wat staat er in de voorwaarden van deze aanvullende garantie?quote:Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:
"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".
Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
wat staat daarin over de extra garantie?quote:Op donderdag 28 december 2023 14:24 schreef diginoob2 het volgende:
De voorwaarden waren van CBW 2020
Nee, dat zou niet mogen. Herstel zou kosteloos opgelost moeten worden, dus ook geen voorrijkkosten.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:
"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".
Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
quote:2. De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de
geleverde producten, bovenop de wettelijke verplichtingen
van lid 1. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken.
De 2-jarige garantie geldt niet voor gebreken die verband
houden met niet met de bestemming corresponderend
gebruik door afnemer. Bij consumentenkoop maakt de
ondernemer dat aannemelijk. De ondernemer draagt de
kosten van reparatie resp. vervanging, incl. vracht- en
voorrijkosten;
Nergens wordt vermeld dat bij beroep op artikel 4 andere voorwaarden gelden dan bij artikel 2.quote:4. Ook na afloop van de tweejarige garantie in lid 2 kan
een consument nog rechten hebben op grond van de wet
(als omschreven in lid 1). De ondernemer kan zich dan niet
beroepen op het aflopen van deze garantie.
Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:57 schreef stavromulabeta het volgende:
In de door jezelf geposte voorwaarden:
[..]
[..]
Nergens wordt vermeld dat bij beroep op artikel 4 andere voorwaarden gelden dan bij artikel 2.
Wat ik me wel afvraag: Op grond waarvan geeft de leverancier aan dat je in totaal 4 jaar garantie hebt? Op grond van wettelijke bepalingen of op grond van een aanvullende garantie die jezelf hebt afgesloten (en wat zijn dan die voorwaarden?)
Typisch gevalletje van het kastje naar de muur... En hier kun je maar 1 ding doen en dat is laten komen en laten repareren en dan pas in beroep gaan tegen de zogenaamde kosten en weigeren te betalen. En afwachten waar daar de uitkomst van wordt, dan blijf de bal bij de verkoper liggen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 20:57 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.
De link die u namelijk heeft gestuurd geven een gemiddelde gebruiksverwachting aan, echter staat er niet dat er geen voorrijkosten in rekening gebracht mogen worden indien er een defect optreed. Een apparaat is immers onderhevig aan storingen/defecten."
Ik heb geen andere voorwaarden kunnen traceren dan de CBW 2020. Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
Die 2 jaar is je wettelijke fabrieksgarantie, die is dus voorbij en kun je dan niet meer zomaar op terugvallen wanneer er slijtagedelen stuk gaan. Zo nu en dan kun je fabrieksgarantie verlengen met het product op de website van de fabrikant te registreren of door garantieperiode bij te kopen. In al die gevallen verplicht de verkoper het apparaat gratis te repareren of te vervangen of een billijk deel van de aankoopsom terug te betalen. De onkosten moet hij dan via de fabrikant terughalen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 20:57 schreef diginoob2 het volgende:
Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
Een woord: non-conformiteit. Meer heb je niet nodig.quote:Op zaterdag 30 december 2023 13:15 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Die 2 jaar is je wettelijke fabrieksgarantie, die is dus voorbij en kun je dan niet meer zomaar op terugvallen wanneer er slijtagedelen stuk gaan. Zo nu en dan kun je fabrieksgarantie verlengen met het product op de website van de fabrikant te registreren of door garantieperiode bij te kopen. In al die gevallen verplicht de verkoper het apparaat gratis te repareren of te vervangen of een billijk deel van de aankoopsom terug te betalen. De onkosten moet hij dan via de fabrikant terughalen.
Na die periode jaar heb je mogelijk nog naast de wettelijke verplichte garantie door de fabrikant nog een extra verkopersgarantie (Niet wettelijk verplicht extra'tje). Wat dus een aparte afgesproken getekende overeenkomst is met de verkoper. In die overeenkomst staan de voorwaarden waar je aan dient te voldoen om gebruik te kunnen maken hiervan.
Dus aan die overeenkomst ben je gebonden, staat daarin dat je voorrij en onderzoekskosten moet betalen. Dan heb je daarvoor ook getekend. Wanneer de verkoper dit claimt dan zal het ook wel in de garantievoorwaarde moeten staan. Maar dat zou je dus gemakkelijk moeten kunnen achterhalen.
Dit dus. heb ik bij mijn Miele wasdroger ook gedaan (is een topic van op Tweakers).quote:Op zaterdag 30 december 2023 10:32 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Typisch gevalletje van het kastje naar de muur... En hier kun je maar 1 ding doen en dat is laten komen en laten repareren en dan pas in beroep gaan tegen de zogenaamde kosten en weigeren te betalen. En afwachten waar daar de uitkomst van wordt, dan blijf de bal bij de verkoper liggen.
Vooraf aangeven dat je dat niet wil betalen resulteerd enkel in een welles/nietes discussie waar niemand komt om het te repareren en dan zit je al die tijd met een defect apparaat. Over en weer wat berichten te sturen.
Dus je moet zeker weten dat je in je recht staat en in een civiele zaak je recht halen is vaak kostbaarder dan de reparatie. Sta je niet in je recht en doe je het via de bovenstaande brutale weg, mag je achteraf ook opdraaien voor de aanmaningskosten. Dus win ergens goed juridisch advies in waar je nu staat met je koopovereenkomst.
Staat gewoon netjes in de voorwaarden. En is dus na de 2 jaar volledige garantie.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 20:53 schreef diginoob2 het volgende:
Update.
Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.
Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
quote:Zekerheid tot 8 jaar!
Pelgrim biedt je graag een uitstekende service en zekerheid. Op al onze apparatuur ontvang je altijd 2 jaar fabrieksgarantie. Heb je binnen deze periode een Pelgrim monteur nodig? Dan zijn alle kosten voor onze rekening. Let op: er zijn uitzonderingen*.
Waarom registreren voor Garantie Plus?
Soms heb je een Pelgrim monteur nodig. Is jouw apparaat geregistreerd? Dan kan je automatisch gebruik maken van het Garantie Plus. Hiermee zijn voor een vast bedrag van ¤ 99,- per bezoek (i.p.v. ¤ 149,- starttarief excl. onderdelen) alle kosten, inclusief alle onderdelen die de monteur nodig heeft, gedekt van jouw reparatie of vervanging gedurende 3 of 6 extra jaren. Let op: er zijn uitzonderingen*.
Registreren kost je nu slechts 2 minuten en dan hebben wij alle gegevens waarmee we jou snel kunnen helpen bij een storing. Dit scheelt, als het moment daar is, zoeken naar alle informatie.
Langer plezier van je aankoop!
Pelgrim biedt je graag een uitstekende service en zekerheid. Op al onze apparatuur ontvang je altijd 2 jaar fabrieksgarantie. Heb je binnen deze periode een Pelgrim monteur nodig? Dan zijn alle kosten voor onze rekening. Let op: er zijn uitzonderingen*.
Na die twee jaar een monteur nodig en heb je een, twee of drie apparaten geregistreerd, dan kan je gedurende 3 jaar gebruik maken van Garantie Plus en heb je totaal 5 jaar zekerheid. Heb je vier of meer apparaten dan kan dit gedurende maar liefst 6 jaar en daarmee heb je dus 8 jaar zekerheid.
Is jouw apparaat niet geregistreerd of ouder dan de Garantie Plus termijn? Dan berekenen wij een starttarief van ¤ 149,- excl. onderdelen per monteursbezoek.
Ja mooi maar met de leverancier en diens fabrieksgarantie heb je geen drol te maken.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 20:53 schreef diginoob2 het volgende:
Update.
Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.
Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
Probleem is dat je niet van Pelgrim hebt gekocht.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 21:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Staat gewoon netjes in de voorwaarden. En is dus na de 2 jaar volledige garantie.
Wat is nu het probleem?
[..]
Nee klopt we hebben Neffquote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Probleem is dat je niet van Pelgrim hebt gekocht.
Das niet waar. Consumentenrecht gaat niet over storingen. Die zoals de keukenboer al zegt kunnen voorkomen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja mooi maar met de leverancier en diens fabrieksgarantie heb je geen drol te maken.
Des te meer met de keukenboer en de wettelijke garantie, die biedt geen ruimte voor voorrijkosten: “u heeft recht op kosteloze herstel of vervanging”.
Dus hup, terug naar de keukenboer, laat die het maar oplossen.
Ow? Da’s nieuw. De vaatwasser is wel kadoek hè.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das niet waar. Consumentenrecht gaat niet over storingen. Die zoals de keukenboer al zegt kunnen voorkomen.
Er is een storing die wellicht is op te lossen maar sowieso voor de ¤99 vaste kosten wordt opgelost door de verlengde 2+3 jaar garantie .quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ow? Da’s nieuw. De vaatwasser is wel kadoek hè.
Flauwekul. De wet is hier buitengewoon helder in.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er is een storing die wellicht is op te lossen maar sowieso voor de ¤99 vaste kosten wordt opgelost door de verlengde 2+3 jaar garantie .
Een prima aanbod.
Ja lastig hè, afspraken die we met z'n allen gemaakt hebben in Nederlandquote:
Ik trol helemaal niet ben bloed serieus.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja lastig hè, afspraken die we met z'n allen gemaakt hebben in Nederland
*knip*quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik trol helemaal niet ben bloed serieus.
Als je vaatwasser defect is na je 2 jaar garantietermijn en wordt voor ¤99 aangeboden deze te repareren ongeacht wat het kost dan is dat een prima aanbod.
Je hebt recht op en recht krijgen.
Hoe wou je dat recht afdwingen dan?
2 mogelijkheden, je gaat naar je rechtsbijstand en vult een fuckload aan formulieren in die je in die tijd ook ¤100 had kunnen verdienen.
Of je spant een rechtszaak aan die je nog meer tijd kost.
Dus hoe wou je dat nou afdwingen dan met “de wet”?
Dit is geen WGR hè?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dan zit je hier in het verkeerde forum he kniesoor!
Ook geen Fantasy land, het sprookjesbos, of de gen Z: ik wil alles vergoed hebben en voel me nergens verantwoordelijk voor topic.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:47 schreef r_one het volgende:
[..]
En ook geen ONZ.
[..]
Of KLB. Ook geen KLB.
on-der-ne-mers-ri-si-coquote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook geen Fantasy land, het sprookjesbos, of de gen Z: ik wil alles vergoed hebben en voel me nergens verantwoordelijk voor topic.
Nee het drijft alleen maar de prijzen op, een onnodig vage en onbeduidende wet waar geen eind aan komt, die je ook niet wint zonder 10u erin te stoppen. Hou je gewoon aan de 2 jaars fabriekstermijn. En verleng met betaalde garantie. Dat is helder en koper en verkoper weten waar ze aan toe zijn.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:56 schreef r_one het volgende:
[..]
on-der-ne-mers-ri-si-co
Niet afwentelen op de consument, daarvoor heb jij als ondernemer je marge. Deal with it!
Er is niks vaags aan deze wet; zoals gezegd, deze is bijzonder helder (maar jou onwelgevallig, da's wat anders).quote:Op zondag 14 januari 2024 00:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het drijft alleen maar de prijzen op, een onnodig vage en onbeduidende wet waar geen eind aan komt, die je ook niet wint zonder 10u erin te stoppen. Hou je gewoon aan de 2 jaars fabriekstermijn. En verleng met betaalde garantie. Dat is helder en koper en verkoper weten waar ze aan toe zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hou je er gewoon aan en verschuil je als verkoper niet laf achter een leverancier, achter een beperkende fabrieksgarantietermijn of achter allerlei andere irrelevante flauwekul.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op zondag 14 januari 2024 00:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Er is niks vaags aan deze wet; zoals gezegd, deze is bijzonder helder (maar jou onwelgevallig, da's wat anders).En hoelang zou een garantie op een vaatwasser op elk kostenonderdeel moeten zijn dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hou je er gewoon aan en verschuil je als verkoper niet laf achter een leverancier, achter een beperkende fabrieksgarantietermijn of achter allerlei andere irrelevante flauwekul.
Wetende dat 5 van de 10 keer de afvoerpomp blokkeert door harde stukken in de machine?
Ps ik ben consument, ik houd graag lage prijzen van producten samen met een boterham voor winkels zodat ze ook blijven bestaan.
Laat de EU gewoon wakker worden en per apparaat een termijn instellen.
Vaatwasser 2 jaar volledig, 4 jaar helft van de kosten levensduur 8 jaar.
Ps ben zelf een B2B ondernemer en daarop zit helemaal geen recht op garantie (wel op deugdelijk product)Vakman pur sang
Joh .... echt?quote:
Ow? En dat weet je heel zeker?quote:en daarop zit helemaal geen recht op garantie
Hoe moet ik dat dan zien in verhouding tot het ontbreken van elk recht op garantie?quote:(wel op deugdelijk product)
Daar zijn ook wel garantie rechten en plichten afgesproken. Maar dat valt niet onder consumentenrecht (uiteraard).quote:Op zondag 14 januari 2024 01:21 schreef r_one het volgende:
[..]
Joh .... echt?
[..]
Ow? En dat weet je heel zeker?
[..]
Hoe moet ik dat dan zien in verhouding tot het ontbreken van elk recht op garantie?
Gevalletje "contradictio in terminis".
De 'gewone' fabrieksgarantie dus.quote:Op zondag 14 januari 2024 11:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar zijn ook wel garantie rechten en plichten afgesproken. Maar dat valt niet onder consumentenrecht (uiteraard).
Maar dan is het bv 1-2 jaar garantie en dat is het dan.
Ja maar das het rare aan dat consumentenrecht.quote:Op zondag 14 januari 2024 12:23 schreef r_one het volgende:
[..]
De 'gewone' fabrieksgarantie dus.
En ja, dan wordt het wél interessant om verlangde garantie bij te kopen, als die mogelijkheid er is. Maar voor de consument (B2C) is dat een sigaar uit eigen doos.
En nou juist dát is de hele crux van dit topic. En van jouw denkkader. Ondernemersrisico afwentelen op de consument door dit soort dubieuze praktijken.quote:Op zondag 14 januari 2024 12:34 schreef Lospedrosa het volgende:
De verkoper houdt zich aan de fabriekstermijn en verkoopt een langere termijn.
Is deze na die termijn toch defect zal de verkoper er alles aan doen om aan de wettelijke plicht uit te komen.
Of je verkoopt producten die wél deugdelijk zijn en niet zo vaak de brui eraan geven. Dan valt het met "al die garantieclaims" echt wel mee hoor.quote:Want als ze dat met elk product doen (met vaak maar kleine marges) houden ze geen cent over en kunnen de hut dichtdoen.
Het is een prima aanbod, vanuit het gezichtspunt van de winkelier.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Flikker toch op met je 'prima aanbod'!
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoorquote:Op zondag 14 januari 2024 14:07 schreef Inbox het volgende:
[..]
Het is een prima aanbod, vanuit het gezichtspunt van de winkelier.
En een prima aanbod, als je een goedbetaalde baan hebt waar die 99 euro niets voorstelt.
Maar desondanks is het wel een onjuist aanbod. Het enige juiste aanbod zou moeten zijn: 'Wij dragen zorg voor een kosteloos herstel en nemen ook de voorrijkosten voor onze rekening'.
Niks fantasy, niks sprookjes.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook geen Fantasy land, het sprookjesbos, of de gen Z: ik wil alles vergoed hebben en voel me nergens verantwoordelijk voor topic.
Ik leg het voor iedereen die het leest uitquote:Op zondag 14 januari 2024 14:14 schreef r_one het volgende:
[..]
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor
Denk niet dat TS daar mee geholpen is:quote:
Schopje WGR wellicht?quote:Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |