Zie jullie de ara’s nog wel eens rondvliegen?quote:Op maandag 1 januari 2024 14:30 schreef Blues het volgende:
Mijn nieuwjaarswandeling hier in de buurt dus mét wat foto's
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Bedoel je die groene halsbandparkieten, zo ééntje als op de foto? Er vliegen er wel een paar hier in het dorp, vandaar dat ik die op de foto kon zettenquote:Op maandag 1 januari 2024 17:29 schreef Symphonic het volgende:
Zie jullie de ara’s nog wel eens rondvliegen?
Of zijn die inmiddels verdwenen?
Toen ik nog op de Zijlweg werkte zagen we ze toch wel regelmatig rondvliegen
Nee daar rammelt het van. Ik doel echt op een stelletje ara’s. Die woonden in Haarlem/Overveen/Bloemendaal. Waarschijnlijk ooit ergens ontsnapt en jaren in het wild geleefd.quote:Op maandag 1 januari 2024 20:27 schreef Blues het volgende:
[..]
Bedoel je die groene halsbandparkieten, zo ééntje als op de foto? Er vliegen er wel een paar hier in het dorp, vandaar dat ik die op de foto kon zetten
quote:Op maandag 1 januari 2024 20:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Nope, laatste is eind 2022 overleden: https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=30195
Nesten werden geplunderd 😢
Nice, mooie opbrengst.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:13 schreef Blues het volgende:
Zeker.
Wel langer gezeten![]()
Bedankt voor het insturen van jouw tuinvogeltelling!
De resultaten van jouw telling
Boomkruiper: 1
Ekster: 2
Gaai: 2
Grote bonte specht: 1 Halsbandparkiet: 2
Heggenmus: 3
Houtduif: 2
Huismus: 2
Kauw: 4
Koolmees: 4
Merel: 2
Pimpelmees: 2
Roodborst: 1
Stadsduif: 1
Vink: 2
Winterkoning: 1
Ik heb tijdens het tellen ook m'n vogelgeluidenapp buiten in de tuin aan gezet en een half uur door laten lopen, dat was ook zo leuk om terug te luisteren!
Het scharrelt op de grond, het meeste komt aanvliegen op de grote boom en de schuttingen.
En ze jagen elkaar weer weg ook.![]()
Nee om de geluiden op te nemen;quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:23 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Nice, mooie opbrengst.
Welke app gebruik je? en dat doe je om ze te lokken?
Ik hoop dat onze tuin volgend jaar ook weer een vogelparadijsje is. Nu met nul,planten nul vogels. De hovenier schiet helaas niet erg op, ook gehinderd door het weer.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 22:13 schreef Blues het volgende:
Zeker.
Wel langer gezeten![]()
Bedankt voor het insturen van jouw tuinvogeltelling!
De resultaten van jouw telling
Boomkruiper: 1
Ekster: 2
Gaai: 2
Grote bonte specht: 1 Halsbandparkiet: 2
Heggenmus: 3
Houtduif: 2
Huismus: 2
Kauw: 4
Koolmees: 4
Merel: 2
Pimpelmees: 2
Roodborst: 1
Stadsduif: 1
Vink: 2
Winterkoning: 1
Ik heb tijdens het tellen ook m'n vogelgeluidenapp buiten in de tuin aan gezet en een half uur door laten lopen, dat was ook zo leuk om terug te luisteren!
Het scharrelt op de grond, het meeste komt aanvliegen op de grote boom en de schuttingen.
En ze jagen elkaar weer weg ook.![]()
quote:Op zondag 29 januari 2023 09:58 schreef Dagoduck het volgende:
Jaaaa, op de valreep nog een pimpelmees!
quote:Op zondag 30 januari 2022 10:27 schreef Dagoduck het volgende:
Huismus 7x
Pimpelmees 2x
Roodborstje 1x
Merel 1x
quote:Op zaterdag 30 januari 2021 10:49 schreef Dagoduck het volgende:
4 huismussen
2 merels
2 kauwtjes
1 roodborstje
1 pimpelmees
Ik heb de "tuinvogels app' en "Birdnet" maar die determinert heel vaak maar heel weinig 😓 Dus zal die van jou eens downloaden dan 👍quote:Op maandag 29 januari 2024 17:53 schreef Blues het volgende:
Ik heb gewandeld met de Merlin ID app, kwartiertje aangezet, en die opbrengstVeel vogels zag ik wel, maar ook een paar die de app determineerde niet.
Of het waar is dat die er waren wil ik natuuuuurlijk graag geloven![]()
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/quote:Vogelwebcams in nestkasten staan weer aan
De webcams van de Vogelbescherming waarmee de nesten van verschillende vogelsoorten kunnen worden gevolgd staan weer aan. Verspreid over het hele land staan 24 camera's.
Vogelliefhebbers kunnen op de site van de Vogelbescherming 24 uur per dag kijken naar de nesten van bosuilen, kerkuilen, steenuilen, maar ook zeearenden. Het jaarlijkse initiatief heet Beleef de Lente. Het is de 18de keer dat de webcams aan staan.
De vogels zijn te zien tot de laatste jongen eind juli uitvliegen. De webcams zijn populair, zegt de Vogelbescherming. Ieder jaar komen er meer dan een miljoen liefhebbers op Beleef de Lente af.
Twee eieren
Jonge uiltjes zijn doorgaans de publiekslievelingen. De bosuil die nu door de camera's wordt gevolgd, heeft twee eieren gelegd en krijgt er de komende week mogelijk een derde bij.
De Vogelbescherming maakt de locaties van de nesten niet bekend zodat de vogels niet gestoord worden. Al zijn er critici die vinden dat door de webcams de privacy van de vogels wordt geschaad. "We laten ze helemaal met rust", zegt Louis van Oort van de Vogelbescherming in het NPO Radio 1-programma Vroege Vogels. "Ze merken daar helemaal niks van dat wij ze bekijken. Dat is wel het uitgangspunt."
Nieuwe inzichten
Volgens Van Oort brengen de beelden nieuwe inzichten voort. Zo werd over steenuilen altijd verondersteld dat het vrouwtje voor de kuikens zorgt. Maar toen een door een camera gevolgde steenuil werd gedood door een marter stond het mannetje er alleen voor.
"In eerste instantie stond hij een beetje dom te kijken in de kast. Na die aanval wist hij niet goed wat hij moest doen. Maar na een tijdje ging hij zelfs broeden. Want ja, ze moeten toch warm blijven." Over deze bevindingen is uiteindelijk een wetenschappelijk stuk geschreven.
Ik heb geen foto's, jullie zullen me op mijn woord moeten gelovenquote:Op zondag 25 februari 2024 11:51 schreef Blues het volgende:
Wat leuk! Heb je ook wat foto's voor ons?
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 08:20 schreef Mani89 het volgende:
We hebben hier sinds een maand een ijsvogel in de straat wonen en werken. Niet iets dat ik had verwacht voor 2024. (wel onwijs leuk)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik had dat een mees genoemd om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 6 maart 2024 18:01 schreef Mani89 het volgende:
Vuurgoudhaantje gespot.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn sowieso eigen foto's, ander is er niks aan natuurlijk. Ik heb geluk dat ik in de buurt van bosrijke gebieden woon.quote:Op woensdag 6 maart 2024 20:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik had dat een mees genoemd om eerlijk te zijn.
In het algemeen, zijn dit eigen foto's of spotten jullie en zoeken er dan een foto bij?
Waarneming zegt inderdaad 100% Europese Kanarie, leuk!quote:Op zaterdag 16 maart 2024 12:35 schreef Blues het volgende:
Ik was afgelopen dagen in Lissabon en zag in de verte uit ons hotelkamerraam steeds maar dit soort vogeltjes.
Google zegt Europese kanarie ?!
[ link | afbeelding ]
Feest inderdaad, de tjiftjafs. Ik word dr ook blij van, hoorde een paar weken geleden een enkeling en nu volop.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vanochtend heerlijk in de zon hardgelopen, en hoorde mijn eerste tjiftjaffen van het jaar. Voor mij betekent dat dat de lente er is![]()
![]()
Ook zag ik gister dat de rode wouw weer op het nest zit wat ik liggend vanaf m'n bank kan zien
Mooi die merels, en wat een mooie bos speenkruid in de tuinquote:Op zondag 17 maart 2024 16:00 schreef Blues het volgende:
Scharrelende merels in de tuin met een lekkere vette worm
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja het wordt steeds voller in de tuin met speenkruid. Het staat overal, heel leuk!quote:Op zondag 17 maart 2024 19:19 schreef Kanaroe het volgende:
Mooi die merels, en wat een mooie bos speenkruid in de tuin
quote:Op zondag 17 maart 2024 20:23 schreef Blues het volgende:
[..]
Ja het wordt steeds voller in de tuin met speenkruid. Het staat overal, heel leuk!
We hebben een beetje een rommelige tuin, lekker voor de vogels ook
Fijn! Zelfde concept hier, geen geschoffel en/of gehark en dus veel vogelsquote:Op zondag 17 maart 2024 20:23 schreef Blues het volgende:
[..]
Ja het wordt steeds voller in de tuin met speenkruid. Het staat overal, heel leuk!
We hebben een beetje een rommelige tuin, lekker voor de vogels ook
Fitis, ook leuk! Hoor die hier eigenlijk alleen in natuurgebiedenquote:Op zondag 17 maart 2024 19:18 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Feest inderdaad, de tjiftjafs. Ik word dr ook blij van, hoorde een paar weken geleden een enkeling en nu volop.
Ook de eerste fitis al gehoord
Die rode wouw zien vanaf je bank is wel heel gaaf!
Die fitis hoorde ik in het bos inderdaad. In de tuin of in mijn dorp hoor ik ze nooit. De tjiftjaf wel trouwens.quote:Op maandag 18 maart 2024 12:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Fitis, ook leuk! Hoor die hier eigenlijk alleen in natuurgebieden![]()
Die rode wouwen is wel echt een succesverhaal hier, die zijn ooit geherintroduceerd, en je ziet er bijna altijd wel een als je de lucht afspeurd, zelfs in de stad zie je ze heel regelmatig.
Haha leuk he! Hier hetzelfde met die takjesquote:Op maandag 18 maart 2024 13:41 schreef _Hestia_ het volgende:
Na meerdere bezichtigingen in het nestkastje, terwijl ze er al twee keer eerder een nestje hebben gehad de afgelopen 2 jaar😅 zijn mijn koolmeesjes sinds vandaag weer begonnen met het inrichten van een nestje🥰
Het is weer een komen en gaan met van alles wat ze ervoor gebruiken 👍
Alleen soms snappen ze nog niet dat een takje niet in de breedte door het gat past🤣
Eigenlijk overal wel in midden-zuiden Engeland. Laatst ook 'gewoon' midden in Londen. Maar ik woon in de buurt van Oxford. In Oxford, Abingdon, Witney, Didcot, Bicester, en iets verder in Bath, Cheltenham heb ik ze zeker ook gezien.quote:Op maandag 18 maart 2024 18:05 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Die fitis hoorde ik in het bos inderdaad. In de tuin of in mijn dorp hoor ik ze nooit. De tjiftjaf wel trouwens.
Maar welke stad is dat, waar je de rode wouw ziet vliegen?
(Volgens mij heb ik dit al eerder aan je gevraagd)
Oh ja! Nu weet ik het weer, je woont in Engeland.quote:Op maandag 18 maart 2024 22:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Eigenlijk overal wel in midden-zuiden Engeland. Laatst ook 'gewoon' midden in Londen. Maar ik woon in de buurt van Oxford. In Oxford, Abingdon, Witney, Didcot, Bicester, en iets verder in Bath, Cheltenham heb ik ze zeker ook gezien.
Als je de boeren had moeten geloven voor ze uitgezet werden, dan zouden er nu geen schapen meer over moeten zijn, omdat die wouwen volgens de boeren lammetjes eten. Schijnt toch erg mee te vallen.
Grutto's, zo mooi! Ik zie ze hier al jaren niet meerquote:Op maandag 1 april 2024 22:25 schreef Clayton1 het volgende:
Grutto`s en Wulpen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik weet, ik weetquote:Op dinsdag 2 april 2024 17:27 schreef Blues het volgende:
Je kan op waarneming.nl kijken waar ze zijn @:kanaroe
Dit was in Brabant jaquote:Op dinsdag 2 april 2024 17:26 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Grutto's, zo mooi! Ik zie ze hier al jaren niet meer
Was dit toevallig ergens in Brabant?
De mijne niet want ik zet ze daar niet op.quote:Op dinsdag 2 april 2024 17:27 schreef Blues het volgende:
Je kan op waarneming.nl kijken waar ze zijn @:kanaroe
Ik ook niet, maar heel veel andere mensen welquote:Op dinsdag 2 april 2024 20:35 schreef Clayton1 het volgende:
De mijne niet want ik zet ze daar niet op.
Mooie tips. Ik ben eigenlijk niet zo thuis in vogels e.d. maar heb sinds dit seizoen een nestkastje met een camera erin. En er is nu een koolmeesje een nestje aan het bouwen en heeft al 2 eitjes gelegd. Ik zal eens wat extra voer ophangen. Er zijn meerdere nestjes in een directe straal van 30m kunnen de vogeltjes nog extra genieten.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:18 schreef Blues het volgende:
https://www.natuurmonumen(...)aGaxUWK5NeZwAhajt4wa
[ afbeelding ]
Ja het is wel snel!quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:53 schreef Lingue het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie momenteel dit in mijn nestkastje. Lijkt alsof de eitjes open zijn... Wat is jullie mening? De eitjes liggen er net een dag of 4/5. En elke dag komt er 1 bij. Mama Mees is nu niet op het nest.
Hebben jullie suggesties?
Edit: Is het niet heel vroeg en snel dat ze uitkomen?
Moeder is weer terug op het nest. Ze heeft de eitjes weer allemaal toegedekt. Lijkt erop alsof ze ook weer (nieuwe) eitjes heeft gelegd.quote:Op zaterdag 13 april 2024 14:32 schreef Blues het volgende:
[..]
Ja het is wel snel!
Hoe ziet het er vdg uit?
Gaaf zegquote:Op dinsdag 23 april 2024 17:50 schreef Blues het volgende:
Mooi beest!
Vandaag met wandelen in het bos:
Bosuil. Had geen goeie camera bij me, dus foto met telefoon.
[ afbeelding ]
Ik stond op een uitkijkpunt me een beetje te oriënteren qua omgeving en ik vond dit zo'n gekke boomstam.quote:
Grote tuin?quote:Op donderdag 25 april 2024 16:50 schreef Kanaroe het volgende:
Hier in de tuin is het altijd druk met gevogelte omdat we jaarrond voeren.
Merels, vinken, koolmezen, pimpelmezen, kauwtjes, tortelduiven, holenduiven, houtduiven, heggenmusjes (mijn favo's), huismussen, roodborst en sporadisch wat puttertjes en groenlingen.
Opvallende nieuwe bezoeker is de roek die door zijn afmeting nogal opvalt, maar de kleintjes zijn niet bang voor hem/haar.
Ook leuk om te zien is dat vrouwtje koolmees om voedsel bedelt bij haar man. Dit doet ze omdat ze straks, als ze op de eitjes zit, niet zelf op voedseljacht kan. Ik hoor haar steeds geluidjes maken, net zoals jonkies dat doen, heel apart!
180 m2 Ongeveerquote:
Damn, ben jaloers.quote:Op donderdag 25 april 2024 20:27 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
180 m2 Ongeveer
Gewoon in een dorp aan een doorgaande weg trouwens, met overal aangrenzende tuinen
Heb jij geen tuin?quote:Op donderdag 25 april 2024 20:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Damn, ben jaloers.
Zou dan ook graag dingen voor de dieren doen.
Ja, klein tuintje.quote:
Groot of klein maakt voor de vogels niet uit. Planten, vogelbadje, voederplaats, goed bezig julliequote:Op donderdag 25 april 2024 20:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ja, klein tuintje.
Hebben het vorig jaar gekocht, en tuin is al wat opgeknapt. Meer planten, vogelbad, voederplek etc.
Maar blijft behelpen met de ruimte.
Mazzelpikquote:Op vrijdag 26 april 2024 20:32 schreef Symphonic het volgende:
Vanmiddag zweefde er een paar minuten een zeearend vlakbij het jeu de boulesveld.
Echt heel gaaf.
Dat is zo gaaf! Had er ook ooit één voor de lens, die was een musje aan het oppeuzelen in m'n tuin.quote:Op maandag 29 april 2024 21:25 schreef Clayton1 het volgende:
Vanmiddag ineens een sperwer op de schutting
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.vogelhuisjes.nl/product/vogeldrinkschaal-op-voet/quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:41 schreef Dagoduck het volgende:
Heeft iemand nog tips voor een waterbak voor vogels?
Ik had een bakje op een steel die je de grond ik stak. Goedkoop metalen dingetje in de vorm van een halve bol met een takje eraan en een vogeltje erop. Die is vorig jaar ter ziele gegaan. Daarnaast heb ik een gietijzeren bakje (met twee vogeltjes erop) die op tafel staat. (beetje afbeelding hieronder idee) De tafel gaat echter plaats maken voor banken/een ander zitje.
[ [url=https://ml2pxotkczvj.i.optimole.com/w:800/h:800/q:mauto/f:avif/https://www.vogelhuisjes.(...)r25_2.jpg]afbeelding[/url] ]
Ben vandaag bij een aantal grote tuincentra geweest en kon niet slagen. Weinig bakjes op een paal en als die er al waren dan was het of met een voet, en/of heel kitsch of heel ondiep (zo ondiep dat bij een 30-gradendag het water na een halfuur alweer verdampt is, wat heb je daaraan?).
Ze hadden wel vogelbeschermingbakjes die je in de boom kan hangen maar ik heb niet veel plek aan mijn ene boom in de tuin.
[ afbeelding ]
Ik zoek eigenlijk iets moderns (als in: gewoon rond), zo'n kunstvogeltje op de rand gaat nog wel maar dit (bladvorm, kunstige paal etc) vind ik eigenlijk echt niets:
[ afbeelding ]
Ik zoek dus het liefst iets op een paal die ik in de grond kan steken zodat het geen waterbak voor katten wordt.
Bedankt, zou een optie kunnen zijn. Hij is net even iets te laag denk ik, zeker als ik hem in de grond steek (of met voet en al ingraaf, dan kan ie wat minder diep de grond in). Lijkt me wel een mooi stevig ding. Ik zou hem ook nog tussen mijn vinca major kunnen zetten op wat vlakke stenen, die stenen zie je dan toch niet.quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:27 schreef Blues het volgende:
[..]
https://www.vogelhuisjes.nl/product/vogeldrinkschaal-op-voet/
Zo te lezen is de voet los, dus kan je m ook in de grond steken
[ [url=https://ml2pxotkczvj.i.optimole.com/w:1000/h:1000/q:mauto/f:avif/https://www.vogelhuisjes.(...)b91_3.jpg]afbeelding[/url] ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |