets te doen helaas (op de tour na die we al geboekt hadden).
- Kijk of je dingen ook zelf kunt regelen, de cruise organisatie vraagt de hoofdprijs. Zo konden ze vervoer van de boot naar het centrum van reykjavik regelen, ik geloof voor 15 euro per persoon. Ik ben zelf even online gaan checken en je kon ook gewoon met de bus gaan. Even de app van de IJslandse busvervoerder op je telefoon gooien en gaan. Kostte geloof ik 2 euro pp en was nog een stuk leuker ook.

Als je verder nog vragen hebt, let me know!
5 - 28 februari Thailand O+
pi_212146227
Van tijd tot tijd doe ik ook cruise vakanties.
Heerlijk relaxed elke dag ergens anders arriveren.

De grote schepen zijn drijvende hotels, je moet ervan houden. Maar er zijn zat rustige plekjes om uit de drukte te zijn, alleen in de restaurants die inclusief zijn uiteraard niet.
Entertainment is lollig, ik heb ooit geschaatst op zo’n schip (sokken mee naar het midden oosten in de zomer _O- ), je kunt excursies doen vanuit het schip (garantie dat de boot nooit zonder je vertrekt) of zelf iets organiseren (en dan écht zorgen dat je op tijd terug bent, want dat schip gaat geheid vertrekken).

Ik houd ervan een buitenhut te boeken. Afhankelijk van de temperatuur met of zonder balkon. Een binnenhut vind ik wat claustrofobisch en ik ben er toch wel wat vaker dan alleen om te slapen.

Qua schepen vind ik TUI erg goed. De Mein Schiff lijn (nummer 1 t/m 6 inmiddels, dacht ik) zijn luxe, redelijk geprijsd, veel inbegrepen (denk aan drankjes aan boord). Paar jaar geleden dan, wellicht is het nu veranderd.
Want die kosten (luxe frisdrank pakket, alcoholisch pakket) kunnen aardig oplopen. Goed dus om vooraf een beetje uit te tellen hoeveel je denkt te verteren. Wij redden het prima met frisdranken pakket en af en toe een wijntje op ons balkon.

Mein Schiff vaart volgens mij niet op IJsland.
Mocht je Scandinavië fan zijn en grote schepen wat te massaal vinden: zoek eens naar Hurtigruten. Kleine schepen die de kust van Noorwegen afvaren. Geen cruise in de zin van massaal en veel entertainment, maar wel mooie landschappen, excursies, fantastisch eten.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_214426270
Mijn cruise vertrekt binnenkort vanaf Passenger Terminal Amsterdam. Iemand ervaring met de auto parkeren ergens daar? Het ziet er allemaal erg duur uit om de auto wat langer te stallen. Mss ergens anders parkeren en dan met de trein naar Amsterdam Centraal en vanaf daar naar de terminal lopen?
pi_219855820
Iemand ervaring met Royal Caribean cruises, langs de Bahamas vanuit Miami?
pi_219880970
quote:
4s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:34 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand ervaring met Royal Caribean cruises, langs de Bahamas vanuit Miami?
Ja, ik toevallig! Wel al 10-12 jaar geleden. Ik ben geen cruiser maar mijn schoonmoeder vraagt ons steeds mee, dit was de tweede cruise die ik ooit maakte, was best onder de indruk.

De boot was mooi, en groots, maar wel een beetje druk. Welke route kijk je precies naar?

Heb eerde vanuit Miami een tocht langs Jamaica, Cayman en Haiti gehad, het is gewoon een prachtig stuk zee.
-nee-
pi_219882129
Wij denken er ook wel eens aan om een cruise te doen.
Sinds wij afgelopen jaar een keer een ´´cruise´´ Tallin-Helsinki-Tallinn gedaan hebben.
Dat was nog een vrij klein schip, maar hoe gigantisch het aanvoelt en wat je allemaal te doen hebt is toch wel erg leuk.

Een cruise in de middelandse zee, Caribbean of bij Noorwegen lijkt ons wel gaaf.

Probleem?

Kan denk ik snel vervelen, zeker die tussen dag.

De kosten. Het is ongelofelijk veel duurder dan zelf een vakantie plannen. Ja, dan bezoek je over het algemeen minder steden. Dat is alleen niet per se zo erg (aangezien een stad ontdekken vaak wel langere tijd nodig heeft).
Eten en drinken aan boord is ook heel erg duur.
En wij moeten vanuit Estland een vlucht nemen om in een vertrek stad te komen. (de mini-cruises naar Finland en Zweden niet meerekenend), dat voegt al gauw 400 tot 500 euro toe aan de reis voor retourtje voor 2.

Aangezien we dan toch al moeten vliegen kan je eigenlijk net zo goed naar een vakantie bestemming zelf vliegen.
En dan een hotel nemen voor niet eens de helft van de prijs. Laat staan als je een raam wilt hebben.
  Moderator dinsdag 20 januari 2026 @ 18:42:18 #24
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_219885584
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 10:47 schreef bianconeri het volgende:
Wij denken er ook wel eens aan om een cruise te doen.
Sinds wij afgelopen jaar een keer een ´´cruise´´ Tallin-Helsinki-Tallinn gedaan hebben.
Dat was nog een vrij klein schip, maar hoe gigantisch het aanvoelt en wat je allemaal te doen hebt is toch wel erg leuk.

Een cruise in de middelandse zee, Caribbean of bij Noorwegen lijkt ons wel gaaf.

Probleem?

Kan denk ik snel vervelen, zeker die tussen dag.

De kosten. Het is ongelofelijk veel duurder dan zelf een vakantie plannen. Ja, dan bezoek je over het algemeen minder steden. Dat is alleen niet per se zo erg (aangezien een stad ontdekken vaak wel langere tijd nodig heeft).
Eten en drinken aan boord is ook heel erg duur.
En wij moeten vanuit Estland een vlucht nemen om in een vertrek stad te komen. (de mini-cruises naar Finland en Zweden niet meerekenend), dat voegt al gauw 400 tot 500 euro toe aan de reis voor retourtje voor 2.

Aangezien we dan toch al moeten vliegen kan je eigenlijk net zo goed naar een vakantie bestemming zelf vliegen.
En dan een hotel nemen voor niet eens de helft van de prijs. Laat staan als je een raam wilt hebben.
Ik vind de kosten juist ontzettend meevallen, zeker als je naar Noorwegen/IJsland wil. Alles is inclusief, reis, verblijf en eten. Dus naast wat je aan de cruise kwijt bent heb je nauwelijks kosten, een excursie of een lunch plaatselijk daargelaten. Het verbaasde mij juist hoeveel waar je voor je geld hebt :D
5 - 28 februari Thailand O+
pi_219886084
Dat vind ik ook, wij hebben een cruise naar Noorwegen gedaan en een cruise naar IJsland / Ierland. IJsland is zelf heel duur, als je daar op vakantie gaat en hotel, vervoer, eten etc moet betalen ben je wss net zo veel kwijt als een cruise. Wij vluchtten na een dagje in IJsland snel weer het schip op om 'gratis' te eten.
pi_219886310
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 07:49 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ja, ik toevallig! Wel al 10-12 jaar geleden. Ik ben geen cruiser maar mijn schoonmoeder vraagt ons steeds mee, dit was de tweede cruise die ik ooit maakte, was best onder de indruk.

De boot was mooi, en groots, maar wel een beetje druk. Welke route kijk je precies naar?

Heb eerde vanuit Miami een tocht langs Jamaica, Cayman en Haiti gehad, het is gewoon een prachtig stuk zee.
Tja volgende maand gaan we cruisen. Schoonouders zijn dan 35 jaar getrouwd en wilde ons perse meenemen. Zelf nooit gecruised en altijd het idee gehad dat dat iets is voor ouwe gepensioneerden :D

We gaan met Independence of the Seas van Royal Caribbean. Miami - Cococay - Jamaica - Kaaiman eilanden - Mexico - Miami.

Van tevoren een week miami en na afloop 5 dagen Miami.

Geen idee wat te verwachten maar voor mij ziet zo'n schip er gigantisch groot en kolossaal uit. En dan nog dat verplichte tipgeld per dag 19 dollar ofzo en andere nieuwe dingen waar ik tegenaan loop :')
pi_219886330
Oja en excursies vanaf de boot voor simpele dingen die zonder blikken en blozen 200 euro kost of 4 uurtjes enzo.

Of 2 strandbedjes met een cabana voor 1 dag op een eiland voor maar 1700 dollar :'( :') :')
pi_219886348
Die excursies moet je niet via de boot boeken, gewoon lokaal, is 10x goedkoper.
pi_219886455
quote:
4s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 19:57 schreef admiraal_anaal het volgende:
Oja en excursies vanaf de boot voor simpele dingen die zonder blikken en blozen 200 euro kost of 4 uurtjes enzo.

Of 2 strandbedjes met een cabana voor 1 dag op een eiland voor maar 1700 dollar :'( :') :')
Debiel inderdaad. Mijn schoonouders boeken altijd de grootste suites met 24-uurs butlerservice. Een soort slijmerige overwerkte lakeien krijg je er dan bij. Paar nachten in het Ritz op Key West erbij, die brengen duizenden euro's aan fooi naar die mensen. Krijg je dan een handdoek in de vorm van een aap of zwaan voor terug. Ik vind het absurde verspilling en er is daar ook een echte generatiekloof als je probeert te bepalen wat je nou echt luxe vindt, maar ja, mag een gegeven paard enzo..

Ik vind het enige wat echt lastig is, dat je gauw in de gaten hebt dat die mensen in een hele strakke hierarchische omgeving 15 uur per dag staan te beunen. Dezelfde bediening bij het ontbijt als bij je diner. Allemaal uit lage lonen-landen, behalve de officiers, die zijn allemaal Europees en Amerikaans. :@

[ Bericht 3% gewijzigd door Marsenal op 20-01-2026 20:16:49 ]
-nee-
pi_219888294
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 18:42 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik vind de kosten juist ontzettend meevallen, zeker als je naar Noorwegen/IJsland wil. Alles is inclusief, reis, verblijf en eten. Dus naast wat je aan de cruise kwijt bent heb je nauwelijks kosten, een excursie of een lunch plaatselijk daargelaten. Het verbaasde mij juist hoeveel waar je voor je geld hebt :D
Ja, ok. Het zal ook zeker per bestemming uitmaken natuurlijk.
Noorwegen is ontzettend duur om heen te gaan, en dan zal een cruise sneller uitkunnen.

Maar ik had even gekeken naar een cruise in de middelandse zee. Dan zat je met absolute basis basis basis al op 1100 euro (ong) voor 7 dagen. En dan had je de slechtste plekken en er niets bij in.
Terwijl als je daar zelf heen zou gaan je voor dat geld meerdere weken weg kan.

En de vlucht kunnen wij wegstrepen tegen elkaar (aangezien we voor zowel cruise als vakantie die vlucht moeten maken).

Maar ik hou mij absoluut aanbevolen voor een goedkope cruise. En de best betaalbare tip voor Noorwegen is ook welkom (al zal dat niet snel financieel gaan lukken).
pi_219888307
quote:
4s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 19:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

Geen idee wat te verwachten maar voor mij ziet zo'n schip er gigantisch groot en kolossaal uit. En dan nog dat verplichte tipgeld per dag 19 dollar ofzo en andere nieuwe dingen waar ik tegenaan loop :')
Erg lang verblijf in Miami btw. Bijna 2 week in Miami, lijkt mij wat overkill. Maar goed.

Dat tipgeld zal wel zijn omdat het Amerikaans is. Daar moet je nog tipgeld geven als ze je groeten.
pi_219888765
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 07:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Erg lang verblijf in Miami btw. Bijna 2 week in Miami, lijkt mij wat overkill. Maar goed.

Dat tipgeld zal wel zijn omdat het Amerikaans is. Daar moet je nog tipgeld geven als ze je groeten.
Meestal krijg je op voorhand een briefje met de tips per persoon per dag, bijvoorbeeld 5 dollar per dag voor je kamermeisje, 4 dollar per dag voor je hoofd bediening, 3 per dag voor de serveerster, en dan zijn er nog één of twee functies waar je een envelopje voor kan nalaten geloof ik.

Ik herinner me in elk geval dat ik aan het einde van een reis meerdere envelopjes op mn kamer heb achtergelaten. :')
-nee-
  woensdag 21 januari 2026 @ 09:50:14 #33
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_219888955
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 07:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja, ok. Het zal ook zeker per bestemming uitmaken natuurlijk.
Noorwegen is ontzettend duur om heen te gaan, en dan zal een cruise sneller uitkunnen.

Maar ik had even gekeken naar een cruise in de middelandse zee. Dan zat je met absolute basis basis basis al op 1100 euro (ong) voor 7 dagen. En dan had je de slechtste plekken en er niets bij in.

Beter met de filters spelen op sites als cruisewinkel. Mrs Fabulous en ik hebben nu twee cruises gedaan, en gaan binnenkort voor een derde, en betalen dat zeker niet,

Maar wij nemen altijd binnenhutten, en dat scheelt heel veel. Als je cruises doet met goed weer heb je die hut alleen nodig om te slapen en om te kleden feitelijk. En wat bedoel je met 'niets er bij in'? Het hangt ook af van de maatschappijen. We hebben tot nu toe in Griekenland gecruised met Celebrity (dure maatschappij, maar vonden een goeie deal) en bij de Canarische eilanden met Aida. En over een maand gaan we met Costa cruisen.Al onze cruises kosten minder dan 100 euro per dag, tussen de 70 en 100 euro denk ik uit mn hoofd. Als je kijkt dat het eten, slapen en vervoer is...

Sommige maatschappijen, zoals Aida, MSC en Costa hebben geen fooien. Bij Celebrity was het 18 dollar per dag per persoon, dus dat moet je wel gelijk meetellen bij je keuze.

Op de site van cruisemummy staat een calculator waarmee je kan zien of een drankenpaket de moeite waard is. https://www.cruisemummy.co.uk/cruise-drink-packages/. Als je niet de hele dag staat te tanken, meestal niet. Voor ons in elk geval niet. Voor Celebrity moest ik geloof ik 10 bier en een paar cocktails drinken per dag, voor het de moeite waard was. En dat doe ik niet.En iedereen in de cabine moet hetzelfde paket nemen. Mrs Fabulous drinkt praktisch niet, dus wij zouden 2 paketten moeten betalen voor mij aleen. Niet dus.

Celebrity heeft de hele dag en avond water, limonade en vruchtenpunch, thee en koffie gratis staan in het bufet restaurant. Aida had bij het eten gratis bier en tafelwijn, sap en cola/sprite/fanta en vruchtesap. En aangezien haast de hele middag 1 van de bufet restaurants open was, kon je haast de hele dag door gratis drinken pakken. Alleen het bier en de wijn gingen tussen de maaltijden door achter slot.
Bij allebei de maatschappijen kan je gewoon een grote fles vullen met wat je wil om mee te nemen als je van het schip gaat, zodat je aan wal een lunch paket hebt. En croisants, chocoladebroodjes en fruit meesnaaien zal ook niemand van de staf wat van zeggen.Gewoon een tasje meenemen, je bord volladen en aan een tafeltje de boel overladen.

Cruises kunnen belachelijk duur zijn, maar als je niet op de top data boekt, en flexibel bent waar je naar toe gaat, kan het echt op een budget!
Alleen ga niet met Aidsa. De maatschappij is Duits, de boot zit 90% vol met Duitsers, het eten is Duitse en belachelijk zwaar en zout(en vaak hetzelfde) en bij excursies moet je maar afwachten of de gids zin heeft het ook in het Engels te vertellen. Dus ondanks het gratis bier nooit meer Aida voor ons! Mrs Fab heeft ook een cruise met MSC gedaan in de Middelandse zee met onze dochter, en da dames waren hier ook heel tevreden over.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 21 januari 2026 @ 10:17:11 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219889181
Je hebt cruises en cruises, giga schepen die een soort varend las Vegas zijn, kleinere luxe schepen, zeilcruises op grote jachten of tallships. Waar ben je naar op zoek? Voor de meeste mensen is een cruise gelijk aan een varend las Vegas schip met toeters, bellen en entertainment maar er is dus veel meer
pi_219889209
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 09:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]
Beter met de filters spelen op sites als cruisewinkel. Mrs Fabulous en ik hebben nu twee cruises gedaan, en gaan binnenkort voor een derde, en betalen dat zeker niet,

Maar wij nemen altijd binnenhutten, en dat scheelt heel veel. Als je cruises doet met goed weer heb je die hut alleen nodig om te slapen en om te kleden feitelijk.
Nou ja dat bedrag was dus een binnenhut. En dat geeft ons ook niet veel, binnenhut hebben we wel eerder gehad.
Ligt wel aan het type cruise, zeker bij een langere vaart dan is een uitzicht wel fijn.

quote:
Als je cruises doet met goed weer heb je die hut alleen nodig om te slapen en om te kleden feitelijk. En wat bedoel je met 'niets er bij in'? Het hangt ook af van de maatschappijen. We hebben tot nu toe in Griekenland gecruised met Celebrity (dure maatschappij, maar vonden een goeie deal) en bij de Canarische eilanden met Aida. En over een maand gaan we met Costa cruisen.Al onze cruises kosten minder dan 100 euro per dag, tussen de 70 en 100 euro denk ik uit mn hoofd. Als je kijkt dat het eten, slapen en vervoer is...
Als in niet all inclusive of wat dan ook.
Als dat idd je kosten zijn (tot 100 euro per nacht) en dat inclusief alles dan is dat inderdaad heel goedkoop.
Ik moet zeggen dat ik ook niet heel uitgebreid nog gezocht heb, dat is dus zeker wel waard eens te doen.

quote:
Op de site van cruisemummy staat een calculator waarmee je kan zien of een drankenpaket de moeite waard is. https://www.cruisemummy.co.uk/cruise-drink-packages/. Als je niet de hele dag staat te tanken, meestal niet. Voor ons in elk geval niet. Voor Celebrity moest ik geloof ik 10 bier en een paar cocktails drinken per dag, voor het de moeite waard was. En dat doe ik niet.En iedereen in de cabine moet hetzelfde paket nemen. Mrs Fabulous drinkt praktisch niet, dus wij zouden 2 paketten moeten betalen voor mij aleen. Niet dus.
Wij zijn allebei wel drinkers, maar zeker niet overmatig. Als er een leuke show/muziek is dan blijven we wel tot laat hangen, maar met 5 drankjes per persoon kom je er wel. En ´´zo veel´´ zullen we ook niet dagelijks drinken.

quote:
Celebrity heeft de hele dag en avond water, limonade en vruchtenpunch, thee en koffie gratis staan in het bufet restaurant. Aida had bij het eten gratis bier en tafelwijn, sap en cola/sprite/fanta en vruchtesap. En aangezien haast de hele middag 1 van de bufet restaurants open was, kon je haast de hele dag door gratis drinken pakken. Alleen het bier en de wijn gingen tussen de maaltijden door achter slot.
Bij allebei de maatschappijen kan je gewoon een grote fles vullen met wat je wil om mee te nemen als je van het schip gaat, zodat je aan wal een lunch paket hebt. En croisants, chocoladebroodjes en fruit meesnaaien zal ook niemand van de staf wat van zeggen.Gewoon een tasje meenemen, je bord volladen en aan een tafeltje de boel overladen.
Maar Celebrity is dan wel duurder begrijp ik. Maar Aida heeft dat idd dan ook wel prima open staan.
Mijn vrouw is geen grote eter, dus ontbijt zal voor haar wel zat zijn tot dinner.
Ik ben een grote eter en prop mij graag vol bij ontbijt :@ :@ Daar overleef ik het ook dan wel mee.

quote:
Cruises kunnen belachelijk duur zijn, maar als je niet op de top data boekt, en flexibel bent waar je naar toe gaat, kan het echt op een budget!
Alleen ga niet met Aidsa. De maatschappij is Duits, de boot zit 90% vol met Duitsers, het eten is Duitse en belachelijk zwaar en zout(en vaak hetzelfde) en bij excursies moet je maar afwachten of de gids zin heeft het ook in het Engels te vertellen. Dus ondanks het gratis bier nooit meer Aida voor ons! Mrs Fab heeft ook een cruise met MSC gedaan in de Middelandse zee met onze dochter, en da dames waren hier ook heel tevreden over.
Wat zijn dan die top data? Zal ik ook wel zien bij rondkijken aan de prijzen natuurlijk, maar indien bekend is dat wel zo makkelijk.
En de regio zal ook wel uitmaken natuurlijk. Middelandse zee gebied lijkt mij goedkoper dan Noorwegen, Caribisch gebied geen idee waar die dan tussen komen. Al ben je daar (bij afvaart wss in de VS bv) al absoluut minimum 500 euro per persoon extra kwijt aan retourvluchten.
pi_219889231
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 10:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je hebt cruises en cruises, giga schepen die een soort varend las Vegas zijn, kleinere luxe schepen, zeilcruises op grote jachten of tallships. Waar ben je naar op zoek? Voor de meeste mensen is een cruise gelijk aan een varend las Vegas schip met toeters, bellen en entertainment maar er is dus veel meer
Wat mij betreft:

Maakt mij niet uit. Als er maar goed eten, drinken en entertainment is.
Moet wel een beetje leuk en comfortabel rondreizen natuurlijk.

Zoals ik al aangaf hebben wij wel eens een min-cruise gedaan Tallinn-Helsinki-Tallinn.
Vergeleken met de ´´echte´´ cruiseschepen klein. Maar alsnog iets van 9 dekken en 3 (?) show/muziek locaties.
Wel wat weinig restaurants, maar goed.
Hebben we ontzettend van genoten, lekker op het tweede balkon in het theater de hele avond wat live bands.

En vanuit hier gaat er ook zo?n kleinere versie naar Stockholm toe, dat is voor ons ook een leuke en makkelijke optie (200 euro retourtje ong, exclusief eten en drinken).
  woensdag 21 januari 2026 @ 12:31:20 #37
153506 Captain_Fabulous
pi_219890407
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 10:20 schreef bianconeri het volgende:
Wij zijn allebei wel drinkers, maar zeker niet overmatig. Als er een leuke show/muziek is dan blijven we wel tot laat hangen, maar met 5 drankjes per persoon kom je er wel. En ´´zo veel´´ zullen we ook niet dagelijks drinken.
[..]
Maar Celebrity is dan wel duurder begrijp ik. Maar Aida heeft dat idd dan ook wel prima open staan.
Mijn vrouw is geen grote eter, dus ontbijt zal voor haar wel zat zijn tot dinner.
Ik ben een grote eter en prop mij graag vol bij ontbijt :@ :@ Daar overleef ik het ook dan wel mee.
[..]
Wat zijn dan die top data? Zal ik ook wel zien bij rondkijken aan de prijzen natuurlijk, maar indien bekend is dat wel zo makkelijk.
Probeer die calculator even, maar met 5 drankjes de man ben je waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit als je los koopt. Maar het is soms echt zoeken, sommige maatschappijen laten je 15-20 procent fooi per bestelling betalen als je los koopt. Dus het is niet simpel te zien soms helaas. Die drankpaketten hebben vaak een versie met alleen softdrinks, sap, energiedranken, koffie specialteiten ed. Dan een alcohol versie met de meeste goedkopere/basis alcohol, en een luxe versie met de topmerken.

Als het om eten gaat, is een cruise als je wil 1 groot continuu eetfestijn. De eerste dagen probeer je alles, en je wordt elke dag critischer en eet minder. Je gaat geen honger hebben, dat staat vast!

Top data zijn natuurlijk juli/augustus/kerst en nieuwjaar...net als met vliegtickets en accomodaties in feite.

Die Aida cruise was van 17 tot 24 december, en daardoor veel goedkoper dan die waarin je Kerst op het schip hebt bijvoorbeeld.

Ga maar eens naar cruisewinkel.nl of zo'n soort site. En zet de filters op maximaal 1000 euro pp, sorteren op laagste prijs eerst, en bijvoorbeeld vaargebied Middelandse zee. Dan kun je ook de reisduur aangeven van minder dan 6 dagen, 6-9 dagen, 10-15 dagen of langer dan 15 dagen. Of kies geen vaargebeid maar bijvoorbeeld vertrekhaven Barcelona. Je komt soms hele goeie aanbiedingen tegen!

Deze is bijvoorbeeld als je Middelandse zee als vaargebied doet:
https://www.cruisewinkel.(...)search&paket=1#route
vertrek in februarie, 8 dagen voor minder dan 700 euro, en bij MSC zijn de fooien inbegrepen.
pi_219890460
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 12:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]
Probeer die calculator even, maar met 5 drankjes de man ben je waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit als je los koopt. Maar het is soms echt zoeken, sommige maatschappijen laten je 15-20 procent fooi per bestelling betalen als je los koopt. Dus het is niet simpel te zien soms helaas. Die drankpaketten hebben vaak een versie met alleen softdrinks, sap, energiedranken, koffie specialteiten ed. Dan een alcohol versie met de meeste goedkopere/basis alcohol, en een luxe versie met de topmerken.

Als het om eten gaat, is een cruise als je wil 1 groot continuu eetfestijn. De eerste dagen probeer je alles, en je wordt elke dag critischer en eet minder. Je gaat geen honger hebben, dat staat vast!

Top data zijn natuurlijk juli/augustus/kerst en nieuwjaar...net als met vliegtickets en accomodaties in feite.

Die Aida cruise was van 17 tot 24 december, en daardoor veel goedkoper dan die waarin je Kerst op het schip hebt bijvoorbeeld.

Ga maar eens naar cruisewinkel.nl of zo'n soort site. En zet de filters op maximaal 1000 euro pp, sorteren op laagste prijs eerst, en bijvoorbeeld vaargebied Middelandse zee. Dan kun je ook de reisduur aangeven van minder dan 6 dagen, 6-9 dagen, 10-15 dagen of langer dan 15 dagen. Of kies geen vaargebeid maar bijvoorbeeld vertrekhaven Barcelona. Je komt soms hele goeie aanbiedingen tegen!

Deze is bijvoorbeeld als je Middelandse zee als vaargebied doet:
https://www.cruisewinkel.(...)search&paket=1#route
vertrek in februarie, 8 dagen voor minder dan 700 euro, en bij MSC zijn de fooien inbegrepen.
Thanks! Die van MSC in middelandse zee is echt wel een leuke. Met mooie bestemmingen als Rome, Malta en Barcelona.
En all inclusief voor 700 euro is echt goedkoop. Toeslag bij sommige restaurants, geen idee om hoeveel restaurants dit dan gaat. Dat je niet alleen maar ´´gratis´´ bij de McDonalds aan boord kan eten.

Maar leuk, ga ik zeker even in de gaten houden.
Inclusief de vluchten kom je voor ons alsnog wel uit rond 1100 euro (voor cruise en vluchten).
Maar goed dan heb je wel bijna alles inbegrepen en is dus best goede prijs.

Ik zie dat MSC daar als hoogseizoen/duurder seizoen van April tot November heeft. Toch wel de net wat fijnere periode ivm het weer.
pi_219890650
Met puberdochter twee jaar geleden zomaar een cruise gedaan, last minute meivakantie. Costa Smeralda (veel goed Italiaans eten zeg, en geen pizza) Middelandse zee. Dus Barcelona, Rome, Napels Genua enzo.

Was niet duur.
Aanbieding via Stiptreizen (Tui dus).
Balkon-hut, vlucht naar Barcelona plus extra overnachting, drankenpakket (een met alcohol, een zonder), volpension, in totaal 900 euro per persoon.

Wij vonden het echt geweldig. Iedere dag in een nieuwe stad wakker worden en savonds lekker eten en drinken.
Vond het gewoon echt een koopje. Schitterende restaurants ook aan boord met zeer persoonlijke bediening.
Schip zelf is wel heel massaal. Maar met een drankje op je balkon naar de zee of het wegvaren uit de haven kijken, is ook super chill.
En als je gebruik wil maken van het buffet, moet je wel even weten hoe om de drukke tijden heen te werken.

Sommige excursies wel via Costa gedaan (Colosseum en Vaticaanstad). In Genua gewoon zelf lekker alles ontdekt.

Ligt er ook maar net aan hoe laat de boot vertrekt en hoe ver ie van de bezienswaardigheden af ligt. Want je wil gewoon geen risico lopen dat je te laat terug bent.

Als je ergens een goede aanbieding kunt vinden inclusief vlucht enzo, lekker doen!
Ik vond het de 900 euro waard. Maar zou er geen 2000 euro pp voor over gehad hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 21-01-2026 13:06:21 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 21 januari 2026 @ 13:44:28 #40
153506 Captain_Fabulous
pi_219890954
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 12:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Thanks! Die van MSC in middelandse zee is echt wel een leuke. Met mooie bestemmingen als Rome, Malta en Barcelona.
En all inclusief voor 700 euro is echt goedkoop. Toeslag bij sommige restaurants, geen idee om hoeveel restaurants dit dan gaat. Dat je niet alleen maar ´´gratis´´ bij de McDonalds aan boord kan eten.

Maar leuk, ga ik zeker even in de gaten houden.
Inclusief de vluchten kom je voor ons alsnog wel uit rond 1100 euro (voor cruise en vluchten).
Maar goed dan heb je wel bijna alles inbegrepen en is dus best goede prijs.

Wij boeken tot nu toe zonder vlucht, doen gewoon een Ryanair ed naar de vertrekhaven. Wel de dag van te voren, dus een goedkoop hotelletje moet je d'r bij optellen. Meestal mag je vanaf 14.00 al aan boord, ook al vertrekken ze 's avonds.

Met restaurants hangt het af van de maatschapij, maar er is altijd minstens 1 bufet restaurant met veel keuze van echt eten. Goed eten over het algemeen. En voor de avond is ook vaak een restaurant met bediening aan tafel inbegrepen, maar bij Celebrity was dan alleen water gratis. Als je in het bufet avondeten deed had je de gratis water, limonade, punch, thee, koffie etc machines waar je gewoon pakt wat je wil. Bij Aida stond gewoon een gratis biertap bij het eten. Maar daar vond ik het eten veel minder gevarieerd en goed dan bij Celebrity.

Haast alle maatschappijen hebben rond 1600-1700 gratis gebak en snacks ook.

Wat wij doen is als we een aanbieding zien die ons leuk lijkt op Youtube zoeken, er zijn heel veel vloggers die met dat specifieke schip en die route hebben gereisd en dat gepost hebben. Is handig.
pi_219891056
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 13:44 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]
Wij boeken tot nu toe zonder vlucht, doen gewoon een Ryanair ed naar de vertrekhaven. Wel de dag van te voren, dus een goedkoop hotelletje moet je d'r bij optellen. Meestal mag je vanaf 14.00 al aan boord, ook al vertrekken ze 's avonds.
Oh ja dat zouden wij sowieso ook zelf regelen. En zeker met bv Rome of Barcelona als start haven zou ik er sowieso wat dagen aan vast plakken. Die steden wil je niet door heen gaan zonder het echt te bekijken, veel te mooi. (en nee 1 dag noem ik geen goed bezoek voor zulke steden).

Maar Air Baltic vliegt vanaf hier, dan wel Riga, naar veel bestemmingen voor redelijke prijzen.
(en anders Lufthansa).

quote:
Met restaurants hangt het af van de maatschapij, maar er is altijd minstens 1 bufet restaurant met veel keuze van echt eten. Goed eten over het algemeen. En voor de avond is ook vaak een restaurant met bediening aan tafel inbegrepen, maar bij Celebrity was dan alleen water gratis. Als je in het bufet avondeten deed had je de gratis water, limonade, punch, thee, koffie etc machines waar je gewoon pakt wat je wil. Bij Aida stond gewoon een gratis biertap bij het eten. Maar daar vond ik het eten veel minder gevarieerd en goed dan bij Celebrity.

Haast alle maatschappijen hebben rond 1600-1700 gratis gebak en snacks ook.

Wat wij doen is als we een aanbieding zien die ons leuk lijkt op Youtube zoeken, er zijn heel veel vloggers die met dat specifieke schip en die route hebben gereisd en dat gepost hebben. Is handig.
Wij zijn toch niet echt luxe eters, gewoon lekker buffet met prima keuze doet het goed genoeg voor ons.
Liefst dan wel met het drinken erbij indien dat niet in de kosten loopt.

Edit:

Oops. Ik zat even te kijken en zie nu pas dat de prijzen p.p. zijn......
Dus je ziet al op 700 euro p.p. voor een reis, 1400 euro voor ons 2 dus.
En dan nog minstens 400 euro retour vlucht.

Tot zo ver dat ik dacht dat het goedkoop was :o

[ Bericht 8% gewijzigd door bianconeri op 21-01-2026 14:13:36 ]
  woensdag 21 januari 2026 @ 14:52:07 #42
153506 Captain_Fabulous
pi_219891529
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 13:59 schreef bianconeri het volgende:

Edit:

Oops. Ik zat even te kijken en zie nu pas dat de prijzen p.p. zijn......
Dus je ziet al op 700 euro p.p. voor een reis, 1400 euro voor ons 2 dus.
En dan nog minstens 400 euro retour vlucht.

Tot zo ver dat ik dacht dat het goedkoop was :o
Echt een koopje wordt het niet snel. Maar dit is met vertrek uit Hamburg, waar woon je dat je het over Riga hebt?
https://www.cruisewinkel.(...)d.html?source=search

Ik zie nu dat het wel wat in de toekomst ligt...
pi_219891617
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 14:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]
Echt een koopje wordt het niet snel. Maar dit is met vertrek uit Hamburg, waar woon je dat je het over Riga hebt?
https://www.cruisewinkel.(...)d.html?source=search

Ik zie nu dat het wel wat in de toekomst ligt...
Estland, vandaar ook mijn ervaring met de mini-cruises die vanuit Tallinn gaan :)
Dat ligt inderdaad nog even in de toekomst :D Maar opties zijn er in elk geval, dat is leuk.
pi_219892265
Overweeg anders een cruise met Costa langs de Noorse fjorden. De dorpjes die je dan bezoekt redt je echt wel in één dag. Ik kan mij wat voorstellen bij hetgeen je zegt over het bezoeken van grotere steden en dat één dag dan wat kort is.

Zelf vond ik de reis met de Costa Favolosa langs de fjorden geweldig. Let wel dat je naast de op de website genoemde prijzen nog tips/fooien moet afkopen voor een vast bedrag. Costa is ook wat minder luxe dan andere genoemde maatschappijen, maar ik heb mij erg vermaakt. Persoonlijk vond ik het (muzikale) entertainment aan boord wat tegenvallen, maar dat is ook een kwestie van smaak. Het leven in Noorwegen (bar, koffietentje, lunch) is wel wat aan de prijs, maar dat hebben we weinig gedaan. Nadat het dorp was bezocht terug naar de boot en lekker een cocktail aan de bar in afwachting van het dinner.

Costa heeft regelmatig deals waarbij je All Inclusive er bij krijgt. Meestal betekent dat een drankenpakket en soms ookgratuities (verplicht afkopen van fooi). Je kan vertrekken vanuit Hamburg, Kiel of Copenhagen. https://www.costacruises.nl/deals/promo-all-inclusive.html
Costa komt mij wel beetje over als een instap cruise. Prima om dat te doen als het je (zoals in ons geval) eerste keer is, mogelijk valt het wat tegen als je HAL, Disney, Canard of MSC 'gewend' bent.

Denk ook even goed na wat voor hut je wilt. Wil je echt en raam of een balkon? Die zijn duurder dan en binnenhut, maar ga je het ook echt gebruiken? Ik ben alleen in de hut geweest om te slapen en te douchen, dara heb ik geen raam bij nodig. Hangt er natuurlijk beetje van af hoe jullie er in staan, zijn jullie barhangers of zit je liever binnen een boek te lezen? Persoonlijker vind ik de lokatie van de hut veel belangrijker. Je wilt niet op achter op dek 1 bij de motor zitten. Je wilt ook niet vlak boven het auditorium liggen (waar shows worden gehouden) als je graag vroeg naar bed gaat.

Wat je ook doet: lees je vooral goed in via (bijvoorbeeld) https://cruiseline.com en/of https://www.cruisecritic.com/. Weet wat je kan en mag verwachten opdat julie een reeel verwachtingspatroon hebben. Volgen smij kan je daar ook wel vinden welke hut beter of minder geschikt is (zoek een plattegrond van het schip in kwestie).
Al genoemd is de tip om Youtube door te spitten. Ik heb zelf vooral veel gehad aan Emma Cruises (zij heeft ook een website), Live well cruised en Tips for Travellers.

Qua excursies: kijk wat je zelf kan boeken, dat scheelt enorm. Maar als het schip (door het weer) een haven overslaat of elders aanlegt probeer dan maar eens je geld terug te krijgen. Getyourguide kan helpen om zelf wat te boeken, maar als je in het hoogseizoen zit op een vol schip sta je met veel mensen in dezelfde vijver te vissen. Zorg zeker dat je op tijd terug bent. Het schip wacht alleen op excursies die via hen zijn georganiseerd.

Onze tactiek was om zelf iets te boeken voor de eerste twee aanlegplaatsen (vaak een zekerheidje op het schema), via de maatschappij iets te boeken voor aanlegplaatsen waar je lastiger van de boot af komt (want we legden niet aan in een haven, maar gingen voor anker en werden met kleine bootjes naar de kant gebracht) en hebben geprobeerd om de dag van te voren iets te boeken voor de dag waar we daarna zouden aanleggen (we lagen op schema en er was geen raar weerbericht).

Burnt to the core but not broken
pi_219896565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 15:49 schreef PPL het volgende:
Overweeg anders een cruise met Costa langs de Noorse fjorden. De dorpjes die je dan bezoekt redt je echt wel in één dag. Ik kan mij wat voorstellen bij hetgeen je zegt over het bezoeken van grotere steden en dat één dag dan wat kort is.
Thanks voor de tip.
Tijdens zo´n Middelandse zee cruise kan ik mij er nog wel over heen zetten denk ik. Bij vertrek haven Rome dan gewoon voor die tijd wel even wat tijd meepakken daar.
Maar de rest van de locaties ken ik eigenlijk wel, ook al kan ik nooit genoeg van Barcelona krijgen.

Echter op sommige locaties wil ik in elk geval graag alles wel even zien. Veel bestemmingen kom je maar 1x in je leven, als dat dan rondvliegen en haasten is dat niet de mooiste ervaring.

Ik ben vaak ook meer van de 1 bestemming, tenzij bekend terrein en bv bij vrienden.

quote:
Zelf vond ik de reis met de Costa Favolosa langs de fjorden geweldig. Let wel dat je naast de op de website genoemde prijzen nog tips/fooien moet afkopen voor een vast bedrag. Costa is ook wat minder luxe dan andere genoemde maatschappijen, maar ik heb mij erg vermaakt. Persoonlijk vond ik het (muzikale) entertainment aan boord wat tegenvallen, maar dat is ook een kwestie van smaak. Het leven in Noorwegen (bar, koffietentje, lunch) is wel wat aan de prijs, maar dat hebben we weinig gedaan. Nadat het dorp was bezocht terug naar de boot en lekker een cocktail aan de bar in afwachting van het dinner.

Costa heeft regelmatig deals waarbij je All Inclusive er bij krijgt. Meestal betekent dat een drankenpakket en soms ookgratuities (verplicht afkopen van fooi). Je kan vertrekken vanuit Hamburg, Kiel of Copenhagen. https://www.costacruises.nl/deals/promo-all-inclusive.html
Costa komt mij wel beetje over als een instap cruise. Prima om dat te doen als het je (zoals in ons geval) eerste keer is, mogelijk valt het wat tegen als je HAL, Disney, Canard of MSC 'gewend' bent.
Ach, hoeveel luxe kun je willen?
Als je een hele lange cruise maakt met veel vaar dagen dan is het misschien anders.
Echter met elke dag een bestemming dan hoef je niet 20 restaurants, 20 bioscopen, 20 zwembaden en 20 barretjes.
En wij zijn Tallink gewend, dikke prima. Maar kort en ook weinig luxe. Dus vanuit dat gezien zal het niet slecht zijn.

quote:
Denk ook even goed na wat voor hut je wilt. Wil je echt en raam of een balkon? Die zijn duurder dan en binnenhut, maar ga je het ook echt gebruiken? Ik ben alleen in de hut geweest om te slapen en te douchen, dara heb ik geen raam bij nodig. Hangt er natuurlijk beetje van af hoe jullie er in staan, zijn jullie barhangers of zit je liever binnen een boek te lezen? Persoonlijker vind ik de lokatie van de hut veel belangrijker. Je wilt niet op achter op dek 1 bij de motor zitten. Je wilt ook niet vlak boven het auditorium liggen (waar shows worden gehouden) als je graag vroeg naar bed gaat.
Kan je uberhaupt kiezen in welk gedeelte je de hut krijgt?
Bij de mini-cruises hier hebben wij vaak gewoon de binnenhut, staat dan altijd wel de opmerking bij dat je dan motor geluid kunt horen. Maar niets van gemerkt, althans buiten het gewone gedrom.
Maar daar had je verder dan geen keuze in waar je hut dan zat.

Raam/balkon zal ook weer van de bestemming afhangen. Balkon ga je op de koudere bestemmingen/buiten zomer toch niet snel zitten. Als je veel stops hebt dan ga je ook niet veel op je kamer zitten.
Als de prijs niet te slecht is dan zou ik wel voor een raam kiezen, maar ik zou er niet veel voor over hebben.

Wij zitten er wat tussenin. We mogen ook graag lekker even rustig thuis blijven (op de hut beetje zelfde idee dan) om gewoon even rust te hebben.
Maar zeker in de avond vinden we het ook wel leuk om even de sfeer te proeven, maar niet voor uren en uren.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:08:18 #46
153506 Captain_Fabulous
pi_219963926
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 07:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Kan je uberhaupt kiezen in welk gedeelte je de hut krijgt?
Bij de mini-cruises hier hebben wij vaak gewoon de binnenhut, staat dan altijd wel de opmerking bij dat je dan motor geluid kunt horen. Maar niets van gemerkt, althans buiten het gewone gedrom.
Maar daar had je verder dan geen keuze in waar je hut dan zat.
Ja, afhankelijk van hoeveel je betaalt heb je meer keuze uit welke hut je neemt. Je krijgt bij het boeken een plattengrond van de dekken te zien, en op welke dekken welke nummers je uit mag kiezen. Ze adviseren op Vlogs om geen cabine helemaal achterin of voorin te kiezen, want als de zee ruig wordt ga je meer op en neer dan in het midden. En ja, bij onze Canarische cruise zaten we helemaal voorin, en je kon het wel voelen schommelen soms. Maar daar hadden wij geen last van, ook niet in een binnenhut...Onze logica was dat je in het midden veel meer verkeer hebt van mensen die langs je hut sjouwen, en dat klopte wel, Dus je moet dat afwegen.

Direct onder of boven de nachtclub is vaak geen goed idee als je vroeg naar bed wil zegt men. De geluidsisolatie is niet altijd geweldig...maar het theater heeft na 10-11 uur geen voorstellingen meer meestal, dus daar onder of boven is weer minder erg.

Persoonlijk hoef ik geen raam, of een balkon of niets, dat raam heb je haast niets aan denk ik.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:10:35 #47
153506 Captain_Fabulous
pi_219963948
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2026 07:44 schreef bianconeri het volgende:
Wij zitten er wat tussenin. We mogen ook graag lekker even rustig thuis blijven (op de hut beetje zelfde idee dan) om gewoon even rust te hebben.
Maar zeker in de avond vinden we het ook wel leuk om even de sfeer te proeven, maar niet voor uren en uren.
Wij zijn ook geen nachtbeesten, maar er zijn altijd drukke en rustige plekjes. Maakt veel uit of het warm genoeg is om 's avonds nog buiten op de dekken te lopen of zitten. In de zomer, late zonsondergang, op een rustig dek is fijner dan op de kamer vinden we.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:23:33 #48
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219964967
Voor wie geen Las Vegas op zee wil en wat avontuurlijker is ingesteld

https://www.oosterschelde.nl/nieuws/

https://www.wyldeswan.com/nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')