abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211772925
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:

"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".

Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
zelfde als diginoob
  woensdag 27 december 2023 @ 11:59:14 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211773490
oh dus, je hebt 4 jaar garantie op de keuken
ik vind dat ze geen voorrijkosten mogen rekenen als 't onder garantie valt.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211773573
https://www.consuwijzer.n(...)ie%20of%20vervanging.

Aanvulling. Er zijn rechterlijke uitspraken dat apparatuur een bepaalde aannemelijke gebruiksduur hebben. Je mag aannemen dat een nieuwe vaatwasser zeker 12 jaar normaal moet kunnen functioneren dus heb je sowieso recht op herstel.

[ Bericht 11% gewijzigd door BekiekUtMoar op 27-12-2023 12:25:50 (Aanvulling) ]
“There is basically no difference between socialism and fascism.”
— Friedrich Hayek
https://x.com/FAHayekSays/status/1944484656604483734
pi_211773651
Beetje vreemd, dus de verkoper doet aan kosten verplaatsen van hem naar jou... zo werkt het niet dus..

Niet mee akkoord gaan dus! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_211785708
Ik kreeg 5 jaar garantie oid van de keukenverkoper, toen er iets was kwam de reparatieservice van de fabrikant en de rekening daarvan kon ik declareren bij de keukenverkoper.
Heel netjes geregeld dus.

In jouw geval zou ik dus verwachten dat je die ¤99 zou kunnen declareren bij de keukenleverancier.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_211791707
quote:
15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:

"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".

Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
wat staat er in de voorwaarden van deze aanvullende garantie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211792278
Mooie adviezen, maar TS heeft toch een koop overeenkomst. Daar staat ws zolang fabrieks garantie, zolang uitgebreide, verkoper bla bla garantie. En de bij behorende voorwaarde...
Als je hebt getekend voor de voorwaarde dat je na 2 jaar voorrijdkosten betaald, dan betaal je dus na 2 jaar voorrijdkosten.
pi_211795866
Dank voor alle reacties tot dusver.

De voorwaarden waren van CBW 2020

Ik heb gezegd dat ik die 100 euro voorrijkosten niet wil betalen dus even afwachten.
zelfde als diginoob
pi_211800430
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:24 schreef diginoob2 het volgende:
De voorwaarden waren van CBW 2020
wat staat daarin over de extra garantie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211806907
[quote]15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:

quote:
15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:

"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".

Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
Nee, dat zou niet mogen. Herstel zou kosteloos opgelost moeten worden, dus ook geen voorrijkkosten.
Non-conformiteit
https://www.consuwijzer.n(...)ie%20of%20vervanging.
pi_211818355
In de door jezelf geposte voorwaarden:

quote:
2. De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de
geleverde producten, bovenop de wettelijke verplichtingen
van lid 1. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken.
De 2-jarige garantie geldt niet voor gebreken die verband
houden met niet met de bestemming corresponderend
gebruik door afnemer. Bij consumentenkoop maakt de
ondernemer dat aannemelijk. De ondernemer draagt de
kosten van reparatie resp. vervanging, incl. vracht- en
voorrijkosten;
quote:
4. Ook na afloop van de tweejarige garantie in lid 2 kan
een consument nog rechten hebben op grond van de wet
(als omschreven in lid 1). De ondernemer kan zich dan niet
beroepen op het aflopen van deze garantie.
Nergens wordt vermeld dat bij beroep op artikel 4 andere voorwaarden gelden dan bij artikel 2.

Wat ik me wel afvraag: Op grond waarvan geeft de leverancier aan dat je in totaal 4 jaar garantie hebt? Op grond van wettelijke bepalingen of op grond van een aanvullende garantie die jezelf hebt afgesloten (en wat zijn dan die voorwaarden?)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211826044
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:57 schreef stavromulabeta het volgende:
In de door jezelf geposte voorwaarden:
[..]
[..]
Nergens wordt vermeld dat bij beroep op artikel 4 andere voorwaarden gelden dan bij artikel 2.

Wat ik me wel afvraag: Op grond waarvan geeft de leverancier aan dat je in totaal 4 jaar garantie hebt? Op grond van wettelijke bepalingen of op grond van een aanvullende garantie die jezelf hebt afgesloten (en wat zijn dan die voorwaarden?)
Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.

De link die u namelijk heeft gestuurd geven een gemiddelde gebruiksverwachting aan, echter staat er niet dat er geen voorrijkosten in rekening gebracht mogen worden indien er een defect optreed. Een apparaat is immers onderhevig aan storingen/defecten."

Ik heb geen andere voorwaarden kunnen traceren dan de CBW 2020. Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
zelfde als diginoob
pi_211834800
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:57 schreef diginoob2 het volgende:

[..]
Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.

De link die u namelijk heeft gestuurd geven een gemiddelde gebruiksverwachting aan, echter staat er niet dat er geen voorrijkosten in rekening gebracht mogen worden indien er een defect optreed. Een apparaat is immers onderhevig aan storingen/defecten."

Ik heb geen andere voorwaarden kunnen traceren dan de CBW 2020. Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
Typisch gevalletje van het kastje naar de muur... En hier kun je maar 1 ding doen en dat is laten komen en laten repareren en dan pas in beroep gaan tegen de zogenaamde kosten en weigeren te betalen. En afwachten waar daar de uitkomst van wordt, dan blijf de bal bij de verkoper liggen.

Vooraf aangeven dat je dat niet wil betalen resulteerd enkel in een welles/nietes discussie waar niemand komt om het te repareren en dan zit je al die tijd met een defect apparaat. Over en weer wat berichten te sturen.

Dus je moet zeker weten dat je in je recht staat en in een civiele zaak je recht halen is vaak kostbaarder dan de reparatie. Sta je niet in je recht en doe je het via de bovenstaande brutale weg, mag je achteraf ook opdraaien voor de aanmaningskosten. Dus win ergens goed juridisch advies in waar je nu staat met je koopovereenkomst.
pi_211835252
Lijkt mij dat voorrijdkosten toch ergens beschreven staan, dat is wat anders dan onder de zelfde voorwaarde.

Maar idd laten komen, daarna klagen. Is er een branche vereniging? Kun je bij de cbw terecht?
pi_211837510
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:57 schreef diginoob2 het volgende:
Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
Die 2 jaar is je wettelijke fabrieksgarantie, die is dus voorbij en kun je dan niet meer zomaar op terugvallen wanneer er slijtagedelen stuk gaan. Zo nu en dan kun je fabrieksgarantie verlengen met het product op de website van de fabrikant te registreren of door garantieperiode bij te kopen. In al die gevallen verplicht de verkoper het apparaat gratis te repareren of te vervangen of een billijk deel van de aankoopsom terug te betalen. De onkosten moet hij dan via de fabrikant terughalen.

Na die periode jaar heb je mogelijk nog naast de wettelijke verplichte garantie door de fabrikant nog een extra verkopersgarantie (Niet wettelijk verplicht extra'tje). Wat dus een aparte afgesproken getekende overeenkomst is met de verkoper. In die overeenkomst staan de voorwaarden waar je aan dient te voldoen om gebruik te kunnen maken hiervan.

Dus aan die overeenkomst ben je gebonden, staat daarin dat je voorrij en onderzoekskosten moet betalen. Dan heb je daarvoor ook getekend. Wanneer de verkoper dit claimt dan zal het ook wel in de garantievoorwaarde moeten staan. Maar dat zou je dus gemakkelijk moeten kunnen achterhalen.
pi_211863317
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Die 2 jaar is je wettelijke fabrieksgarantie, die is dus voorbij en kun je dan niet meer zomaar op terugvallen wanneer er slijtagedelen stuk gaan. Zo nu en dan kun je fabrieksgarantie verlengen met het product op de website van de fabrikant te registreren of door garantieperiode bij te kopen. In al die gevallen verplicht de verkoper het apparaat gratis te repareren of te vervangen of een billijk deel van de aankoopsom terug te betalen. De onkosten moet hij dan via de fabrikant terughalen.

Na die periode jaar heb je mogelijk nog naast de wettelijke verplichte garantie door de fabrikant nog een extra verkopersgarantie (Niet wettelijk verplicht extra'tje). Wat dus een aparte afgesproken getekende overeenkomst is met de verkoper. In die overeenkomst staan de voorwaarden waar je aan dient te voldoen om gebruik te kunnen maken hiervan.

Dus aan die overeenkomst ben je gebonden, staat daarin dat je voorrij en onderzoekskosten moet betalen. Dan heb je daarvoor ook getekend. Wanneer de verkoper dit claimt dan zal het ook wel in de garantievoorwaarde moeten staan. Maar dat zou je dus gemakkelijk moeten kunnen achterhalen.
Een woord: non-conformiteit. Meer heb je niet nodig.

Gratis herstel betekent ook dat je geen voorrijkosten zou hoeven te betalen.

De garantie die de verkoper moet geven gaat verder dan de 2 jaar wettelijke garantie.
pi_211905601
Je staat sterker als de monteur een reparatiebon schrijft waarop staat dat het een defect veroorzaakt is door het apparaat zelf en geen gevolg van schade/misbruik/slijtage.

Dan kun je beroepen op bon-conformiteit en die 99¤ terug eisen.
.
pi_211917334
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 10:32 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Typisch gevalletje van het kastje naar de muur... En hier kun je maar 1 ding doen en dat is laten komen en laten repareren en dan pas in beroep gaan tegen de zogenaamde kosten en weigeren te betalen. En afwachten waar daar de uitkomst van wordt, dan blijf de bal bij de verkoper liggen.

Vooraf aangeven dat je dat niet wil betalen resulteerd enkel in een welles/nietes discussie waar niemand komt om het te repareren en dan zit je al die tijd met een defect apparaat. Over en weer wat berichten te sturen.

Dus je moet zeker weten dat je in je recht staat en in een civiele zaak je recht halen is vaak kostbaarder dan de reparatie. Sta je niet in je recht en doe je het via de bovenstaande brutale weg, mag je achteraf ook opdraaien voor de aanmaningskosten. Dus win ergens goed juridisch advies in waar je nu staat met je koopovereenkomst.
Dit dus. heb ik bij mijn Miele wasdroger ook gedaan (is een topic van op Tweakers).
Ding was nog geen 5 jaar oud. Laten repareren en gezegd dat ik uitging van garantie met verwijzing naar wetgeving.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212018453
Update.

Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.

Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
zelfde als diginoob
pi_212018560
Hopelijk woon je niet in Den Haag, want daar rekenen ze hoofdzakelijk voorbijrijkosten.
pi_212018567
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 20:53 schreef diginoob2 het volgende:
Update.

Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.

Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
Staat gewoon netjes in de voorwaarden. En is dus na de 2 jaar volledige garantie.
Wat is nu het probleem?

quote:
Zekerheid tot 8 jaar!

Pelgrim biedt je graag een uitstekende service en zekerheid. Op al onze apparatuur ontvang je altijd 2 jaar fabrieksgarantie. Heb je binnen deze periode een Pelgrim monteur nodig? Dan zijn alle kosten voor onze rekening. Let op: er zijn uitzonderingen*.

Waarom registreren voor Garantie Plus?
Soms heb je een Pelgrim monteur nodig. Is jouw apparaat geregistreerd? Dan kan je automatisch gebruik maken van het Garantie Plus. Hiermee zijn voor een vast bedrag van ¤ 99,- per bezoek (i.p.v. ¤ 149,- starttarief excl. onderdelen) alle kosten, inclusief alle onderdelen die de monteur nodig heeft, gedekt van jouw reparatie of vervanging gedurende 3 of 6 extra jaren. Let op: er zijn uitzonderingen*.
Registreren kost je nu slechts 2 minuten en dan hebben wij alle gegevens waarmee we jou snel kunnen helpen bij een storing. Dit scheelt, als het moment daar is, zoeken naar alle informatie.
Langer plezier van je aankoop!

Pelgrim biedt je graag een uitstekende service en zekerheid. Op al onze apparatuur ontvang je altijd 2 jaar fabrieksgarantie. Heb je binnen deze periode een Pelgrim monteur nodig? Dan zijn alle kosten voor onze rekening. Let op: er zijn uitzonderingen*.

Na die twee jaar een monteur nodig en heb je een, twee of drie apparaten geregistreerd, dan kan je gedurende 3 jaar gebruik maken van Garantie Plus en heb je totaal 5 jaar zekerheid. Heb je vier of meer apparaten dan kan dit gedurende maar liefst 6 jaar en daarmee heb je dus 8 jaar zekerheid.

Is jouw apparaat niet geregistreerd of ouder dan de Garantie Plus termijn? Dan berekenen wij een starttarief van ¤ 149,- excl. onderdelen per monteursbezoek.

Vakman pur sang
pi_212019665
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 20:53 schreef diginoob2 het volgende:
Update.

Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.

Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
Ja mooi maar met de leverancier en diens fabrieksgarantie heb je geen drol te maken.

Des te meer met de keukenboer en de wettelijke garantie, die biedt geen ruimte voor voorrijkosten: “u heeft recht op kosteloze herstel of vervanging”.

Dus hup, terug naar de keukenboer, laat die het maar oplossen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212019677
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Staat gewoon netjes in de voorwaarden. En is dus na de 2 jaar volledige garantie.
Wat is nu het probleem?
[..]

Probleem is dat je niet van Pelgrim hebt gekocht.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212019980
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:20 schreef r_one het volgende:

[..]
Probleem is dat je niet van Pelgrim hebt gekocht.
Nee klopt we hebben Neff
Vakman pur sang
pi_212020006
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja mooi maar met de leverancier en diens fabrieksgarantie heb je geen drol te maken.

Des te meer met de keukenboer en de wettelijke garantie, die biedt geen ruimte voor voorrijkosten: “u heeft recht op kosteloze herstel of vervanging”.

Dus hup, terug naar de keukenboer, laat die het maar oplossen.
Das niet waar. Consumentenrecht gaat niet over storingen. Die zoals de keukenboer al zegt kunnen voorkomen.

Gewoon kansloos en een dure reparatie na de 2 jaar garantie termijn voor alleen ¤99 voorrijkosten is een prima voorstel.
Waarom wordt hier altijd gepusht in het onmogelijke?
Vakman pur sang
pi_212020103
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das niet waar. Consumentenrecht gaat niet over storingen. Die zoals de keukenboer al zegt kunnen voorkomen.
Ow? Da’s nieuw. De vaatwasser is wel kadoek hè.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212020204
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Ow? Da’s nieuw. De vaatwasser is wel kadoek hè.
Er is een storing die wellicht is op te lossen maar sowieso voor de ¤99 vaste kosten wordt opgelost door de verlengde 2+3 jaar garantie .
Een prima aanbod.
Vakman pur sang
pi_212020293
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er is een storing die wellicht is op te lossen maar sowieso voor de ¤99 vaste kosten wordt opgelost door de verlengde 2+3 jaar garantie .
Een prima aanbod.
Flauwekul. De wet is hier buitengewoon helder in.

Zal ik het voor je spellen: kos-te-loos.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212021422
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja lastig hè, afspraken die we met z'n allen gemaakt hebben in Nederland :lijstje:

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 14-01-2024 18:12:55 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212021582
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:28 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja lastig hè, afspraken die we met z'n allen gemaakt hebben in Nederland :lijstje:

Ik trol helemaal niet ben bloed serieus.
Als je vaatwasser defect is na je 2 jaar garantietermijn en wordt voor ¤99 aangeboden deze te repareren ongeacht wat het kost dan is dat een prima aanbod.
Je hebt recht op en recht krijgen.

Hoe wou je dat recht afdwingen dan?
2 mogelijkheden, je gaat naar je rechtsbijstand en vult een fuckload aan formulieren in die je in die tijd ook ¤100 had kunnen verdienen.
Of je spant een rechtszaak aan die je nog meer tijd kost.

Dus hoe wou je dat nou afdwingen dan met “de wet”?

[ Bericht 5% gewijzigd door Vonkenboer op 14-01-2024 18:13:06 ]
Vakman pur sang
pi_212021632
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik trol helemaal niet ben bloed serieus.
Als je vaatwasser defect is na je 2 jaar garantietermijn en wordt voor ¤99 aangeboden deze te repareren ongeacht wat het kost dan is dat een prima aanbod.
Je hebt recht op en recht krijgen.

Hoe wou je dat recht afdwingen dan?
2 mogelijkheden, je gaat naar je rechtsbijstand en vult een fuckload aan formulieren in die je in die tijd ook ¤100 had kunnen verdienen.
Of je spant een rechtszaak aan die je nog meer tijd kost.

Dus hoe wou je dat nou afdwingen dan met “de wet”?
*knip*

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 14-01-2024 18:12:05 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212021646
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dan zit je hier in het verkeerde forum he kniesoor!
Dit is geen WGR hè?
Waar alleen de consument ALLE rechten heeft en je een 9 jaar oude wasmachine kosteloos MOET vervangen hebben want je verwacht wel echt 15 jaar levensduur.
En niemand reageert NOOIT met ooh ja dat is gelukt na een briefje naar de verkoper.
Zo houd je de leugen wel in leven ja. Met je wet.

De EU gaat ook veel te ver en vaag met hun consumentenwet.
Geen enkele verkoper houdt zich er ook aan (na bv een reële tijd als 2 jaar).
Ze gebruiken allemaal de lijst van techniek nederland en daar verander je weinig aan.

Zie:
https://www.consumentenbo(...)opovereenkomst%20mee
Vakman pur sang
pi_212021802
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:47 schreef r_one het volgende:

[..]
En ook geen ONZ.
[..]
Of KLB. Ook geen KLB.
Ook geen Fantasy land, het sprookjesbos, of de gen Z: ik wil alles vergoed hebben en voel me nergens verantwoordelijk voor topic.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 14-01-2024 18:10:29 ]
Vakman pur sang
pi_212021818
Sorry voor mijn woordenkeus dan.
Maar de boodschap blijft stelletje snowflakes.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 14-01-2024 18:10:38 ]
Vakman pur sang
pi_212021896
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ook geen Fantasy land, het sprookjesbos, of de gen Z: ik wil alles vergoed hebben en voel me nergens verantwoordelijk voor topic.
on-der-ne-mers-ri-si-co

Niet afwentelen op de consument, daarvoor heb jij als ondernemer je marge. Deal with it!
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212021952
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:56 schreef r_one het volgende:

[..]
on-der-ne-mers-ri-si-co

Niet afwentelen op de consument, daarvoor heb jij als ondernemer je marge. Deal with it!
Nee het drijft alleen maar de prijzen op, een onnodig vage en onbeduidende wet waar geen eind aan komt, die je ook niet wint zonder 10u erin te stoppen. Hou je gewoon aan de 2 jaars fabriekstermijn. En verleng met betaalde garantie. Dat is helder en koper en verkoper weten waar ze aan toe zijn.
Vakman pur sang
pi_212022014
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 00:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee het drijft alleen maar de prijzen op, een onnodig vage en onbeduidende wet waar geen eind aan komt, die je ook niet wint zonder 10u erin te stoppen. Hou je gewoon aan de 2 jaars fabriekstermijn. En verleng met betaalde garantie. Dat is helder en koper en verkoper weten waar ze aan toe zijn.
Er is niks vaags aan deze wet; zoals gezegd, deze is bijzonder helder (maar jou onwelgevallig, da's wat anders).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hou je er gewoon aan en verschuil je als verkoper niet laf achter een leverancier, achter een beperkende fabrieksgarantietermijn of achter allerlei andere irrelevante flauwekul.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212022339
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 00:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Er is niks vaags aan deze wet; zoals gezegd, deze is bijzonder helder (maar jou onwelgevallig, da's wat anders).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hou je er gewoon aan en verschuil je als verkoper niet laf achter een leverancier, achter een beperkende fabrieksgarantietermijn of achter allerlei andere irrelevante flauwekul.
En hoelang zou een garantie op een vaatwasser op elk kostenonderdeel moeten zijn dan?
Wetende dat 5 van de 10 keer de afvoerpomp blokkeert door harde stukken in de machine?

Ps ik ben consument, ik houd graag lage prijzen van producten samen met een boterham voor winkels zodat ze ook blijven bestaan.
Laat de EU gewoon wakker worden en per apparaat een termijn instellen.

Vaatwasser 2 jaar volledig, 4 jaar helft van de kosten levensduur 8 jaar.

Ps ben zelf een B2B ondernemer en daarop zit helemaal geen recht op garantie (wel op deugdelijk product)
Vakman pur sang
pi_212022379
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 01:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Ps ben zelf een B2B ondernemer
Joh .... echt? :')
quote:
en daarop zit helemaal geen recht op garantie
Ow? En dat weet je heel zeker?
quote:
(wel op deugdelijk product)
Hoe moet ik dat dan zien in verhouding tot het ontbreken van elk recht op garantie?

Gevalletje "contradictio in terminis".
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212024614
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 01:21 schreef r_one het volgende:

[..]
Joh .... echt? :')
[..]
Ow? En dat weet je heel zeker?
[..]
Hoe moet ik dat dan zien in verhouding tot het ontbreken van elk recht op garantie?

Gevalletje "contradictio in terminis".
Daar zijn ook wel garantie rechten en plichten afgesproken. Maar dat valt niet onder consumentenrecht (uiteraard).
Maar dan is het bv 1-2 jaar garantie en dat is het dan.
Vakman pur sang
pi_212025524
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 11:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Daar zijn ook wel garantie rechten en plichten afgesproken. Maar dat valt niet onder consumentenrecht (uiteraard).
Maar dan is het bv 1-2 jaar garantie en dat is het dan.
De 'gewone' fabrieksgarantie dus.

En ja, dan wordt het wél interessant om verlangde garantie bij te kopen, als die mogelijkheid er is. Maar voor de consument (B2C) is dat een sigaar uit eigen doos.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212025678
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 12:23 schreef r_one het volgende:

[..]
De 'gewone' fabrieksgarantie dus.

En ja, dan wordt het wél interessant om verlangde garantie bij te kopen, als die mogelijkheid er is. Maar voor de consument (B2C) is dat een sigaar uit eigen doos.
Ja maar das het rare aan dat consumentenrecht.
Dat er geen duidelijke grenzen aan zitten.
De verkoper houdt zich aan de fabriekstermijn en verkoopt een langere termijn.
Is deze na die termijn toch defect zal de verkoper er alles aan doen om aan de wettelijke plicht uit te komen. Want als ze dat met elk product doen (met vaak maar kleine marges) houden ze geen cent over en kunnen de hut dichtdoen.

Dus je denkt dat deze uitgebeide wet je helpt als consument maar dat doet hij helemaal niet.

En wie bepaalt de te verwachten levensduur van bijvoorbeeld deze vaatwasser?

Is dat 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar? Wie bepaalt dat? Hoelang moet die verkoper dan garantie leveren?
Wat mag hij wel in rekening brengen? Wat zijn normale slijtages?

Als ik zo’n klant had en die wil al niet eens de ¤99 vergoeden om na de garantietermijn langs te komen, zou ik er alles aan doen om de oorzaak te schrijven op “verkeerd gebruik” om hem alsnog de volle mep te laten betalen.

Een klant die meteen de ¤99 prima vind zou ik het omgekeerde doen.
Vakman pur sang
pi_212026221
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 12:34 schreef Lospedrosa het volgende:
De verkoper houdt zich aan de fabriekstermijn en verkoopt een langere termijn.
Is deze na die termijn toch defect zal de verkoper er alles aan doen om aan de wettelijke plicht uit te komen.
En nou juist dát is de hele crux van dit topic. En van jouw denkkader. Ondernemersrisico afwentelen op de consument door dit soort dubieuze praktijken.

De consument mag van een product verwachten dat die langer meegaat dan de (vaak) 1 of 2 jaar fabrieksgarantie en hoeft geen genoegen te nemen met een "ja jammer dan, garantie verlopen".

Dat verzin ik niet zelf, dat heeft de wetgever zo bepaald.
quote:
Want als ze dat met elk product doen (met vaak maar kleine marges) houden ze geen cent over en kunnen de hut dichtdoen.
Of je verkoopt producten die wél deugdelijk zijn en niet zo vaak de brui eraan geven. Dan valt het met "al die garantieclaims" echt wel mee hoor.

En anders had-ie inderdaad geen ondernemer moeten worden. Bottom line:

"If you can't stand the heat, stay out of the kitchen."

Fijne zondag :W

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 14-01-2024 13:58:38 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212026796
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:40 schreef r_one het volgende:

[..]
Flikker toch op met je 'prima aanbod'!
Het is een prima aanbod, vanuit het gezichtspunt van de winkelier.
En een prima aanbod, als je een goedbetaalde baan hebt waar die 99 euro niets voorstelt.

Maar desondanks is het wel een onjuist aanbod. Het enige juiste aanbod zou moeten zijn: 'Wij dragen zorg voor een kosteloos herstel en nemen ook de voorrijkosten voor onze rekening'.
pi_212026862
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 14:07 schreef Inbox het volgende:

[..]
Het is een prima aanbod, vanuit het gezichtspunt van de winkelier.
En een prima aanbod, als je een goedbetaalde baan hebt waar die 99 euro niets voorstelt.

Maar desondanks is het wel een onjuist aanbod. Het enige juiste aanbod zou moeten zijn: 'Wij dragen zorg voor een kosteloos herstel en nemen ook de voorrijkosten voor onze rekening'.
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor :s)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212026867
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 23:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ook geen Fantasy land, het sprookjesbos, of de gen Z: ik wil alles vergoed hebben en voel me nergens verantwoordelijk voor topic.
Niks fantasy, niks sprookjes.

Het is heel simpel: als je dit voor de rechter laat komen, dan win je dit glansrijk.
Alleen, 99% van de consumenten laat zich afpoeieren dus het komt maar zelden echt tot een rechtszaak. Zodra die 1% daadwerkelijk doorzet en een dagvaarding verstuurt, gaat de winkelier direct overstag dus komt het maar zelden voor de rechter. Die winkelier weet dondersgoed dat ie die voor de rechter het onderspit zal delven.

Op tweakers.net vind je genoeg draadjes rondom ditzelfde probleem, waaronder ook van lui die daadwerkelijk hebben doorgezet en met succes. Vooral tv's. Moet je zelf maar even zoeken.
pi_212026943
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 14:14 schreef r_one het volgende:

[..]
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor :s)
Ik leg het voor iedereen die het leest uit ;)
pi_212026970
Ben wel benieuwd wat de winkelier doet als je op een maandagmorgen met het apparaat in de showroom staat en zegt 'Los het maar op, ik kom het apparaat over 2 weken gerepareerd ophalen'.
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 14:40:11 #49
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_212027476
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 14:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

O-)
Denk niet dat TS daar mee geholpen is:

quote:
15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
Schopje WGR wellicht?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')