Uhhh nee, er werd in Nederland voor 5 miljoen Euro minder aan vuurwerk verkocht, in Duitsland voor 10 miljoen Euro meer door Nederlanders. Nederlanders gaven dus meer geld uit aan vuurwerk, en dat met deze slechte weersvoorspellingen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 10:34 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Toch werd dit jaar 5 miljoen minder uitgegeven aan vuurwerk.
"Ja maar daar heb ik geen last van dus dat hoef je dan niet te verbieden "quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:03 schreef Hoppahop het volgende:
Het is gewoon heel naief om te denken dat een vuurwerkverbod helpt.
Overigens ziekenhuizen zijn op oudejaarsavond drukker met slachtoffers van drankmisbruik en verdovende middelen.
Even off topic. Hele medische teams zijn aanwezig bij festivals. Zij zijn vooral druk met mensen die onder de verdovende middelen zitten. Festivals verbieden? En kijk eens in een normaal weekend op de eerste hulp van een ziekenhuis. Je weet niet wat je ziet.
1) Dikke kans dat de Duitse politie je aan gaat houden als je de grens overgaat van Polen naar Duitsland. Dus ja, wel kans dat je daar wordt aangehouden, ook als Nederlander die van Polen naar Duitsland reist.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 10:56 schreef Hoppahop het volgende:
Het handhaven blijft gewoon het punt. 1) shengen verdrag. Kan nu al vuurwerk halen in Polen en niemand die mij controleert bij de grens. Overigens is het vuurwerk uit Duitsland gewoon Europees goedgekeurd vuurwerk
2) je moet een vuurwerkafsteker op heterdaad betrappen wil je die persoon bekeuren. Dit gaat nooit lukken. En preventief fouilleren / visiteren gaat er nooit komen.
3) criminelen verdienen goed geld met vuurwerk smokkel. Pakkans nihil zie 1
4) oudejaarsavond een avond van drank- en drugsmisbruik. Oh wacht…drugs zijn ook verboden, handhaven lukt ook niet. Onder invloed zijn en vuurwerk een explosieve combinatie.
5) tientallen jaren bezuinigen op de politie en rechtspraak heeft geen goed gedaan. Er worden amper mensen veroordeeld.
Succes met het vuurwerkverbod. De klootzakken hebben er maling aan en pakkans nihil.
Je hebt helemaal gelijk. Ook met je vorige post.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:03 schreef Hoppahop het volgende:
Overigens ziekenhuizen zijn op oudejaarsavond drukker met slachtoffers van drankmisbruik en verdovende middelen.
Even off topic. Hele medische teams zijn aanwezig bij festivals. Zij zijn vooral druk met mensen die onder de verdovende middelen zitten. Festivals verbieden? En kijk eens in een normaal weekend op de eerste hulp van een ziekenhuis. Je weet niet wat je ziet.
Vooral dat laatste. Daarom ben ik ook voor een hondenverbod.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
"Ja maar daar heb ik geen last van dus dat hoef je dan niet te verbieden "
Integendeel. Het helpt gegarandeerd.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:03 schreef Hoppahop het volgende:
Je zegt het alsof het iets vies is, maar dat klopt toch ook gewoon grotendeels? Ik hou niet van festivals, dus ik ga er niet naartoe en heb er dus geen last van. Ik hou niet van vuurwerk, maar omdat een relatief kleine groep mensen de wet overtreedt, heb ik er wel last van.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
"Ja maar daar heb ik geen last van dus dat hoef je dan niet te verbieden "
Fixedquote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:21 schreef ems. het volgende:
[..]
Integendeel. Het helpt gegarandeerd om de vraag en invoer van illegaal vuurwerk te vergroten.
Die grens is lang. Stuk of 10 grote wegen en 100'en kleinere overgangen. No way dat ze overal kunnen zijn. En je kan ook nog via praag om het nog minder te laten opvallen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
1) Dikke kans dat de Duitse politie je aan gaat houden als je de grens overgaat van Polen naar Duitsland. Dus ja, wel kans dat je daar wordt aangehouden, ook als Nederlander die van Polen naar Duitsland reist.
Voor de rest wel eens met je betoog.
Oh dat ook. Maar het vermindert desalniettemin alsnog de hoeveelheid vuurwerk in Nederland. Ook illegaal.quote:
Mensen die in de buurt wonen van festivals klagen steen en been vanwege de overlast en overtredingen. Dus typisch voorbeeld van iets waar jij geen last van hebt en dus daarom dan maar niet verboden hoeft te worden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je zegt het alsof het iets vies is, maar dat klopt toch ook gewoon grotendeels? Ik hou niet van festivals, dus ik ga er niet naartoe en heb er dus geen last van. Ik hou niet van vuurwerk, maar omdat een relatief kleine groep mensen de wet overtreedt, heb ik er wel last van.
Een festival is in de basis niet illegaal. Alle vuurwerk was in mijn gemeente wel illegaal. Dat onderscheid lijkt me niet zo moeilijk.
Het is vooral een groepje droge kutjes die alles wat ze maar een beetje irritant vinden willen verbieden. Helaas gaat de overheid er al deels in mee met halfbakken maatregelen die niets oplossen en het misschien zelfs wel verergeren.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je zegt het alsof het iets vies is, maar dat klopt toch ook gewoon grotendeels? Ik hou niet van festivals, dus ik ga er niet naartoe en heb er dus geen last van. Ik hou niet van vuurwerk, maar omdat een relatief kleine groep mensen de wet overtreedt, heb ik er wel last van.
Een festival is in de basis niet illegaal. Alle vuurwerk was in mijn gemeente wel illegaal. Dat onderscheid lijkt me niet zo moeilijk.
Tot slot is dit topic vooral een groepje harde piemels die elkaar versterken in het feit dat vuurwerk moet kunnen, ook al is het grotendeels verboden. Nogal dom.
Alcohol ook.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vooral dat laatste. Daarom ben ik ook voor een hondenverbod.
Uh nee, want al het (nu nog) legale vuurwerk wordt plotsklaps illegaal. Of denk je dat de mensen dat netjes gaan inleveren? Jij denkt dat iedere Nederlander die vuurwerk afsteekt alles heeft opgestoken?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Oh dat ook. Maar het vermindert desalniettemin alsnog de hoeveelheid vuurwerk in Nederland. Ook illegaal.
Want het tokkievolk dat nu met nitraten loopt te klooien neemt dan af of zo? Nee hoor, de overlast blijft, alleen de jaarwisseling zelf wordt anders. Geen vuurwerk meer, maar alleen nog maar rellen. En wat gaan we dan doen? Een avondklok??quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Oh dat ook. Maar het vermindert desalniettemin alsnog de hoeveelheid vuurwerk in Nederland. Ook illegaal.
Mensen die berovingen hebben gedaan lopen vrij rond want er is geen personeel in de gevangenissen, maar mensen die 3 dagen te vroeg een rotje af laten gaan moeten DRACONISCH aangepakt worden. Soms vraag ik mij echt af wat er mis is met de gemiddelde fokker.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Alcohol ook.
Preventief lui met bivakmutsen hoodies of capuchon oppakken en de komende vijf jaar met oud en nieuw op het buro laten zitten.
Maar ja.. geen mensen.... politie
Ik verlang terug naar de tijd dat je drie dagen kon knallen, ik om 0400u al mijn eerste kleine bestelling kon ophalen en om half 5 al een buurman in zijn pyjama achter me aan had door mijn vakkundig aangestoken luchtfilters in zijn tuin.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mensen die berovingen hebben gedaan lopen vrij rond want er is geen personeel in de gevangenissen, maar mensen die 3 dagen te vroeg een rotje af laten gaan moeten DRACONISCH aangepakt worden. Soms vraag ik mij echt af wat er mis is met de gemiddelde fokker.
Ik gok een heel saai leven waarin de minste irritaties of tekenen van plezier heel groot worden gemaakt, want voor de rest is er enkel leegte en een beetje jaloezie.
Nogal dom? Een beetje zoals jij doet wanneer je op je naïviteit wordt gewezen zoals in #82 van deel 22, waar je nu niet meer op durft te reageren?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Tot slot is dit topic vooral een groepje harde piemels die elkaar versterken in het feit dat vuurwerk moet kunnen, ook al is het grotendeels verboden. Nogal dom.
Zo naïef. Dat zwaardere spul gaat heel wat meer mensen naar de oogarts en SEH sturen hoor. Ook al zullen er dan in verhouding een stuk minder afstekers zijn.quote:
En met de inflatie is dat niet echt veel meer.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 10:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
Uhhh nee, er werd in Nederland voor 5 miljoen Euro minder aan vuurwerk verkocht, in Duitsland voor 10 miljoen Euro meer door Nederlanders. Nederlanders gaven dus meer geld uit aan vuurwerk, en dat met deze slechte weersvoorspellingen.
Vuurwerktokkies gaan toch wel vuurwerktokkien. Als zowel verkoop als afsteken compleet illegaal is zal als puntje bij paaltje komt gewoon een stuk minder vuurwerkschade zijn. Die paar kinderen die knalletjes heel stoer vinden kunnen we verder ook wel missen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:38 schreef CR7 het volgende:
[..]
Zo naïef. Dat zwaardere spul gaat heel wat meer mensen naar de oogarts en SEH sturen hoor. Ook al zullen er dan in verhouding een stuk minder afstekers zijn.
Waar heb je het over?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Vuurwerktokkies gaan toch wel vuurwerktokkien. Als zowel verkoop als afsteken compleet illegaal is zal als puntje bij paaltje komt gewoon een stuk minder vuurwerkschade zijn. Die paar kinderen die knalletjes heel stoer vinden kunnen we verder ook wel missen.
Maar het verbod gaat om meer dan alleen de schade aan tokkies natuurlijk.
Ja en de omstanders/gebouwen/autos die door het veel zwaardere vuurwerk geraakt gaan worden is collateral damage of niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Vuurwerktokkies gaan toch wel vuurwerktokkien. Als zowel verkoop als afsteken compleet illegaal is zal als puntje bij paaltje komt gewoon een stuk minder vuurwerkschade zijn. Die paar kinderen die knalletjes heel stoer vinden kunnen we verder ook wel missen.
Vuurwerk in Duitsland is vele malen goedkoper (factor 2 tot 3) dan in Nederland. Dus als er daar FORS meer wordt gehaald, komt er qua hoeveelheid gigantisch meer het land binnen. Duitsland was finaal leeggekocht dit jaar door Nederlanders. De Duitsers hadden dit nog nooit zo extreem meegemaakt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:40 schreef Morri2 het volgende:
[..]
En met de inflatie is dat niet echt veel meer.
Discussieren met hem/haar is sws onzinnig. In de jaren voor corona lag het rond de 70/80 miljoen. Vorig jaar zou een uitschieter zijn geweest vanwege de verloren jaren. Nou niet dus.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:44 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vuurwerk in Duitsland is vele malen goedkoper (factor 2 tot 3) dan in Nederland. Dus als er daar FORS meer wordt gehaald, komt er qua hoeveelheid gigantisch meer het land binnen. Duitsland was finaal leeggekocht dit jaar door Nederlanders. De Duitsers hadden dit nog nooit zo extreem meegemaakt.
Ik vraag me vooral af waar je vandaan haalt dat als het verboden is dat dan iedereen maar massaal illegale nucleaire bommen gaat halen uit het buitenland.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:42 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja en de omstanders/gebouwen/autos die door het veel zwaardere vuurwerk geraakt gaan worden is collateral damage of niet.
Wel een heerlijk stereotype zet je hier neer. En dan niet over tokkiesquote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Waar zeg ik iedereen? Maar ik denk dat je onderschat hoeveel tokkies er in NL rondlopen. Die willen maar 1 ding en dat is de boel op stelten zetten met hun vuurwerk. Legaal of illegaal.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:46 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af waar je vandaan haalt dat als het verboden is dat dan iedereen maar massaal illegale nucleaire bommen gaat halen uit het buitenland.
En combineer het met flinke straffen en ook die bommetjes zullen op den duur verminderen.
Ik denk dat ik daar een vrij redelijk beeld van heb. En mede dankzij hun is er dus een roep voor het illegaal maken van vuurwerk, buiten gecontroleerde shows om. En dat soort volk blijf je houden als je er allemaal vage regels op na houdt en onzichtbare scheidingslijnen tussen wat legaal of illegaal is. De wet zegt een hoop, maar er wordt om diverse redenen helemaal niets mee gedaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:50 schreef CR7 het volgende:
[..]
Waar zeg ik iedereen? Maar ik denk dat je onderschat hoeveel tokkies er in NL rondlopen. Die willen maar 1 ding en dat is de boel op stelten zetten met hun vuurwerk. Legaal of illegaal.
Ja, een man kan dromen.quote:En daarbij zwaar straffen in Nederland?
Nee, Duitsland zit ook in Schengen. Er is geen wettelijke basis om je zomaar aan te houden. Vrij verkeer van personen en goederen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:09 schreef tja77 het volgende:
[..]
1) Dikke kans dat de Duitse politie je aan gaat houden als je de grens overgaat van Polen naar Duitsland. Dus ja, wel kans dat je daar wordt aangehouden, ook als Nederlander die van Polen naar Duitsland reist.
Voor de rest wel eens met je betoog.
Nogmaals Schengen akkoord. Juridisch moet je het heel goed kunnen dicht timmeren om als land daar niet aan te houden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die grens is lang. Stuk of 10 grote wegen en 100'en kleinere overgangen. No way dat ze overal kunnen zijn. En je kan ook nog via praag om het nog minder te laten opvallen.
Sorry hoor dat heb ik nu al 5x gezegd. Geen zin om weer te gaan herhalen kan je terug lezen in het halve boek wat ik gister ondertussen getypt hebtquote:Op dinsdag 2 januari 2024 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar je hebt nog steeds niet 8uitgelegd hoe het dan verminderd?
Want tot nu toe leidt elk verbod tot meer overlast...
Niet elk knalvuurwerk en pijlen zijn nu illegaal en zit gewoon in die 38%. Van de rest kan je leuk elk voorbeeld goed willen praten. Maar als het allemaal zo geweldig ging als je nu wilt voordoen waren er niet zoveel problemen geweest he.quote:Knalvuurwerk en vuurpijlen zijn dus illegaal. (38%)
Zwaar illegaal vuurwerk dus ook (23%)
Blijft legaal consumenten vuurwerk over 21%
Daarnaast is de groep die zegt slachtoffer te zijn van legaal vuurwerk groter omdat illegaal vuurwerk nou eenmaal verboden is. Je gaat niet snel zeggen dat je illegaal vuurwerk aan het afsteken was met de kans dat de politie ff langs komt om het restant in beslag te nemen.
Potjes die om kunnen waaien zijn dus ook al uit het assortiment genomen. Als een lontje niet goed werkt, gaat het vuurwerk niet aan. Het is niet dat het lontje plotsklaps sneller ontbrandt.
Het lontje gaat altijd een stuk het vuurwerk in voordat het vuurwerk afgaat, een te kort lontje kan pas als je het vuurwerk openmaakt. Maar dan gebruik je het vuurwerk niet op de juiste manier en ben je aan het knutselen wat ook illegaal is.
Vuurwerk wat niet meer goed is? Uhhh gaat het over de uiterste houdbaarheidsdatum of wat?
Nouja die doden zijn geloof ik de personen die zelf aan het klote zijn. Daar kan ik iets minder rouwig omzijn. Wat veel vervelender is, zijn de mensen die het niet eens zelf afsteken. Of alle schade aan autos en woningen etc van mensen die er al helemaal niks mee te maken hebben,quote:Die twee doden zijn een beetje jammer maar ik vind dit eigenlijk geen absurde aantallen als je kijkt naar de hoeveelheid deelnemers
Nog niet tegengekomen van dit jaar naar meestal ligt dat rond de 10 procent van de Nederlanders naar schatting
Zeg duizend gewonden op anderhalf miljoen man?
Lekker laten gaan joh
quote:Oh ja prima. Ik vind het ziek om ons sociale stelsel te misbruiken als reden om vrijheid van mensen af te pakken. Het is een immoreel standpunt, omdat je zaagt aan het sociale stelsel door het een vijand van mensen te maken ipv een schild tegen de moeilijkere momenten van het leven. Het is bovendien een dom standpunt vanuit een egoïstisch perspectief. Ik weet namelijk 100% zeker dat jij ook plezier dingen doet die ons allemaal geld kunnen gaan kosten en dan is het nogal dom om mensen een reden te geven dat van je af te pakken.
Had je hier nog wat tegenin te brengen of laat je het bij een selectieve quote en wat domme smilies?
Woest.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:35 schreef tja77 het volgende:
waar je nu niet meer op durft te reageren?
Probleem is dat wat je wel veel typt en dat blijft herhalen maar het onlogisch is en niet klopt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:05 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Sorry hoor dat heb ik nu al 5x gezegd. Geen zin om weer te gaan herhalen kan je terug lezen in het halve boek wat ik gister ondertussen getypt hebt
Rest is idd niet voor mij dus reageer ik niet op.quote:[..]
Niet elk knalvuurwerk en pijlen zijn nu illegaal en zit gewoon in die 38%. Van de rest kan je leuk elk voorbeeld goed willen praten. Maar als het allemaal zo geweldig ging als je nu wilt voordoen waren er niet zoveel problemen geweest he.
Net of er nooit wat mis gaat met lontjes. vuurwerk wat knalt wat niet hoort te knallen dat soort dingen. Zoals ik al zei deed ik dit vroeger ook. En toen ook dingen zien gebeuren met bijvoorbeeld grondbloemen die opeens ontploffen terwijl dat niet hoort. Maar nu kom jij dan vast aan dat het niet waar is. Of dat er dan iets gedaan is met die grondbloem oid.
Maar als het allemaal zo geweldig veilig was. Hadden er al een stuk minder problemen geweest..
[..]
Nouja die doden zijn geloof ik de personen die zelf aan het klote zijn. Daar kan ik iets minder rouwig omzijn. Wat veel vervelender is, zijn de mensen die het niet eens zelf afsteken. Of alle schade aan autos en woningen etc van mensen die er al helemaal niks mee te maken hebben,
Als alle schade en slachtoffers nou alleen onder de mensen waren die het afsteken en/of er naar kijken dan was het probleem al wat minder
[..]Dus jij stelt een stuk of 7 vragen in 1 post. Die ik netjes 1 voor 1 voor je beantwoord. Die negeer je totaal en komt met dit vage verhaaltje waar geen knoop aan vast te knopen is. En daarna nog steeds butthurt zijn over wat emoticons. Oke joh
Edit: Oh kut qoute ging nu mis. Nu krijgt maar 1 iemand een melding. Nu lijkt het net of ik alleen op icecream reageer wat dus niet klopt
Dat doen mensen al. Vrijwel wat je ziet en hoort is illegaal, want het legale vuurwerk maakt amper geluid en komt amper de lucht in.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:46 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af waar je vandaan haalt dat als het verboden is dat dan iedereen maar massaal illegale nucleaire bommen gaat halen uit het buitenland.
En combineer het met flinke straffen en ook die bommetjes zullen op den duur verminderen.
Kan je onlogisch vinden. Dat is prima. Het herhalen komt vooral omdat ik na een tijdje op 5 verschillende mensen moest gaan reageren die op 5 verschillende stukjes vallen en daar op reageerdequote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Probleem is dat wat je wel veel typt en dat blijft herhalen maar het onlogisch is en niet klopt.
Waarom wel vuurwerk verbieden en bijvoorbeeld honden, voetbalwedstrijden, auto's, wielrenners, chips, alcohol, motoren etc niet?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:18 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kan je onlogisch vinden. Dat is prima. Het herhalen komt vooral omdat ik na een tijdje op 5 verschillende mensen moest gaan reageren die op 5 verschillende stukjes vallen en daar op reageerdeWerd na een tijdje beetje lastig volgen en zal ook wel mensen overgeslagen hebben ja
Want zoals gezegd wat lost een totaalverbod nu op als het niet gehandhaafd kan en gaat worden?
Die vraag kan en wil je niet beantwoorden.
Dit stukje dan nog heel kort snel dan:
Er zijn genoeg mensen die niet de moeite gaan nemen om het uit het buiteland te gaan halen. En dus niks gaan afsteken. Dus dan is er al minder.
Hou dit paar jaar vol. En zal elk jaar al wat minder worden. En steeds normaler te worden. En voor de jeugd van nu zo normaal dat je over een jaar of 10 een heel stuk minder gezeik dan nu hebt
Dat de handhaving anders moet zijn we het van de rest over eens. En hoe dat precies anders moet zou ik ook niet zo snel het antwoord op weten.
Omdat dit een topic is over vuurwerk. En het steeds wijzen naar andere problemen beetje rare redenatie vind.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:23 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Waarom wel vuurwerk verbieden en bijvoorbeeld honden, voetbalwedstrijden, auto's, wielrenners, chips, alcohol, motoren etc niet?
Nee, helemaal niet. Het gaat over de vraag waarom het ene wel en het andere niet verboden hoeft te worden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:26 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Omdat dit een topic is over vuurwerk. En het steeds wijzen naar andere problemen beetje rare redenatie vind.
Ik wil best met je in discussie over honden beten. En hoe we daar iets aan kunnen doen. En aan de voetbal debielen die het verpesten voor de rest. Maar vind en de vergelijking raar. En ja maar zij doen het ook is nog nooit een goede reden geweest.
Dit gebeurt hier elke keer. Lijkt af en toe het bnw Oekraïne topic waar elke post is: JA MAAR DE USA!
Toen vuurwerk verboden was met corona die 2 jaar zag je juist het 2de jaar meer vuurwerk de lucht ingaan dan het eerste jaar... Dus vraag me af of het werkelijk gaat helpen. Het probleem met oud en nieuw is het gevoel van wettenloosheid door alle excessen die er gebeuren. Als je dan nog iets gaat verbieden wat niet te handhaven valt gaat dat gevoel alleen maar toenemen met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:18 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die niet de moeite gaan nemen om het uit het buiteland te gaan halen. En dus niks gaan afsteken. Dus dan is er al minder.
Hou dit paar jaar vol. En zal elk jaar al wat minder worden. En steeds normaler te worden. En voor de jeugd van nu zo normaal dat je over een jaar of 10 een heel stuk minder gezeik dan nu hebt
Dat de handhaving anders moet zijn we het van de rest over eens. En hoe dat precies anders moet zou ik ook niet zo snel het antwoord op weten.
Uhh nee, als jij met cat. 3 of 4 de grens over rijdt van Polen naar Duitsland, dan heb je een pakkans. En dan ben je in overtreding. Schengen land of niet. Het spul dat je in je auto hebt, mag je niet in je bezit hebben.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:57 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Nee, Duitsland zit ook in Schengen. Er is geen wettelijke basis om je zomaar aan te houden. Vrij verkeer van personen en goederen.
Bij corona was het voornamelijk ook gewoon: OVERHEID KUT! dus overheid zegt dit. Dan doe ik lekker het tegenovergestelde want overheid dom! Of het nou om mondkapjes of vuurwerk gingquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:28 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Toen vuurwerk verboden was met corona die 2 jaar zag je juist het 2de jaar meer vuurwerk de lucht ingaan dan het eerste jaar... Dus vraag me af of het werkelijk gaat helpen. Het probleem met oud en nieuw is het gevoel van wettenloosheid door alle excessen die er gebeuren. Als je dan nog iets gaat verbieden wat niet te handhaven valt gaat dat gevoel alleen maar toenemen met alle gevolgen van dien.
Hoezo op smaak. Ik haat vuurwerk niet, nogmaals tussen mijn 14 en 19 was ik zelf een vuurwerk gekkie. Deden best wel debielen dingen met de vriendengroep. Dus ik was zelf ook gewoon onderdeel van het probleem. En vind naar goede vuurwerkshow kijken ook gewoon leuk. Laatst in disney was er nog een hele mooie <3 Dus nee smaak is niet zozeer de reden dat ik er klaar mee benquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:27 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Het gaat over de vraag waarom het ene wel en het andere niet verboden hoeft te worden.
Het komt meestal neer op smaak.
Ja het vuurwerk wordt over het geheel wellicht minder. Maar tokkies onttok je niet door hun speelgoed af te pakken. Tokkies tokken omdat ze van nature tokkies zijn. Gooien ze niet met vuurwerk dan zijn het wel bakstenen. Los van dat tokkies altijd wel aan hun vuurwerk komen. Wat ik al eerder zei er komt zoveel zooi in containers aan wat er niet uit wordt gepikt. Daar Duizel je van.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:18 schreef over_hedge het volgende:
[..]
En jij denkt dat de gewone legale vuurwerkliefhebber dat bij een vuurwerkverbod niet denkt...quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:33 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Bij corona was het voornamelijk ook gewoon: OVERHEID KUT! dus overheid zegt dit. Dan doe ik lekker het tegenovergestelde want overheid dom! Of het nou om mondkapjes of vuurwerk ging
Weet niet of dat jaar heel erg goed voorbeeld is voor hoe het kan zijn.
Nou top toch? Dat je altijd gezeik met tokkies blijft houden ben ik het ook helemaal mee eens he. Het is niet dat ik denk dat het magisch allemaal is opgelost met een verbod. Ik denk wel dat het bij kan dragen aan het langzaam verminderen van het leedquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:33 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja het vuurwerk wordt over het geheel wellicht minder. Maar tokkies onttok je niet door hun speelgoed af te pakken. Tokkies tokken omdat ze van nature tokkies zijn. Gooien ze niet met vuurwerk dan zijn het wel bakstenen. Los van dat tokkies altijd wel aan hun vuurwerk komen. Wat ik al eerder zei er komt zoveel zooi in containers aan wat er niet uit wordt gepikt. Daar Duizel je van.
Ja hoor. Zullen ze vast denken. Toch echt genoeg mensen die niet de moeite gaan nemen om naar het buitenland te gaan voor vuurwerk als het niet meer bij de lokale spot te koop is. Waardoor het volume dus gewoon afneemt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:34 schreef ipa84 het volgende:
[..]
En jij denkt dat de gewone legale vuurwerkliefhebber dat bij een vuurwerkverbod niet denkt...
Nederland is niet een groot land dus dat zal wel tegen vallen. Bedoel ik heb mensen ooit gesproken uit die uit Den Helder kwamen om vuurwerk in Duitsland te kopen in de buurt van Oberhausen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:37 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja hoor. Zullen ze vast denken. Toch echt genoeg mensen die niet de moeite gaan nemen om naar het buitenland te gaan voor vuurwerk als het niet meer bij de lokale spot te koop is. Waardoor het volume dus gewoon afneemt.
Nee want ik ben er van overtuigd dat al het gezeik wat er nu al optreed komt door die tokkies. Er kan altijd wat mis gaan. Maar over het algemeen als je geen gekke dingen doet - en niet zoals die mongool op dat filmpje die een vuurpijl in zn mik douwt - dan kan er normaal gewoon weinig mis gaan. Die zelfde tokkies gaan gewoon door.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:34 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou top toch? Dat je altijd gezeik met tokkies blijft houden ben ik het ook helemaal mee eens he. Het is niet dat ik denk dat het magisch allemaal is opgelost met een verbod. Ik denk wel dat het bij kan dragen aan het langzaam verminderen van het leed
Het gaat meer om de familie die normaal bij de lokale plek een pakketje vuurwerk halen. Die gaan echt niet die moeite nemen. Dan haal je gewoon al veel leed van kinder ogen en ander letsel weg.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:40 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Nederland is niet een groot land dus dat zal wel tegen vallen. Bedoel ik heb mensen ooit gesproken uit die uit Den Helder kwamen om vuurwerk in Duitsland te kopen in de buurt van Oberhausen.
Nou oke. Dan zijn we het daar niet over eens en gaan elkaar denk ik niet overtuigenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:42 schreef CR7 het volgende:
[..]
Nee want ik ben er van overtuigd dat al het gezeik wat er nu al optreed komt door die tokkies. Er kan altijd wat mis gaan. Maar over het algemeen als je geen gekke dingen doet - en niet zoals die mongool op dat filmpje die een vuurpijl in zn mik douwt - dan kan er normaal gewoon weinig mis gaan. Die zelfde tokkies gaan gewoon door.
Ja hier ligt het probleem ook echtquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Het gaat meer om de familie die normaal bij de lokale plek een pakketje vuurwerk halen. Die gaan echt niet die moeite nemen. Dan haal je gewoon al veel leed van kinder ogen en ander letsel weg.
Een onderdeel van het probleem ja. Kan je leukquote:
Ja hier ligt het probleem ook echtquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Het gaat meer om de familie die normaal bij de lokale plek een pakketje vuurwerk halen. Die gaan echt niet die moeite nemen. Dan haal je gewoon al veel leed van kinder ogen en ander letsel weg.
Hoe kan je het hier niet mee eens zijn? Wie denk je dat al die zooi gooit naar de hulpverleners?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:45 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou oke. Dan zijn we het daar niet over eens en gaan elkaar denk ik niet overtuigenWat ook een prima conclusie kan zijn
Die pakketen zijn er nog amper wat je bedoelt en is vooral vervangen door F1 vuurwerk. Heel veel kleine items vallen tegenwoordig onder F1 op een paar dingen na. Je weet wel wat we al 100x gezegd hebben dat is niet te verbieden vanwege EU wetgeving...quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
En nee geld niet voor iedereen, zeker genoeg die het wel doet. Maar daar gaat het toch niet om. Het idee is ook niet dat je in 1x alles aangepakt hebt. Dat kost tijd. Maar dat het langzaam steeds minder wordt en je over aantal jaar om een wat betere letsel aantallen zit en de schade elk jaar minder is. En de ziekenhuizen etc het wat minder druk hebben.
Ik krijg soms beetje het idee dat mensen alleen maar een oplossing willen horen die in 1x heel het probleem oplost.
En die zijn er niet. Maar bij alles blijven roepen handhaven werkt niet! En dat als reden nemen om niks te veranderen helpt al helemaal niks.
Ja de tokkies. Daar ben ik het toch ook mee eens? Ik zeg toch nergens dat de tokkies opeens verdwijnen als er een verbod is. Kan voor de 10e keer vertellen waarom een verbod naar mijn mening in de toekomst langzaam wel helpt. Maar dat heeft weinig zin. Volgens mij is mijn punt nu duidelijk. En als je het niet snapt prima. Maar nu leg je woorden in mijn mond die ik niet zegquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:53 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja hier ligt het probleem ook echt
[..]
Hoe kan je het hier niet mee eens zijn? Wie denk je dat al die zooi gooit naar de hulpverleners?
Bij de lokale plek verkopen ze niet echt iets waarmee je handen eraf kunt blazen. Oogletsel kan, maar dan moet je echt boven die pot gaan hangen of zo.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
En nee geld niet voor iedereen, zeker genoeg die het wel doet. Maar daar gaat het toch niet om. Het idee is ook niet dat je in 1x alles aangepakt hebt. Dat kost tijd. Maar dat het langzaam steeds minder wordt en je over aantal jaar om een wat betere letsel aantallen zit en de schade elk jaar minder is. En de ziekenhuizen etc het wat minder druk hebben.
Ik krijg soms beetje het idee dat mensen alleen maar een oplossing willen horen die in 1x heel het probleem oplost.
En die zijn er niet. Maar bij alles blijven roepen handhaven werkt niet! En dat als reden nemen om niks te veranderen helpt al helemaal niks.
Dan ga je met de EU praten. Ook die wetten zijn te veranderen. je mag gewoon een voorstel doen als lid. Helemaal als je het over een lange termijn visie hebt. het is echt elke keer alleen maar redenen bedenken waar het niet werkt. Ipv ook maar iets meedenken hoe we het gezeik kunnen verminderen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:54 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Die pakketen zijn er nog amper wat je bedoelt en is vooral vervangen door F1 vuurwerk. Heel veel kleine items vallen tegenwoordig onder F1 op een paar dingen na. Je weet wel wat we al 100x gezegd hebben dat is niet te verbieden vanwege EU wetgeving...
Het meeste wat verkocht word zijn cakes en compounds. De rest is al verboden. Zeker mensen die compounds kopen zullen echt wel naar het buitenland rijden omdat die dingen al snel 100 euro kosten. Als je dat ervoor over hebt is een ritje buitenland zo gemaakt. Kleine cakes die makkelijk omvallen waren dit jaar in Nederland al niet te koop daarom dat het zo druk was in Duitsland deze jaarwisseling.
Ja de gehele EU gaat cat1 vuurwerk verbieden omdat Nederland nu al moeite heeft met een deelverbod te handhaven.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dan ga je met de EU praten. Ook die wetten zijn te veranderen. je mag gewoon een voorstel doen als lid. Helemaal als je het over een lange termijn visie hebt. het is echt elke keer alleen maar redenen bedenken waar het niet werkt. Ipv ook maar iets meedenken hoe we het gezeik kunnen verminderen.
Dat de mensen die nu al naar het buitenland gaan, het dan nog steeds doen klopt.
Mwa. vriendje/kennis van me mist stukje van zijn vinger door een grondbloem die in zijn hand ontplofte. Die niet horen te ontploffen. En zover ik weet heeft hij er niks geks mee gedaan en was het gewoon pech. Het is niet dat dat soort vuurwerk voor geen letsel zorgt; plus een hoop schade aan van alles.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij de lokale plek verkopen ze niet echt iets waarmee je handen eraf kunt blazen. Oogletsel kan, maar dan moet je echt boven die pot gaan hangen of zo.
Zit hier vlakbij de grens (zowel de Duitse als de Belgische) en 99% van wat je op straat ziet liggen komt niet uit Nederland.
Wie weet. Als je niet eens een poging waagt om het bespreekbaar te maken dan zal je het nooit weten he. Maar alleen maar roepen het kan niet heb je toch al helemaal niks aan. Terwijl wetten gewoon gewijzigd kunnen worden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja de gehele EU gaat cat1 vuurwerk verbieden omdat Nederland nu al moeite heeft met een deelverbod te handhaven.
Lol, je weet er echt weinig van af he. De huidige EU vuurwerkwetgeving is vooral door het aandringen van Nederland ontstaan om illegaal vuurwerk aan te kunnen pakken. Dat hele proces heeft meer dan 10 jaar geduurd. Plus met het huidige politieke klimaat in Nederland denk ik dat Nederland sowieso de komende jaren amper serieus genomen gaat worden binnen de EU.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dan ga je met de EU praten. Ook die wetten zijn te veranderen. je mag gewoon een voorstel doen als lid. Helemaal als je het over een lange termijn visie hebt. het is echt elke keer alleen maar redenen bedenken waar het niet werkt. Ipv ook maar iets meedenken hoe we het gezeik kunnen verminderen.
Dat de mensen die nu al naar het buitenland gaan, het dan nog steeds doen klopt.
Oke en nu? Veranderd niks aan wat ik zeiquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:07 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Lol, je weet er echt weinig van af he. De huidige EU vuurwerkwetgeving is vooral door het aandringen van Nederland ontstaan om illegaal vuurwerk aan te kunnen passen. Dat hele proces heeft meer dan 10 jaar geduurd. Plus met het huidige politieke klimaat in Nederland denk ik dat Nederland sowieso de komende jaren amper serieus genomen gaat worden binnen de EU.
Omdat die er niet zijn. Het is een achterlijke traditie die door de tijd is ingehaald, maar waaraan, zoals bij zoveel dingen in Nederland, een klein groepje schreeuwers angstvallig blijft vasthouden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:10 schreef over_hedge het volgende:
Ik heb nog geen 1 goede reden gehoord waarom het wel moet blijven.
Het is inderdaad niet zo dat het per definitie niet voor schade zorgt, maar over het algemeen is het legale vuurwerk niet krachtig genoeg om makkelijk voor schade te zorgen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:03 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Mwa. vriendje/kennis van me mist stukje van zijn vinger door een grondbloem die in zijn hand ontplofte. Die niet horen te ontploffen. En zover ik weet heeft hij er niks geks mee gedaan en was het gewoon pech. Het is niet dat dat soort vuurwerk voor geen letsel zorgt; plus een hoop schade aan van alles.
En jongeren gebruiken vuurwerk nou ook niet allemaal zoals het hoort. En daar komt gewoon veel ellende van.
En dat vlak bij de grens het zo is wil ik best van je aannemen. Maar dat is natuurlijk geen goede graadmeter voor de rest van het land.
Zullen vast ook een stuk meer mensen gaan tanken over de grens dan iemand uit Rotterdam zal doen
Op aandringen van Nederland na een moeizaam proces. En dan blijkt Nederland niet te handhaven en moet er maar weer nieuwe regelgeving komen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:07 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Lol, je weet er echt weinig van af he. De huidige EU vuurwerkwetgeving is vooral door het aandringen van Nederland ontstaan om illegaal vuurwerk aan te kunnen pakken. Dat hele proces heeft meer dan 10 jaar geduurd. Plus met het huidige politieke klimaat in Nederland denk ik dat Nederland sowieso de komende jaren amper serieus genomen gaat worden binnen de EU.
Dat klinkt theoretisch leuk maar de praktijk met de drugsproblematiek laat zien dat het waarschijnlijk juist andersom zal gaan werken en erger gaan worden omdat alles toch al illegaal is en je dan net zo goed zwaarder vuurwerk kunt kopen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:18 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kan je onlogisch vinden. Dat is prima. Het herhalen komt vooral omdat ik na een tijdje op 5 verschillende mensen moest gaan reageren die op 5 verschillende stukjes vallen en daar op reageerdeWerd na een tijdje beetje lastig volgen en zal ook wel mensen overgeslagen hebben ja
Want zoals gezegd wat lost een totaalverbod nu op als het niet gehandhaafd kan en gaat worden?
Die vraag kan en wil je niet beantwoorden.
Dit stukje dan nog heel kort snel dan:
Dit is overigens totaal nog niet bewezen, dat legaliseren van drugs een positief effect heeft.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar de praktijk met de drugsproblematiek laat zien dat het waarschijnlijk juist andersom zal gaan werken en erger gaan worden omdat alles toch al illegaal is en je dan net zo goed zwaarder vuurwerk kunt kopen.
Dat heb ik van honden ook niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:10 schreef over_hedge het volgende:
Alleen maar redenen waar het vooral niet kan..
En gun mij ook een avondje lol is geen goede reden
Jawel hoor. Zoek maar eens op Portugal.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:26 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit is overigens totaal nog niet bewezen, dat legaliseren van drugs een positief effect heeft.
Verbieden werkt alleen als je gaat handhaven.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat heb ik van honden ook niet.
Zo werkt verbieden niet. Je moet met GOEDE redenen komen om het te verbieden niet andersom.
Hoe is minder slachtoffers en minder schade geen goede reden?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat heb ik van honden ook niet.
Zo werkt verbieden niet. Je moet met GOEDE redenen komen om het te verbieden niet andersom.
Omdat dat argument bij alles gebruikt kan worden. En het grote verschil is dat de schade en slachtoffers hier vallen omdat mensen verkeerd gebruik maken van hun (illegale) vuurwerk. De ongelukken daargelaten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:31 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Hoe is minder slachtoffers en minder schade geen goede reden?
Dat over honden ga ik niet nog een keer op reageren
Het is gewoon feitenvrij een beetje dingen verzinnen. Vind ik prima maar het maakt je betoog gewoon niet sterk. Hetzelfde met we kunnen ook dingen doen zonder de EU. Is ook een leuke, waar had je aan gedacht de verkoop van F1 vuurwerk proberen te belemmeren. Dat gaat ook niet want een ondernemer kan dan gewoon een rechtszaak beginnen tegen de staat omdat er in de EU wetgeving staat dat F1 vuurwerk altijd te koop moet kunnen zijn zonder beperkingen. Zoals je weet gaat internationaal recht boven nationaal recht dus zal de staat bot vangen. Ze hebben het trouwens al geprobeerd met corona omdat te verbieden maar ze zagen al snel dat het kansloos was juridisch gezien.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:09 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oke en nu? Veranderd niks aan wat ik zei
Waarom niet?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:31 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Omdat ik dit al een keer of 5 gedaan heb inmiddels.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:37 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Waarom niet?
Hoeveel bijt incidenten zijn er per jaar?
Hoeveel mensen hebben last van hondenpoep op de stoep?
Hoeveel babies of kinderen overlijden door honden?
Zo kun je alles gaan verbieden.
Omdat als dat de reden is je dus logischerwijs eerst bij dingen gaat uitkomen die gevaarlijker zijn zoals honden, trapjes van de gamma, bladblazers en fietsen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:31 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat is niet gevaarlijker. Nu gooi je statistieken van een heel jaar op een hoop met iets wat hooguit een weekje is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat als dat de reden is je dus logischerwijs eerst bij dingen gaat uitkomen die gevaarlijker zijn zoals honden, trapjes van de gamma, bladblazers en fietsen.
Newsflash: dat vuurwerk komt meestal uit België, Duitsland of Polen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:42 schreef grrrrg het volgende:
Als we vuurwerk niet verbieden, kunnen we dan niet op z'n minst een vuurwerkbelasing invoeren om de miljarden euros aan schade te verhalen?
Ik heb het laatst gepost maar ik schrok van de aantallen. Dat zijn er 150 DUIZEND waarvan 50 DUIZEND naar het ziekenhuis moeten. En dat is per jaar. Bij vuurwerk vallen 2 doden en nog geen 40 gewonden maar staan velen om onhandhaafbare verboden te schreeuwen. En let wel de getallen die ik benoem daarvan wordt ca 90% veroorzaakt door vuurwerk wat al illegaal is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:37 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Waarom niet?
Hoeveel bijt incidenten zijn er per jaar?
Hoeveel mensen hebben last van hondenpoep op de stoep?
Hoeveel babies of kinderen overlijden door honden?
Zo kun je alles gaan verbieden.
Dat laatste is wel echt onzin, meer dan genoeg legale potten die een blok verder nog te horen en zien zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Verbieden werkt alleen als je gaat handhaven.
Maar dat doet Nederland nu al niet, terwijl alles wat je ziet of hoort illegaal vuurwerk is. Legaal vuurwerk zie of hoor je een paar huizen verder niet.
Vuurwerk is ook voor een heel jaar. Prima te vergelijken maar stel dat ik het per dag extrapoleer dan zijn dat 411 bijtincidenten per dag. Dat is meer dan 10 jaar vuurwerk afsteken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:42 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat is niet gevaarlijker. Nu gooi je statistieken van een heel jaar op een hoop met iets wat hooguit een weekje is.
En de slachtoffers en schade en de reden er van totaal niet te vergelijken zijn. Het is alleen maar roepen dat andere dingen ook kut zijn om zo je eigen gevaarlijke speelgoed goed te keuren.
Dat is toch geen reden om dan maar geen belasting te heffen op al het leed en schade die het afsteken van vuurwerk veroorzaakt?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Newsflash: dat vuurwerk komt meestal uit België, Duitsland of Polen.
Je heft er geen belasting op. Dat zouden België, Duitsland en Polen moet doen. Met een knalerwt blaas je niks op. Met een Cobra 6 wel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:48 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Dat is toch geen reden om dan maar geen belasting te heffen op al het leed en schade die het afsteken van vuurwerk veroorzaakt?
Dan jaag je alleen maar meer mensen de grens over om daar vuurwerk te kopen. In Nederland moet vuurwerk opgeslagen worden in bunkers met sprinkler installatie wat allemaal gecertificeerd moet zijn. De koppen van de sprinkler installatie moet om de 7 jaar vervangen worden ook door een speciaal bedrijf. Die bunker moet ook elk jaar gekeurd worden en vergunning houder moet om de 5 jaar een cursus doen plus vergunning verlengen. Dat kost allemaal geld.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:42 schreef grrrrg het volgende:
Als we vuurwerk niet verbieden, kunnen we dan niet op z'n minst een vuurwerkbelasing invoeren om de miljarden euros aan schade te verhalen?
Het is een vuurwerk topic. Geen hondenbijt topic. Dat honden ook een probleem zijn is een hele andere discussie die hier niks mee te maken heeft. En het wijzen naar andere problemen om je eigen probleem goed te keuren is raar.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vuurwerk is ook voor een heel jaar. Prima te vergelijken maar stel dat ik het per dag extrapoleer dan zijn dat 411 bijtincidenten per dag. Dat is meer dan 10 jaar vuurwerk afsteken.
Je wilt er gewoon niet op in gaan omdat het je argument onderuit haalt.
Overigens steek ik zelf geen vuurwerk af, ben alleen klaar met die laffe houding om maar gewoon alles te verbieden waar iemand overlast van heeft of door gekwetst wordt.
Dat dan daadwerkelijk ook nog te doen maar niet te handhaven zodat er om nog zwaardere verboden geroepen wordt.
Het slachtofferargument is gewoon kul maar dat is wel het enige argument wat je blijft herhalen ook al weet je dat het onlogisch is.
Wat ik begrijp uit onderzoek is dat 2/3 van de ongevallen met legaal vuurwerk gebeurtquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je heft er geen belasting op. Dat zouden België, Duitsland en Polen moet doen. Met een knalerwt blaas je niks op. Met een Cobra 6 wel.
Ik vind honden ook vaak kut beesten die voor veel schade en rommel zorgen tijd voor een verbod.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:10 schreef over_hedge het volgende:
Lees eens paar post boven je :p Je bent niet de eerste die met de geweldige hond vergelijking komtquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:56 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik vind honden ook vaak kut beesten die voor veel schade en rommel zorgen tijd voor een verbod.
Dat geldt toch ook voor benzine, drank, limonade, sigaretten, etc?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dan jaag je alleen maar meer mensen de grens over om daar vuurwerk te kopen. In Nederland moet vuurwerk opgeslagen worden in bunkers met sprinkler installatie wat allemaal gecertificeerd moet zijn. De koppen van de sprinkler installatie moet om de 7 jaar vervangen worden ook door een speciaal bedrijf. Die bunker moet ook elk jaar gekeurd worden en vergunning houder moet om de 5 jaar een cursus doen plus vergunning verlengen. Dat kost allemaal geld.
In Duitsland ligt het in de rekken van de supermarkt of wordt opgeslagen in een zeecontainer met een brandblusser er naast. Daarom dat het prijsverschil zo groot is. Een vuurwerkbelasting zal alleen maar zorgen dat meer mensen naar het buitenland gaan om vuurwerk te kopen.
Nee het laat zien dat het slachtofferargument, wat tevens jouw enige argument is, baarlijke nonsens is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:51 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Het is een vuurwerk topic. Geen hondenbijt topic. Dat honden ook een probleem zijn is een hele andere discussie die hier niks mee te maken heeft. En het wijzen naar andere problemen om je eigen probleem goed te keuren is raar.
je weet niet eens hoe ik over honden denk
Heb hem nog even aangepast voor je.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:56 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Lees eens paar post boven je :p Je bent niet de eerste die met de geweldige hond vergelijking komt
Prima joh. Blijf vooral lekker naar andere problemen wijzen en dat een goede reden vinden waarom we vooral dit probleem niet moeten aanpakkenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee het laat zien dat het slachtofferargument, wat tevens jouw enige argument is, baarlijke nonsens is.
Je mist het punt een beetje lijkt me zo. Waarom moet alles maar verboden worden? Je snapt toch wel dat het vuurwerk dat voor zwaar overlast zorgt nu ook al illegaal is toch?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Prima joh. Blijf vooral lekker naar andere problemen wijzen en dat een goede reden vinden waarom we vooral dit probleem niet moeten aanpakken![]()
Van de rest vol je vrij om een topic over honden aan te maken. Kunnen we het daar over hebben. Wie weet denken we daar precies het zelfde over
Nee. En dat zeg ik dan ook nergens dat we alles maar moeten verbieden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:01 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Je mist het punt een beetje lijkt me zo. Waarom moet alles maar verboden worden?
Het punt is dat de meeste mensen niks met vuurwerk hebben, maar wel last er van hebben en er door in gevaar worden gebracht.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:58 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Heb hem nog even aangepast voor je.
Je kan zo op elke slak zout gaan leggen. Alcohol zorgt voor een veelvoud aan schade en stress op de gemeenschap tijd voor een verbod lijkt me?
Wat is je aversie tegen vuurwerk dan? Want het is overduidelijk een tokkie probleem en niet het vuurwerk zelf.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:02 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nee. En dat zeg ik dan ook nergens dat we alles maar moeten verbieden.
Ja ze hebben er zo weinig mee dat ze om 12 uur allemaal buiten staan te kijken. Ik steek zelf geen vuurwerk af maar kan zeker wel genieten van mooi siervuurwerkquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:02 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Het punt is dat de meeste mensen niks met vuurwerk hebben, maar wel last er van hebben en er door in gevaar worden gebracht.
Zou zeggen lees de laatste 2 topics. Ik heb een half boekwerk geschreven ondertussenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:03 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Wat is je aversie tegen vuurwerk dan? Want het is overduidelijk een tokkie probleem en niet het vuurwerk zelf.
Nou, aan de hoeveelheid vuurwerk te zien is die groep mensen een minderheid.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:02 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Het punt is dat de meeste mensen niks met vuurwerk hebben, maar wel last er van hebben en er door in gevaar worden gebracht.
Ik denk niet dat de meeste mensen er last van hebben of er door in gevaar worden gebracht. Ook die groep is vrij minimaal.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:02 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Omdat je punten als een slappe lul op een drumstel slaan. Iedereen is het er mee eens dat elk slachtoffer er een te veel is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zou zeggen lees de laatste 2 topics. Ik heb een half boekwerk geschreven ondertussenVind ik niet erg hoor. Heb nog dagje vrij en zit me te vervelen. Maar om het nou nog 10x te gaan herhalen wanneer het steeds de zelfde argumenten zijn sla ik wel even over als je het niet erg vind.
Natuurgekkiequote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ja ze hebben er zo weinig mee dat ze om 12 uur allemaal buiten staan te kijken. Ik steek zelf geen vuurwerk af maar kan zeker wel genieten van mooi siervuurwerk
Dus je stelt een vraag die ik al meerdere keren beantwoord hebt. En dat antwoord slaat nergens op volgens jou. Dat kan. Maar dan weet je dus wel mijn antwoord. Hoezo vraag je het nog een keer danquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:06 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Omdat je punten als een slappe lul op een drumstel slaan. Iedereen is het er mee eens dat elk slachtoffer er een te veel is.
Nee het gaat niet over honden maar over je slechte argumentatie.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Prima joh. Blijf vooral lekker naar andere problemen wijzen en dat een goede reden vinden waarom we vooral dit probleem niet moeten aanpakken![]()
Van de rest vol je vrij om een topic over honden aan te maken. Kunnen we het daar over hebben. Wie weet denken we daar precies het zelfde over
Jij hebt het over miljarden euro's aan schade. In Nederland is afgelopen jaar geschat dat er 105 miljoen aan vuurwerk verkocht is. Dan moet je het vuurwerk 10 keer zo duur maken om aan 1 miljard te komen. Denk je dat er dan ook voor 1 miljard vuurwerk verkocht gaat worden in Nederland of dat het een grotere gekkenhuis gaat worden in Duitsland?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:57 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Dat geldt toch ook voor benzine, drank, limonade, sigaretten, etc?
Nogmaals, dat kan toch geen reden zijn om dan maar geen belasting te heffen op vuurwerk om de miljarden euro's aan schade te verhalen door het gebruik er van?
Welke argumentatie heb je het precies over. Behalve dan steeds weer over andere problemen beginnenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee het gaat niet over honden aar over je slechte argumentatie.
Daar praat je nu al 2 topics overheen en komt steeds met dezelfde onzin.
Wij houden je een spiegel voor en je komt niet verder dan waarom moet het niet verboden worden? Is niet erg en je mag ergens een hekel aan hebben maar dat wil niet zeggen dat het verboden moet worden. Dan ga je lekker op vakantie naar Zweden en genieten van je rust rond de feestdagenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dus je stelt een vraag die ik al meerdere keren beantwoord hebt. En dat antwoord slaat nergens op volgens jou. Dat kan. Maar dan weet je dus wel mijn antwoord. Hoezo vraag je het nog een keer dan
Dat deel wat je voor het gemak maar selectief weglaat:quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:58 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Heb hem nog even aangepast voor je.
Je kan zo op elke slak zout gaan leggen. Alcohol zorgt voor een veelvoud aan schade en stress op de gemeenschap tijd voor een verbod lijkt me?
Nee het laat zien dat het slachtofferargument, wat tevens jouw enige argument is, baarlijke nonsens is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:51 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Het is een vuurwerk topic. Geen hondenbijt topic. Dat honden ook een probleem zijn is een hele andere discussie die hier niks mee te maken heeft. En het wijzen naar andere problemen om je eigen probleem goed te keuren is raar.
je weet niet eens hoe ik over honden denk
als jij na 2 topics denkt dat dat mijn enige argument is. Dan helemaal prima joh. Ga geen energie meer in op jou reageren steken op deze manier. Ook primaquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nee het laat zien dat het slachtofferargument, wat tevens jouw enige argument is, baarlijke nonsens is.
Het is namelijk op alles toe te passen van modeltreintjes tot aan bomen.
het is het zelfde als roepen JA MAAR DE USA DOET OOK DINGEN FOUT! Daarom mag rusland nu ook foute dingen doen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:13 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Wij houden je een spiegel voor en je komt niet verder dan waarom moet het niet verboden worden? Is niet erg en je mag ergens een hekel aan hebben maar dat wil niet zeggen dat het verboden moet worden. Dan ga je lekker op vakantie naar Zweden en genieten van je rust rond de feestdagen
Andere heb ik ook nog niet gezien van je.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:14 schreef over_hedge het volgende:
[..]
als jij na 2 topics denkt dat dat mijn enige argument is. Dan helemaal prima joh. Ga geen energie meer in op jou reageren steken op deze manier. Ook prima
Nee dat is totaal niet hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:16 schreef over_hedge het volgende:
[..]
het is het zelfde als roepen JA MAAR DE USA DOET OOK DINGEN FOUT! Daarom mag rusland nu ook foute dingen doen.
En nee daar heb ik idd geen zin om op in te gaan. En als je alles gelezen had. Wist je ook dat ik niet eens een hekel aan vuurwerk heb
Nee dat is totaal niet hetzelfde. Dat je het verschil niet ziet verklaart ook waarom je zo zwak argumenteert.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:16 schreef over_hedge het volgende:
[..]
het is het zelfde als roepen JA MAAR DE USA DOET OOK DINGEN FOUT! Daarom mag rusland nu ook foute dingen doen.
En nee daar heb ik idd geen zin om op in te gaan. En als je alles gelezen had. Wist je ook dat ik niet eens een hekel aan vuurwerk heb
Ja, miljarden euro's aan schade door vuurwerk. Wie moet dit dan gaan betalen?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:11 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Jij hebt het over miljarden euro's aan schade. In Nederland is afgelopen jaar geschat dat er 105 miljoen aan vuurwerk verkocht is. Dan moet je het vuurwerk 10 keer zo duur maken om aan 1 miljard te komen. Denk je dat er dan ook voor 1 miljard vuurwerk verkocht gaat worden in Nederland of dat het een grotere gekkenhuis gaat worden in Duitsland?
Prima ik heb ongelijk. Jij gelijk. Helemaal prima. Dan kan je me nu met rust laten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Andere heb ik ook nog niet gezien van je.
Behalve dat je illegaal vuurwerk nog meer wil verbieden en wat wensdenken.
Maar dank voor het toegeven van je ongelijk.
Ja dank je.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:18 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Prima ik heb ongelijk. Jij gelijk. Helemaal prima. Dan kan je me nu met rust laten.Je hebt me echt tuk hoor
Dan ben je niet zo goed in lezenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Andere heb ik ook nog niet gezien van je.
Niemand want het gaat over nog geen 20 miljoen euro schade.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:18 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Ja, miljarden euro's aan schade door vuurwerk. Wie moet dit dan gaan betalen?
Daar zijn verzekeringen en verschillende fondsen voor. We betalen allemaal aan verschillende dingen mee waar we zelf nog part of deel aan hebben. Plus mensen die betrapt worden dat ze spullen bewust met vuurwerk sloppen krijgen daar ook zelf de rekening van gepresenteerd.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:18 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Het zijn geen miljarden schade en dat is er ook nooit geweest.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:18 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Kijk nu draai je weer mooi weg van de vraag.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:21 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dan ben je niet zo goed in lezenAls je nu nog niet doorhebt waarom ik denk dat een verbod zeker zal helpen in het verlagen van het aantal slachtoffers en het aantal schades
Dat je het er niet mee eens bent is een 2e.
slachtoffersargument zal ik idd volhouden. Waarom zou ik hier opens niet meer volhouden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Kijk nu draai je weer mooi weg van de vraag.
Lees nu eens terug wat ik vraag en waarvan jij stelt dat je veel meer argumenten hebt voor een verbod behalve het slachtoffersargument.
Want nu kom je wederom met het slachtoffersargument. Iets (wat je blijkbaar zonder het zelf te weten) al 2 topics volhoudt.
Ik heb het dan nog niet gehad over je onzinnige handhavingsargumentatie waarin we idd van mening verschillen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)joen%20euro%20schade.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zijn geen miljarden schade en dat is er ook nooit geweest.
Dat aandikken altijd. Man man
Dat is allemaal hetzelfde slachtoffersargument maar dan onder andere noemers.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:31 schreef over_hedge het volgende:
[..]
slachtoffersargument zal ik idd volhouden. Waarom zou ik hier opens niet meer volhouden.
schade is een argument. Politie inzet is een argument. dieren kan je nog als een argument zien. Natuur kan je als een argument zien. Er is zo veel.
Maar je hebt gelijk dat ik het voornamelijk over het aantal slachtoffers en schades gehad heb, Want dat vind ik idd het grootste probleem.
Of alcohol, schaatsen, wielrennen, cannabis etc etc etc.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is allemaal hetzelfde slachtoffersargument maar dan onder andere noemers.
Op de politie inzet en fijnstofuitstoot na.
Valt niet te ontkennen dat laatstgenoemde idd voor een uur of 2 dan minder zal zijn dan nu met vuurwerk. Ik meet de fijnstofconcentratie in mijn huis en die piekte idd om 12 uur maar lag na 1 uur alweer op de normale waarden.
Eerstgenoemde zal mijn inziens niet verminderen omdat de politie inzet amper/niet nodig is vanwege het vuurwerk maar meer vanwege het rellen.
Maar je doet het vooral vanwege de slachtoffers en zoals eerder gezegd is dat een erg zwak argument omdat het met complete willekeur overal op toegepast kan worden zoals mijn eerder voorbeeld van honden.
Nee, een ruime meerderheid is voor een vuurwerkverbod: https://eenvandaag.avrotr(...)ving/vuurwerkverbod/quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou, aan de hoeveelheid vuurwerk te zien is die groep mensen een minderheid.
Ja van het EenVandaag panel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:46 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Nee, een ruime meerderheid is voor een vuurwerkverbod: https://eenvandaag.avrotr(...)ving/vuurwerkverbod/
Dat is slechts de materiële schade. De doden en tientallen gewonden elk jaar moeten ook behandeld worden. Bovendien zullen ze enige tijd niet kunnen werken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)joen%20euro%20schade.
Komt inderdaad niet eens in de buurt.
Zelfs als ze dat doen is het niet voldoende voor de politie, moet op heterdaad.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:32 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Handhaven op vuurwerk afsteken is ook bijna niet te doen natuurlijk of denk je dat mensen die een cobra afsteken blijven staan kijken
Precies, dhet is dus duidelijk dat de echte Nederlander deze vuurwerkterreur spuug- en spuugzat isquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja van het EenVandaag panel.
Het geeft mensen plezier en er is een te verwaarloosbare schade is nog een argument.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:52 schreef Kreator het volgende:
Heb even bijgelezen en ik zal hier de lijst nog even aanvullen met redenen waarom vuurwerk moet blijven:
• het is toch niet te handhaven
• je kunt alles wel verbieden
Krachtige argumenten voor het behoud van vuurwerk.
De tegenargumenten zijn niet veel beter. Haalbaarheid op handhaving is gewoon een reële voorwaarde voor het schrijven van beleid.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:52 schreef Kreator het volgende:
Heb even bijgelezen en ik zal hier de lijst nog even aanvullen met redenen waarom vuurwerk moet blijven:
Niet echt inclusief van je. Datzelfde panel was trouwens ook voor een cannabisverbod.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:50 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Precies, dhet is dus duidelijk dat de echte Nederlander deze vuurwerkterreur spuug- en spuugzat is
Precies en tijdens de Corona-periode hebben we kunnen meemaken dat een algeheel vuurwerkverbod wel degelijk werkt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:52 schreef Kreator het volgende:
Een kleine minderheid Nederlandse mannen. Als we het over de mensheid in zijn totaal hebben, dan denk ik dat het een te verwaarlozen percentage is.quote:
Vuurwerk is niet alleen vervelend, het is ook levensgevaarlijk. Het zorgt voor trauma's bij huisdieren en kinderen. Agenten zijn het ook zat.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De tegenargumenten zijn niet veel beter. Haalbaarheid op handhaving is gewoon een reële voorwaarde voor het schrijven van beleid.
Niet dat huichelachtige gewurm met cijfers en semantische lariekoek om de waarheid maar niet te hoeven verkondigen. Namelijk dat het gros van de verbodsfesjisten helemaal geen reet geven al die zaken, maar dat ze het "voor tokkies" vinden en nog veel belangrijker. Ze vinden het vervelend en storen zich er aan. Dus dan moet het maar verboden worden.
[..]
Niet echt inclusief van je. Datzelfde panel was trouwens ook voor een cannabisverbod.
Probeer het eens zonder de boel aan te dikken. Ontplofte straten. Het is hier de Gazastrook nietquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:56 schreef Kreator het volgende:
Voor de volledigheid nog even de vrijwel verwaarloosbare nadelen:
• brand
• doden
• ernstig gewonden
• geweld tegen politie, brandweer en zorg
• ontplofte straten
• verminkte kinderen
• alle dieren over de zeik, onbekend aantal doden
• slecht voor de natuur, vervuiling
• overlast
Spijtig dat er maar 2 doden zijn gevallen. Je hoopt toch dat er VEEEEEEL meer mensen die Darwin Award pakkenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:56 schreef Kreator het volgende:
• brand
• doden
• ernstig gewonden
• ontplofte straten
• verminkte kinderen
• overlast
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:59 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Vuurwerk is niet alleen vervelend, het is ook levensgevaarlijk. Het zorgt voor trauma's bij huisdieren en kinderen. Agenten zijn het ook zat.
Het ontwricht de hele samenleving.
Nu graag de aantallen daarbij en je hobbies.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:56 schreef Kreator het volgende:
• brand
• doden
• ernstig gewonden
• ontplofte straten
• verminkte kinderen
• overlast
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Een kleine minderheid Nederlandse mannen. Als we het over de mensheid in zijn totaal hebben, dan denk ik dat het een te verwaarlozen percentage is.
Waarom doe je alsof ''de slachtoffers'' een argument van niks is? Ja, je kan het op zoveel onderwerpen toepassen, maar dat haalt niet weg dat je er slachtoffers/schade mee kan voorkomen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is allemaal hetzelfde slachtoffersargument maar dan onder andere noemers.
Op de politie inzet en fijnstofuitstoot na.
Valt niet te ontkennen dat laatstgenoemde idd voor een uur of 2 dan minder zal zijn dan nu met vuurwerk. Ik meet de fijnstofconcentratie in mijn huis en die piekte idd om 12 uur maar lag na 1 uur alweer op de normale waarden.
Eerstgenoemde zal mijn inziens niet verminderen omdat de politie inzet amper/niet nodig is vanwege het vuurwerk maar meer vanwege het rellen.
Maar je doet het vooral vanwege de slachtoffers en zoals eerder gezegd is dat een erg zwak argument omdat het met complete willekeur overal op toegepast kan worden zoals mijn eerder voorbeeld van honden.
Inderdaad, en het geeft een grote meerdere ontzettend veel onplezier. Genoeg mensen die straat niet op durven rond die tijdquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Een kleine minderheid Nederlandse mannen. Als we het over de mensheid in zijn totaal hebben, dan denk ik dat het een te verwaarlozen percentage is.
Durven die mensen op bv. 7 januari wel na zessen over straat?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:00 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Inderdaad, en het geeft een grote meerdere ontzettend veel onplezier. Genoeg mensen die straat niet op durven rond die tijd
Als je het niet probeert weet je het niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:57 schreef Straatcommando. het volgende:
Haalbaarheid op handhaving is gewoon een reële voorwaarde voor het schrijven van beleid.
Honden zorgen niet voor intplofte stratenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu graag de aantallen daarbij en je hobbies.
Want ik gok dat bij alle genoemde nadelen het bezit van honden erger is.
Waar was jij toen want de overheidsrapporten beweren anders.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:57 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Precies en tijdens de Corona-periode hebben we kunnen meemaken dat een algeheel vuurwerkverbod wel degelijk werkt.
De artsen en agenten waren heel blij.
https://www.hartvannederl(...)r-enorme-vuurwerkbomquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Probeer het eens zonder de boel aan te dikken. Ontplofte straten. Het is hier de Gazastrook niet
Je grossiert wel in de rare verbanden en superlatieven. Er word wel degelijk gekeken naar de haalbaarheid van een maatregel of vordering.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:01 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je het niet probeert weet je het niet.
Elke vergelijking levert zinloze discussies op, maar het is ook verboden om verkeersregels te overtreden. Dit is onmogelijk te handhaven, op wat steekproeven na, maar toch is het verboden.
Het is ook verboden om mensen te vermoorden. Dat is onmogelijk te handhaven, maar toch is niet toegestaan.
Het is een beetje een rare stelling, dat handhaving een voorwaarde is voor beleid.
Denk eigenlijk dat er veel meer mensen waren die afgelopen zondag rond middernacht de straat op gingen terwijl ze normaal gesproken op bed liggen op dat tijdstip.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:00 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Inderdaad, en het geeft een grote meerdere ontzettend veel onplezier. Genoeg mensen die straat niet op durven rond die tijd
Totaalverbod en lockdown dus?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:03 schreef grrrrg het volgende:
Een totaalverbod is haalbaar gebleken tijdens de Coronacrisis. Resultaat:geen doden door vuurwerk en veel minder gewonden.
Een straat die schade heeft omdat een totaaldebiel met illegaal vuurwerk heeft zitten kloten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
https://www.hartvannederl(...)r-enorme-vuurwerkbom
Nou. Ik weet het niet, het lijkt er wel op.
"jouw hobby's zijn slechter voor de mensheid dan vuurwerk" is zo mogelijk het domste argument dat ik ooit op fok heb gelezen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu graag de aantallen daarbij en je hobbies.
Want ik gok dat bij alle genoemde nadelen het bezit van honden erger is.
De vuurwerkregels overtreden is ook verboden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:01 schreef Kreator het volgende:
[..]
Elke vergelijking levert zinloze discussies op, maar het is ook verboden om verkeersregels te overtreden. Dit is onmogelijk te handhaven, op wat steekproeven na, maar toch is het verboden.
Het is ook verboden om mensen te vermoorden. Dat is onmogelijk te handhaven, maar toch is niet toegestaan.
Het is een beetje een rare stelling, dat handhaving een voorwaarde is voor beleid.
Daarvoor is het dan ook Nieuwjaar. Er zijn ook mensen die dus niet de straat op durven rond die tijd. Voor hen is het geen feest. Integendeel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Denk eigenlijk dat er veel meer mensen waren die afgelopen zondag rond middernacht de straat op gingen terwijl ze normaal gesproken op bed liggen op dat tijdstip.
Nee, geen lockdown. De ziekenhuizen dreigen niet meer overspoeld te worden met patiënten.quote:
Kennelijk kunnen we met deze vrijheid dus niet omgaan. Verbieden is de enige optie.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een straat die schade heeft omdat een totaaldebiel met vuurwerk heeft zitten kloten.
Omdat het aantal slachtoffers zo laag is dat het niet eens benoemd zou moeten worden als reden voor beleid.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:00 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarom doe je alsof ''de slachtoffers'' een argument van niks is? Ja, je kan het op zoveel onderwerpen toepassen, maar dat haalt niet weg dat je er slachtoffers/schade mee kan voorkomen.
Helemaal mee eens en dat hard bestraffen en streng handhaven op illegaal vuurwerk zie ik dan ook wel zitten maar dat kunnen we nu al niet en de voorbeelden met het drugsbeleid laten zien dat het eerder averechts zal gaan werken. Overigens worden die ook meegenomen in de slachtoffercijfers.quote:Meer zaken waar je kan ingrijpen omdat het minder slachtoffers veroorzaakt, maar waar nog wel eens aan voorbij gegaan word: bij veel van die zaken breng je niet zo zeer anderen in gevaar. Genoeg mensen of dieren die geraakt worden terwijl ze helemaal niet gevraagd hebben om vuurwerk. Als iemand vuurwerk afsteekt en zichzelf daarmee beschadigd boeit dat me weinig, want eigen schuld. Maar bij zoiets als vuurwerk is het net even wat makkelijker om juist iemand anders op te zadelen met de gevolgen.
Wel als ze een kaars omstoten terwijl het gas aanstaat.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:02 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Honden zorgen niet voor intplofte straten
Ah, honden ook maar verbieden dus.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Kennelijk kunnen we met deze vrijheid dus niet omgaan. Verbieden is de enige optie.
Tsja, excessen (of bange autisten) zal je altijd blijven houden. Kan je niet echt beleid op gaan maken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:05 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Daarvoor is het dan ook Nieuwjaar. Er zijn ook mensen die dus niet de straat op durven rond die tijd. Voor hen is het geen feest. Integendeel.
Onzin dat kun je gewoon modelleren.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:01 schreef Kreator het volgende:
[..]
Er zijn heel veel mensen die dagelijks rond die tijden niet op straat durven te komen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:05 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Daarvoor is het dan ook Nieuwjaar. Er zijn ook mensen die dus niet de straat op durven rond die tijd. Voor hen is het geen feest. Integendeel.
Kan maar jij bent dan ook niet slim omdat je de spiegel niet snapt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
"jouw hobby's zijn slechter voor de mensheid dan vuurwerk" is zo mogelijk het domste argument dat ik ooit op fok heb gelezen.
Ben je voor een alcoholverbod? Er zijn mensen die zich onder invloed van alcohol misdragen, schade of letsel veroorzaken of anderen doodrijden. Kennelijk kunnen we met deze vrijheid dus niet omgaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Kennelijk kunnen we met deze vrijheid dus niet omgaan. Verbieden is de enige optie.
Genoeg mensen die de buren, vrienden een gelukkig Nieuwjaar willen wensen, maar die mogelijkheid niet krijgen, omdat Nederland in een oorlogsgebied verandertquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:04 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ja ze hebben er zo weinig mee dat ze om 12 uur allemaal buiten staan te kijken. Ik steek zelf geen vuurwerk af maar kan zeker wel genieten van mooi siervuurwerk
Wat zijn jouw hobbies?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je hebt wel een goed gevoel voor drama hè?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:11 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Genoeg mensen die de buren, vrienden een gelukkig Nieuwjaar willen wensen, maar die mogelijkheid niet krijgen, omdat Nederland in een oorlogsgebied verandert
Ook al ben je voorzichtig met vuurwerk, houd je je aan alle veiligheidseisen, dan nog kan je gewond, verminkt of gedood wordenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ben je voor een alcoholverbod? Er zijn mensen die zich onder invloed van alcohol misdragen, schade of letsel veroorzaken of anderen doodrijden. Kennelijk kunnen we met deze vrijheid dus niet omgaan.
Hetzelfde geldt voor schaatsen, alcohol en honden, alleen met vele honderdduizenden meer.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:07 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Nee, geen lockdown. De ziekenhuizen dreigen niet meer overspoeld te worden met patiënten.
Door een vuurwerkverbod kunnen we het aantal patiënten in de ziekenhuizen met honderden verder verminderen
Met dien verstande dat bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers omstanders zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:13 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor schaatsen op natuurijs.
Niet dat het iets met vuurwerk te maken heeft, maar ik zou geen enkel bezwaar hebben tegen een alcoholverbod.quote:
Bij honden ook.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:14 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Met dien verstande dat bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers omstanders zijn.
Moeten ze een bril opzetten als ze vuurwerk gaan kijkenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:14 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Met dien verstande dat bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers omstanders zijn.
Daarom wordt er dan ook belasting geheven op honden, alcohol.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:13 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor schaatsen, alcohol en honden, alleen met vele honderdduizenden meer.
Wanneer begin je daar mee?quote:
En dan nog raken ze gewond, verminkt, en dan?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:15 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Moeten ze een bril opzetten als ze vuurwerk gaan kijken
Ik steek geen vuurwerk meer af maar ben best bereid om een aantal uur en een paar 100 euro te besteden aan zijn jaarwisseling.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:15 schreef Caland het volgende:
Ik stel voor dat we @:grrrrg eens een keer naar een echt oorlogsgebied sturen. Gok dat je daar niet wegkomt om met een glas champagne in je klauwen te staan al keuvelend met je buurman over je net gekochte staatslot.
Je weet dat dat nieuws uit 2006 komt?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat zijn jouw hobbies?
En idd honden ook verbieden.
VIERHONDERTIEN BIJINCIDENTEN IEDERE DAG WAARBIJ EEN DERDE NAAR HET ZIEKNHUIS MOET. WIL JIJ JE KINDEREN NIET BESCHERMEN, DENK IN GODESNAAM AAN DE KINDEREN!
Ja, dua als je genoeg betaalt mogen er opeens wel doden, en nog veel meer ook, vallen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Daarom wordt er dan ook belasting geheven op honden, alcohol.
Bij vuurwerk, waar miljoenen meer schade is, niet. Waarom niet?
Dan niets. Dader de bak in als het illegaal vuurwerk of gestunt is en een schadevergoeding laten betalen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:17 schreef grrrrg het volgende:
[..]
En dan nog raken ze gewond, verminkt, en dan?
Bron?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:17 schreef grrrrg het volgende:
[..]
En dan nog raken ze gewond, verminkt, en dan?
''Slachtoffers'' gaat ook wel iets verder dan doden en zwaargewonden. Als iemand gehoorschade oploopt, dan telt dat niet mee? Als een dier overlijd van stress (of er stress aan overhoudt)/fysieke verwonding dan tellen we dat niet mee? Als andermans auto's sneuvelen dan tellen we dat niet mee? Hulpdiensten die hun werk niet goed kunnen doen nemen we ook even niet mee? En zo kan je doorgaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat het aantal slachtoffers zo laag is dat het niet eens benoemd zou moeten worden als reden voor beleid.
En klopt daarom doen we er vaak ook niets mee zeker als tot onhandhaafbaar beleid leidt.
Voor de beeldvorming op basis van statistieken van vorig jaar betreft het dan door legaal vuurwerk 0,2 doden en 4 zwaargewonden.
Ter beeldvorming er zijn ca 410 bijtincidenten van honden per dag!
[..]
Helemaal mee eens en dat hard bestraffen en streng handhaven op illegaal vuurwerk zie ik dan ook wel zitten maar dat kunnen we nu al niet en de voorbeelden met het drugsbeleid laten zien dat het eerder averechts zal gaan werken. Overigens worden die ook meegenomen in de slachtoffercijfers.
Met honden trouwens hetzelfde. Het is vaak niet het baasje wat gebeten wordt.
Zit gewoon 21% op.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef grrrrg het volgende:
[..]
En een steeds kleiner wordende groep vindt het nog wel leuk en dus moet het maar in stand blijven...Maar zelfs als dat hét argument zou zijn, dan is dat net zo goed om er iets mee te (willen) doen én het beleid daarop aan te passen? Een steeds groter wordende groep lijkt voor een verbod te zijn; ergo dat een minderheid nog wel plezier uit voorwerk haalt wordt een steeds zwakker argument vóór behoudt van deze traditie.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ze vinden het vervelend en storen zich er aan. Dus dan moet het maar verboden worden.
Het is de politie die dit zo ervaart:quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:15 schreef Caland het volgende:
Ik stel voor dat we @:grrrrg eens een keer naar een echt oorlogsgebied sturen. Gok dat je daar niet wegkomt om met een glas champagne in je klauwen te staan al keuvelend met je buurman over je net gekochte staatslot.
Niet fijn dat je de slachtoffers van vuurwerkterreur zo bagatelliseertquote:Meerdere politiemedewerkers geven aan dat ze zijn bekogeld met zwaar vuurwerk, soms met brandwonden en gehoorschade als gevolg en hebben het gevoel te moeten werken in een oorlogsgebied.
Een week je Fallas de Valencia is al voldoende joh. Dat is zeker met knal vuurwerk wel een tandje of 3 erger dan Oud en nieuw in Nederland.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:15 schreef Caland het volgende:
Ik vind het eerder nogal lachwekkend dat men bij de politie daadwerkelijke oorlogsgebieden zo bagatelliseert.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:19 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Het is de politie die dit zo ervaart:
https://www.politiebond.n(...)lijk-vuurwerkverbod/
[..]
Niet fijn dat je de slachtoffers van vuurwerkterreur zo bagatelliseert
Dat is wel een goede reden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:10 schreef over_hedge het volgende:
21% is btw, dat zit zo'n beetje op elkquote:
Kneiterillegaal vuurwerk. Ja, dat houdt wel op natuurlijk als het consumentenvuurwerk verboden wordt. Die hersenlozen staan er doorgaasn om bekend dat ze zich heel goed aan de regels houden en geen risico nemen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:02 schreef Kreator het volgende:
[..]
https://www.hartvannederl(...)r-enorme-vuurwerkbom
Nou. Ik weet het niet, het lijkt er wel op.
Wat is dit nou weer voor onzin. Iemand heeft een andere mening; wat eng, laten we hem maar meteen naar een oorlogsgebied sturen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:15 schreef Caland het volgende:
Ik weet wat je wil bereiken maar dat wordt (grotendeels) allemaal meegeteld.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
''Slachtoffers'' gaat ook wel iets verder dan doden en zwaargewonden. Als iemand gehoorschade oploopt, dan telt dat niet mee? Als een dier overlijd van stress (of er stress aan overhoudt)/fysieke verwonding dan tellen we dat niet mee? Als andermans auto's sneuvelen dan tellen we dat niet mee? Hulpdiensten die hun werk niet goed kunnen doen nemen we ook even niet mee? En zo kan je doorgaan.
We hebben 2 jaar lang een totaalverbod gehad samen met een avondklok. Ik weet niet waar jij toen was maar in Nederland werd er vol op vuurwerk afgestoken.quote:En eens dat de handhaving het niet altijd aan kan, maar is dat dan maar een argument om er verder niks aan te doen? Ik denk dat je met een totaalverbod best wat bereikt. Toch net even wat minder mensen die het gaan afsteken, want niet iedereen neemt de gok/de moeite om het elders te halen en het dan toch te doen. Waardoor de hulpdiensten en politie zich ook makkelijker kan richten op de daadwerkelijke overtreders. Een perfecte oplossing is het niet, want ik besef me goed dat je ook de brave burger pakt die zich wél altijd aan alle regels houdt en het zo veilig mogelijk doet, maar helemaal niks doen omdat ''het handhaven toch niet lukt'' zou ik zelf nog minder groot fan van zijn.
Het is niet eens miljarden overdrijvende flapdrolquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:21 schreef grrrrg het volgende:
[..]
21% is btw, dat zit zo'n beetje op elk
consumentenproduct.
Ik heb het over een extra belasting als compensatie voor de miljarden euro's schade die vuurwerk veroorzaakt.
Wat voor jou een avondje lol is, is voor duizenden Nederlanders een nacht vol nachtmerries door die vuurwerkterreur.quote:
Daarom is het de rest van het jaar verboden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:23 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Wat voor jou een avondje lol is, is voor duizenden Nederlanders een nacht vol nachtmerries door die vuurwerkterreur.
Zij maakte de vergelijking met een oorlogsgebied, ik niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor onzin. Iemand heeft een andere mening; wat eng, laten we hem maar meteen naar een oorlogsgebied sturen.
Hoe dan?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:19 schreef Justinn het volgende:
[..]
En een steeds kleiner wordende groep vindt het nog wel leuk en dus moet het maar in stand blijven...Maar zelfs als dat hét argument zou zijn, dan is dat net zo goed om er iets mee te (willen) doen én het beleid daarop aan te passen? Een steeds groter wordende groep lijkt voor een verbod te zijn; ergo dat een minderheid nog wel plezier uit voorwerk haalt wordt een steeds zwakker argument vóór behoudt van deze traditie.
Ik ben zelf grotendeels voorstander van een verbod ondanks dat ik vuurwerk ook leuk vind om naar te kijken en anderen hun plezier gun. In mijn optiek leidt het toestaan van vuurwerk echter tot een vorm van gedogen van illegaal vuurwerk en alle rottigheid eromheen en dat moet stoppen. Dat begint in mijn optiek met een totaalverbod, waarna handhaving veel gerichter plaats kan vinden, in elk geval bij probleemgebieden. De narigheid zal nooit helemaal verdwijnen, maar kan wel fors verminderd worden.
Het is voortdurend dit soort hemeltergende onzin, puur omdat ze hun vuurwerkterreur willen blijven uitoefenen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor onzin. Iemand heeft een andere mening; wat eng, laten we hem maar meteen naar een oorlogsgebied sturen.
Natuurlijk werkt dat wel. Het wordt veel eenvoudig te handhaven bij een totaalverbod. het is krankzinnig dat ik momenteel een dorp verderop vuurwerk mag halen, maar het niet af mag steken.Deze halfslachtige maatregelen werken niet. Een totaalverbod zal in no time een totale kentering teweeg brengen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Kneiterillegaal vuurwerk. Ja, dat houdt wel op natuurlijk als het consumentenvuurwerk verboden wordt. Die hersenlozen staan er doorgaasn om bekend dat ze zich heel goed aan de regels houden en geen risico nemen.![]()
Dus ook hier geldt weer: een verbod gaat dit soort dingen niet oplossen.
De politie maakt de vergelijking met een oorlogsgebiedquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Zij maakte de vergelijking met een oorlogsgebied, ik niet.
Precies, minstens zo belachelijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:25 schreef grrrrg het volgende:
[..]
De politie maakt de vergelijking met een oorlogsgebied
Ja hoor, prima. Nog meer reden om naar Duitsland te gaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:42 schreef grrrrg het volgende:
Hoe dan want let op we hebben 2 jaar lang ene totaal verbod gehad. Het is al 364 dagen in het jaar verboden en toch wordt het al ca 90 dagen lang afgestoken. Ik zie geen politie dan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Natuurlijk werkt dat wel. Het wordt veel eenvoudig te handhaven bij een totaalverbod. het is krankzinnig dat ik momenteel een dorp verderop vuurwerk mag halen, maar het niet af mag steken.Deze halfslachtige maatregelen werken niet. Een totaalverbod zal in no time een totale kentering teweeg brengen.
En tijdens de Coronacrisis hebben we kunnen ervaren dat een totaalverbod prima heeft gewerkt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Natuurlijk werkt dat wel. Het wordt veel eenvoudig te handhaven bij een totaalverbod. het is krankzinnig dat ik momenteel een dorp verderop vuurwerk mag halen, maar het niet af mag steken.Deze halfslachtige maatregelen werken niet. Een totaalverbod zal in no time een totale kentering teweeg brengen.
Nee, het heeft niets te maken met vuurwerk. Wel met iets dat al eeuwen legaal verkrijgbaar is en waar de overgrote meerderheid van de mensen zonder problemen van geniet, maar bij verkeerd/onverantwoord gebruik door bepaalde mensen voor problemen kan zorgen. Dat is de link met vuurwerk dus, waarbij ook nog de kanttekening valt te maken dat vrijwel alle problemen worden veroorzaakt door vuurwerk dat al sinds jaar en dag illegaal is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
Niet dat het iets met vuurwerk te maken heeft, maar ik zou geen enkel bezwaar hebben tegen een alcoholverbod.
Volgens mij wordt die groep niet kleiner. En de groep die het kut vindt ook niet groter, ze worden alleen mondiger.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:19 schreef Justinn het volgende:
[..]
En een steeds kleiner wordende groep vindt het nog wel leuk en dus moet het maar in stand blijven...Maar zelfs als dat hét argument zou zijn, dan is dat net zo goed om er iets mee te (willen) doen én het beleid daarop aan te passen? Een steeds groter wordende groep lijkt voor een verbod te zijn; ergo dat een minderheid nog wel plezier uit voorwerk haalt wordt een steeds zwakker argument vóór behoudt van deze traditie.
Ik ben zelf grotendeels voorstander van een verbod ondanks dat ik vuurwerk ook leuk vind om naar te kijken en anderen hun plezier gun. In mijn optiek leidt het toestaan van vuurwerk echter tot een vorm van gedogen van illegaal vuurwerk en alle rottigheid eromheen en dat moet stoppen. Dat begint in mijn optiek met een totaalverbod en uitbreiding van handhavingsbevoegdheden om handhaving gerichter plaats te laten vinden, in elk geval bij probleemgebieden. De narigheid zal nooit helemaal verdwijnen, maar kan wel fors verminderd worden.
Politieagenten die tijdens de coronacrisis werden bekogeld met zwaar vuurwerk bij rellen zijn het niet met je eens.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:25 schreef grrrrg het volgende:
[..]
En tijdens de Coronacrisis hebben we kunnen ervaren dat een totaalverbod prima heeft gewerkt.
Niet te vergelijken met een totale lockdown door corona natuurlijk, maar het werkte toch? Als we die lijn hadden doorgezet, was het vanzelf rustig geworden op straat.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
oe dan want let op we hebben 2 jaar lang ene totaal verbod gehad
De politie heeft ook een communicatieafdeling en die kraamt regelmatig lachwekkende nonsens uit.quote:
Dan hebben we het niet eens over de vakbonden gehad, die zijn zo mogelijk nog erger.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:28 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De politie heeft ook een communicatieafdeling en die kraamt regelmatig lachwekkende nonsens uit.
Ook al drink je geen druppel, houd je je aan alle regels in dit land, dan nog kan je gewond, verminkt of gedood worden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:13 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Ook al ben je voorzichtig met vuurwerk, houd je je aan alle veiligheidseisen, dan nog kan je gewond, verminkt of gedood worden
Ja, er werd tijdens Corona ook vuurwerk afgestoken. Maar wel duidelijk minder dan in normale jaren. Het was hier tussen kerst en gisteren elke dag feest met luid geknal. Tijdens dat jaar werd er best wat afgestoken op oudjaarsavond, maar de dagen ervoor of erna? Nee hoor. En het hield ook eerder op op oudjaarsavond zelf.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik weet wat je wil bereiken maar dat wordt (grotendeels) allemaal meegeteld.
[..]
We hebben 2 jaar lang een totaalverbod gehad samen met een avondklok. Ik weet niet waar jij toen was maar in Nederland werd er vol op vuurwerk afgestoken.
En dikgedrukte kan maar dat is wel vaak de praktisch uitwerking van beleid waar je het verste mee komt.
Nee grapjas het werkte dus niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:28 schreef Kreator het volgende:
[..]
Niet te vergelijken met een totale lockdown door corona natuurlijk, maar het werkte toch? Als we die lijn hadden doorgezet, was het vanzelf rustig geworden op straat.
Omdat je weet dat dat binnen notime wegbezuinigd wordt en vrijheid van handelen afgenomen wordt.quote:In plaats van al die merkwaardige vragen van je, beantwoord deze eens: Wat is er mis met een centraal vuurwerk per stad of gemeente? Wat is nou écht een reden om vuurwerk voor consumenten te handhaven? Als je daar een antwoord op kunt vinden, praten we verder.
Dit word vanuit de politiebond naar voren gebracht. Niets voor niets dat de politie deze woorden gebruikt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:27 schreef Caland het volgende:
[..]
'De politie' is niet echt een homogene groep, Henk.
Misschien vind je bij deze man ook nog redenen om zijn mening belachelijk te maken?quote:Intussen is Ten Katen dus alweer 22 jaar 'thuis', maar met oud en nieuw keert hij weer terug naar die periode in Joegoslavië. En dat komt door het vuurwerk.
Ik snap de vergelijking wel, klonk hier ook regelmatig alsof we in een warzone zaten. Weet ik ook wel dat een daadwerkelijk oorlogsgebied een flink stuk extremer is, maar dan kan het nog wel zo klinken. Geen reden om dan iemand naar zo'n gebied toe te sturen. Dan zijn de argumenten weer op.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Zij maakte de vergelijking met een oorlogsgebied, ik niet.
Het Eenvandaag Opiniepanel. Dat zijn 80.000 mensen. Daarvan is 62% voor een verbod. Dus zeg zo'n 50.000. Geen idee waar die mensen wonen, maar EenVandaag kennende is het vooral representatief voor de Randstad.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:46 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Nee, een ruime meerderheid is voor een vuurwerkverbod: https://eenvandaag.avrotr(...)ving/vuurwerkverbod/
Je vergeet slapeloze nachten vanwege het hemeltergend geblaf en gehuil van die onnodige kutbeesten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Het zijn maar een handjevol hondeneigenaren, maar elk jaar weer hebben we
Verminkte kinderen
Dode kinderen
Verminkte volwassenen
Dode volwassenen
Lokale stikstofdepositie van hondendrollen
Smerige stoepen
Mensen die de straat niet op durven omdat tokkies hun honden niet opgevoed hebben
Nu snap ik wel dat een totaalverbod ook de mensen schaadt die welwillend een hondje hebben, maar ja. Alleen vechthonden verbieden is niet te handhaven ; bij een totaalverbod pik je ze er meteen uit en zul je zien dat het vanzelf uitsterft.
Don't touch our guns fireworksquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:24 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Het is voortdurend dit soort hemeltergende onzin, puur omdat ze hun vuurwerkterreur willen blijven uitoefenen.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:30 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Dit word vanuit de politiebond naar voren gebracht. Niets voor niets dat de politie deze woorden gebruikt.
https://www.gld.nl/nieuws(...)-ik-schijt-7-kleuren
[..]
Misschien vind je bij deze man ook nog redenen om zijn mening belachelijk te maken?
Ik stel voor dat we illegaal vuurwerk verbieden.quote:En dat komt door het vuurwerk. "Niet het siervuurwerk, maar echt dat illegale spul. Die illegale klappen. Ik word daar heel ziek van.
Het is sowieso een kut vergelijkingquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik snap de vergelijking wel, klonk hier ook regelmatig alsof we in een warzone zaten. Weet ik ook wel dat een daadwerkelijk oorlogsgebied een flink stuk extremer is, maar dan kan het nog wel zo klinken. Geen reden om dan iemand naar zo'n gebied toe te sturen. Dan zijn de argumenten weer op.
En dat 365 dagen per jaar!quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je vergeet slapeloze nachten vanwege het hemeltergend geblaf en gehuil van die onnodige kutbeesten.
Ik ben voor.
Dat klopt, maar de kans dat je door een vuurwerkbom gewond, verminkt of gedood wordt is een stuk groter dan een glas bier. Wel een miljard keer.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:28 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ook al drink je geen druppel, houd je je aan alle regels in dit land, dan nog kan je gewond, verminkt of gedood worden.
Hondenbelasting betaal je bijna nergens meerquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Het is de meest merkwaardige reden ooit om dit als pro-vuurwerk argument aan te voeren, maar het is ook nog eens incorrect. Het verbieden van vechthonden in nederland werkt echt uitstekend, dat blijkt wel uit de cijfers. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat het niet werkt, maar ik vermoed dat je gewoon zelf schuimbekkend achter je laptop zit om je gelijk te halen met dit soort non-argumenten en daarbij vergeet om eens een bron te vermelden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Alleen vechthonden verbieden is niet te handhaven
Ik heb even weg gehaald wat ook veroorzaakt wordt door legaal vuurwerk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:56 schreef Kreator het volgende:
• doden
• ernstig gewonden
• ontplofte straten
• verminkte kinderen
[
• overlast
Zeker waar. Zie ook de enorme daling op het hoogtepunt van Corona.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mensen met illegaal vuurwerk in de takkenversnipperaar. @monkyyy #DenkInOplossingenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:32 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
Ik stel voor dat we illegaal vuurwerk verbieden.
Haha je wordt persoonlijk. Argumenten op jochie? Lijkt er eerder op dat je spiegel die ik je voorhoudt om je kutargumenten onderuit te halen niet zo fijn vindt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:33 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het is de meest merkwaardige reden ooit om dit als pro-vuurwerk argument aan te voeren, maar het is ook nog eens incorrect. Het verbieden van vechthonden in nederland werkt echt uitstekend, dat blijkt wel uit de cijfers. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat het niet werkt, maar ik vermoed dat je gewoon zelf schuimbekkend achter je laptop zit om je gelijk te halen met dit soort non-argumenten en daarbij vergeet om eens een bron te vermelden.
Net alsof er wel een bron zou zijn waarvan je het wel zou geloven. Een langjarig onderzoek van I&O Research trok dezelfde conclusie ongeveer met onafhankelijke steekproef over verschillende lagen van de bevolking en dat geloofde je ook al niet gisteren. Volgens mij kun je je vooral niet in vinden in de uitslag.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:31 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Het Eenvandaag Opiniepanel. Dat zijn 80.000 mensen. Daarvan is 62% voor een verbod. Dus zeg zo'n 50.000. Geen idee waar die mensen wonen, maar EenVandaag kennende is het vooral representatief voor de Randstad.
Ja maar maar! Jij hebt ook hobbies die andere mensen niet leuk vinden hoor!quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:23 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Wat voor jou een avondje lol is, is voor duizenden Nederlanders een nacht vol nachtmerries door die vuurwerkterreur.
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:32 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
Nee, een totaalverbod. Doe het voor de veteranen.quote:Een landelijk vuurwerkverbod ziet Ten Katen dan ook wel zitten.
Wat een onzin. Kijk over de landsgrens en zie dat het werkt (Sydney bijvoorbeeld)quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Omdat je weet dat dat binnen notime wegbezuinigd wordt
Want met tien/twintig/x legale astronauten kun je geen bom maken?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik heb even weg gehaald wat ook veroorzaakt wordt door legaal vuurwerk.
Ik heb geen hobbies die nachtmerries bij andere mensen veroorzaken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:34 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja maar maar! Jij hebt ook hobbies die andere mensen niet leuk vinden hoor!
Zo dan..quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:34 schreef grrrrg het volgende:
[..]
[..]
Nee, een totaalverbod. Doe het voor de veteranen.
Oke. Sorry had niet verwacht dat je niet doorhad dat dit totaal sarcastisch wasquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:36 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Ik heb geen hobbies die nachtmerries bij andere mensen veroorzaken.
Je hebt kennelijk geen idee wat voor ellende die vuurwerkterreur bij andere mensen veroorzaakt.
Het gaat natuurlijk om de effecten van een bepaalde activiteit/middel. Dat snap je toch wel? De kans dat je in Nederland door een beschonken bestuurder wordt doodgereden, is vele malen hoger dan dat je door legaal vuurwerk overlijdt. Ik acht die laatste kans zelfs nihil.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:32 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de kans dat je door een vuurwerkbom gewond, verminkt of gedood wordt is een stuk groter dan een glas bier. Wel een miljard keer.
In de coronatijd werkte het ook niet. Hier ging net zoveel de lucht in als anders.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
astronauten zijn niet legaalquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Want met tien/twintig/x legale astronauten kun je geen bom maken?.
De eigenaren van honden die anderen bijten zijn echter net even wat makkelijker te bestraffen. Dan hoef je de brave burger verder niet te raken. Het is niet alsof ik een totaalverbod wil op vuurwerk omdat ik de brave burger lekker wil pakken, maar ik denk wel dat je daardoor wat makkelijker bij het echte probleem uitkomt en de handhaving makkelijker word. Als vrijwel het hele land vuurwerk aan het afsteken is is het een stuk lastiger om de probleemgevallen eruit te pikken en te bestraffen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Het zijn maar een handjevol hondeneigenaren, maar elk jaar weer hebben we
Verminkte kinderen
Dode kinderen
Verminkte volwassenen
Dode volwassenen
Lokale stikstofdepositie van hondendrollen
Smerige stoepen
Mensen die de straat niet op durven omdat tokkies hun honden niet opgevoed hebben
Nu snap ik wel dat een totaalverbod ook de mensen schaadt die welwillend een hondje hebben, maar ja. Alleen vechthonden verbieden is niet te handhaven ; bij een totaalverbod pik je ze er meteen uit en zul je zien dat het vanzelf uitsterft.
Ik laat de veteranen aan het woord:quote:
quote:Hij gooide handgranaten in Afghanistan, nu slaat Mark op de vlucht voor vuurwerk: ‘Dit moet stoppen’
De enige manier om een algeheel verbod te regelen is Europees, en daar zijn we nog lang niet. Tot die tijd maar gewoon ophouden met de discussie, gaan we het hier verbieden rijdt half Nederland gewoon even de grens over. Zinloos gedoe.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:37 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In de coronatijd werkte het ook niet. Hier ging net zoveel de lucht in als anders.
Dat die halfslachtige maatregelen niet werken ben ik wel met je eens. Waar was dat ook? Apeldoorn? Je mocht het wel kopen, maar niet afsteken.
Ik maak hem dan ook niet; ik vind het alleen wat triest om iemand die de vergelijking wel maakt lekker naar een oorlog gebied te sturen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is sowieso een kut vergelijking
Die 2jarige peuter die zwaargewond is geraakt met die balkonbrand, kwam door grondbloemen, die van verdiepingen boven het balkon, naar beneden werden gegooid.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb even weg gehaald wat ook veroorzaakt wordt door legaal vuurwerk.
Waarbij ik sinds het verbod op vuurpijlen ernstig twijfelde over brand.
Amper laat het kenniscentrum letsel preventie zien.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, er werd tijdens Corona ook vuurwerk afgestoken. Maar wel duidelijk minder dan in normale jaren. Het was hier tussen kerst en gisteren elke dag feest met luid geknal. Tijdens dat jaar werd er best wat afgestoken op oudjaarsavond, maar de dagen ervoor of erna? Nee hoor. En het hield ook eerder op op oudjaarsavond zelf.
Ik ben best benieuwd wat een totaalverbod voor gevolg zou hebben, maar we komen er nooit achter als we ons blijven verschuilen achter ''maar de handhaving''. Denk juist dat handhaven makkelijker word als er relatief gezien minder mensen actief met vuurwerk bezig zijn. En ja, dan pak je ook de brave burger, en dat is kut.
Vervelend dat Mark zich voor het karretje van defensie heeft laten spannen en toen mentaal in de steek is gelaten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:38 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Ik laat de veteranen aan het woord:
https://www.ad.nl/binnenl(...)herpenzeel~a3b658f7/
[..]
Mijn punt is dus dat zulke draconische maatregelen invoeren onder de noemer ''dan is het makkelijker handhaven'' de deur wagenwijd openzet voor nog veel meer van dat soort flopverboden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
De eigenaren van honden die anderen bijten zijn echter net even wat makkelijker te bestraffen. Dan hoef je de brave burger verder niet te raken. Het is niet alsof ik een totaalverbod wil op vuurwerk omdat ik de brave burger lekker wil pakken, maar ik denk wel dat je daardoor wat makkelijker bij het echte probleem uitkomt en de handhaving makkelijker word. Als vrijwel het hele land vuurwerk aan het afsteken is is het een stuk lastiger om de probleemgevallen eruit te pikken en te bestraffen.
O ja het o zo bekende vuurwerkverbod in Australië wat niet bestaat. Daar is het zomer met oud en nieuw en daarom is het verboden om vuurwerk af te steken. Daarom doen ze het met 31 juli. Hier kan je vast je vuurwerk bestelen als je wilt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat een onzin. Kijk over de landsgrens en zie dat het werkt (Sydney bijvoorbeeld)
Er bestaan geen legale astronauten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Want met tien/twintig/x legale astronauten kun je geen bom maken?.
Waarom is het makkelijker handhaven? Tussenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:24 schreef Kreator het volgende:
[..]
Oja, dat was ik even vergeten. Nu ja, hetzelfde geldt voor het kruit uit legaal vuurwerk. Het was maar een voorbeeld.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:38 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
astronauten zijn niet legaal
Prima hoor, maar de groep die vóór behoudt van de traditie is net zo goed mondig natuurlijk en mag bij de politiek lobbyen voor behoudt van de traditie want "leuk". En iets "kut" vinden is om allerlei redenen. Redenen die voor de één relevant zijn, zijn voor de ander kul. Dat doet er verder weinig aan toe. Daarin is het wel bijzonder dat jij vergelijkingen met oorlogsgebieden wegwuift, maar zelf met nog flauwere vergelijkingen met honden en wintersport aan komt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij wordt die groep niet kleiner. En de groep die het kut vindt ook niet groter, ze worden alleen mondiger.
En waar het om gaat is het zwakke, of eigenlijk ontbrekende fundament. Je kunt al de argumentatie die je hier voor een verbod ziet ook inzetten voor andere kulverboden, zoals op honden, fietsen, wintersport etc. Dat is wat blijkbaar niet helemaal wil doordringen omdat het nu een onderwerp betreft dat je zelf ook maar ''kut'' vindt.
"Ik heb handgranaten gegooid die minder hard klonken" lolquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:38 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Ik laat de veteranen aan het woord:
https://www.ad.nl/binnenl(...)herpenzeel~a3b658f7/
[..]
De politie en de oogartsen zijn het niet met je eens.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:37 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In de coronatijd werkte het ook niet. Hier ging net zoveel de lucht in als anders.
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Het is te gek voor woorden dat we hier elk jaar met zoveel ellende zitten door vuurwerk dat in Belgie en duitsland is gekocht. Of Polen of whatever.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:39 schreef Caland het volgende:
[..]
De enige manier om een algeheel verbod te regelen is Europees, en daar zijn we nog lang niet. Tot die tijd maar gewoon ophouden met de discussie, gaan we het hier verbieden rijdt half Nederland gewoon even de grens over. Zinloos gedoe.
Het is ook een hele valse manier van argumenteren. Het is heel triest voor hem, maar PTSS is een aandoening die je kan oplopen als militair. Zijn ook jongens die helemaal in een stuip schieten bij het horen van een gebedsoproep.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:42 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
"Ik heb handgranaten gegooid die minder hard klonken" lol
Ook mooi die zwart-wit foto, geeft toch even wat meer impact
Probeer nog eens dat bagatelliseren:quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:42 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
"Ik heb handgranaten gegooid die minder hard klonken" lol
Ook mooi die zwart-wit foto, geeft toch even wat meer impact
quote:Blinde paniek met oud en nieuw: 'Vuurwerk brengt me terug naar de oorlog'
Of jij gebruikt iemand die op missie is geweest en daar een levenslange aandoening door heeft opgelopen niet als gewetensargument. Kan ook.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:43 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Probeer nog eens dat bagatelliseren:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)terug-naar-de-oorlog
[..]
Maar moet je dan idioten die dat doen niet gewoon aanpakken ipv alles maar weer te verbieden?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die 2jarige peuter die zwaargewond is geraakt met die balkonbrand, kwam door grondbloemen, die van verdiepingen boven het balkon, naar beneden werden gegooid.
het schieten naar elkaar en hulpdiensten kunnen ze ook doen met de legale boxen die men tegenwoordig verkoopt.
En nu? Er zijn ook vrouwen die bang zijn voor mannen omdat ze PTSS hebben ontwikkeld na bijvoorbeeld een verkrachting, mannenverbod?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:43 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Probeer nog eens dat bagatelliseren:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)terug-naar-de-oorlog
[..]
Zo was ik een keer aan het pilsen op het terras met een maat die net terug kwam van uitzending en die vloog onder de tafel omdat ze een stukje verderop een beetje luid aan het laden en lossen waren. Sneu, maar om daar nou een representatief huilverhaal van te maken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook een hele valse manier van argumenteren. Het is heel triest voor hem, maar PTSS is een aandoening die je kan oplopen als militair. Zijn ook jongens die helemaal in een stuip schieten bij het horen van een gebedsoproep.
Volgens jou is het een valse manier van argumenteren.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ook een hele valse manier van argumenteren. Het is heel triest voor hem, maar PTSS is een aandoening die je kan oplopen als militair. Zijn ook jongens die helemaal in een stuip schieten bij het horen van een gebedsoproep.
Waar heb ik dit gezegd?quote:
Dat is wel een risico jaquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mijn punt is dus dat zulke draconische maatregelen invoeren onder de noemer ''dan is het makkelijker handhaven'' de deur wagenwijd openzet voor nog veel meer van dat soort flopverboden.
How bedoel je, mannenverbod? Een vuurwerkverbod is daarentegen heel eenvoudig.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:45 schreef Catkiller het volgende:
[..]
En nu? Er zijn ook vrouwen die bang zijn voor mannen omdat ze PTSS hebben ontwikkeld na bijvoorbeeld een verkrachting, mannenverbod?
Ik zei dat het in de lucht in ging. Hier wordt vuurwerk gebruikt als vuurwerk en niet als wapen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:42 schreef grrrrg het volgende:
[..]
De politie en de oogartsen zijn het niet met je eens.
Het komt toch ook door hun PTSS? Dat staat nota bene in je eigen artikel.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:46 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Volgens jou is het een valse manier van argumenteren.
Volgens mij is het een valse manier van argumenteren om de mening en ervaring van veteranen af te doen als 'PTTS-klantjes'.
Een mannenverbod is nog eenvoudiger.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:48 schreef grrrrg het volgende:
[..]
How bedoel je, mannenverbod? Een vuurwerkverbod is daarentegen heel eenvoudig.
een levenverbodquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:49 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Een mannenverbod is nog eenvoudiger.
Jij beweert dat het een valse manier van argumenteren is en dat ik mijn smoel moet houden als ik voorbeelden aanhaal waarin veteranen hun oorlogstrauma's herbeleven tijden Oud en Nieuw. Waarom zeg je dat?quote:
Dat is dus wel de grap die ze telkenmale voorstellen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:32 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
Nu ja dat is dus de grap die kans is bijna oneindig kleiner.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:32 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de kans dat je door een vuurwerkbom gewond, verminkt of gedood wordt is een stuk groter dan een glas bier. Wel een miljard keer.
Nee, dat is onmogelijk en het is een voorbeeld van hoe vuurwerkterreur slachtoffers absurde voorbeelden aanhalen die totaal niet vergelijkbaar zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:49 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Een mannenverbod is nog eenvoudiger.
Goed punt: houdt het vuurwerk op, beter voor de natuur, geen oorlogen meer.quote:
Omdat je de boel de hele tijd verdraait en aandikt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:50 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Jij beweert dat het een valse manier van argumenteren is en dat ik mijn smoel moet houden als ik voorbeelden aanhaal waarin veteranen hun oorlogstrauma's herbeleven tijden Oud en Nieuw. Waarom zeg je dat?
Er gaat nooit een Europeesverbod komen. Voor veel landen is het cultuur met bepaalde feestdagen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Het is te gek voor woorden dat we hier elk jaar met zoveel ellende zitten door vuurwerk dat in Belgie en duitsland is gekocht. Of Polen of whatever.
Lijkt me een kleine moeite om dat gewoon centraal te verbieden in heel europa.
"alleen mijn eigen argumenten zijn objectief en waar. boehoe"quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat je de boel de hele tijd verdraait en aandikt.
Inderdaad en de kans om gewond, verminkt te worden door rondvliegende vuurpijlen en dergelijke, is levensgroot rond Oud en Nieuwquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu ja dat is dus de grap die kans is bijna oneindig kleiner.
Pak de idioot er maar tussenuit. Bij grondbloemen moet ik vooral aan kinderen denken. Hier in de buurt doen we ook redelijk normaal en ik doe mee. Snap wel dat aankloten in een klein hoekje zit en soms ook gewoon onschuldig lijkt. Het blijft wel vuurwerk waar je bij na moet blijven denken. Nadenken wat lastiger wordt zodra men zuipt en in een groep staat.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar moet je dan idioten die dat doen niet gewoon aanpakken ipv alles maar weer te verbieden?
Maar goed, ik woon in een dorp en hier doen we wel normaal. Af en toe loopt er een idioot met een verdwaalde cobra, maar voor de rest voor Oudjaarsdag rustig. Op Oudjaarsdag slingeren een hoop mensen de carbidbus naar buiten, 's avonds zie je wat ouders met kinderen het een en ander afsteken en om twaalf uur gaat er allemaal siervuurwerk de lucht in.
Na 1 uur werd het weer stil en gisteren was er niks meer van te zien.
Maar volgens sommigen hier zijn we vuurwerktokkies, hersenlozen en weet-ik-het-wat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |