quote:Op maandag 8 januari 2024 13:42 schreef maily het volgende:
Dit werd gepost in Cilantro in NWS / [Epstein #10] 180 namen van mensen met banden worden bekendgemaakt
[ afbeelding ]
Wat mij nog het meest verbaasde: KOOT EN BIE! Aad zei KOOT EN BIE DOEN DAT AL!quote:Op maandag 8 januari 2024 11:47 schreef Writersright het volgende:
[..]
Het is jammer dat het zo oppervlakkig was. Het hoeft niet diep of negatief te worden maar dit was een kans om een echt goede documentaire neer te zetten die hun geschiedenis op een positieve maar enigzins objectieve manier vastlegde. Ook credits aan anderen geven. Aandacht geven aan de andere acteurs die de serie groot hebben gemaakt. Zeggen wanneer je iets fout hebt gedaan, wat geleerd hebt.
Dat kunnen kleine dingen zijn. Waardering voor hoe de Dikmansen een van de meest populaire karakters uit de hele serie gestalte gaven (Werd B2 uberhapt genoemd?) of hoe de enorme groei van de Plaaggeest naar de Sleutel qua scriptschrijven en casten ging. We kregen alleen te horen hoe Bassie en Adriaan goed werden ontvangen en de Plaaggeest niet. Dat is prima en belangrijk.
Als je echter naar beide series kijkt is het feit dat het een groot verhaal werd in de Sleutel, en eigenlijk de blauwdruk voor alle series, minstens even belangrijk. Wat werkte niet aan Aad voor het episodisch format van de Plaaggeest? Als je het heel nuchter bekijkt zou een vervolg op de Plaaggeest ook episodisch kunnen worden gemaakt met een minder enge slechterik. Dat is echter niet gebeurd. Aad merkte duidelijk dat het format wat hij oorspronkelijk had bedacht minder goed werkte.
Ja dat dacht ik ook! Dat was in de bioscoop toch gewoon nog peppi en kokkie?quote:Op maandag 8 januari 2024 14:21 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wat mij nog het meest verbaasde: KOOT EN BIE! Aad zei KOOT EN BIE DOEN DAT AL!
Ik dacht: uh, Peppi en Kokki?
Tja, Keet en Koen was het grote "definitieve afscheid" van Bassie en Adriaan. Het zoveelste. Na hun laatste optreden. En de Honda reclame. En het afscheidsinterview bij Jensen. En het afscheidsinterview met Peter van den Vorst. En de tentoonstelling. En de tentoonstelling een paar jaar terug.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:21 schreef ArnieAlberts het volgende:
Sowieso zaten Keet en Koen 6 hele seconden in die TV-versie
Man man man, wat een doodgeboren kindje was dat hele project ook. Franky en Christiaan
quote:Franky & Christiaan (16 - 19 jaar) zijn straat-artiesten. Ze zijn - in hun vak - weergaloos maar nog niet heel erg erkend en daarom ook nog niet zo békend. Daar werken ze aan. Ze gaan van plein naar steeg, van dorp naar stad en aan een ieder die rondhangt op markt of aan de kade vertonen ze hun kunsten.
We zijn op zoek naar twee jonge artiesten met een bijzondere kwaliteit. De één is een virtuoze jongleur, en de ander een briljante goochelaar. Het zijn rolschaatsers, of ze slingeren aan een trapeze die ze met zich meeslepen. Acteurs zijn het ook; maar wel acteurs met een plus. Het allermooiste zou 't zijn als ze een muziekinstrument bespelen... en dan wel eentje die je mee kan nemen in een straatact... een grote contrabas bijvoorbeeld, of een ukelele. Maar geen piano.
Van de twee is Franky de slimste. Niet dat hij veel kennis van zaken heeft maar hij heeft iets weg van een vos. Hij bekijkt een situatie altijd van een paar kanten en heeft dan al snel door hoe iets zit of hoe je uit een probleem moet komen. Hij is ook vlug, vingervlug bijvoorbeeld, maar hij beweegt ook een beetje als kwikzilver.
Dat betekent niet dat Christiaan dom is. Verre van. Maar hij doet niet altijd moeite om de kwestie te doorgronden. Daar heeft hij immers Franky voor? Een zekere mate van luiigheid zit er wel aan Christiaan. Hij is liever lui dan moe. Alleen: voor de goede zaak heeft hij alles over en hij zal ook altijd Franky helpen. Nee, hij gaat niet zijn eigen weg... hij gaat met Franky mee - door dik en dun.
Ze vormen een duo en dat doen ze al heel lang. Het zijn geen zwervers of armoedzaaiers; geld speelt sowieso geen rol van betekenis in hun leven. Ze dromen maar hoogstzelden van een kastelen waar ze zouden kunnen wonen, en van luxe leventjes. Nee, ze genieten eigenlijk heel erg van hun bestaan op straat. Dat vinden ze heerlijk: in direct contact staan met hun publiek. Alleen zouden ze wel wat méér publiek kunnen gebruiken.
Ze zijn jong - allebei - en daarom gretig in dat wat ze doen. Ze houden van het artiestenvak en ze hebben als groot voorbeeld hun ooms Bassie & Adriaan. Daar zijn ze al van jongsafaan fan van; ze hebben plakboeken bijgehouden van alle avonturen en de grootste droom is om uiteindelijk als Bassie & Adriaan te zijn. Met stoere avonturen en geweldige acts.
Maar zo ver is het nog lang niet...
https://www.facebook.com/deneefjesvanbassieenadriaan/quote:OP ZOEK NAAR TWEE TALENTVOLLE NEVEN
VAN BASSIE & ADRIAAN VOOR NIEUW TE MAKEN BIOSCOOPFILM
Acteurs in de leeftijd van 18-25 jaar,
die bovendien iets bijzonders kunnen
Dat was héél vreemd ja. Zouden ze dan ook ruzie hebben gehad met Peppie en Kokkie? Of is Aads haat voor Stobbe zo groot dat het feit dat Stobbe in de Peppi en Kokkie-film zat zo extreem dat hij zich ook wil distancieren van Peppie en Kokkiequote:Op maandag 8 januari 2024 14:21 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wat mij nog het meest verbaasde: KOOT EN BIE! Aad zei KOOT EN BIE DOEN DAT AL!
Ik dacht: uh, Peppi en Kokki?
Volgens mij hebben ze in de TV-versie het niet eens gehad over de reden van stoppen als duo en Aad's kanker. Geen hele vrolijke onderwerpen maar wel belangrijke delen in de geschiedenis van het duo. En dat Aad overleefde uiteraard,quote:Op maandag 8 januari 2024 14:29 schreef JOO het volgende:
Het is jammer dat de docu een uit geslankte versie van de 35 jaar op tv docu is. Hierdoor weet je als liefhebber, terwijl je kijkt, dat er gewoon meer is. Jammer dat die reeks nergens meer te bekijken is. Wat ook in de docu ontbrak was de reden dat ze zijn gestopt met optreden en dat Bas uiteindelijk toch doorging omdat zijn hele familie in het bedrijf zat. Ze hebben zelfs zo een legacy gecreëerd dat ze zelfs 20 jaar later nog fandagen konden organiseren met succes. Dat had ik willen zien.
Het was leuk geweest als Joop van den Ende nog een bijdrage had gedaan. Hij had kunnen vertellen over het idee en over hun breuk, en dat Bas en Aad daardoor genoodzaakt waren om voor hun zelf te beginnen en uit te wijken naar de Belgische televisie, en doordat succes weer terug konden komen op televisie in Nederland. Of dat ze zo vooruitstrevend waren met al het reizen in hun programma's, wat voor die tijd nog niet normaal was (vergeten nog wel eens mensen). Kortom ik kan zo nog wel even doorgaan. Een gemiste kans.
Op Facebook heb ik via zoeken nog 1 oude aflevering kunnen vinden van 35 jaar: https://www.facebook.com/demian.rosebel/videos/813073242136980
Ik denk dat laatste eigenlijk, in zijn boek heeft hij het met enige regelmaat over Peppie (of Kokkie) die in hetzelfde schnabbelcicuit zat of zoiets maar volgens mij was Aad niet negatief over hem.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:30 schreef Writersright het volgende:
[..]
Tja, Keet en Koen was het grote "definitieve afscheid" van Bassie en Adriaan. Het zoveelste. Na hun laatste optreden. En de Honda reclame. En het afscheidsinterview bij Jensen. En het afscheidsinterview met Peter van den Vorst. En de tentoonstelling. En de tentoonstelling een paar jaar terug.
Ik was iig blij verrast nog iets van "de neefjes" te vinden.
Sterker nog, tijd voor een feestje.
Het is vandaag, 8 januari, precies 10 jaar geleden sinds de aankondiging.
[..]
https://www.facebook.com/deneefjesvanbassieenadriaan/
[..]
Dat was héél vreemd ja. Zouden ze dan ook ruzie hebben gehad met Peppie en Kokkie? Of is Aads haat voor Stobbe zo groot dat het feit dat Stobbe in de Peppi en Kokkie-film zat zo extreem dat hij zich ook wil distancieren van Peppie en Kokkie![]()
Ik denk dat de vergelijking met Koot en de Bie op de een of andere manier het merk Bassie en Adriaan professioneler laat lijken.
Wat al vanaf de eerste aankondiging tot het uiteindelijke eindproduct één treurige bende is geweest. Aad was (naar mijn weten) niet eens betrokken bij het schrijfproces, dat werd aan anderen overgelaten. En er valt veel op het borstkloppen van de broers Van Toor aan te merken, maar hun signatuur zat wel doorheen alle avonturenreeksen, en dat is niet door een ander te kopiëren.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:19 schreef Writersright het volgende:
Een tijdje terug wilden ze hun erfenis op een andere manier achterlaten:
Jammer dat "de neefjes zelf" niet in de docu zaten. Zou een leuke knipoog zijn om dat op de een of andere manier te verwerken, door bijv twee acteurs maar gezien dat project nogal anders liep verbaast het me niet
RIP Franky en Christiaan
[ afbeelding ]
Wat ze met de AI-filters nog hopen uit te stellen.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:39 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dan heb je iets tijdloos waarmee het merk Bassie & Adriaan moeiteloos nog een aantal jaar mee vooruit kan. Want inmiddels zijn de bestaande avonturenseries zo versleten en gedateerd dat ik mij afvraag of het voor kinderen nog wel écht leuk of acceptabel is.
Wat je omschrijft doet mij denken aan de animatiereeks van Mr. Bean. Dat is ook nieuw leven in geblazen. Hoe goed ik Atkinson ook vind, de oude series zijn net als B&A niet meer helemaal up to date voor de nieuwe generatie.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:39 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Wat al vanaf de eerste aankondiging tot het uiteindelijke eindproduct één treurige bende is geweest. Aad was (naar mijn weten) niet eens betrokken bij het schrijfproces, dat werd aan anderen overgelaten. En er valt veel op het borstkloppen van de broers Van Toor aan te merken, maar hun signatuur zat wel doorheen alle avonturenreeksen, en dat is niet door een ander te kopiëren.
Het heeft mij eigenlijk ook altijd verbaasd, en zéker na het verschijnen van de iPad-games, dat ze zich niet zijn gaan richten op animatiereeksen. Aad is creatief genoeg om nog een drietal verhalen uit te werken of oude plotideeën op te pakken, desnoods in samenwerking met een andere schrijver. Zoek een paar goeie stemacteurs of knip en plak uit bestaande dialogen iets nieuws, zoek een goeie animatiestudio om het te produceren... Dan heb je iets tijdloos waarmee het merk Bassie & Adriaan moeiteloos nog een aantal jaar mee vooruit kan. Want inmiddels zijn de bestaande avonturenseries zo versleten en gedateerd dat ik mij afvraag of het voor kinderen nog wel écht leuk of acceptabel is.
quote:Op maandag 8 januari 2024 14:49 schreef JOO het volgende:
Met AI kunnen ze in de toekomst makkelijk een animatieserie maken met de stemmen van Bas en Aad. Korte afleveringen van 5 minuten moet wel lukken.
Precies. En daarmee wordt het ook tijdlozer, want met animatie kun je een eigen wereld creëren die los staat van de werkelijkheid. Personages worden ook niet ouder, wat in het geval van Bassie & Adriaan - en zeker die laatste - ook wel handig is. Je kunt personages als B1 of de oude Boevenbaas terughalen en zich laten aansluiten bij de Baron om maar iets te noemen. Of wat @ArnieAlberts aangeeft: Bassie & Adriaan en een avontuur in de piramides van Egypte. Allemaal mogelijk.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:46 schreef whY... het volgende:
[..]
Wat je omschrijft doet mij denken aan de animatiereeks van Mr. Bean. Dat is ook nieuw leven in geblazen. Hoe goed ik Atkinson ook vind, de oude series zijn net als B&A niet meer helemaal up to date voor de nieuwe generatie.
Jazeker, een aantal zelfs. Maar toen tekenaar Frans Verschoor overleed besloot Aad om geen andere tekenaar te zoeken om hem te vervangen.quote:Ik zit even hardop te denken, maar is er niet een stripverhaal geweest van B&A?
In de Plaaggeest werken Bassie en Adriaan bij Circus Mariska volgens mijquote:Op maandag 8 januari 2024 14:38 schreef JOO het volgende:
Peppi en Kokki en Pipo de Clown hebben een samenwerking gehad bij Circus Mariska in 1981 om te concurreren met Circus Bassie en Adriaan.
Vind t toch wel erg knap wat ze met AI kunnen. Dit klinkt best natuurlijk, vooral de stem van Aad klinkt goed.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:49 schreef JOO het volgende:
Met AI kunnen ze in de toekomst makkelijk een animatieserie maken met de stemmen van Bas en Aad. Korte afleveringen van 5 minuten moet wel lukken.
Probleem is dan wel de invulling ervan. Wat ik al zei: de signatuur van Bas en Aad zat doorheen alle avonturenseries qua scripts en liedjes. En het lijkt misschien makkelijk om dat na te doen, maar de film heeft bewezen dat je dan een slap aftreksel krijgt van het origineel waarbij een schrijver denkt "als ik de Baron drie keer 'Drommels!' en Bassie een keer 'Allememaggies' laat roepen ben ik er wel". Niet dus.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:49 schreef JOO het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |