abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 januari 2024 @ 06:47:57 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_212059063
Wij zijn van plan om in juni voor het eerst in ons leven een cruise-vakantie te proberen. We voelen er ons eigenlijk te jong voor (rond de 40), maar het lijkt ons ook gewoon leuk om te proberen. We willen varen vanuit Nederland en denken nu aan een rondje IJsland. Er zijn echter best veel opties (welke rederij, soort hut, route, wel of niet rechtstreeks bij rederij boeken, enz). Heeft iemand nuttige ervaringen of tips voor first time cruisers? :-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 17 januari 2024 @ 06:55:18 #2
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_212059090
Ik volg dit topic ook even, ik zit aan hetzelfde te denken. Zonder datum overigens, maar wel een cruise naar Ijsland.

Ik kwam laatst iets tegen, die link ga ik even zoeken.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_212059133
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst een cruise doen, naar de Noordkaap (Noorwegen). Ben benieuwd of het bevalt!
  woensdag 17 januari 2024 @ 07:40:15 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
  Moderator woensdag 17 januari 2024 @ 07:43:20 #5
18653 crew  D.
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:25:18 #6
294600 espri
Ook wel bekend als Daafje :)
pi_212059651
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2024 06:47 schreef JeOma het volgende:
Wij zijn van plan om in juni voor het eerst in ons leven een cruise-vakantie te proberen. We voelen er ons eigenlijk te jong voor (rond de 40), maar het lijkt ons ook gewoon leuk om te proberen. We willen varen vanuit Nederland en denken nu aan een rondje IJsland. Er zijn echter best veel opties (welke rederij, soort hut, route, wel of niet rechtstreeks bij rederij boeken, enz). Heeft iemand nuttige ervaringen of tips voor first time cruisers? :-)
Wij cruisen al jaren en vinden het nog steeds een fijne manier van vakantie vieren.
1Keer je koffer uit pakken en overal komen.
Savonds stap je je bed in en s morgens ben je weer in een ander land of stad, heerlijk.
Afgelopen augustus zijn wij met de Costa naar IJsland geweest, prachtig schip en heerlijk eten in de restaurants.

Voorheen hadden wij altijd een binnen hut want ben er alleen maar om te slapen en vond het niet erg dat het wat kleiner was.
Paar jaar geleden overgestapt naar balkon hut vanwege rolstoel/scootmobiel gebruik dan heb je ook een raam en balkon dus ook automatisch meer ruimte.
Nu steeds speciaal mindervalide hut wat nog iets meer ruimte geeft en aanpassingen, daar zijn de schepen ook steeds meer op ingericht wat erg fijn is.

Vooral als je naar de fjorden gaat, zou ik een balkon hut boeken, prachtig hoe je op je eigen plekje kan genieten van een ontzettend mooi uitzicht.

Rederijen die wij hebben geprobeerd zijn: Aida, een Duitse maatschappij maar spreken ook goed Engels.
Costa, Italiaans maar ook vooral Engelssprekend personeel, NCL, ook Engelssprekend personeel en daarvan vonden wij dat ze de mooiste mindervalide hutten hadden maar hoorden van anderen dat de binnen hutten vrij klein waren.

Afgelopen november hebben we de MSC gedaan, de nieuwste uit de vloot, de Euribia, echt een drijvend dorp met ruim 6000 mensen aan boord!
Was er wat bevreesd voor maar heb het echt niet als te druk ervaren.
Het schip is zo groot dat er gewoon genoeg ruimte is.

Waar zijn wij zo,n beetje allemaal geweest:
Dubai
Caribbean
Italië
Spanje
Griekenland
Noorwegen
IJsland
Shetland eilanden
Duitsland
België
Ik vergeet er vast nog wel een paar.
Tegenwoordig stappen we alleen nog maar in Nederland op vanwege lichamelijke ongemakken met vliegen en reistijden, dus we zijn blij dat we voorheen wel naar de verre landen zijn geweest.

Hoop je hier mee een beetje geholpen te hebben. O+
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:28:48 #7
294600 espri
Ook wel bekend als Daafje :)
pi_212059681
Ow, je te jong voelen, niet nodig, wij dachten ook de eerste keer dat we in de grijs golf terecht zouden komen maar niets is minder waar, ik kan me soms ergeren als er teveel kids door de restaurants rennen. :)
Er is genoeg avond en nacht amusement voor de jongere 40plussrs. :Y
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:32:20 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212059710
Cruise is de meest vervuilende manier van vakantie vieren
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 17 januari 2024 @ 08:55:33 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_212059941
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:25 schreef espri het volgende:
...

Hoop je hier mee een beetje geholpen te hebben. O+
Zeker! Fijne tips en leuk om te lezen!

En @sturmpie: ja, dat hebben we ons ook bedacht. Lastig dilemma. Een (vrij stom en wiskundig) antwoord: gemiddeld heeft 1 Nederlander (m/v/x) 0,86 kinderen. 1 kind = 800.000 kilo CO2. Dus 688.000 kilo CO2 per gemiddeld persoon. Wij zijn met z'n 2en en hebben beiden bewust 0 kinderen. Een gemiddelde cruise-passagier zit op 225 kilo CO2 per dag. We gaan 2 weken, dus 3.500 kilo CO2 per persoon per reis. Als wij dus 196 keer zo'n vakantie zouden doen in ons leven zitten we nog steeds onder het gemiddelde. Maar goed, flauwe redenatie en je hebt absoluut een valide punt. Maar ja, "dan mag je ook helemaal niets meer". En dat ik heel veel vertrouwen heb in de mensheid om er nog een positieve draai aan te geven met z'n allen qua milieu en elkaar: dát idee heb ik al decennia geleden uit m'n hoofd gezet. Jammer. We hebben het geprobeerd als ras. En we hebben gefaald. En door. :7
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 17 januari 2024 @ 09:10:03 #10
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212060106
Ik wacht op goede cruise op windenergie (vroeger noemden ze dat een zeilschip)
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212061080
Ik dacht dat @Zoon_John forse ervaring heeft met cruisen of was dat enkel wandelen?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2024 10:24:42 ]
pi_212061221
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:32 schreef sturmpie het volgende:
pi_212062247
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:32 schreef sturmpie het volgende:
Ik zou het - om die reden - voor mezelf ook niet kunnen verantwoorden. Wat ik nog wel zou overwegen is meevaren op zo'n vrachtschip. Die nemen ook passagiers mee, maar dat is niet de reden dat dat schip vaart.
  woensdag 17 januari 2024 @ 12:19:30 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212062944
quote:
op tv of youtube gezien, ging over cruiseshepen die aanmeren in Rotterdam en in 'n weekend stationair draaien net zoveel uitstoten als 47.000 auto's samen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 22 januari 2024 @ 13:26:56 #15
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_212129390
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2024 06:47 schreef JeOma het volgende:
Wij hebben toevallig net https://www.cruiseonline.(...)ayonly/?pax[A]=25,25 geboekt. Mijn vrouw kwam dit tegen op FB. Dit dekt voor ons 4 dingen van de bucket-list en daarom geboekt. Wij hebben ook geen ervaring met cruisen, dus we gaan het meemaken. Ik heb nog uitgebreid gekeken of er eenzelfde aanbieder was met betere voorwaarden, maar die was er niet. Deze is zeker 25% goedkoper als andere aanbieders. Misschien kan je er wat mee.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  dinsdag 23 januari 2024 @ 12:59:07 #16
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_212139976
quote:
5s.gif Op maandag 22 januari 2024 13:26 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
Wij hebben toevallig net https://www.cruiseonline.(...)ayonly/?pax[A]=25,25 geboekt. Mijn vrouw kwam dit tegen op FB. Dit dekt voor ons 4 dingen van de bucket-list en daarom geboekt. Wij hebben ook geen ervaring met cruisen, dus we gaan het meemaken. Ik heb nog uitgebreid gekeken of er eenzelfde aanbieder was met betere voorwaarden, maar die was er niet. Deze is zeker 25% goedkoper als andere aanbieders. Misschien kan je er wat mee.
Thanks. Wij hebben vrijwel iets gelijks, maar ook (toch) ook voor die prijs, was toen een actie van een week ofzo. Maar om eerlijk te zijn duizelt het op een gegeven moment wel van alle opties, welke boot, welke route, welke hut, etc. Maar wij zijn er ook gewoon blind in gegaan en we zien het wel. We hebben er nu al zin in!
  dinsdag 23 januari 2024 @ 13:29:43 #17
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_212140291
Wat leuke verhalen om inspiratie op te doen https://www.jeroenenco.nl/ (niet mijn site).
Best wel wat van opgestoken in voorbereiding op onze cruise naar Noorwegen afgelopen Augustus.
Burnt to the core but not broken
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 21:21:36 #18
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212146201
Ja ik! Wij hebben een cruise gedaan in maart 2020 (yup, net aan het begin van Corona). Ik dacht met MSC maar ik kan dat niet meer terugvinden. Wij deden Faeröer aan, IJsland, Lerwick (Shetlands) en zouden ook nog naar Kirkwall en Londen gaan maar toen werd helaas de cruise gestopt wegens Corona. Nog een race tegen de klok om op tijd weer terug in Nederland te komen voordat de grenzen dicht gingen maar dat is weer een heel ander verhaal :P

Ik vond de manier van reizen relaxed, terwijl je kunt chillen wordt je gewoon verplaatst. Het is soms wel een tikkeltje saai op zeedagen. Wij hadden niet een hele grote boot dus op een gegeven moment hadden we alles wel gezien. De hoogtepunten waren dan het eten, ontbijt, lunch, tea time ( O+ ) en met name het avondeten waarbij we een vaste groep hadden. Allemaal Nederlanders, dat was gezellig.

Over je leeftijd hoef je je geen zorgen te maken, wij waren by far de jongsten _O- (toen eind 30). Maar dat vonden we best prima :D

Dingen om wel rekening mee te houden:
- De zee rondom IJsland kan behoorlijk onstuimig zijn. We zaten op een gegeven moment in windkracht 10 met golven van 10 meter hoog, dat was geen pretje. Mensen vielen, borden vielen van tafel en mijn man schoof met bed en al door de hut :X De halve boot is iets tegen misselijkheid gaan halen wat als bij effect had dat je er ontzettend moe van werd. Op een gegeven moment zowat de hele dag geslapen :Z
- Dingen kunnen anders lopen dan vooraf gepland. Zo zouden wij aanmeren in Torshavn, de hoofdstad van de Faeröer, maar door omstandigheden (denk mist) ging dat niet en meerden we aan in een of ander slaperig stadje. Hierdoor werd de planning overhoop gegooid, we zouden eigenlijk een paar uurtjes vrij rond kunnen wandelen. Nu was er niets te doen helaas (op de tour na die we al geboekt hadden).
- Kijk of je dingen ook zelf kunt regelen, de cruise organisatie vraagt de hoofdprijs. Zo konden ze vervoer van de boot naar het centrum van reykjavik regelen, ik geloof voor 15 euro per persoon. Ik ben zelf even online gaan checken en je kon ook gewoon met de bus gaan. Even de app van de IJslandse busvervoerder op je telefoon gooien en gaan. Kostte geloof ik 2 euro pp en was nog een stuk leuker ook.

Als je verder nog vragen hebt, let me know!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_212146227
Van tijd tot tijd doe ik ook cruise vakanties.
Heerlijk relaxed elke dag ergens anders arriveren.

De grote schepen zijn drijvende hotels, je moet ervan houden. Maar er zijn zat rustige plekjes om uit de drukte te zijn, alleen in de restaurants die inclusief zijn uiteraard niet.
Entertainment is lollig, ik heb ooit geschaatst op zo’n schip (sokken mee naar het midden oosten in de zomer _O- ), je kunt excursies doen vanuit het schip (garantie dat de boot nooit zonder je vertrekt) of zelf iets organiseren (en dan écht zorgen dat je op tijd terug bent, want dat schip gaat geheid vertrekken).

Ik houd ervan een buitenhut te boeken. Afhankelijk van de temperatuur met of zonder balkon. Een binnenhut vind ik wat claustrofobisch en ik ben er toch wel wat vaker dan alleen om te slapen.

Qua schepen vind ik TUI erg goed. De Mein Schiff lijn (nummer 1 t/m 6 inmiddels, dacht ik) zijn luxe, redelijk geprijsd, veel inbegrepen (denk aan drankjes aan boord). Paar jaar geleden dan, wellicht is het nu veranderd.
Want die kosten (luxe frisdrank pakket, alcoholisch pakket) kunnen aardig oplopen. Goed dus om vooraf een beetje uit te tellen hoeveel je denkt te verteren. Wij redden het prima met frisdranken pakket en af en toe een wijntje op ons balkon.

Mein Schiff vaart volgens mij niet op IJsland.
Mocht je Scandinavië fan zijn en grote schepen wat te massaal vinden: zoek eens naar Hurtigruten. Kleine schepen die de kust van Noorwegen afvaren. Geen cruise in de zin van massaal en veel entertainment, maar wel mooie landschappen, excursies, fantastisch eten.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_214426270
Mijn cruise vertrekt binnenkort vanaf Passenger Terminal Amsterdam. Iemand ervaring met de auto parkeren ergens daar? Het ziet er allemaal erg duur uit om de auto wat langer te stallen. Mss ergens anders parkeren en dan met de trein naar Amsterdam Centraal en vanaf daar naar de terminal lopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')