Wat is je verbruik nu? Hoe oud is je huis? Wat voor glas zit er in.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
Huidige cv-ketel (Atag) is uit begin 2017. 7 jaar oud dus. In 2026 mag je dus geen nieuwe CV-ketels (gas) meer laten plaatsen. Ik zou dus volgend jaar nog eentje kunnen laten plaatsen, en de huidige is dan ook alweer 8 jaar oud (weet dat ze rond de 12-15 jaar meekunnen). Kook trouwens op gas.
Andere optie is deze nog 7 jaar gebruiken als ie dat redt en dan een (hybride) warmtepomp nemen indien dat mogelijk is. (Of iets anders). Maar qua kostenplaatje lijkt dat flink wat te gaan kosten als je een beetje kwaliteit wil, maar misschien zit ik ernaast. Ook is dat natuurlijk een flinkere ingreep en zal ik elektrisch moeten gaan koken, die aanpassingen om dat mogelijk te maken en de kosten daarvan komen er ook nog bij kijken.
Oftewel, ik weet niet wat wijsheid is...
Anderen die eenzelfde keuze hebben moeten maken? Of ervaring hebben met de overstap naar een warmtepomp?
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Wij hebben ons huis gasloos gemaakt, de aansluiting is eind vorig jaar verwijderd.
Heb je veel zonnepanelen? Dat kan meehelpen in de keuze uiteraard.
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen.
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Anyway, de combinatie zonnepanelen + alles elektrisch doen scheelt hier in ieder geval enorm in de kosten.
Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.quote:Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Haha ik snap je hoor.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...
Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten.Alla, je mag natuurlijk wel de m2 gasverbruik van toen je nog een gas-CV had gebruiken om je huidige kosten, als je nog steeds een gas-CV had gehad, te schatten tegen de huidige gasprijs.
Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre de realiteit overeenkomt met de reclameblurb en de propaganda waar we mee overspoeld worden.
Niet gevaarlijk hier in ieder geval: we hebben wel een nieuwe stoppenkast, maar alles is van dezelfde sterkte als eerst.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.
Ik ben niet sarcastisch, ik ben werkelijk benieuwd.
[..]
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.
Heb je een 1- of 3-fase meterkast? Moderne EV-laders kunnen de P1-aansluiting van de slimme meter uitlezen en schakelen zichzelf uit of een tandje terug als er andere verbruikers in huis ingeschakeld zijn. Zodra de verbruikers uit zijn, gaan ze dan weer verder met laden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:01 schreef ToT het volgende:
Wij hebben ons huis gasloos gemaakt, de aansluiting is eind vorig jaar verwijderd.
Heb je veel zonnepanelen? Dat kan meehelpen in de keuze uiteraard.
Elektrisch koken bevalt ons prima, en het verwarmen van het huis gaat in het algemeen ook vrij goed met een sterke airco en wat infrarood warmtepanelen. (Ons huis is uit 2004 dus is best goed geīsoleerd.) Alleen nu deze dagen duurt het wat langer voor het comfortabel is.
We hebben een jaar voor de verandering nog een nieuwe cv-ketel laten plaatsen omdat de oude kapot was gegaan. Zonde van het geld natuurlijk.
Anyway, de combinatie zonnepanelen + alles elektrisch doen scheelt hier in ieder geval enorm in de kosten.
Enige nadeel is de stoppenkast; als we te veel dingen tegelijk aan hebben (vooral als de elektrische auto aan het laden is en de airco en oven staan aan), klapt er wel eens wat uit.
Een echte warmtepomp zoals jij het bedoelt heb ik verder geen ervaring mee.
Zonnepanelen leveren sowieso amper wat op in de winter, zeker niet genoeg om een warmtepomp op te laten draaien. Maart tot en met oktober zijn de beste maanden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
Als volgende week de Sneeuwstorm Des Doods komt, ben ik benieuwd hoeveel procent van je stroomverbruik nog door je zonnepanelen wordt geleverd.
3-fase. De lader heeft die terugkoppeling enzo, maar de auto zelf kan maar over 1 fase laden en kan blijkbaar niet met dat smart-systeem van de lader overweg.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je een 1- of 3-fase meterkast? Moderne EV-laders kunnen de P1-aansluiting van de slimme meter uitlezen en schakelen zichzelf uit of een tandje terug als er andere verbruikers in huis ingeschakeld zijn. Zodra de verbruikers uit zijn, gaan ze dan weer verder met laden.
Ook een oplossing. Ik weet wel dat het bij moderne EV's iig wel goed werkt, ik ken 2 stellen die het zo gebruiken.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:32 schreef ToT het volgende:
[..]
3-fase. De lader heeft die terugkoppeling enzo, maar de auto zelf kan maar over 1 fase laden en kan blijkbaar niet met dat smart-systeem van de lader overweg.
Ik heb de lader nu op de basic setting gezet en het laden maar met een laag vermogen ingesteld.
Het is hier strak tussen de 21,6 en 21,8 graden in huis, 24/7, continue, ook toen het zo koud was. Maar het is niet dat we hier in het donker zitten, dus we hebben ook het licht aan, en de tv, en we koken, en we wassen, en we douchen, en en en.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik kwam hier om ervaringen te horen over warmtepompen, maar "in het algemeen ook vrij goed" vind ik niet bepaald als een goede ervaring klinken. Het duidt er op dat toen je nog een gas-CV had, je huis beter werd verwarmd...
Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten.Alla, je mag natuurlijk wel de m2 gasverbruik van toen je nog een gas-CV had gebruiken om je huidige kosten, als je nog steeds een gas-CV had gehad, te schatten tegen de huidige gasprijs.
Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre de realiteit overeenkomt met de reclameblurb en de propaganda waar we mee overspoeld worden.
Ja hier zit gewoon te veel op 1 fase. De elektricien heeft te weinig rekening gehouden met wat er allemaal aangesloten is.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook een oplossing. Ik weet wel dat het bij moderne EV's iig wel goed werkt, ik ken 2 stellen die het zo gebruiken.
Één stel daarvan heeft 2 ovens, een 120cm inductiekookplaat en een warmtepomp en ik hoor ze er nooit over dat de boel eruit vliegt.
Ik weet niet hoe ik het allemaal op dit moment heb ingesteld.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe laag is laag vermogen?
En wat als je bijvoorbeeld pas om 21:00 begint met laden maar dan op normaal vermogen? Ik neem aan dat je de oven dan toch niet meer gebruikt.
Maar dat is dan weer vlot te veranderen in de meterkast.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:36 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja hier zit gewoon te veel op 1 fase. De elektricien heeft te weinig rekening gehouden met wat er allemaal aangesloten is.
Misschien wel iets om over na te denken dan!quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is dan weer vlot te veranderen in de meterkast.
Als je iets hebt om zelf de P1 meter uit te lezen (ik gebruik Domoticz op een Raspberry Pi) dan kan je per gebruiker en zelfs stopcontact (kacheltje of föhn aansluiten) snel uitzoeken wat op welke fase zit door het in te schakelen en te kijken welke fase oploopt. Als je dat in kaart hebt, dan even goed verdelen en dat bij je installateur neerleggen. Het is letterlijk een kwestie van enkele draden omzetten in de meterkast.
Ik knal m'n PHEV er hier altijd in rond 12:00 als het nodig om te laden, went vanzelf. Dan laadt hij zoveel mogelijk op de beschikbare zon (al is dat in verband met salderen nu nog helemaal niet nodig, wel goede gewoonte).quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:38 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ik het allemaal op dit moment heb ingesteld.
En na 21.00 zou ik idd natuurlijk meer kunnen gebruiken, maar ik wil gewoon de boel kunnen aansluiten en opstarten zodra ik uit de auto stap, zonder dat ik overal rekening mee hoef te houden, of dat ik bang ben dat ik het vergeet aan te zetten.Heb ook weinig zin in timers in te stellen enzo.
Wat ook handig is: een paar jaar geleden heb ik dit ding aangeschaft:quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:40 schreef ToT het volgende:
[..]
Misschien wel iets om over na te denken dan!![]()
Ik bedoelde het ook meer in het algemeen. Jouw reactie bracht me op het idee dat er meer mensen zouden moeten bestaan die er last mee hebben. En daar zit statistisch een bepaald percentage volslagen dwazen bij.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Niet gevaarlijk hier in ieder geval: we hebben wel een nieuwe stoppenkast, maar alles is van dezelfde sterkte als eerst.
Na 2026 mag je toch nog steeds een nieuwe CV-ketel plaatsen maar wel alleen in combinatie met een hybride warmtepomp? Althans, zo begrijp ik de regels.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
Huidige cv-ketel (Atag) is uit begin 2017. 7 jaar oud dus. In 2026 mag je dus geen nieuwe CV-ketels (gas) meer laten plaatsen. Ik zou dus volgend jaar nog eentje kunnen laten plaatsen, en de huidige is dan ook alweer 8 jaar oud (weet dat ze rond de 12-15 jaar meekunnen). Kook trouwens op gas.
Ik denk dat het antwoord op je vraag eigenlijk heel simpel is door het beantwoorden van deze vraag:quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2024 11:43:43 ]
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:42 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Ik denk dat het antwoord op je vraag eigenlijk heel simpel is door het beantwoorden van deze vraag:
Woon je over een jaar of 8 nog in dit huis?Of je koopt nu alvast een ketel op reserve en vervangt die op het moment dat de oude aan vervanging toe is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
ToT verwarmt met airco. Dat is technisch gezien ook een warmtepomp, maar in het algemeen als er over warmtepomp voor het verwarmen van een huis wordt gesproken is het een warmtepomp wat je cv water verwarmt.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:
[..]
Met een airco als verwarming kom je een heel eind, m'n moeder redt zich er al 1,5 winter mee.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:59 schreef Glider76 het volgende:
[..]
ToT verwarmt met airco. Dat is technisch gezien ook een warmtepomp, maar in het algemeen als er over warmtepomp voor het verwarmen van een huis wordt gesproken is het een warmtepomp wat je cv water verwarmt.
Dat is een heel ander niveau van comfort. Die bevochtiger heb je dan ook niet nodig.
Appartementen zijn vrijgesteld, daar mag je dus ook na 2026 nog een CV ketel op gas installeren, omdat het in de meeste gevallen niet mogelijk of erg lastig is om daar een warmtepomp te plaatsen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:07 schreef Irri-tante het volgende:
Ik lees graag mee. Ik moet me er eigenlijk in verdiepen. Iemand die enig idee heeft hoe dit zit voor appartementen van rond de jaren '50? Of eigenlijk überhaupt voor appartementen.
Tjah leuk maar dan moet je wel in elk vertrek iets verwarmen anders kom je in de problemenquote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met een airco als verwarming kom je een heel eind, m'n moeder redt zich er al 1,5 winter mee.
Maar een "echte" warmtepomp is toch wel wat praktischer en biedt meer comfort, inderdaad.
Zoals het nu lijkt komt de WP er in april of mei, dus dan gooi ik wel wat foto's in het WP topic.
Ik heb 2 jaar geleden eentje uit 2007 vervangen. Dat scheelde merkbaar in het verbruik, ondanks dat het allebei HR-107-ketels waren.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:56 schreef Glider76 het volgende:
En een beetje cv ketel gaat wel iets langer dan 12-15 jaar mee.
Mijn buurman heeft zijn ketel uit 2002 zojuist vervangen. Deed het nog prima.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Ongezond koud met 14 graden? Meen je dat echt? Geeft je douche geen warm water? Ik vind verwarmen met een airco een onprettige warmte. Dat lijkt mij beetje halfomhalf gedoe. Of een grondwarmtepomp met vloerverwarming of gewoon een gasketel met radiatoren. Het is m.i. nog lang niet goed uit gedacht die transitie van het gas af. Tot die tijd houd ik gewoon mijn oude nog goed functionerende gasketel met regelmatig onderhoud, ze bekijken het maar.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:40 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Tjah leuk maar dan moet je wel in elk vertrek iets verwarmen anders kom je in de problemen
In mijn badkamer was het gister zonder verwarming 14 graden, dat is ongezond koud voor een natte ruimte
Je kan niet in een huis alleen een airco in de slaapkamer en woonkamer hangen en de rest niet verwarmen
Lees je de reactie wel waar je op reageert of wil je gewoon iets melden?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:40 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Tjah leuk maar dan moet je wel in elk vertrek iets verwarmen anders kom je in de problemen
In mijn badkamer was het gister zonder verwarming 14 graden, dat is ongezond koud voor een natte ruimte
Je kan niet in een huis alleen een airco in de slaapkamer en woonkamer hangen en de rest niet verwarmen
Ja, ik merk alleen dat jij zowat overal een airco als prima alternatief loopt te promoten en dan terloops een warmtepomp benoemt terwijl een airco in zowat de meeste huizen hangt in de slaapkamer en woonkamer en dat dat bij lange na niet voldoende is om een huis voldoende warm en vocht vrij te houdenquote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lees je de reactie wel waar je op reageert of wil je gewoon iets melden?
Ja dat meen ik, tenzij je schimmel op je badkamer wil, dat is je eigen keuzequote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ongezond koud met 14 graden? Meen je dat echt? Geeft je douche geen warm water? Ik vind verwarmen met een airco een onprettige warmte. Dat lijkt mij beetje halfomhalf gedoe. Of een grondwarmtepomp met vloerverwarming of gewoon een gasketel met radiatoren. Het is m.i. nog lang niet goed uit gedacht die transitie van het gas af. Tot die tijd houd ik gewoon mijn oude nog goed functionerende gasketel met regelmatig onderhoud, ze bekijken het maar.
Te voorkomen door te luchten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ja dat meen ik, tenzij je schimmel op je badkamer wil, dat is je eigen keuze
Ik promoot een airco als aanvulling op een CV-ketel.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:00 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ja, ik merk alleen dat jij zowat overal een airco als prima alternatief loopt te promoten en dan terloops een warmtepomp benoemt terwijl een airco in zowat de meeste huizen hangt in de slaapkamer en woonkamer en dat dat bij lange na niet voldoende is om een huis voldoende warm en vocht vrij te houden
Schimmel ontstaat door vocht, niet perse door een lage temperatuur.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ja dat meen ik, tenzij je schimmel op je badkamer wil, dat is je eigen keuze
Naja, het gaat nu juist om het verbruik. Manoman, stel je hebt een volkomen A+++ woning en je betaalt p/m 400 euro aan energie dan heb je niks aan je A-troep.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:11 schreef Cockwhale het volgende:
Heb een jaren 60 hoekwoning, alles is dubbelglas HR++, spouwmuurisolatie (wel geplaatst voordat ik er woonde, dus geen idee hoe goed het nog is), vloerisolatie (kruipruimte) en 6 zonnepanelen a 420wp. Dakisolatie weet ik niet zeker.
Verbruik weet ik zo ff niet, ik hou dat soort zooi helemaal niet bij.
Mee eens, heeft paar nadelen, de warmte daarvan vind ik niet prettig en de herrie van de buitenunit.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik promoot een airco als aanvulling op een CV-ketel.
Het kan 60 tot 90% van je gasverbruik vervangen ongeveer.
Thermostaat van de CV-ketel hang je dan in de gang om de rest van de woning acceptabel warm te houden.
Als je niet zoveel hebt met luxe, dan zou het ook prima ter vervanging kunnen van een CV-ketel.
Hangt ook van de situatie, woning, gezinssamenstelling af.
Maar een warmtepomp (zonder CV-ketel en zonder gas) heeft vrijwel altijd mijn voorkeur.
Ik ben daar gewoon nooit mee bezig. Lijkt wel of alle Nederlanders constant hun verbruik en centen zitten te tellen...quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Naja, het gaat nu juist om het verbruik. Manoman, stel je hebt een volkomen A+++ woning en je betaalt p/m 400 euro aan energie dan heb je niks aan je A-troep.
Hier ook en er zijn plannen om in mijn wijk grondwarmte centraal aan te sturen, daar wil ik dan wel aan mee doen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:31 schreef Cockwhale het volgende:
Gemeente wil trouwens in 2035 aardgas vrij zijn.
25-30 jaar, dan is die wel echt op maar velen werken dan nog steedsquote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:56 schreef Glider76 het volgende:
En een beetje cv ketel gaat wel iets langer dan 12-15 jaar mee.
Mijn buurman heeft zijn ketel uit 2002 zojuist vervangen. Deed het nog prima.
60 jaar oude technologie wantrouw je? Eigenlijk al 100 jaar maar dat zijn koelkastenquote:Op zaterdag 13 januari 2024 09:36 schreef Cockwhale het volgende:
Moet bekennen dat ik momenteel ook gewoon de technologie wat wantrouw. De overheid schreeuwt maar doe dit doe dat warmtepomp zus en zo, is beter, maar is dat ook zo? Zou niet de eerste keer zijn dat ze te hard van stapel lopen met dit soort opgedrongen maatregelen die uiteindelijk maar matig uitpakken. Niet voor iedereen, maar wel voor veel mensen die geen nieuwbouwwoning hebben. Over 10 jaar staat het er vanzelfsprekend weer heel anders voor qua ontwikkelingen. Dat kun je natuurlijk tot in den einde blijven preken, maar dit voelt desalniettemin als nog te vroeg voor de overstap.
Of ik nog een nieuwe cv-ketel moet nemen is nog een beetje de vraag. Deze is dus 7 jaar oud. Zijn er in die 7 jaar tijd niet veel zuinigere modellen ontwikkeld?
Zoals Sjors ook al zegt: warmtepompen bestaan al decennia.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 09:36 schreef Cockwhale het volgende:
Moet bekennen dat ik momenteel ook gewoon de technologie wat wantrouw. De overheid schreeuwt maar doe dit doe dat warmtepomp zus en zo, is beter, maar is dat ook zo? Zou niet de eerste keer zijn dat ze te hard van stapel lopen met dit soort opgedrongen maatregelen die uiteindelijk maar matig uitpakken. Niet voor iedereen, maar wel voor veel mensen die geen nieuwbouwwoning hebben. Over 10 jaar staat het er vanzelfsprekend weer heel anders voor qua ontwikkelingen. Dat kun je natuurlijk tot in den einde blijven preken, maar dit voelt desalniettemin als nog te vroeg voor de overstap.
Er zit 9,77kWh energie in een m3 aardgas. Hoe efficiënt je CV-ketel ook is, meer dan die 9,77kWh aan warmte zal er nooit uit een kuub komen. Dus ja, mogelijk is een moderne ketel wel weer iets zuiniger door een circulatiepomp die minder stroom verbruikt en betere modulatietechnieken. Maar er zit een grens aan wat je uit een kuub aardgas kan halen.quote:Of ik nog een nieuwe cv-ketel moet nemen is nog een beetje de vraag. Deze is dus 7 jaar oud. Zijn er in die 7 jaar tijd niet veel zuinigere modellen ontwikkeld?
De techniek achter de warmptepomp gaat al een heel tijdje terug, en in veel landen waar geen gasbel onder de grond zat en/of uitgebreid leidingnetwerk met gas naar elke woning al heel lang de gewone manier van verwarmen, net als een gas cv voor ons de normale manier is.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 09:36 schreef Cockwhale het volgende:
Of ik nog een nieuwe cv-ketel moet nemen is nog een beetje de vraag. Deze is dus 7 jaar oud. Zijn er in die 7 jaar tijd niet veel zuinigere modellen ontwikkeld?
tja, als je niet verder kijk dan je neus lang is omdat je dat niet wilt en toch wil je wel een mening ergens over hebben dan sla je welleens flink de plank mis. Dat gebeurt geregeld op FOK.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zoals Sjors ook al zegt: warmtepompen bestaan al decennia.
Ten eerste je koelkast of vriezer, je nieuwe droger, in je auto, airco, etc. Allemaal warmtepompen die in de basis dezelfde techniek gebruiken.
Maar nu we in Nederland van het gas gaan, wantrouwt men die techniek, die we al vele decennia dagelijks gebruiken, ineens.
In Zweden heeft al 60% van de huishoudens een warmtepomp en daar is het nog wel een tikje kouder soms.
Maar dat het rendement daalt als het kouder is of dat hij bevriest bij vochtig weer (en ook zelf weer ontdooit) zijn dingen die al zijn verwerkt in de sCOP van een warmtepomp.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:02 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik vindt nog steeds dat daar ook wel wat nadelen aan kleven. De efficiëntie neemt af naarmate je hem harder nodig hebt. ingewikkeldere installatie, komt allemaal wat nauwkeuriger met inregelen, bevriest bij vochtig weer, geeft meer herrie.
het gaat om stroom verbruik, qua energie is het evenveel hoe je ook verwarmt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:02 schreef Glider76 het volgende:
Maar er kleeft 1 groot nadeel aan en dat is een zeer hoog energie verbruik. En daarom ook verboden om toe te passen als primaire verwarmingsbron voor de woningbouw.
alle manieren van verwarmen hebben nadelen. Zonder gas in onze grond had de CV het nadeel dat het gas niet aan de bomen in je tuin groeit.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:02 schreef Glider76 het volgende:
Ik vindt nog steeds dat daar ook wel wat nadelen aan kleven. De efficiëntie neemt af naarmate je hem harder nodig hebt. ingewikkeldere installatie, komt allemaal wat nauwkeuriger met inregelen, bevriest bij vochtig weer, geeft meer herrie.
precies 1 regel daaronder schrijf ik dat ook op. Dat het onder de streep zuiniger is dan een Gas CV.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat het rendement daalt als het kouder is of dat hij bevriest bij vochtig weer (en ook zelf weer ontdooit) zijn dingen die al zijn verwerkt in de sCOP van een warmtepomp.
Je kijkt naar een heel jaar en daar neem je het gemiddelde van. Mijn warmtepomp bevriest ook. Dat kan ik zien als ik er bij ga staan. Maar als ik binnen zit merk ik dat niet. En als ik na een jaar de energierekening krijg, dan merk ik dat ook niet. Dat is allemaal al meegenomen in de jaargemiddelden. Je hebt koude dagen, je hebt minder koude dagen. Gemiddeld is m'n warmtepomp over een heel jaar 3,72x zuiniger dan een elektrische CV-ketel.
En dat is wat telt.
Tegenover die slechte dagen, staan ook weer de extreem goede dagen in oktober en april, waar je soms met gemak een COP van boven de 5 haalt. En dat streep je tegen elkaar weg.
Dat bedoelde ik ook natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het gaat om stroom verbruik, qua energie is het evenveel hoe je ook verwarmt.
De reden hiertoe is de kabels in de grond zijn afgestemd op het gebruik van gas omdat veelal die kabels pas de grond ingingen toen het gasnet er al was of het huis nog op kolen/olie/turf werd warmgehouden. Tot na WO2 waren er bv in NL nog steeds huizen die niet waren aangesloten op het elektriciteitsnet.
ja, maar als het appraat het toch voldoende doet in die koude dagen, ook al verwarmt hij minder goed dan op warmte dagen, wat is dan het probleem? Als het voldoende werkt dan is het toch prima?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:20 schreef Glider76 het volgende:
[..]
precies 1 regel daaronder schrijf ik dat ook op. Dat het onder de streep zuiniger is dan een Gas CV.
Neemt niet weg dat het een apparaat is om te verwarmen als het koud is, maar hoe kouder het wordt hoe minder goed dat apparaat in staat is om te verwarmen. Dat is wel een nadeel tov gas of pure elektra en is eigenlijk wel een beetje tegenstrijdig.
Maar wat is het eventuele alternatief voor de warmtepomp?
Wat is nu het probleem dan? Als het koud is verbruikt je CV-ketel ook meer gas en dat in het gunstigste geval met COP=1.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:20 schreef Glider76 het volgende:
[..]
precies 1 regel daaronder schrijf ik dat ook op. Dat het onder de streep zuiniger is dan een Gas CV.
Neemt niet weg dat het een apparaat is om te verwarmen als het koud is, maar hoe kouder het wordt hoe minder goed dat apparaat in staat is om te verwarmen. Dat is wel een nadeel tov gas of pure elektra en is eigenlijk wel een beetje tegenstrijdig.
Maar wat is het eventuele alternatief voor de warmtepomp?
Ik zeur toch niet? Als het goed is komt er deze zomer ook een warmtepomp in mijn huis te staan. Ik vertrouw er wel in.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja, maar als het appraat het toch voldoende doet in die koude dagen, ook al verwarmt hij minder goed dan op warmte dagen, wat is dan het probleem? Als het voldoende werkt dan is het toch prima?
alternatieven genoeg:
- hout
- gas
- olie
- kolen
- turf
- dikke trui
- elektrisch
- warmtepomp grondgebonden
- warm water verwarmd door de zon in de zomer.
- verhuizen naar een land zonder winter
Kies er 1 die het best bij jou past. Kies je turf dan kies je turf. Oh nee, dat mag niet meer van de overheid volgens mij. Ga je hier ook over zeuren en klagen net zoals over een tijdje de CV niet meer mag?
Als het koud is zal de aanvoertemperatuur van veel CV-ketels omhoog gaan, zal je ketel mogelijk minder goed condenseren en ook een lager rendement hebben. Het is in verhouding een kleiner verschil maar het is er.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:29 schreef Glider76 het volgende:
Ik maak er niet direct een probleem van, maar ik benoem dat het eigenlijk heel tegenstrijdig werkt. En het is o.a. precies wat mensen die er wantrouwend tegenover staan in de kaart speelt.
En ja, als het koud is verbruik je meer gas, maar het apparaat zelf blijft net zo efficient werken.
Hopelijk zetten ze de warmtepomp buiten, anders zal het niet veel uithalenquote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:31 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik zeur toch niet? Als het goed is komt er deze zomer ook een warmtepomp in mijn huis te staan. Ik vertrouw er wel in.
Dat ligt er maar aan welk type pomp het isquote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hopelijk zetten ze de warmtepomp buiten, anders zal het niet veel uithalen
Onderweg naar huis zat ik er nog een beetje over te denken. Het vergt een andere manier denken. Ik kan er nog niet precies de vinger op leggen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het koud is zal de aanvoertemperatuur van veel CV-ketels omhoog gaan, zal je ketel mogelijk minder goed condenseren en ook een lager rendement hebben. Het is in verhouding een kleiner verschil maar het is er.
Maar dan nog, je kijkt bij het rendement van een warmtepomp naar de sCOP. Ofwel, het gemiddelde rendement over het hele stookseizoen.
En daar zijn al die uitersten al in verwerkt.
Dat een warmtepomp op koude dagen minder efficiënt is en op warmere dagen meer efficiënt is dus niet relevant.
Je weet van tevoren dat het winter wordt. Je weet van tevoren dat die dagen eraan zitten te komen.
Maar je huis is warm, dat telt.
Je zult dus als je verwarmingen moeten vervangen begrijp ik? Ook de leidingen?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals Sjors ook al zegt: warmtepompen bestaan al decennia.
Ten eerste je koelkast of vriezer, je nieuwe droger, in je auto, airco, etc. Allemaal warmtepompen die in de basis dezelfde techniek gebruiken.
Maar nu we in Nederland van het gas gaan, wantrouwt men die techniek, die we al vele decennia dagelijks gebruiken, ineens.
In Zweden heeft al 60% van de huishoudens een warmtepomp en daar is het nog wel een tikje kouder soms.
Persoonlijke ervaring: dit is mijn 6e winter met een warmtepomp en het is hier nog geen dag koud geweest.
Neemt niet weg dat je afgiftesysteem wel op orde moet zijn. Ga je met oude radiatoren, die voor 80 graden aanvoer zijn bedoeld, een warmtepomp aansluiten die hooguit zo'n 45 graden aanvoer maakt, dan wordt het vaak wel spannend. Met vloerverwarming of LTV-verwarming zou het geen probleem moeten zijn. Ik heb hier geen vloerverwarming maar wel Jaga's met DBE (fans) hangen.
[..]
Er zit 9,77kWh energie in een m3 aardgas. Hoe efficiënt je CV-ketel ook is, meer dan die 9,77kWh aan warmte zal er nooit uit een kuub komen. Dus ja, mogelijk is een moderne ketel wel weer iets zuiniger door een circulatiepomp die minder stroom verbruikt en betere modulatietechnieken. Maar er zit een grens aan wat je uit een kuub aardgas kan halen.
Ja, op die koude dagen klopt dat. Misschien helpt dit je. In mijn vorige huis, dat was net zo groot als mijn huidige huis (maar C daar vs A hier), was mijn verbruik zo ongeveer 3800 kWh én (in het laatste jaar daar) 1129 m3 gas.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:45 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Onderweg naar huis zat ik er nog een beetje over te denken. Het vergt een andere manier denken. Ik kan er nog niet precies de vinger op leggen.
Het is niet zozeer dat de WP bij lagere temperaturen minder efficient is, maar harder moet werken om dezelfde hoeveelheid warmte te generen. Met dus een hoger energie verbruik. Elk draaiend apparaat wat je zwaarder belast zal meer vermogen trekken.
Output afgezet tegen input ,dus meer kou wordt berekent als lagere COP.
Vergelijk dit met een auto die 1 op 20 rijdt bij 100km /uur. Vervolgens hang je er een caravan achter en rijdt je 1 op 10 bij 100 km per uur. Nu zit ik te twijfelen hoe je dit moet duiden. Gezien de output hetzelfde blijft maar de input met 50% omhoog is gegaan is de COP dan met de helft gezakt?
Maar die brandstof motor haalt per liter brandstof er nog net zoveel energie eruit.
Leidingwerk is meestal wel voldoende, een CV-ketel heeft vaak maar een lage flow (hoge delta-T is efficiënter ivm lagere retourtemperatuur). Bij een warmtepomp wil je een hogere flow (lagere delta-T is efficiënter).quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je zult dus als je verwarmingen moeten vervangen begrijp ik? Ook de leidingen?
COP is simpel berekend het vermogen dat de warmtepomp afgeeft, gedeeld door het vermogen dat hij verbruikt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:45 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Onderweg naar huis zat ik er nog een beetje over te denken. Het vergt een andere manier denken. Ik kan er nog niet precies de vinger op leggen.
Het is niet zozeer dat de WP bij lagere temperaturen minder efficient is, maar harder moet werken om dezelfde hoeveelheid warmte te generen. Met dus een hoger energie verbruik. Elk draaiend apparaat wat je zwaarder belast zal meer vermogen trekken.
Output afgezet tegen input ,dus meer kou wordt berekent als lagere COP.
Vergelijk dit met een auto die 1 op 20 rijdt bij 100km /uur. Vervolgens hang je er een caravan achter en rijdt je 1 op 10 bij 100 km per uur. Nu zit ik te twijfelen hoe je dit moet duiden. Gezien de output hetzelfde blijft maar de input met 50% omhoog is gegaan is de COP dan met de helft gezakt?
Maar die brandstof motor haalt per liter brandstof er nog net zoveel energie eruit.
Het gaat niet alleen om terugverdienen, het gaat in de eerste instantie om de kamers warm genoeg te krijgen. Vloerverwarming heb ik niet, gewoon radiatoren. Ik heb zo'n voorgevoel dat dat niet voldoende zal zijn. Maar die LTV verwarmingen kosten aardig wat dus, en ze lijken ook nog eens behoorlijke wat ruimte in te nemen...quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Leidingwerk is meestal wel voldoende, een CV-ketel heeft vaak maar een lage flow (hoge delta-T is efficiënter ivm lagere retourtemperatuur). Bij een warmtepomp wil je een hogere flow (lagere delta-T is efficiënter).
Dus het komt aan op de radiatoren. Kan je nu met 40 of 45 graden aanvoer (de hele winter, dus niet 1 dag) je woning warm houden, dan gaat het met een warmtepomp ook wel lukken zonder aanpassingen.
Als je knelpunten hebt (ruimten die niet goed warm worden) dan kan je op die plekken de radiator vervangen door LTV of een groter (dikker) exemplaar ophangen.
Vloerverwarming lukt eigenlijk altijd wel.
Je rendement wordt wel hoger als je alles vervangt door vloerverwarming of LTV maar er is dan niet echt een "terugverdienmodel" voor. Je bespaart wel iets aan stroom maar dat weegt niet op tegen de kosten van het vervangen van die radiatoren. Dus alleen doen als het nodig is of als het geld tegen de plinten klotst
De Jaga LTV die ik hier heb is net zo hoog en breed als de oude radiatoren. Hooguit een paar centimeter dieper maar dat verschil valt deels weg omdat het strak tegen de muur zit.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om terugverdienen, het gaat in de eerste instantie om de kamers warm genoeg te krijgen. Vloerverwarming heb ik niet, gewoon radiatoren. Ik heb zo'n voorgevoel dat dat niet voldoende zal zijn. Maar die LTV verwarmingen kosten aardig wat dus, en ze lijken ook nog eens behoorlijke wat ruimte in te nemen...
Lekker die ketel houden en de komende tijd je huis verder isoleren (weet niet hoe oud je huis is en de mate waarin je huis geīsoleerd is) en op inductie overstappen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:55 schreef Cockwhale het volgende:
Andere optie is deze nog 7 jaar gebruiken als ie dat redt en dan een (hybride) warmtepomp nemen indien dat mogelijk is. (Of iets anders). Maar qua kostenplaatje lijkt dat flink wat te gaan kosten als je een beetje kwaliteit wil, maar misschien zit ik ernaast. Ook is dat natuurlijk een flinkere ingreep en zal ik elektrisch moeten gaan koken, die aanpassingen om dat mogelijk te maken en de kosten daarvan komen er ook nog bij kijken.
Oftewel, ik weet niet wat wijsheid is...
Anderen die eenzelfde keuze hebben moeten maken? Of ervaring hebben met de overstap naar een warmtepomp?
Zijn dat originele JAGA DBH's? Die van mij zien er namelijk behoorlijk anders uit.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Jaga LTV die ik hier heb is net zo hoog en breed als de oude radiatoren. Hooguit een paar centimeter dieper maar dat verschil valt deels weg omdat het strak tegen de muur zit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De DBE / DBH fans zien er zo uit en die zorgen voor flink wat meer geforceerde convectie, waarmee je het afgiftevermogen ongeveer verdubbelt.
[ afbeelding ]
En één van de slaapkamers. Deze is wel wat hoger dan de oude, dat zou de convectie iets verbeteren maar een lage had het ook prima gered. De ruimte was er dus gedaan.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overigens maakt de hoogte volgens Jaga niet uit voor de warmteafgifte. 35, 50 en 65 cm: allemaal identiek. Alleen bij koelen zie je een verschil.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Ja, wel origineel maar dit is nog DBE, deze heb ik in 2018 laten plaatsen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:12 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zijn dat originele JAGA DBH's? Die van mij zien er namelijk behoorlijk anders uit.
quote:Yep, anders krijg je dat rooster er niet meer in (of uit)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gelukkig had m'n installateur er ervaring mee.Oh, misschien is dat het. Koelen doe ik er sowieso niet mee maar het zou moeten kunnen idd.quote:Overigens maakt de hoogte volgens Jaga niet uit voor de warmteafgifte. 35, 50 en 65 cm: allemaal identiek. Alleen bij koelen zie je een verschil.
Als ik wil koelen laat ik een airco plaatsen, die kan veel lager in temperatuur zonder condensvorming (tenminste, die voert de condens wel af).
[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-01-2024 15:29:45 ]
Het ligt heel erg aan je situatie. Als je nu in je woning een winter kan doorkomen met een aanvoertemperatuur van 45 graden (dus ook op de koudere dagen) dan ben je in feite qua afgiftesysteem wel klaar voor een warmtepomp.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:57 schreef Firuze60 het volgende:
Interessant topic om te volgen. Mijn cv-ketel is 13 jaar oud en ik vroeg aan de monteur die de laatste controle een half jaar geleden deed of er inmiddels nog zuiniger types zijn. Volgens hem nauwelijks. Bovendien heb ik nog oude radiatoren beneden. Alles moet dan vervangen worden om minder energiekosten te krijgen. Weeg dat eens op tegen de investering. Daar kan ik nog een halve eeuw op stoken tegen dezelfde kosten.
Zeker moet ik daar ook rekening mee houden. Ik verbruik in verhouding bijna geen elektriciteit nu. Dan het electrisch convertor kacheltje af en toe maar even laten bijspringen, thermostaat staat sowieso al 3 graden lager dan 5 jaar geleden. Je went er aan. Ik zou het mij kunnen veroorloven om zo'n giga investering te gaan doen, alleen nu zie ik er nog niet het nut van in.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het ligt heel erg aan je situatie. Als je nu in je woning een winter kan doorkomen met een aanvoertemperatuur van 45 graden (dus ook op de koudere dagen) dan ben je in feite qua afgiftesysteem wel klaar voor een warmtepomp.
De energiebelasting op aardgas is omhoog gegaan van ¤0,44 in 2022, naar ¤0,59 in 2023 en naar ¤0,70 per m3 aardgas in 2024. Dus dat moet je ook meenemen in je overweging. De energiebelasting op stroom is gedaald.
En zonder gas ben je ook je vastrecht kwijt, wat ook nog ¤232 is dit jaar.
Omdat in veel VVE's het nogal lastig is om alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen en goede besluiten te kunnen nemen ten aanzien van wijzigingen en verduurzaming. Want er zit vaak een vrij grote groep bij die niet eenmalig wat extra's wil of kan betalen voor verduurzaming.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Appartementen zijn vrijgesteld, daar mag je dus ook na 2026 nog een CV ketel op gas installeren, omdat het in de meeste gevallen niet mogelijk of erg lastig is om daar een warmtepomp te plaatsen.
Verdiep je even in de vaste en variabele kosten van stadsverwarming.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hier ook en er zijn plannen om in mijn wijk grondwarmte centraal aan te sturen, daar wil ik dan wel aan mee doen.
Is je scop zelf bepaald of fabrieksopgave?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat het rendement daalt als het kouder is of dat hij bevriest bij vochtig weer (en ook zelf weer ontdooit) zijn dingen die al zijn verwerkt in de sCOP van een warmtepomp.
Je kijkt naar een heel jaar en daar neem je het gemiddelde van. Mijn warmtepomp bevriest ook. Dat kan ik zien als ik er bij ga staan. Maar als ik binnen zit merk ik dat niet. En als ik na een jaar de energierekening krijg, dan merk ik dat ook niet. Dat is allemaal al meegenomen in de jaargemiddelden. Je hebt koude dagen, je hebt minder koude dagen. Gemiddeld is m'n warmtepomp over een heel jaar 3,72x zuiniger dan een elektrische CV-ketel.
En dat is wat telt.
Tegenover die slechte dagen, staan ook weer de extreem goede dagen in oktober en april, waar je soms met gemak een COP van boven de 5 haalt. En dat streep je tegen elkaar weg.
Ik ken de berekening. Simpelweg een efficientie berekening van hoeveel erin gaat en hoeveel eruit komt Maar sCop is maar een gegokt getal toch, gebaseerd op historische gegevens van hoe koud het gemiddeld is gedurende een winter.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
COP is simpel berekend het vermogen dat de warmtepomp afgeeft, gedeeld door het vermogen dat hij verbruikt.
Dus als als je warmtepomp 5,5kW warmte produceert en 1,3kW verbruikt, is je COP op dat moment 4,2.
En dat zal het hele stookseizoen schommelen tussen ruwweg 2,5 en 5 en daar komt dan een gemiddelde uit rollen. Bij mij is dat een sCOP van 3,72 (inclusief warm water maken op 55 graden) en dat is redelijk. Er zijn efficiëntere warmtepompen. Mijn Zubadan haalt echter wel het opgegeven vermogen als er een Elfstedentocht komt, dus dat is weer een voordeeltje.
Probleem is dat je in appartementen te maken hebt met 100 eigenaren en 100 individuele installaties, en in kantoortorens vaak met een centraal systeem en all-in afrekening. Wat soms goed werkt maar vaak dikke shit geeft als er verschillende warmtevraag is. Lekker centraal vastgestelde temperatuur van 19 graden en zo. In .mijn huis bepaalde ik zelf wel of en hoeveel ik wil verwarmen of koelen. Wat met een centraal systeem ook niet samengaat trouwens.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 21:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat in veel VVE's het nogal lastig is om alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen en goede besluiten te kunnen nemen ten aanzien van wijzigingen en verduurzaming. Want er zit vaak een vrij grote groep bij die niet eenmalig wat extra's wil of kan betalen voor verduurzaming.
Als je complete kantoortorens of ziekenhuizen met warmtepompen kan verwarmen, dan is een appartementencomplexje peanuts wat betreft het kunnen op technisch en bouwkundig vlak.
Toch zou je zoiets kunnen vervangen voor bv. een ventilatie warmtepomp. Dat vervangt dan je mechanische ventilatiebox en haalt zo warmte uit de lucht die je toch al naar buiten voert. Die hebben ook nog eens een hoge constante COP van 4.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:53 schreef JF_ het volgende:
[..]
Probleem is dat je in appartementen te maken hebt met 100 eigenaren en 100 individuele installaties, en in kantoortorens vaak met een centraal systeem en all-in afrekening. Wat soms goed werkt maar vaak dikke shit geeft als er verschillende warmtevraag is. Lekker centraal vastgestelde temperatuur van 19 graden en zo. In .mijn huis bepaalde ik zelf wel of en hoeveel ik wil verwarmen of koelen. Wat met een centraal systeem ook niet samengaat trouwens.
In appartementen wil iedereen z'n eigen ding bepalen, geen centrale afrekening 'want ik betaal niet voor de buren', en heb je ook nog even een klein probleem dat je die buitenunits niet overal kan plaatsen. Individuele units is vaak geen ruimte/toestemming voor, centrale buitenunit is ook niet tof voor de herrie op de bovenste etage, om van al het nodige leidingwerk nog maar te zwijgen. Dus wat mij betreft helemaal prima dat een warmtepomp niet verplicht is. Sowieso verstook ik hier met 200m3/jaar zo weinig gas dat t helemaal niet interessant is om zelfs maar over iets anders na te denken.
Dit verhaal geeft precies weer wat ik schreef.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:53 schreef JF_ het volgende:
[..]
Probleem is dat je in appartementen te maken hebt met 100 eigenaren en 100 individuele installaties, en in kantoortorens vaak met een centraal systeem en all-in afrekening. Wat soms goed werkt maar vaak dikke shit geeft als er verschillende warmtevraag is. Lekker centraal vastgestelde temperatuur van 19 graden en zo. In .mijn huis bepaalde ik zelf wel of en hoeveel ik wil verwarmen of koelen. Wat met een centraal systeem ook niet samengaat trouwens.
In appartementen wil iedereen z'n eigen ding bepalen, geen centrale afrekening 'want ik betaal niet voor de buren', en heb je ook nog even een klein probleem dat je die buitenunits niet overal kan plaatsen. Individuele units is vaak geen ruimte/toestemming voor, centrale buitenunit is ook niet tof voor de herrie op de bovenste etage, om van al het nodige leidingwerk nog maar te zwijgen. Dus wat mij betreft helemaal prima dat een warmtepomp niet verplicht is. Sowieso verstook ik hier met 200m3/jaar zo weinig gas dat t helemaal niet interessant is om zelfs maar over iets anders na te denken.
Het is geen gegokt getal. Het is een berekend getal. En ja het kan licht schommelen per jaar. Maar je haalt echt niet het ene jaar een sCOP van 5 en het volgende koude jaar een sCOP van 3,5.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:15 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik ken de berekening. Simpelweg een efficientie berekening van hoeveel erin gaat en hoeveel eruit komt Maar sCop is maar een gegokt getal toch, gebaseerd op historische gegevens van hoe koud het gemiddeld is gedurende een winter.
Een zachte winter geeft een hogere sCop. En met global warming zullen de sCOP waardes elke winter omhoog gaan.
Zelf bepaald. Is wel van verwarmen + warm water (55 graden Celsius) samen. Zou je puur naar verwarmen kijken dan zit ik op een sCOP van 4,2 ongeveer.quote:Op zondag 14 januari 2024 02:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is je scop zelf bepaald of fabrieksopgave?
Ligt net wat anders, want een COP is een verwacht of gemeten rendement bij een bepaalde buitentemperatuur en een bepaalde aanvoerstemperatuur.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:15 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik ken de berekening. Simpelweg een efficientie berekening van hoeveel erin gaat en hoeveel eruit komt Maar sCop is maar een gegokt getal toch, gebaseerd op historische gegevens van hoe koud het gemiddeld is gedurende een winter.
Een zachte winter geeft een hogere sCop. En met global warming zullen de sCOP waardes elke winter omhoog gaan.
Als je nog een cvketel hebt van 7 jaar oud is er geen enkele reden hem te vervangen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 09:36 schreef Cockwhale het volgende:
Hoe heb je de metingen gedaan? #interesse in mijn getalquote:Op zondag 14 januari 2024 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zelf bepaald. Is wel van verwarmen + warm water (55 graden Celsius) samen. Zou je puur naar verwarmen kijken dan zit ik op een sCOP van 4,2 ongeveer.
Het zijn de cijfers uit de warmtepomp zelf.quote:Op zondag 14 januari 2024 11:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe heb je de metingen gedaan? #interesse in mijn getal
En hoeveel scheelt het bij jou van de opgegeven scop?
Weet je dat heel zeker? Ik zou direct een te koop bod in mijn tuin zetten als ze dat hier zouden doen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hier ook en er zijn plannen om in mijn wijk grondwarmte centraal aan te sturen, daar wil ik dan wel aan mee doen.
In mijn vorige huis uit 1936 met gewone oude jaren 70 rafiatoren heb ik mijn scop zelf berekend en kwam rond de 3,9 en 4,0 uit.quote:Op zondag 14 januari 2024 02:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is je scop zelf bepaald of fabrieksopgave?
Ja ik zit even te neuzen op tweakers over mijn pomp en gok dat ik nog even met wat instellingen wil gaan spelenquote:Op zondag 14 januari 2024 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn de cijfers uit de warmtepomp zelf.
Bij Tweakers houden ze de statistieken bij en het viel me daar op dat degenen die de meting van een Zubadan met een Kamstrup deden, nog op een iets hogere sCOP uitkwamen. Dus het type warmtepomp is niet te optimistisch met die cijfers.
Het komt aardig overeen met de COP uit de performance data uit het technische handboek.
Je moet natuurlijk bedenken dat de WP de woning verwarmt met een sCOP van zo'n 4,2 maar dat het warm water met een sCOP van zo'n 2,8 wordt gemaakt (55 graden). Warm water maken kost hier zo'n 1,5 tot 2 uren draaitijd per dag, afhankelijk van zomer / winter / luchtvochtigheid.
M'n installateur werkt wel graag met Mitsubishi omdat ze zo transparant zijn met hun data. Je kan er echt op rekenen dat als er staat dat je warmtepomp bij -15 nog 14kW haalt, dat hij het ook haalt.
Je hoeft er niet diep voor te graven, het databoek van 435 (!) pagina's is zo te downloaden.
Je ziet ook direct waarom je eigenlijk (met verwarmen) niet te lang boven de 40 graden wil komen.
Als het een paar weekjes per jaar is, is het niet erg maar constant zo hoog verwarmen gaat wel inhakken op je rendement.
Als je kijkt naar de gemiddelde temperatuur tijdens een stookseizoen (dus niet het hele jaar maar alleen stookseizoen) in Nederland (6,6 graden Celsius) en de COP bij nominal en 35 graden dan klopt die 4,22 wel aardig met mijn gemeten 4,2 voor verwarmen.
En kijk je bij 55 graden en de gemiddelde jaartemperatuur van 11,6 graden Celsius (want warm water maak je het hele jaar) dan komt de COP ook wel aardig uit op mijn gemeten sCOP van 2,8.
Zet ik dan het historisch gemiddelde gasverbruik van de woning er tegenover, dan kom ik op 1.450m3 aardgas per jaar. Dat vervang ik tegenwoordig door 3.150kWh stroom en dat is dus: (1.450 x 8) / 3.150 = 3,91 keer efficiënter. En ook dat komt weer aardig in de buurt van die sCOP. Maar dat is een hele ruwe schatting, waarbij je ook moet weten of de CV-ketel goed ingeregeld was. Er hing een ketel uit 2003 die vol gas ging dus dat kon wss nog wel iets beter.
[ afbeelding ]
Als het goed is, heeft elke gemeente uiterlijk eind 2021 op wijkniveau een visie m.b.t. de wijze en planning m.b.t. aardgasvrij maken, gepubliceerd. Dus ook voor jouw wijk.quote:Op zondag 14 januari 2024 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik zou direct een te koop bod in mijn tuin zetten als ze dat hier zouden doen.
De wijze is er de planning nietquote:Op zondag 14 januari 2024 12:04 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als het goed is, heeft elke gemeente uiterlijk eind 2021 op wijkniveau een visie m.b.t. de wijze en planning m.b.t. aardgasvrij maken, gepubliceerd. Dus ook voor jouw wijk.
Waarom een te koop bord?quote:Op zondag 14 januari 2024 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik zou direct een te koop bod in mijn tuin zetten als ze dat hier zouden doen.
Ik zou ook de regie altijd zelf in handen willen houden. Als je overgaat op stads- of blokverwarming dan heb je helemaal 0,0 invloed op de kosten en ook geen mogelijkheid meer om over te stappen.quote:Op zondag 14 januari 2024 12:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom een te koop bord?
Gewoon zorgen dat je voor die tijd all-electric bent werkt even goed. Je kan dan die stadsverwarming aansluiting weigeren. Heeft waarschijnlijk nog een positief effect op de woningwaarde ook als de meeste andere huizen in de wijk wel aan een warmtenet gehangen worden.
Als je helemaal zelfvoorzienend bent wel natuurlijk. Maar dat is niemand nog, ook niet met zonnepanelen op je dak. Of je moet zelf de energie ook op kunnen slaan voor de winter.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou ook de regie altijd zelf in handen willen houden. Als je overgaat op stads- of blokverwarming dan heb je helemaal 0,0 invloed op de kosten en ook geen mogelijkheid meer om over te stappen.
Met een VVE is dat natuurlijk sowieso al pittig maar als je de kans hebt, zou ik altijd zelf m'n traject uitstippelen.
[ afbeelding ]
Dan heb ik nog steeds liever een eigen huis zķnder VVE en zķnder stadswarmte dan met VVE en met stadswarmte, ook al ben ik niet 100% zelfvoorzienend. Want dat ben je in een appartement ook niet en dan heb je daarnaast ook nog eens te maken met een VVE die het niet makkelijker maakt en met stadswarmte heb je helemáál niks te kiezen.quote:Op zondag 14 januari 2024 16:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als je helemaal zelfvoorzienend bent wel natuurlijk. Maar dat is niemand nog, ook niet met zonnepanelen op je dak. Of je moet zelf de energie ook op kunnen slaan voor de winter.
Ik heb daar een tijdje geleden in mijn eigen topic updates over geplaatst:quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef RetepV het volgende:
Hoeveel kosten bespaar je nu? En dan wil ik natuurlijk de werkelijke kosten horen en niet theoretische of geprojecteerde kosten.![]()
quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
Het leek me trouwens een aardig moment om een warmtepompupdate te geven, aangezien de verwarming niet meer aan gaat. We hebben er nog geen jaar opzitten, maar het lijkt erop dat we afstevenen op een jaarlijks verbruik van 2900 kWh voor verwarming (2400 kWh) en warm water (500 kWh). Voorheen zaten we op een verbruik van 1600 m3 gas per jaar. We zijn vooralsnog erg tevreden met de warmtepomp!
Edit: net 2023 bijgewerkt in m'n administratie. Dat is uiteindelijk 2533 kWh voor 2023 geworden aan totaal verbruik van de warmtepomp.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een geinige grafiek gemaakt, aangezien klooien met getallen een hobby is. De grafiek laat zien hoeveel energie we netto van een leverancier afnamen door de jaren heen. Alle isolatiemaatregelen hadden we al getroffen.
Disclaimer: ik heb wat aannames moeten doen, zoals hoe ons gasverbruik zich verhield tot hypothetisch elektriciteitsverbruik van een warmtepomp, wat ons energieverbruik de rest van dit jaar zal zijn en hoeveel energie we nog op gaan wekken. En ik heb het salderingsprincipe toegepast.
Mijlpalen hierbij:
• zonnepanelen geīnstalleerd in augustus 2020
• cv vervangen door warmtepomp in september 2022
• extra zonnepanelen geīnstalleerd in januari 2023
Nee, ik bedoel niet "zelfvoorzienend". Ik bedoel dat je beter niet afhankelijk kan zijn van stads- of blokverwarming omdat je dan niet kan overstappen en geen invloed heb op de prijzen.quote:Op zondag 14 januari 2024 16:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als je helemaal zelfvoorzienend bent wel natuurlijk. Maar dat is niemand nog, ook niet met zonnepanelen op je dak. Of je moet zelf de energie ook op kunnen slaan voor de winter.
het kan wel, maar alleen weggelegd voor enkele met genoeg land.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als particulier energie opslaan voor een seizoen is sowieso niet aan de orde.
Ja, dat was vast hoe het hier bedoeld werd ja.quote:Op zondag 14 januari 2024 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het kan wel, maar alleen weggelegd voor enkele met genoeg land.
Goed bezigquote:Op zondag 14 januari 2024 17:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb daar een tijdje geleden in mijn eigen topic updates over geplaatst:
[..]
[..]
Edit: net 2023 bijgewerkt in m'n administratie. Dat is uiteindelijk 2533 kWh voor 2023 geworden aan totaal verbruik van de warmtepomp.
Dat je altijd over kan vraag ik mij af hoor. Hier een jaren 30 huis met het++ glas. Gevel isolatie kan niet, buiten muur isoleren mag niet, dus moet van binnen uit, dat gaat flink wat geld en m2 kosten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat is je verbruik nu? Hoe oud is je huis? Wat voor glas zit er in.
Uiteindelijk kan je altijd over op een warmtepomp, de vraag is vooral: kan je hem kwijt?
Je hoeft ook niet direct elektrisch te gaan koken. Maar als je je groepenkast al moet aanpassen zou ik er wel rekening mee houden.
(extra) isolatie is niet noodzakelijk.quote:Op donderdag 1 februari 2024 03:39 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Dat je altijd over kan vraag ik mij af hoor. Hier een jaren 30 huis met het++ glas. Gevel isolatie kan niet, buiten muur isoleren mag niet, dus moet van binnen uit, dat gaat flink wat geld en m2 kosten.
Vloer isolator moet dan gerealiseerd worden. En dan nog heb ik buren die dit gedaan hebben en hun huis precies op 18 graden krijgen met de warmte pomp op de koudste dagen.
Zit je dan met je straks ongesaldeerde zonnepanelen, je dure warmtepomp in de kou.
Ditquote:Op donderdag 1 februari 2024 06:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
(extra) isolatie is niet noodzakelijk.
Je warmtebron en afgiftesysteem moeten gewoon groot genoeg zijn om je warmteverlies te compenseren. Is het huis slecht geīsoleerd, dan heb je een grote warmtebron en een afgiftesysteem met grote capaciteit (= opppervlak) nodig.
Heb je zeer goede isolatie en heb je daardoor weinig warmteverlies, dan kun je met een veel kleinere warmtebron en afgiftesysteem je huis warm houden.
Bij jouw buren is kennelijk de warmtebron en/of het afgiftesysteem niet afgestemd op het warmteverlies van de woning. Dat is niet omdat een warmtepomp niet kan werken in zo'n huis, maar omdat door gemaakte keuzes de warmte-huishouding niet in balans is. Dat kan hem zitten in de absolute capaciteit van het systeem, maar bijvoorbeeld ook doordat de stooklijn te laag is ingesteld. De stooklijn iets verhogen zorgt dat de vloerverwarming en/of radiatoren warmer worden en dus ook meer warmte afgeven (indien de warmtebron daarvoor genoeg vermogen heeft). Of omdat de buren simpelweg de thermostaat op 18 hebben staan en dat wel prima vinden.
En ja, als extra isoleren mogelijk is dan is dat altijd aan te raden. Want dat heeft uiteraard wel de nodige voordelen.
- kleinere WP en afgiftesysteem nodig
- Meer comfort
- Lagere energiekosten dan zonder isolatie
- Lagere belasting van het elektriciteitsnet in de winter.
Poah bakkie geld wel.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 08:40 schreef Sport_Life het volgende:
Hier ook goede ervaringen met de overstap van cv ketel naar warmtepomp. Onze ketel moest toch al vervangen worden, dus investering na subsidie met aftrek van de cv ketel is 8k.
Zoals het er nu uitziet gaan we van 1800m3 gas naar 4500 kwh stroom. Waarbij we voorheen alleen de woonkamer verwarmde en nu de gehele woning.
We hebben die 8k al terugverdiend voordat het salderen is afgelopen.
En nu de berekening zonder onderhoudscontract wat dat is echt geld weggooien.quote:Op zondag 4 februari 2024 08:30 schreef Alkazar25 het volgende:
Wij hebben de kosten op een rijtje gezet:
We zijn erbij wel van uit gegaan dat de huidige prijzen dan 10 jaar niet veranderen
Dan kwamen wij erop uit dat het kopen van een warmtepomp goedkoper is over 10 jaar genomen, en dat je van het verschil een nieuwe warmtepomp kan bekostigen. Dit ondanks de veel hogere aanschafprijs.
Terwijl Hybride, wat ook erg aantrekkelijk leek, minder scheelde dan verwacht.
De CV-ketel was het goedkoopste in aanschaf, maar met vastrecht en 10 jaar gas (in ons geval 1100 m3)
je na 5 jaar duurder uit bent dan met een warmtepomp. de berekening was als volgt:
aanschaf cv ketel (3500) + 10 jaar vastrecht zonder inflatie (3000) + 10x 1,50x1100 (16500) + onderhoudscontract 120* 7 euro (860) = 23800 euro wat je kwijt bent als de prijzen niet veranderen.
De hybride warmtepomp (7500) + cv ketel (3500) +10 jaar vastrecht (3000) + gasverbruik (50% van 16500)
+onderhoudscontract cv+ warmtepomp (17 euro per maand (2040) -2500 euro subsidie = 14790 euro
De installatie van de warmtepomp heeft ons gekost:
14500 euro -3250 euro subsidie : 11250. Met salderen is ons stroomverbruik 0. Het gas vastrecht van 3000 euro hoef je ook niet uit te geven. Dus tsja... Voor ons was het toen een makkelijke keuze.
Maar ons huis is al volledig geīsoleerd, voorzien van vloerverwarming, lage temperatuur convectoren en HR ++ glas. Ik heb geen idee hoe dat is als je een minder goed geīsoleerd huis hebt.
Als die uitzonderingen er zijn dan kun je na 2026 in normale huizen ook nog CV ketels hangen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Appartementen zijn vrijgesteld, daar mag je dus ook na 2026 nog een CV ketel op gas installeren, omdat het in de meeste gevallen niet mogelijk of erg lastig is om daar een warmtepomp te plaatsen.
Ik heb een maandje geleden nog een nieuwe gas ketel laten plaatsen in mijn appartement. Vorige was lek en al vrij oud en ik vond het niet meer de moeite waard om geld erin te steken om hem te repareren.
Nee hoor. Al ja meer dan nu maar stukken minder dan met gasketel.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Tot het salderen er af gaat
Dan kan ze de buidel trekken
Een jaarlijks onderhoud is opgenomen in de gasketelwet tegenwoordig en verplicht te doen door gecertificeerde bedrijven. Verzekeraars gaan moeilijk doen als je huis aftikt zonder keuring.quote:Op zondag 4 februari 2024 08:38 schreef PJ het volgende:
[..]
En nu de berekening zonder onderhoudscontract wat dat is echt geld weggooien.
Ten opzichte van de situatie met salderen wordt het dan inderdaad duurder.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Dan zal ik mijn verzekeraar vriendelijk wijzen op het onderhoud wat de ketel zelf aangeeft nodig te hebben. Dat is tot op heden eens in de 3 jaar een pakking setje van ¤30, (Remeha Tzerra).quote:Op zondag 4 februari 2024 10:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een jaarlijks onderhoud is opgenomen in de gasketelwet tegenwoordig en verplicht te doen door gecertificeerde bedrijven. Verzekeraars gaan moeilijk doen als je huis aftikt zonder keuring.
En wie gaat dat setje er in zetten?quote:Op zondag 4 februari 2024 11:33 schreef PJ het volgende:
[..]
Dan zal ik mijn verzekeraar vriendelijk wijzen op het onderhoud wat de ketel zelf aangeeft nodig te hebben. Dat is tot op heden eens in de 3 jaar een pakking setje van ¤30, (Remeha Tzerra).
quote:Op zondag 4 februari 2024 10:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een jaarlijks onderhoud is opgenomen in de gasketelwet tegenwoordig en verplicht te doen door gecertificeerde bedrijven. Verzekeraars gaan moeilijk doen als je huis aftikt zonder keuring.
Bijzonder huis heb je dan...quote:Artikel 6.38. (keuring van stookinstallaties)
3
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2018. Zie het overzicht van wijzigingen]
1 Een niet-gasgestookte stookinstallatie met een nominaal vermogen van:
a. 20 kW tot ten hoogste 100 kW wordt ten minste eenmaal per vier jaar gekeurd op veilig functioneren, optimale verbranding en energiezuinigheid; en
b. meer dan 100 kW, wordt ten minste eenmaal per twee jaar gekeurd op veilig functioneren, optimale verbranding en energiezuinigheid.
2 Een gasgestookte stookinstallatie met een nominaal vermogen van meer dan 100 kW wordt ten minste eenmaal per vier jaar gekeurd op veilig functioneren, optimale verbranding en energiezuinigheid.
3 Een keuring wordt voor de eerste keer uitgevoerd binnen zes weken na ingebruikname.
4 Het eerste en tweede lid gelden alleen voor een stookinstallatie die onderdeel is van een technisch bouwsysteem.
5 Het eerste tot en met vierde lid zijn niet van toepassing op een niet-gemeenschappelijk stooktoestel met een nominaal vermogen van ten hoogste 100 kW van een woonfunctie.
Ja en Google nu eens op de gasketelwet voor particulieren?quote:Op zondag 4 februari 2024 12:16 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[..]
Bijzonder huis heb je dan...
Waarom zou ik googlen als ik de wet er zelf bij pak?quote:Op zondag 4 februari 2024 13:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja en Google nu eens op de gasketelwet voor particulieren?
Omdat jij de SCIOS wetgeving hebt, die al veel langer geldt de gasketelwet particulieren geldt vanaf april 2023quote:Op zondag 4 februari 2024 13:13 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Waarom zou ik googlen als ik de wet er zelf bij pak?
Nee, ik heb het BBL erbjj gepakt, zoals die sinds 1 januari 2024 geldt en op wetten.nl en in het staatsblad gepubliceerd is.quote:
De gasketelwet legt verplichtingen op aan bedrijven die aan gastoestellen werken.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja en Google nu eens op de gasketelwet voor particulieren?
Is trouwens niet jaarlijks verplicht maar de frequentie die de fabrikant aangeeft maar altijd met gecertificeerde rookgasmeting.
Nee dat klopt, maar hoe gaan (brand) verzekeringen hiermee om. Dat was eerder niet zo’n punt maar met een wet voor keuringen zullen zij die waarschijnlijk gaan opnemen in de voorwaarden.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De gasketelwet legt verplichtingen op aan bedrijven die aan gastoestellen werken.
Maar ik zie nergens dat de gasketelwet verplichtingen (of verboden) oplegt aan particulieren die aan hun eigen gastoestel werken.
En ook niet aan particulieren die hun gastoestel (niet) laten onderhouden.
Voorlopig doen ze daar in principe niets mee. Net zoals je ook gewoon verzekerd bent wanneer niet elk jaar de schoorsteenveger langs komt om de pijp van je houtkachel of haard schoon te vegen. Of wanneer je zelf eens iets aan de elektra geklust hebt wat niet 100% volgens de regels is.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar hoe gaan (brand) verzekeringen hiermee om. Dat was eerder niet zo’n punt maar met een wet voor keuringen zullen zij die waarschijnlijk gaan opnemen in de voorwaarden.
Het is wel weer op zijn Nederlands geregeld: vaag.
Nou het is allemaal vrij nieuw nog. Dus de eerste gevallen van brand en CO doden met beunwerk aan ketels moet nog jurispundentie over komen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voorlopig doen ze daar in principe niets mee. Net zoals je ook gewoon verzekerd bent wanneer niet elk jaar de schoorsteenveger langs komt om de pijp van je houtkachel of haard schoon te vegen. Of wanneer je zelf eens iets aan de elektra geklust hebt wat niet 100% volgens de regels is.
Of zoals je autoverzekering gewoon schade vergoed wanneer je een keer 10km/u te hard reed op het moment dat je bij een ongeval betrokken raakte.
Bij extreme gevallen van verwijtbare nalatigheid (verwaarlozen van de installatie, absoluut ondeskundig en gevaarlijk knutselwerk, jarenlang vuile rotzooi in de houtkachel stoken waardoor er dikke lagen brandbare aanslag zijn ontstaan in het rookkanaal) gebeurt het dat vanwege die verwijtbaarheid wel eens niet wordt uitgekeerd.
Ik heb al sinds 2017 geen gas meer. Voor mij is het geen issue.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou het is allemaal vrij nieuw nog. Dus de eerste gevallen van brand en CO doden met beunwerk aan ketels moet nog jurispundentie over komen.
Maar ik loop daar liever geen risico’s mee, jij wel?
Waarom begin je er dan over.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb al sinds 2017 geen gas meer. Voor mij is het geen issue.
Nou ja, gasketels hebben we al sinds de jaren '60. Beunhazen ook. Het enige wat er veranderd is, is dat er nu een wettelijk kader is wie er aan mag werken. Maar wat betreft nalatigheid is er niets veranderd.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou het is allemaal vrij nieuw nog. Dus de eerste gevallen van brand en CO doden met beunwerk aan ketels moet nog jurispundentie over komen.
Maar ik loop daar liever geen risico’s mee, jij wel?
Dat klopt opzich wel. Toch denk ik dat dit gaat veranderen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nou ja, gasketels hebben we al sinds de jaren '60. Beunhazen ook. Het enige wat er veranderd is, is dat er nu een wettelijk kader is wie er aan mag werken. Maar wat betreft nalatigheid is er niets veranderd.
Ik begon er niet over. Los daarvan is het toch niet verboden om het ergens over te hebben waar ik niet direct iets mee te maken heb?quote:
Alleen bij bedrijven.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat klopt opzich wel. Toch denk ik dat dit gaat veranderen.
Zoals brandverzekeraars die nu bij vastgoed een Scope 10 eisen en bij PV panelen een Scope 12
En zo veel veiliger wordt het er niet op. Wel veel duurder, dat hebben de lobbypartijen weer goed voor elkaar net zoals meer van die onzinnige keuringen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nou ja, gasketels hebben we al sinds de jaren '60. Beunhazen ook. Het enige wat er veranderd is, is dat er nu een wettelijk kader is wie er aan mag werken. Maar wat betreft nalatigheid is er niets veranderd.
Eens hoor.quote:Op maandag 5 februari 2024 14:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En zo veel veiliger wordt het er niet op. Wel veel duurder, dat hebben de lobbypartijen weer goed voor elkaar net zoals meer van die onzinnige keuringen.
Dus dubbel afschrijving, onderhoud, vastrecht, etc. Beter gelijk die cv ketel eruit, hybride is het niet.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef Cybersijp het volgende:
geen paniek, je mag straks na 2026 heus nog wel een nieuwe cv kopen hoor. hij moet echter in combinatie met een stukje hybride .
Wij wekken 20-30% zelf op (direct verbruik). Heb nog niemand gehoord die zelf gas opboortquote:Op zondag 4 februari 2024 09:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Want jij kan aardgas wel salderen?quote:Op zondag 4 februari 2024 09:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Hoe doe je bij een meterkast van tegenwoordig er een stop met meer A in?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:18 schreef RetepV het volgende:
[..]
[..]
Dat is een gevaarlijke situatie dus... In die zin dat als dit bij veel mensen overkomt, er altijd wel een paar dwazen zullen zijn die denken: ik gooi er gewoon een stop met meer Ampere in. Maar de waarde van de stop is gebaseerd op de dikte van de bedrading in je huis. Gooi je er een stop met een hogere A in, dan kun je meer stroom gaan trekken, maar je bedrading is daar niet op berekend. En dat zou zomaar wel eens een verhoogde hoeveelheid branden kunnen gaan opleveren in ons land.
Punt is dat ze die keuringen nu ook naar meterkasten en ongeveer elk apparaat willen gaan brengen.quote:Op maandag 5 februari 2024 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Eens hoor.
Ook weer stimulans om geen nieuwe gasketel maar een WP te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |