abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2024 @ 10:22:27 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211958145
quote:
Nederlander saboteerde Iraans atoomprogramma terwijl kabinet van niets wist
https://www.nu.nl/tech/62(...)-van-niets-wist.html

Een Nederlander is verantwoordelijk voor het inbrengen van het beruchte Stuxnet-virus in een Iraans atoomcomplex in 2008, meldt de Volkskrant maandag. De Nederlandse politiek zou daar destijds niet van op de hoogte zijn geweest. Stuxnet legde het Iraanse atoomprogramma lam.
Het zou gaan om de destijds 36-jarige Erik van Sabben, die op dat moment in Dubai woonde. Eerder werd al bekend dat Nederland de infiltrant voor de opdracht zou hebben geworven. Maar tot nu toe was niet duidelijk dat de infiltrant een Nederlander was.

Bij de missie is het nucleaire complex in het Iraanse Natanz gesaboteerd, waardoor het Iraanse atoomprogramma jaren vertraging zou hebben opgelopen. Het gebruikte virus raakte later op drift. Daardoor raakten duizenden computers wereldwijd ermee geïnfecteerd.

De Stuxnet-operatie werd op touw gezet door Amerikanen en Israëliërs. De Nederlandse inlichtingendiensten AIVD en MIVD werkten mee, maar zouden niet hebben geweten dat een Nederlandse agent het virus naar binnen bracht. "De Amerikanen hebben ons keihard gebruikt", zegt een inlichtingenbron tegen de Volkskrant.

'Diensten denken dat ze hun goddelijke gang kunnen gaan'
Na onderzoek van de krant blijkt dat ook kabinet-Balkenende IV niet van de operatie op de hoogte was. De commissie-Stiekem, waarin fractievoorzitters van de grootste partijen worden geïnformeerd over operaties van de AIVD en MIVD, zou ook niets hebben geweten.

De toenmalige politieke leiders en de inlichtingendiensten gaan niet in op vragen over de onthullingen. "De diensten denken dat ze hun goddelijke gang kunnen gaan", zo citeert de krant een politieke bron. Een leidinggevende bij de AIVD zegt dat het normaal was "het stoepje van de minister-president schoon te vegen".

Politiek wil opheldering
De onthulling volgt op een groot onderzoek van de Volkskrant. Twee weken na de sabotageactie overleed Van Sabben bij een motorongeluk. Volgens getuigen wees niets op opzet. Maar een anonieme bron van de MIVD vermoedt dat Van Sabben "een hoge prijs heeft betaald" voor zijn actie in Iran.

Een aantal politieke partijen wil vanwege het nieuws in de Kamer om opheldering gaan vragen. Pieter Omtzigts partij NSC noemt de operatie er een met "verstrekkende gevolgen".

Kati Piri, Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, vindt het "op meerdere niveaus" vreemd wat er is gebeurd. "Het raarste is nog wel dat bevriende inlichtingendiensten niet transparant zijn over een operatie waarbij een Nederlandse agent het meeste risico loopt en waarbij er ook voor Nederland als land veel op het spel staat."
James Bond-taferelen bij onze geheime dienst. Gaat denk ik wel een interessante kwestie worden. Dus een topicje om het te volgen.
  maandag 8 januari 2024 @ 10:24:56 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_211958193
Dus gewoon goed kwalitatief werk van eigen bodem. Mooi.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_211958199
RIP Erik van Sabben.
U MAD?
  maandag 8 januari 2024 @ 10:27:33 #4
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211958237
Waarom is dit nieuws? :?

Dit is al sinds 2019 bekend.

https://www.computable.nl(...)raanse-kerncentrale/
pi_211958449
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:27 schreef KoningWouter het volgende:
Waarom is dit nieuws? :?

Dit is al sinds 2019 bekend.

https://www.computable.nl(...)raanse-kerncentrale/
De details over de manier waarop de sabotage is uitgevoerd zijn nieuw. O.a. de identiteit van de infiltrant (niet een Iraniër maar een Nederlander voerde het uit) en de manier waarop (geen USB-stick maar waterpompen). Zie dit artikel op Tweakers:

quote:
Volkskrant: identiteit van Nederlandse Stuxnet-installateur is bekend

De identiteit van de Nederlandse infiltrant die in 2007 het cyberwapen Stuxnet losliet in een Iraanse kerncentrale, is bekend. De Volkskrant zegt dat een 36-jarige Nederlandse ingenieur Stuxnet wist los te laten via geïnstalleerde waterpompen. Het kabinet werd niet geïnformeerd.

Dat schrijft de Volkskrant na een onderzoek van twee jaar. De krant zegt dat de infiltrant een destijds 36-jarige Nederlander was die in Dubai woonde en daar werkte voor een transportbedrijf. Hij had een Iraanse vrouw en reisde daarom regelmatig naar dat land. Het was deze man die in 2007 het Stuxnet-virus losliet in Natanz. Dat virus saboteerde het uraniumverrijkingsproces van de installatie. Stuxnet was het eerste bekende 'cyberwapen'; het virus maakte misbruik van verschillende zerodays in Windows en wist de fysieke installatie zo te manipuleren dat het Iraanse nucleaire programma jaren werd vertraagd.

Jarenlang was niet duidelijk hoe het virus bij Natanz werd binnengesmokkeld. Het was gemaakt door de Amerikaanse en Israëlische veiligheidsdiensten, maar die kregen het virus niet bij Natanz binnen. De airgapped netwerken van Natanz waren niet van buitenaf te bereiken.

De Volkskrant onthulde in 2019 al dat de Nederlandse Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, de AIVD, een cruciale rol had bij de sabotage met het virus. De krant meldde toen al dat het 'een Nederlandse AIVD-agent' was. Dat beeld blijkt nu anders te liggen; het ging om een Nederlander die door de AIVD werd gerekruteerd voor die functie. De man kwam twee jaar na de operatie om bij een motorongeluk in Dubai. Het ongeluk had volgens bronnen van de Volkskrant niets te maken met de operatie.

De Volkskrant zegt ook dat inmiddels duidelijk is hoe Stuxnet de installatie is binnengekomen. Dat gebeurde niet zoals altijd werd aangenomen via een USB-stick, maar door waterpompen die door de Nederlander in het complex werden geïnstalleerd. Die werden verbonden met de rest van de installatie en wisten die te infecteren. Overigens is Stuxnet op een later moment 'bijgewerkt'. Bij die nieuwe iteratie wist het virus zich ook te verspreiden en te vermenigvuldigen. Voor die update moest ook weer een fysieke operatie zijn uitgevoerd. Hoe dat is gebeurd, is niet bekend.

Kabinet niet op de hoogte

Het Nederlandse kabinet werd destijds niet op de hoogte gebracht van de operatie, schrijft de Volkskrant. De toenmalige premier Jan-Peter Balkenende wil in een reactie niet bevestigen of ontkennen dat hij van de operatie wist, maar bronnen van de Volkskrant zeggen dat de operatie noch bij de minister-president, noch bij de minister van Binnenlandse Zaken of bij de commissie-Stiekem bekend was. Die laatste had als taak om de AIVD en de militaire tegenhanger, de MIVD, te controleren.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 8 januari 2024 @ 11:12:21 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_211958783
Dat de "veiligheidsdiensten" zelfstandig handelen zonder iemand in te lichten is niks nieuws helaas.
Leuk dat er kamervragen gaan komen, maar veel interessants gaat er niet uit komen. Hoogstens een mea culpa of zoiets.
Antwoorden gaan er niet komen omdat de US er bij betrokken is, dus de goed relatie niet op het spel gezet moet worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_211958806
Hugo de Jonge gelijk maar aftreden dan.
Google is your friend, abuse your friends
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 8 januari 2024 @ 11:15:45 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_211958818
Machtig mooi werk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_211958834
Tof verhaal!

Dit verhaal lijkt trouwens bijna helemaal op het opening van de (bagger)film Kandahar, met Gerard Butler.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211958863
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:14 schreef Metalfrost het volgende:
Dit minimaal idd.
pi_211958874
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:14 schreef Metalfrost het volgende:
Vergeet de Kagedis niet!
  maandag 8 januari 2024 @ 11:22:50 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211958894
Ze zouden ook wel zo iemand naar Noord-Korea mogen sturen.
pi_211958986
En een paar weken later komt hij om bij een 'ongeval'. Opruimen gaat best snel
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 8 januari 2024 @ 11:39:49 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_211959063
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:33 schreef Ericr het volgende:
Een paar weken? Twee jaar later.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_211959126
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:33 schreef Ericr het volgende:
Dat staat niet helemaal goed in het nu.nl-artikel wat in de OP staat. Volgens de Volkskrant vond de sabotage-actie in de kerncentrale plaats in 2007. Eind 2008 was hij voor een andere klus opnieuw 10 dagen in Iran maar wilde toen opeens snel weg. Het motorongeluk in Dubai was op 16 januari 2009.
pi_211959136
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:39 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Een paar weken? Twee jaar later.
Toevallig he.
-
pi_211959182
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:44 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Dat staat niet helemaal goed in het nu.nl-artikel wat in de OP staat. Volgens de Volkskrant vond de sabotage-actie in de kerncentrale plaats in 2007. Eind 2008 was hij voor een andere klus opnieuw 10 dagen in Iran maar wilde toen opeens snel weg. Het motorongeluk in Dubai was op 16 januari 2009.
Maar dat ongeluk had er zeker helemaal niets mee te maken?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_211959198
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:50 schreef dimmak het volgende:

[..]
Voor zover bekend niet nee.
pi_211959244
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:50 schreef dimmak het volgende:

[..]
Tja...

quote:
Toen hij na afloop van de operatie plotseling overleed, riep dat bij enkele medewerkers van de inlichtingendiensten vragen op. Zij vreesden een verband met zijn geheime activiteiten in Iran. ‘Hij heeft een hoge prijs betaald’, klonk het bij de MIVD. Vrienden en familie gaan nog steeds uit van een noodlottig ongeval. Uit gesprekken met personen die destijds op de plek van het ongeluk waren, blijkt niets dat wijst op mogelijke opzet.
pi_211964915
Dus een Nederlandse agent heeft het beruchte Stuxnet-virus in een Iraans atoomcomplex geïntroduceerd? Interessant, dat bewijst maar weer hoe verrot de Nederlandse politiek is. Ze werken samen met de Amerikanen en Israëliërs om sabotage te plegen, maar ze hebben geen idee wat er echt speelt. Ze worden gewoon gebruikt als marionetten in het grote geopolitieke spel. En nu willen ze opheldering? Het enige wat ze verdienden was een flinke dosis karma voor hun hypocrisie. Maar goed, ik ben benieuwd hoe ze dit gaan proberen recht te praten.
pi_211965182
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 19:43 schreef Conquasabit het volgende:
Dus een Nederlandse agent heeft het beruchte Stuxnet-virus in een Iraans atoomcomplex geïntroduceerd? Interessant, dat bewijst maar weer hoe verrot de Nederlandse politiek is. Ze werken samen met de Amerikanen en Israëliërs om sabotage te plegen, maar ze hebben geen idee wat er echt speelt. Ze worden gewoon gebruikt als marionetten in het grote geopolitieke spel. En nu willen ze opheldering? Het enige wat ze verdienden was een flinke dosis karma voor hun hypocrisie. Maar goed, ik ben benieuwd hoe ze dit gaan proberen recht te praten.
Dit is geopolitiek juist gewoon een goede actie geweest.
pi_211966097
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 19:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Klopt, maar de MP had hiervan natuurlijk moeten weten (en de commissie Stiekem ook).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211968256
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 20:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar de MP had hiervan natuurlijk moeten weten (en de commissie Stiekem ook).
Geert Wilders is nu zelfs de voorzitter van die commissie _O-
't Echte en 't ware!
  maandag 8 januari 2024 @ 23:10:41 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_211968687
Commissie-Stiekem. De tyfus wat een kneuzige naam. Heerlijk _O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_211979039
Nederland had ook nog wat goed te maken omdat ze die spion de verijkingsinstallatie tekeningen meegaven, dom oren.
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 11:09:10 #26
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211981614
quote:
Het raarste is nog wel dat bevriende inlichtingendiensten niet transparant zijn
_O- dat lijkt me nou niet het raarste :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 10 januari 2024 @ 11:12:55 #27
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_211981669
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 19:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Waarom dan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_211981692
quote:
16s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Waarom dan?
Omdat het het Iraanse atoomprogramma een stuk terug in de tijd plaatste.
pi_211981937
Niet vergeten dat spion Kahn het M-O eerst 20
Jaar vooruit heeft geholpen in het atoomprogramma.
Ja dit was Pakistan maar die hebben die shit ook doorverkocht.

https://nos.nl/artikel/24(...)oorsluisde-overleden
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 14:26:16 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211983553
Het is toch ook wel heel erg wij hebben fiets dus jullie mogen geen fiets en als jullie een fiets maken dan prikken we je band lek :6
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 10 januari 2024 @ 14:36:12 #31
408813 crew  trein2000
pi_211983624
Dat het gebeurd is is hier niet het probleem. Dat de AIVD dit gedaan zou hebben zonder de politiek in te lichten is als het klopt zeer ernstig en grond voor het nemen van verantwoordelijkheid door de verantwoordelijk minister.
zie email 27 oktober
pi_211983684
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:36 schreef trein2000 het volgende:
Dat het gebeurd is is hier niet het probleem. Dat de AIVD dit gedaan zou hebben zonder de politiek in te lichten is als het klopt zeer ernstig en grond voor het nemen van verantwoordelijkheid door de verantwoordelijk minister.
Dat vind ik dan weer echt totale onzin, opstappen omdat 14 jaar geleden de AIVD onder een andere directeur-generaal (Akerboom zit er pas sinds 2020) aan een andere minister (Guusje Ter Horst) niet heeft gerapporteerd.

Ga je ook nog een minister wegsturen vanwege fouten tijdens de Tweede Wereldoorlog, of waar houdt het een keer op? Had het kabinet moeten opstappen voor verantwoordelijkheid van de slavernij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211983711
Ik verwacht van Pieter een ultimatum aan de CIA en NSA om volledige openheid van zaken te geven voor donderdag 12:00 uur.

Maar goed, de belangen van politiek en inlichtingendiensten botsen nu eenmaal, dat de één de ander als cowboys ziet en de ander de één als onwetende beoordelaar lijkt me normaal.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
pi_211983726
quote:
88s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Het is toch ook wel heel erg wij hebben fiets dus jullie mogen geen fiets en als jullie een fiets maken dan prikken we je band lek :6
Met een fiets gooien richt dan ook minder schade aan dan met kernwapens gooien :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 10 januari 2024 @ 15:40:54 #35
408813 crew  trein2000
pi_211984185
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat vind ik dan weer echt totale onzin, opstappen omdat 14 jaar geleden de AIVD onder een andere directeur-generaal (Akerboom zit er pas sinds 2020) aan een andere minister (Guusje Ter Horst) niet heeft gerapporteerd.

Ga je ook nog een minister wegsturen vanwege fouten tijdens de Tweede Wereldoorlog, of waar houdt het een keer op? Had het kabinet moeten opstappen voor verantwoordelijkheid van de slavernij?
Het was een inside joke. Ik vind altijd dat Hugo moet opstappen. ;)

Maar op dat gebbetje na meen ik wel dat het een zeer ernstig incident is als de politieke leiding hierover niet geïnformeerd zou zijn.
zie email 27 oktober
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:16:34 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211984494
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar op dat gebbetje na meen ik wel dat het een zeer ernstig incident is als de politieke leiding hierover niet geïnformeerd zou zijn.
Aan de andere kant als de commissie stiekum van elk virusje dat gebruikt wordt op de hoogte gebracht moet worden dan is de agenda denk ik wel lang :D
pi_211984606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Eens dat het ernstig is. En zeer oneens dat De Jonge moet opstappen, maar dat weet je wel. Wat mij betreft blijft hij zitten als er een zakenkabinet komt... ;)
pi_211984615
quote:
88s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Aan de andere kant als de commissie stiekum van elk virusje dat gebruikt wordt op de hoogte gebracht moet worden dan is de agenda denk ik wel lang :D
Als dat in Iran door een fysiek aanwezige Nederlander gebeurt? Lijkt me niet echt iets wat dagelijks langs komt.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:31:31 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211984628
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dat in Iran door een fysiek aanwezige Nederlander gebeurt? Lijkt me niet echt iets wat dagelijks langs komt.
Als dit op eigen bodem was gebeurt bij tatasteel, en het lekt uit dan is de wereld ook te klein.
pi_211984632
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Dit is gewoon bijna James Bond niveau, maar dan in het echt
  woensdag 10 januari 2024 @ 16:36:01 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211984679
quote:
6s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Inderdaad. Dit is gewoon bijna James Bond niveau, maar dan in het echt
Hier zouden ze wel een film van moeten maken.
pi_211984707
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hier zouden ze wel een film van moeten maken.
Het is bijna precies de opening van de film Kandahar. Alleen is die film niet zo goed.
pi_211984725
Het heeft ook wel iets weg van een scene uit Madam Secretary, alleen zou die spion dan betrapt worden waarschijnlijk.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:41:01 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211984740
Het heeft ook iets weg van de openingscene van lawrence of arabia

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bijzonder begin vond ik :D
  woensdag 10 januari 2024 @ 16:44:00 #45
192657 xpompompomx
^(;,;)^
pi_211984775
quote:
88s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Het heeft ook iets weg van de openingscene van lawrence of arabia

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het boek waar die film op gebaseerd is is pas baas, maar ook erg offtopic :P

Plusje vanwege het noemen van T.E. Lawrence trouwens.
  dinsdag 16 januari 2024 @ 23:17:28 #46
164004 TargaFlorio
pi_212058157
Iemand hier die de 3-delige documentaire op de NPO kijkt?

In aflevering 2 nemen ze contact op met een Iraniër die in Natanz gewerkt heeft en voor de CIA gespioneerd heeft, hij is vervolgens gearresteerd en in de gevangenis gestopt. Het lijkt me dat zo iemand een lange straf krijgt of zelfs de doodstraf, hoe kan zo iemand dan bellen en op facebook?
  zondag 22 juni 2025 @ 11:23:52 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218011862
Gezien de actuele ontwikkelingen een kickje en een samenvatting

Nederlandse geheim agent en sabotage van het Iraanse kernprogramma
Wie was de Nederlandse geheim agent?
De Nederlandse geheim agent die het Iraanse kernprogramma saboteerde door malware naar binnen te brengen, was Erik van Sabben. Hij werd in 2005 gerekruteerd door de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) en had een technische achtergrond als ingenieur. Van Sabben wist, mede dankzij zijn bestaande zakelijke contacten in Iran en zijn Iraanse vrouw, toegang te krijgen tot het zwaar beveiligde nucleaire complex in Natanz1.
Erik van Sabben bracht in 2007 de Stuxnet-malware het Iraanse nucleaire complex van Natanz binnen, waarschijnlijk via een geïnfecteerde waterpomp of USB-stick.
Stuxnet beschadigde de Siemens SCADA-systemen en de daaraan gekoppelde PLC’s, waardoor circa 1.000 centrifuges voor uraniumverrijking kapotgingen.
Deze operatie wordt gezien als een van de eerste en meest succesvolle voorbeelden van digitale oorlogsvoering en had grote gevolgen voor het Iraanse nucleaire programma.

Van Sabben installeerde in 2007 apparatuur in het nucleaire complex van Natanz. Deze apparatuur, vermoedelijk een waterpomp, was besmet met de geavanceerde malware Stuxnet. Omdat het complex niet met het internet verbonden was, was fysieke toegang noodzakelijk. De malware werd waarschijnlijk via een USB-stick of via de geïnfecteerde waterpomp het systeem binnengesmokkeld.

Er zijn twee hoofdtheorieën over de introductie van Stuxnet:
Via besmette apparatuur: De meest genoemde methode is dat Van Sabben een waterpomp installeerde waarin de malware was verwerkt. Deze pomp werd aangesloten op het interne netwerk van het complex, waarna Stuxnet zich kon verspreiden naar de industriële besturingssystemen.
Via USB-sticks: Een andere theorie is dat Van Sabben, of mogelijk andere agenten, besmette USB-sticks strategisch binnen of rond het complex achterlieten. Iraanse ingenieurs zouden uit nieuwsgierigheid of routine deze sticks in hun systemen hebben gestoken, waardoor het virus zich direct kon nestelen in de Windows-systemen en vervolgens de Siemens SCADA-software kon infecteren. Dit is aannemelijk omdat het complex niet verbonden was met het internet en alleen fysieke toegang verspreiding mogelijk maakte.
Het is goed mogelijk dat beide methoden zijn gebruikt om de kans op succes te vergroten.

De malware die Van Sabben naar binnen bracht, was Stuxnet. Dit was een uiterst geavanceerd computerprogramma, ontwikkeld door de Amerikaanse en Israëlische inlichtingendiensten. Stuxnet was specifiek ontworpen om de Siemens SCADA-systemen (Supervisory Control and Data Acquisition) aan te vallen die gebruikt werden voor de besturing van de ultracentrifuges in het complex van Natanz. De worm manipuleerde de PLC’s (Programmable Logic Controllers) die de centrifuges aanstuurden, waardoor ze op onregelmatige tijden te langzaam of juist te snel draaiden. Dit leidde tot fysieke schade: ongeveer 1.000 van de 5.000 centrifuges raakten defect, wat het Iraanse kernprogramma jaren heeft vertraagd.

meer lezen:
https://www.netkwesties.n(...)-huib-modderkolk.htm
https://nos.nl/l/2504114
https://www.kijkmagazine.(...)complot-blootgelegd/
https://www.vrt.be/vrtnws(...)atoomprogramma-iran/
https://deingenieur.nl/artikelen/vijf-vragen-over-stuxnet
https://nos.nl/l/2504204
https://www.security.nl/p(...)+in+Iraanse+centrale
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
https://ioplus.nl/nl/post(...)-voorgoed-veranderde
https://innovationorigins(...)genieus-stukje-code/
Bekijk deze YouTube-video
https://www.agconnect.nl/(...)leaire-fabriek-kapot
https://www.rtl.nl/nieuws(...)n-stuxnet-gevaarlijk
https://www.rtl.nl/nieuws(...)de-atoomcomplex-iran
  zondag 22 juni 2025 @ 12:03:55 #48
505682 Kip_Frites_Appelmoes
pi_218012375
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Niet vergeten dat spion Kahn het M-O eerst 20
Jaar vooruit heeft geholpen in het atoomprogramma.
Ja dit was Pakistan maar die hebben die shit ook doorverkocht.

https://nos.nl/artikel/24(...)oorsluisde-overleden
Zowel de Binnenlandse Veiligheidsdienst als ook het Openbaar Ministerie deden indertijd onderzoek naar Abdul Qadeer Khan, en wisten precies waar hij mee bezig was. Het Openbaar Ministerie had zelfs al een arrestatiebevel voor hem voorbereid.

Onder druk van de Verenigde Staten heeft Nederland hem laten lopen. Het was toen Koude Oorlog. India was een bondgenoot van de USSR en Pakistan van de Verenigde Staten, dus de Amerikanen wilden Pakistan graag aan een atoombom helpen.

De Nederlandse regering is toen gezwicht voor de Amerikaanse druk om hem te laten lopen, en heeft toen nagelaten om steun te zoeken bij Groot-Brittannië en Duitsland. Het Urenco project was immers een samenwerking van Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland.

Vanuit een bepaalde optiek kan ik er alleen maar een soort leedvermaak over hebben dat Abdul Qadeer Khan de Amerikanen genaaid heeft door het allemaal door te verkopen aan Iran en Noord-Korea.
  zondag 22 juni 2025 @ 13:19:41 #49
505682 Kip_Frites_Appelmoes
pi_218013045
quote:
Twee weken na de sabotageactie overleed Van Sabben bij een motorongeluk. Volgens getuigen wees niets op opzet. Maar een anonieme bron van de MIVD vermoedt dat Van Sabben "een hoge prijs heeft betaald" voor zijn actie in Iran.
Ik denk dat we wel mogen aannemen dat dit motorongeluk inderdaad opzet was en dat Erik van Sabben door toedoen van een inlichtingen- of veiligheidsdienst is omgebracht. Een verkeersongeluk is een beproefde methode van geheime diensten om personen uit de weg te ruimen en ze hebben daar ook zo hun methoden voor om het zodanig te doen lijken alsof het een gewoon verkeersongeluk is.

Dan komt de vraag, welke dienst zit er achter de liquidatie van Erik van Sabben.

Er is een goede kans dat een Iraanse dienst daarachter zit, met als motief om hem te straffen voor het saboteren van Iraanse nucleaire installaties. Dat is een voor de hand liggend motief, maar je zou dan eerder verwachten dat ze hem eerst zouden ontvoeren of gijzelen en hem ondervragen wat hij precies gedaan heeft zodat Iraanse technici weten wat ze moeten doen om de schade te beperken en te herstellen. Als Iran achter de liquidatie van Erik van Sabben zit, dan moeten ze dat in twee weken voorbereid hebben.

Ik acht het dan ook veel waarschijnlijker dat de CIA of de Mossad achter de liquidatie van Erik van Sabben zitten, met als motief dat ze hem toch niet helemaal vertrouwden en zodoende wilden voorkomen dat hij er ooit over zou gaan praten. Als de CIA of de Mossad erachter zitten, dan hebben ze ook veel langer de tijd gehad om de liquidatie van Erik van Sabben voor te bereiden.
  zondag 22 juni 2025 @ 14:49:06 #50
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_218013995
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 12:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Zowel de Binnenlandse Veiligheidsdienst als ook het Openbaar Ministerie deden indertijd onderzoek naar Abdul Qadeer Khan, en wisten precies waar hij mee bezig was. Het Openbaar Ministerie had zelfs al een arrestatiebevel voor hem voorbereid.

Onder druk van de Verenigde Staten heeft Nederland hem laten lopen. Het was toen Koude Oorlog. India was een bondgenoot van de USSR en Pakistan van de Verenigde Staten, dus de Amerikanen wilden Pakistan graag aan een atoombom helpen.

De Nederlandse regering is toen gezwicht voor de Amerikaanse druk om hem te laten lopen, en heeft toen nagelaten om steun te zoeken bij Groot-Brittannië en Duitsland. Het Urenco project was immers een samenwerking van Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland.

Vanuit een bepaalde optiek kan ik er alleen maar een soort leedvermaak over hebben dat Abdul Qadeer Khan de Amerikanen genaaid heeft door het allemaal door te verkopen aan Iran en Noord-Korea.
Bijna goed. De cia liet hem lopen omdat ze het brein achter de ontwikkeling wilde leren kennen. Niemand dacht dat dat Kahn zelf zou zijn.

Overigens zijn er sterke geruchten dat de bom gefinancierd is door Saudi-Arabië en dat er een verdrag onder ligt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')