Aboutaleb stopt als burgemeester van Rotterdamquote:Ahmed Aboutaleb stopt dit najaar na 15 jaar als burgemeester van Rotterdam
Ahmed Aboutaleb (62) stopt in de loop van het najaar als burgemeester van Rotterdam. Hij is nu halverwege zijn derde ambtstermijn. In een brief aan de gemeenteraad schrijft de PvdA'er: "Na ruim 15 jaar onze prachtige stad te hebben gediend, acht ik het tijd om plaats te maken voor een nieuwe burgemeester."
Hij noemt het besluit om te vertrekken een weloverwogen keuze. Door dit jaar plaats te maken, is er volgens hem genoeg tijd om voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen (2026) een opvolger te vinden.
De datum van vertrek is nog niet bekend. Die wil hij in overleg met het presidium bepalen. Aboutaleb zegt dat hij zich tot zijn laatste dag als burgemeester onverminderd blijft inzetten voor de stad.
Aboutaleb werd in 2009 benoemd tot burgemeester van de havenstad. Hij was de eerste burgemeester van Marokkaanse afkomst in Nederland en de eerste van een grote stad in Europa. Voordat hij burgemeester werd, was hij staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wethouder in Amsterdam.
In 2021 werd hij gekozen tot beste burgemeester ter wereld. In een reactie noemde hij toen het burgemeesterschap van Rotterdam de allermooiste baan die je je maar kan bedenken.
Charlie Hebdo
Het burgemeesterschap van Aboutaleb is er een van pieken en dalen. Zo kreeg hij al in het eerste jaar te maken met rellen tijdens een strandfeest in Hoek van Holland. Daarbij kwam een jongen van 19 om het leven nadat hij was geraakt door een politiekogel. Agenten voelden zich in het nauw gedreven en handelden volgens het OM uit noodweer.
Uit een rapport van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement COT bleek later dat politie, justitie en de gemeente Rotterdam rondom het strandfeest fout op fout hadden gestapeld. Aboutaleb kreeg veel kritiek van de gemeenteraad, maar kon aanblijven.
In 2015, na de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo, kreeg Aboutaleb internationale aandacht vanwege een toespraak en een interview over de kwestie. Hij zei: "Als je het niet ziet zitten dat humoristen een krantje maken, ja...mag ik het zo zeggen: rot toch op!" Hij uitte zijn woede niet alleen als burgemeester, maar ook als moslim.
'Fidele collega'
De Amsterdamse burgemeester Halsema zegt via een woordvoerder dat ze altijd met veel plezier heeft samengewerkt met Aboutaleb. "Ik ken hem als een betrokken en geëngageerde bestuurder en een fijne collega. Zijn burgemeesterschap was en is indrukwekkend. De stad Rotterdam is bij hem vijftien jaar lang in goede handen geweest."
Jan van Zanen, burgemeester van Den Haag, noemt Aboutaleb in een eerste reactie een "fidele collega-bestuurder". Volgens Van Zanen is "de publieke zaak hem veel dank verschuldigd".
Verschillende subforaquote:Op donderdag 11 januari 2024 18:31 schreef golfer het volgende:
NWS / Aboutaleb stopt als burgemeester van Rotterdam
Er worden tot nu toe alleen burgemeesters, ex-wethouders en ex-ministers of staatssecretarissen genoemd, die zijn dus allemaal ervaren genoeg.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:58 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me sowieso wel handig dat ze iemand nemen die een beetje ervaren is. Bijvoorbeeld een burgemeester van een kleinere plaats of iemand die wethouder is geweest in een van de grote steden.
In dat geval lijkt Marianne van den Anker een geschikte kandidaat die nog niet veel genoemd wordt. Ze is wethouder en raadslid geweest in Rotterdam en sinds 2022 gemeentelijk ombudsman van Rotterdam, dat is wel een benoeming voor 6 jaar. Ze is bestuurskundige en criminologe, heeft werkervaring bij de Rotterdamse politie en de politieacademie. Als Rotterdamse burgemeester is een sterk veiligheidsprofiel een voordeel. Ze is al aardig wat jaren geen bestuurder of volksvertegenwoordiger meer, maar heeft zich al die jaren wel met politiek bemoeid in andere functies.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:57 schreef Hanca het volgende:
Er worden hier een hoop namen genoemd: https://www.ad.nl/rotterd(...)en-genoemd~a381be8f/
Schouten, De Jonge, Harbers, Pechtold, Jan Kees de Jager hebben er allemaal gewoond, Koolmees komt uit Capelle aan de IJssel, vlak naast Rotterdam. Uslu wordt ook genoemd, maar als die nu weer weg gaat bij Corendon lijkt het me dat ze haar volledige geloofwaardigheid kwijt is. En dan worden er nog een aantal kandidaten genoemd zonder Rotterdamse link: Kolff en Marchouch. En een Leefbaar kandidaat: Ronald Schneider, burgemeester van Barendrecht en voormalig wethouder van Rotterdam.
Opvallend aan dit lijstje: op Schouten en Uslu na allemaal mannen, terwijl de voorkeur uit zou gaan naar een vrouw volgens hetzelfde artikel.
Welke onderhandelingen bedoel je? Er wordt een vertrouwenscommissie ingesteld. Het proces van de burgemeestersbenoeming is door de jaren stukken professioneler geworden.quote:Op zondag 14 januari 2024 22:37 schreef Blastbeat het volgende:
Grapperhaus zou er uitstekend geschikt voor zijn. Bijzonder intelligent en echt zo'n ietwat autoritaire vaderfiguur die toch duidelijk gewoon het beste voor iedereen wil.
Maar ja, het CDA is inmiddels een van de kleinere partijen van Nederland, dus ik vermoed dat ze in de onderhandelingen niet echt een rol spelen.
PVV heeft geen gemeenteraadsleden in Rotterdam, net zo min als NSC en BBB. Er valt dus niks weg te geven, aangezien de gemeenteraad over de benoeming gaat.quote:Op donderdag 4 april 2024 03:09 schreef LangeTabbetje het volgende:
De opvolging kan nog net meegenomen worden in de formatieonderhandelingen, PVV heeft toch geen serieuze kanshebbers, dus kunnen dit makkelijk weggeven.
Leuk wisselgeld om de VVD te paaien bijvoorbeeld.
In theorie zou het zo moeten gaan, in de praktijk zie ik toch weer een handjeklap op de achtergrond glorenquote:Op donderdag 4 april 2024 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
PVV heeft geen gemeenteraadsleden in Rotterdam, net zo min als NSC en BBB. Er valt dus niks weg te geven, aangezien de gemeenteraad over de benoeming gaat.
Als er handjeklap komt, is dat in de gemeenteraad tussen de coalitie daar. Juist omdat PVV, NSC en BBB geen zetels hebben daar, is het onmogelijk dat de landelijke partijen het onderling regelen. Hoe willen die Leefbaar Rotterdam, GL, PvdA, D66, Denk e.d. gaan dwingen voor hun gekozen kandidaat te stemmen?quote:Op donderdag 4 april 2024 09:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
In theorie zou het zo moeten gaan, in de praktijk zie ik toch weer een handjeklap op de achtergrond gloren
Als jij denkt dat een volgende burgemeester wel een discriminerend onderzoek gaat uitvoeren, kom je waarschijnlijk wel van een koude kermis thuis. Er wordt nergens de etniciteit van daders en slachtoffers vastgelegd, dat mag ook helemaal niet.quote:Op donderdag 4 april 2024 09:33 schreef Buikbrein het volgende:
Ik vond het opzich een goede Burgermeester, maar imho hield hij problemen onder de pet en zat toch zijn afkomst in de weg.
Ter herinnering: https://www.rijnmond.nl/n(...)n-alleen-autochtonen
Hij weigerde een onderzoek dat inzicht kon geven waar om werd gevraagd door de Rotterdammers, hij had dit moeten toestaan immers: als het zo belachelijk was, dan zou dat vanzelf blijken, transparantie toch? Dat de uitkomst mogelijk slecht uitkwam, jammer dan.. heb je met wel meer realiteiten.
Ik vind dat ze erop terug moeten komen en na Aboutaleb dit onderzoek meteen heropenen.. het is nodig!! Tijd om die groep eens te confronteren met harde cijfers, en dan erop acteren.
Het goede nieuws in dit geval lijkt me dat hij geen minister meer wordt.quote:
Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong gestemd.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:03 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Aboutaleb stopt als burgemeester van Rotterdam
Zo gaat Rotterdam de opvolger van Aboutaleb zoeken (en deze namen worden genoemd)
Bye bye burgemeester Aboutaleb: ‘Hij heeft het voortreffelijk gedaan'
Opvolging Aboutaleb: iedereen mag solliciteren op zijn baan
Populaire Aboutaleb werd 'boegbeeld van Rotterdam', maar kritiek zwol aan
Aboutaleb stopt als burgemeester: ‘Raad kreeg genoeg van hem’
[poll=6548]
In de tweede stad van het land, qua inwonertal, stopt burgemeester Aboutaleb na 15 jaar in functie. Hoe beoordeelt FOK! zijn ambtstermijn en wie gaat hem opvolgen (het AD noemt al wat kandidaten)? Bedenk wel dat het nog wel even duurt voordat Aboutaleb stopt. Een precieze datum van afscheid staat formeel nog niet vast.
Ha, da's een mooie verdraaing: De (vermeende) discriminatie, begint bij de daders die zorgvuldig hun witte slachtoffer uitkiezen.quote:Op donderdag 4 april 2024 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij denkt dat een volgende burgemeester wel een discriminerend onderzoek gaat uitvoeren, kom je waarschijnlijk wel van een koude kermis thuis. Er wordt nergens de etniciteit van daders en slachtoffers vastgelegd, dat mag ook helemaal niet.
Dat spreekt niet in zijn voordeel nee. Bovendien denk ik zoals eerder aangegeven dat hij zelf geen interesse heeft omdat hij nu bij Deloitte Legal en de EUR een veel betere werk-privébalans heeft dan in zijn tijd als minister, of als burgemeester van Rotterdam.quote:
Op je 70ste moet je stoppen als burgemeester en een termijn duurt zes jaar. Dat betekent dat je hooguit 64 kunt zijn om nog ergens aan te beginnen, of de vertrouwenscommissie moet het leuk vinden om over een paar jaar weer bijeen te komen.quote:
Aboutaleb zat in de regering toen hij burgemeester werd.quote:Op zaterdag 27 april 2024 03:02 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Andere leden van de regering zouden kunnen, maar aangezien ze meebeslissen over de voordracht bij grotere gemeenten, is dat niet heel transparant. Carola Schouten valt daarmee eigenlijk ook af, plus dat ze nul ervaring heeft in het lokaal bestuur.
Bestaat die maximumleeftijd?quote:Op zaterdag 27 april 2024 03:02 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Op je 70ste moet je stoppen als burgemeester en een termijn duurt zes jaar. Dat betekent dat je hooguit 64 kunt zijn om nog ergens aan te beginnen, of de vertrouwenscommissie moet het leuk vinden om over een paar jaar weer bijeen te komen.
Ik gok op Alexander Pechtold. Die aast al jaren op Rotterdam. Hugo de Jonge zou nu vreemd zijn, of zelfs ongepast. De minister van BZK die zichzelf tot burgemeester aanstelt, zou niet gepikt worden. Andere leden van de regering zouden kunnen, maar aangezien ze meebeslissen over de voordracht bij grotere gemeenten, is dat niet heel transparant. Carola Schouten valt daarmee eigenlijk ook af, plus dat ze nul ervaring heeft in het lokaal bestuur.
Maar had daarvoor natuurlijk al wel ervaring als wethouder in een grote stad.quote:Op zaterdag 27 april 2024 06:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aboutaleb zat in de regering toen hij burgemeester werd.
Ja, was vroeger 65, maar is al jaren 70. Voor waarnemers gelden andere regels. https://vng.nl/artikelen/(...)20en%20het%20college.quote:
Klopt, maar het was de reactie op "uit de zittende regering gaat niet". Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat Schouten het gaat worden.quote:Op zaterdag 27 april 2024 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar had daarvoor natuurlijk al wel ervaring als wethouder in een grote stad.
Niet dat Carola daarom ongeschikt is. Maar het CV van Aboutaleb was wel wat meer toegesneden op de functie.
Als geboren (maar niet meer woonachtige) Rotterdammer moet ik zeggen dat ik Schouten totaal niet vind passen bij de stad.quote:Op vrijdag 26 april 2024 12:17 schreef Farenji het volgende:
Ik hoop op Carola Schouten. Als het Hugo wordt ga ik asiel aanvragen in Amsterdam.
Ze woont er natuurlijk zelf al lange tijd, 'de Rotterdammer' bestaat natuurlijk net zo min als 'de Nederlander'. Maar ik verwacht niet dat de vrij rechtse gemeenteraad op een CU lid uit komt. Al zijn er meer CU burgemeesters in plaatsen waar de CU zelf heel klein is.quote:Op zaterdag 27 april 2024 12:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als geboren (maar niet meer woonachtige) Rotterdammer moet ik zeggen dat ik Schouten totaal niet vind passen bij de stad.
Partij moet eigenlijk geen rol spelen, vind ik, maar dat zal wel te idealistisch gedacht zijn van mij.quote:Op zaterdag 27 april 2024 12:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze woont er natuurlijk zelf al lange tijd, 'de Rotterdammer' bestaat natuurlijk net zo min als 'de Nederlander'. Maar ik verwacht niet dat de vrij rechtse gemeenteraad op een CU lid uit komt. Al zijn er meer CU burgemeesters in plaatsen waar de CU zelf heel klein is.
In kleinere gemeenten lijkt dat belang wel kleiner geworden. Voor de 100.000 gemeenten denk ik dat zoiets heel lastig wordt…quote:Op zaterdag 27 april 2024 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Partij moet eigenlijk geen rol spelen, vind ik, maar dat zal wel te idealistisch gedacht zijn van mij.
Het klopt ook niet dat de partij helemaal geen rol speelt. De burgemeester heeft namelijk ook een stem in het college en is daarmee evengoed een politiek figuur. De burgemeester kan namelijk de balans van een college naar de ene of andere kant laten uitslaan. Daar wordt in samenstellingen van colleges dus ook rekening mee gehouden.quote:Op zaterdag 27 april 2024 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Partij moet eigenlijk geen rol spelen, vind ik, maar dat zal wel te idealistisch gedacht zijn van mij.
https://www.omroepwest.nl(...)ning-in-zuid-holland #omroepwestquote:Wouter Kolff nieuwe commissaris van de Koning in Zuid-Holland
REGIO - Wouter Kolff wordt zeer waarschijnlijk de nieuwe commissaris van de Koning in Zuid-Holland. Hij volgt Jaap Smit op, die in oktober vorig jaar zijn vertrek aankondigde. De benoeming van de nieuwe commissaris van de Koning gaat op 1 september in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |