abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212092239
Nieuwe HCN:

Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 4-sterren crowdfundingproject voor Omega De Bilt. Op dit project wordt 9% rente geboden met een looptijd van 36 maanden.

De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.

Zondag 22 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.

Voor de liefhebbers, het project staat al open: https://horecacrowdfunding.nl/projects/omega-de-bilt-89ronz95
pi_212092370
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 15:54 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe HCN:

Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 4-sterren crowdfundingproject voor Omega De Bilt. Op dit project wordt 9% rente geboden met een looptijd van 36 maanden.

De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.

Zondag 22 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.

Voor de liefhebbers, het project staat al open: https://horecacrowdfunding.nl/projects/omega-de-bilt-89ronz95
Dank! Nog net mee kunnen nemen.
pi_212092448
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 15:36 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin lening t.b.v. een verbouwing:

Zwart Holding B.V. 3
¤ 245.000 | 8,0% rente | 36 maanden |

Meteen met een linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik twijfel nog, in de eerste pitch lees ik dat deze investering tweede in rang is. Dat wordt me uit de pitch niet helemaal duidelijk. Daarnaast is de rente lager en het leenbedrag met 45k verhoogd ten opzichte van de vorige begroting…
Wat denken jullie ?
-
pi_212092644
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:11 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Ik twijfel nog, in de eerste pitch lees ik dat deze investering tweede in rang is. Dat wordt me uit de pitch niet helemaal duidelijk. Daarnaast is de rente lager en het leenbedrag met 45k verhoogd ten opzichte van de vorige begroting…
Wat denken jullie ?
Ik vind deze Zwart Holding beetje risky. Dan zit je voor 1 miljoen in een hotel dat eventueel 1.25 miljoen waard is, aflossingsvrij. Dus herfinancierings- , afbouw- en exploitatie risico.

Ik twijfel nog beetje over Zeilstra Holding, die ziet er wel wat gunstiger uit voor mij, ruim lagere LTV, meer spreiding, panden hebben huurders (wel allemaal in de fitness zo te zien).

[ Bericht 0% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 19-01-2024 16:36:12 ]
pi_212093136
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:11 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Wat denken jullie ?
Staat er nu wel in
quote:
De zekerheden zijn in tweede rang achter de investeerders van de vorige lening.
pi_212093770
GVE: update betalingsachterstand - M*sk*n Akk*rb**w

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inmiddels is dit project al 40% afgelost, dus lage LTV, eerste hypotheek op boerderij. Leningnemer is in 2023 steeds slechter gaan betalen, maar meeste termijnen uiteindelijk wel voldaan. GVE is zijn gedoe en slechte communicatie blijkbaar zat en eist nu gewoon de hele boel op. Best voortvarend en zelfs vrij agressief van ze toch? Even in het kader van dat GVE soms wordt verweten te laks te zijn met uitwinning.

[ Bericht 1% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 19-01-2024 18:24:41 ]
pi_212093968
Weer een nieuwe gve om direct te investeren, dit keer met een 2de hypotheek op het woonhuis.

SPOILER
pi_212095580
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 18:16 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
GVE: update betalingsachterstand - M*sk*n Akk*rb**w

SPOILER
Inmiddels is dit project al 40% afgelost, dus lage LTV, eerste hypotheek op boerderij. Leningnemer is in 2023 steeds slechter gaan betalen, maar meeste termijnen uiteindelijk wel voldaan. GVE is zijn gedoe en slechte communicatie blijkbaar zat en eist nu gewoon de hele boel op. Best voortvarend en zelfs vrij agressief van ze toch? Even in het kader van dat GVE soms wordt verweten te laks te zijn met uitwinning.
Overdragen aan Flanderijn noem ik nou niet echt agressief gedrag, vervolgens kun je straks zelf steeds gaan navragen en spelen ze alleen nog doorgeefluik. Als ze direct een executieveiling hadden aangekondigd, dan had ik het agressief willen noemen :) Dat overdragen voelt bij mij eerder als "mooi, zijn we ook weer vanaf".

Begrijp ik het goed dat het depot al 8 maanden leeg was en ze pas nadat er voor de tweede maand niets was betaald in actie kwamen? Dat had naar mijn gevoel wel wat eerder mogen zijn, bij strak debiteurenbeheer moet je gewoon kort op de bal zitten. Als een depot wordt aangesproken moeten ze direct in beweging komen. Nu voelt het als een verplicht nummertje waarna ze het kunnen overdragen en er vanaf zijn en straks alleen jouw vragen door hoeven te geven aan het incassobureau.
pi_212096076
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 20:28 schreef tnhb het volgende:

[..]
Overdragen aan Flanderijn noem ik nou niet echt agressief gedrag, vervolgens kun je straks zelf steeds gaan navragen en spelen ze alleen nog doorgeefluik. Als ze direct een executieveiling hadden aangekondigd, dan had ik het agressief willen noemen :) Dat overdragen voelt bij mij eerder als "mooi, zijn we ook weer vanaf".

Begrijp ik het goed dat het depot al 8 maanden leeg was en ze pas nadat er voor de tweede maand niets was betaald in actie kwamen? Dat had naar mijn gevoel wel wat eerder mogen zijn, bij strak debiteurenbeheer moet je gewoon kort op de bal zitten. Als een depot wordt aangesproken moeten ze direct in beweging komen. Nu voelt het als een verplicht nummertje waarna ze het kunnen overdragen en er vanaf zijn en straks alleen jouw vragen door hoeven te geven aan het incassobureau.
Hmm interesting, ja eerste case van dit soort bij GVE voor mij. Ik dacht omdat ze nu de hele lening opeisen via Flanderijn gaat dat uiteraard leiden tot een (executie)verkoop, maar de ervaring is dus eerder dat Flanderijn een beetje gaat onderhandelen over een betalingsregeling van jaren en iedereen verder duimen gaat draaien?
pi_212096148
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 15:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wilde voor die 9% ook net een duit in de zak doen maar was te laat. Als iemand ziet dat er weer een gaatje is hoor ik het graag.
Staat open voor 16k.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_212097134
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 21:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Staat open voor 16k.
Nu nog 2.5K. Nog een paar trekjes.
Pecunia non olet
pi_212097296
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 18:34 schreef Tjalala het volgende:
Weer een nieuwe gve om direct te investeren, dit keer met een 2de hypotheek op het woonhuis.

SPOILER
Bescheiden meegenomen. Op zich goed verhaal en die 2e hypotheek op het woonhuis is niet dekkend maar maakt wel dat hij er vol voor zal moeten gaan.
Pecunia non olet
pi_212097456
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 14:13 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Wow die Space2Home zat binnen 10 min vol volgens mij. Ik kan er persoonlijk echt geen peil op trekken wat populair gaat zijn en wat niet, behalve dan dat 10% rente waarschijnlijk als een rode lap voor een stier is.
Een mix van
1. korte looptijd
2. het woord 'hypotheek' in de tekst,
3. relatief hoge rente (sowieso box 3 proof) en
4. een gunstig rapportcijfer door Collin.

Niet per se in deze volgorde.
Pecunia non olet
pi_212097690
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 15:40 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Uiteindelijk vind ik het persoonlijk ook niet zo nodig en zelfs een beetje awkward om als investeerder m'n gratis incentive te komen ophalen. Als ik dan langs ga, dan steun ik ze liever ook echt door gewoon te betalen omdat ik hun dienst leuk vindt.
Als awkward ervaar ik het zelf niet. We werden alle keren zeer gastvrij onthaald en het was heel inspirerend om door de eigenaar rondgeleid te worden door de zaak. Onze bijdrage wordt zeer gewaardeerd. Vergeet niet dat men doorgaans niet bij een bank terecht kan.
Ik denk overigens dat het overschat wordt dat funders voor ambassadeur kunnen spelen, de afstand is over het algemeen te groot. Normaliter zal ik niet gauw voor een diner helemaal naar Rotterdam of Enschede rijden om maar eens iets te noemen. In Obliville zit ook genoeg goeds. Misschien is dat ook de reden dat de incentive steeds minder vaak voorkomt.
Pecunia non olet
pi_212098373
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een mix van
1. korte looptijd
2. het woord 'hypotheek' in de tekst,
3. relatief hoge rente (sowieso box 3 proof) en
4. een gunstig rapportcijfer door Collin.

Niet per se in deze volgorde.
Zelf heb ik bij rentes van 10% of meer dat er een alarmbelletje gaat rinkelen in mijn hoofd, dat die rente niet voor niets zo hoog is. Misschien een "once bitten, twice shy" aangezien ik in het begin van mijn crowdfunding carriere wel eens de mist ben ingegaan met toen hogere rentes (8%, 8,5% en 9%), waardoor tot op heden mijn netto rendement in mijn collin overzicht rond de 4% schommelt. Dat is gelukkig al stukken beter dan het eerst was.
pi_212098726
Bij FNC waren de rentes nog veel hoger, soms wel 20% of meer. Dat is risicopremie. Het netto rendement bij FNC was prima, ondanks het wat grote aantal defaults, maar dat werd door die risicopremie goed gecompenseerd.
Pecunia non olet
pi_212098796
Bij FNC heb ik nooit geinvesteerd. Toen ik begon met crowdfunden heb ik er wel naar gekeken, maar vond het risico te groot. Dat zelfde vond ik toen MAX begon en hoge rentes had, ben blij dat ik van die laatste ver weg ben gebleven.
pi_212099044
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 22:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als awkward ervaar ik het zelf niet. We werden alle keren zeer gastvrij onthaald en het was heel inspirerend om door de eigenaar rondgeleid te worden door de zaak. Onze bijdrage wordt zeer gewaardeerd.
Ik merk dat ik niet vaak gebruik maak van de incentive. Tot nu toe 4x:
1. Hotelovernachting A'dam (GvE)
2. High tea in Den Haag (KoM)
3. Gezond maaltijdpakket in Den Haag (KoM)
4. Foto op karton gedrukt (GvE)

Soms kijk ik wel of ik iets kan plannen als ik toevallig in de buurt ben voor een stuk taart of een kopje koffie of een speelparadijs, maar dat is meestal voor mij niet de moeite. Een incentive die ik in mijn achterhoofd hou is de gratis vervanging van een horloge batterij in Naaldwijk (GvE). Ik heb alleen nu geen horloge waarvan de batterij is gestopt.
pi_212099470
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 00:57 schreef obligataire het volgende:
Bij FNC waren de rentes nog veel hoger, soms wel 20% of meer. Dat is risicopremie. Het netto rendement bij FNC was prima, ondanks het wat grote aantal defaults, maar dat werd door die risicopremie goed gecompenseerd.
FNC is verreweg mijn succesvolste platform geweest. Het blijft jammer dat het gestopt is. Mijn netto rendement is ruim boven 10% uitgekomen.
pi_212099479
De nieuwe bij WVJG heeft ook een incentive.
Iedere investeerder ontvangt 15% korting op alle producten in de webshop

Baby Dutch
¤ 80.000
Totaal bedrag
30 maanden
Duur
9%
Bruto rente
Lineaire
Aflossingsvorm
U kunt investeren vanaf 22 januari 2024 om 19:00
pi_212099741
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 00:57 schreef obligataire het volgende:
Is Funding Circle Duitsland eigenlijk nog actief of zijn ze net als in NL in DE ook aan het uitsterven.
pi_212099951
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Is Funding Circle Duitsland eigenlijk nog actief of zijn ze net als in NL in DE ook aan het uitsterven.
Volgens mij dat ze helemaal geen crowdfunding meer aanbieden.

It closed its lending option to "retail investors" between 2020 and 2022, and then announced, in March 2022, that it had made the closure permanent.

Dat staat op de Engelse wiki en op de Duitse:

und änderte im März 2020 ihre Herangehensweise grundlegend. Seither ist sie nur noch als Marktplatz für Finanzierungen zwischen Firmen und institutionellen Anlegern aktiv
pi_212100233
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het loopt langzaam af. Van de 30 projecten die ik had zijn er 20 afgelost, 3 weggeboekt en 7 lopen nog.
Misschien dat ze, zoals in Nederland, alle resterende leningen nog 'opkopen'. Van mij mag het.

De tactiek van FNC was , zoals een wijs man ooit zei, schieten met hagel (je raakt altijd wat), maar voor mijzelf wel met de nadruk op de wat betere projecten. Nederland en in Duitsland.
Achteraf denk ik dat ik misschien beter de D, E en F'jes mee had kunnen nemen omdat die indeling nauwelijks correlatie had met de daadwerkelijke uitval. Ahum. Ohnehin nicht unzufrieden ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 20-01-2024 10:04:42 ]
Pecunia non olet
pi_212100961
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 13:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Heeft WvjG de kostenverhoging weer teruggedraaid? In het project dat gisteren is gefund staat weer dat de kosten 1,0% zijn ipv 1,2%
[ afbeelding ]
Ook bij dit nieuwe project is de EBI na funding nog aangepast. Kosten staan nu wel op 1,2%.
pi_212103500
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 09:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
AFM melding is laagdrempelig (kort contactformulier).
https://www.afm.nl/nl-nl/contact/contactformulier-consumenten

Klacht WvjG kan ook, maar is niet de verwachting dat de aanpassing hierna wordt teruggedraaid. Kifid kan, maar voor mij is de schade maar ongeveer een euro. Dat is de moeite eigenlijk niet om een hele commissie op te laten draven. AFM is denk ik de beste optie.

Het gaat inderdaad vooral over het principe. Je kan natuurlijk wel altijd een melding maken bij Johan zonder de status klacht om het principe te uiten.
Niks meer van Waarde voor je Geld gehoord dus net ook maar een klacht ingediend bij de AFM. Voor mij is het echt een principekwestie.
Echt onacceptabel om de kosten in tegenspraak met de eigen algemene voorwaarden te verhogen bij lopende projecten en dan ook doodleuk de EBI met terugwerkende kracht aanpassen :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')