Uit het misbaksel Kots & Oen en de speurtocht naar een goede film.quote:
De 2e game had best potentieel: Een nieuw avontuur met de boeven er in, in animatievorm. Jammer dat het echt een samenraapsel is.quote:Op maandag 8 januari 2024 15:04 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Maar helaas kregen we twee cashgrabs van iPad-games en een mislukte hommagefilm met Kots en Oen waar B&A een uit de kluiten gewassen cameo in hadden
De uitdaging zit in de formule hanteren en tegelijk het vertalen naar 2024. De moderne techniek is een uitdaging vs het vrij traditionele van Bassie en Adriaan. Dat zeggende is er absoluut een mogelijkheid om de formule te analyseren en te tweaken naar de moderne tijd. Zorgt juist ook voor nieuwe verhaallijnen.quote:Op maandag 8 januari 2024 15:09 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Probleem is dan wel de invulling ervan. Wat ik al zei: de signatuur van Bas en Aad zat doorheen alle avonturenseries qua scripts en liedjes. En het lijkt misschien makkelijk om dat na te doen, maar de film heeft bewezen dat je dan een slap aftreksel krijgt van het origineel waarbij een schrijver denkt "als ik de Baron drie keer 'Drommels!' en Bassie een keer 'Allememaggies' laat roepen ben ik er wel". Niet dus.
Dan had had het geholpen als ze voor een andere opzet gekozen hadden. Nu was de leidraad de vele interviews die gegeven zijn. Dan moet je het dus doen met wat de geïnterviewden te vertellen hebben. Een voorbeeld, Bassie vertelde dat het te veel werk was voor Aad om naast regisseur en het spelen van Adriaan ook de Baron te zijn, omdat het te veel werk was om de snor en pruik goed te doen. Dan kun je nog wat beelden laten zien van de Baron, met snor en pruik, maar dan moet je het daarmee doen.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:29 schreef JOO het volgende:
Het was leuk geweest als Joop van den Ende nog een bijdrage had gedaan. Hij had kunnen vertellen over het idee en over hun breuk, en dat Bas en Aad daardoor genoodzaakt waren om voor hun zelf te beginnen en uit te wijken naar de Belgische televisie, en doordat succes weer terug konden komen op televisie in Nederland. Of dat ze zo vooruitstrevend waren met al het reizen in hun programma's, wat voor die tijd nog niet normaal was (vergeten nog wel eens mensen). Kortom ik kan zo nog wel even doorgaan. Een gemiste kans.
''Hallo, vriendjes en vriendinnetjes, jullie weten wat er gebeurd is...''-quote:Op maandag 8 januari 2024 21:13 schreef luxerobots het volgende:
Met een voice-over, en mogelijk een presentator in beeld, kun je duidelijk uitleggen hoe druk Aad het had.
Ik heb vijf minuten dubbel gelegenquote:Op maandag 8 januari 2024 14:49 schreef JOO het volgende:
Met AI kunnen ze in de toekomst makkelijk een animatieserie maken met de stemmen van Bas en Aad. Korte afleveringen van 5 minuten moet wel lukken.
Series als Andere Tijden of In Europa weten in ieder geval op een gestructureerde manier een verhaal te vertellen. Dit was vooral een hele stapel anekdotes.quote:Op maandag 8 januari 2024 22:14 schreef Japepk het volgende:
[..]
''Hallo, vriendjes en vriendinnetjes, jullie weten wat er gebeurd is...''-
*gebaart met handen*
Deze is zo mogelijk nog beter. Ik zie ze dit best in een of ander volwassenenprogramma zingen;quote:Op maandag 8 januari 2024 22:51 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik heb vijf minuten dubbel gelegen
Bassie die lekker loopt te vloeken op 1:17quote:Op maandag 8 januari 2024 23:33 schreef Japepk het volgende:
[..]
Deze is zo mogelijk nog beter. Ik zie ze dit best in een of ander volwassenenprogramma zingen;
Bingo. Je hebt in één keer het format uitgestippeld waar ik oprecht ooit uitgebreid over nagedacht heb. Ik heb het níet gedaan en het idee geschrapt (wel in andere producties elders online toegepast), simpelweg omdat het dan afleidt van de personen en onderwerpen waar het de volledige productie om zou moeten draaien. Er waren mensen die zijdelings aan B&A verbonden waren en dit uitermate geniaal hadden kunnen dragen (Dick Rienstra was de perfecte naam geweest - zijn houding en duidende stem was fantastisch), maar de rechtszaak en diens overlijden maakten het onmogelijk. Martijn Passchier had het met zijn kennis geweldig kunnen doen, maar zijn stemgebruik is het niet (plus hij vertrouwde mij eens toe dat hij zoiets liever niet doet - er is, en ik quote: "een reden dat ik niet voor niets liever achter de schermen werk"quote:Op maandag 8 januari 2024 21:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Met een voice-over, en mogelijk een presentator in beeld, kun je duidelijk uitleggen hoe druk Aad het had. Dan hadden ze ook een oud draaischema kunnen laten zien, en kunnen laten zien dat Aad zich steeds razendsnel om moest kleden om dan weer als Adriaan of dan weer als Baron aanwezig te zijn. Dan krijg je als kijker gelijk een mooie blik achter de schermen.
Eensquote:Op dinsdag 9 januari 2024 00:44 schreef ArnieAlberts het volgende:
Er zijn in de Bassie en Adriaan-fancommunity iets teveel onbekend volk-gekkies die wel deze taak maar wat graag hadden aangegrepen en dit 'How can I make this about me' hadden gemaakt.
Minder eens. Zo'n auto is natuurlijk een tof fanobject en zij buiten dat inderdaad prima uit. Vind de schreeuwerigheid overigens wel meevallen; buiten een youtubefilmpje van een ritje naar Aad ken ik er niet veel van. Een beetje dezelfde categorie als Mart Hoogkamer die een liedje covert of iemand die de halve Efteling in zijn achtertuin nabouwt. Dat is een hobby.quote:Kijk maar alleen al naar die knakker met zijn auto en caravan, die zich in de afgelopen 10 jaar gruwelijk naar de voorgrond is lopen dringen. Serieus, waar kwamen die pipo's ineens vandaan?
Ook niet eens. Ik vond de 'bedankt' van Adriaan juist enorm misplaatst. Er zijn zat (afscheids)interviews waarin ze waardering voor elkaar uitspreken, en zeker met de écht ontroerende beelden van Bas erna komt Aad heel 'kijk mij eens even sentimenteel zijn' over. Daarom zeg ik, die overdreven emotie opzoeken, ook met de filmische beelden van een vliegveld etc, paste totáál niet bij de rest van de docu.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 00:49 schreef ArnieAlberts het volgende:
Er is iets wat me net te binnen schiet. En dat mis ik écht heel erg in de bios-docu.
De allerlaatste scène van 'Bassie en Adriaan 35 jaar op TV' eindigde heel simpel met Bas die vraagt of hij iets tegen de kijkers mag zeggen, naar de camera draait en alleen maar zegt: Bedankt.
En dat gaf zo'n kippenvel en tranen in de ogen toen. Helaas nu vervangen door de beelden van de kwetsbare, broze Bas, met "Broertjeeee". Ik moét daar het NRC-artikel in gelijk geven: hoewel een emotioneel slot om ze tegen elkaar te horen hoe ze zo om elkaar geven, je mist toch dat gevoel van... nou ja, het onbreekbare fort dat Bassie en Adriaan ooit was.
Het is nu echt Bassie op zijn eilandje, Adriaan op het zijne. Net als dat de series en de shows ooit geproduceerd werden, net als hoe de website op een gegeven moment gerund werd, en later dus ook hoe ruzie tussen de twee gevoerd werd. Het was net Oost- en West-Berlijn.
Ja, had ik misschien ook niet moeten zeggen, maar het valt me gewoon al een tijdje enorm op. Het begon ook met dat hobbyproject en dat juich ik enorm toe, maar in elke productie van de afgelopen jaren zag ik ineens diezelfde gast terugkomen - of het nou die Pubquiz was van een tijdje terug (die wonnen ze), of ie nou Aad vergezelde bij museumbezoeken, ook bij de marathon van Mark en Rámon deden ze heel theatraal, namen ze Aad mee de zaal uit om die VO's met hem op te nemen voor hun reisverslag, niks aan de hand... om aan het eind van de avond, net voor middernacht, doodleuk terug de zaal in te huppelen en te doen alsof ze de hele marathon hadden uitgezeten en hun 'oorkonde' op te halen (en daar op socials over opscheppen, dat ze er wel héél de middag zaten).quote:Op dinsdag 9 januari 2024 00:51 schreef Japepk het volgende:
[..]
Eens
[..]
Minder eens. Zo'n auto is natuurlijk een tof fanobject en zij buiten dat inderdaad prima uit. Vind de schreeuwerigheid overigens wel meevallen; buiten een youtubefilmpje van een ritje naar Aad ken ik er niet veel van. Een beetje dezelfde categorie als Mart Hoogkamer die een liedje covert of iemand die de halve Efteling in zijn achtertuin nabouwt. Dat is een hobby.
Dan zijn we het wel met elkaar eens maar maakte ik mijn punt niet helemaal helderquote:Op dinsdag 9 januari 2024 00:51 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ook niet eens. Ik vond de 'bedankt' van Adriaan juist enorm misplaatst. Er zijn zat (afscheids)interviews waarin ze waardering voor elkaar uitspreken, en zeker met de écht ontroerende beelden van Bas erna komt Aad heel 'kijk mij eens even sentimenteel zijn' over. Daarom zeg ik, die overdreven emotie opzoeken, ook met de filmische beelden van een vliegveld etc, paste totáál niet bij de rest van de docu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |