abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 13:47:31 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211925036
Nog nooit zo weinig baby’s geboren: ‘Het aantal niet-moeders neemt juist toe’

Nederlanders hebben nog nooit zo weinig kinderen gekregen. Het aantal baby’s bereikte vorig jaar het laagste niveau ooit, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag naar buiten brengt. Tegelijkertijd groeit de Nederlandse bevolking wel.

Reden voor het lage geboortecijfer, naast het lage aantal vrouwen in de ‘kinderleeftijd’: aanhoudende financiële onzekerheid voor potentiële ouders. Dat treft vooral vrouwen met een lage opleiding, zegt CBS-onderzoeker Tanja Traag. „Daar is de trend het sterkst. Die vrouwen vinden geen vaste baan, geen woning, en dus geen financiële zekerheid. En dat zijn, zo blijkt uit onderzoek, dé randvoorwaarden die de meeste mensen nodig hebben voor ze aan kinderen beginnen.”

Het gemiddeld aantal kinderen per vrouw volgt al sinds 2010 een dalende lijn, en tikte afgelopen jaar de 1,43 aan. Een veertig jaar oud record is daarmee uit de boeken: tot afgelopen jaar was het gemiddeld kindertal het laagst in 1983.

Dat nieuwe record komt niet alleen door onzekerheid aan de onderkant van de huizen- en arbeidsmarkt, maar ook omdat er op dit moment relatief weinig vrouwen zijn ‘in de vruchtbare leeftijd’, zoals dat heet, en ook omdat hoger opgeleide vrouwen hun kinderwens tegenwoordig op de lange baan schuiven; ze kiezen ervoor om eerst carrière te maken.

„Vooral het aantal niet-moeders neemt toe”, ziet Traag in de cijfers. „Vrouwen die uiteindelijk kinderen krijgen, hebben er evenveel als vroeger.” Goed nieuws voor de komende jaren: er komt weer groei in het aantal vrouwen in de vruchtbare leeftijd.

Maar of de ooievaar het daarmee ook drukker krijgt? Traag houdt een slag om de arm: „Als de financiële onzekerheid groot blijft, kan het zijn dat het aantal niet-moeders relatief groot blijft, en het gemiddelde kindertal dus aan de lage kant.”

Migratie
Dat de Nederlandse bevolking überhaupt nog groeit, met bijna 140.000 tot 17,9 miljoen mensen bij de start van dit jaar, komt dus volledig voor rekening van migratie. Tegenover 165.000 baby’s stonden 169.000 mensen die kwamen te overlijden, maar tegelijkertijd verwelkomden we bijna 337.000 nieuwkomers uit het buitenland, tegenover 192.500 mensen die naar het buitenland vertrokken.

De bevolking groeit het hardst in universiteitssteden, zoals Wageningen, Delft, Groningen en Leiden, en op plekken waar flink gebouwd wordt, zoals de gemeente Vijfheerenlanden. De grootste krimp zit in het relatief oude Laren, en daarna aan de randen van het land. In de top tien krimpgemeenten staan een paar Limburgse plaatsen, maar ook het Zeeuwse Hulst en het Groningse Eemsdelta.

Bron: https://www.ad.nl/gezin/n(...)-juist-toe~ac5ebb8d/

POLL
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_211925053
Ik heb er maar eén, telt dat ook? :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 13:55:31 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211925110
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:48 schreef miss_sly het volgende:
Nee :P maar wellicht is het wel een goede vraag waarom geen twee?
pi_211925159
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Keuze's zijn nooit volledig vrij. Al is het maar omdat je niet als een onbeschreven blad geboren wordt. Maar de maatschappij waarin je leeft, zou het je niet extra lastig moeten maken via externe factoren.

Ik vind het in elk geval treurig als iemand eigenlijk wel kinderen zou willen, maar het onverstandig acht vanwege de financiële situatie. Zeker omdat een laag geboortecijfer flinke gevolgen kan hebben.
Tegelijkertijd zou je ook kunnen stellen dat er allerlei regelingen zijn om mensen met kinderen te ondersteunen, maar dat dat voor sommige mensen niet genoeg is. Dan wordt de vraag: hoeveel moet de maatschappij meebetalen aan de kinderen van een ander? Dezelfde realiteit, maar anders verwoord.

Voor de goede orde: ik weet het antwoord niet hoor.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_211925244
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:59 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Tegelijkertijd zou je ook kunnen stellen dat er allerlei regelingen zijn om mensen met kinderen te ondersteunen, maar dat dat voor sommige mensen niet genoeg is. Dan wordt de vraag: hoeveel moet de maatschappij meebetalen aan de kinderen van een ander? Dezelfde realiteit, maar anders verwoord.

Goede vragen. Ik heb het antwoord ook niet.

MAAR, ik denk wel te kunnen zeggen dat een te laag geboortecijfer op termijn voor ergere problemen gaat zorgen, dan dat wij gezamenlijk mee betalen voor de kinderen van andere.
pi_211925249
Als ik met mijn baby naar de ggd moet, of als je hier sowieso op straat kijkt, valt het mij op dat de mensen met niet-Nederlandse roots wel veel kinderen krijgen. Wel apart gevoel als ik dan weer bij de ggd ben en ik alleen maar Turkse/Marokkaanse babies enz zie.

Doet mij verder niks hoor. Maar volgens mij hebben deze ouders het financieel enz niet helemaal super geweldig wat zogenaamd de grote reden is om geen kinderen te nemen.
pi_211925284
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:09 schreef Joppiez het volgende:
Maar volgens mij hebben deze ouders het financieel enz niet helemaal super geweldig wat zogenaamd de grote reden is om geen kinderen te nemen.
Hier komt juist het toeslagen walhalla in dit land om de hoek kijken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:15:23 #8
338319 ZarB
Piña colada
pi_211925295
Vroeger kreeg men kinderen omdat er geen anticonceptie was, het moest van de kerk en/of het was heel functioneel om een elftal te krijgen.

Later hebben we opeens bedacht dat we ondanks dat het niet meer per se nodig was en het voorkomen kon worden kinderen gingen wíllen. Als je t mij vraagt is dat maar een zelfbedacht concept in stand gehouden door maatschappelijke druk. Nu beseffen we misschien ook dat er eigenlijk nog zoveel andere dingen zijn dan kinderen. De vraag is: in hoeverre is/was die kinderwens er écht? Of is het iets wat we maar zijn geloven met z'n allen.

Ooit las ik een stuk dat voortplanting voortkwam uit seksuele driften (en dus geen anticonceptie) en niet uit de drang naar voortplanting. Ik kan het jammergenoeg niet meer vinden maar vond het wel interessant.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_211925390
Komt ervan als je de maatschappij een vorm wil geven op basis van liberalisme.

Het idee dat vrouwen evenveel kansen horen te krijgen en maar moeten concurreren met de man, zorgt alleen maar voor een stressvolle carrièrejacht waarbij kinderen maken op plek 9447 komt in de lijst van prio's.

Gewoon terug zoals het vroeger was. De man verantwoordelijk stellen voor financiën en de vrouw voor huishouden en kiendjes. Al moet de man 7 dagen per week werken. Gewoon doen.
pi_211925417
quote:
Als ik met mijn baby naar de ggd moet, of als je hier sowieso op straat kijkt, valt het mij op dat de mensen met niet-Nederlandse roots wel veel kinderen krijgen. Wel apart gevoel als ik dan weer bij de ggd ben en ik alleen maar Turkse/Marokkaanse babies enz zie.

Doet mij verder niks hoor. Maar volgens mij hebben deze ouders het financieel enz niet helemaal super geweldig wat zogenaamd de grote reden is om geen kinderen te nemen.
Dat zijn vaak mensen uit vrij conservatieve gemeenschappen waarin (veel) kinderen krijgen een vrij stevige norm is.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_211925437

[ Bericht 100% gewijzigd door StateOfMind op 05-01-2024 14:31:27 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211925448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:26 schreef Werkperd het volgende:

Het idee dat vrouwen evenveel kansen horen te krijgen en maar moeten concurreren met de man, zorgt alleen maar voor een stressvolle carrièrejacht waarbij kinderen maken op plek 9447 komt in de lijst van prio's.

Gewoon terug zoals het vroeger was. De man verantwoordelijk stellen voor financiën en de vrouw voor huishouden en kiendjes. Al moet de man 7 dagen per week werken. Gewoon doen.
Godskolere 8)7
Of in dit geval allahskolere 8)7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211925488
quote:

Amen! Niks meer aan toe tevoegen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:37:34 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_211925538
quote:

Dan kunnen ze geen huis meer kopen :P dus ze moeten wel.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:38:54 #15
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211925555
Wat de poll betreft: wat mij betreft is er een groot verschil tussen mensen die geen kinderen willen, en mensen die wel kinderen willen maar ze niet nemen/krijgen vanwege hun omstandigheden.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:39:10 #16
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211925559
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:37 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Heb jij kinderen?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:40:56 #17
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_211925576
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:39 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Heb jij kinderen?
Nee. Moet er niet aan denken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:42:47 #18
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211925605
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:40 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Nee. Moet er niet aan denken.
Dat is duidelijk :P
Op 't randje en erover.
pi_211925745
quote:

Ja prima, meteen ook minder inkomen en een lagere standaard van luxe.

Maar is er eigenlijk nog “aanrechtsubsidie”. Dat was zo’n gristelijk potje voor de huisvrouw :)

Ik wil ook wel huisman worden.
pi_211925820
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Schopje naar F&L dan maar :D
Ik dacht: wat is dat? Dus opgezocht enneh... Dat is zachtst gezegd best wel een raar forum...
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 14:56:33 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211925842
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:38 schreef Tijn het volgende:
Wat de poll betreft: wat mij betreft is er een groot verschil tussen mensen die geen kinderen willen, en mensen die wel kinderen willen maar ze niet nemen/krijgen vanwege hun omstandigheden.
Ja en de best wel grote groep mensen die wel kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen. Dat bedoel ik trouwens niet met deze medische redenen dus niet onvruchtbaarheid maar wel bijvoorbeeld mogelijke aandoeningen bij het kind.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:09:58 #22
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211926017
quote:

1950 belde.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 15:21:48 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211926143
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:09 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
1950 belde.
Precies waarom wensen mensen altijd terug naar de bekrompen (amerikaanse) jaren 50 en nooit naar de roaring 20s... Men vergeet voor het gemak dat die jaren 50 zo degelijk waren omdat het de net naoorlogse jaren waren, waarin het allemaal niet zo leuk was...
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:13 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_211926286
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Precies waarom wensen mensen altijd terug naar de bekrompen (amerikaanse) jaren 50 en nooit naar de roaring 20s... Men vergeet voor het gemak dat die jaren 50 zo degelijk waren omdat het de net naoorlogse jaren waren, waarin het allemaal niet zo leuk was...
Zo roaring waren de twenties ook weer niet. Alleen voor de happy few.

Dat teruggrijpen op de jaren '50 is wel weer een typisch conservatief dingetje. Mannen die het lastig vinden dat vrouwen steeds zelfstandiger worden en zich in een hoek gedrukt voelen, zien het liefst weer zoveel mogelijk vrouwen achter het aanrecht terug.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:39 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211926291
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:32 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Zo roaring waren de twenties ook weer niet. Alleen voor de happy few.
Ook wel weer zo. Misschien moeten we wel naar de jaren 30... 2030
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:34:05 #26
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_211926311
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ook wel weer zo. Misschien moeten we wel naar de jaren 30... 2030
pi_211926373
Goed nieuws. Er zijn teveel mensen op de wereld. En ze worden ook nog steeds dommer lijkt het wel.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 16:14:44 #28
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211926884
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Er zijn groepen met mannen die zo bang zijn dat ze er niet meer toe doen dat ze graag terug willen naar een tijd waarin ze dachten dat ze alle macht hadden. En het beste is natuurlijk om de vrouw het aanrecht te geven. Een vrouw die voor veel kinderen moet zorgen, financieel afhankelijk is van de man heeft natuurlijk niet veel te willen verder, want ze kan nergens heen.

De groei in het verbieden van abortus past in hetzelfde plaatje.

Ipv jezelf te passen in een nieuwe maatschappij of er aan bij te dragen kun je beter verlangen naar verloren tijden. Zonder rare fratsen zoals mensen van kleur, niet cis mensen en emancipatie van zowel man als vrouw
Trotste mama van Ambar
pi_211926964
Volgens mij heeft niemand er heel veel moeite mee dat er een stuk minder kinderen worden geboren (natuurlijke aanwas), maar juist wel dat de bevolkingsgroei dus al jaren door immigratie wordt bepaald. Als die enorme groei van buitenaf er niet zou zijn, zou iedereen z'n schouders ophalen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211927104
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:14 schreef ieniminimuis het volgende:
Er zijn groepen met mannen die zo bang zijn dat ze er niet meer toe doen dat ze graag terug willen naar een tijd waarin ze dachten dat ze alle macht hadden. En het beste is natuurlijk om de vrouw het aanrecht te geven. Een vrouw die voor veel kinderen moet zorgen, financieel afhankelijk is van de man heeft natuurlijk niet veel te willen verder, want ze kan nergens heen.

De groei in het verbieden van abortus past in hetzelfde plaatje.

Ipv jezelf te passen in een nieuwe maatschappij of er aan bij te dragen kun je beter verlangen naar verloren tijden. Zonder rare fratsen zoals mensen van kleur, niet cis mensen en emancipatie van zowel man als vrouw
Wat een dedain. Het ligt allemaal aan het patriarchaat en een vrouw die eventueel een moederlijke rol zou willen dat is allemaal onmogelijk.
Verbieden van abortus is een medisch ethisch probleem, dat niks te maken met een of andere misogyne instelling, maar met rechten van de ongeboren vrucht, je moet wel een beetje mannen haten om zo te denken.

quote:
Én wederom dat morele superieure, anderen moeten zich maar aanpassen aan "de nieuwe maatschappij" en mogen vooral niet anders denken, dan ben je vrouwenhater, of nu je zo over kleur begint, een racist, of homofoob. Allemaal heel impliciet hoor maar behoorlijk GIFTIG.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:01:35 #31
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211927296
Vrouwen geen keuze geven dat is pas giftig
Trotste mama van Ambar
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 17:02:52 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211927303
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat een dedain. Het ligt allemaal aan het patriarchaat en een vrouw die eventueel een moederlijke rol zou willen dat is allemaal onmogelijk.
Verbieden van abortus is een medisch ethisch probleem, dat niks te maken met een of andere misogyne instelling, maar met rechten van de ongeboren vrucht, je moet wel een beetje mannen haten om zo te denken.
[..]
Én wederom dat morele superieure, anderen moeten zich maar aanpassen aan "de nieuwe maatschappij" en mogen vooral niet anders denken, dan ben je vrouwenhater, of nu je zo over kleur begint, een racist, of homofoob. Allemaal heel impliciet hoor maar behoorlijk GIFTIG.
En vrouwen geen baan gunnen onder het mom van dan kunnen ze beter kindjes krijgen is niet giftig?
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 17:03:14 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211927308
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:01 schreef ieniminimuis het volgende:
Gmta
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:07:09 #34
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211927348
Van die mannetjes die gaan zitten blaten dat de vrouw maar thuis moet blijven baren en schoonmaken, maar zelf zouden ze nooit met hun salaris een gezin alleen kunnen onderhouden zonder een bak voor subsidies voor alles en nog wat. :')
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:11:30 #35
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211927365
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Er zijn hele sociale theorieën waarom bepaalde groepen mannen, vooral zij die verlangen naar oude tijden, het moeilijk hebben. Ook waarom bepaalde mannen moeite hebben met het vinden van een partner.
De meeste vrouwen hebben dankzij emancipatie, het verwerven van vrouwenrechten en plek in de maatschappij, een andere rol gekregen in de maatschappij. Iets waar hard voor geknokt is. Veel vrouwen snappen ook dat hun rechten niet zonder slag en stoten is en ze laten ook graag andere marginale groepen mee liften op het succes.
Er zijn groepen mannen die niet mee gegroeid zijn en zich in sommige gevallen tegen keren tegen de groei van vrouwen en andere groepen. Zie de groei van het conservatieve gedachtegoed.
Ergo bepaalde groepen mannen zijn niet meegegroeid met de ontwikkelingen en staan nu te janken aan de zijlijn. En reageren waar ze het beste in zijn: verworven verbetering en verandering terug te draaien zodat ze zelf weer "passen".
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:11:50 #36
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211927371
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:07 schreef Momo het volgende:
Van die mannetjes die gaan zitten blaten dat de vrouw maar thuis moet blijven baren en schoonmaken, maar zelf zouden ze nooit met hun salaris een gezin alleen kunnen onderhouden zonder een bak voor subsidies voor alles en nog wat. :')
Wat wil je hier precies mee zeggen?
Op 't randje en erover.
pi_211927413
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
En vrouwen geen baan gunnen onder het mom van dan kunnen ze beter kindjes krijgen is niet giftig?
Wie deelt die giftigheid dan precies?
Ah Forum user Pferdje, naja, lekker laten gaarkoken?

Pferdje, jij bent ook stout (!)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:19:02 #38
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211927435
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:11 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Wat wil je hier precies mee zeggen?
Dat ze zoiets graag zouden zien omdat ze zich zelf nogal als superieur zien aan de vrouw, de vrouw heeft geen plek op de werkplaats. Die moet zich maar met simpele dingen bezig houden zoals poetsen en koken. Er zijn maar heel weinig gezinnen nu die rond zouden komen enkel van de salaris van de man. Zonder allerlei gesubsidieerde zaken als toeslagen en sociale huur. En nee dan heb ik het niet over voorbeelden van boomers die met een hypotheek van 300 euro per maand zitten. Allemaal een grote bek, weinig mannen zouden echt een alleenverdiener kunnen zijn. Los nog van het effect op de arbeidsmarkt als vrouwen allemaal verplicht thuis zitten en homoseksuele mensen schijnbaar geen bestaansrecht meer hebben.
pi_211927455
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:11 schreef ieniminimuis het volgende:
Er zijn hele sociale theorieën waarom bepaalde groepen mannen, vooral zij die verlangen naar oude tijden, het moeilijk hebben.
Ok,
quote:
Ook waarom bepaalde mannen moeite hebben met het vinden van een partner.
Ok.
quote:
De meeste vrouwen hebben dankzij emancipatie, het verwerven van vrouwenrechten en plek in de maatschappij, een andere rol gekregen in de maatschappij. Iets waar hard voor geknokt is. Veel vrouwen snappen ook dat hun rechten niet zonder slag en stoten is en ze laten ook graag andere marginale groepen mee liften op het succes.
Ok, klinkt nog als positief feminisme.
quote:
Er zijn groepen mannen die niet mee gegroeid zijn en zich in sommige gevallen tegen keren tegen de groei van vrouwen en andere groepen. Zie de groei van het conservatieve gedachtegoed.
Ik ben tamelijk conservatief maar dat mensen gelijke rechten verdienen in gelijke omstandigheden en sekse daarin in ieder geval geen rol zou moeten spelen.... Lijkt me evident. Veel conservatieve mensen vinden de grondwet gewoon een prima ding. Ik zie hier het verband niet.

quote:
Ergo bepaalde groepen mannen zijn niet meegegroeid met de ontwikkelingen en staan nu te janken aan de zijlijn. En reageren waar ze het beste in zijn: verworven verbetering en verandering terug te draaien zodat ze zelf weer "passen".
Ik denk dat je het over een marginale groep hebt, maar je lijkt er wat giftig om.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:08:42 #40
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_211927907
https://www.reddit.com/r/(...)sed_completely_197m/

China gaat er aan. Lage geboortes en geen migratie..
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 21:46:24 #41
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_211931235
quote:
Die keuze is er dus niet. Ze moeten wel studeren/werken anders komt een gezin niet rond. Daar komt nog bij dat onze hele maatschappij is er op ingericht dat zoveel mogelijk vrouwen moeten gaan studeren, werken en presteren. Oh wee dat je financieel steunt op je partner of een lagere opleiding geniet. Je moet en zal onafhankelijk zijn, dat wordt erin gestampt. (Dit laat zich al duidelijk zien in dit topic met giftige opmerkingen als 'mannen voelen hun positie aangetast, mannen voelen zich superieur'.) Met als gevolg dat er over het algemeen nogal wordt neergekeken op vrouwen die op jonge leeftijd kinderen krijgen en/of huismoeder zijn.
What can change the nature of a man?
pi_211931297
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:46 schreef Coco het volgende:

[..]
Die keuze is er dus niet. Ze moeten wel studeren/werken anders komt een gezin niet rond. Daar komt nog bij dat onze hele maatschappij is er op ingericht dat zoveel mogelijk vrouwen moeten gaan studeren, werken en presteren. Oh wee dat je financieel steunt op je partner of een lagere opleiding geniet. Je moet en zal onafhankelijk zijn, dat wordt erin gestampt. (Dit laat zich al duidelijk zien in dit topic met giftige opmerkingen als 'mannen voelen hun positie aangetast, mannen voelen zich superieur'.) Met als gevolg dat er over het algemeen nogal wordt neergekeken op vrouwen die op jonge leeftijd kinderen krijgen en/of huismoeder zijn.
Er wordt telkens maar van uitgegaan dat de vrouw dan maar niet werkt en de man het inkomen verwerft. Waarom niet andersom? Of allebei wat minder werken?
pi_211931621
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:48 schreef miss_sly het volgende:
Je haalt het gemiddelde omlaag. 😅
pi_211931660
quote:

[..]
Dat is sinds dat twee verdieners model erin getrapt bij vrouwen. Het oude model van vrouw thuis en rondom het huis en man geld verdienen is compleet onrendabel voor de meeste gezinnen en maakt ze minder vatbaar voor een kind.
Om rond te komen heb je twee inkomens nodig. Daarnaast willen vrouwen zich ook gewoon bewijzen op gebieden die van oudsher niet van hen waren. Dat kost tijd en in die tijd kan je je geen kind veroorloven.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:18:39 #45
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211931674
quote:

[..]
Je haalt deze opmerking uit de context van de discussie waar het op dat moment over ging: vrouwen als huisvrouw en niet werkend.

Wat een vrouw verder wil doen moet zij weten, maar ik vind dat een man dat niet hoort op te dwingen omdat hij een bepaald beeld heeft. En dat is waar de discussie over ging op dat moment en in die context moet deze opmerking gebruikt worden.
Trotste mama van Ambar
  vrijdag 5 januari 2024 @ 22:20:10 #46
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211931688
Overigens mondt 50% of meer van de huwelijken uit in een scheiding en overige relaties hebben al net zo'n mooi overlevingspercentage. Dan is het alleen maar in het voordeel van beide personen als ze hun eigen broek kunnen ophouden
Trotste mama van Ambar
pi_211931740
quote:

Doet mij verder niks hoor.
mij wel. Vind het niks die multi culti brei hiero.
quote:

Dat is puur persoonlijk. Ik voel bijv absoluut niet de drang om carrière te maken. Dat boeit me echt geen drol. Dat ik geen kids heb gepoept heeft er dan ook niks mee te maken, maar gewoon hoe het leven is gelopen.

quote:
Als dat voor jou en je (toekomstige) vrouw/vriendin werkt - be my guest. Ik zou daar totaal niks voor voelen en vind dat die verantwoordelijk bij beide kan - en misschien wel hoort te - liggen: financiën, huishouden en kiendjes (ok, de vrouw moet die er wel even uit persen natuurlijk).
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_211932137
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:18 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Je haalt deze opmerking uit de context van de discussie waar het op dat moment over ging: vrouwen als huisvrouw en niet werkend.

Wat een vrouw verder wil doen moet zij weten, maar ik vind dat een man dat niet hoort op te dwingen omdat hij een bepaald beeld heeft. En dat is waar de discussie over ging op dat moment en in die context moet deze opmerking gebruikt worden.
Maar er zijn genoeg mannen die vrouwen opdringen om fulltime te werken terwijl ze dat zelf helemaal niet willen, zeker niet als ze kinderen hebben. Dat is toch ook niet goed?
Net zoals er vrouwen zijn die fulltime moeten werken om hun huis af te betalen, terwijl ze liever minder zouden werken.

Als het hier gaat om keuzevrijheid van de vrouw, dan betekent dat de keuze om fulltime moeder te zijn net zoveel waard is als de keuze om carrièrevrouw te zijn, mits de vrouw in kwestie deze keuze 100% zelf maakt.

Het probleem is dat de maatschappij deze huismoeders neerzet als lui, ongeëmancipeerd, onderdanig, ouderwets en onderdrukt, terwijl dit onwaar is als de vrouw hier zelf voor heeft gekozen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_211932178
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:19 schreef Momo het volgende:

[..]
Er zijn maar heel weinig gezinnen nu die rond zouden komen enkel van de salaris van de man. Zonder allerlei gesubsidieerde zaken als toeslagen en sociale huur. En nee dan heb ik het niet over voorbeelden van boomers die met een hypotheek van 300 euro per maand zitten. Allemaal een grote bek, weinig mannen zouden echt een alleenverdiener kunnen zijn.
Ik ben benieuwd op basis waarvan je deze uitspraak doet. Er zijn genoeg voorbeelden van vrouwen die inderdaad werken, maar waarvan 70% van het inkomen gaat naar kinderopvang, overige oppas, extra auto (want nodig voor werk) en schoonmaakster. Heb je de extra kosten die een gezin heeft wanneer beide ouders werken ook meegenomen?
pi_211932358
quote:

[..]
Dan ga je toch huren?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:26:27 #51
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211933368
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Gmta
Wat is gmta :?
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:27:15 #52
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211933371
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:23 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd op basis waarvan je deze uitspraak doet. Er zijn genoeg voorbeelden van vrouwen die inderdaad werken, maar waarvan 70% van het inkomen gaat naar kinderopvang, overige oppas, extra auto (want nodig voor werk) en schoonmaakster. Heb je de extra kosten die een gezin heeft wanneer beide ouders werken ook meegenomen?
En er wordt pensioen opgebouwd, dat wordt vaak vergeten.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:28:22 #53
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211933373
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 22:17 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat is sinds dat twee verdieners model erin getrapt bij vrouwen. Het oude model van vrouw thuis en rondom het huis en man geld verdienen is compleet onrendabel voor de meeste gezinnen en maakt ze minder vatbaar voor een kind.
Om rond te komen heb je twee inkomens nodig. Daarnaast willen vrouwen zich ook gewoon bewijzen op gebieden die van oudsher niet van hen waren. Dat kost tijd en in die tijd kan je je geen kind veroorloven.
Wat een rare zin.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:28:55 #54
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211933374
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:08 schreef Ciclon het volgende:

Hoezo: gaat eraan?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:30:53 #55
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211933376
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Volgens mij heeft niemand er heel veel moeite mee dat er een stuk minder kinderen worden geboren (natuurlijke aanwas), maar juist wel dat de bevolkingsgroei dus al jaren door immigratie wordt bepaald. Als die enorme groei van buitenaf er niet zou zijn, zou iedereen z'n schouders ophalen.
Ik in ieder geval niet.
Wat ik niet snap is waarom een bevolking altijd maar moet groeien?
Waarom zou de bevolking niet kunnen krimpen?
En waarom dan de economie / de economische wetenschap daar niet mee omgaan?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 07:53:35 #56
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_211933396
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 07:26 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Great minds think alike.
pi_211933437
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 07:28 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Hoezo: gaat eraan?
Nou ja, als je geboortecijfer lager is dan het vervangingsgetal, dan sterft je bevolking vanzelf uit. Dat is gewoon een wiskundige wetmatigheid.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_211933587
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:28 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, als je geboortecijfer lager is dan het vervangingsgetal, dan sterft je bevolking vanzelf uit. Dat is gewoon een wiskundige wetmatigheid.
Excl immigratie.
pi_211933590
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 07:30 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Ik in ieder geval niet.
Wat ik niet snap is waarom een bevolking altijd maar moet groeien?
Waarom zou de bevolking niet kunnen krimpen?
En waarom dan de economie / de economische wetenschap daar niet mee omgaan?
Dat laatste is een mythe.
pi_211934118
quote:

Cijfers zeggen iets anders, namelijk dat er weinig verschil inzit. Op eerste generatie immigranten na dan.
pi_211934130
quote:

Welvarende maatschappijen met een ouderwetse man-vrouw verdeling zijn bij uitstek maatschappijen met weinig kinderen, zie Japan, zie Italië.
pi_211934183
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 07:27 schreef Rostrup het volgende:

[..]
En er wordt pensioen opgebouwd, dat wordt vaak vergeten.
Inderdaad. In al die vergelijkingen tussen uitkeringen en werken.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 10:15:27 #63
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211934196
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Excl immigratie.
Migratie is in China nihil.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 10:16:50 #64
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_211934209
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:28 schreef Monolith het volgende:

[..]
Neemt af. Voordat het uitsterft zijn we wel heel veel verder.
En niks mis met bevolkingskrimp; zo'n half miljard mensen op aarde is meer dan genoeg.
pi_211934328
quote:

[..]
Dat is waar maar de huizenprijs is gebaseerd op vraag en aanbod en nauwelijks op stenen en arbeid.
Dus toen de dubbele salarissen gemeengoed werden ging de huizenprijs evenredig mee.

En voor de rest.. Het is volgens mij al 20 jaar geleden dat er meer meiden dan jongens van het VWO kwamen en het is dat vrouwen nauwelijks fulltime willen werken anders zou het bedrijfsleven al voornamelijk door vrouwen geleid worden.
Vrouwen terug naar de keuken en kraambed is een gepasseerd station, en die trein draait nooit meer om.
Wie dit leest is gek
pi_211934338
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:59 schreef Blastbeat het volgende:

[..]

Die regelingen zijn eigenlijk ook alleen maar subsidie voor het bedrijfsleven; er moet continu belastinggeld in de samenleving gepompt worden omdat salarissen stelselmatig te laag zijn. Ondanks dat het bedrijfsleven jaar na jaar onophoudelijk miljardenwinsten draait.
pi_211934362
quote:
In de ideale samenleving zouden zowel mannen als vrouwen zelf kunnen beslissen wie van beiden thuis blijft voor het huishouden en kinderen omdat één inkomen voldoende financiële zekerheid biedt om een gezin te onderhouden.
pi_211934391
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:07 schreef Momo het volgende:
Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen en zegt dan ook meer over de absurd hoge kosten van levensonderhoud in lagelonenland nederlandje.
pi_211934410
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:38 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen en zegt dan ook meer over de absurd hoge kosten van levensonderhoud in lagelonenland nederlandje.
Lonen zijn op zich niet heel laag vergeleken met andere westerse landen, maar de belastingdruk is gewoon vrij hoog.
pi_211934442
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:38 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Vergeet de overheid niet die dat faciliteerd met hun belastingen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211934472
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:16 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Neemt af. Voordat het uitsterft zijn we wel heel veel verder.
En niks mis met bevolkingskrimp; zo'n half miljard mensen op aarde is meer dan genoeg.
Dit is natuurlijk arbitrair gelul. er is geen getal te bedenken dat 'het juiste aantal mensen op aarde' weergeeft. Daarbij zijn samenlevingen natuurlijk op een bepaalde manier gestructureerd en op welke wijze die houdbaar is houd daar vanaf. Urbanisatiegraad, verhoudingen tussen mensen die werken en hulpbehoevenden en ga zo maar door. Het is best denkbaar dat maatschappijen imploderen als bepaalde kritische grenzen worden doorbroken, er bestaan zorgen over wat een 'krimpend China' dat z'n machtspositie in de wereld dreigt te verliezen zal gaan doen en ga zo maar door.
pi_211934508
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vergeet de overheid niet die dat faciliteerd met hun belastingen.
Die belastingdruk zou voor de gewone, werkende burger inderdaad flink omlaag moeten. Het huidige belastingstelsel is niets meer dan een mechanisme om geld van de werkende middenklasse naar de zgn. "haves", multinationals en aandeelhouders door te sluizen en het daarmee effectief aan de samenleving te onttrekken. Een gezonde samenleving drijft juist op het geld wat door de middenklasse verdiend en uitgegeven wordt.
pi_211934519
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:53 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Die belastingdruk zou voor de gewone, werkende burger inderdaad flink omlaag moeten. Het huidige belastingstelsel is niets meer dan een mechanisme om geld van de werkende middenklasse naar de zgn. "haves", multinationals en aandeelhouders door te sluizen en het daarmee effectief aan de samenleving te onttrekken. Een gezonde samenleving drijft juist op het geld wat door de middenklasse verdiend en uitgegeven wordt.
Compleet correct.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zaterdag 6 januari 2024 @ 10:58:28 #74
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211934573
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 07:26 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Great minds think alike :P
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:07:22 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211934633
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:48 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk arbitrair gelul. er is geen getal te bedenken dat 'het juiste aantal mensen op aarde' weergeeft. Daarbij zijn samenlevingen natuurlijk op een bepaalde manier gestructureerd en op welke wijze die houdbaar is houd daar vanaf. Urbanisatiegraad, verhoudingen tussen mensen die werken en hulpbehoevenden en ga zo maar door. Het is best denkbaar dat maatschappijen imploderen als bepaalde kritische grenzen worden doorbroken, er bestaan zorgen over wat een 'krimpend China' dat z'n machtspositie in de wereld dreigt te verliezen zal gaan doen en ga zo maar door.
Er is geen letterlijk getal, maar 100.000.000.000 is teveel en 10.000.000 is te weinig
The End Times are wild
pi_211934653
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er is geen letterlijk getal, maar 100.000.000.000 is teveel en 10.000.000 is te weinig
Waarom is 10 miljoen 'te weinig'? Voor 'te veel' kun je nog een soort van argument bedenken in de zin van belasting op de natuurlijke bronnen, beschikbare ruimte en ga zo maar door, maar ook dat is afhankelijk van b.v. technologische ontwikkelingen die we helemaal niet kunnen voorspellen.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:14:56 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211934677
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Waarom is 10 miljoen 'te weinig'? Voor 'te veel' kun je nog een soort van argument bedenken in de zin van belasting op de natuurlijke bronnen, beschikbare ruimte en ga zo maar door, maar ook dat is afhankelijk van b.v. technologische ontwikkelingen die we helemaal niet kunnen voorspellen.
Omdat je wel een bepaalde hoeveelheid mensen nodig hebt voor een bepaald niveau van beschaving, ontwikkeling en vooruitgang.
Zoiets als de James Webb space telescope krijg met met een bevolking van 10 miljoen niet van de grond denk ik.
The End Times are wild
pi_211934801
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Omdat je wel een bepaalde hoeveelheid mensen nodig hebt voor een bepaald niveau van beschaving, ontwikkeling en vooruitgang.
Zoiets als de James Webb space telescope krijg met met een bevolking van 10 miljoen niet van de grond denk ik.
En waarom is het hebben van een James Webb space telescope wenselijk?
pi_211934955
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:29 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Dat is waar maar de huizenprijs is gebaseerd op vraag en aanbod en nauwelijks op stenen en arbeid.
Dus toen de dubbele salarissen gemeengoed werden ging de huizenprijs evenredig mee.

En voor de rest.. Het is volgens mij al 20 jaar geleden dat er meer meiden dan jongens van het VWO kwamen en het is dat vrouwen nauwelijks fulltime willen werken anders zou het bedrijfsleven al voornamelijk door vrouwen geleid worden.
Vrouwen terug naar de keuken en kraambed is een gepasseerd station, en die trein draait nooit meer om.
Dat die huizenprijzen dat gedrag vertonen is omdat er tekort aanbod is.

En de staat is daar uiteraard primair verantwoordelijk voor.
pi_211935457
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:31 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Die regelingen zijn eigenlijk ook alleen maar subsidie voor het bedrijfsleven; er moet continu belastinggeld in de samenleving gepompt worden omdat salarissen stelselmatig te laag zijn. Ondanks dat het bedrijfsleven jaar na jaar onophoudelijk miljardenwinsten draait.
Marktconform salaris... Dat er een overaanbod is weten we, de vraag is of het wel zo handig is om dat op te lossen met hoger minimumloon, waarom niet fiscaal?
  zaterdag 6 januari 2024 @ 12:23:08 #81
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_211935471
quote:

Hangt er een beetje vanaf wat je doel is als land. Japan lijkt toch prima verder te kabbelen ondanks de lage geboorte cijfers die ze al decennia hebben. Maar je zal idd geen superpower worden (of blijven).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_211935475
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:53 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Als het geld defacto onttrokken wordt heeft het geen effect op de reële economie.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 12:45:05 #83
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_211935619
Ik ben echt nog nooit een niet-geëmancipeerde man tegengekomen hier in het westen/West-Europa, en toen ik het aan mijn vriendin vroeg, riep zij vanuit de keuken dat ze er ook nog nooit een had ontmoet.
Yea, she's on crack.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 13:25:48 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211936014
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:31 schreef Monolith het volgende:

[..]
En waarom is het hebben van een James Webb space telescope wenselijk?
Ja, dan kun je alles wel relativeren.
The End Times are wild
pi_211936109
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:25 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, dan kun je alles wel relativeren.
Dat heeft niets met relativeren te maken. Dat heeft te maken met het feit dat jouw waardeoordeel over hoe een menselijke samenleving eruit hoort te zien een volstrekt subjectieve interpretatie is en op geen enkele wijze een objectieve maatstaf. Voor de een is een kleine rurale samenleving van een paar honderd of duizend man die in harmonie leeft met haar directe leefomgeving een ideaalbeeld, de ander heeft toch liever een iets grotere samenleving die medische zorg en dergelijke tot een wat hoger niveau kan tillen en ga zo maar door. Je realiseert je zelf niet hoe subjectief je denkt volgens mij.

Aan de bovengrens wordt het Malthusiaanse denken steeds maar weer teleurgesteld in wat technologische innovatie weet te bereiken om een bepaalde populatieomvang te ondersteunen, al zit daar natuurlijk nog wel ergens een theoretische limiet aan. Als we allemaal op deze planeet blijven tenminste. Aan de onderkant zit je echter met geen enkele theoretische limiet afgezien dan van voldoende mensen om genetische degeneratie door inteelt en daarmee uitsterven te voorkomen wellicht.Limieten zoals jij die oppert zijn puur gebaseerd op je eigen ideaalbeeld van hoe een samenleving eruit ziet.
pi_211936153
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:45 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Ik ben echt nog nooit een niet-geëmancipeerde man tegengekomen hier in het westen/West-Europa, en toen ik het aan mijn vriendin vroeg, riep zij vanuit de keuken dat ze er ook nog nooit een had ontmoet.
Ik snap hem! :D
  zaterdag 6 januari 2024 @ 13:47:05 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211936311
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:35 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat heeft niets met relativeren te maken. Dat heeft te maken met het feit dat jouw waardeoordeel over hoe een menselijke samenleving eruit hoort te zien een volstrekt subjectieve interpretatie is en op geen enkele wijze een objectieve maatstaf. Voor de een is een kleine rurale samenleving van een paar honderd of duizend man die in harmonie leeft met haar directe leefomgeving een ideaalbeeld, de ander heeft toch liever een iets grotere samenleving die medische zorg en dergelijke tot een wat hoger niveau kan tillen en ga zo maar door. Je realiseert je zelf niet hoe subjectief je denkt volgens mij.

Aan de bovengrens wordt het Malthusiaanse denken steeds maar weer teleurgesteld in wat technologische innovatie weet te bereiken om een bepaalde populatieomvang te ondersteunen, al zit daar natuurlijk nog wel ergens een theoretische limiet aan. Als we allemaal op deze planeet blijven tenminste. Aan de onderkant zit je echter met geen enkele theoretische limiet afgezien dan van voldoende mensen om genetische degeneratie door inteelt en daarmee uitsterven te voorkomen wellicht.Limieten zoals jij die oppert zijn puur gebaseerd op je eigen ideaalbeeld van hoe een samenleving eruit ziet.
Ik snap precies wat je bedoelt en uiteindelijk is alles subjectief. Maar ik ben het niet met je eens.
In een grootste samenleving is bijvoorbeeld ontwikkeling van bepaalde medicijnen mogelijk waardoor je langer en gezond leeft. Er is meer afwisseling en vermaak. Het kan comfortabeler gemaakt worden.
Dat alles valt natuurlijk ook weer te relativeren, maar voor praktisch iedereen geldt dat ze aan een veilig en welvarend leven wat ze zichzelf kunnen ontwikkelen de voorkeur geven. En dat lukt maar moeilijk binnen een stam van 5000 mensen die in een of andere rivierdelta proberen te overleven van jacht en visserij, met een gemiddelde levensverwachting van 40 jaar.
The End Times are wild
pi_211936425
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:35 schreef Monolith het volgende:
Juistem.
pi_211936746
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik snap precies wat je bedoelt en uiteindelijk is alles subjectief. Maar ik ben het niet met je eens.
In een grootste samenleving is bijvoorbeeld ontwikkeling van bepaalde medicijnen mogelijk waardoor je langer en gezond leeft. Er is meer afwisseling en vermaak. Het kan comfortabeler gemaakt worden.
Dat alles valt natuurlijk ook weer te relativeren, maar voor praktisch iedereen geldt dat ze aan een veilig en welvarend leven wat ze zichzelf kunnen ontwikkelen de voorkeur geven. En dat lukt maar moeilijk binnen een stam van 5000 mensen die in een of andere rivierdelta proberen te overleven van jacht en visserij, met een gemiddelde levensverwachting van 40 jaar.
quote:
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
Extreemlinkse Etto als ondertitel _O-
pi_211937172
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar je had het niet over 'de ontwikkeling van bepaalde medicijnen'. Je had het over de James Webb telescoop. Het voorbeeld van een bepaalde populatieomvang om een bepaald niveau van zorg te behouden gaf ik zelf al. Maar ook dat is niet zonder meer aan een specifieke populatieomvang te hangen. Je hanteert namelijk een vorm van regressieve projectie. Er is helemaal niet gezegd dat een kleinschalige samenleving terug moet naar prehistorische leefomstandigheden. Kennis die er nu is hoeft niet verloren te gaan en water te gaan drinken waar je buurman net in heeft gescheten om maar wat te noemen. Want laten we wel wezen, de toegenomen levenverwachting heeft veel minder te maken met gentherapie dan met zaken als schoon drinkwater, technieken om bacterieën te doden en ga zo maar door. Er zijn wel wat zaken als antibiotica en vaccinaties die een aardig effect hebben gehad op met name kindersterfte, maar heel veel medische behandeling gaat vandaag de dag ook gewoon op aan welvaartsziekten die het gevolg zijn van een ongezonde levenstijl.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 17:03:18 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211938815
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 14:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Maar je had het niet over 'de ontwikkeling van bepaalde medicijnen'. Je had het over de James Webb telescoop. Het voorbeeld van een bepaalde populatieomvang om een bepaald niveau van zorg te behouden gaf ik zelf al. Maar ook dat is niet zonder meer aan een specifieke populatieomvang te hangen. Je hanteert namelijk een vorm van regressieve projectie. Er is helemaal niet gezegd dat een kleinschalige samenleving terug moet naar prehistorische leefomstandigheden. Kennis die er nu is hoeft niet verloren te gaan en water te gaan drinken waar je buurman net in heeft gescheten om maar wat te noemen. Want laten we wel wezen, de toegenomen levenverwachting heeft veel minder te maken met gentherapie dan met zaken als schoon drinkwater, technieken om bacterieën te doden en ga zo maar door. Er zijn wel wat zaken als antibiotica en vaccinaties die een aardig effect hebben gehad op met name kindersterfte, maar heel veel medische behandeling gaat vandaag de dag ook gewoon op aan welvaartsziekten die het gevolg zijn van een ongezonde levenstijl.
Als je enkel al toegang wil tot grondstoffen wereldwijd heb je een redelijk aantal mensen nodig.

Of voor het n van een film. Het is niet mogelijk ieder jaar 12 films uit te geven met een bevolking van 100.000 mensen.

Sommige dingen zijn heel efficiënt met een grote bevolking, omdat het 1x ontwikkelen en dan kopiëren is. Met een grotere bevolking heb je dat relatief minder mensen voor nodig.
( alhoewel er ook continenten zijn die eigenlijk geheel niets bijdragen aan wat voor ontwikkeling dan ook)
The End Times are wild
pi_211941368
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 07:28 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Wat een rare zin.
Wat bedoel je
pi_211943089
quote:

ligt ook aan slecht bestuur
pi_211943694
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als het geld defacto onttrokken wordt heeft het geen effect op de reële economie.
Juist wel aangezien het aan de reële economie onttrokken wordt.
pi_211944201
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 22:41 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Juist wel aangezien het aan de reële economie onttrokken wordt.
Geld is een transactiemiddel, "store of value" als je dat onttrekt aan de economie wordt er niet minder geproduceerd. (misschien op de korte termijn als het niet in de verwachtingen is opgenomen). Het heeft wel effect op het prijspeil.

Het oppotten van geld doet juist geen reet voor de reële economie. Daarom wordt dat oppotten van geld door een vergrijzende populatie, die pensioen opbouwt, gezien als aanjager voor de lage economische groei en lage rentes. Groot aanbod van geld op zoek naar weinig vraag naar geld = lage rentes.
pi_211944286
Zoals iedereen geld geven en het tegelijkertijd laten uitgeven zal leiden tot inflatie.

Het klopt wel dat de middenklasse meer uitgeeft. Maar als een economie oververhit raakt leidt dat gewoon tot hogere prijzen.

Anyhow, primair is mijn punt dat currency units niet reële economie zijn. En daar alleen effect op hebben volgens alle theorieën op de korte termijn, als dat niet in de verwachtingen is ingeprijsd.
pi_211944439
In mijn wijk zitten we anders op behoorlijk vruchtbare grond lijkt het. De een na de ander komt kijken :)
  zaterdag 6 januari 2024 @ 23:36:47 #98
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_211944823
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 23:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
In mijn wijk zitten we anders op behoorlijk vruchtbare grond lijkt het. De een na de ander komt kijken :)
Van harte.
Yea, she's on crack.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 23:39:35 #99
338319 ZarB
Piña colada
pi_211944864
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 23:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ja dat is gewoon concentratie. Net als wijken waar alleen maar Molukse of Turkse mensen wonen. Zo heeft het gemiddelde vinexwijkje vaak een babyboom.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_211946909
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:48 schreef Monolith het volgende:

[..]
Kortom: het westen is verloren.. *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')