abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212551552
Thanks @investeerdertje
Vind het stuk van DNB wel matig trouwens, had meer verwacht van zo'n instituut.
Het artikel gaat over betaalbaarheid van huizen voor starters, en de invloed van rente en salaris op huizenprijzen. Uiteraard zit er een vertraging in tussen rente verandering en huizenprijzen, dat begint al met dat mensen hypotheekoffertes met een bepaald looptijd hebben, dus toen de rente zo scherp steeg in 2021, waren er nog maanden mensen die huizen kochten met lage rentes van offertes die ze hadden gekregen voor de rente ging stijgen, en dus ook prijzen op basis van lage rentes nog. Ik weet niet of dat eruit gefilterd kan worden, maar op een grove manier wel lijkt me iig.

En dan dit:
quote:
Het gemiddelde bruto inkomen van een startershuishouden was in 2022 ongeveer 67.500 euro. Met dat inkomen kunnen starters tegen de huidige hypotheekrente van 4% maximaal 312.000 euro lenen bij de bank. Dit is een stuk lager dan de gemiddelde verkoopprijs van een woning (432.000 euro in 2022). Het blijft als starter dus moeilijk om voet aan de grond te krijgen op de woningmarkt. Onderzoek van taxatiebedrijf Calcasa laat dit ook zien, de gemiddelde starter kan slechts 3,4% van de koopwoningen financieren.
Het is hier al vaker genoemd, maar starters kopen geen gemiddelde woningen, dus waarom niet kijken naar de prijzen van typische starterswoningen, of de gemiddelde prijs van woningen welke starters hebben gekocht?
En wat is eigenlijk een gezond percentage van woningen wat gefinancierd zou moeten kunnen worden door een starter? Is die 3.4% relevant? Is het niet beter te kijken naar hoeveel aangeboden woningen er binnen de financieringsruimte vallen?
pi_212551761
quote:
0s.gif [b]Op vrijdag 23 februari 2024 13:06 schreef
Het is hier al vaker genoemd, maar starters kopen geen gemiddelde woningen, dus waarom niet kijken naar de prijzen van typische starterswoningen, of de gemiddelde prijs van woningen welke starters hebben gekocht?
En wat is eigenlijk een gezond percentage van woningen wat gefinancierd zou moeten kunnen worden door een starter? Is die 3.4% relevant? Is het niet beter te kijken naar hoeveel aangeboden woningen er binnen de financieringsruimte vallen?
Helemaal mee eens:

1) Kijken wat wel binnen de range van die 312000 valt (zal overigens tegenvallen)
2) Eerst een halve ton sparen p.p. voordat je gezamenlijk iets koopt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212551847
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Thanks @:investeerdertje
Vind het stuk van DNB wel matig trouwens, had meer verwacht van zo'n instituut.
Het artikel gaat over betaalbaarheid van huizen voor starters, en de invloed van rente en salaris op huizenprijzen. Uiteraard zit er een vertraging in tussen rente verandering en huizenprijzen, dat begint al met dat mensen hypotheekoffertes met een bepaald looptijd hebben, dus toen de rente zo scherp steeg in 2021, waren er nog maanden mensen die huizen kochten met lage rentes van offertes die ze hadden gekregen voor de rente ging stijgen, en dus ook prijzen op basis van lage rentes nog. Ik weet niet of dat eruit gefilterd kan worden, maar op een grove manier wel lijkt me iig.

En dan dit:
[..]
Ik had het derhalve over betaalbaarheid wat relevanter is.

Absolute aantallen zeggen niet zoveel, percentages wel.
pi_212551908
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Je wilt niet weten uit wat voor ontwricht gezin ik kom (mijn adagio: "ik ben pas gaan leven toen ik het ouderlijk huis verliet") en ben na afstuderen, gelijk gaan werken en na 3/4 jaar hoppen van kamers een huis gekocht. Puur rationeel: het was of huren in een gribusbuurt op een tweekamerflatje, of voor minder geld een huis met tuin aan de bosrand.
[..]
Ik heb ook lange tijd geen partner gehad; dat was geen beletsel dingen te ondernemen en dat te doen wat economisch het beste uitpakt(e): een eengezinswoning kopen en die alleen financieren en opknappen. Wat was dat een leuke tijd zeg!!
[..]
Ik ken "gelovigen" die vinden dat "de wereld zondig en verdorven is" en wachten op "de terugkomst van de here". Maar die zondige wereld mag wel voor hun studiekosten en uitkering opdraaien en ze wonen in een door zondaars gebouwd huis.
Respect voor hoe je dat de laatste 20 jaar hebt opgepakt hoor, en daar wil ik ook helemaal niets aan af doen. Als ik ergens respect voor heb is het wel voor mensen die hun zaken op orde hebben, ondanks tegenslagen.

De enige nuance is dan wel: Huren is nu voor starters vaak alsnog wel goedkoper dan een hypotheek nemen van 2000 euro per jaar. Dus als jij in die positie was geweest als starter en je kon voor 300 euro een flatje huren dan had je heel 'rationeel' (maar alsnog onverstandig) misschien wel voor dat flatje gekozen. Misschien ook wel niet, want jij bent slim maar het is niet heel vreemd dat mensen wel die keuze maken en de gevolgen niet volledig kunnen overzien. ;)

Een keuze die zomaar weer grote financiële consequenties kan hebben. Want daar woon je dan een paar jaar in, de huizenprijzen stijgen ondertussen verder, etcetera. Alleen al zo'n ogenschijnlijk simpele keuze had je de afgelopen 5 jaar zo al een tonnetje gekost. Vergelijk de positie van de starter die in 2019 een huis begon te huren eens met de starter die in 2019 een huis begon te kopen. Het verschil is rampzalig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2024 13:32:44 ]
pi_212551976
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Klinkt als de huurders in mijn 2e huis. Vinden het allemaal maar gedoe zo’n eigen woning.
Lekker op je 70ste zonder een cent te makken in een huurwoning, terwijl je kinderen je verzorgingskosten mogen betalen straks. Dat soort onverantwoordelijke gedoe daar heb ik ook niets mee.
pi_212552094
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat laatste is toch ook een gevolg van je eigen keuzes? Als je nooit hebt kúnnen kopen, ja, das dan jammer, maar als je er voor gekozen hebt om niet te kopen terwijl het wel kon, dan is het toch gewoon een kwestie van keuzes hebben consequenties?
Eens. :) Dat is bijzonder onverstandig. En het is inderdaad ook vaak gewoon gemakzucht:

"Ja maar we wonen hier nog zo lekker in ons huurappartement!" (Zal best maar koophuizen blijven stijgen dus je weet wat dat betekent?)
"We hebben geen zin in gedoe!" (Ik ook niet maar later niet eens op vakantie kunnen omdat je geen geld hebt is ook niet erg aantrekkelijk toch?)
"Ja maar die OZB-belasting dan?" (Die paar 100 euro OZB belasting valt in het niet bij die tienduizenden euro's aan huur die nu op rekening van je huurbaas staan)
pi_212552104
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Respect voor hoe je dat de laatste 20 jaar hebt opgepakt hoor, en daar wil ik ook helemaal niets aan af doen. Als ik ergens respect voor heb is het wel voor mensen die hun zaken op orde hebben, ondanks tegenslagen.

Dank u. Overigens, van tegenslagen word je sterker en ervarener. Dat klinkt als een dooddoener, maar 1 x een rottigheidje meegemaakt hebbende, weet je dat trucje en trap je (ik) er geen tweede keer in.

quote:

De enige nuance is dan wel: Huren is nu voor starters vaak alsnog wel goedkoper dan een hypotheek nemen van 2000 euro per jaar. Dus als jij in die positie was geweest als starter en je kon voor 300 euro een flatje huren dan had je heel 'rationeel' (maar alsnog onverstandig) misschien wel voor dat flatje gekozen.
Ja klopt. Maar traditie en omgeving spelen ook een rol. In de studentenwereld, was "kamers huren" de norm, naast zuipen en een beurs regelen. Ik kwam bij m'n eerste werkgever tussen collega's die bij de koffie spraken over "hypotheken, verbouwen en aannemers". Een compleet andere wereld dus. Waardoor ik werd gestimuleerd om die optie ook te bekijken, te berekenen en te volgen. Bleek ik klussen en verbouwen ook nog leuk te vinden!

quote:
Alleen al zo'n ogenschijnlijk simpele keuze had je de afgelopen 5 jaar zo al een tonnetje gekost. Vergelijk de positie van de starter die in 2019 een huis begon te huren eens met de starter die in 2019 een huis begon te kopen. Het verschil is rampzalig.
Het is inderdaad rampzalig! Maar iedere keuze heeft consequenties, die van te voren onbekend zijn (wat de toekomst brenge moge.... ). Dat geldt trouwens ook voor een verkeerde hypotheekkeuze ... been there, experienced that.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212552107
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Lekker op je 70ste zonder een cent te makken in een huurwoning, terwijl je kinderen je verzorgingskosten mogen betalen straks. Dat soort onverantwoordelijke gedoe daar heb ik ook niets mee.
Op dit moment is het systeem zo ingericht dat mensen hun vermogen eerst op mogen eten. Huurders zonder een rooie rotcent op de rekening krijgen net zoveel zorg, maar dan voor ¤0
pi_212552148
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Dank u. Overigens, van tegenslagen word je sterker en ervarener. Dat klinkt als een dooddoener, maar 1 x een rottigheidje meegemaakt hebbende, weet je dat trucje en trap je (ik) er geen tweede keer in.
[..]
Ja klopt. Maar traditie en omgeving spelen ook een rol. In de studentenwereld, was "kamers huren" de norm, naast zuipen en een beurs regelen. Ik kwam bij m'n eerste werkgever tussen collega's die bij de koffie spraken over "hypotheken, verbouwen en aannemers". Een compleet andere wereld dus. Waardoor ik werd gestimuleerd om die optie ook te bekijken, te berekenen en te volgen. Bleek ik klussen en verbouwen ook nog leuk te vinden!
Signaleer ik daar nou toch een mazzeltje @blomke? ;) (In de zin van: Het was mazzel dat je tussen collega's kwam te zitten die spraken over hypotheken, verbouwen en aannemers waardoor jij kon profiteren van die kennis)

[..]
quote:
Het is inderdaad rampzalig! Maar iedere keuze heeft consequenties, die van te voren onbekend zijn (wat de toekomst brenge moge.... ). Dat geldt trouwens ook voor een verkeerde hypotheekkeuze ... been there, experienced that.
Wel benieuwd wat die verkeerde keuze was. Hoge rente te lang vastgezet?
pi_212552397
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat veel interessanter is, maar ING niet stelt, is de vraag of huizen betabaarder worden, dit gelijk blijft of juist daalt. Dat is de verhouding van uiteindelijke maandlasten als % op het loon. Net s toen de woningen daalden, werden woningen niet perse betaalbaarder. Maar als de rente iets daalt, de lonen stijgen en de huizenprijs stijgt is er prima een sweet spot mogelijk waarbij je procentueel minder van het loon voor een woning betaald en wonen dus betaalbaarder is geworden.
[..]
hier word wel veel gebouwd, maar provincie
[..]
voor heel veel huurders is het ook geen eigen keuze
[..]
Dat contrast is enorm.
[..]
Een beetje boel geluk misschien zelfs.

Hear hear
Ik wil domme financiële beslissingen ook niet helemaal weg relativeren maar het ligt wel per persoon genuanceerd denk ik. Instapmoment, hoogte van de hypotheekrente, afkomst, wel of geen partner zijn wel allemaal factoren die zeker in de huidige markt een grote rol spelen.

De zin 'voor veel huurders is het geen keuze' kan ik dan ook deels met je eens zijn. Tegelijkertijd bevind ik mijzelf in een hoogopgeleid milieu waar mensen vaak al 10 jaar huren en echt al wel hadden kunnen instappen. Daarnaast enorme studieschulden die ook vaak volledig onnodig zijn en het resultaat van veel reizen en aanrommelen.

Dat zijn wel dingen waar ik iets minder mild voor ben. Ik zou studenten van 18 nu ook als eerste advies meegeven: Zorg dat je zo snel mogelijk klaar bent met je studie en daarna direct gaat werken zodat je zo snel mogelijk in de positie komt om te kopen. Daar heb je best invloed op.

Het is behoorlijk misgegaan bij al die ouders en docenten die nietszeggende quotes als 'ontdek jezelf, doe wat je leuk vindt, je hoeft nog niet te werken' eruit gooien en niet goed nadenken over de uiteindelijke consequenties. Die zijn het niet waard.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2024 14:12:21 ]
pi_212552484
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
]
Signaleer ik daar nou toch een mazzeltje @:Blomke? ;) (In de zin van: Het was mazzel dat je tussen collega's kwam te zitten die spraken over hypotheken, verbouwen en aannemers waardoor jij kon profiteren van die kennis)

Het was de wereld van "de werkenden" in het bedrijfsleven; die hadden al jaren 'n huis, hypotheek, tuin en partner. Heel anders dan de universitaire, waar men eigenlijk oerconservatief was (hoewel beweert baanbrekend te zijn). Ik had natuurlijk ook voor een PhD baan kunnen kiezen (en vier jaar later weer voor die keuze), maar koos een andere hoek, met idem collega's. Niks mis mee, verandering is de enige constante.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Wel benieuwd wat die verkeerde keuze was. Hoge rente te lang vastgezet?
1) Variabele rente in een tijd (1989 - 1992 of zo) dat de rentes omhoog schoten (op advies van...)
2) Levensverzekering, jaren aan betaald, zonder nabestaanden te hebben (op advies van....)
pi_212552524
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
1) Tegelijkertijd bevind ik mijzelf in een hoogopgeleid milieu waar mensen vaak al 10 jaar huren en echt al wel hadden kunnen instappen. Daarnaast enorme studieschulden die ook vaak volledig onnodig zijn en het resultaat van veel reizen en aanrommelen.

2) Dat zijn wel dingen waar ik iets minder mild voor ben. Ik zou studenten van 18 nu ook als eerste advies meegeven: Zorg dat je zo snel mogelijk klaar bent met je studie en daarna direct gaat werken zodat je zo snel mogelijk in de positie komt om te kopen. Daar heb je best invloed op.

3) Het is behoorlijk misgegaan bij al die ouders en docenten die nietszeggende quotes als 'ontdek jezelf, doe wat je leuk vindt, je hoeft nog niet te werken' eruit gooien en niet goed nadenken over de uiteindelijke consequenties. Die zijn het niet waard.
Dat alledrie dus. Ik had medestudenten die rustig 8 jaar over hun studie deden (zoveel leuke dingen ernaast doen) en een halve ton (hfl.) studieschuld opbouwden. Dat was toch weer een last die in 10 jaar afbetaald moest worden. hfl. 400/maand
pi_212552579
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Het was de wereld van "de werkenden" in het bedrijfsleven; die hadden al jaren 'n huis, hypotheek, tuin en partner. Heel anders dan de universitaire, waar men eigenlijk oerconservatief was (hoewel beweert baanbrekend te zijn). Ik had natuurlijk ook voor een PhD baan kunnen kiezen (en vier jaar later weer voor die keuze), maar koos een andere hoek, met idem collega's. Niks mis mee, verandering is de enige constante.
[..]
1) Variabele rente in een tijd (1989 - 1992 of zo) dat de rentes omhoog schoten (op advies van...)
2) Levensverzekering, jaren aan betaald, zonder nabestaanden te hebben (op advies van....)
Op advies van? ;)
pi_212552624
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat alledrie dus. Ik had medestudenten die rustig 8 jaar over hun studie deden (zoveel leuke dingen ernaast doen) en een halve ton (hfl.) studieschuld opbouwden. Dat was toch weer een last die in 10 jaar afbetaald moest worden. hfl. 400/maand
Uiteindelijk draait het om verantwoordelijkheid nemen, als je dat niet leert wordt het niets. Voor mij was dat eigenlijk altijd wel een vanzelfsprekendheid maar ik ben er recent in directe kring toch ook wel weer achter gekomen dat sommige mensen hun hele leven financieel onverantwoordelijk kunnen blijven.

Het patroon dat jij nu beschrijft blijft vaak niet beperkt tot de twintiger jaren maar kan zo tot het pensioen door blijven zetten. Leningen, niet willen werken, teren op andermans zak, een veel te dure auto kopen, een uitkering nemen. Het is allemaal weinig verheffend, maar je ziet het toch vaker gebeuren dan je voor mogelijk houdt.

(Dit staat wel ietwat los van de huizendiscussie trouwens)
pi_212552667
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Het patroon dat jij nu beschrijft blijft vaak niet beperkt tot de twintiger jaren maar kan zo tot het pensioen door blijven zetten. Leningen, niet willen werken, teren op andermans zak, een veel te dure auto kopen, een uitkering nemen. Het is allemaal weinig verheffend, maar je ziet het toch vaker gebeuren dan je voor mogelijk houdt.

Het patroon gaat vaak over van generatie op generatie.
pi_212552695
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 14:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Het patroon gaat vaak over van generatie op generatie.
Ik weet er alles van.
pi_212553375
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:18 schreef blomke het volgende:

Lol
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_212553805
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 13:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Helemaal mee eens:

1) Kijken wat wel binnen de range van die 312000 valt (zal overigens tegenvallen)
Standaard practice in veel landen, max hypotheek is 90-95% (of zelfs minder, in regio's in Zwitserland geloof ik soms zelfs 50%) van de waarde van het huis.
pi_212553951
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 15:44 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Lol
Easy toch
  Moderator vrijdag 23 februari 2024 @ 16:33:02 #270
236264 crew  capricia
pi_212553979
quote:
Oe, dat valt me tegen.
Het mediane - oftewel het middelste - spaarbedrag is ¤ 18.200.
Voor een huishouden hè..niet eens per persoon.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212554070
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 16:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Oe, dat valt me tegen.
Het mediane - oftewel het middelste - spaarbedrag is ¤ 18.200.
Voor een huishouden hè..niet eens per persoon.
Ja wat dacht je dan, dat iedereen even een halve ton had voor zn 50e 🤣
  Moderator vrijdag 23 februari 2024 @ 16:57:21 #272
236264 crew  capricia
pi_212554240
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 16:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja wat dacht je dan, dat iedereen even een halve ton had voor zn 50e 🤣
Nee. Maar echt veel vind ik 18.000 voor een gezin niet. Kennelijk voldoende, daar niet van.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212554282
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Maar echt veel vind ik 18.000 voor een gezin niet. Kennelijk voldoende, daar niet van.
Voldoende wil ik niet zeggen. Haalbaarheid houd ook gewoon eens op.

Beeld je in dat je 14 euro per uur hebt. Dan is 18000 heel erg veel
  vrijdag 23 februari 2024 @ 17:03:00 #274
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_212554297
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoeveel meer heb je nodig dan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator vrijdag 23 februari 2024 @ 17:10:36 #275
236264 crew  capricia
pi_212554373
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 17:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hoeveel meer heb je nodig dan?
Dat ligt geheel aan je levensstijl en mogelijkheden. :P
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')